Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Peiling på stekeovn? Sikringen går

Peiling på stekeovn? Sikringen går #2716115 09/08/2022 12:47
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det er så mye forskjellig kompetanse her inne, så jeg prøver meg:
Har en 8 år gammel innbyggingsovn fra Siemens i 8-10.000 kronersklassen som plutselig tok sikringen under pizzasteking (høy temperatur).

Å bytte et varmeelement bør være en smal sak, så jeg har prøvd å finne ut om det kan være det øvre eller nedre varmeelement som feiler. Men sikringen går uansett hvilket program jeg prøver, om jeg setter på kun undervarme også.

Noen som har erfaring med feilsøking og kan gi noen gode råd? Det byr meg litt imot kaste ovnen dersom jeg enkelt kan bytte en del i stedet.

Burde ikke ovnen ha funket med kun undervarme dersom det er det øvre elementet som har gått? Det øvre elementet er noe bøyd, muligens etter hyppig bruk på høy temperatur (280-300 grader).

Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: tron] #2716116 09/08/2022 12:51
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Når ovnen tar sikringen så er det nok ikke varmeelementene som er problemet. Heller styrekretsen til disse som er problemet da. Er nok en fellesdel i styringen, evt powerenhet til denne som er gåen og som tar sikringen.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: tron] #2716120 09/08/2022 13:02
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
I nyere sikringer/vern er det tre ting som kan løse den ut:
* Kortslutningsvern (slår ut med én gang du kobler til eller skrur på apparatet)
* Overopphetingsvern (slår ut vha varmeutvikling når du bruker for mye strøm på kursen over tid. Kan ta flere minutter)
* Jordfeilvern (slår ut så fort det går over xx mA til jord)

Vet du at det ikke er jordfeilbryteren som har gått?

Et ødelagt varmeelement kan godt ha skader som lager kortslutning, med da er jeg litt overrasket over at sikringen inne i ovnen ikke går. Jeg tror det pleier være tre varmeelementer, ett til varmluft, ett til overvarme og ett til undervarme. Grill f.eks bruker bare overvarme. Har du testet det?

Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: tron] #2716122 09/08/2022 13:12
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det er moderne sikringsskap og el-anlegg fra 2014. Det er automatsikringen for egen kurs for stekeovn som går, og sikringen løser ikke ut om jeg kobler til noe annet i samme kontakten, så det må være ovnen.

Det er strøm på ovnen (klokke/display), men så går sikringen etter noen sekunder etter jeg skrur på selve ovnen - uansett hvilket program jeg setter på.
Slik jeg forstår det kan det oppstå jordfeil i slitne varmeelement, og det skal være en veldig vanlig årsak til at ovner slår ut automatsikringer. I denne ovnen er øvre varmeelement to-delt - ett for grill og ett for vanlig overvarme.

Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: tron] #2716132 09/08/2022 15:01
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hva med å ta ut element å Ohm

Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: tron] #2716135 09/08/2022 15:13
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
I stekeovnen i kåken vår, så var det jordfeil i varmluftselementet. Sporadisk piping i jordfeilvarsleren, en sjelden gang, før jeg fant ut av det.

Til slutt sluttet varmluftselementet å virke, og da var det greit å finne ut hva som hadde skjedd. Det var ikke topolt bryter, så det sto spenning på elementet hele tiden, og det førte til at det hadde korrodert i stykker, nederst på elementet. Svært enkelt å skifte, og kostet ikke med enn ca 250 kroner for nytt element.

Det kan se ut som det er kanskje to samtidige jordfeil, eller annet snusk. Jeg ville målt med ohmmeter mellom jord og hver av pinnene på stikkontakten, og evt åpnet opp og sjekket hvert element, om det er forbindelse til karosseriet, på pinnene på varmelementene.

Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: tron] #2716146 09/08/2022 18:20
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: tron
Det er moderne sikringsskap og el-anlegg fra 2014. Det er automatsikringen for egen kurs for stekeovn som går, og sikringen løser ikke ut om jeg kobler til noe annet i samme kontakten, så det må være ovnen.

Ja, jeg forutsatte at det var moderne vern med jordfeil. Nå sikringen går, kan man se i firkanten mellom pilene om det var jordfeil som løste ut. Da er firkanten blå.

Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: tron] #2716148 09/08/2022 18:40
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Om du ikke finner ut av det på egenhånd eller via formuet her finnes det vel endel hvitevareteknikkere som sikkert kommer å tar en titt, og kan ha en formening om diagnose... Ser ut som Simens har et eget system for dette i Norge.

Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: tron] #2716163 09/08/2022 21:09
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Tok en ringerunde i dag mtp reparasjon, men det kan bli både dyrt og ta flere uker. Det går ikke, vi må ha ovn. Så da ble det bestilling av ny i kveld. Får skru opp den gamle og feilsøke mer. Kanskje kan den reddes og få nytt liv på hytta eller Finn.no

Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: tron] #2716178 10/08/2022 05:44
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Ja, dessverre er prisen på reperasjoner og deler blitt så høye ift. nykjøp at det ikke skal rare ubehaget til før man kjøper nytt istedenfor å reparere. Det skyldes også problemstillingen i at selv kjente feil og mangler stort sett krever to besøk, ett for å stadfeste årsak og tiltak og ett for å gjennomføre tiltaket. Da er man fort oppi 3000,- bare i tidsforbruk.

Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: tron] #2716215 10/08/2022 08:43
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tron
Tok en ringerunde i dag mtp reparasjon, men det kan bli både dyrt og ta flere uker. Det går ikke, vi må ha ovn. Så da ble det bestilling av ny i kveld. Får skru opp den gamle og feilsøke mer. Kanskje kan den reddes og få nytt liv på hytta eller Finn.no

Har dessverre samme erfaring. Vi bygde nytt kjøkken ca 2015-2016. For et par uker siden kom vi hjem fra ferie til en oppvaskmaskin som stod og lagde pipelyder. Maskin som går i stykker når man er bortreist var nytt for meg. Feilsøk ga lite resultat, så enden på visa ble ny maskin. Det er så deprimerende at ting ikke holder lenger enn som så, og attpåtil at serviceapparatet er såpass dyrt (og lite bra).

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Peiling på stekeovn? Sikringen går [Re: Anders A-R] #2716218 10/08/2022 08:59
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Anders A-R
Maskin som går i stykker når man er bortreist var nytt for meg.

Jeg har kommet hjem til ødelagt tv og router for noen år siden. Sjekk av elektriker ga ikke noe entydig svar, men mistanken gikk til lynnedslag. Forsikringsselskapet var ikke villige i starten, men jeg sendte screenshot fra blitzortung og truet med å leie tredjeparts sakkyndig for å bestemme årsaken til at tv'en gikk i stykker.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå