Vanntett skotrekk - Finnes dette?
|
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette?
[Re: bjarnetv]
05/01/2021 08:12
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Takk for svar! Får klubbrabatt på pro2 men ikke GRAVLR, så da er det lett valg - er heller ikke så veldig glad i en ekstra glidelås langs leggen om de skal under en allerede trang sykkelbukse. skal ikke brukes til pendling, så at de tar litt tid å få på gjør ikke noe (så lenge de ikke går i stykker i prosessen) Du skal ikke ha Spatzwear-overtrekkene under buksa - de skal på utsiden og er laget for å sitte så trangt rundt leggen at det ikke lekker stort inn fra oversiden. Tar du dem på oversiden vil buksa trekke vann som etterhvert trekker oppover hele buksa.
Redigert av sykkeloyvind; 05/01/2021 08:13. Rediger grunn: de/dem
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/01/2021 08:48
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du skal ikke ha Spatzwear-overtrekkene under buksa - de skal på utsiden og er laget for å sitte så trangt rundt leggen at det ikke lekker stort inn fra oversiden. Tar du dem på oversiden vil buksa trekke vann som etterhvert trekker oppover hele buksa. Må si at det motsatte er min erfaring. Har vært tørr på føttene gjennom dager i regn med trekkene under buksa. Med trekkene over buksa, kom det til slutt fuktighet ned i skoa. Road Cycling UK har som nevnt gjort seg samme erfaring med første generasjon Pro: However, worn over your tights, Spatz are not foolproof. In heavy or sustained rain, your leg wear becomes the limiting factor. (...) In the Spatz, this meant that water penetrating at the knees made its way down through the thermal lining of my leg warmers and reached my socks, which became soaked within a few miles. The solution is to wear Spatz under your tights. Spatzwear er tydelig på at begge deler vil fungere, men peker samtidig på fordelene med å ha dem rett mot huden. To be totally honest we designed SPATZ to be worn either under or over tights / leg warmers and work brilliantly either way. Arguably the best way to wear SPATZ is next to your skin with knee warmers overlapping the top of the SPATZ. Godt mulig at valget avhenger av hvilken bukse - egenskaper og lengde - du bruker. Det kan forklare at vi har forskjellige erfaringer. I varmere vær har jeg Pro 2 rett mot huden under kort bib og Tempesta regn-knikkers. I kaldere vær har jeg Pro 2 under lang vannavvisende bukse som Castelli Nano og Tempesta knikkers, eventuelt under Tempesta leggvarmere og knikkers. For øvrig er jo dette et av de evige stridsspørsmålene i sykkelverdenen  så det blir neppe konsensus med det første, ref. Bikeradar Poll: Should overshoes be worn under or over tights?
|
|
|
[Re: Sepeda]
05/01/2021 08:52
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Du skal ikke ha Spatzwear-overtrekkene under buksa - de skal på utsiden og er laget for å sitte så trangt rundt leggen at det ikke lekker stort inn fra oversiden. Tar du dem på oversiden vil buksa trekke vann som etterhvert trekker oppover hele buksa. Må si at det motsatte er min erfaring. Har vært tørr på føttene gjennom dager i regn med trekkene under buksa. Med trekkene over buksa, kom det til slutt fuktighet ned i skoa. Road Cycling UK har som nevnt gjort seg samme erfaring med første generasjon Pro: However, worn over your tights, Spatz are not foolproof. In heavy or sustained rain, your leg wear becomes the limiting factor. (...) In the Spatz, this meant that water penetrating at the knees made its way down through the thermal lining of my leg warmers and reached my socks, which became soaked within a few miles. The solution is to wear Spatz under your tights. Spatzwear er tydelig på at begge deler vil fungere, men peker samtidig på fordelene med å ha dem rett mot huden. To be totally honest we designed SPATZ to be worn either under or over tights / leg warmers and work brilliantly either way. Arguably the best way to wear SPATZ is next to your skin with knee warmers overlapping the top of the SPATZ. Godt mulig at valget avhenger av hvilken bukse - egenskaper og lengde - du bruker. Det kan forklare at vi har forskjellige erfaringer. I varmere vær har jeg Pro 2 rett mot huden under kort bib og Tempesta regn-knikkers. I kaldere vær har jeg Pro 2 under lang vannavisende bukse som Castelli Nano og Tempesta knikkers, eventuelt under Tempesta leggvarmere og knikkers. Se det - Så kraftige skotrekk innafor langbuksa styrer jeg unna - mine langbukser har ofte stigbøyler - noe som umuliggjør dette. Med bruk av slike skotrekk og kortbukze/knevarmere er selvfølgelig situasjonen en annen.
|
|
|
[Re: IMBA]
22/01/2021 10:22
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ville bare si at jeg har fått litt mer informasjon fra Spatzwear om de nye Gravlr. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119006&filename=Spatzwear Gravelr.jpg) Allerede lagt ut i tråden Castelli Tempesta - verdt investeringen?Liker virkelig løsningen med glidelås for å gjøre det enklere og raskere å få trekke på og av foten, om bare den japanske YKK glidelåsen holder tett. På forbilledlig vis gav Spatzwear meg flere grundige svar i løpet av kun et par timer: - Glidelåsen er neopren-spesifikk og skal i seg selv motstå vann, men fremfor alt er det overlappende lag av neopren på innsiden. Det skal etter Spatz-medarbeidernes egen erfaring fungere godt og motstå selv tungt regn. Men jeg er fortsatt i tvil. - Gravlr skal ha tykkere og mer solid neopren enn mine Pro 2, med tanke på røff bruk. Min erfaring er at Pro 2 har en noe tender neopren, sårbar for hakk. Om neoprenet i Gravlr faktisk er mer solid, er det et pluss i min bok. - Gravlr har varmende thermo-lag kun foran, mens Pro 2 har varmende lag rundt hele foten. Hvorvidt det er en fordel eller ulempe, vil avhenge av temperatur. Synes selv thermo-laget i Pro 2 er behagelig mot huden, men det blir varmt ved en viss intensitet i mildt vær. På den annen side, er det Legalz 2 eller Roadman 2 som utpeker seg for ritt og varmere vær. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119137&filename=Spatzwear Gravlr Inside.jpg) Gravlr er forresten blitt testet i flere engelskspråklige magasiner den siste tiden, f.eks. Off-road.cc, Advntr.cc og UKGravelCO der bildet over er hentet fra. Teller på knappene og kronene om jeg skal gå fra Pro 2 til Gravlr. Hører svært gjerne fra dem som allerede måtte ha erfaring med trekket!
|
|
|
22/01/2021 10:32
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ville bare si at jeg har fått litt mer informasjon fra Spatzwear om de nye Gravlr. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119006&filename=Spatzwear Gravelr.jpg) Allerede lagt ut i tråden Castelli Tempesta - verdt investeringen?Liker virkelig løsningen med glidelås for å gjøre det enklere og raskere å få trekke på og av foten, om bare den japanske YKK glidelåsen holder tett. På forbilledlig vis gav Spatzwear meg flere grundige svar i løpet av kun et par timer: - Glidelåsen er neopren-spesifikk og skal i seg selv motstå vann, men fremfor alt er det overlappende lag av neopren på innsiden. Det skal etter Spatz-medarbeidernes egen erfaring fungere godt og motstå selv tungt regn. Men jeg er fortsatt i tvil. - Gravlr skal ha tykkere og mer solid neopren enn mine Pro 2, med tanke på røff bruk. Min erfaring er at Pro 2 har en noe tender neopren, sårbar for hakk. Om neoprenet i Gravlr faktisk er mer solid, er det et pluss i min bok. - Gravlr har varmende thermo-lag kun foran, mens Pro 2 har varmende lag rundt hele foten. Hvorvidt det er en fordel eller ulempe, vil avhenge av temperatur. Synes selv thermo-laget i Pro 2 er behagelig mot huden, men det blir varmt ved en viss intensitet i mildt vær. På den annen side, er det Legalz 2 eller Roadman 2 som utpeker seg for ritt og varmere vær. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119137&filename=Spatzwear Gravlr Inside.jpg) Gravlr er forresten blitt testet i flere engelskspråklige magasiner den siste tiden, f.eks. Off-road.cc, Advntr.cc og UKGravelCO der bildet over er hentet fra. Teller på knappene og kronene om jeg skal gå fra Pro 2 til Gravlr. Hører svært gjerne fra dem som allerede måtte ha erfaring med trekket! Jeg har ingen erfaring med disse, men jeg må si at mangelen på glidelås er en av de egenskapene jeg setter mest pris på ved de andre Spatzwear-trekkene. Glidelåser skaper gnissing, stive bretter og er gjerne såbare for sand og grus. De revner også gjerne i sømmene, eller forårsaker hull i trekkene rundt festene. Jeg synes at de andre Spatzwear-trekkene vitner om god kvalitetskontroll og en viss forståelse for sykling i ekte dritvær, samtidig har Spatzwear sine hansker ikke gitt meg det samme gode inntrykket, inkludert et par med glidelås, der denne er veldig ubehagelig mot huden. Test av Spatz hansker kommer etter hvert. Men de er ikke å regne som vinterprodukter her på berget.
Redigert av sykkeloyvind; 22/01/2021 10:33.
|
|
|
23/01/2021 14:16
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Fikk testet spatz pro2 på første årets første langtur i dag - ingen regn, men var vått på bakken, så de ble dekket med vann og drit rimelig kjapt. Heldigvis klarte de brasene helt utmerket, og forble tørre og varme gjennom hele turen. (temp vekslet mellom 5-1 plussgrad) Synes de var ganske greie å ta av og på, og de var behagelige å ha rett mot huden under tightsene. størrelse L var helt perfekt for størrelse 46 sko.
|
|
|
28/11/2021 12:36
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ble overmåte fristet av Spinn sitt Black Week-tilbud på Spatzwear Gravlr med japansk YKK-glidelås for neopren. Jeg er som nevnt flere steder svært fornøyd med mine Pro 2, som har ført meg tørrskodd gjennom lange dager i regn, forutsatt vannavvisende sko med tette såler og at buksa trekkes over skotrekkene for å hindre at fuktighet overføres fra bukse til sokker. Var nysgjerrig på om glidelåsen på Gravlr ville gjøre det enda enklere å ta av og på trekkene. Men Gravlr er dessverre ikke like strekkbare som Pro 2. Det medfører at M-L (EU 43-45) er hakket for små for mine litt klumpete blandeværssko Shimano MT701 Gore-Tex i 44. så vel som andre sko jeg har i 43-44. Jeg vil tro at trekkene i realiteten passer bedre for nette og tettsittende sykkelsko opp til 42-43. Er også rimelig stramme å få på rundt leggene. Gravlr har uansett fått mye ros i tester i flere engelskspråklige magasiner, f.eks. Off-road.cc, Advntr.cc og UKGravelCO. Jeg har som nevnt i innlegget over også fått en del informasjon direkte fra Spatzwear. Så jeg har fortsatt tro på dem. Men L-XL synes utsolgt hos både forhandlere og produsent. (Om noen vil overta disse til Black Week-pris, gi meg et ord raskt før jeg returnerer dem. Opprinnelig pris for disse er kr. 1499,-. Kjøpte dem for kr. 799, som du også kan overta dem for, om du er kjapp  Send i så fall PM.)
|
|
|
21/05/2022 09:21
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det er som kjent altfor tørt vær denne våren, men nå synes heldigvis regnet å komme tilbake. Som nevnt i tråden her, holder jeg meg tilnærmet tørr på føttene gjennom hele dager på sykkelen i regn med Spatzwear Pro 2 og vannavvisende sko og sokker. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122193&filename=Spatzwear Legalz.jpg) Etter å ha returnert Gravlr på grunn av størrelse, som forklart i innlegget over, har jeg etter litt fundering anskaffet de lettere Legalz. Jeg vil for øvrig anbefale nye Legalz Glo med reflekterende elementer - det var tilfeldig at jeg havnet på de sorte i versjon 2, nå kalt Pro. Flere grunner til nye trekk: - Ønsket skotrekk som holder vannet unna, men som er bedre egnet for milde dager enn utmerkede, men isolerte og varme Pro 2. - Innså at hvor enkelt man kan få av og på Spatz-trekk avhenger mer av størrelse enn av glidelås e.l. Gikk derfor fra M-L til L-LX. - God omtale i Øyvinds nyttige test- Må jo ha UCI-legale trekk i tilfelle jeg plutselig blir proff! Om jeg skuille hatt étt trekk fra Spatz til helårsbruk, ville jeg i dag sett hardt og lenge på Roadman 3, men valgte altså letteste trekk siden jeg allerede har det varmeste. Spatz sine størrelsesanbefalinger synes å gjelde for smekre landeveissko. Hvis man, som jeg, av praktiske grunner foretrekker gravel/terreng-sko, er min erfaring at man bør gå et hakk opp i størrelse. Det er så godt strekk i materialet at både M-L og L-XL for min del sitter utmerket på leggen, men sistnevnte er hakket lettere å trekke av og på. Minner om at neoprenet er sårbart mot f.eks. negler. Mine Pro 2 har av den grunn fått noen hakk som jeg etter tips fra Spatz har fikset med Black Witch neoprenlim. Tenker å unngå det med Legalz ved å bruke tynne hansker, som man gjerne uansett bruker på regntunge dager. Eller bare huske å klippe neglene  Trekkene er for øvrig solide. Ikke forbruksvare. Om noen har orket å lese så langt, har jeg et spørsmål: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122195&filename=Belgian boots.jpg) Hva er erfaringene med de forskjellige versjonene av vannavvisende/vanntette belgiske sokker? Det tiltrekker meg at de raskt kan trekkes rett på skoen ved uventet regnskyll på tur. Altså uten å måtte ta av skoen, som Spatzwear. Tenker på modeller som GripGrab Flandrien, Giro Xnetic H20 og Sealskinz All Weather. I tester har tilbakemeldingene vært litt blandet - perfekt for å holde seg tørr fra veisprut og yr, men ikke nødvendigvis vanntette i vedvarende regn. Og kan bli kalde mot sko, sokker og hud når de er fuktige. F.eks. GripGrab er også tydelig på at trekkene egner seg for landeveissko, men ikke terreng/gravel-sko. Det opplyses at mønsteret i sålen vil kunne slite hull i trekkene, særlig når man går, men også over tid ved bruk på sykkelen. Hører svært gjerne erfaringer.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/06/2022 17:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hva er erfaringene med de forskjellige versjonene av vannavvisende/vanntette belgiske sokker? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122281&filename=Giro Xnectic H20.jpg) Landevei: Test av Giro Xnectic H20Fantastisk service! Eller bare et lykkelig sammentreff. Tusen takk uansett for nyttig og god test! Det tiltrekker meg at de raskt kan trekkes rett på skoen ved uventet regnskyll på tur. Men kan de det? Kan du (altså Øyvind) si noe om hvor kjapt og enkelt det er å trekke dem på og av - og om størrelsene er små eller romslige?
|
|
|
08/06/2022 17:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122281&filename=Giro Xnectic H20.jpg) Landevei: Test av Giro Xnectic H20[quote=Sepeda]Det tiltrekker meg at de raskt kan trekkes rett på skoen ved uventet regnskyll på tur. Men kan de det? Kan du (altså Øyvind) si noe om hvor kjapt og enkelt det er å trekke dem på og av - og om størrelsene er små eller romslige? Jeg lever for å levere. På landeveissko uten knaster er det ganske enkelt å tre dem utenpå. De er som et par tjukke, litt stive sokker. De har stor åpning ved hælen og stor åpning midt under. Jeg har pleid å ta dem opp på leggen før jeg tar på sko, men det går fint å dra dem over skoene også. Jeg bruker 44 i sko og fikk dem lett utenpå både terreng, gravel og landeveissko. De rekker til langt opp på leggen, som det står.
|
|
|
28/08/2022 11:08
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122632&filename=Spinn Spatz salg.jpg) Spinn feirer 40 år og gir 40% avslag på Spatzwear, herunder de utmerkede skotrekkene. Testet i Landevei. Som nevnt i innleggene over, gå gjerne opp en størrelse om du ikke har de netteste landeveissko, men mer volumiøse gravel- eller terrengsko. Merk at Legalz er litt lavere og ikke har fôr, Roadman har fôr mot skinnleggen, Pro 2 har heldekkende fôr og Gravlr har glidelås på siden og fôr mot skinnleggen. Sistnevnte ser ut til å være utsolgt, men dukker kanskje opp igjen, om noen returnerer e.l. Jeg har ikke prøvd Roadman, men neoprenet i Legalz og Pro 2 er noe mer sårbart enn omtalen gir inntrykk av. Om du skulle være uheldig å få hakk i neoprenet, lar det seg reparerer med Black Witch neoprenlim. Dette er trekk som skal vare lenge, og er ikke ren forbruksvare slik enkelte andre tynne trekk er kjent som. Gravlr har grovere og tykkere neopren, og fremstår mindre sårbar. Trekket har mindre strekk enn de øvrige. Etter min erfaring lønner det seg særlig godt å gå opp i størrelse med denne modellen. Den rimeligere Pro er den opprinnelige versjonen av det varmeste trekket. Men denne har ikke kevlar-beskyttelse mot kranken, og er dermed sårbar. Du oppnår god beskyttelse med alle trekkene, forutsatt at du passer på at fuktighet ikke trenger inn via sko/såle/klossefestec, og at buksa ikke går inn under trekkene og fører fuktighet ned i sokkene. Selv er jeg blitt glad i Legalz 2 i L-LX for Shimano gravelsko i 44 og andre kraftige sko. Jeg selger forresten mine gode og varme Pro 2 i M-L pent brukt til en rimelig penge. Se her om du er interessert.
|
|
|
22/11/2022 15:21
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er fortsatt strålende fornøyd med mine Spatzwear Legalz i skikkelig regnvær, vel å merke over sko med vanntett såle, og hører gode ting fra forumkollegaen som overtok Pro 2. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122911&filename=White skotrekk.jpg) Ville bare nevne at noe som synes å være en rimelig og enkel, men potensielt funksjonell, kopi av Spatzwears skotrekk har dukket opp i form av White Winner Road Shoecover High. Har ikke sett på den, og har ingen kjennskap til materiale, kvalitet, størrelse eller annet. I likhet med første generasjon Spatzwear, har den ikke beskyttelse mot krank, kun på tåspissen. Liker dog at den har reflekser. Åpenbart inspirert av Spatzwear, mildt sagt, uten at jeg skal påstå at den i så høy grad er en kopi at den bryter mot det som måtte finnes av opphavsrettigheter, eller god forretningsskikk. Men nok til at jeg føler motvilje mot å handle.
|
|
|
26/11/2022 15:21
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Kan komme med mine erfaringer etter en god del bruk av Legalz Glo i høst. Må si jeg hadde meget høye forventninger, for de ser og føles veldig bra ut med veldig god passform. Men i starten var jeg ekstremt skuffet. Ble våt på bena etter en halvtime hver gang de ble brukt i regn. Det er jo alltid vanskelig å vite hvor vannet trenger inn, så jeg startet med å tette skosålene med silikon. La etter hvert merke til at jeg ble våt bare når det regnet, ikke når det kun var våt asfalt og lissene på oversiden av skoen var de første som ble våte. Har en mistanke om at de vertikale silikonstripene på innsiden av skaftet "løfter" trekket vekk fra leggen og dermed ikke tetter ordentlig. Løsningen ble en mansjett utenpå trekkene, noe jeg føler burde vært unødvendig. Men nå svarer de til forventningene.
Alle turene er gjort med kun knevarmere slik at eventuelle løse ben på innside eller utside ikke påvirker resultatet.
Ketil
|
|
|
[Re: ket16]
26/11/2022 15:40
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har en mistanke om at de vertikale silikonstripene på innsiden av skaftet "løfter" trekket vekk fra leggen og dermed ikke tetter ordentlig. Løsningen ble en mansjett utenpå trekkene, noe jeg føler burde vært unødvendig. Takk for rapport om erfaringer  Jeg har - bank i karbon - ikke opplevd dette, men utelukker ikke at muskler og sener kan skape gliper mellom hud og trekk. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122925&filename=Spatzwear Legalz 2.jpg) Om man klipper ned Legalz - slik man kan gjøre for å oppfylle UCI-kravene i ritt - vil man samtidig klippe av det øverste neoprenet der det ikke er ekstra silikonstriper innvendig. I så tilfelle vil disse silikonstripene gå helt til topps, og det er kanskje større fare for glipe. Jeg vet ikke. Spatzwear er en liten bedrift som etter min erfaring leser og svarer raskt på henvendelser, så du kan jo vurdere å gi en tilbakemelding. De forbedrer trekk og klær fra generasjon til generasjon. Alle turene er gjort med kun knevarmere slik at eventuelle løse ben på innside eller utside ikke påvirker resultatet. Men knevarmerne er vel lange nok til at de må være enten på innsiden eller utsiden av trekket? Jeg sverger som nevnt til buksebein eller varmere utenpå trekkene  ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122926&filename=Spatzwear overshoes CCC.jpg) Som demonstrert av første rytter og diskutert her og der 
|
|
|
26/11/2022 16:30
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Men knevarmerne er vel lange nok til at de må være enten på innsiden eller utsiden av trekket? Jeg sverger som nevnt til buksebein eller varmere utenpå trekkene  Det blir akkurat en liten glippe hvis jeg trekker de litt godt oppunder shortsen. Deilig med litt luft på leggene. Med mansjett går denne selvfølgelig på utsiden av knevarmeren.  Andre skotrekk jeg har hatt god erfaring med er disse fra Velotoze. Mer solide enn de opprinnelige Velotoze-trekkene, men samme tettsittende passform. Eneste jeg er litt bekymret for er knappene på undersiden som skal holde de sammen. De virker litt skjøre.
Redigert av ket16; 26/11/2022 16:38.
Ketil
|
|
|
|
|