Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 42 av 116 1 2 40 41 42 43 44 115 116

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2707117 10/05/2022 14:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: JoachimV
Sitat: fredriks

Tyckte vel inte prisene på fast pris som man kan få nu er så fantastiska.

Er vel ingen som har ment eller det?

Trodde du tyckte fastpris var en bra deal så då er det lätt att anta att dagens fastpris avtaler också er bra. (med fantastiska menar jag alltså priset jämfört med andra alternativ och ikke att det helt enkelt er dyrt.) Jag skulle aldrig köpa fast pris för 1.71 kr för de 3 närmaste åren.

Er ju inte så väldigt vansklig att förstå för och nakdelar med fast pris och jag ser ikke helt poängen att försöka få dem att framstå väldigt bra för att de har råkat vara det en period för ett tag sen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2707211 11/05/2022 09:30
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: fredriks

Tyckte vel inte prisene på fast pris som man kan få nu er så fantastiska.

Er vel ingen som har ment eller det? Jeg synes jo ikke 95 øre kWt er så fantastisk eller i mai men situasjonen tatt i betraktning så er det en gullgruve.

Slo til på 6 måneder fastpris på 1,54 kr/kWh inkl mva midt i desember, mer eller mindre i panikk. Hadde aldri tenkt at jeg ville gå i pluss totalt sett i løpet av avtalens varighet, men ville ha "peace of mind" mot 8 kr/kWh og håpte å ikke tape alt for mye totalt sett mot spotpris. Nå er avtalen snart utløpt, jeg sitter her midt i mai og sparer fortsatt en god del pr kWh, og angrer selvfølgelig på at jeg ikke inngikk en enda lengre fastprisavtale til en enda bedre pris...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2707213 11/05/2022 09:51
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Andreas83
At fastpris lønner seg sier mest om fremtids- og risikobildet.

Fastpris er et veddemål, hvor selger ønsker å ha en fortjeneste. Det er et empirisk grunnlag for å hevde at spotpris på sikt er rimligere enn fastpris, i perioder kan selvfølgelig fastpris være gunstig. I tillegg kan fastprisavtaler bidra til å svekke konkurransen. De (makro)økonomiske tider som har eksistert de siste 10 år og de kommende årene, gjør det vrient å bruke historisk data til å spå(forecast) fremtiden. Høy strømpris er en viktig faktor for fremdeles høy vekst i Konsumprisindeksen (KPI). Fokuset på strømregningen til husholdningene er et sidespor, da økte energipriser påvirker prisen på veldig mange andre varer, og akkurat det virker det som at mange som ikke klarer ta inn over seg.

All honnør til de som inngikk gode fastprisavtaler i 2021, at de er lønnsomme enda er vel hovedsaklig flaks da få kunne spå en krig. At gassprisen ville påvirke prisen på andre varer og dermed øke inflasjonen lå i kortene. Legg til tørke og lav fyllingsgrad, da blir det spennende.

Jeg føler meg dypt krenket for at du kaller det flaks at jeg inngikk fastpris ICON_LAUGH Da fastprisen var 43,5 øre så tenkte jeg: hvor mye kan jeg tape om spotprisen går ned, og hvor langt ned kan den gå, samt hvor mye kan jeg spare dersom spotprisen går opp, og hvor langt kan den gå opp. Dette var da mange allerede hadde varslet at strømprisene kunne gå en del opp pga åpning av utenlandskabler, i tillegg til at det hadde vært mye tørt vær, og relativt lave vannmagasintall, i tillegg til at strømforbruket i Norge har prognose om å øke fremover...og da var svaret ganske enkelt at det ikke var mye jeg kunne tape i kroner på at den kunne gå ned, og at jeg sannsynligvis ville spare penger, da den sannsynligvis ville bli høy...selv om markedet ikke tenkte helt likt. Fikk 800 til gode forrige måned...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2707215 11/05/2022 10:02
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
For meg er usikkerheten med lønnsomhet av fastpris nå snudd til at jeg ikke er særlig bekymret for å tape noe direkte på strømprisen fremover. Men jeg er usikker på hva myndighetene gjør og om de gjør noe om 1-2 år som gjør at jeg kan stå igjen med en litt ugunstig avtale. Ser jeg hele perioden under ett er det tvilsomt noe å bekymre seg over. Jeg betaler et par hundre i strøm for tida, alt ink.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2707226 11/05/2022 10:40
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tar dette spørsmålet her jeg, siden det har med strøm å gjøre:

Når de nå i sommer innfører ny nettleie; HVordan beregner de hvilket kapasitetsledd du prises i hver måned?

Er det slik at om du er uheldig å sette på elbilen noen minutter samtidig som vaskemaskina går, at du resten av måneden da er i 10-15 kw leddet og prises for dette, eller må det være last over tid?

Er det som jeg skrev først, så gir det jo da ingen incentiver til å spare på kapasiteten resten av måneden?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Knirkekne] #2707228 11/05/2022 10:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Husker ikke detaljene men husker en del diskussioner om just detta. Du prises för högsta timmen eller liknande i månaden vilket uppenbart kan medföra en del oheldiga konsekvenser.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tormod..] #2707231 11/05/2022 11:00
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Tormod..
Sitat: Andreas83
At fastpris lønner seg sier mest om fremtids- og risikobildet.

Fastpris er et veddemål, hvor selger ønsker å ha en fortjeneste. Det er et empirisk grunnlag for å hevde at spotpris på sikt er rimligere enn fastpris, i perioder kan selvfølgelig fastpris være gunstig. I tillegg kan fastprisavtaler bidra til å svekke konkurransen. De (makro)økonomiske tider som har eksistert de siste 10 år og de kommende årene, gjør det vrient å bruke historisk data til å spå(forecast) fremtiden. Høy strømpris er en viktig faktor for fremdeles høy vekst i Konsumprisindeksen (KPI). Fokuset på strømregningen til husholdningene er et sidespor, da økte energipriser påvirker prisen på veldig mange andre varer, og akkurat det virker det som at mange som ikke klarer ta inn over seg.

All honnør til de som inngikk gode fastprisavtaler i 2021, at de er lønnsomme enda er vel hovedsaklig flaks da få kunne spå en krig. At gassprisen ville påvirke prisen på andre varer og dermed øke inflasjonen lå i kortene. Legg til tørke og lav fyllingsgrad, da blir det spennende.
Jeg føler meg dypt krenket for at du kaller det flaks at jeg inngikk fastpris ICON_LAUGH Da fastprisen var 43,5 øre så tenkte jeg: hvor mye kan jeg tape om spotprisen går ned, og hvor langt ned kan den gå, samt hvor mye kan jeg spare dersom spotprisen går opp, og hvor langt kan den gå opp. Dette var da mange allerede hadde varslet at strømprisene kunne gå en del opp pga åpning av utenlandskabler, i tillegg til at det hadde vært mye tørt vær, og relativt lave vannmagasintall, i tillegg til at strømforbruket i Norge har prognose om å øke fremover...og da var svaret ganske enkelt at det ikke var mye jeg kunne tape i kroner på at den kunne gå ned, og at jeg sannsynligvis ville spare penger, da den sannsynligvis ville bli høy...selv om markedet ikke tenkte helt likt. Fikk 800 til gode forrige måned...
Du har gjort en superbra deal, og ganske imponerende at du var så årvåken, så tidlig. Selv er jeg en fagskadet samfunnsøkonom som dykker ned i markedsmekanismene, og dermed glemmer å gjøre en god deal. JoachimVs 95 øre er også en god deal nå, rundt halv pris sammenlignet med de to siste månedssnitt, 180 og 192. Tipper 90% av forumet mumlet et eller annet i misunnelse når de leste 43,5 øre.

Dere gamblet mot energianalytikerne, og vant. Det fortjener dere all honnør for!

(Mumler et eller annet om at det er fordi politikerne aldri hører på fagøkonomene og juristene i reguleringsmyndighetene når det er åpenbart hva som kommer til å skje.)

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Knirkekne] #2707234 11/05/2022 11:03
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Knirkekne

Når de nå i sommer innfører ny nettleie; HVordan beregner de hvilket kapasitetsledd du prises i hver måned?

Er det slik at om du er uheldig å sette på elbilen noen minutter samtidig som vaskemaskina går, at du resten av måneden da er i 10-15 kw leddet og prises for dette, eller må det være last over tid?

Er det som jeg skrev først, så gir det jo da ingen incentiver til å spare på kapasiteten resten av måneden?

Er vel diverse varianter av høyeste timesprbruk som er diskutert. Så har forskjellige nettselskaper forskjellige løsninger på hvordan det skal gjøres. Om det er er høyeste timen, høysete tre timer eller noe annet.
Uansett så er vel variasjonene dette vil gi på strømregningen temmelig små, men det er generert mye støy fordi for eksempel de som selger solceller vil tape på dette.
Til sist så der vel også det meste om ikke hele poenget med effektprising å få folk til å koble billaderen slik at automatisk justerer ned effekten. Altså at folk kjøper lader med denne muligheten når det passer.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2707247 11/05/2022 12:54
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Det som er det dummeste med ny nettleie (som angivelig er for å redusere rushtids-forbruket) er at den i alle modellene jeg har sett straffer de som på godt vis avlaster rushtidsforbruket ved å lade elbilen på natta. Hvis man kjører mye, og har en elbil med stort batteri får du heller ikke mulighet til å lade fullt på feks en gunstig natt ila en uke når prisen er lav, du må drypplade hver natt.

Det er også det iboende problemet at i to relativt små vinduer _må_ "alle" i Norge bruke en god del strøm, og selv om det er helt greit å oppmuntre folk til å flytte det de kan flytte, så kan det fort krysse grensen til bare en ekstra-avgift på uflyttbart forbruk (som allerede er dyrere pga vanligvis høyere priser i disse tidspunktene).

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2707248 11/05/2022 13:04
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Mitt problem her er spørsmålet om brannsikkerhet - hvis man finner det nødvendig å kjøre vaskemaskinen på natta, og denne så finner det for godt å feilfunksjonere, kan det bli en noe dyr oppvåkning (eller i verste fall sen...)... Jeg har selv vært ute for et "forsøk" på sånt, bare at situasjonen ble reddet av at det skjedde på dagtid med våkne folk i huset.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2707250 11/05/2022 13:19
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Enig, det er en stor (unødig) risiko.
En annen ting er at informasjonen som kommer ut er jo helt absurd dårlig (og sen). Vi var vel litt over en mnd før ny nettleie egentlig skulle inn uten at et jævla selskap hadde lagt ut prismodell. Det er jo helt avsindig. Hvis man skal endre prisingen på noe som er så fundamentalt som strøm, må man jo i det minste informere veldig godt på forhånd, og la folk lett få oversikt over ca hvor mye mer de må betale.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2707256 11/05/2022 14:42
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Informasjonen var idiotisk sen ja, men saken er at endringene var så små at det i seg selv ikke var vesentlig.
Hvor tidlig burde informasjonen kommet?
Hvor mye kunne folk med veldig høy effektforbruk klare å kaste bort siden informasjonen var treg? 200 kr?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Peddal-pedanten] #2707258 11/05/2022 14:48
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Peddal-pedanten
Mitt problem her er spørsmålet om brannsikkerhet - hvis man finner det nødvendig å kjøre vaskemaskinen på natta, og denne så finner det for godt å feilfunksjonere, kan det bli en noe dyr oppvåkning (eller i verste fall sen...)... Jeg har selv vært ute for et "forsøk" på sånt, bare at situasjonen ble reddet av at det skjedde på dagtid med våkne folk i huset.

Nå endte jo jeg likevel opp med fastpris for å slippe å tenke på å vaske klær om natta men sånn ca i samme periode så måtte jeg uansett få meg ny brannvarsling i huset å da ble det med en varmesensor over vaskemaskin/tørketrommel. Fordi det er ved siden av dusj ble det varmesensor og det er gjort i samråd med lokalt brannsikringsfirma og forhandler av Cavitus. Helt supert, mindre å å tenke på også med vannvarslere.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2707262 11/05/2022 14:56
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Peddal-pedanten

Nå endte jo jeg likevel opp med fastpris for å slippe å tenke på å vaske klær om natta men sånn ca i samme periode så måtte jeg uansett få meg ny brannvarsling i huset å da ble det med en varmesensor over vaskemaskin/tørketrommel. Fordi det er ved siden av dusj ble det varmesensor og det er gjort i samråd med lokalt brannsikringsfirma og forhandler av Cavitus. Helt supert, mindre å å tenke på også med vannvarslere.

Og evt. en lokal røykvarsler som kan reagere på den osen man får i forkant av branntilløpet, kanskje ...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2707285 11/05/2022 17:59
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: appelsin2
Informasjonen var idiotisk sen ja, men saken er at endringene var så små at det i seg selv ikke var vesentlig.
Hvor tidlig burde informasjonen kommet?
Hvor mye kunne folk med veldig høy effektforbruk klare å kaste bort siden informasjonen var treg? 200 kr?

Den burde kommet i god tid (og med en enkel kalkulator) sånn at man lett kunne sett hvor stor effekt det ville være pr mnd basert på forrige års forbruk (feks), og derfra kunne man gjort noen tanker om hvilke topper/bolker som var mulig å komme seg unna/inn i. Jeg kunne fort havnet i 400kr ekstra i mnd, som kanskje ikke er veldig signifikant totalt sett, men på tidligere "normalpriser" ville utgjort en økning på 20-30ish%. Det er latterlig å ikke skulle informere om sånt på en god måte i god tid.

Det handler om redelighet og å ta ned usikkerhet (kort sagt, profesjonalitet) på et emne som er veldig viktig for folk.

Men som sagt, det mest idiotiske er jo at den virker totalt mot sin hensikt mtp elbil-lading.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2707293 11/05/2022 20:19
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Var de 400,- ekstra i måneden bare på grunn av endring nettleiemodellen eller inkluderte dette også en generell økning i nettleien?
Er ellers enig i at det var en økning av en viss betydning.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2707301 12/05/2022 05:30
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
At det virker mot sin uttalte hensikt er rimelig åpenbart. Men det er nok innenfor hensikten man har sett for seg. Med høye kraftpriser vil kraftig lading på kortere tidsperioder være lønnsomt dersom en bruker opp batteriet hver dag. Så da får nettselskapet sin del av kaka, selv om du bruker mye strøm på et tidspunkt ikke mange andre gjør det.

Så optimaliseringen blir ennå vanskeligere nå: Skal jeg bare bikke over et effekttrinn med én gang og kunne lade mye når det er billigst, eller skal jeg forsøke holde det under effektrinn X og lade med (litt) dyrere strøm.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2707307 12/05/2022 06:28
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Antagligen ikke så enkelt att få till en bra lösning hos netteieren. Borde handla om vad man optimaliserar för och prissätningen kan komma att variera över tid.

Hvis flaskehalsen och det man vill spara in på er sista delen av nettet till konsumenten er dagens lösning bra men det er vel ikke så troligt att det er det som er problemet.

Hvis flaskehalsen er nettet minst lite längre bort, transformator stationen etc så er det ju viktigt att ikke bara se på den enkelte effekten utan på den samlade effekten. Spelar ingen roll hvis en person bruker 10x mängd jämfört med att 10 personer bruker x mängd. Där er det möjligt att dagens lösning ikke helt har önskad effekt men kanske får det i framtiden når ännu fler har elbilar.

Man vill ju inte att alla laddar elbilen på max effekt mellan kl 17-18 eller noe sånt men det spelar ju idag antagligen ingen roll hvis många laddar el-bilen på maks effekt mitt på natten. Nu får ju också den som laddar el-bilen 1 gång i månaden kl 17 samma pris som den som laddar den varje dag kl 17 trots att den andra er ett större problem.

Det bästa er kanske en lösning där man får betala variabelt pris också på nettleiet baserat på hur många som faktiskt bruker kapaciteten en viss tidspunkt.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2707308 12/05/2022 06:37
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jeg skjønner faktisk ikke at kapasitetsleddet kan være noe å lage så mye støy over. Nå har de fjernet den timesbaserte beregningen å det gjøres på flere målinger og minimum 3 sånn jeg forsto det. Argumentet med svigers på besøk fungerer derfor ikke lenger. Sjekket meg selv her nå og jeg ligger ganske jevnt på 6kW som jeg er beregnet kapasitet utifra. Hvilket betyr at jeg står fritt til å innføre tiltak for å redusere forbruket mitt å gå ned et trinn eller gi f å ta den utgfiten på 60,- kr/mnd det utgjør. Vil tro de fleste husholdninger med 2 voksne og unger havner jevnt og trutt på 10-20 og det ser jeg virkelig ikke noe problem med.

Kapasitetstrinn 1 (0 – 5 kWh) 1 920 kr/år
Kapasitetstrinn 2 (5,1 – 10 kWh) 2 640 kr/år
Kapasitetstrinn 3 (10,1 – 20 kWh) 3 840 kr/år
Kapasitetstrinn 4 (20,1 kWh – ) 4 500 kr/år

Har ikke elbil så dette med natt har jeg ikke regnet på men jeg vil tro at du ikke skal lade så mye før du har spart inn et kapasitetstrinn:
Energiledd dag kl. 06-22 47,39 øre/kWh
Reduksjon energiledd natt kl. 22-06 – 12, 00 øre/kWh

https://www.glitreenergi-nett.no/smart-nettleie/

Redigert av JoachimV; 12/05/2022 06:42.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2707313 12/05/2022 06:52
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Alle skal ha strøm og alle skal få.. Så her er det bare å dunke opp atomkraftverk først som sist.

Så er jo spørsmålet hva vi skal bruke strømmen til. Bitcoin og datalagring for eksempel. Og 23TWh til nordsjøen ved full elektrifisering.(Las det et sted, kan godt hende det tallet er justert, men det er vel ca 15% av vårt totale forbruk) Her er det jo en stor konkurranse om hva som er mest idiotisk.

Og når det har slutta og regne sør for Dovre i tillegg så blir nok dette litt trått fremover for de sør i landet en god stund.

Trøndelag der det knapt bor folk med mye produksjon og begrenset med veier for den strømmen å gå ser det tilsvarende lyst ut den første tiden fremover. Når det er sagt så tar jeg gjerne litt dyrere strøm om jeg får litt bedre vær.. ICON_SMILE
Tempoet til Statnett har jeg liten tro på, så om særlig bedre overføringskapasitet er på plass de første 5 åra er jeg overraska

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2707321 12/05/2022 07:29
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Var de 400,- ekstra i måneden bare på grunn av endring nettleiemodellen eller inkluderte dette også en generell økning i nettleien?
Er ellers enig i at det var en økning av en viss betydning.

Nei dette var kun effektledd, med den prismodellen som min netteier la fram (rett før jul).

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2707325 12/05/2022 07:41
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Jeg skjønner faktisk ikke at kapasitetsleddet kan være noe å lage så mye støy over. Nå har de fjernet den timesbaserte beregningen å det gjøres på flere målinger og minimum 3 sånn jeg forsto det.
Det var jo støyen som førte til at de gikk bort fra den timesbaserte beregningen...

Sjekket meg selv her nå og jeg ligger ganske jevnt på 6kW som jeg er beregnet kapasitet utifra. Hvilket betyr at jeg står fritt til å innføre tiltak for å redusere forbruket mitt å gå ned et trinn eller gi f å ta den utgfiten på 60,- kr/mnd det utgjør. Vil tro de fleste husholdninger med 2 voksne og unger havner jevnt og trutt på 10-20 og det ser jeg virkelig ikke noe problem med.

Kapasitetstrinn 1 (0 – 5 kWh) 1 920 kr/år
Kapasitetstrinn 2 (5,1 – 10 kWh) 2 640 kr/år
Kapasitetstrinn 3 (10,1 – 20 kWh) 3 840 kr/år
Kapasitetstrinn 4 (20,1 kWh – ) 4 500 kr/år

Dette er en ny modell, som det følgelig ikke har rukket å komme så mye feedback på. Min netteier har feks ikke kommet med noen prismodell enda. Og tallene her virker mye mer rimelige enn i den modellen som ble sluppet i midten av november elns. Men et er jo ikke fordi de vil være hyggelige, det er jo fordi folk har klaga!

Har ikke elbil så dette med natt har jeg ikke regnet på men jeg vil tro at du ikke skal lade så mye før du har spart inn et kapasitetstrinn:
Energiledd dag kl. 06-22 47,39 øre/kWh
Reduksjon energiledd natt kl. 22-06 – 12, 00 øre/kWh
https://www.glitreenergi-nett.no/smart-nettleie/

Igjen, ny modell, så tidligere klaging er jo det som har ført til en endring her.
Det er også betydelig til hvilken pris du lader, en moderne elbil har rundt 90kWh batteri, så hvis du får ladet det på et gunstig punkt i uken er prisen fort 1kr+/kwh mindre enn ellers, så sparer du fort en del. Tagelli tok også opp hvor teit den kalkylen blir "skal jeg gå over kapasitetsleddet første uka, for så å kunne lade når det er billigst? Umulig å si om det vil lønne seg eller ikke.

Og sist men ikke minst fra Glitre:

Vi må utnytte strømnettet vårt smartere gjennom døgnet, for å utsette eller unngå behov for å bygge ny kapasitet. Om natten er det god plass i nettet, men vi straffer de som flytter en betydelig del av forbruket sitt (ladingen) hit

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2707330 12/05/2022 08:05
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Ndreas

Nei dette var kun effektledd, med den prismodellen som min netteier la fram (rett før jul).

Mulig du har forstått og svart på det jeg lurte på, men er i tvil. Så en gang så tydelig at du sikkert blir irritert :-)

Økning i nettleie på grunn av ny modell er:
"nettleie ny modell" - "nettleie gammel modell inkludert eventuell økning"

Nettleien økte/skulle øke uansett mange streder, blandt annet på grunn av at man gjennom nettleien betaler tapt energi i nettet, og med dyr strømpris øker det man må betale her.

Redigert av appelsin2; 12/05/2022 08:05.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2707333 12/05/2022 08:14
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Dette er en ny modell, som det følgelig ikke har rukket å komme så mye feedback på. Min netteier har feks ikke kommet med noen prismodell enda. Og tallene her virker mye mer rimelige enn i den modellen som ble sluppet i midten av november elns. Men et er jo ikke fordi de vil være hyggelige, det er jo fordi folk har klaga!

Her er det blitt dyrere tilsvarende den forventede prisøkningen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2707359 12/05/2022 11:09
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Mulig du har forstått og svart på det jeg lurte på, men er i tvil. Så en gang så tydelig at du sikkert blir irritert :-)

Økning i nettleie på grunn av ny modell er:
"nettleie ny modell" - "nettleie gammel modell inkludert eventuell økning"

Nettleien økte/skulle øke uansett mange streder, blandt annet på grunn av at man gjennom nettleien betaler tapt energi i nettet, og med dyr strømpris øker det man må betale her.

Ingen fare, bare fint å være tydelig!
Det kan være nettleie var litt upresist, for jeg tror jeg stort sett har snakket om effekt-leddet på nettleien i denne runden.

Det er helt greit å økte priser pga økte (forventede og aktuelle) kostnader, jeg bare synes det ble gjort på en uproff og lite produktiv måte.

Mulig jeg blingser, men til det siste du sier vil man jo tro at det var motsatt? Dyrere pris fører til (noe) lavere forbruk og dermed mindre tapt energi i nettet?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2707362 12/05/2022 11:26
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Det kan være nettleie var litt upresist, for jeg tror jeg stort sett har snakket om effekt-leddet på nettleien i denne runden.

Det er helt greit å økte priser pga økte (forventede og aktuelle) kostnader, jeg bare synes det ble gjort på en uproff og lite produktiv måte.

Mulig jeg blingser, men til det siste du sier vil man jo tro at det var motsatt? Dyrere pris fører til (noe) lavere forbruk og dermed mindre tapt energi i nettet?

Det var uprofft sent og dårlig presentert, og alt druknet i høye strømpriser, der er vi i alle fall enige!

Tap i nettet endrer seg nok med strømprisene ja, men tviler på at det er veldig store variasjoner. Uansett tap må man betale for tapet, og prisen per kWh går opp.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2707408 13/05/2022 05:44
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Du kan ikke bytte ut russisk gass med vindturbiner i Nordsjøen når det ikke blåser

Say what? Eller hva sier man når oljefanatikere i lederstillinger presterer å si noe så fordummende?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2707414 13/05/2022 07:19
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Det var uprofft sent og dårlig presentert, og alt druknet i høye strømpriser, der er vi i alle fall enige!

Tap i nettet endrer seg nok med strømprisene ja, men tviler på at det er veldig store variasjoner. Uansett tap må man betale for tapet, og prisen per kWh går opp.

Alle nettselskaper har konesjon og jobber med inntektsrammer, og de benchmarkes mtp optimal drift. NVE er kontrollinstans.
Tap i nettet går på inntektsrammen til nettselskapet. Dette regnskapet blir kontrollert etterskuddsvis og hvis nettselskapet har tatt/fått for store inntekter så må nettleien reduseres etterskuddsvis. Det er altså mekanismer som skal jevne ut dette.

- Stefan
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Knirkekne] #2707423 13/05/2022 08:21
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Knirkekne

De har endret litt i forhold til hvordan de først foreslo. Den nyeste ordningen er at nettselskapene tar utgangspunkt i gjennomsnittet i løpet av en time, men at de nå må velge gjennomsnittet av flere topper (gjennomsnittstimer). Så en liten topp i løpet av en time (elbil+vaskemaskin) trenger ikke bety så mye, men hvis du noen få ganger i måneden har elbil, vaskemaskin og stekeplater på komfyren på i en hel time, så får du høyt timegjennomsnitt flere ganger i måneden, og da betaler du høy kapasitetsleddspris neste måned. Så det er anbefalt å lade elbilen om natten....kan jo og sette forsinket start på vaskemaskinen om du har en sånn funksjon, men vaskemaskinen trekker gjerne ikke enormt med strøm.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708015 19/05/2022 09:00
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Mer "tull" fra NVE og Statnett når de nå kommer med ny rapport:

Vi går mot en strammere effektbalanse for kraft

Analysen viser at det norske effektbehovet vil kunne øke med mellom 2 og 6 GW fram mot 2030, avhengig av hvilket forbruksscenario vi legger til grunn. I samme periode venter vi kun en moderat økning i tilgjengelig vintereffekt fra produksjon, på rundt 0,6 GW.

---

Sitat: Kriss
Alle skal ha strøm og alle skal få.. Så her er det bare å dunke opp atomkraftverk først som sist.

Interessant å følge med på Hinkley point C for tida, det går en veldig bra dokumentar om byggingen nå som burde kunne sette kompleksiteten rundt det å bare "dunke opp atomkraftverk" litt i perspektiv hos de fleste. "Building Britain's Biggest Nuclear Power Station" viasat Explore bl.a.

Økonomien for HPC var dritt før de begynte og prisen er det forbrukerne som betaler. Etter diverse budsjettoverskridelser, forsinkelser og stadig synkende priser på konkurerrende fornybare energikilder mens tida går så ville jeg vært litt forsiktig med å juble så andre enn deg selv hører det.

Det sagt, spennende energikilde og teknologi. Og mye mulig en del av den fremtidige løsningen men om det er det vi skal syssle med her på berget hvor vi er indoktrinert med "gratis strøm" er jeg ikke overbevist om

Side 42 av 116 1 2 40 41 42 43 44 115 116

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå