Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rammesett - AllRoad

Rammesett - AllRoad #2704005 10/04/2022 06:38
yolo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Etter å ha byttet gruppe på min dedikerte grusracer, har jeg nå hjulsett, gruppe og noen deler jeg gjerne vil bruke til å få bygget en AllRoad-racer jeg kan ha i hjembyen Bergen (bor i Oslo). Den skal settes opp med lette alu-hjul fra Hunt og Apex1 gir + bremser, med ellers fjærlette komponenter.

Jeg trenger da et rammesett. Ønsker derfor innspill på rammer og gode butikker å lete i.

Følgende egenskaper ønskes:
- minimum 35 mm dekklarering
- plass til 46T drev (ser for meg 11-42 el. bak)
- TA foran og bak
- Aggressiv geometri, typ landevei
- Alu- eller karbon (karbongaffel)
- Rund setepinne
- Langt seterør
- Ikke carbonada
- Få eller ingen spesialløsninger, som demping, offset osv.

Budsjett = mye for pengene. Ønsker ikke gå all-in på typ Open UP, eller lignende.

Re: Rammesett - AllRoad [Re: yolo] #2704111 11/04/2022 13:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vi hadde jo det kjekt med ditt valg av grusracer for særing (dine ord!), og dette kan bli enda mer spesifikt og sært.

Men før vi drar i gang, hva har du allerede på blokken? Sympatier og antipatier? Vet at du har utmerket oversikt selv.

Og vi vet hvordan det vil gå med dette med budsjett og fornuft, bare så vi kan legge det bak oss først som sist.

Min første tanke er at landeveisgeometri og 35 mm dekklaring, får du med... tatarata... landeveissykkel med 35 mm dekklaring.

Men for å være alvorlig et sekund: Skjønner prosjektet. Synd at ikke alle tilbyr separate rammesett. Og dette med plass til 46t for 1x vet dinosaurer som jeg ingenting om.

Re: Rammesett - AllRoad [Re: Sepeda] #2704164 12/04/2022 06:53
yolo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Sepeda
Vi hadde jo det kjekt med ditt valg av grusracer for særing (dine ord!), og dette kan bli enda mer spesifikt og sært.
Men før vi drar i gang, hva har du allerede på blokken? Sympatier og antipatier? Vet at du har utmerket oversikt selv.
Og vi vet hvordan det vil gå med dette med budsjett og fornuft, bare så vi kan legge det bak oss først som sist.
Min første tanke er at landeveisgeometri og 35 mm dekklaring, får du med... tatarata... landeveissykkel med 35 mm dekklaring.
Men for å være alvorlig et sekund: Skjønner prosjektet. Synd at ikke alle tilbyr separate rammesett. Og dette med plass til 46t for 1x vet dinosaurer som jeg ingenting om.

Dette prosjektet skiller seg kraftig fra forrige. Færre sympatier/antipatier, mer budsjett. For å snevre litt til inn: 40mm dekklarering og maksimalt 15k for ferdig fortollet rammesett ICON_SMILE Det skal være en brukssykkel som aldri skal få like mye kjærlighet som Oltren eller Asperoen.

Produsenter og rammer jeg har sett på i villrede:
Ribble CGR AL
Cinelli Zydeco
Kinesis RTD / Tripster
Cannondale Topstone alloy
Bombtrack Hook/Audax (oppgitt med henholdsvis maksimalt 40T/42T krankdrev)
Trek Crockett AL

Re: Rammesett - AllRoad [Re: yolo] #2704175 12/04/2022 07:30
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
On-One Free Ranger er tilgjengelig i mange rare farger, blir det kanskje litt for mye rema1000? Den ligger vel i samme gate som Ribble.

Re: Rammesett - AllRoad [Re: yolo] #2704289 13/04/2022 10:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: yolo
For å snevre litt til inn: 40mm dekklarering og maksimalt 15k for ferdig fortollet rammesett ICON_SMILE Det skal være en brukssykkel som aldri skal få like mye kjærlighet som Oltren eller Asperoen.

Altså, nå har jeg kjeftet meg varm om elegante Fara AR, bare for å få servert at du også egentlig vil ha en gravel-sykkel? ICON_SHOCKED Og den skal ikke engang få kjærlighet? frown

Jeg hadde håpet at dette skulle bli en tråd der vi først kunne fable om nye kjappiser med bred dekklaring som Orbea Orca OMR eller Cannondale Synapse uten SmartSense. Eller nevnte AR. Eller i det minste Cervélo Caledonia.

Men neida. Gravel skal det være.

Jeg er så utslått at jeg er tom for idéer, med mindre du vil gå for noe helt annet som du kan bli glad i, som f.eks. Mason Resolution eller Fairlight Strael ICON_SMILE

Eller lete lengre vest, i retning Ritchey Swiss Cross. I hvitt med rød logo. Eller om du får tak i jubileumsutgaven i rødt med kubjelle.

Og ja, nevnte Kinesis RTD var ikke dum. I hvitt.

Eller BlackHeart Allroad AL, nylig omtalt i CyclingTips idea

Vent: Er det en sykkel fast oppsatt med skjermer og evt. plass for piggdekk du egentlig er ute etter? Da kan du stryke alt jeg har sagt.

(For ordens skyld: Jeg har ikke egentlig noe imot gravel-sykler. Det var bare dette med Fara AR som smittet over på din tråd ICON_SMILE )

Re: Rammesett - AllRoad [Re: yolo] #2705311 23/04/2022 06:16
E
eugenefirestone Offline
Fersking
Fersking
E
Sjekket ut: https://www.8bar-bikes.com/shop/framesets/gravel-2/mitte-v3-2in1-frameset/

Selv er jeg svært fornøyd med min Standert pfadfinder med hva jeg opplever er litt samme bruksmønster.

Re: Rammesett - AllRoad [Re: eugenefirestone] #2705317 23/04/2022 07:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå