Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trøbbel med hjulsett.

Trøbbel med hjulsett. #2714712 27/07/2022 19:02
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hei..

Har en Diamant AR V Sora flat gravelsykkel. Har hatt den eit par sesonger, og har brukt til pendling. Veldig fornøyd med sykkelen, men har fått problemer med lekkasje av luft på slangene. Bruker litt over timen til jobb, og har hatt noen turer der luften siger sakte ut, slik at eg har kommet meg på jobb. Når eg pumper luft igjen på jobb, så siger den sakte ut igjen. Hullet i slangen er på same sted, og ser den er en skjøt på felgen akkurat på område. Har opplevd det både framme og bak, kan dette være problemet? Skal felgen være slik? Kjenner en liten kant når eg drar over med fingeren. Kan man eventuelt gjøre noe med det? Kjøpte den på G-Max rett før dei sluttet, her har det blitt Intersport nå, kan en eventuelt klage her, viss det er noe å klage på?

Link til sykkelen, bare at eg har Sora system: https://nakamura.no/diamant-ar-v-so...styr-hvit/ino.diamant.cyc20d003.001.html

Eventuelt viss nytt hjulsett må til: https://bikeshop.no/mavic/p8698155/...t-clincher-tl-shimano-sram-10-11s-1890-g

https://bikeshop.no/mavic/lp1337100/mavic-allroad-s-disc-hjulsett-clincher-tl-12-mm-ta-shimano-sram

Hvordan er disse opp mot det eg har idag.

Vedlegg
hjul.jpg (1.84 MB, 45 nedlastinger)
Re: Trøbbel med hjulsett. [Re: eskval82] #2714715 27/07/2022 19:42
ktodnem Offline
Ringrev
Ringrev
Alle felger har vel skjøt, kanskje litt mer forseggjort og pusset på dyrere felger. Min første tanke vil være å prøve et bredere felgbånd, ser ut som ditt er litt smalt. Dessuten er felgbånd du kjøper løst ofte mykere og bedre enn disse typiske stive med "flettemønster" som det kan se ut som du har. Jeg har punktert to ganger innendørs på bane (i overkant spennende), da var det jo ingen ytre faktorer, så jeg byttet til litt brederere felgbånd som løste problemet.

Mysteriepunktering kan jo også skyldes bruk av deklspaker ved montering av dekk, men det er jo ikke tilfellet her når du mistenker skjøten og har hull samme sted.

Redigert av ktodnem; 27/07/2022 19:43.
Re: Trøbbel med hjulsett. [Re: ktodnem] #2714716 27/07/2022 20:09
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: ktodnem
Alle felger har vel skjøt, kanskje litt mer forseggjort og pusset på dyrere felger. Min første tanke vil være å prøve et bredere felgbånd, ser ut som ditt er litt smalt. Dessuten er felgbånd du kjøper løst ofte mykere og bedre enn disse typiske stive med "flettemønster" som det kan se ut som du har. Jeg har punktert to ganger innendørs på bane (i overkant spennende), da var det jo ingen ytre faktorer, så jeg byttet til litt brederere felgbånd som løste problemet.

Mysteriepunktering kan jo også skyldes bruk av deklspaker ved montering av dekk, men det er jo ikke tilfellet her når du mistenker skjøten og har hull samme sted.

Annen felgbånd skal prøves 👍
Tenkte også litt på det med dekkspake, første gangen det skjedde så sjekket eg ikke hvor det var hull, berre byttet slange. Men nå framover skal eg la vær å bruke dekkspaker, så håper bredere felgbånd kan være tingen.

Re: Trøbbel med hjulsett. [Re: eskval82] #2714722 27/07/2022 22:19
U
uton Offline
Fersking
Fersking
U
Alternativ løsning til nytt felgbånd. Om du har elektrikerteip liggende. Sett på bit over området hvor du kjenner en liten kant.

Re: Trøbbel med hjulsett. [Re: uton] #2714726 28/07/2022 04:11
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: uton
Alternativ løsning til nytt felgbånd. Om du har elektrikerteip liggende. Sett på bit over området hvor du kjenner en liten kant.

Takk for tips, elektrikertape har eg ..

Moderator  support, Valentino