Jeg får tilby litt motvekt i denne tråden; pimpet min 22 år gammel Gios-blå billigsykkel med hvit sete og styreteip + noe gamle renoverte deler og synes egentlig den ble ganske fin. Den er kanskje ikke verd innsatsen, men den får meg til å mimre litt om en enklere tid før Donald Trump og Skivebremser kom og ødela alt.
Den gang gikk man inn i LBS for å kjøpe sykkel og kom ut med en 8-10 kg med aluminium avhengig av budsjett. Her er det aluramme,hjul,styre,setepinne,gaffel,++. Sammen med ballongdekk på maks 23mm med min 100psi er man sikker på å føle hvert sandkorn på veien. Det hindret oss allikevel ikke fra å trille adskillige mil på Canadiske Grævelveier og Belgisk Brostein.
Selvfølgelig er det vert det.
Tipper du kan få like mange "opplevelser" med den der en carbon sykkel til 50k..
Kan man ha en mørk-himmelblå sykkel som ikke er Gios? Kan man ha en oransj sykkel som ikke er Orbea? Kan man ha en celeste sykkel som ikke er Bianchi? Kan man ha en syregrønn sykkel som ikke er Cannondale? Kan man ha en sykkel med flammer som ikke er Merida? Kan man ha en Alpers-Blue sykkel som ikke er Speedvagen (jeg måtte bare)
Hvilken sykkelfabrikant (om noen) har så hevd på rød?
Av en eller annen grunn forbinder jeg rød med Focus.
Trek kjørte jo også hardt på rødt da Madone ble relansert som aerosykkel mener jeg å huske. Men nei, er kanskje en vanskelig farge å havde eierskap til.
Jeg syns jo jeg har sett mange røde Specialized'er oppigjennom, men er nok kanskje litt farga av å ha en rød Tarmac selv.
Da var min racer kommet fra Belgia, nylakket og fin. Første gang jeg har montert integrert styre med skjulte kabler. Litt banning og mye fikling. Men gikk til slutt.
Oltre XR4 disc 2019-modell Ultegra Di2 gruppe. 11-delt, men med nye typen krank (kompakt) Mavic Cosmic Pro Carbon SL Conti 5000 TL i 28" Fizik Antares Open sete
Takker! Veldig fornøyd. Ble akkurat sånn jeg hadde sett for meg. M-Level traff perfekt med fargen uten å ha noe fargekode eller egentlig noe godt eksempel på farge. De kom også med gode tips til designet, blant annet at det ville bli fint med matt sort på innside av baktriangel, i tillegg til innside av gaffel og øvre del av overrør. Dette er samme sort som styret ble lakkert i, og setepinnen. Logoen er og matt sort mens alt annet er med glans.
Jeg er glad den fortsatt ser ut som en Bianchi selv om fargen er mer nedtonet enn de fargene Bianchi selv bruker i dag.
Da var min racer kommet fra Belgia, nylakket og fin. Første gang jeg har montert integrert styre med skjulte kabler. Litt banning og mye fikling. Men gikk til slutt.
Oltre XR4 disc 2019-modell Ultegra Di2 gruppe. 11-delt, men med nye typen krank (kompakt) Mavic Cosmic Pro Carbon SL Conti 5000 TL i 28" Fizik Antares Open sete
Jeg bytter ikke ræser hvert år, akkurat, men kjøpte en Giant TCR Advanced Pro 0 Disc i fjor. Har satt på Schwalbe Pro One 32 mm og et Jaeger-Liteseat på 73 g, ellers original. Som ihuga mjøndøling har jeg et anstrengt forhold til fargen blå, men må innrømme at jeg digger sånn blåfarge som Giant'en har - iallfall på sykler.
For å kompensere, og for å prøve detta grævvel-greiene, har jeg derfor en brun sykkel - en Scott Addict Gravel 20 med Rival AXS (katalogbilde) - i bestilling. Når den kommer, skal den få nye og breiere hjul og nytt sete. På sikt kanskje bytte kranken til noe lettere også, men vi får se.
Jeg bytter ikke ræser hvert år, akkurat, men kjøpte en Giant TCR Advanced Pro 0 Disc i fjor. Har satt på Schwalbe Pro One 32 mm og et Jaeger-Liteseat på 73 g, ellers original. Som ihuga mjøndøling har jeg et anstrengt forhold til fargen blå, men må innrømme at jeg digger sånn blåfarge som Giant'en har. For å kompensere, og for å prøve detta grævvel-greiene, har jeg derfor en brun sykkel - en Scott Addict Gravel 20 med Rival AXS (katalogbilde) - i bestilling. Når den kommer, skal den få nye og breiere hjul og nytt sete. På sikt kanskje bytte kranken til noe lettere også, men vi får se.
Som i fjor og for årene som kommer blir det kos og trivsel med min C64. Campa SuperRecord EPS. Campa Bora WTO. Colnago R41 Styre og stem. Colnago/Prologo sete. Pirelli P Zero TLR 26mm. Speedplay pedaler
Kan man ha en mørk-himmelblå sykkel som ikke er Gios? Kan man ha en oransj sykkel som ikke er Orbea? Kan man ha en celeste sykkel som ikke er Bianchi? Kan man ha en syregrønn sykkel som ikke er Cannondale? Kan man ha en sykkel med flammer som ikke er Merida? Kan man ha en Alpers-Blue sykkel som ikke er Speedvagen (jeg måtte bare)
Nei til det meste, bortsett fra orange:
Holdsworth, med pro-laget Holdsworth Campagnolo hadde orange rammer med blå dekaler allerede på 60 eller 70-tallet Holdsworth Har selv to "nye" - landeveissykkel med Columbus Spirit stålramme - med lett Campa 10 utstyr og lette hjul vekten rundt 7kg, og en carbon gravel.
SLR01 blir med over til 22, men med nye dekk, styretape og sete. Har å justert styret litt så det er en del flatere i bukken. Er å på utkikk etter høyprofil carbon hjul, da jeg skal flytte nåværende hjulsett over på en regnværsracer etter hvert.
Nytt bygg for 2022 ble ferdig i helgen. Så ikke for meg å gå "tilbake" til utenpåliggende kabler og ISP, men jeg fikk lyst til å prøve en TCR. Har også enn 2021 Revolt som jeg liker godt, samt en Venge til dagene med mer fokus på aero.
2 x TCR i samme tråd. Og jeg som har sånn lyst på en TCR, men ikke får tak i en
Rene terror dette jo...
Det er noen få 21 og 22 rammer å få kjøpt på Bikster og Bike24, men ferdig bygde er nok utfordrende å få tak på. Deler også forsåvidt. Det ligger en ferdig oppsatt versjon på Birk.no. Jeg kjøpte min ramme på Bikester, etter å ha hørt med et par lokale forhandlere først. Fikk noen kroner i rabatt også.
Det har blitt flere og flere turer på denne, for min Cannondale Caad12 disc er foreløpig i tusen nedslitte commuter-knas, og selv om jeg har alle delene har den midlertidig mistet litt sjarm.
Så, funn på finn, ca 1998-modell Orlowski kjøpt som rammesett. Flyttet over deler fra min 1990 Peugeot. 10-delt 105. HED Belgium-felger, DT180 nav bak og billig Novatec foran (matcher)
55cm opp, 58,5 cm frem, 90mm stem, kontra caad12 som er 54cm, 54cm og 110mm stem. Oppleves som litt ukomfortabel og nervøs hjemme i gata, men du verden for en maskin. +2km/t i snitt uansett distanse, var ute 7 timer på denne 2 uker siden helt uten problemer eller vondter av noe slag. (bildet er fra Skjævelandsvegen mellom Vikeså og Søyland sør for ca Ålgård).
Så nå begynner jeg å lure på om neste moderne racer som er planlagt kjøpt 2024, skal rett og slett bli noe moderne med felgbrems... har dog ikke prøvd denne i regn enda.