Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Arbeidsinntekt frå utlandet

Arbeidsinntekt frå utlandet #2705835 28/04/2022 06:54
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Eg skal begynne å arbeide remote for eit utanlandsk firma. Arbeidsgivar kjem til å overføre eit gitt beløp til meg, og overlate alt det skattemessige til meg. Dei kjem altså ikkje til å rapportere inn noko lønnsmessig til norsk skatteetat. Korleis bør eg best mogleg handtere dette?

A: Aksjeselskap som bokfører fakturert inntekt, og som utbetalar løn og eventuelt utbyte til meg. Det blir arbeidsgivaravgift på 14,1 % av løna. Ein del av løna kan endrast til utbyte, men firmaskatt og utbyteskatt gjer at resultatet blir nokonlunde det same.

B: Enkeltpersonforetak som tek i mot inntekt frå utlandet. Då blir det ikkje arbeidsgivaravgift, men høgare trygdeavgift og eit minstefrådrag som fell bort gjer at dette alternativet likevel ikkje løner seg.

C: Berre ta i mot pengane og føre det opp som inntekt frå utlandet. Om eg oppfattar dette riktig, så blir det likevel arbeidsgivaravgift, så dette alternativet kan neppe bli betre enn A heller.

Har eg forstått ting riktig? Er det alternativ A som blir best, eller finst det ei betre løysing?

Eg har allereie eit AS i dvale frå tidlegare, og eg har erfaring med bokføring og årsrekneskap i AS, så den biten er grei nok.

Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705864 28/04/2022 08:21
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
C høres veldig tvilsomt ut. Arbeid utført i Norge skal beskattes i Norge. Med det følger også feks arbeidsgiveravgift. Så arbeidsgiveren din vil fort få problemer om du rapporterer at du har mottatt lønn fra dem, men de ikke har rapportert på sin side.

Pengebeløpene det er snakk om i A og B er jeg ikke sikker på, men det kan sikkert regnes ut.

Et viktig poeng å tenke på er NAV, selv om du ser ung ut på bildet :-) Det kan være du bør tenkte litt på pensjon og trygder. Ytelser fra NAV kobles ofte mot lønn de siste x årene. Har du dratt ned lønnen fra ASet i A for å heller betale utbytte med litt mindre skatt kan du ende med svarteper hvis du sykemeldes som lavtlønnet.

Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705867 28/04/2022 08:25
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Du kan egentlig stryke B også. Om du skal gå etter boka så er det ikke i henhold til arbeidsmiljøloven å ha en enkelt oppdragsgiver som ENK. Da er du som fast ansatt å regne.

Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705868 28/04/2022 08:27
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Bruk et aksjeselskap, det er alltid best. Enkeltpersonforetak blander næring- og personøkonomi på en uryddig måte, synes nå jeg.
Alternativ C ville jeg aldri valgt.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705873 28/04/2022 08:47
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for svar. Då høyrest det ut som at alternativ A ikkje er heilt på bærtur.

Og ja, eg kjem til å ta ut løn opp til 7,1 G for maksimal pensjonsopptening.

Men når ein skal samanlikne ei slik inntekt med norsk løn så er det altså viktig å ta arbeidsgivaravgifta med i berekninga, så ein må samanlikne med norsk løn pluss den arbeidsgivaravgifta som den norske bedrifta allereie har betalt for deg.

Og så må ein også ta det ekstra pensjonsinnskotet frå norsk arbeidsgivar med i berekninga.

Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705877 28/04/2022 09:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Den eneste rette måten å håndtere dette på er gjennom et NUF. Jeg har selv gjort dette på et tidspunkt i min karriere.

https://www.altinn.no/starte-og-dri...gistrere-utenlandsk-foretak-i-norge-nuf/

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705880 28/04/2022 09:05
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tenker du no på å registrere ei norsk avdeling av min utanlandske arbeidsgivar, eller mitt eige og heilt separate NUF?

Kva slags fordelar har dette framfor alt. A? Dette med arbeidsgivaravgift kjem ein vel ikkje bort frå.

Tor Hovland
Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705882 28/04/2022 09:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: torhovl
Tenker du no på å registrere ei norsk avdeling av min utanlandske arbeidsgivar, eller mitt eige og heilt separate NUF?

Kva slags fordelar har dette framfor alt. A?

Du registerer en norsk avdeling av din utenlandske arbeidsgiver.

Fordelene er at du ikke trenger aksjekapital (men det har du vel allerede) og du er ikke personlig ansvarlig. Du slipper også å fakturere.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705885 28/04/2022 09:24
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja, det med aksjekapital blir irrelevant for meg, og det med å vere personleg ansvarleg er vel heller ikkje noko problem så lenge selskapet ikkje pådrar seg andre kostnader enn løn til meg sjølv.

Å slippe å fakturere høyrest jo snedig ut. Har du litt meir info om det? Men også dette er jo berre bittelitt papirarbeid kvar månad.

Tor Hovland
Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705886 28/04/2022 09:32
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
I hvilken grad blir man personlig ansvarlig med et AS? Poenget med AS er vel at man ikke blir det?

Redigert av appelsin2; 28/04/2022 09:32.
Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705887 28/04/2022 09:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Å slippe å fakturere høyrest jo snedig ut. Har du litt meir info om det? Men også dette er jo berre bittelitt papirarbeid kvar månad.

Jeg fikk bare et fast beløp overført rett inn på kontoen til NUF-et hver måned

- Robert Green Ingersoll
Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: GeirK] #2705889 28/04/2022 09:39
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: GeirK
Jeg fikk bare et fast beløp overført rett inn på kontoen til NUF-et hver måned

Det blir sånn i mitt tilfelle også, uansett korleis eg organiserer meg. Og så er eg litt usikker på om eg må lage faktura på dette og putte i permen, eller om det er nok å føre eit bilag med inntekt.

Tor Hovland
Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: appelsin2] #2705890 28/04/2022 09:40
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: appelsin2
I hvilken grad blir man personlig ansvarlig med et AS? Poenget med AS er vel at man ikke blir det?

Må skille på økonomisk ansvar og drift her.

ENK så er du personlig økonomisk ansvarlig.
AS så er ansvarlig for drift, med det mener jeg du kan bli holdt ansvarlig for mislighold. Men om du ryker på en konkurs uten snusk er du fri.
NUF da må du få oppdragsgiver, utenlandsk bedrift til å ta dette ansvaret for drift trur jeg.

Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: JoachimV] #2705892 28/04/2022 09:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: JoachimV
Sitat: appelsin2

Må skille på økonomisk ansvar og drift her.

ENK så er du personlig økonomisk ansvarlig.
AS så er ansvarlig for drift, med det mener jeg du kan bli holdt ansvarlig for mislighold. Men om du ryker på en konkurs uten snusk er du fri.
NUF da må du få oppdragsgiver, utenlandsk bedrift til å ta dette ansvaret for drift trur jeg.

Dette stemmer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2705895 28/04/2022 10:14
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Selv om selskapet ikke har andre kostnader enn lønnen din, har det et ansvar. På papiret vil ditt selskap leie ut deg til arbeidsgiveren din. Da kan man tenke seg en situasjon der du gjør noe alvorlig galt, og arbeidsgiver velger å saksøke firmaet du ble leid inn fra. Er det et AS kan ASet slås konkurs, er du ENK ryker sparepengene.

Hvorfor NUF er "eneste riktige" forstår jeg ikke. Poenget her er jo at arbeidsgiver IKKE vil være juridisk arbeidsgiver og heller leie inn torhovl via et firma han skal være ansvarlig for å drifte osv. Så vidt jeg har fått med meg kan nordmenn også registrere NUF, og det er selskap som tar seg av å sette opp dette for deg. Det skal koste litt mindre enn AS, men kan gi et litt mer tvilsomt inntrykk. Hvis du uansett ikke skal bruke selskapet som annet enn administrasjon for "ansettelsen" kan det kanskje være et alternativ.

Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: Gråstein] #2706078 30/04/2022 10:51
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Gråstein
Selv om selskapet ikke har andre kostnader enn lønnen din, har det et ansvar. På papiret vil ditt selskap leie ut deg til arbeidsgiveren din. Da kan man tenke seg en situasjon der du gjør noe alvorlig galt, og arbeidsgiver velger å saksøke firmaet du ble leid inn fra. Er det et AS kan ASet slås konkurs, er du ENK ryker sparepengene.

Her er det vanlig med ansvarsforsikring uansett organisasjonsform. Ikke en forsikring som utgjør store utgifter m.m. man er i utsatte "cowboy"-bransjer. Ikke noe annerledes med ENK enn AS og jeg vil anta heller ikke NUF.

Bare fordi jeg var nysgjerrig selv så er jeg forsikret for 10 mill. Ganske vanlig sum mener jeg for det de kaller alminnelig ansvar og premien er under 1000,- ikke rare greiene.

Redigert av JoachimV; 30/04/2022 10:59.

Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2706209 02/05/2022 13:22
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Eg skal begynne å arbeide remote for eit utanlandsk firma. Arbeidsgivar kjem til å overføre eit gitt beløp til meg, og overlate alt det skattemessige til meg. Dei kjem altså ikkje til å rapportere inn noko lønnsmessig til norsk skatteetat. Korleis bør eg best mogleg handtere dette?

A: Aksjeselskap som bokfører fakturert inntekt, og som utbetalar løn og eventuelt utbyte til meg. Det blir arbeidsgivaravgift på 14,1 % av løna. Ein del av løna kan endrast til utbyte, men firmaskatt og utbyteskatt gjer at resultatet blir nokonlunde det same.

B: Enkeltpersonforetak som tek i mot inntekt frå utlandet. Då blir det ikkje arbeidsgivaravgift, men høgare trygdeavgift og eit minstefrådrag som fell bort gjer at dette alternativet likevel ikkje løner seg.

C: Berre ta i mot pengane og føre det opp som inntekt frå utlandet. Om eg oppfattar dette riktig, så blir det likevel arbeidsgivaravgift, så dette alternativet kan neppe bli betre enn A heller.

Har eg forstått ting riktig? Er det alternativ A som blir best, eller finst det ei betre løysing?

Eg har allereie eit AS i dvale frå tidlegare, og eg har erfaring med bokføring og årsrekneskap i AS, så den biten er grei nok.

Skjønner ikke helt dealen er du ansatt hos det utenlandske firmaet eller jobber du som konsulent på fastpris?

Jobber du som konsulent, så må du fakturere er du ansatt så plikter de å rapportere inn lønnen og betale aga.

Fra skatteetaten.no

"Alle utenlandske arbeidsgivere skal rapportere opplysninger om lønn og godtgjørelser samt forskuddstrekk uavhengig av skatteplikt eller beskatningsrett etter skatteavtale.

Enkeltpersonsforetak med ansatte har samme opplysningsplikt."

Tilsvarende er de pliktig til å ha skattetrekkskonto (eller bankgaranti).

Er du konsulent, så må du levere faktura + ta stilling til mva. Mest sannsynlig så er dette "fjernleverbare tjenester", så du slipper mva (men du må mest sannsynlig fortsatt mva registere deg og oppgi omsetningen) gjetter på at oppdragsgiver også må rapportere dette i VAT oppgaven sin.

Re: Arbeidsinntekt frå utlandet [Re: torhovl] #2706216 02/05/2022 14:17
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I praksis jobbar eg som om eg var ansatt der. Juridisk sett fakturerer eg dei, løner meg sjølv, og rapporterer til mva-registeret og lønsregisteret, og betalar aga og skattetrekk.

Tor Hovland

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå