Hva skjer med bladet terrengsykkel?
|
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel?
[Re: larsdx]
23/05/2022 06:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis Fri Flyt har hovedinntektene fra annonse og ikke brukerbetaling skulle jeg tro tilsier at man har et strategisk problem, uten at jeg kjenner "Narvesen-segmentet" så godt. Trenden i medienorge nå er hvertfall at lønnsomme publikasjoner har størstedelen av inntektene fra brukerbetaling (papir og digitalt). En 70/30-fordeling er vel ganske typisk.
Forhåpentlig kan nye eiere bidra positivt. Så du mener strategien da bør være enda mindre innhold og tynnere dekning av saker, slik at det ikke trengs så mange å jobbe? Eller vil du betale, la oss si, 4-5-gangeren for et blad?
|
|
|
[Re: baronKanon]
23/05/2022 07:18
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis Fri Flyt har hovedinntektene fra annonse og ikke brukerbetaling skulle jeg tro tilsier at man har et strategisk problem, uten at jeg kjenner "Narvesen-segmentet" så godt. Trenden i medienorge nå er hvertfall at lønnsomme publikasjoner har størstedelen av inntektene fra brukerbetaling (papir og digitalt). En 70/30-fordeling er vel ganske typisk.
Forhåpentlig kan nye eiere bidra positivt. Så du mener strategien da bør være enda mindre innhold og tynnere dekning av saker, slik at det ikke trengs så mange å jobbe? Eller vil du betale, la oss si, 4-5-gangeren for et blad? Det er generelt ingenting som tilsier at økt brukerbetaling tilsier færre saker eller tynnere dekning, tvert imot. Heller ikke høyere priser for forbruker. Men man må lage saker det er betalingsvilje for. I lokalaviser, regionale aviser og riksmedier er hvertfall bildet nokså entydig: For noen år siden gikk både annonse og brukerbetaling ned. Nå er annonse relativt stabilt, mens brukerbetaling har gått opp. Jeg kjenner som sagt ikke magasin-segmentene så godt, kan godt hende det forholder seg noe annerledes når man trykker på glanset papir. Hva som er riktig strategi for Fri Flyt skal jeg ikke uttale meg om.
|
|
|
[Re: larsdx]
23/05/2022 07:53
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Forhåpentlig kan nye eiere bidra positivt. Så du mener strategien da bør være enda mindre innhold og tynnere dekning av saker, slik at det ikke trengs så mange å jobbe? Eller vil du betale, la oss si, 4-5-gangeren for et blad? Det er generelt ingenting som tilsier at økt brukerbetaling tilsier færre saker eller tynnere dekning, tvert imot. Heller ikke høyere priser for forbruker. Men man må lage saker det er betalingsvilje for. I lokalaviser, regionale aviser og riksmedier er hvertfall bildet nokså entydig: For noen år siden gikk både annonse og brukerbetaling ned. Nå er annonse relativt stabilt, mens brukerbetaling har gått opp. Jeg kjenner som sagt ikke magasin-segmentene så godt, kan godt hende det forholder seg noe annerledes når man trykker på glanset papir. Hva som er riktig strategi for Fri Flyt skal jeg ikke uttale meg om. Dessverre tror jeg nok nedslagsfeltet til FF er vesentlig lavere enn lokalaviser etc. De fleste lokalaviser er vel nå også tilknyttet ett eller annet mediehus som står for stordriften og infrastrukturen. I tillegg har de hatt en lang transisjonsperiode fra papir til nett, der kundemasse nå skjønner at de må betale for innholdet, uansett hvor det kommer fra. Bare å se på Pinkbike, som nå er del av Outside. Der har det vært mye skriking om brukerbetaling etc, men de har gjort det slik at de har slått sammen Beta og Pinkbike-redaksjonene, der førstnevnte er dybde og betaling på det meste, og sistnevnte er nyheter og reklamefinansiert. De har også ekspandert heftig på journalistfronten, og er nå "trimediale", med nettside, video og podcast.
|
|
|
[Re: baronKanon]
23/05/2022 10:15
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[ Dessverre tror jeg nok nedslagsfeltet til FF er vesentlig lavere enn lokalaviser etc. De fleste lokalaviser er vel nå også tilknyttet ett eller annet mediehus som står for stordriften og infrastrukturen. I tillegg har de hatt en lang transisjonsperiode fra papir til nett, der kundemasse nå skjønner at de må betale for innholdet, uansett hvor det kommer fra. Jeg vet ikke hvor mange i Norge som driver med friluftsaktiviteter av den typen Fri Flyt dekker, men det er nok betraktelig flere enn mange kommersielt vellykkede norske lokalaviser. Det er også sånn at hele bransjen nyter godt av større vilje til å betale for innhold på nett. Det er stor forskjell på dette nå og for få år siden. Utfordringen for alle er å lage stoff som er godt nok til at det finnes kjøpere. Det er også en rekke nisjemedier som har dukket opp de siste årene som dekker relativt små miljøer. Argumentet med mediehus som står for stordrift og infrastruktur er ikke veldig godt, all den tid VG eier Fri Flyt. Dette er Norges største og kommersielt mest vellykkede mediehus. Men igjen: Jeg har ikke noen spesiell dybdekunnskap om glanset papir i lave opplag.
|
|
|
[Re: trond67]
15/07/2022 08:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Siden denne debatten har gått i flere tråder, har jeg lagt ut noen betraktninger om siste papirutgave i den opprinnelige tråden 
|
|
|
[Re: trond67]
03/08/2022 09:06
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har betalt for abb. helt frem til mars 2023. Noen som har forøskt å si opp abb. mens man er underveis i avtalen? Får man igjen penger, eller blir det bare ikke sendt ut faktura i mars 2023?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
03/08/2022 09:13
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har betalt for abb. helt frem til mars 2023. Noen som har forøskt å si opp abb. mens man er underveis i avtalen? Får man igjen penger, eller blir det bare ikke sendt ut faktura i mars 2023? Det går ut perioden, men stopper da for deg mars 2023. Sånn var det hvertfall for meg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
03/08/2022 09:23
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har betalt for abb. helt frem til mars 2023. Noen som har forøskt å si opp abb. mens man er underveis i avtalen? Får man igjen penger, eller blir det bare ikke sendt ut faktura i mars 2023? Det går ut perioden, men stopper da for deg mars 2023. Sånn var det hvertfall for meg. Regna med at det var sånn. Etter siste blad, så var det siste spikeren i kisten. Ikke er + stoffet på nettsidene verdt å betale 699 for i året heller.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
|
|