Sykkelen er skikkelig mish-mash. Samling av noe jeg hadde og noe jeg har kjøpt. Kona vil vel si at ALT er kjøpt, men slik funker ikke regnskapet mitt.
-Rammen handlet jeg på Bikeshop, selvfølgelig på impuls. Det var den siste Gavia CX Comp alurammen de hadde av 2017-modellen. Har stått på garasjeloftet i noen år uten at jeg har greid å bestemme meg for hva jeg skulle gjøre med den. Fikk et innfall i fjor om å sette sammen en tursykkel uten å bruke så veldig mye penger. Rammen var virkelig utdatert i fargene, fikk denne lakkert som "hjemmejobb", men om du løper forbi sykkelen så ser den ok ut
-Drivverket satt på min gamle terrengsykkel før jeg oppgraderte der. Det er NX 12-delt 11-50 og kjøpte en brukt Rival 40T krank. Det er tilstrekkelig utveksling, men det blir styrketråkk når motbakkene passerer 11-12%. Har syklet opp alle stigninger på turen, og med tanke på at de bratteste partiene opp vestsiden av Slettefjellet passerte 16-17% så er det ikke mye som skal være problemematisk. Tenker uansett å oppgradere til 10-52 neste år da jeg gjerne skulle hatt litt mer i begge ender.
-Hjulsett er Mavic Allroad CL satt opp slangeløst med 40mm Schwalbe G-One Allround. Ikke de letteste hjulene, men de har tålt alt de har blitt utsatt for.
-Siden jeg ikke hadde prøvd bikepacking før så ble veskene handlet på AliExpress (Rhinowalk og Newboler). Dette rett og slett for å spare litt cash, og gikk etter selgere med gode tilbakemeldinger. Kvaliteten har vært overraskende god og kan ikke se hva jeg går glipp av i forhold til brukervennlighet og slitestyrke. Kanskje det vil vise seg over tid...
*13 liter seteveske med telt, regnklær og kokesett.
*Rammeveske med div utstyr jeg muligens kan trenge i løpet av dagen eller vil ha lett tilgjengelig i leir (solkrem, telstenger/-plugger, sportstape++
*8 liter tube i front med alle ekstraklær og lett yttertøy.
*4 liter veske utenpå der med det jeg vet jeg trenger i løpet av dagen (briller, telefon, bamsemums++).
*2 små bottlebags på styret (drikkeflaske og mat).
*2 top tube bags til verktøy/reservedeler og batteribanker/ladeledninger.
*2 Fork Bags: 1 med sovepose og 1 med liggeunderlag og lett leirjakke.
En del av utstyret jeg drar på har unødvendig mye volum. Skal få handlet noe som pakker bedre, da kan jeg kanskje få plukket bort en bag.
Frokost er havregrøt og mye drikke! Ferdig arbeid. Metter lenge og gir godt med energi utover dagen. Påfyll er banan, Oreo-kjeks og bamsemums. Ellers kaffistopp med vaffel eller kake, karbonadesmørbrød el.l til lunsj og drikke, drikke, drikke. Jeg svetter som en gris, så jeg kan nesten ikke drikke for mye. Problemet på de varme dagene kan være saltbalansen...
Dette ble mye, men håper det kan hjelpe