Dekk som er nye for deg. Uhøytidelig dekktest
|
Re: Dekk som er nye for deg. Uhøytidelig dekktest
[Re: adr34s]
18/05/2022 12:34
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
I mangel på lagerbeholdning for dekkene jeg egentlig ønsker meg så skal jeg teste ut Specialized Butcher Grid Trail T9 i 29 x 2.60 på fremhjulet i nær fremtid. Kommer til å bruke Specialized Butcher (og HillBilly) med den eldre blck dmnd-casingen på bakhjulet. Sykler vanligvis på Assegai Exo+ MaxxTerra fremme og bak, men begynner å bli gammel og ønsker meg derfor litt seigere gummi på fremhjulet til vått føre. Har vært veldig fornøyd med tidligere iterasjoner av Butcher, så har litt forventninger til denne nye modellen. De har jeg vært gira på også, men ikke prøvd enda.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: knutspeed]
18/05/2022 12:35
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
...mens vi er inne på trykk. Jeg sliter med en inkonsistent digital måler, og guffe-trevler i ventilene. Gulvpumpene mine tror jeg ikke på hva angår kalibrering i det hele tatt. Nåla i seg selv er jo +/- 2.
Hva anbefales? Bytte ventilkjerner ofte, og kjøpe en annen digital måler? (anbefaling?) Jeg tviler på at jeg kan angi trykket jeg bruker mer nøyaktig enn +/- 5 pund. Jeg bytter ventilkjerne så fort deg begynner å tette seg. Kjøper sånn pakke med 20-25 stk om gangen.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
18/05/2022 13:06
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Har syklet med Rekon Race 2,4 i det siste på ny terrengsykkel. Har Tubolight SL innlegg i bakdekket og bruker ca 26 psi bak og 24-25 foran. Ser for meg. Rekon Race er veldig forutsigbare i terrenget. De slipper som forventet, men holder overraskende godt i svingene. Oppover-grepet på tørt er bra. Kunne godt tenkt med Aspen i 2,4, men de er utsolgt rundt omkring. Ser for meg at nye Fast Trak 2,35 T7 kan være et godt alternativ til Terrengsykkelrittet og lignende sykling - gjerne med innlegg bak, selv i Grid. Jeg har også kjørt med Rekon Race 2,4 de siste 14 dagene eller så. Samme innlegg som Øyvind bak siste fire turer. Men i motsetning til redaktøren har jeg funnet ut at 20 bak og 19 foran gir god flyt og fortsatt støtte. Lavere gir svømmeskole i svingene. Jeg har også Aspen 2,4 som jeg kjørte i fjor en periode. De er ikke på noe hjulsett akkurat nå. Men de virker veldig like basert på husken, og jeg er ikke sikker hvor store forskjellene er. Dette er hva Maxxis sier: Rekon Race Category: XC Race, XC Recommended use: Dry XC trails, short track Recommended installation: Rear Aspen Category: XC Race, XC Recommended use: Dry to mixed XC trail conditions Recommended installation: Front or Rear Men samtidig har de gitt Rekon Race 1/2 strek mer på Cornering Control og Braking Traction. Det viser helt klart problemet med en portefølje på ni ulike XC dekk som liksom skal dekke ulike bruksområder. Holder været seg som nå kommer Rekon Race til å sitte på under terrengsykkelrittet. Blir det bløtt blir det noe Specialized Ground Control/Fast Trak av den gamle typen. LarsB
Redigert av larsb; 18/05/2022 13:08.
|
|
|
18/05/2022 19:12
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
I mangel på lagerbeholdning for dekkene jeg egentlig ønsker meg så skal jeg teste ut Specialized Butcher Grid Trail T9 i 29 x 2.60 på fremhjulet i nær fremtid. Kommer til å bruke Specialized Butcher (og HillBilly) med den eldre blck dmnd-casingen på bakhjulet. Sykler vanligvis på Assegai Exo+ MaxxTerra fremme og bak, men begynner å bli gammel og ønsker meg derfor litt seigere gummi på fremhjulet til vått føre. Har vært veldig fornøyd med tidligere iterasjoner av Butcher, så har litt forventninger til denne nye modellen. Butcher T9 er megaseigt. Fortjener nesten skvettlapp så ikke ramma blir sandblåst. Stor forskjell fra gamle Butcher. Sitter veldig bra, ruller tilsvarende kjipt  Ville neppe brukt det bak, men foran er det supert når det er sleipt.
|
|
|
[Re: olechr]
18/05/2022 20:17
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Bruker Butcher T9 GridTrail fremme og Eliminator T7 bak. Syns det er en bra kombo. Må si butcher/eliminator ble superbra med nye gummiblanding. Men som knutspeed sier, butcher triller litt dårlig så det spørs jo hvordan du sykler. Ser du nevner hillbilly, så det er vel ikke XC det som står på menyen
|
|
|
[Re: johannessen]
19/05/2022 06:10
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
De har jeg vært gira på også, men ikke prøvd enda. Monterte dekket på fremhjulet igår. Grid Trail vil si bittelitt mer solide sidevegger enn EXO+. T9 fremsto som seigt. Seigere enn jeg hadde forventet. Veldig positivt overrasket. Tok deretter en liten runde i Emarka her i Trondheim. Merket allerede på de første meterne at gummien er seig -- dekket plukket opp masse grus fra parkeringsplassen ved Lohove og kastet det rundt som en gyllemaskin. Nice! Grepet på våt stein var helt konge. Våte røtter er det vel egentlig bare traktorkjetting eller pigger som kan hamle opp med, men fikk bra feste der også. Butcher T9 er megaseigt. Fortjener nesten skvettlapp så ikke ramma blir sandblåst. Stor forskjell fra gamle Butcher. Sitter veldig bra, ruller tilsvarende kjipt  Ville neppe brukt det bak, men foran er det supert når det er sleipt. Can confirm! Bruker Butcher T9 GridTrail fremme og Eliminator T7 bak. Syns det er en bra kombo. Må si butcher/eliminator ble superbra med nye gummiblanding. Men som knutspeed sier, butcher triller litt dårlig så det spørs jo hvordan du sykler. Ser du nevner hillbilly, så det er vel ikke XC det som står på menyen Dette er til grovsykkelen ja  Hillybilly er et fantastisk dekk forresten. Jeg håper virkelig Spesh i fremtiden vil lage en 29x2.60 Hillbilly Grid Trail-variant med T9-gummiblanding. Det hadde vært _drømmedekk_ til forhjulet for min del.
Redigert av adr34s; 19/05/2022 06:15.
|
|
|
19/05/2022 07:33
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Dere som kjører Butcher, kjører dere 2.3 eller 2.6? Hvor stort er egentlig 2.3-dekket sammenlignet med de vanlige 2.35-2.4-dekkene?
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
19/05/2022 07:56
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Dere som kjører Butcher, kjører dere 2.3 eller 2.6? Hvor stort er egentlig 2.3-dekket sammenlignet med de vanlige 2.35-2.4-dekkene? Har begge deler, og er vel stort sett enig med meg selv om at det eneste positive med 2.6-varianten er at det ser tøffere ut  Men nå er jeg ikke noen ekstremsyklist. Siste gen 2.35 fra Spec virker å ha vokst litt sml tidligere utgaver, helt ok volum.
|
|
|
19/05/2022 13:27
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Har begge deler, og er vel stort sett enig med meg selv om at det eneste positive med 2.6-varianten er at det ser tøffere ut  Men nå er jeg ikke noen ekstremsyklist. Siste gen 2.35 fra Spec virker å ha vokst litt sml tidligere utgaver, helt ok volum. Du sier noe der altså, jeg får bestille meg et 29x2.3 Hillbilly T9 ved høve og teste det ut på fremhjulet når føret blir skikkelig sleipt igjen.
|
|
|
19/05/2022 14:53
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Monterte Spec Ground control og Fast Trak idag. begge 2.35, grid og T7. De ser veldig bra ut for stirakettbruk. Likte spesielt godt sideknastene på GC. Litt tunge var de, hhv 945 og 800 g.
- Stefan
|
|
|
20/05/2022 08:01
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Testet Assegai 2.5 / DHRII 2.4 i kombinasjon for første gang i går kveld, på den sykkelen hadde jeg tidligere DHF/DHRII i 2.6. Det fungerte veldig fint til Østmarka-sykling, fordekket hadde veldig godt sidegrep, bakdekket rullet tilfredsstillende og Strava er enig - ble massevis av pokaler.
Lars-Erik
|
|
|
20/05/2022 08:14
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Generelt, synes den nye Magic Mary (soft) med super-trail casing er merkbart bedre enn gamle snakeskin, så begynner å tenke at det kanskje er verdt den ekstra vekten. Selv om det er betydelig mye mer vekt, da MM har gått fra å være en av de letteste grov-dekkene til å være ganske tung. Men det er mye stabilitet i den nye vekten. Føles like stabil på forhjulet som super gravity pleide å føles, men likevel ikke fullt så tung i sakte hastighet. På bakhjulet har jeg ikke testet super-trail ennå...
I teorien finnes MM i super-trail ultra-soft, men aldri sett det til salgs noe sted? Det hadde vært det ultimate fordekket for meg.
Mitt favoritt bakdekk er nå Vittoria Martello i enduro-casing. Ruller flott, har solid rad med sideknaster, men ganske lave senter-knaster. Gjørme setter seg ikke fast heller. Dog, er ikke et gjørmedekk selv om det funker fint på vått, mest et raskt tørrdekk som klistrer seg til underlaget. Har tålt utrolig mye juling uten å punktere og uten å miste mye mønsterhøyde. Etter veldig mye misbruk er nå sideknastene fri for lameller, så kommer til å bytte. Dessverre er det tomt for Martello-dekk over alt...
Fikk akkurat levert et Continental Argotal DH super-soft nå. Mønster ligner i prinsippet litt på MM, og vekten er ikke verre enn MM i super-gravity casing. Er spent på om det kan være like fleksibelt som MM og funke som fordekk også på tørt og hardt føre? Men kommer nok ikke til å finne ut av det med en gang da jeg sparer dekket til glattere føre etter sommeren...
Litt skuffet over Maxxis Assegai i exo+ maxxterra. I utgangspunktet et bra dekk, men det er for sprettent selv med inserts. Evnt må man ganske lavt ned i trykk, men da skal inserten være svært solid. Testet på Orbea Rise som både fordekk og bakdekk (samtidig). Tror kanskje jeg skulle testet et exo+ maxxgrip foran og et DD maxterra bak, da det kanskje hadde hjulpet på sprettenheten. Det gode med exo-assegai er dog at det triller jo ganske fint, tror ryktet om sakte-trilling må komme fra lanseringsdagene da den kun fantes i DH-utgave.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: larsb]
20/05/2022 08:24
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Noen som har rukket å prøve nye Vittoria Syerra? Virker som et bra dekk for flattbrattsykling (aka downcountry).
|
|
|
[Re: vids]
20/05/2022 08:35
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
I teorien finnes MM i super-trail ultra-soft, men aldri sett det til salgs noe sted? Det hadde vært det ultimate fordekket for meg.
Har tatt kontakt med div nettbutikker for å høre om dette, men de kunne ikke engang gi meg en leveringsdato. Fryktelig utsolgt fra leverandør visstnok.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
20/05/2022 09:29
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Bra test, takk! Har lyst til å like dekket, men det virker som jeg må fortsette i Maxxis-land.
|
|
|
[Re: vids]
20/05/2022 11:19
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Litt skuffet over Maxxis Assegai i exo+ maxxterra. I utgangspunktet et bra dekk, men det er for sprettent selv med inserts. Evnt må man ganske lavt ned i trykk, men da skal inserten være svært solid. Testet på Orbea Rise som både fordekk og bakdekk (samtidig). Tror kanskje jeg skulle testet et exo+ maxxgrip foran og et DD maxterra bak, da det kanskje hadde hjulpet på sprettenheten. Det gode med exo-assegai er dog at det triller jo ganske fint, tror ryktet om sakte-trilling må komme fra lanseringsdagene da den kun fantes i DH-utgave.
På hvilken måte synes du det er sprettent ift. andre dekk? Jeg hadde min førstetur på min Rise med det i går kveld og synes det fungerte veldig fint til mitt formål. Ikke har jeg inserts heller og hadde rundt 20-22 psi i fordekket. Ift. mine referanser for fordekk som er DHF, MM, e-thirteen og HD i de siste årene så var min opplevelse at det rullet fint, hadde godt kantgrep og var veldig forutsigbart - hadde ingen leie opplevelser.
Lars-Erik
|
|
|
20/05/2022 11:23
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
I går fikk jeg levert nye Conti Kryptotal F og R i DH versjon med super soft foran. Imponert over vekten til at det er DH. Veide inn på ca 1350 for fordekk og 1270 for bakdekk. Spent på hvordan de faktisk funker, er de som jeg håper/tror blir nok det drammenduro dekkene.
|
|
|
[Re: Ugla]
20/05/2022 14:44
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
På hvilken måte synes du det er sprettent ift. andre dekk? Jeg hadde min førstetur på min Rise med det i går kveld og synes det fungerte veldig fint til mitt formål. Ikke har jeg inserts heller og hadde rundt 20-22 psi i fordekket. Ift. mine referanser for fordekk som er DHF, MM, e-thirteen og HD i de siste årene så var min opplevelse at det rullet fint, hadde godt kantgrep og var veldig forutsigbart - hadde ingen leie opplevelser. Hm, på 20psi er det akseptabelt, slik jeg også har på fordekket. Inntrykket er kanskje litt farget av at jeg må ha rundt 23-24 psi i bakdekket og det er da det blir sprettent. Men ikke så forskjellig fra Minion i exo+ strengt tatt. Før synes jeg at dekkinnlegg fikk dempet rebound på hele dekket mye mer, mulig at innleggene mine begynner å bli harde av alder? Med sprettent mener jeg at de ikke ligger så godt mot bakken på steinete partier rett og slett. Litt urolig og det går ut over grepet. Men når knastene først finner litt myk skogbunn så griper de veldig godt. Sammenligner jeg med dekk som har hakket mer solid vegg, slik som MM super trail, så er det sprettent selv foran synes jeg. Men de veier vel over 100g mer. Er nok litt demping i vekt. På Megatower så har jeg MM super trail foran og Vittoria Martello i enduro-casing bak og de spretter mindre. Men har også litt tykkere casing, så sammenligningen er jo ikke helt fair. Synes dog at det er et godt bakdekk (sprett til side), ikke bare fordekk. Solide knaster som tåler litt vekt, og ruller som sagt fint.
|
|
|
20/05/2022 14:45
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
I går fikk jeg levert nye Conti Kryptotal F og R i DH versjon med super soft foran. Imponert over vekten til at det er DH. Veide inn på ca 1350 for fordekk og 1270 for bakdekk. Spent på hvordan de faktisk funker, er de som jeg håper/tror blir nok det drammenduro dekkene. Spent på å høre erfaringer! Foreløpig har jeg lest at de er veldig sammenlignbare med Assegai, på bra måten 
Redigert av vids; 20/05/2022 14:48.
|
|
|
20/05/2022 23:06
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Hva synes folk om Blck Dmnd-skrotten til Specialized? Jeg syklet med Butcher 27.5x2.6 Blck Dmnd på bakdekket i kveld med 14 (!) PSI og ble positivt overrasket.
|
|
|
21/05/2022 08:25
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Hva synes folk om Blck Dmnd-skrotten til Specialized? Jeg syklet med Butcher 27.5x2.6 Blck Dmnd på bakdekket i kveld med 14 (!) PSI og ble positivt overrasket. Brukte Eliminator Blck Dmnd bak i park tidligere. Var et bra dekk syns jeg, men tungt til vanlig stisykling. Det er vel byttet ut med Grid Gravity hos Spesh så vidt jeg har forstått. det er et supert dekk jeg bruker nå (fortsatt Eliminator  )
Redigert av johannessen; 21/05/2022 08:26.
|
|
|
[Re: johannessen]
21/05/2022 14:45
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Funka bra det her  ![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/3BKJ8Xh.jpeg)
|
|
|
21/05/2022 15:48
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har trillet litt rundt på Pirelli Scorpion Trail, R bak og M foran, denne våren og litt på høsten i fjor.
De er ikke spesielt gode på glatt føre og de pakker seg i gjørme, men de har nok gods til å holde seg oppe med relativt lavt trykk og de triller godt.
Så tørr som denne våren har vært, har de fungert gullegodt i Østmarka. I morgen skal vi se hvordan de funker på vått i nedoverbakke i Drammen,
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
22/05/2022 21:06
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Liten våtoppdatering på Fast Trak T5: Positivt overrasket under Hanekamp-rittet. På våte stier i svinger satt dekket som det skulle og jeg turte å slippe på selv om det var vått og sleipt. Oppover var det kun i de bratteste områdene over stein og røttet det glapp. På stiene satt det hele veien. T7 må virkelig være et bra XC/sti-dekk om T5 er glatt for dere som klarer å pushe dekkene enda hardere enn jeg evner. Veier 90kg selv og kjørte 24psi bak og 22psi foran.
|
|
|
[Re: Gew88]
23/05/2022 08:12
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Fast Trak control T7 2.35 bra grep , ruller bedre enn hva mønsteret tilsier , har et håp om at dette kan være et dekk som funker på bløtt.
Det er håpet mitt også. Har trua på at det kan være et veldig bra Ultrabirken dekk Kjørte Fast Trak T7 2.35 Control som fremdekk på Kalascup/Gullhaug onsdag, og da var det såpeglatt ute. 17.5psi på 87kg. Syntes jeg hadde ganske god kontroll. Bak kjørte jeg Renegade T5 2.35 Control med 20psi. Jeg kjøpte Fast Trak uten å tenke over gummiblanding. Er T5 med lekre hudfargede sidevegger. Overraskende godt grep (var redd jeg hadde kjøpt katta i sekken da olechr nevnte den gummien var glatt), men jeg har ikke merket noe til det. Overlegent RekonRace i motbakke (bakhjulet) mtp feste(utenom ved faste forhold). , Kjøpte "nye" Fast trak hos Milslukern for en tid tilbake. Skjønner jo nå at dette var forrige generasjon før T5, T7 systemet. Da slipper jeg å forholde meg til det enn så lenge. Har forøvrig vært veldig fornøyd med Fast trak nå i flere sesonger så egentlig happy med å ha kjøpt gamle dekk, men dere som har prøvd begge deler; hvilke forskjeller har dere erfart?
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
[Re: Gew88]
23/05/2022 08:17
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Liten våtoppdatering på Fast Trak T5: Positivt overrasket under Hanekamp-rittet. På våte stier i svinger satt dekket som det skulle og jeg turte å slippe på selv om det var vått og sleipt. Oppover var det kun i de bratteste områdene over stein og røttet det glapp. På stiene satt det hele veien. T7 må virkelig være et bra XC/sti-dekk om T5 er glatt for dere som klarer å pushe dekkene enda hardere enn jeg evner. Veier 90kg selv og kjørte 24psi bak og 22psi foran. Jeg opplever spesifikt at det er glatt på våte røtter, stein og sva. Uheldigvis er det mye sånt der jeg sykler mest, derav heller T7 som jeg syntes er helt topp. For tiden på Ground Control Grid T7 foran /FT Grid T7 bak, venter på FT Control T7 da jeg syntes Grid kan kjennes litt stivt og sprettent på stiraketten.
|
|
|
23/05/2022 11:31
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Liten våtoppdatering på Fast Trak T5: Positivt overrasket under Hanekamp-rittet. På våte stier i svinger satt dekket som det skulle og jeg turte å slippe på selv om det var vått og sleipt. Oppover var det kun i de bratteste områdene over stein og røttet det glapp. På stiene satt det hele veien. T7 må virkelig være et bra XC/sti-dekk om T5 er glatt for dere som klarer å pushe dekkene enda hardere enn jeg evner. Veier 90kg selv og kjørte 24psi bak og 22psi foran. Jeg opplever spesifikt at det er glatt på våte røtter, stein og sva. Uheldigvis er det mye sånt der jeg sykler mest, derav heller T7 som jeg syntes er helt topp. For tiden på Ground Control Grid T7 foran /FT Grid T7 bak, venter på FT Control T7 da jeg syntes Grid kan kjennes litt stivt og sprettent på stiraketten. Jeg er også på samme kombo som deg på stihjula. Ground Control Grid T7 foran. Veier 890gram. Utrolig fint stidekk. Forrige langtur gjennom Nordmarkastier på fredag ble med 16.5psi i trykk på i30-felg. Fast Trak Grid T7 2.35 bak. Sitter som bare det. T7 ruller litt seigere, men ikke mye. 20psi bak. Pakker seg i gjørme, ellers bra. Interessant nok er 2.35 Renegade bredere enn både GC og FT. Renegade måler 61mm på i25 felg. FT og GC ca 57-58.
|
|
|
[Re: Ndreas]
23/05/2022 11:40
|
Trond Vidar
|
Kjørte Fast Trak T7 2.35 Control som fremdekk på Kalascup/Gullhaug onsdag, og da var det såpeglatt ute. 17.5psi på 87kg. Syntes jeg hadde ganske god kontroll. Bak kjørte jeg Renegade T5 2.35 Control med 20psi.
Og uten innlegg! Er det bare teknikken min som er så ræva at jeg bulker og punkterer i hytt og gevær? Cushcoren min var rimelig herja etter en sesong også... Jeg har til gode å kjøre i stykker en felg gjennom mine 20+ år i marka - så enten har jeg hatt bare flaks eller så er det en blanding av flaks, kjøring innenfor komfortsonen og ok linjevalg.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
23/05/2022 11:51
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kjørte Fast Trak T7 2.35 Control som fremdekk på Kalascup/Gullhaug onsdag, og da var det såpeglatt ute. 17.5psi på 87kg. Syntes jeg hadde ganske god kontroll. Bak kjørte jeg Renegade T5 2.35 Control med 20psi.
Og uten innlegg! Er det bare teknikken min som er så ræva at jeg bulker og punkterer i hytt og gevær? Cushcoren min var rimelig herja etter en sesong også... Jeg har til gode å kjøre i stykker en felg gjennom mine 20+ år i marka - så enten har jeg hatt bare flaks eller så er det en blanding av flaks, kjøring innenfor komfortsonen og ok linjevalg. Ride-like-a-cat!
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
|
|