Silca tubeless guffe med karbonfiber
|
Re: Silca tubeless guffe med karbonfiber
[Re: simenf]
27/06/2022 08:15
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Ser ut til at Silca har oppdatert sine nettsider nå: "CO2, condensation from compressors, and talc powder can lead to hardening of the sealant. These should be avoided when installing the sealant." https://silca.cc/products/ultimate-tubeless-sealant-w-fiberfoam
|
|
|
24/07/2022 09:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Tanken på Silcas vidunderguffe Ultimate Sealant with Fiberfoam og Replenisher har plaget meg like siden jeg så testen hos Cycling Weekly. Og plagen er blitt verre etter at jeg leste testene hos Road.cc og The Pro's Closet. Evnen til å tette større hull og ikke minst under høyere trykk enn konkurrentene er akkurat hva jeg ser etter for slangeløse dekk fra 28 mm og oppover. Ser også i tilbakemeldingene på nettsiden at Silca svarer kunder, erstatter, følger opp og forbedrer der det rapporteres om problemer. Har nevnt for flere forhandlere her på berget at guffen kommer til å fly av hyllene om de bare tar det inn. Tilgjengeligheten er problemet. Utsolgt hos Silca, og knapt å se i Europa. Har vært glad i britiske Merlin Cycles helt siden de solgte meg signalgult rammesett til Kinesis Tripster, og har nettopp slått til på en liter guffe (32 oz) og det jeg forstår er replenisher (4oz) derfra. Fortsatt noen flasker igjen i nettbutikken. Forsendelsen skal gå kjapt, men fortollingsgebyr og mva kommer dessverre i tillegg. Spent. Med fare for avsporing, kan jeg nevne at jeg plukket med meg en liten flaske Silca Super Secret Chain Lube hos hyggelige REI Coop i Washington D.C. under årets ellers tabbefylte bittelille eventyr i Statene. REI Coop hadde heller heller ikke fått tak i guffen, som var det jeg egentlig så etter  *** Så ja, jeg dilter etter Ole Christian. Noen som har erfaringer med N2 (nitrogen) i dekkene fremfor luft eller C02 med tanke på at ymse latex reagerer med luft? Vil N2 forlenge brukstiden på guffe og hindre at guffen størkner? Med all mulig respekt, tenker jeg at det er et utmerket og interessant tema for en separat tråd fremfor denne tråden om en spesifikk guffe  Men ser poenget hva gjelder f.eks. de nevnte begrensningene på bruk av Co2-patroner med guffe fra Silca så vel som fra andre produsenter, så for all del, jeg mener ikke å punktere diskusjonen.
|
|
|
[Re: ]
24/07/2022 17:44
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Noen som har erfaringer med N2 (nitrogen) i dekkene fremfor luft eller C02 med tanke på at ymse latex reagerer med luft? Vil N2 forlenge brukstiden på guffe og hindre at guffen størkner? N2 er hovedbestanddelen i luft, så tviler på at det blir noe bedre enn vanlig luft i dekket. Det som kan være er at det er færre mindre molekyler, så det ikke siver ut så mye luft. N2-molekylene er veldig store. ellers gratulerer til Sepeda med Super Secret. Har bare hørt positive ting om denne.
|
|
|
[Re: Sepeda]
26/07/2022 09:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
21/08/2022 07:18
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vidundermiddelet er tatt i bruk og de første erfaringer er høstet, med både oppsett og punktering. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122592&filename=20220821_084109.jpg) Karbonfiberet er høyst synlig og følbart. Føles nettopp som fiber, ikke som harde fliser. Bøyelig og formbart. Som diskutert over, anbefales det at guffen helles rett inn i dekket, og ikke innføres med injektor. Jeg valgte å følge Silcas anbefaling for å sikre at all fiberen havnet i dekket. Men sjekket også at det lett lar seg gjøre å sprute inn guffe fra miniflaske rett inn i ventilåpningen, selvsagt etter at ventil er fjernet. Det gikk helt fint, men noe av fiberet vil forbli i miniflasken. Tenker at miniflaske fortsatt er obligatorisk og til stor nytte på tur, mens rett i dekket er veien å gå hjemme. Uansett intet søl. Fant frem et par meget velbrukte, alminnelig vulkaniserte Challenge Strada Bianca Race TLR 36 mm der alle spor av fiskebeinsmønsteret i rullebanen for lengst er borte, og jeg allerede har lappet dekket innvendig med Tip Top Tubeless der en sprekk har oppstått i rullebanen. La ut på en tur på rundt 60 mil på landevei, grus og traktorvei gjennom regn og sol med bagasje. Om jeg noen gang skulle lykkes i å provosere frem en punktering, måtte det bli nå. Og sant nok, i oppstigningen langs gamle Vassvikveien utenfor Larvik, hørte jeg et pfff! Ikke et lang, tregt pfff, men kraftig og kort, som når man trykker ned ventilen et brøkdels sekund på dekk med høyt trykk. Skarpt pfff! og siden helt stille. Måtte rekke fergen i Kragerø, så rakk ikke å inspisere dekket der og da. Kunne med tommelen ikke registrere noe trykktap. Det var heller ikke det minste tilløp til trykktap resten av turen. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122593&filename=20220821_081129.jpg) I ettertid ser jeg det som synes å være punkteringen som umiddelbart ble tettet av guffen. Jeg ville ikke hørt eller lagt merke til det, om det ikke var for at jeg var alene på en bilfri vei med kun litt fuglekvitter. Fremstår som så solid tettet at jeg neppe tar meg bryet med Tip Top innvendig. Førsteinntrykket er dermed på alle vis godt. Har ikke tatt av dekket for å sjekke hvordan guffen ser ut etter bruk, men det kommer jeg til.
|
|
|
20/04/2023 18:14
|
tordok
Fersking
|
Fersking
Noen som har brukt dette lenge nok nå til å ha testet både guffe og replenisher over tid? Etter god reklame, blant annet på dette forumet tenker jeg å prøve denne sesongen. Ser bikeshop har tatt inn og, så da kan jeg til og med handle av norsk forhandler
|
|
|
[Re: tordok]
23/04/2023 13:43
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Noen som har brukt dette lenge nok nå til å ha testet både guffe og replenisher over tid? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122230&filename=Silca%20Sealant%20Schedule.jpg) Ole Christian er gjerne den som har brukt guffen lengst, men han skal kun ha brukt guffen, ikke påfyll/replenisher. Jeg har anskaffet begge deler, men ennå ikke fått inn rutinen med replenisher. Erfaringer hittil: - Ingen hull som guffen ikke har tettet umiddelbart. Jeg har med andre ord ikke merket noe til guffen. Føler meg rimelig trygg på evnen til å tette etter tester i bl.a. nevnte Cycling Weekly. - Har fungert knirkefritt på to av tre hjulsett. På det tredje fikk jeg ventilen tettet av guffe. Hadde også samlet seg noe stivnet guffe i selve ventilåpningen. Ting tyder på at dette var min egen feil, i den forstand at det var lekkasje i ventiloppsettet og guffen samlet seg der for å tette lekkasjen. Satte opp på nytt, og det synes å fungere som det skal. - Har replenisher og tenker å teste Silcas skisserte løsning med etterfyll hver tredje måned for å holde guffen flytende. Men som Silcas skjema viser, vil evnen til å tette etter hvert bli redusert ettersom andelen replenisher uten karbonfiber versus original guffe med karbonfiber øker. Det kan komme til å plage meg og mine tvangstanker tilstrekkelig til at jeg heller tar meg bryet med å vippe av dekkanten og etterfylle guffe rett i dekket  - Har ikke kommet i mål med å sjekke hvorvidt etterfyll av guffe med karbonfiber gjennom ventilåpningen fungerer dersom man bruker miniflaske som som denne og spruter guffen rett inn, altså ikke bruker injektor. Silca advarer mot begge deler, og jeg mistenker at påfyll rett gjennom ventilåpningen uansett metode vil kunne tette ventilen. Påfyll av fersk guffe fra miniflaske er som kjent gull på tur dersom guffen i dekket ikke skulle tette et hull eller skulle være tørket inn. Er ikke sikker på om replenisher vil gi samme effekt som guffe med karbonfiber i slike tilfeller. På den annen side, er det ikke for meg noe stort problem om en ventil skulle tettes. Jeg er blant raringene som på tur ikke bare har med miniflaske med fersk guffe, men også et par ekstra ventiler. Og ventilverktøy på pumpen  - Lot et par dekk stå med guffe gjennom hele vinteren. Da var guffen selvsagt størknet. I likhet med andre guffer jeg har brukt, opplevde jeg at i dekk på hjul som er brukt mye, er den størknede guffen fordelt som tynt slangeskinn i hele dekket og kan i høy grad trekkes av, mens i dekk på hjul som er brukt lite, har guffen gjerne samlet seg mer konsentrert i enkelte deler av dekket. Helt som vanlig, med andre ord. - For ordens skyld: Har ikke opplevd at karbonfiberet samler seg i kuler, slik det ble rapportert og henvist til i tråden. Skal ifølge Silca skyldes produksjonsfeil i et tidlig parti guffe. *** Vil jeg anbefale guffen basert på min beskjedne erfaring? Ja, om du ønsker det som kanskje er markedets beste tetningsevne. Men det forutsetter at du har både interesse for å lære deg å bruke det på rett vis, at du tar uforutsette komplikasjoner med godt humør, at du er rede til å betale den forholdsvis høye prisen, og gjerne... at du faktisk trenger det. Andre guffer er rimeligere og enklere i bruk, har også god tetningsevne, og vil dermed være en rimeligere, enklere og velfungerende løsning for de fleste. Ser bikeshop har tatt inn og, så da kan jeg til og med handle av norsk forhandler Ja, flott at Bikeshop tar inn! De har dog ennå ikke Sealant på lager. Jeg heier på norske forhandlere, men å bestille direkte fra Silca er også et alternativ. Har fått bekreftet at prisen man betaler er inkludert norsk MVA og ingen videre gebyrer eller avgifter skal tilkomme. Og nå får vi den hos Bikeshop også. Det gjør det enklere for meg å ta i bruk flaska jeg hadde meg hjem fra Washington 
|
|
|
23/04/2023 14:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har brukt opp ett par flasker. Guffen funker bra, kanskje best av de jeg har prøvd (prøvd det meste). Kjører man uten innlegg så er det ingen tvil om at jeg ville brukt Silca. Bytter man dekk ofte og bruker innlegg er det litt pyton. For når man dytter innleggene på plass og den har hatt guffe på seg så får man lett fingertuppene fulle av små Carbon flis.
Så jeg bruker det ikke på syklene jeg skifter dekk ofte på. På grussykkelen er det ingen tvil. Der blir det Silca.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
14/05/2023 11:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
To kjappe kommentar til min siste rapport over: - Har for øyeblikket tre hjulsett der dekkene er satt opp med Silca Ultimate Sealant. Noen hjul brukes daglig, andre mindre hyppig. Har aldri før opplevd at trykket holder seg så godt over tid i slangeløst oppsett, men knapt tap av lufttrykk over uker. Som om det skulle vært solide butyl-slanger i dekkene. Ettersom oppsettet for øvrig ikke er endret, velger jeg å tilskrive det guffen. - Byttet ventilkjernene som ble tettet av guffen på det ene hjulsettet. Ingen problemer deretter. Bekrefter i mitt hode at det var klønete og forhastet oppsett som var forklaringen.
|
|
|
14/05/2023 16:57
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Jeg innbiller meg at trøbbel med tett ventilkjerne nesten er borte etter jeg konsekvent setter fra meg sykkelen med ventilen ned slik at guffa ikke kan renne ned å størkne i ventilkjernen ved lengre stopp/ferdig for dagen.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
14/05/2023 17:20
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk for at du gir meg enda en tvangstanke. Nå måtte jeg ut og vende på hjulene  Men det er jo helt i stil med kravene til sykkelfotografering, da! Nå blir det parkering med stil.
|
|
|
14/05/2023 20:30
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Godt med positive tvangstanker. Burde kanskje ikke nevne det, men vent til du skal ut å reise med sykkelen og må pakke ned sykkelen i sykkelkoffert, overlatt til en tilfeldig stuer på flyplassen som ikke har satt seg inn i "guffe-i-ventilkjernens" mysterier.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
14/05/2023 20:38
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
 Har hatt noen flyturer med frisk guffe i dekkene. Tar åpenbart luften ut av dekkene, men har lært meg å skru igjen ventilene. Har fungert bra så langt. Får se på jomfrutur med Silca! Uansett har jeg alltid et par ekstra ventilkjerner med på lur. Veier 0 gram og tar 0 plass, sånn ca.
|
|
|
15/05/2023 07:45
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
15/05/2023 11:48
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Har hatt noen flyturer med frisk guffe i dekkene. Tar åpenbart luften ut av dekkene Hvorfor? Det burde vel holde å senke trykket med 1 bar?
|
|
|
[Re: Arne_And]
15/05/2023 12:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Nei, nei, nei  Ingen ny prinsippdiskusjon (i denne tråden!) om lufttrykk i dekk under lufttransport. Enhver må gjøre som en vil og synes er riktig og praktisk. Med mindre det gjelder spesifikt særegenheter ved Silcas magisk skummende lateks og resirkulerte karbonfiber under trykk i 10.000 meters høyde 
|
|
|
29/05/2023 07:11
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Bare for å balansere og ikke idyllisere totalt Silcas vidunderguffe - her noen inntrykk etter å ha byttet dekk på et par hjulsett i helgen. Som nevnt over, er tetningsevnen imponerende. Bidrar til å holde oppsett lekkasjefri. Og jeg er ikke i tvil om evnen til å tette hull. Men samtidig: MonteringMå innrømme at jeg savner muligheten til å fylle på guffe gjennom ventilåpningen, slik Silca kategorisk advarer mot, uten å bekymre meg for at ventiler kan tettes i guffen/karbonfiber som måtte bli igjen. Det går som regel helt fint å enten fylle guffe rett i dekket før det poppes, eller poppe på dekket og siden vippe av dekkanten og fylle på guffe. Men for enkelte kombinasjoner av felg og dekk, er det ikke så enkelt å unngå søl om guffen går i dekket før popping. Og for enkelte kombinasjoner sitter dekket såpass solid på felgen at det blir ekstra bry å få vippet av dekkanten for å fylle på guffe etter popping. Som vi diskuterte på forrige side, synes det å være bruk av injektor Silca særlig advarer mot, så jeg skal teste nærmere hvordan det blir med miniflaske som spruter guffe rett i ventilåpningen. Men etter litt prøving, er jeg usikker på hvor mye av karbonfiberet som kommer seg gjennom tuten på miniflaske, og hvor mye karbonfiber som uansett vil sette seg fast i ventilåpningen. Tørket guffe ved lite bruk I hjul som er hyppig i bruk, fordeler guffen seg og synes å forbli flytende de to-tre månedene som Silca anbefaler før etterfyll av replenisher. Men i et hjulsett som jeg har brukt lite over flere uker, hadde guffen samlet seg i en tykk og kraftig pøl nederst i dekket. Har opplevd lignende med andre guffer, men ikke så raskt og aldri med den samme styrken i tørket guffe - jeg måtte skjære opp og dra løs med tang. Solide greier  *** Konklusjonen min er som før at ja, Silca er trolig høyest på listen om du ønsker markedets beste tetningsevne, men det forutsetter at du har både interesse for å lære deg å bruke det på rett vis og at du tar uforutsette komplikasjoner med godt humør. Andre guffer er rimeligere og enklere i bruk, har også god tetningsevne, og vil dermed være en rimeligere, enklere og velfungerende løsning for de fleste. Selv fortsetter jeg med Silca og håper å finne ut mer om temperament og allsidighet. Men jeg har en liten flaske Muc-Off i bakhånd.
|
|
|
|
|