Castelli Tempesta - verdt investeringen?
|
Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen?
[Re: anonym22]
21/01/2021 16:44
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
I dag har snøen regnet vekk, det er storm, tett regn iblandet sludd og hagl. Altså perfekt til å teste den nye Castelli Gavia jakken på en sykkeltur på rett under 1.5 time. Jakken besto testen: Holdt kroppen behagelig varm og helt tørr fra start til slutt. (Fingrene derimot, ble istapper inni neoprenhanskene - selvsagt også såre kinn av sideveis hagl, og våte bein). Jakken er dyr, og klassisk Castelli: - Størrelse L perfekt for smalskuldret syklist på 180/70. Lange ermer, lang bak, plass til litt ull under, sitter ellers perfekt uten å blafre i vinden. - Føles litt merkelig når en står, perfekt i sykkelstilling. Egentlig en utrolig følelse å være ute i slikt vær, og ha kroppen like behagelig varm i med ving, motvind, regn, motbakker og utforkjøringer. Har selvsagt ingen erfaring med holdbarheten, med antar det er som normalt med 3-lags Goretex, den er laget for bedre holdbarhet enn shakedry. Og selv om det bare var 1.5time, var regnet og vinden såpass brutal at det vil tilsvare timesvis i mer normalt regnvær. Nå blir utfordringen å få bedre hansker...
|
|
|
[Re: Sepeda]
21/01/2021 18:55
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Om du er på tur i regn når det nærmer seg minusgrader så anbefaler jeg styremuffer/barmitts, ikke bedre hansker.
|
|
|
[Re: magnusc]
21/01/2021 20:27
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Om du er på tur i regn når det nærmer seg minusgrader så anbefaler jeg styremuffer/barmitts, ikke bedre hansker. Jeg kjøpte slike til to i slekta til jul. Men, jeg bruker kun sykler med bukkestyre (unntatt temposykkelen), bla fordi jeg liker å variere grepet på styret - og der kommer styremuffer til kort.
|
|
|
[Re: alfred]
22/01/2021 09:52
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Om du er på tur i regn når det nærmer seg minusgrader så anbefaler jeg styremuffer/barmitts, ikke bedre hansker. Jeg kjøpte slike til to i slekta til jul. Men, jeg bruker kun sykler med bukkestyre (unntatt temposykkelen), bla fordi jeg liker å variere grepet på styret - og der kommer styremuffer til kort. Med styremuffer laget for flatt styre montert på bukkestyre så kan jeg flytte hendene fra hendler og hele veien på oversiden av styret. Det eneste jeg ikke har mulighet til er å være i bukken og samtidig gire/bremse, men i bukken er jeg nesten aldri på tur uansett. Må du være i bukken så har Sykkelkomponenter en versjon som lar deg gjøre det: https://www.sykkelkomponenter.no/products/bar-mitts-roadcyclo-cross-dual-positionMen disse muffene laget for bukkestyre festes på oversiden av styret slik at man ikke kan bevege hendene fritt fra hendler til oversiden, men godt mulig man ikke trenger å feste muffene der slik at man kan bevege hendene fritt?
|
|
|
22/01/2021 10:00
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
I dag har snøen regnet vekk, det er storm, tett regn iblandet sludd og hagl. Altså perfekt til å teste den nye Castelli Gavia jakken på en sykkeltur på rett under 1.5 time. Kudos! Denne jakka må da være oppkalt etter Giro d'Italia 1988. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119135&filename=Passo Gavia.jpg) Castelli/Dave Campbell: Passo Gavia: The Day the Big Men CriedJakken besto testen: Holdt kroppen behagelig varm og helt tørr fra start til slutt. Takk for rapport! Veldig nyttig å høre erfaringer fra nye modeller. Castelli Gavia ser særdeles solid og varm ut. Og BANG! i Fiery Red. Kan jeg spørre hva du hadde under jakka? Jeg antar at denne er for tykk til å være pakkbar for baklomme? Fingrene derimot, ble istapper inni neoprenhanskene.. Øyvind, hører du? Nå må vi få en test av Spatz Neoz, som vi vet du cruiser rundt i, ref. forrige innlegg  Helst sammenlignet med Velotoze! Hva gjelder styremuffer/bar mitts, er jeg enig med magnusc at de er helt suverene for å holde hendene både varme og tørre. Har et par på lur når temperaturen nærmer seg 15 blå. I regnvær synes jeg det blir et spørsmål om personlige preferanser. ...selvsagt også såre kinn av sideveis hagl... Synd at Castelli ikke lenger tilbyr Tempesta Hood. Suveren beskyttelse og varme når det vipper rundt nullpunktet. Ser at selv stilikonet Alpers ikke er fremmed for blafrende jakke med hette. Finnes også diverse løse hetter i Gore Tex. ![[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no]](https://image-cdn.friflyt.no/var/friflyt/storage/images/media/images/jakketest-32-2/8562193-1-nor-NO/jakketest-32-crop980.jpg) Til nytte for ferske syklister: Redaktøren demonstrerer hvordan man ikke skal bruke hette. Mange sverger sikkert til buff eller lett balaklava, men det er begrenset hva som finnes med vannavvisende egenskaper. Nå føler jeg at jeg har løst den utfordringen og har tilnærmet tørre føtter gjennom regnfulle dager. Men benytter anledningen til å nevne at jeg har fått nyttige tilbakemeldinger fra Spatzwear om nye Gravlr, som nevnt i tråden Vanntett skotrekk - Finnes dette?![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119006&filename=Spatzwear Gravelr.jpg) Spatzwear: 'GRAVLR' Overshoes. Rugged and warm with a full zipper opening.Liker virkelig løsningen med glidelås for å gjøre det enklere og raskere å få trekke på og av foten, om bare den japanske YKK glidelåsen holder tett. På forbilledlig vis gav Spatzwear meg flere grundige svar i løpet av kun et par timer: - Glidelåsen er neopren-spesifikk og skal i seg selv motstå vann, men fremfor alt er det overlappende lag av neopren på innsiden. Det skal etter Spatz-medarbeidernes egen erfaring fungere godt og motstå selv tungt regn. Men jeg er fortsatt i tvil. - Gravlr skal ha tykkere og mer solid neopren enn mine Pro 2, med tanke på røff bruk. Min erfaring er at Pro 2 har en noe tender neopren, sårbar for hakk. Om neoprenet i Gravlr faktisk er mer solid, er det et pluss i min bok. - Gravlr har varmende thermo-lag kun foran, mens Pro 2 har varmende lag rundt hele foten. Hvorvidt det er en fordel eller ulempe, vil avhenge av temperatur. Synes selv thermo-laget i Pro 2 er behagelig mot huden, men det blir varmt ved en viss intensitet i mildt vær. På den annen side, er det Legalz 2 eller Roadman 2 som utpeker seg for ritt og varmere vær. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119137&filename=Spatzwear Gravlr Inside.jpg) Gravlr er forresten blitt testet i flere engelskspråklige magasiner den siste tiden, f.eks. Off-road.cc, Advntr.cc og UKGravelCO der bildet over er hentet fra. Teller på knappene og kronene om jeg skal gå fra Pro 2 til Gravlr 
|
|
|
22/01/2021 10:16
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Det jeg er skeptisk til med gravlr er at de potensielt sett ikke er like behagelige å ha på under tightsene som pro2 - når man ser på bildene, så bygger jo glidelåsen og borrelåsen ganske mye, noe som fort kan bli et trykkpunkt med trange tights oppå. ![[Linket bilde fra advntr.cc]](https://advntr.cc/wp-content/uploads/2021/01/IMG_4928-scaled.jpg) Om man uansett planlegger å bruke dem utenpå buksene så er det jo ikke noe problem, men da øker vel faren for at det renner vann ned fra toppen i skikkelig øs pøs vær. Har forresten motatt mine pro2, så håper jeg får tatt dem på en prøvetur nå i helgen 
|
|
|
22/01/2021 10:38
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
[quote=alfred]Fingrene derimot, ble istapper inni neoprenhanskene..
Øyvind, hører du? Nå må vi få en test av Spatz Neoz, som vi vet du cruiser rundt i, ref. forrige innlegg  Helst sammenlignet med Velotoze! Ja, neoprenhansker mener jeg ikke har noe å gjøre i minusgrader. De er laget for å holde deg varm når du er våt. Jeg har både Spatzwear og Velotoze neopren-hansker inne til test. Ingen av disse vil jeg anbefale å bruke i temperaturer særlig under null. Velotoze sine er tynnere og gir bedre fingerfølsomhet og funksjon enn Spatzwear sine. Spatzwear-hanskene har grove, ubehagelige sømmer på innsiden og er veldig vanskelig å utføre fingerarbeid med - som å trekke ned glidelåser, eller ta av seg den andre hansken, med. Snur meg rundt med test av disse hanskene nå som det er føre til dem her på Østlandet igjen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: bjarnetv]
22/01/2021 10:39
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Godt poeng, Bjarne, og lykke til med test av Pro 2! Du vet sikkert alt om at trekk alene ikke garanterer tørre tær, men kombinasjonen av trekk, sko, sokker og oppsett  Går litt på kryss og tvers mellom trådene, men Øyvind har nettopp gitt nyttige kommentarer til Gravlr i tråden Vanntett skotrekk - Finnes dette?' Jeg har ingen erfaring med disse, men jeg må si at mangelen på glidelås er en av de egenskapene jeg setter mest pris på ved de andre Spatzwear-trekkene. Glidelåser skaper gnissing, stive bretter og er gjerne såbare for sand og grus. De revner også gjerne i sømmene, eller forårsaker hull i trekkene rundt festene.
Jeg synes at de andre Spatzwear-trekkene vitner om god kvalitetskontroll og en viss forståelse for sykling i ekte dritvær, samtidig har Spatzwear sine hansker ikke gitt meg det samme gode inntrykket, inkludert et par med glidelås, der denne er veldig ubehagelig mot huden. Hm. Ja. Men jeg vil så gjerne like Gravlr. Jeg vil ha i både pose og sekk  Jeg har både Spatzwear og Velotoze neopren-hansker inne til test. Ingen av disse vil jeg anbefale å bruke i temperaturer særlig under null. (...) Snur meg rundt med test av disse hanskene nå som det er føre til dem her på Østlandet igjen. Topp! Takker. Godt å høre at Velotoze ikke er håpløse. Liker dem selv. Har heller ikke tenkt på neopren som et alternativ i minusgrader, men når det faktisk regner. Spørsmålet for meg blir funksjon i 1-10 grader. Egentlig en utrolig følelse å være ute i slikt vær, og ha kroppen like behagelig varm i medvind, motvind, regn, motbakker og utforkjøringer. Yezz! Der har vi hele poenget.
|
|
|
22/01/2021 11:27
|
ksakk
Fersking
|
Fersking
@sykkeløyvind - vil slå et slag for disse padlehanskene fra NRS https://youtu.be/dR0Znx_lilE De er tilnærmet vanntette, laget for å holde rundt padleårer som er tilnærmet likt sykkelhåndtak og er gummierte på utsiden slik at de ikke trekker vann.
|
|
|
22/01/2021 11:42
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
ikke vanntett, men har syklet mye med Sportful SottoZero i regnvær ned mot 2 grader denne høsten/vinteren, og er strålende fornøyd. De blir til slutt gjennomvåte om det regner skikkelig, men de holder seg gode og varme, og silikongripeflaten gir godt grep på hendlene.
|
|
|
22/01/2021 12:31
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv sverger jeg helst til softshell gjennom det meste av vinteren - både sludd, snø og tørt oppholdsvær. Puster bedre enn alle skalljakker jeg har prøvd, men er samtidig tett nok til å holde relativt snille elementer ute (ikke "Frank" i deler av landet, riktignok). Jeg har et par å velge mellom, men vil nevne at jeg kjøpte en Birk FIRST+ på opphørssalg - superbillig. Birk har den fortsatt inne og på tilbud også i skrivende stund. Den jakka har imponert meg med mange gode løsninger, høy og fin krage og flott passform. Jeg har brukt den ned mot 10-12 minus nå, med kun superundertøy og et tynt mellomlag under. Eneste ulempen er at den er litt tung. Har ikke fått prøvd den i vått vær, bare tørr kulde.
Gaute
|
|
|
12/02/2021 10:01
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Siden denne tråden uansett har spredd seg utover til mange modeller og flere sesonger, la meg kjapt rapportere at jeg med hell har brukt Spatzwear Basez 2 gjennom hele høsten og vinteren så langt. ![[Linket bilde fra cdn.road.cc]](https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/2021-spatzwear-basez-2-black-baselayer.jpg) Ser at britiske Road.cc har testet trøyen, og som bildet viser, er den både varm og mer enn nok til å la deg bli tatt opp i Avengers. Biker-Man? Black Lightning? The Spatz?
|
|
|
12/02/2021 10:25
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trådtittelen er i ferd med å bli noe snever ja. Si fra om du vil endre. Til Wonderwomans favoritter, f.eks.
|
|
|
12/02/2021 19:37
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Sepeda: Castelli Gavia er ikke fôret, har dermed ingen isolering, men 100% vind og vanntett, overlapp med hansker, lang nok i ryggen etc gjør at en ikke trenger mye under. På den turen tror jeg jeg hadde en tynn t-skjorte og halvtykk ull Devold Duo. En kan få den i en stor lomme, men nei - for stor for det i praksis og jeg bruker den kun når været krever det. (For dyr til å søkes ut i finvær)
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
02/03/2021 14:16
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Øyvind, hører du? Nå må vi få en test av Spatz Neoz (...) Helst sammenlignet med Velotoze! Jeg er bønnhørt. Takk, Øyvind! ![[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no]](https://image-cdn.friflyt.no/var/friflyt/storage/images/media/images/img_1208/9064131-1-nor-NO/img_1208-crop980.jpg) Landevei: Test av neoprenhansker fra Spatzwear og VelotozeIkke at det gjør det enklere for meg 
|
|
|
28/03/2021 08:32
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Med våren kommer nye sjanser for en utflyttet bergenser til å få seg turer i forfriskende regn, som gårsdagens trilling langs Ring 4 i vårløsning. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119604&filename=Castelli Difesa 2.jpg) Ville bare melde om godt førsteinntrykk av Castelli Difesa 2, som jeg røk på i mitt Fluo BANG-prosjekt for synlighet i ruskevær. Med Gore-Tex Infinium, holdt Difesa 2 meg god og varm i lett regn og noen få varmegrader, selv med oppbrettede klaffer. Og i forhold til rene regnluer, som Tempesta med eVent, eller Gore C7 med alminnelig Gore-Tex, puster den åpenbart bedre, og etterlot dermed håret tilnærmet tørt. Nå har jeg til gode å prøve lua i styrtregn, der jeg antar at den vil mettes av fuktighet og bli våt, men inntil videre er jeg imponert over kombinasjonen av vannavvisning og pusteevne. Ser at søstrene Castelli og Sportful også i høy grad bruker nettopp Gore-Tex Infinium i siste generasjoner allværsklær, f.eks. i seriene RoS og Fiandre, som høster mye ros. Jeg har forresten også forrige generasjon Difesa med Gore Windstopper. Den opplever jeg mer som en vinterlue, og den er i siste generasjon blitt til Difesa Thermal Cap, som i mindre grad er vindtett, men varm og pustende med netting av ull i klaffene. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119606&filename=Spatz Race Layer.jpg) Legger også merke til at Tom Barras og Spatzwear nå lanserer undertrøya Race Layer. Umiddelbart ser den ut til å ha arvet utforming og egenskaper etter den varmere Basez 2. Jeg har bodd i Basez 2 gjennom hele høsten og vinteren, og nå på kjølige vårdager, primært fordi jeg synes den lykkes godt i å transportere bort fuktighet og holde huden tørr, om det så er like under Gabba i ruskevær, Tempesta i regn eller under varmt mellomlag på vinteren. Både Basez 2 og Race Layer er luftige og ment å kunne erstatte flere lag. På dager som i går, i 3-5 varmegrader og småregn, fungerte det brillefint med kun Basez 2 og den tynne Tempesta-regnjakka. Håper det kommer test av nye Race Layer i Road.cc, som i februar så på Basez 2, eller kanskje i vårt hjemlige Landevei, der Øyvind allerede har sett på både skotrekk og hansker fra Spatz. Men jeg innbiller meg at trøya kan fungere fint under f.eks. kort- eller langermet Sportful Fiandre Light og lignende plagg.
|
|
|
21/05/2022 11:02
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Fortsetter å dyrke galskapen  Om ikke nyttig for noen andre, får det tjene som bekreftelse på at en mann trenger en hobby, og at det kan ta litt av. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122199&filename=Regntøy 3.jpg) Mens bergenseren i meg lengter etter regnvær, vokser samlingen. Har innsett at jeg ikke har lyst til å slite ut min grønne Tempesta-jakke, funnet hos forhandler i Italia som en av de aller siste i sitt slag, med pendling og sekk. Uten slikt bruk, kunne jeg egentlig ha gått for nyere og lettere, men delikate Gore-Tex Shakedry, men det er ikke noe logikk i denne galskapen. Ser forresten at flere merker i tillegg til Shakedry også bruker Active og Paclite som mer solide alternativer. Heldigvis fant jeg på Finn til noen få hundrelapper en jakke som jeg selv tidligere har solgt unna - Landeveis testvinner Gore C7 Gore-Tex. Den skal få fast plass i sekken. Sykkelspesifikke C7 i M er betraktelig smalere enn standard Gore-jakker og akkurat hva jeg trenger til motivasjon for å kvitte meg med korona-kiloene. Med Gore tilbake i kolleksjonen. inkluderer jeg også deres gode C7 Gore Tex-lue og varme og vannavvisende, om ikke vanntette, C5 Gore-Tex Thermo hansker. Begge har jeg hatt i flere år. Samme gjelder Castellis vannavvisende Nanoflex-bukse, som jeg bruker langt hyppigere enn Tempesta-benvarmerne. Med lange skotrekk er vanntette benvarmere tilnærmet overflødige. Som beskrevet i tråden om vanntette skotrekk har jeg også anskaffet Spatz Legalz som et mindre varmt alternativ til Pro 2. Der spør jeg forresten om vannavvisende belgiske sokker. Og som nevnt i forrige innlegg, kan jeg ikke få rost nok Spatzwear sin vintervarme Basez 2 og den lettere Race Layer. Det luftige stoffet gir utmerket fukttransport og skaper et luftlag nær kroppen som varmer uansett vær. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122202&filename=Sportful Fiandre No Rain 2.jpg) Og bare for å bekrefte at galskapen har tatt helt av, har jeg altså på lur et utvalg av Castellis sympatiske søster Sportfuls vannavvisende Fiandre/No Rain-serie for milde, men våte dager, i tillegg til klassiske Gabba. Nå utvidet med lange benvarmere, etter kjølige nedstigninger på Vestlandstur. I motsetning til vannavvisende jakker, bruker jeg gjerne vannavvisende bukser også i norsk sommervær. Det er forresten gode tllbud på Fiandre og de andre seriene fra utmerkede Sportful både hos Bikeshop og Bikester i disse dager. *** Bortsett fra selvterapi og skryt. håper jeg tråden kan være til inspirasjon for allværssyklister. Kom gjerne med egne erfaringer og preferanser! Kom regn, kom storm! **** ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122200&filename=Landevei-rapha-classic-gore-tex.jpg) Landevei er selvsagt på saken: Dette er klærne du trenger for å sykle i regnet
|
|
|
|
|