Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 65 av 116 1 2 63 64 65 66 67 115 116

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2716994 18/08/2022 06:14
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: Tange
Sitat: Tagelli
Sitat: JoachimV
[quote=
Dette er jo helt seriøst fucked up om ikke en norsk husholdning kan betale 2500,- i mnd for strøm så er det ikke strømprisen det er noe feil med.

Jeg har min egen husholdning og har før dette betalt 1000,- og på det meste 2000 i måneden. Dette er bare noe provoserende og vitner om hva slags galskap vi har endt opp med i velstandsbobla her i landet.

Såå enkelt er det ikke. Det er snakk om tilgjengelige midler utenom de faste utgiftene. De midlene er små for veldig mange. Da er det helt feil å sitte se på at krafprodusentene tar flere tusen prosent avanse for energi som har blitt omtalt som arvesølv og energiformen all myndighetregulering har stimulert til i mange tiår.

Hva om matvareprodusentebe begynte ta 4000% avanse? Det samme på transport?

Det siste er ikke helt sammenlignbart synes jeg.
Energi (strøm) har vært latterlig billig i Norge om en ser mot land vi gjerne sammenligner oss med ellers.
De har temmelig like priser for eksempel på mat eller transport (justert etter inntekt, og med temmelig likt tenker jeg på at de eller vi ikke betaler 10 gangeren eller noe sånt). Energi derimot har i sammenligninger vært ekstremt billig i Norge, og det er det fortsatt.
Sjekket litt kalkulatorer rundt om kring for europeiske land og 4-5000 kroner i måneden for en familie på 4 er ikke uvanlig for gass og strøm.

Fra tidligere linkede tabeller kan vi se at nordmenn ikke er i en klimatologisk boble som tilsier at de skal ha 10 ganger billigere strøm fordi det er så mye kaldere her (Jeg tror at vi trenger mindre fordi vi i større grad har godt isolerte hjem, men arrester meg gjerne her om det finnes tall på at norske hjem generelt er dårligere isolert enn resten av Europa.)

Vi kan for min del gjerne diskutere om vi skal være i en særstilling, bare fordi vi har mulighet til det, men jeg er enig med JoachimV at 2500,- i måneden, ikke burde være et stort problem for en vanlig husholdning her til lands.

Hvorfor skal ikke vi som samfunn, når vi faktisk ha mulighet til det, velge å ha "latterlig" billig priser på strøm?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2716995 18/08/2022 06:21
yalla Offline
Medlem
Medlem
Siste episode i Wolfgang Wee Uncut, gjest Jon Hustad, tema: Strømkrisen, Vannkraft, Utenlandskablene, Statnett, Grønne Skiftet, Havvind, EUs Tabber

Tre timer med trådrelevant underholdning:
https://www.youtube.com/watch?v=o7WwegsYQb0&t=1055s

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2716997 18/08/2022 06:43
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
"Næringsministeren kaller det industrihistorie.

Slik det ser ut nå, ligger batterifabrikken an til å bli katastrofal for strømkundene og skattebetalerne."

https://www.nettavisen.no/norsk-deb...kundene-og-skattebetalerne/o/5-95-608576

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2716998 18/08/2022 06:59
yalla Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Duck

Slik det ser ut nå, ligger batterifabrikken an til å bli katastrofal for strømkundene og skattebetalerne."

2:19:45 uti poden nevnt over diskuterer de akkurat dette, og er helt enig med artikkelen: "Raser over batterifabrikk i Norge: Idiotisk!"

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2716999 18/08/2022 07:14
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Med politisk vilje, kunne vi ha hatt gratis strøm til basisforbruk innlands, finansiert av eksport til de europeiske høyprislandene Danmark og Tyskland.

Enøk kunne vært stimulert ved at man fikk penger for å redusere forbruket. De pengene kunne kommet fra eksport til UK.

Det hadde vært en hensiktsmessig makroøkonomisk løsning, og kunne gitt økt norsk konkurransekraft i ca alle typer næring.

Men det går jo selvfølgelig tvert imot trenden av ‘målrettede og effektive tiltak’ som jo stort sett ender opp i byråkrati og uforutsigbarehet. Det er ikke uten grunn NOK gikk i bånn når regjeringen skisserte sine coronatiltak.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717001 18/08/2022 07:22
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Duck

Det blir litt feil vinkling. En batterifabrikk vil ha et veldig forutsigbart strømforbruk og kan dermed ha mesteparten av strømmen kjøpt på lange terminkontrakter.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: mpe] #2717002 18/08/2022 07:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: mpe
Sitat: JoachimV
[quote=
Dette er jo helt seriøst fucked up om ikke en norsk husholdning kan betale 2500,- i mnd for strøm så er det ikke strømprisen det er noe feil med.

Jeg har min egen husholdning og har før dette betalt 1000,- og på det meste 2000 i måneden. Dette er bare noe provoserende og vitner om hva slags galskap vi har endt opp med i velstandsbobla her i landet.

Såå enkelt er det ikke. Det er snakk om tilgjengelige midler utenom de faste utgiftene. De midlene er små for veldig mange. Da er det helt feil å sitte se på at krafprodusentene tar flere tusen prosent avanse for energi som har blitt omtalt som arvesølv og energiformen all myndighetregulering har stimulert til i mange tiår.

Hva om matvareprodusentebe begynte ta 4000% avanse? Det samme på transport?

Det siste er ikke helt sammenlignbart synes jeg.
Energi (strøm) har vært latterlig billig i Norge om en ser mot land vi gjerne sammenligner oss med ellers.
De har temmelig like priser for eksempel på mat eller transport (justert etter inntekt, og med temmelig likt tenker jeg på at de eller vi ikke betaler 10 gangeren eller noe sånt). Energi derimot har i sammenligninger vært ekstremt billig i Norge, og det er det fortsatt.
Sjekket litt kalkulatorer rundt om kring for europeiske land og 4-5000 kroner i måneden for en familie på 4 er ikke uvanlig for gass og strøm.

Fra tidligere linkede tabeller kan vi se at nordmenn ikke er i en klimatologisk boble som tilsier at de skal ha 10 ganger billigere strøm fordi det er så mye kaldere her (Jeg tror at vi trenger mindre fordi vi i større grad har godt isolerte hjem, men arrester meg gjerne her om det finnes tall på at norske hjem generelt er dårligere isolert enn resten av Europa.)

Vi kan for min del gjerne diskutere om vi skal være i en særstilling, bare fordi vi har mulighet til det, men jeg er enig med JoachimV at 2500,- i måneden, ikke burde være et stort problem for en vanlig husholdning her til lands.

Hvorfor skal ikke vi som samfunn, når vi faktisk ha mulighet til det, velge å ha "latterlig" billig priser på strøm?

Det har jeg ikke tatt stilling til, som du ser argumenterer jeg for at månedlige energikostnader på 2500,- for en vanlig familie ikke burde være problematisk, og fortsatt er lavt med det som har blitt vannlig lenger sør.
Videre lar jeg det være åpent om vi skal stille oss selv i en særstilling.

Siden jeg ikke har tatt stilling kan du begynne å argumentere for hvorfor du mener det er en god ide.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2717004 18/08/2022 07:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
men jeg er enig med JoachimV at 2500,- i måneden, ikke burde være et stort problem for en vanlig husholdning her til lands.

Hva er en vanlig husholdning, og hva mener du med burde?

Finans Norge sin brukerundersøkelse sier sa i fjor sommer: "8 av 10 klarer en uventet ekstra utgift på 20.000 kroner". Da har vi altså +1.000.000 nordmenn som har havnet i uføret pga eksportkabler og etterslep i transmisjonsnettet og forhastede politisk beslutninger?

Og hva vil du si til de om at det de kjøper koster ikke noe mer å lage, det er bare de som selger det som har fått mulighet til å kreve høyere pris.

Tror jeg sammenligner med en 'vanlig familie' litt lenger opp. Med -burde- mener jeg at man i et samfunn hvor mye av utgiftene er basert på variable kostnader man burde ta høyde for at variable kostnader kan endres fort. Om man ikke har råd til uventede ekstrautgifter bør man gardere seg med avtaler som fastrente eller fastpris. Ingen som skriker "neimen de har jo steget jevnt og trutt de siste 20 åra" når aksjene eller fondene plutselig taper 80% av verdien.

At de for mange andre ting, spesielt ræll, de kjøper overalt betaler mye mer enn det koster å produsere og mye mer enn selgeren har betalt for (og med mye mer tenker jeg ikke på vanlig kalkyle men gjerne 5-10 gangeren).

Vi var innom det med politisk jordskjelv (event) tidligere. Jeg poengterte at om prisen ville stabilisere seg i god tid før valget så ville det meste være glemt. Jeg poengterte også at samlede regjeringer har stått for disse 'forhastede politiske beslutninger'. Hva var gårsdagens resultat av meningsmålingene og hvordan gjenspeiler det at folk tar høyde for den siste årets prisutvikling(er) i lys av de forgående to tiår med forhastede politiske beslutninger?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717007 18/08/2022 08:03
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vanskelig å få konkrete svar fra de som bl.a. hevder at hovedårsaken ( den eneste ?) er utenlandskablene , og særlig de sist etablerte vedr hvor mye disse kablene konkret betyr for dagens prisbilde i sør.
Befriende da at konsernsjefen i Statnett i dag på «Politisk kvarter» kunne opplyse om at de to siste kablene til Tyskland og England påvirker prisbildet med ca 10%.
Dette tallet vil selvsagt ikke tolereres av de som har en politisk agenda ( mot vestlig internasjonalt samarbeide/EU/Acer eller som bare ønsker å spre tvil om styringsregime etc).
Men godt å få landet den delen av diskusjonen.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2717010 18/08/2022 08:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Som tidligere nevnt, så er noen-og-førti prosent av boliger i Norge bygget før 1970. Jeg har ikke sjekket, men jeg tviler på at der så mange land å sammenlikne seg med som har noe dårligere nå standard enn det. Konstruksjon og tilrettelegging av oppvarming ble gjort etter postulatet og tradisjonen med at vi eide vår egen kraftproduksjon og dette var et konkurransefortrinn. Så går man så langt at man umuliggjør eller fordyrer annen type oppvarming slik at man ender opp med elektrisk oppvarming.

Det var mye annet her også, og rekker ikke å svare på mye med det første.
Trodde de fleste hadde fått med seg at jeg stortsett er apolitisk.

Men hvor det gjelder standarden.
Jeg tror at Norge generelt har en god standard på enøk sammenlignet med de fleste andre europeiske land. Dette balnt annet med tanke på byggematerialer og byggemåte. 'Stein' som er byggemateriale nummero uno (mer holdtbart), enkelt oppmurte vegger som ikke er barende, enkeltglass vinduer (altså ikke doble enkeltglass, men bare ett enkeltglassvinue).

Så vi kan ta denne som utgangspunkt:

[Linket bilde fra researchgate.net]

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2717019 18/08/2022 08:54
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
men jeg er enig med JoachimV at 2500,- i måneden, ikke burde være et stort problem for en vanlig husholdning her til lands.

Hva er en vanlig husholdning, og hva mener du med burde?

Finans Norge sin brukerundersøkelse sier sa i fjor sommer: "8 av 10 klarer en uventet ekstra utgift på 20.000 kroner". Da har vi altså +1.000.000 nordmenn som har havnet i uføret pga eksportkabler og etterslep i transmisjonsnettet og forhastede politisk beslutninger?

Og hva vil du si til de om at det de kjøper koster ikke noe mer å lage, det er bare de som selger det som har fått mulighet til å kreve høyere pris.

Jeg regner husholdningen min som ganske vanlig, 2 voksne 2 barn/ungdom. Betalte 5900,- i mai og 5600 i juni. Ganske mye mere enn de 2500,- noen slenger rundt seg.
Til sammenligning betalte jeg ca halvparten året før

Akkurat nå er strømmen på 4,69 kr/kWh, gjennomsnitt i dag er 4,24. På samme tid i fjor kostet strømmen 0,67 kr/kWh. De fleste er jo enige i at strømmen har vært billig til tider, kanskje for billig. Men den økningen som er nå er jo hinsides. Skulle man lagt samme økning på hvilken som helst vare man kan kjøpe på det frie marked, så hadde ingen handlet det. Men siden strøm er i et monopolistisk system, så har vi forbrukere ingen mulighet til å unngå sånne idiotiske priser

Dessuten startet de høye strømprisene sent -21, så å legge kun Ukraina-krigen som grunn er tøvete

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2717022 18/08/2022 09:14
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Det har jeg ikke tatt stilling til, som du ser argumenterer jeg for at månedlige energikostnader på 2500,- for en vanlig familie ikke burde være problematisk, og fortsatt er lavt med det som har blitt vannlig lenger sør.

Hva en vanlig familie gjør er ikke så veldig farlig. Det er de som ikke klarer seg som interessserer meg jeg er interesser i.

Som i at vi ikke lenger bare kaster funksjonshemmede inn på hjem lenger, men gir muligheter for at de skal kunne ha en autonomi i livet.

Folk flest dæver ikke av corona heller, nesten ingen dæver av corona, men allikevel var det en drøss med tiltak.

Vi har ikke fattighus lenger, vi har trygdeordninger skalert til et kostnadsnivå, men stramt. For at folk skal kunne ha en autonomitet ute

Siden jeg ikke har tatt stilling kan du begynne å argumentere for hvorfor du mener det er en god ide.

Er vi i en særstilling om vi beskytter oss mot effekten av internasjonal politikk og hendelser? Jeg tenker ikke, sånn hvis man er enig i at nasjonalstaten er å holde sine innbyggere trygge og produktive. Hvis man tenker at nasjonens naturressurser i stor grad skal tilhøre innbyggerne, så er vi tilbake til mer grunnleggende ideologier på om ressursstyringen og utnyttelse gjøres best av staten eller innbyggerne selv.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: johannessen] #2717023 18/08/2022 09:16
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: johannessen

Dessuten startet de høye strømprisene sent -21, så å legge kun Ukraina-krigen som grunn er tøvete

Det passet mye bedre til driftsetting av et par utenlandskabler som økte eksportkapasiteten med > 50% enn de passet med krig ja.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717035 18/08/2022 10:07
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Eller med det jeg skrev 50 sider tilbake:

Tydelige tegn til at det kunne komme til å skje noe fantes alt før sommeren da det måtte 'reforhandles' rundt strøm og gassavtaler for privathusholdninger.
Kald mai og mindre gass fra bla. Russland, samt høye priser for 'erstatningene' , og vedvarende høye gasspriser over sommeren bla. pga. tømte gasslager (hmm, tømte lager, det virker jo litt kjent) kunne ha fått folk til å se litt nærmere på utviklingen. Og så var det noe med stengte kraftverk og gassfelt og.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2717036 18/08/2022 10:11
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HeavyDude
Det er vanskelig å få konkrete svar fra de som bl.a. hevder at hovedårsaken ( den eneste ?) er utenlandskablene , og særlig de sist etablerte vedr hvor mye disse kablene konkret betyr for dagens prisbilde i sør.
Befriende da at konsernsjefen i Statnett i dag på «Politisk kvarter» kunne opplyse om at de to siste kablene til Tyskland og England påvirker prisbildet med ca 10%.
Dette tallet vil selvsagt ikke tolereres av de som har en politisk agenda ( mot vestlig internasjonalt samarbeide/EU/Acer eller som bare ønsker å spre tvil om styringsregime etc).
Men godt å få landet den delen av diskusjonen.

I strøm-markedet er det den som byr mest som setter prisen for alle. Når kablene muliggjør bud fra nye aktører med sterk betalingsvilje så får det en voldsom effekt. At effekten er 10 % betviler jeg, men Statnett kan jo offentliggjøre budene og budgiverne så får vi raskt svaret på det.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2717041 18/08/2022 10:35
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Norge holder jo sine innbyggere trygge på mange måter. Foreløpig bevilget 22 milliarder ++, og med den nye garantien på 90%, avhjelpes mer. I tillegg er det bevilget særskilt bostøtte gjennom Husbanken til strømstøtte.

Har noen sett noe statistikk over hvor stor andel av husholdningsinntektene man bruker på energi i Norge vs andre land ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: johannessen] #2717042 18/08/2022 10:36
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Jeg regner husholdningen min som ganske vanlig, 2 voksne 2 barn/ungdom. Betalte 5900,- i mai og 5600 i juni. Ganske mye mere enn de 2500,- noen slenger rundt seg.

Akkurat nå er strømmen på 4,69 kr/kWh, gjennomsnitt i dag er 4,24. På samme tid i fjor kostet strømmen 0,67 kr/kWh. De fleste er jo enige i at strømmen har vært billig til tider, kanskje for billig. Men den økningen som er nå er jo hinsides. Skulle man lagt samme økning på hvilken som helst vare man kan kjøpe på det frie marked, så hadde ingen handlet det. Men siden strøm er i et monopolistisk system, så har vi forbrukere ingen mulighet til å unngå sånne idiotiske priser

2500 kr kom herfra:

Sitat: Mmar

Snittprisen i juli i sørvest var 263øre. Med strømstøtte betaler forbrukere 109øre, pluss mva, elavgift, nettleie. Det blir ca 180øre/kWh. Gjennomsnittlig strømforbruk i norske husholdninger er 16 000 kWh per år. Prisene skal antagelig videre opp, men strømstøtten går også opp. Så si cirka ~ 30 000 kr årlige strømutgifter for en vanlig husholdning, eller 2500kr i måneden. Klart det er vanskelig for mange, men ikke for alle.

Jeg tipper det fortsatt er en del husholdninger som har mulighet til å redusere forbruket uten at det går nevneverdig utover levestandard. Men om det gjelder flertallet eller mindretallet er vanskelig å si.

Burde ikke skrevet vanlig husholdning, men gjennomsnittlig husholdning. Leiligheter med en person ligger langt under snittet, mens en familie i enebolig ligger langt over.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: runermm] #2717044 18/08/2022 10:40
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Sitat: runermm

I strøm-markedet er det den som byr mest som setter prisen for alle. Når kablene muliggjør bud fra nye aktører med sterk betalingsvilje så får det en voldsom effekt. At effekten er 10 % betviler jeg, men Statnett kan jo offentliggjøre budene og budgiverne så får vi raskt svaret på det.

Jeg tror analysen som Statnett har gjort er litt mer avansert enn det du etterspør .
Og jeg er ganske sikker på at den analysen er gjort på et solid faglig grunnlag , Det motsatte ville være å grave sin egen grav for Statnett og ledelsen der.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2717047 18/08/2022 10:53
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Og jeg er ganske sikker på at den analysen er gjort på et solid faglig grunnlag , Det motsatte ville være å grave sin egen grav for Statnett og ledelsen der.

Du mener det er en tradisjon for at ledelsen i statlige organer eller statlige eide organer blir ansvarliggjort for slett arbeid eller unnfallenhet?

Hvem måtte gå fordi vi ikke hadde pandemiplaner for en forkjølelsesbasert pandemi?

Hvem måtte gå i FHI fordi ingen estimater stemte?

Hvem har måtte gå i SSB for de elendige fremskrivningene av samfunnsendrende emner?

Vi vet jo nå at SSBs analyser for innvandring var helt håpløse og realitetene ble mye høyere enn det de engang kalte ‘høyt estimat’.

Redigert av Tagelli; 18/08/2022 10:54.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: johannessen] #2717048 18/08/2022 10:53
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

5900, er ganske mye mere enn 2500,- men så har vel to voksne også vesentlig mere disponibel inntekt. Hvor mye har strømkostnaden i din husholdning økt som prosent av disponibel inntekt? 5%?

Skal vi diskutere strømpris uten tranportkostnad og uten subsidiering/skatter må vi diskutere alle andre varer på akkurat samme måte. Det er flust av ting som fungerer vel så sykt som strøm. Olje, trevare, tomtepris.

Det er tøvete å tro at Putin sin manipulering i forbindelse med Ukrainakrigen ikke var i gang sent -21

Redigert av appelsin2; 18/08/2022 10:57.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2717049 18/08/2022 10:59
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M

Ganske enkelt fordi vi har mulighet til det og det er vår, det norske folks, ressurs. Vi har rett til å unne oss det.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: mpe] #2717051 18/08/2022 11:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: mpe

Ganske enkelt fordi vi har mulighet til det og det er vår, det norske folks, ressurs. Vi har rett til å unne oss det.

Det er lov til å mene det, jeg hadde dog vært mer interessert i et samfunnsøkonomisk perspektiv, som Tagelli var inne på lite gran og fordelene og ulempene for samfunnet nasjonalt og internasjonalt.

Jeg regner med at du forstår at jeg ikke anser denne begrunningen som svært relevant i hvilken stilling jeg kommer til å ta.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Mmar] #2717055 18/08/2022 11:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

2500 kr kom herfra:

Snittprisen i juli i sørvest var 263øre. Med strømstøtte betaler forbrukere 109øre, pluss mva, elavgift, nettleie. Det blir ca 180øre/kWh. Gjennomsnittlig strømforbruk i norske husholdninger er 16 000 kWh per år. Prisene skal antagelig videre opp, men strømstøtten går også opp. Så si cirka ~ 30 000 kr årlige strømutgifter for en vanlig husholdning, eller 2500kr i måneden. Klart det er vanskelig for mange, men ikke for alle.

Jeg tipper det fortsatt er en del husholdninger som har mulighet til å redusere forbruket uten at det går nevneverdig utover levestandard. Men om det gjelder flertallet eller mindretallet er vanskelig å si.

Burde ikke skrevet vanlig husholdning, men gjennomsnittlig husholdning. Leiligheter med en person ligger langt under snittet, mens en familie i enebolig ligger langt over.

Og det virker som om johanssen er enig i at 2500,- burde være overkommelig med tanken på at han betalte ca. halvparten av 5900 og 5600 i fjor.
Det var jeg som introduserte 2+2 (som jeg tror er den mest vanlige konstellasjonen, som jeg også brukte for å få ut noen tall for andre europeiske land, men jeg er klar over at det finnes et hav av andre sammensetninger som til dels kan ha større utfordringer enn 2+2, det bestrides ikke.)

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2717057 18/08/2022 11:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hva en vanlig familie gjør er ikke så veldig farlig. Det er de som ikke klarer seg som interessserer meg jeg er interesser i.

Så der er vi enig at det burde være uproblematisk.

Som i at vi ikke lenger bare kaster funksjonshemmede inn på hjem lenger, men gir muligheter for at de skal kunne ha en autonomi i livet.

Folk flest dæver ikke av corona heller, nesten ingen dæver av corona, men allikevel var det en drøss med tiltak.

Vi har ikke fattighus lenger, vi har trygdeordninger skalert til et kostnadsnivå, men stramt. For at folk skal kunne ha en autonomitet ute

Er vi i en særstilling om vi beskytter oss mot effekten av internasjonal politikk og hendelser? Jeg tenker ikke, sånn hvis man er enig i at nasjonalstaten er å holde sine innbyggere trygge og produktive. Hvis man tenker at nasjonens naturressurser i stor grad skal tilhøre innbyggerne, så er vi tilbake til mer grunnleggende ideologier på om ressursstyringen og utnyttelse gjøres best av staten eller innbyggerne selv.

Du var innom ideologier før og jeg nevnte at jeg er apolitisk i stor grad. Du er innom de på nytt og jeg tror du har det samme problemet som noen andre her på forumet. Du har en ideologi som er malen for hva du mener, og har det derfor vanskelig å forstå at andre ikke handler eller tenker ut i fra en ideologi. Beklager om dette virker som hersketeknikk, men apolitiske standpunkt følger ofte med lite utviklet nasjonalisme og det (nasjonalisme) er for meg en særdeles dårlig begrunnelse for hvorfor vi skal være i en særstilling.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2717059 18/08/2022 11:27
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Du har en ideologi som er malen for hva du mener, og har det derfor vanskelig å forstå at andre ikke handler eller tenker ut i fra en ideologi.

Jeg har null problemer med at andre har en annen ideologi, men jeg har problemer med de som sier de som åpenbart tenker ideologisk.

Du har allerede forfektet argumenter om at priser i helt andre land og andre energimikser har relevans. Altså en åpenbart unionist- eller globalist-tankegang.

Du har forfektet et argument basert på hva gjennomsnittsinnbyggeren klarer. Altså ligger det litt sosialdarwinistiske holdninger bak.

Du har i liten grad problematisert statens og bedrifters bruk av naturressurser på bekostning av innbyggernes mulighet til å disponere resultatene av egen arbeidsinnsats. Altså en slags miks av sosialisme og kapitalisme.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2717063 18/08/2022 11:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Du har en ideologi som er malen for hva du mener, og har det derfor vanskelig å forstå at andre ikke handler eller tenker ut i fra en ideologi.

Jeg har null problemer med at andre har en annen ideologi, men jeg har problemer med de som sier de som åpenbart tenker ideologisk.

Du har allerede forfektet argumenter om at priser i helt andre land og andre energimikser har relevans. Altså en åpenbart unionist- eller globalist-tankegang.

Nope, jeg har argumentert for at 2500,- (i omtalt situasjon) ikke burde være et problem med bakgrunn i norsk samfunnsøkonomi og viser til at vi (Norge) gjerne sammenligner oss med en del andre land (sammenligninger som har gått over lav sko her inkludert deg selv i f.eks boligstandard.

Du har forfektet et argument basert på hva gjennomsnittsinnbyggeren klarer. Altså ligger det litt sosialdarwinistiske holdninger bak.

Et argument du er enig i litt lenger oppe, om du ikke hadde vært enig hadde du nok avkreftet fort som faen.

Du har i liten grad problematisert statens og bedrifters bruk av naturressurser på bekostning av innbyggernes mulighet til å disponere resultatene av egen arbeidsinnsats. Altså en slags miks av sosialisme og kapitalisme.

Den siste er bare så fint at jeg lar den stå, bare henviser til "arvesølvet".

Så vi er ganske enige i ideologi egentlig, småkapitalistiske sosiale globale unionister med sosialdarwinistisk bakgrunn.

Som sagt, det er vanskelige for noen som jobber ut i fra en ideologi å forstå at andre ikke gjør det.
Utover det synes jeg at du har interessante innspill og bidrag

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2717065 18/08/2022 12:14
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg tror analysen som Statnett har gjort er litt mer avansert enn det du etterspør .

Den grava er ferdig for lengst.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2717066 18/08/2022 12:19
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Antar det er denne. Verdt å lese hele. 10% er litt oppfinnsomt når en kan leser argumentasjonen, og man kan se utfallet i reelle tidsserier.

Å bedrive analyser som innebærer forecasting og risiko/usikkerhet er vrient, men det ser ganske dumt ut når man bommer grovt i analysene, og fortsetter i samme spor. Nåtidsdata avslører alltid om man har forecastet feil tidligere.
Statistisk Sentralbyrå har laget en oversikt over gjennomsnittlig strømforbruk for fire forskjellige boligtyper. Gjennomsnittlig strømforbruk for våningshus: 30 997 kWh per år.

Gjennomsnittlig strømforbruk for enebolig: 25 776 kWh per år.

Gjennomsnittlig strømforbruk for rekkehus: 17 090 kWh per år.

Gjennomsnittlig strømforbruk for (blokk) leilighet: 10 899 kWh per år.
Boligbygg
Enebolig 1 181 894
Tomannsbolig 174 716
Rekkehus, kjedehus og andre småhus 177 575
Boligblokk 43 088
Bygning for bofellesskap 5 474

Andre bygg enn boligbygg
Hytter, sommerhus og lignende fritidsbygg 445 715
Helårsboliger og våningshus benyttet som fritidsbolig 33 283
Fant ikke antall blokkleiligheter i 2022, men i 2016 var det 570 482.

Kort forklart, ganske mange har over snittforbruket.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2717069 18/08/2022 12:47
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Som sagt, det er vanskelige for noen som jobber ut i fra en ideologi å forstå at andre ikke gjør det.
Utover det synes jeg at du har interessante innspill og bidrag

Det blir igjen alt for enkelt. Enten har du et ideologisk grunnlag som du ikke anerkjenner eller bekjenner deg, eller så driver du med innspill som har svært lite med emnet som diskuteres i tråden og heller burde ligget i en mer filosofisk tråd.

Poenger her blir den brå endringen som vi som befolkning ikke har hatt noe mulighet til å hverken tilpasse oss til, forutse eller beskytte oss mot.
Vi har henholdsvis blitt forhindret i å fyre med petroleumsprodukter (som vi kan kjøpe inn når vi finner en pris vi like, ikke det produktet koster den timen vi trenger dt), vi har blitt lovet at utenlandskablene kun vil bety noen øre forskjell i pris og vi har ingen måte å beskytte oss mot tyske og danske politiske krumspring.

At du gjør energipriser som dikteres av Putin og røverbanden i OPEC som "normale" og "rettferdige" viser jo hvor galt vi som både land og kontinent sitter i knipa.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2717070 18/08/2022 13:04
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Andreas83

Å bedrive analyser som innebærer forecasting og risiko/usikkerhet er vrient, men det ser ganske dumt ut når man bommer grovt i analysene, og fortsetter i samme spor. Nåtidsdata avslører alltid om man har forecastet feil tidligere.

Problemet er jo at dette har blitt gangbar oppskrift i forvaltningen. Man legger en masse prediksjoner til grunn for viktige avgjørelser. Når disse da viser seg å være feilslåtte, skylder man på forutsetninger og hvor vanskelig og kompleks ting er. Men å se på disse forutsetningene, kompleksiteten og konsekvensene av feil i analysene, tar man ikke hensyn før avgjørelsene tas. En del av skylden for dette ligger selvfølgelig på direktoratene som relativt konsekvensfritt kan underspille problemstillinger, forutsetninger og (over)forenklinger.

Det ser ut til å være en hang til å legge seg på det mest sannsynlige eller midterste scenariet og så tenker man bare på hva dette betyr. Ja, da er det enkelt å tenke at utenlandskabler ikke betyr så mye annet enn økt forsyningssikkerhet, at innvandring ikke vil ha så store effekter på samfunn og økonomi, at korona ikke kan få lov til å ta livet av 5% av befolkningen.

Side 65 av 116 1 2 63 64 65 66 67 115 116

Moderator  support