Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 44 av 116 1 2 42 43 44 45 46 115 116

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708722 25/05/2022 10:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: JoachimV
Sitat: fredriks

Du har väl också minst ett 10 tal inlägg senaste månaden som du kunde svara på hvis du faktiskt vill vara med i diskussionen.

Er faktiskt rätt tröttsamt att svara dig når du bara ignorerar svaren och kommer med samma påstander igen lite senare.

At jeg ignorer deg gir deg da ingen rett til å komme med grove personangrep. Nå er det jo desverre ingen moderering på TS men andre diskusjonsforum så har sånt konsekvenser. Innlegg blir slettet og brukere utestengt.

Tycker dina inlägg bara blir mer och mer meningslösa. Kan du ikke lära dig noe om ämnet istället för att bara vara en bot för kraft industrien?

Jeg svarer deg ikke fordi jeg ikke gidder, ok?

Jag kommer ikke med noe grova person angrepp. Vem som helst som leser tråden kan se din kunskapsnivå och hur du ignorerar väldigt mycket av vad andra skriver.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708725 25/05/2022 10:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hvis der er noen annan än JoachimV som ikke förstår vad jag menade och vill ha en förklaring så kan jag förklara mig en gång till.

Kärnkraft går mestadels på en viss kapacitet. Den må de sälja och de kan få mer eller mindre betalt för den beroende på marknaden. Vad de kan sälja för påverkar ikke hur mycket det producerar vid den tidspunkten eller vid senare tidspunkter.

Vindkraft generar ström når det blåser och den må de sälja. Priser medför ikke heller här noen forskjell i nutidiga eller framtidiga produktion.

Maganiserad vannkraft er väldigt flexibel, man kan når som helst produsera mycket eller lite energi. Höga priser medför mer produktion och lava priser medför att man kan spara på vannet. Man har alltså en energi reserv som man kan välga når man vill producera och som kan ta slut.

I Norge har man alltså en bra mycket större möjlighet att sälja mer energi når priset er högt än vad man har i Sverige och detta salget medför också att man senare har mindre energi tillgängligt för salg. I Norge påverkar alltså eksport/import av ström vad man kan göra i framtiden mycket mer än vad den gör i sör-Sverige.

Och det er fremdeles ikke så att problemen med höga priser och lava magasin i Norge i år beror på att man har för lite energi eller effekt kapacitet i Norge.

Redigert av fredriks; 25/05/2022 11:03.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708726 25/05/2022 10:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Tjener dere ikke penger i Sverige?

Man må också vara bra speciell hvis man tycker att det där inlägget er meningsfullt.

Ignorerar det jag skrev och kom med en kort irrevant settning.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708727 25/05/2022 11:05
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Jag kommer ikke med noe grova person angrepp. Vem som helst som leser tråden kan se din kunskapsnivå och hur du ignorerar väldigt mycket av vad andra skriver.

Dude, jeg har studert med fornybar energi som enkeltemne og bygget noen industrielle solcelleanlegg så nå må du seriøst ta å roe deg ned det kunnskapsgnålet ditt.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708728 25/05/2022 11:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Dude, jeg har studert med fornybar energi som enkeltemne og bygget noen industrielle solcelleanlegg så nå må du seriøst ta å roe deg ned det kunnskapsgnålet ditt.

Oj, imponerande. Jag gidder ikke ta opp vad jag har gjort i detalj men kan si att det er väldigt mycket mer än vad du har gjort i alla fall.

Sen er det något med det där att visa att man har kunskap. Som alla kan se så gidder du ju inte ens svara på vad andra skriver når de förklarar hvorfor du har fel.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708730 25/05/2022 11:17
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Morsomt å bevitne måling av penis i all offentlighet....

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708732 25/05/2022 11:32
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Oj, imponerande. Jag gidder ikke ta opp vad jag har gjort i detalj men kan si att det er väldigt mycket mer än vad du har gjort i alla fall.

Sen er det något med det där att visa att man har kunskap. Som alla kan se så gidder du ju inte ens svara på vad andra skriver når de förklarar hvorfor du har fel.

Du gidder ikke det nei. ICON_WINK

Jeg og har naturligvis gjort mye mer. 😀

Redigert av JoachimV; 25/05/2022 11:33.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708735 25/05/2022 11:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Du gidder ikke det nei. 😀

Nei, jag gidder ikke visa min CV på ett offentligt forum. Tycker det er mer naturligt att ikke gidde det än att ikke gidde svara på vad andra svarar dig på ett offentligt forum.

Vad med att visa att du kan noe? Du kan börja med att svara på det jag har skrivet idag eller kanske det Appelsin2 skrev.

(men tycker det er lite sött att du verkar ha så stor tror på din egen kunskap efter att du har taget ett fag om förnybar energi och bygget industriella solcelleanlegg).

edit: också kommer idioti med att redigera inlägg efter att folk har svarat på dem.

Redigert av fredriks; 25/05/2022 11:42.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Gubbe] #2708736 25/05/2022 11:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Gubbe

Selv om jeg gjerne også blander meg inn i alt og ingenting som jeg ikke har fagmessig forutsetninger for til å uttale meg om, synes jeg faktisk at det er litt interessant å vite om bakgrunnen til noe aktører i en debatt. Spesielt når det drar seg til. Og jeg tror det er relevant at JoachimV har bakgrunn i renewables. Det er fritt valg for fredriks å informere oss om sin bakgrunn. Jeg synes ikke det er så veldig interessant hva graden er men retningen (som renewables) tror jeg kan være relevant å vite.

Men som sagt fritt valg for fredriks å ikke ta dette inn her.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708737 25/05/2022 11:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg og har naturligvis gjort mye mer. 😀

Jag borde kanske skrivet om förnybar energi och andra områden som er relevant för tråden ...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708738 25/05/2022 11:46
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Energimarkedet er komplisert, det er vel hovedsakelig personer med mastergrad/phd i økonomi, ingeniør og/eller realfag, som jobber som energianalytikere. Mange har gjerne spesifikk videreutdanning, eller internkursing, for å få nødvendig kompetanse. Kunnskap om metode, matte og statistikk er høyt vektlagt, da det meste er rene tall, og lite preik.

Flott med kunnskap om fornybar energi, men det hjelper lite om man ikke kobler dens funksjons opp mot det eksisterende kraftmarkedet og forstår utfordringene og markedskreftene som er involvert.

Håper ikke vi må legge frem vitnemål og karakterer også nå da, har en D i et mattefag på mastern som jeg skammer meg over.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2708739 25/05/2022 11:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tange

Selv om jeg gjerne også blander meg inn i alt og ingenting som jeg ikke har fagmessig forutsetninger for til å uttale meg om, synes jeg faktisk at det er litt interessant å vite om bakgrunnen til noe aktører i en debatt. Spesielt når det drar seg til. Og jeg tror det er relevant at JoachimV har bakgrunn i renewables. Det er fritt valg for fredriks å informere oss om sin bakgrunn. Jeg synes ikke det er så veldig interessant hva graden er men retningen (som renewables) tror jeg kan være relevant å vite.

Formel kunskap och erfarenhet kan självklart vara interessant men det viktigaste är ändå vad man skriver.

Hvis man varken förklarar sig eller svarar på kritik så tycker jag det er ointressant om personen er en professor på området. Hvis noen kommer med en förklaring och man vill veta hvis man ska tro på den eller ikke så formel kunskap bra att tänka på.

Som jag ser denna diskussionen så har vi en person som egentligen ikke ens deltar i diskussionen med varken förklaringar eller diskussion och som verka tycka att man bara ska tro på honom på grund av hans relevanta utdaning som er på en rimeligt lav nivå.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2708742 25/05/2022 12:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Andreas83
Energimarkedet er komplisert, det er vel hovedsakelig personer med mastergrad/phd i økonomi, ingeniør og/eller realfag, som jobber som energianalytikere. Mange har gjerne spesifikk videreutdanning, eller internkursing, for å få nødvendig kompetanse. Kunnskap om metode, matte og statistikk er høyt vektlagt, da det meste er rene tall, og lite preik.

Detta stemmer sikkert för detaljerna men tycker att mycket i tråden ikke borde vara så vansklig att förstå och jag tror ikke detaljerna gör en stor forskjell.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2708744 25/05/2022 12:21
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Tange

Så du er opptatt av tykkelsen også?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2708746 25/05/2022 12:32
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: HeavyDude
Jeg funderer på ... :

I Sverige er totalbildet litt det samme som i Norge : høye strømpriser ( særlig i sør) og stor forskjell på strømpriser mellom nord og sør.
Se : https://www.energimarknadsbyran.se/...atistik/elpriser-prognos-och-utveckling/ ) .

Men de har noe lavere størmpriser enn i Norge.
Skyldes det at Sverige har
- bedre magasinfylling ?
- og/eller mindre eksport ?

Og siden Sverige også har utenlandskabler, og noe lavere strømpriser, hvorfor smitter ikke prisene like over på innenlandsprisene der som de kanskje gjør her ?

Sverige har bedre kapasitet og jevnt over en høyere produksjon enn oss i forhold til forbruk. De har og andre kilder i miksen enn bare vann, 40% atomkraft da blir man naturligvis mindre påvirket av sesongene.

Sitat: appelsin2

Naturligvis er det regionale forhold her. Det forandrer ikke det faktum at svenskene jevnt over har bedre kapasitet og produksjon. Det er ikke mneingsløst. Det er velkjent fakta.

Det er bullshit at kapasitet/produksjon er grunnen til problemene nå. Norge har solgt energi ut av landet som vi kunne lagret.
Vi kan diskutere om vi burde lagret vannet eller ikke, men det er udiskutabelt at vi har hatt mere kapasitet enn nødvendig i år.

Nå var ikke dette et fasitsvar på problemene vi har nå men et svar på HeavyDude om hvorfor svenskene klarer seg bedre. Der måtte noen kverrulere og du siterer derfor et svar på mitt eget svar.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708748 25/05/2022 13:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Synd att ditt svar var fel då och att det var du som begynte kverulera.

Men jag vet ju att man ikke kan diskutera med en ekspert som har tagit ett fag om förnybar energi. Efter ett fag kan man ju allt!

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708750 25/05/2022 13:33
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sverige har bedre kapasitet og jevnt over en høyere produksjon enn oss i forhold til forbruk. De har og andre kilder i miksen enn bare vann, 40% atomkraft da blir man naturligvis mindre påvirket av sesongene.

Men kjøper/selger ikke Sverige kraften på den samme nordiske børsen som Norge ? Hvis det stemmer, hvorfor har de ikke mer like strømpriser som oss ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2708752 25/05/2022 13:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Av samma orsak som att du betalar 20 gånger mer än vad jag gör idag. Kapacitet på nettöverföringen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708754 25/05/2022 13:50
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sverige har mindre kapasitet på nettet med utlandet, så derfor blir prisene lavere i Sverige ? How come ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2708755 25/05/2022 13:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sverige har mindre kapasitet på nettet med utlandet, så derfor blir prisene lavere i Sverige ? How come ?

Det vet jag ikke hvis de har. Trodde du spurte om hvorfor det var en forskjell når det er samma marknad och marknaden er er uppdelad i soner på grund av nettkapacitet.

Er rimeligt sikker på att forskjellen i pris på många sätt beror på det jag skrev tidigare.

I Sverige producerar man mycket ström kontinuerligt eller når det blåser. Då blir strömen billigare för eksempel når det blåser och producentenen på den strömen kan ikke heller tömma lagren och sälga dyrt når priset er högt.

I Norge kan man sälja dyrt och tömma lagren. Tömda lager gör också att priset blir högre. Tror vi er i den situation nu att tömda lager gir högre pris i sig själv och att man också välger att importera dyrt.

Eksakt vad prisene sen blir beror på nettet och hur långt strömen kan förflyttas.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708761 25/05/2022 14:42
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis det er slik at det er utenlandskablene som forårsaker så høye strømpriser i Norge, gjennom Norges import av el, så funderer jeg på :
- Importen utgjorde ca 6 % av forbruket i Norge i 2021
- en vesentlig del av denne var import fra Sverige ( billig kraft vil jeg tro ?)
- Eksporten utgjorde ca 17 % av produksjonen i Norge i 2021

Er importsmitte-effekten fra den øvrige el-importen til Norge så stor at den forklarer prisdiff mellom Norge og Sverige ?
Har Sverige så mye mindre andel import ( dvs godt under 6 %) at dette forklarer at Sverige har rimeligere strøm enn Norge ?

Og ditto med eksporten ? Altså at eksport"smitten" på prisnivået i Norge er større enn i Sverige ? Hvorfor ?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708763 25/05/2022 14:56
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Men jag vet ju att man ikke kan diskutera med en ekspert som har tagit ett fag om förnybar energi. Efter ett fag kan man ju allt!

Så koselig du er får så lyst til å gi deg en klem.. <3

Trenger ikke gå på noe skole for å sammenligne produksjonskapaistet og produsert overskudd, netto.

Du mener altså det er feil at Sverige har bedre produksjonskapasitet og derfor produserer mer overdskudd enn oss.

Du mener altså det er feil at produsert kraft påvirker prisene mer en import/eksport?

Trots den kraftigt ökade elförbrukningen fortsätter Sverige att vara en stor nettoexportör av el. Energibalansen – skillnaden mellan produktion och förbrukning ­ – uppskattas till cirka 30 TWh årligen. Det möjliggörs av en omfattande utbyggnad av vindkraften. Övriga kraftslag förändras lite under perioden.

Det er altså anslagene med økt forbruk. Elektrifieringen-far-nu-avtryck-i-okad-elforbrukning

Hvordan var det nå det sto til i Norge fremover med økt forbruk tatt i betraktning?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2708764 25/05/2022 14:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Priset har varit högt i Norge för möjligheten till eksport till ett högt pris har funnits. Nu kan också priset vara högt på grund av att man må/bör importera ström till ett högt pris.

Import/eksport trenger ikke göra att priset blir högre och det går ikke bara att se på det ena, andra eller båda och dra en enkel slutsats.

Problemet som jag ser det för Norge er att kablarna gör att man kan eksportera når priset er högt -> högt pris också i Norge.

Att man eksporterar en endlig produkt -> mindre vann tillgänglig -> högre pris på vannkraft-> kanske nödvändigt att importera når det er dyrt.

För Sverige er situationen annorlunda på grund av vind och kärnkraft, där man framförallt inte gör av med en endlig produkt vid eksport.

Vad priset sen blir tror jag er väldigt kompliserat och där spelar områdene och nett mellan områdena en viktigt roll.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2708766 25/05/2022 15:01
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

Men kjøper/selger ikke Sverige kraften på den samme nordiske børsen som Norge ? Hvis det stemmer, hvorfor har de ikke mer like strømpriser som oss ?
Ser en på IEA Energy statistics: Sweden vs IEA Energy statistics: Norway, spesifikt TES i %, vil en se at atomkraft er en markant del av Energy Supply i Sverige. Atomkraft har fast energiproduksjon, og dermed ikke noe man kan variere ettersom når på døgnet det er mest lønnsomt å produsere energi. Dette vil gi smitteeffekt i markedet, da det er ikke til å stikke under en stol at strømprismarkedet er preget av Sticky Prices (og litt spekulasjon på markedsplassen som ikke er Nord Pool, dvs Nasdaq OMX - Market: Electricity Nordic).

Sol og Vind styres av naturen.

I Norge er vannkraftsandel av total elektrisitetsproduksjon i April 2022 91,0%, ref. SSB. Energiproduksjon fra vannkraft kan styres etter når på døgnet det er lønnsomt å produsere, og dermed gir det kraftprodusentene muligheter til å produsere etter profittmaksimering.

Alt dette må kobles med hvem som etterspør energien, industri og næring har ikke muligheter til å skru ned varmekablene på badet. De har også fått økte krav om hvilken type energi de skal benytte. Strengere energikrav = Økt total etterspørsel = Økt pris.

Mange hadde sikkert hatt godt av å lese Håndbok: Norsk magasinkapasitet og magasinfylling.

(Hadde Eurostat-siden vært litt mer medgjørlig idag kunne jeg laget noen grafer, men det var den ikke)

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708767 25/05/2022 15:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Trenger ikke gå på noe skole for å sammenligne produksjonskapaistet og produsert overskudd, netto.

Nei, men tydligen för att förstå vad det har för implikationer.

Du mener altså det er feil at Sverige har bedre produksjonskapasitet og derfor produserer mer overdskudd enn oss.

Det har jag faktiskt ikke sagt men når jag ser på tal så tycker jag ikke forskjellen verkar vara speciellt stor hvis man jämför med befolkningen. 20 TWh i Norge vs 25-30 i Sverige kanske (om ens det). Verkar också ha ökat på grund av vindkraft vilket gör överskottet mindre användbart.

Du mener altså det er feil at produsert kraft påvirker prisene mer en import/eksport?

Ja, er det ikke det? Norge har haft ett stort kraftöverskudd senaste året trots det er priset väldigt högt i delar av landet. Priset på ström sätts ju faktiskt av marknaden och kablarna och nett till kontinenten har gjort den marknaden större i sör-Norge.

Sen er det också fremdeles så att olika sätt att producera kraft har olika egenskaper och det råkar vara så att vannkraft har väldigt bra egenskaper medans vind och faktiskt kärnkraft ikke alls er lika flexibla. Överskott er faktiskt ikke allt hvis det medför att man får för mycket energi når det blåser en massa.

Mycket möjligt att 1 TWh överskudd i Norge hade fungerat bra utan nett till utlandet medans ett överskudd på 30 TWh i Sverige ikke hade fungerat utan nett till utlandet.

Trots den kraftigt ökade elförbrukningen fortsätter Sverige att vara en stor nettoexportör av el. Energibalansen – skillnaden mellan produktion och förbrukning ­ – uppskattas till cirka 30 TWh årligen. Det möjliggörs av en omfattande utbyggnad av vindkraften. Övriga kraftslag förändras lite under perioden.

Det er altså anslagene med økt forbruk. Elektrifieringen-far-nu-avtryck-i-okad-elforbrukning

Hvordan var det nå det sto til i Norge fremover med økt forbruk tatt i betraktning?

Beror väl på hur mycket man eksporterar bland annat.

Förstår ikke hur detta fremdeles kan vara så vansklig. Priset i sör-norge bestäms till stor del av kraftprisen nede i Europa numera. Orsaken till det er självklart att vi kan eksportera och importera ström dit via nett och kablar. Norge trenger en väldigt stor överkapacitet på produktion för egen marknad för att ändra detta nämnvärt. Den eksporten som sker når priset i Europa er högt medför självklart att nivån i Norska magasin blir lavare vilket kan medföra högre priser och nödvändigt import.

Norge har fremdeles ett normal år inget problem att generera tillräckligt med ström och effekt för sina inbyggare utan import eller eksport. Det samma gäller antagligen ikke för länder som Tyskland längre då de må eksportera når det blåser mye för att sen importera når det blåser lite.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708770 25/05/2022 16:01
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

bla bla

Ja da masse engasjement her. Mens fakta fortsatt er at Norge må få opp produksjonen, jeg trodde det ikke bare var bred enighet om det men også forståelse. Alle siste rapporter og analyser sier at vi er i ferd med å bruke opp overskuddet de kommende årene... Du står selvfølgelig fritt til å mene noe annet men det blir litt for dumt å raljere det over på meg som uvitende når dette er helt basic 101.

Det er ikke mange dagene/ukene siden regjereringen fikk ut fingern og hasteinnførte en større satsing på havvind av nevnte årsaker. 11 mai for være eksakt. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/kraftfull-satsing-pa-havvind/id2912297/

18 mai ble denne publisert og diskutert i tråden Vi-gaar-mot-en-strammere-effektbalanse-for-kraft/ utrolig at vi nager om dette igjen og at jeg stemples som idiot for å påpeke at svenskene er bedre rustet enn oss når de åpenbart ligger 30TWh foran oss.

Redigert av JoachimV; 25/05/2022 16:20.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708772 25/05/2022 16:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

bla bla

Ja da masse engasjement her. Mens fakta fortsatt er at Norge må få opp produksjonen, jeg trodde det ikke bare var bred enighet om det men også forståelse. Alle siste rapporter og analyser sier at vi er i ferd med å bruke opp overskuddet de kommende årene...

Vad ska man si. Trodde vi diskuterade dagens situation ...

Du står selvfølgelig fritt til å mene noe annet men det blir litt for dumt å raljere det over på meg som uvitende når dette er helt basic 101.

Trodde som sagt vi diskuterade dagens situation ... du blir väl inte mer vetande når du flytter målpostene till månen...

Det er ikke mange dagene/ukene siden regjereringen fikk ut fingern og hasteinnførte en større satsing på havvind av nevnte årsaker. 11 mai for være eksakt. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/kraftfull-satsing-pa-havvind/id2912297/

Trodde som sagt vi diskuterade dagens situation ...

Min slutsats er fremdeles och du får ta det som du vill.
Du förstår ikke vad du snakker om och du savner helt grundläggande förståelse av kraftmarknaden och kraftproduktion och du klarar uppenbart inte heller att diskutera på ett forum. Går inte att komma fram till en annan slutsats når man läser dina inlägg och hur du svarar på inlägg.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708775 25/05/2022 16:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
[quote=fredriks]
18 mai ble denne publisert og diskutert i tråden Vi-gaar-mot-en-strammere-effektbalanse-for-kraft/ utrolig at vi nager om dette igjen og at jeg stemples som idiot for å påpeke at svenskene er bedre rustet enn oss når de åpenbart ligger 30TWh foran oss.

Det er väldigt mycket som gör att du stemples som en idiot. For eksempel att du uppenbart ikke klarar att delta i en diskussion. Men stråmenn er du bra på. Det skal du ha.

Redigert av fredriks; 25/05/2022 16:29.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708776 25/05/2022 16:30
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Mens fakta fortsatt er at Norge må få opp produksjonen, jeg trodde det ikke bare var bred enighet om det men også forståelse. Alle siste rapporter og analyser sier at vi er i ferd med å bruke opp overskuddet de kommende årene... Du står selvfølgelig fritt til å mene noe annet men det blir litt for dumt å raljere det over på meg som uvitende når dette er helt basic 101.

Kom gjerne med en detaljert forklaring på hvorfor overskuddet blir brukt opp. Gjerne med tall, kilder og grafer.

Kom også gjerne med en detaljert forklaring på hvordan havvind, landvind og solceller kan løse utfordringene. Helst med hvor mange enheter det kreves, produsert energimengde og hvor stor areal som kreves.

I tillegg hadde det vært interessant å få innsikt i investeringskostnaden på fornybar energi målt opp mot eksportverdi og miljøverdi.

Dette hadde vært lærerikt.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708777 25/05/2022 16:38
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Min slutsats er fremdeles och du får ta det som du vill.
Du förstår ikke vad du snakker om och du savner helt grundläggande förståelse av kraftmarknaden och kraftproduktion och du klarar uppenbart inte heller att diskutera på ett forum. Går inte att komma fram till en annan slutsats når man läser dina inlägg och hur du svarar på inlägg.

Din slutsats er feil.

Jeg vet ikke hva jeg snakker om for det gjør du! Du glemte det viktigste der. ICON_WINK

Jeg har heller ikke påberobt meg noe inngående kunnskap om markedet da min bakgrunn er teknisk, på bachelognivå, mekanisk og det er min interesse og min forståelse.

23 gånger högre pris i sör än i nord idag! Supert att dere kanske importerar ström fra England till nästan 2 kr kw/h. Antar att det var därför man byggde kabeln.

Jeg har en forsåelse for hvorfor vi har utvekslngskabler etter pensum på bachelornivå. Det er ganske enkelt for at nettet skal fungere i fremtiden. I mitt hode er de nødvendige (og blir enda mer nødvendige) etterhvert som energimilksen blir bestående av en større andel variable kilder. Det er viktigere at vi har et elektrisitetsnett som virker med fornybar energi enn noe annet. Pris er dessverre sekundært. Denne smellen Norge har fått nå skulle vært tatt for lenge siden men vi har i stedet levd i vår egen lille vannboble.

Side 44 av 116 1 2 42 43 44 45 46 115 116

Moderator  support