Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

kart over traktorveier på hardangervidda?

kart over traktorveier på hardangervidda? #2711579 21/06/2022 19:51
N
nicholas.m Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
er jo ikke lov på sti, men hvor kan man få oversikt over veiene som er lov å sykle på? UT viser ikke traktor slep, og kunne ikke finne noe annen info

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: nicholas.m] #2711581 21/06/2022 20:05
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: nicholas.m
er jo ikke lov på sti, men hvor kan man få oversikt over veiene som er lov å sykle på? UT viser ikke traktor slep, og kunne ikke finne noe annen info

Her har jeg egentlig ikke annet enn undring å bidra med: Finnes det i det hele tatt noen traktorstier oppe på Hardangervidda ??? Hva skulle de være der for ? Som jeg forstår det, har man ikke anledning til å drive med noe så høyt til værs, med et mulig unntak for beite av dyr som man går med opp og ned. Ikke er der skog der oppe, ikke driver man slått, - kort og godt: Hva skulle være poenget med traktorstier der oppe ?

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: Peddal-pedanten] #2711584 21/06/2022 20:21
N
nicholas.m Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
hakke peiling, kanskje transport til DNT hytter også? samma for meg så lenge jeg kan sykle på dem! er det sånn at man kan ri hest på stier på vidda? i såfall helt absurd at hest er lov men ikke sykkel wtf

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: nicholas.m] #2711585 21/06/2022 20:26
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
DNT bærer ting, de bruker kløv, det skjer til og med at de leier helikopter (men det vil det være restriksjoner på i en nasjonalpark)... Men altså, hva skulle de traktorveiene være der for ? Jeg kan selvfølgelig ikke helt utelukke at der er sånne ting, men - vel, hva brukes de i såfall til ?

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: nicholas.m] #2711588 21/06/2022 20:38
yalla Offline
Medlem
Medlem
Kan ikkje hjelpe med kart, men det finnes bokstavelig talt milevis med traktorslep ja. Transport til/fra støler med dyr/proviant etc frå gammalt av vil eg tru. I artikkelen lenket til nederst står endel om det, finnes kanskje noen en kan kontakte for kart der?

"I 1999 fanst heile 271 kilometer registrerte traktorsleper på Hardangervidda – eit særsyn for Hardangervidda nasjonalpark."

https://www.grind.no/hardanger/eidfjord/hardangervidda-nasjonalpark

hilsen en gammel mann med hatt
Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: yalla] #2711589 21/06/2022 20:43
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: yalla
Kan ikkje hjelpe med kart, men det finnes bokstavelig talt milevis med traktorslep ja. Transport til/fra støler med dyr/proviant etc frå gammalt av vil eg tru. I artikkelen lenket til nederst står endel om det, finnes kanskje noen en kan kontakte for kart der?

"I 1999 fanst heile 271 kilometer registrerte traktorsleper på Hardangervidda – eit særsyn for Hardangervidda nasjonalpark."

https://www.grind.no/hardanger/eidfjord/hardangervidda-nasjonalpark

Joda, referanse til 1999 - og en artikkel som ble publisert i 2004. Uansett hva som måtte være tilfellet i dag, tror jeg TS ønsker seg litt mere oppdatert info... Men takk for innsatsen, uansett...

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: Peddal-pedanten] #2711590 21/06/2022 21:00
yalla Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Peddal-pedanten

Joda, referanse til 1999 - og en artikkel som ble publisert i 2004. Uansett hva som måtte være tilfellet i dag, tror jeg TS ønsker seg litt mere oppdatert info... Men takk for innsatsen, uansett...

Traktorslepene eksisterer enda, det var registrert 271km i 1999, de fordufter ikke på 20 år. Flere av de er fortsatt i bruk, jeg så de sist i fysisk bruk på televisjonen i 2019. Det var egentlig informasjon til all undringen i tråden om at det i det hele tatt fantes traktorslep der og hva i alle dager de kunne være brukt til. Det sto forklart i artikkelen det var lenket til.

Jeg hadde tatt kontakt med de lokale fjellstyrene i området trådstarter har tenkt å sykle. De kjennder vidda si godt og pleier være behjelpelig med informasjon..

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: yalla] #2711591 21/06/2022 21:06
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P

Traktorslepene eksisterer enda, det var registrert 271km i 1999, de fordufter ikke på 20 år. Flere av de er fortsatt i bruk, jeg så de sist i fysisk bruk på televisjonen i 2019. Det var egentlig informasjon til all undringen i tråden om at det i det hele tatt fantes traktorslep der og hva i alle dager de kunne være brukt til. Det sto forklart i artikkelen det var lenket til.

Jeg hadde tatt kontakt med de lokale fjellstyrene i området trådstarter har tenkt å sykle. De kjennder vidda si godt og pleier være behjelpelig med informasjon..

Og som det fremgikk av noen artikler jeg nettopp støvet gjennom, er altså Hardangervidda nasjonalpark et unntak i nasjonalparksystemet, slik at de faktisk KAN ha seterdrift med tilhørende fenomener... Så joda, da vil evt. fjellstyrer eller hva det nå heter være aktuelle, f.eks på adressen: "http://www.hardangervidda-fjellstyra.no/"...

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: nicholas.m] #2711599 22/06/2022 06:02
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
De er tegnet inn med kontinuerlig strek + stipling ved siden av på vanlig N50 kart. Kan sees i Norgeskart på internett med Rasterkart skrudd på - se f.eks. her med Store Nordmannsslepa fra Solheimstulen inn til Lågaros på midten av vidda: https://www.norgeskart.no/#!?projec...=13&lat=6690382.54&lon=100963.43

Redigert av Straightline; 22/06/2022 06:03.
Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: nicholas.m] #2711601 22/06/2022 06:20
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Traktorslepa er da på kart. Du finner åpenbart ikke et eget dedikert sykkel/traktorslepkart og må nok dessverre gjøre jobben selv. Nå har jeg trippelsjekket papirkartene mine, doble parallelle streker hvor den ene er striplet er traktorslep. På digitale kart kan dette variere litt etter zoom men de er på norgeskart.no helt til det blir for mye zoom og alt blir enkel stiplet.
_________
..................

En referanse kan være Solheimstulen-Lågarås.

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2604814

271km fordelt på Hardangervidda er da ikke rare greiene. Det meste er jo i ytterkantene og tar deg noen km inn, bedre kjent som blindvei.

Red: Ser @Straightline skrev det samme mens jeg somlet med mitt her. ICON_SMILE

(Sjekket N50 og N100)

Redigert av JoachimV; 22/06/2022 06:24.

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: Straightline] #2711602 22/06/2022 06:37
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Straightline
De er tegnet inn med kontinuerlig strek + stipling ved siden av på vanlig N50 kart. Kan sees i Norgeskart på internett med Rasterkart skrudd på - se f.eks. her med Store Nordmannsslepa fra Solheimstulen inn til Lågaros på midten av vidda: https://www.norgeskart.no/#!?projec...=13&lat=6690382.54&lon=100963.43

Ser ut som dette stemmer. Dette er/var angitt i forvaltningsplanen for Hardangervidda nasjonalpark som er fra 2011. Kan ikke finne noe nyere i farten, så antar den gjelder fortsatt.

https://www.statsforvalteren.no/nb/...sider/forvaltningsplaner/Hardangervidda/

https://www.statsforvalteren.no/sit...er_flyvatn_teltplassar_mm_-_revidert.pdf

Redigert av Cerberus; 22/06/2022 06:43.
Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: Peddal-pedanten] #2711603 22/06/2022 06:43
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Finnes det i det hele tatt noen traktorstier oppe på Hardangervidda ??? Hva skulle de være der for ?

Når hestene på gårdene ble byttet ut med traktor var det naturlig å også bruke den på fjellet. Reinsdyrjakt, fiske, seterdrift. Det ble nok kjørte mye rundt om kring med traktorer for en del år siden, og mange tok seg til rette med å lage til vei der det naturlige underlaget ikke var egnet. Masse spor etter traktorer langt utenfor det som i dag er de godkjente slepene.

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: Cerberus] #2711606 22/06/2022 06:57
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Cerberus
Finnes det i det hele tatt noen traktorstier oppe på Hardangervidda ??? Hva skulle de være der for ?

Når hestene på gårdene ble byttet ut med traktor var det naturlig å også bruke den på fjellet. Reinsdyrjakt, fiske, seterdrift. Det ble nok kjørte mye rundt om kring med traktorer for en del år siden, og mange tok seg til rette med å lage til vei der det naturlige underlaget ikke var egnet. Masse spor etter traktorer langt utenfor det som i dag er de godkjente slepene.

Før nasjonalparken, ja. Det var liksom poenget... Jeg har i mellomtiden oppdaget at akkurat denne nasjonalparken er et unntak, og altså fortsatt har sånne sleper, selv om det altså ser ut som det ikke finnes noen som krysser vidda; det nærmeste man kommer til det, er to sleper som ender ved det samme vassdraget, slik at man kan padle mellom endepunktene...

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: Peddal-pedanten] #2711608 22/06/2022 07:00
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Cerberus

Før nasjonalparken, ja. Det var liksom poenget... Jeg har i mellomtiden oppdaget at akkurat denne nasjonalparken er et unntak, og altså fortsatt har sånne sleper, selv om det altså ser ut som det ikke finnes noen som krysser vidda; det nærmeste man kommer til det, er to sleper som ender ved det samme vassdraget, slik at man kan padle mellom endepunktene...

Og så ble dette regulert til å være begrenset til ferdsel i de definerte, godkjente slepene. Det er vel særlig reinsdyrjakten langt inne på vidda som er hovedgrunnlaget for fortsatt bruk av slepene med traktor. Poenget er ikke og har aldri vært å krysse vidda

Redigert av Cerberus; 22/06/2022 07:01.
Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: Peddal-pedanten] #2711611 22/06/2022 07:10
yalla Offline
Medlem
Medlem
Jeg har i mellomtiden oppdaget at akkurat denne nasjonalparken er et unntak, og altså fortsatt har sånne sleper, selv om det altså ser ut som det ikke finnes noen som krysser vidda; det nærmeste man kommer til det, er to sleper som ender ved det samme vassdraget, slik at man kan padle mellom endepunktene...

Packraften får plass på sykkelen ICON_SMILE
https://www.utemagasinet.no/sykkel/om-aa-krysse-hardangervidda-med-sykkel-og-packraft

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: yalla] #2711613 22/06/2022 07:12
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg har i mellomtiden oppdaget at akkurat denne nasjonalparken er et unntak, og altså fortsatt har sånne sleper, selv om det altså ser ut som det ikke finnes noen som krysser vidda; det nærmeste man kommer til det, er to sleper som ender ved det samme vassdraget, slik at man kan padle mellom endepunktene...

Packraften får plass på sykkelen ICON_SMILE
https://www.utemagasinet.no/sykkel/om-aa-krysse-hardangervidda-med-sykkel-og-packraft

Sannsynligvis den artikkelen jeg fant, det der... ;-)

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: Peddal-pedanten] #2711618 22/06/2022 07:48
yalla Offline
Medlem
Medlem

Sannsynligvis er ofte godt nok det. Kan hende det var derfor jeg quotet sitatet og lenket til den også. Det var en god artikkel, så syns den fortjente en lenke :-)

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: yalla] #2711665 22/06/2022 12:35
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P

Sannsynligvis er ofte godt nok det. Kan hende det var derfor jeg quotet sitatet og lenket til den også. Det var en god artikkel, så syns den fortjente en lenke :-)

Jeg vurderte konteksten, og kom til at artikkelen ikke ga tilstrekkelig med spesifikke ruteopplysninger...
Som lesning er artikkelen grei, men jeg tenkte informasjonskilde, og der var den noe tynn (men som alltid KAN det ha vært en tabell eller noe, som jeg da altså overså; i tilfelle får andre, som ser det jeg i såfall ikke så, si fra...).

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: nicholas.m] #2711673 22/06/2022 13:29
yalla Offline
Medlem
Medlem
Den var litt vag i rutebeskrivelsen det skal jeg være enig i, men når jeg leste artikkelen og plukket opp de stedsnavnene og himmelretninger som var nevnt så ble det i hodet mitt en 10-12 mils/ rute alla dette:

Fra Haugastøl, riksvei 7 til over tregrensa, dreier sørover på grusvei til parkeringsplass ved Trondsbu/Falkabu, sykle til slutten av traktorslep, packraft over til neste slep (over Bjornesfjorden/Storsundet til Lågaros) og videre derfra til Solheimstulen, over til Vikstul og til Imingfjell Turistheim.

[Linket bilde]

*edit; bildetrøbbel

Redigert av yalla; 22/06/2022 13:43.

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: yalla] #2711676 22/06/2022 13:42
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Den var litt vag i rutebeskrivelsen det skal jeg være enig i, men når jeg leste artikkelen og plukket opp de stedsnavnene og himmelretninger som var nevnt så ble det i hodet mitt en 10 mils/ rute alla dette:

Fra Haugastøl, riksvei 7 til over tregrensa, dreier sørover på grusvei til parkeringsplass ved Trondsbu/Falkabu, sykle til slutten av traktorslep, packraft over til neste slep (over Bjornesfjorden/Storsundet til Lågaros) og videre derfra til Solheimstulen, over til Vikstul og til Imingfjell Turistheim.

(Klippet vekk grafikken)

Og siden du kunne rekonstruere den (med forbehold om detaljene, jeg kan ikke verifisere dette...), kan jeg komme med den andre turen jeg fant, på UT.no... : Rundtur fra Rjukan til Rjukan

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: Peddal-pedanten] #2711678 22/06/2022 13:44
yalla Offline
Medlem
Medlem

Og siden du kunne rekonstruere den (med forbehold om detaljene, jeg kan ikke verifisere dette...), kan jeg komme med den andre turen jeg fant, på UT.no... : Rundtur fra Rjukan til Rjukan

Må poengtere at den ikke er verifisert fra min side heller! Men det var slik jeg tolket ruten ut fra artikkelen.. og hadde jeg hatt packraft skulle jeg gjerne testet ICON_SMILE

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: nicholas.m] #2711725 22/06/2022 20:52
N
nicholas.m Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
[Linket bilde fra i.imgur.com]
hadde vært fett? må trille en 3-4km hvor man er knapt inni vernet områder

Redigert av nicholas.m; 22/06/2022 21:03.
Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: nicholas.m] #2711731 22/06/2022 21:33
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Spør du meg , så er det for strenge regler. Burde vært lov å sykle på stier i nasjonalparker , hvis man kke bruker el motor .....

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: AGT] #2711757 23/06/2022 09:41
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: AGT
Spør du meg , så er det for strenge regler. Burde vært lov å sykle på stier i nasjonalparker , hvis man kke bruker el motor .....
Helt enig. I alt.

Redigert av ket16; 23/06/2022 09:41.

Ketil
Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: ket16] #2711761 23/06/2022 10:29
N
nicholas.m Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
tror du skal lete lenge etter noen som er uenig med det på dette forumet

Re: kart over traktorveier på hardangervidda? [Re: nicholas.m] #2711816 23/06/2022 21:41
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Har syklet fra Rjukan/gvepseborg til kalhovd. Men tok da til Mogen fra kalhovd. Båten ut fra Mogen til Skinnarbu. Fin men slitsom tur. 99.97% sti

Edit: var ment som ett "quote" til innlegget med kart 3-4 innlegg lenger opp ICON_SMILE

Redigert av pez d spencer; 24/06/2022 05:59.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå