Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sammenhengende grusrunde i Østmarka

Sammenhengende grusrunde i Østmarka #2704657 19/04/2022 07:09
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Med utgangspunkt fra Grønmo eller Skullerud, finnes det noen lange, gode grusrunder i Østmarka, egentlig?

Min opplevelse er at de aller fleste gruspartier ender brått og uventet i en sti som krever fulldemper eller, i verste fall, i et vann som krever helt annet utstyr enn en sykkel for å krysse.

Ifølge Strava skal det blant annet være mulig å komme seg helt over til Øyeren via Vangen og tilbake via Losby, men ved nærmere ettersyn er jeg skeptisk til om dette er mulig med en grusracer. Kanskje det er mulig med litt trilling, men kilometervis med trasking inni skauen der er jo naturlig nok ikke ønskelig det heller.

Hva er deres beste tips til gode grusrunder i området?

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2704668 19/04/2022 07:47
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å sykle lange turer i Østmarka må man ofte gjennom en del partier på sti som hvertfall ikke jeg klarer på cx / grusracer. Et eksempel er turen du nevner via Vangen.

Hvor starter du fra?

To alternativ som eventuelt kan bindes sammen for en skikkelig lang tur.

1. Hvis man syr sammen grusveiene som går fra Klemetsrud kirke paralellt med Taralrudåsen og Grønliåsen og ned mot Ski med litt asfalt til Ytre Enebakk , Durud, ned til Gapahuken ved Bindingsvann (noe trillesti) opp til Byesetermåsan med mulig avstikker til Vangen og videre til Sandbakken (følg sykkelskilting, noe trillesti, en del jeg klarer på cx) , ut på asfalten til Grønmo og deretter grus rundt nøklevann og til Mariholtet evt. med avstikker opp Haukåsen og tilbake via litt asfalt på trosterud og ned i retning Skullerud / Grønmo igjen, blir ca. 80-90 km og 70 % grus.

2. En kortere, men fin tur er rundt Nøklevann til Mariholtet, over demningen og opp grusveien og ned til Ekerud og tilbake på grusveiene til Mariholtet, opp Haukåsen og ned igjen og tilbake rundt Nøklevann. Blir ca. 30 km og kun grus + et veldig kort stiparti. Kan forlenges med Milorg-løypa (kjerrevei, går fint på cx).

Redigert av larsdx; 19/04/2022 07:48.
Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: larsdx] #2704679 19/04/2022 08:40
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Sitat: larsdx
For å sykle lange turer i Østmarka må man ofte gjennom en del partier på sti som hvertfall ikke jeg klarer på cx / grusracer. Et eksempel er turen du nevner via Vangen.

Hvor starter du fra?

Jeg bor på Nordstrand, så utgangspunktet er liksom herfra. Det er dermed fullt mulig å ta en rute via Hauket/Gamle Kongevei mot Tårnåsen og videre derfra, men der er det så lenge siden jeg har vært at jeg tror jeg bare må prøve meg frem eventuelt. Strava foreslår dog flere ruter som går den veien og østover, inn i marka.

To alternativ som eventuelt kan bindes sammen for en skikkelig lang tur.

1. Hvis man syr sammen grusveiene som går fra Klemetsrud kirke paralellt med Taralrudåsen og Grønliåsen og ned mot Ski med litt asfalt til Ytre Enebakk , Durud, ned til Gapahuken ved Bindingsvann (noe trillesti) opp til Byesetermåsan med mulig avstikker til Vangen og videre til Sandbakken (følg sykkelskilting, noe trillesti, en del jeg klarer på cx) , ut på asfalten til Grønmo og deretter grus rundt nøklevann og til Mariholtet evt. med avstikker opp Haukåsen og tilbake via litt asfalt på trosterud og ned i retning Skullerud / Grønmo igjen, blir ca. 80-90 km og 70 % grus.

Denne er interessant. En kompis og jeg gikk, etter å ha hørt et rykte fra naboen, "all in" på å finne et sammenhengende grusparti fra Skjelbreia til Grønmo via "Franskeplassen" og Sandbakken i går. Vi måtte riktignok snu ved Skjelbreia og sykle tilbake til Bysetermåsan grunnet altfor mye snø, men vi fant et parti via FOD-gården som gjør at man kan unngå asfalten ved Klemetsrud.

2. En kortere, men fin tur er rundt Nøklevann til Mariholtet, over demningen og opp grusveien og ned til Ekerud og tilbake på grusveiene til Mariholtet, opp Haukåsen og ned igjen og tilbake rundt Nøklevann. Blir ca. 30 km og kun grus + et veldig kort stiparti. Kan forlenges med Milorg-løypa (kjerrevei, går fint på cx).

Strava mener det er mulig å komme seg videre inn i marka på "dirt" på østsiden av demningen ved Mariholtet. Jeg har bare gått der på ski, men du bekrefter altså at veien der er nok en "dead end"?

Hvor er Milorg-løypa forresten?

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2704682 19/04/2022 08:44
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Enebakk GRVL er fin med unntak av en sti og noe rask ved Børter gård.

Link til arrangørside med Strava-segment => https://nordictrailblazer.cc/blog/recap-enebakk-rundt-grvl/

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2704689 19/04/2022 09:03
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HAnders

Denne er interessant. En kompis og jeg gikk, etter å ha hørt et rykte fra naboen, "all in" på å finne et sammenhengende grusparti fra Skjelbreia til Grønmo via "Franskeplassen" og Sandbakken i går. Vi måtte riktignok snu ved Skjelbreia og sykle tilbake til Bysetermåsan grunnet altfor mye snø, men vi fant et parti via FOD-gården som gjør at man kan unngå asfalten ved Klemetsrud.

Du må innom litt asfalt med mindre du vil sykle sti. Men det er ikke snakk om lange strekket. Jeg ser på Strava at det går en "bakvei" som ser ut til å koble seg på de nye grusstiene rundt gamle fyllingplassen, har ikke testet denne.

Strava mener det er mulig å komme seg videre inn i marka på "dirt" på østsiden av demningen ved Mariholtet. Jeg har bare gått der på ski, men du bekrefter altså at veien der er nok en "dead end"?

Hvor er Milorg-løypa forresten?

Strava har rett. Du tar over demningen til du kommer til et rødmerket stidele. Her går såvidt jeg husker Milorg-løypa rett til høyre, en mulig avstikker, som følger ned til sydenden av Nord-Elvågå. Fin kjerrevei som brukes en del til intervalltrening.

Alternativt kan du altså holde skrått opp til høyre, da får du en litt løs grusbakke som går bratt opp og er gøy å prøve seg på med smale dekk. Så fortsetter du oppover det som på mtbmap kalles haugerveien til du kommer ned til asfalten ved Vestereng gård. Hvis du da ikke vil ta en avstikker på asfalt til Losby og videre inn på grus t/r Røyrivannskoia, Fisklaushytta etc. så holder du til venstre inn en blindvei hvor du kommer tilbake på en sti som er lettsyklet på cx og deretter inn på grusveier som igjen tar deg ned til østsiden av demningen. Fint og småkupert hele veien her, typisk for østmarka.

Kan hende det fortsatt ligger snø der det har vært kjørt skiløyper.

Redigert av larsdx; 19/04/2022 09:04.
Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2704744 19/04/2022 15:43
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Denne runden inkluderer riktignok båt og en tur i Opera'n men du slipper stisykkel :-)

https://www.strava.com/activities/5965933831

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2704764 19/04/2022 20:25
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Ikke veldig lang, men slet med samme utfordring da jeg flyttet til Nordstrand for et par år siden. Fant frem til en liten runde etterhvert.
Vedlagt snapshot kan kombineres med flere avstikkere underveis (eks Haukåsen?).

Enkelt og greit forklart - fra Skullerud(dumpa) over til Mariholtet. Følger nordover langs elva, og tar liten grusavstikker til venstre like før du nærmer deg utgangen ved p-plassen. Kommer straks inn på kort strekke med jordvei langs med noen hus på høyre side, før du kommer til bunnen av en liten klatring mot venstre og tilbake inn i skogen igjen. Herifra går det sørover med veldig mange alternativer, enten på grus eller asfalt (som vedlagt). Fint om man holder seg på grusen og tar tilbake mot Ulsrudvannet og ut igjen ved Skulleruddumpa.

T.

Vedlegg
Screenshot_20220419-221957_Strava.jpg (900.67 KB, 123 nedlastinger)
Redigert av Tommy D.; 19/04/2022 20:35.
Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: EmilZipp] #2704782 20/04/2022 06:28
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Sitat: EmilZipp
Denne runden inkluderer riktignok båt og en tur i Opera'n men du slipper stisykkel :-)

Jeg forska litt på en grusvei ut til Nesoddtangen i går, så dette kom som bestilt. Jeg tror dessuten den inkluderer øl og burger i tillegg ICON_SMILE

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: Tommy D.] #2704784 20/04/2022 06:30
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Sitat: Tommy D.
Ikke veldig lang, men slet med samme utfordring da jeg flyttet til Nordstrand for et par år siden. Fant frem til en liten runde etterhvert.

Enkelt og greit forklart - fra Skullerud(dumpa) over til Mariholtet. Følger nordover langs elva, og tar liten grusavstikker til venstre like før du nærmer deg utgangen ved p-plassen. Kommer straks inn på kort strekke med jordvei langs med noen hus på høyre side, før du kommer til bunnen av en liten klatring mot venstre og tilbake inn i skogen igjen. Herifra går det sørover med veldig mange alternativer, enten på grus eller asfalt (som vedlagt). Fint om man holder seg på grusen og tar tilbake mot Ulsrudvannet og ut igjen ved Skulleruddumpa.

T.

Da er vi "naboer" på et vis, da.

Denne runden ser ut til å være skapt for en fin kveldstur. Tusen takk!

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2704789 20/04/2022 06:51
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Tommy D.

T.

Da er vi "naboer" på et vis, da.

Denne runden ser ut til å være skapt for en fin kveldstur. Tusen takk!

Ønsker du forlenge den litt så dra fra Mariholtet over til Vestereng og Losby som beskrevet over her - og fra Losby kan du sykle grus til Setertjernstua. Tar du til høyre litt forbi midten av Nedre Setertjern så går det en helt ok (trille)sti over til Grini og Øyeren. Den er litt grov innimellom men går helt fint med min stock Topstone.

Ved Grini kan dy sykle asfalt (ny fin G/S veg) opp til Marikollen og så bratt grus opp til Blystadlia + skistua og retur retning Mariholtet. Alternativt følg asfalten rundt. Denne biten er også en del av Strava-ruta til Ytre Enebakk rundt som er postet over her.

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2704792 20/04/2022 07:10
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: EmilZipp

Jeg forska litt på en grusvei ut til Nesoddtangen i går, så dette kom som bestilt. Jeg tror dessuten den inkluderer øl og burger i tillegg ICON_SMILE

Oi, da skal du få mer grus på øya, den jeg la ut tar strake veien. Her et par alternative ruter ute hos oss.

Denne har en haug kriker, kroker, bittelitt enkel sti og tilstrekkelig med bakker
https://www.strava.com/routes/2951756481810017398

Kanskje den vanligste veien inn og ut
https://www.strava.com/activities/6846691920

Redigert av EmilZipp; 20/04/2022 08:24.

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2704821 20/04/2022 08:22
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Fin kveldstur i Østmarka
https://www.strava.com/activities/5738562631

Kan muligens utvides med Milorg-løypa + trilling ned til Skytten/Petersbråtan uten at jeg har testet det.

Koblingen mellom Skjelbreia og Sandbakken har jeg testet på stisykkel og det var bare drit. Jeg hadde rett nok minus i blodsukker der og da, så mulig den er artigere enn jeg opplevde den. Men definitivt ikke sykkelbar på CX/Grævel

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: ohjelm] #2704860 20/04/2022 11:00
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: ohjelm
Fin kveldstur i Østmarka

Kan muligens utvides med Milorg-løypa + trilling ned til Skytten/Petersbråtan uten at jeg har testet det.
[...]

Stien fra Deledalensetra/enden av Milorg-løypa ned til Skytten er kort, men noe herk å få med seg sykkel i! Har brukt den til å koble joggeturer på grus, men må stort sett ned i gå/krabbetempo.

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2705795 27/04/2022 17:02
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Har ikke lest hele tråden, så beklager hvis tilsvarende har blitt postet før.

Her er en runde jeg satt sammen med start/stopp Barcode. Vangen via Grønmo og Sandbakken, deretter retur over Siggerud og Grønliåsen. Nesten utelukkede grus. Et par trillestier – med mine 42mm dekk kan hele runden sykles.

Enkelt å få til start/stopp på Nordstrand istedet.

https://www.strava.com/routes/2867778700669034904

Medlem av NOTS
Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2705824 28/04/2022 06:03
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Takker Aleksander, den settes på gruslisten (selv om en kompis skrev «den er bare en runde vanlig runde der man burde syklet de fine stiene på hver side i stedet». Så da fikk jeg to ting på listen :-)

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: MagnusWJ] #2705935 28/04/2022 14:59
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: MagnusWJ
Sitat: ohjelm
Fin kveldstur i Østmarka

[...]

Stien fra Deledalensetra/enden av Milorg-løypa ned til Skytten er kort, men noe herk å få med seg sykkel i! Har brukt den til å koble joggeturer på grus, men må stort sett ned i gå/krabbetempo.

Den stien innebærer vel også noe bæring av sykkel ned en stige som er utsatt på stien? Med mindre der er lavvann, da går det sti nede ved vannet.

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: Rednaskela] #2706185 02/05/2022 10:40
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Sitat: Rednaskela
Har ikke lest hele tråden, så beklager hvis tilsvarende har blitt postet før.

Her er en runde jeg satt sammen med start/stopp Barcode. Vangen via Grønmo og Sandbakken, deretter retur over Siggerud og Grønliåsen. Nesten utelukkede grus. Et par trillestier – med mine 42mm dekk kan hele runden sykles.

Enkelt å få til start/stopp på Nordstrand istedet.

https://www.strava.com/routes/2867778700669034904

Ser du har syklet inn til venstre ved Krokhol (sett at man kommer sørfra) - er det syklbart med en grævel? Er vel en skytebane inni der, men trodde veien stoppet brått og endelig.

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2706335 03/05/2022 20:32
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Absolutt syklbart fra Krokhol til Siggerud ja, med litt bredde på dekkene. Kan minne litt om strekket fra Sandbakken til Franskeplassen om du kjenner det - bare biiiitelitt grovere. Det er turvei / trillesti hele veien, og du blir ikke beskutt.

Redigert av Rednaskela; 03/05/2022 20:33.

Medlem av NOTS
Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2706386 04/05/2022 10:06
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Der det er syklet her fra Krokhol til Siggerud er sikkert kjempeflott på tørt føre som nå. Når det er vått kan det være vanskellig framkommelig på grunn av kombinasjonen gjørme og hestespor i løypa, med mindre det har skjedd noe her de siste par årene.

Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: HAnders] #2706402 04/05/2022 11:02
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Det ble barket i fjor, så ikke så gæærnt nå.

Medlem av NOTS
Re: Sammenhengende grusrunde i Østmarka [Re: Rednaskela] #2706432 04/05/2022 12:45
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rednaskela
Det ble barket i fjor, så ikke så gæærnt nå.

Takk for info. Har stort sett vært over her på terrengsykkel og konvertert til å sykle stien som er kalt "Åliflyten" i stedet. Men den er nok et knepp for vanskelig for de fleste på cx / gravel.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå