Flytting til østlandet
|
Flytting til østlandet
07/04/2022 13:17
|
Jacobsen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Heisann!
Jeg og kona skal etter hvert flytte sørøstover igjen og jeg kjenner jeg er veldig usikker på hvor vi bør bo med tanke på stisykling. Her i Trondheim er vi jo bortskjemt med både Bymarka og Estenstadmarka, men hvilke områder rundt Oslo er det man kan finne både bolig til en ålreit pris og god stisykling?
Både jeg og fruen skal nok jobbe i Oslo men vi er førstegangskjøpere uten foreldrespons i ryggen så alt i Oslo er det bare å drite i egentlig. Vi har derimot sett mye nordover langs E6 (har både familie og venner den veien og prisene er fine) så om noen vet om noen spesielt gode områder den veien så er det spesielt interessant. Eidsvoll for øvrig sånn ca smertegrensa for pendling.
edit: Vi har selvfølgelig bil og kan fint kjøre litt for å sykle, men å kunne slenge seg på sykkelen og ta en tur er utrolig fint og noe vi ikke har lyst til å gi opp med mindre vi må.
Redigert av Jacobsen; 07/04/2022 13:19.
|
|
|
Re: Flytting til østlandet
[Re: Jacobsen]
07/04/2022 13:57
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Slår et slag for Auli/Rånåsfoss jeg da. Ca 30min med tog inn til Oslo. Bra stisykling rett ut stuedøren og et godt sykkelmiljø med flere ivrige stibyggere og lavterskel enduro. Kanskje det billigste tettstedet å bo umiddelbart nord for Oslo.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
07/04/2022 17:33
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hvis du bosetter deg på strekningen Sande/Drammen/Lier eventuelt Røyken så kan du pendle med toget eller buss inn til Oslo. Boligprisene er relativt sett greie. Dersom du er positiv til ett "flerkulturelt miljø" så velger du Drammen.
Området har flotte turområder sommer som vinter. Jeg har gangavstand til milevis med snøsikre skiløyper og fem minutter til flotte stier.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
07/04/2022 17:59
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
I Nittedal i området Rotnes, Kruttverket har du sti/ski in/out med umiddelbar tilgang til Nordmarka og Lillomarka. Togstasjon og 25-30 min til Oslo S. 17 min til Nydalen hvor også mange bedrifter holder til.
Tipset om Rånåsfoss og omegn kjenner jeg ikke, men hvis dere sykler landevei vil man ha enorme muligheter på Romerike derfra. Utrolig mange fine områder og sløyfer. Vi har gode muligheter fra Nittedal også, men for Romerike spesielt ville man sluppet transportetappen til Skedsmokorset for å komme ut til Romerike.
|
|
|
07/04/2022 18:29
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Rasta området på Lørenskog, der har du direkte tilgang til baksiden av Østmarka. Om du finner riktig bolig/område får du også gangavstand til T-banen i Oslo. Er blitt noe dyrt de siste årene. Så har du Strømmen/Skjetten området på Oslo siden av jernbanen, kort vei til Gjelleråsen med masse fine stier. Ganske ok priser fortsatt. Skedsmokorset har mange muligheter med fine stier i områdene Vardeåsen, Leirsund og mot Nittedal (delte meninger om stiene på veien mot Nitredal er bra da) Jeg bor i dette området og det er mye knotsti før man kommer inn i marka med bedre flyt. Men det gir god teknikktrening.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
07/04/2022 19:16
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Først må dere nok bestemme mer nøyaktig hvor lang reisevei dere kan leve med - det er ganske store forskjeller med en gang man må legge inn bytte av transportmiddel, eller om man baserer seg på helårssykling. Og om dere har tenkt til å bæres ut av jobben ved pensjonsalder...  Det er jo dumt å velge et sted å bo basert på nåværende/kommende arbeidsgiver, og så bytte jobb om 3-4 år. Jeg har (om jeg tar det som en treningsøkt) 26-27 minutter til jobb på Lysaker, omtrent det samme i bil og buss. Fun fact: Fruen laget et verktøy som gjorde jobben med å beregne hvor vi "kunne" bo, basert på parametere som skolekvalitet, reisetid med sykkel/kollektiv, avstand til Marka, og pris pr m2.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
07/04/2022 20:04
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Det er store prisforskjeller både innad i Oslo og i omlandet rundt. Cirka hva ser dere etter av bolig?
|
|
|
[Re: Anders A-R]
07/04/2022 20:11
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Fun fact: Fruen laget et verktøy som gjorde jobben med å beregne hvor vi "kunne" bo, basert på parametere som skolekvalitet, reisetid med sykkel/kollektiv, avstand til Marka, og pris pr m2.
Jævli kult!
|
|
|
07/04/2022 20:13
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ville også lagt til patameteret: «hvor i Oslo skal dere jobbe». Stor forskjell å pendle til sentrum vs igjennom byen til andre siden 
|
|
|
08/04/2022 06:08
|
Jacobsen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mye bra tips så langt! Akkurat dette jeg var ute etter.
Det er definitivt mange parametere å vurdere, men de har vi allerede i bakhodet så for disse tipsene så er alt innafor så lenge det ikke er mye verre pendling enn en togtur fra Eidsvoll. Dette blir ikke endestopp for oss, så drømmehuset kan vi finne senere.
Men en pekepinn på hvor vi ønsker å være prismessig er at vi vil holde oss under 5,5 mill og ha plass til bil, motorsykkel og en haug med sykler.
|
|
|
08/04/2022 06:16
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Mye bra tips så langt! Akkurat dette jeg var ute etter.
Det er definitivt mange parametere å vurdere, men de har vi allerede i bakhodet så for disse tipsene så er alt innafor så lenge det ikke er mye verre pendling enn en togtur fra Eidsvoll. Dette blir ikke endestopp for oss, så drømmehuset kan vi finne senere.
Men en pekepinn på hvor vi ønsker å være prismessig er at vi vil holde oss under 5,5 mill og ha plass til bil, motorsykkel og en haug med sykler. En barnomskompis flyttet nettopp til Østlandet med lignende spekk, bare at der i gården er "sykler" motoriserte. De fant seg et flott hus i Eidsvoll-traktene og ser ut til å trives veldig bra.
- Stefan
|
|
|
[Re: johannessen]
08/04/2022 06:32
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville også lagt til patameteret: «hvor i Oslo skal dere jobbe». Stor forskjell å pendle til sentrum vs igjennom byen til andre siden  Veldig enig i det. Jeg pendler fra Lørenskog (ekspressbuss, siden jeg bor i "feil" ende av kommunen for tog) og hadde jeg jobbet i Helsfyr-området hadde jeg hatt 15-20 min pendling, men siden jeg jobber på Majorstuen er det 40-45 (noen minutter gange etter t-banen). Må man bruke buss eller i verste fall trikk internt i oslo øker tiden veldig fort.
|
|
|
08/04/2022 07:19
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Beste stisyklinga rundt Oslo har du i Østmarka. Så mitt tips er sørover og østover ut av byen. Da får du kort reisevei til byen. Prisene faller hvor lenger du kommer bort fra Oslo. Hva med Kolbotn, Ski, Oppegård, Siggerud?
|
|
|
08/04/2022 07:22
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Med 5,5 mill til disposisjon får dere ganske mye å velge i også innafor bygrensa. Borettslagsboliger fra 50-tallet på østkanten gir mye for penga. Her får man god byggestandard og planløsning, med to eller tre boder og ofte innglasset balkong i tillegg, for flere titalls tusener mindre enn hva nyere og antatt bedre beliggende leiligheter koster. Med såpass budsjett har dere råd til eget sykkelrom. Som regel vil nok bodene ikke være sikre nok til å oppbevare sykler i entusiastsegmentet.
Mye bra på randen av Østmarka og i enkelte områder mot Lillomarka. Strategisk nå er å kjøpe i sentrumsnære områder øst for Tøyen, hvor det vil være en voldsom byutvikling de neste 10-20 årene. Ulven og Teisen er områder som jeg nå vil si er "underpriset" i forhold til standard og beliggenhet. Ellers er søk i kart funksjonen på Finn fin, har jeg funnet ut for ikke så lenge siden. Da setter man bare parametre og klikker rundt i kartet. Ofte dukker det opp flotte leiligheter i områder jeg ellers ikke ville ha tenkt på å søke.
Oslo har, forresten, suverent beste sykling i Norge.
|
|
|
08/04/2022 07:35
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ringerike/Hønefoss har helt fantastisk sykling i alle kategorier. Jeg trodde jeg visste at syklinga var bra, men bredden av hva som finnes tilgjengelig tror jeg er unik. Stiknot sørover i Nordmarka, rask barnålsenduro med mye høydemeter på de forskjellige moene/kollene, superrask barnåls XC nede i de flate furuskogene og landevei på lite traffikerte veier innover Hadeland eller rundt Tyrifjorden. Går man på ski er Normarka rett oppi lia og vil man stå på ski er Norefjell en snau time unna. Toget blir det neppe noe av, men nyveien gjennom Sollihøgda er de igang med å sprenge. Når den står ferdig så er Bærum og Sandvika under 30 min unna med bil. Store innsjøer som legger til rette for bade og båtliv i nabolaget og kort vei til saltvann og Oslofjorden hvis man heller vil det. Hønefoss by er en bakevje, men tilbyr det man trenger i hverdagen og vil nok også gå igjennom en transformasjon det neste tiåret. Har man behov for mer er det bare en kjapp tur over Sollihøgda. Siden området går under radaren så får man fremdeles mye for pengene med Hole og Steinsfjorden som unntak. Der har folk begynt å se den åpenbare koblingen med et utvidet Bærum. Det er bygda på godt og vondt og ting tar tid og det krangles over en lav sko, men nærheten til byen gjør at utviklingen ikke lar seg stoppe. Vi stortrives ihvertfall.
Redigert av sanouka; 08/04/2022 07:47.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
08/04/2022 07:44
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Flere parametre du kan legge inn er hva slags terreng og stisykling er det du foretrekker? Alle oslo-markene har litt av alt, men det er noen hovedtrekk som skiller dem.
Er det litt sånn smått opp og ned hele tiden (undulerende terreng) og lange svabergrygger du liker, så er østmarka det beste. Typ 120mm downcountry-sykkel er godt til alt. (En ren XC sykkel fungerer også over det meste, og selvfølgelig finner du områder som Skullerud der en endurosykkel er midt i blinken, men vi snakker trend her).
Er det tungt opp og enduro-ish kjøring nerrover, så er lillomarka godt egnet. Fra grefsenkollen, årvållåsen, barlindåsen, røverkollen og helt opp til Varingskollen så er det mange muligheter for slikt. Mitt favorittområde og jeg kjører med grov enduro-sykkel. Men klart, du kan finne turer som passer godt for xc eller ta barna med på tur, som Maridalsrunden. Generelt må jeg advare om at det er dobbelt så mange oppoverbakker som nedoverbakker dog, skjønner ikke helt hvordan det ble slik?
Og så har du nordmarka, du kan forenklet si at det som er vest og nord for gjøvikbanen er nordmarka (det andre er lillomarka). Igjen mye variert, men en del røtter og krevende stisykkelterreng, men masse stier, stort sett litt flatere oppover/nedoverbakker fra Sognsvann og opp stien som kalles E6. Men også bratte Vettakollen og Frognerseteren.
Bærumsmarka kjenner jeg ikke til, men tror det er god flyt der generelt? Og fra Asker og utover til Lier og Drammen skal være temmelig bra?
Redigert av vids; 08/04/2022 07:48.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
08/04/2022 09:11
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De eldre borettslagene i drabantbyene på østkanten (Manglerud, Lambertseter, Oppsal osv) har gode løsninger innenfor budsjett om dere er to. Disse leilighetene har gjerne tre(!) boder med plass til diverse sportsutstyr, ved og vinterhjul. Jeg er så heldig at jeg i tillegg har et par bomberom som kan benyttes til mekking og smøring av ski. Det er store lokale forskjeller på hvor utsatt disse fellesarealene er for tyveri og vandaler (sjekk med de innfødte).
Veldig greit å bevege seg inn til sentrum fra disse drabantbyene med t-bane eller sykkel, men det kan oppleves klønete å ta kollektivt fra bydel til bydel.
Om det kommer barn inn i bildet kan det fort oppleves litt trangt (og lytt).
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
08/04/2022 09:12
|
Cmdanielssen
Fersking
|
Fersking
Lillestrøm er nok midt i blinken sykkelmessig, med rimelig avstand til Østmarka, Romeriksåsen, Gjelleråsen, Lillomarka og Asak/Fetsund-marka. Men begynner å bli latterlig dyrt. Hadde sett på Skedsmokorset, Fetsund og Rælingen
|
|
|
08/04/2022 10:17
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På Nesodden hvor jeg bor har prisene steget jevnt og trutt i de senere år men helt i syd på Fagerstrand ut mot Oslofjorden på vestsiden, lengst fra brygga hvor båten går til Oslo er det mer for pengene og et godt miljø av sykkel entusiaster med baggy klær og mest fokus nedover. Det er masse flotte stier i området samt grus og asfalt. Vi litt mer langdsistanse / O2 snapperne holder til lengre nord. Nedover segmentene Neseblod, Ronny Bravo, Mini Enduro osv sier litt om hva de liker :-) Et par av gutta er involvert i salg av sykler, bla Ripen her på forumet som har Ibis. Her fra et tidligere klubbmesterskap http://www.nesoddensykkel.no/klubbmesterskap-i-enduro-ble-en-suksess/Da jeg vokste opp som en enkel sjel bygda var gutta fra Fagerstrand de man skulle være litt forsiktige med, det har blitt mye bedre nå. Det har vært betydelig bygging av alle typer boliger i området og nå holder de på med Oslofjordens kanskje råeste prosjekt, massevis av leiligheter i et gammelt steinbrudd med hysterisk utsikt i vannkanten, brygger, fellesarealer osv. Grisedyrt selvsagt. God logistikk med buss til og fra Nesoddtanegn Brygge og båt til Aker Brygge. Siste båt hjem fra byen en fredag og lørdagskveld kl 0330 :-) Her et eksempel https://www.finn.no/realestate/newb...UBLISHED_DESC&location=1.22030.20043Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: erling]
08/04/2022 10:17
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Beste stisyklinga rundt Oslo har du i Østmarka. Så mitt tips er sørover og østover ut av byen. Da får du kort reisevei til byen. Prisene faller hvor lenger du kommer bort fra Oslo. Hva med Kolbotn, Ski, Oppegård, Siggerud? Slår også et slag for Nordre Follo. Bor litt lenger utenfor byen selv og skulle nok ønske jeg heller hadde flyttet dit. Her har veldig du bra stisykling rett ut døra og muligheter for lange turer i Østmarka og veldig bra landevei. Ikke altfor langt til Son og Fredrikstad for tidligstisykling. Til 5,5 og ikke behov for mer enn to rom bør det være mulig å finne noe med bra togforbindelse til sentrum. Dere skriver ikke noe om det, men langrenn er selvsagt bedre på Romerike og Oslo nord/vest og Asker Bærum etc.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
08/04/2022 10:31
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
var gutta fra Fagerstrand de man skulle være litt forsiktige med, det har blitt mye bedre nå.
Bor ikke Roy på Fagerstrand? 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
08/04/2022 10:31
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Bor selv sør i Nittedal, og her er det bike-in til Lillomarka og Romeriksåsen. Mange flotte stier. Med tanke på jobb, er det greit med kollektivt inn til byen, eller du kan sykle til Oslo langs RV4 eller gjennom marka.
Lars
|
|
|
[Re: Anders A-R]
08/04/2022 11:15
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
var gutta fra Fagerstrand de man skulle være litt forsiktige med, det har blitt mye bedre nå.
Bor ikke Roy på Fagerstrand?  Haha, Roy (Ripen) gikk nok i kortbukse med skrubbsår på knærne på Nordvestlandet da jeg begynte på ungdomsskolen i 1980. Tipper han var en sjenert og forsiktig gutt som alle jentene synes var kjempesøt :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
12/04/2022 14:05
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
(...) Da jeg vokste opp som en enkel sjel bygda var gutta fra Fagerstrand de man skulle være litt forsiktige med, det har blitt mye bedre nå. (...) Dit dro man ikke uten grunn. Og de var det veeeldig få av. LarsB etnisk nesodding
|
|
|
12/04/2022 16:57
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg bor på Skedsmokorset. Steder jeg selv ville vurdert rundt her er Skedsmo, Nittedal, Lillestrøm, Lørenskog. Alle disse stedene er det flott stisykling og enkelt mef pendling.
Selv varierer jeg mellom Romeriksåsen, Østmarka (da med bil eller litt lengre turer), Lillomarka, Vardeåsen, Gjelleråsen/skjettenmarka.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/04/2022 13:00
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bor ikke Roy på Fagerstrand?  Haha, Roy (Ripen) gikk nok i kortbukse med skrubbsår på knærne på Nordvestlandet da jeg begynte på ungdomsskolen i 1980. Tipper han var en sjenert og forsiktig gutt som alle jentene synes var kjempesøt :-) Haha! Ja det er helt nøyaktig akkurat sånn det var.  Er veldig fint stisykkelmiljø på Fagerstrand, på hele Nesodden. Vi er joviale og inkluderende, i alle fall så lenge du lar lycraen være tildekket og lar KOMene stå i fred. Vil absolutt slå et slag for å finne seg et sted å bo utenfor Oslogryta. Har selv bodd i Oslo i 17 år og det holdt for meg. Vil samtidig slå et slag for å finne jobb utenfor Oslo også, utrolig deilig å slippe pendling i rushtider.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: olechr]
13/04/2022 17:09
|
Jacobsen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er hele Nittedal greit mtp pendling? Ser mye fint i Åneby nemlig. Ikke sett noe dukke opp i Rotnes enda f.eks.
|
|
|
13/04/2022 17:56
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Er det slik å forstå at dere ikke har fått jobber enda? Om ikke så hadde jeg aldri valgt frivillig å jobbe i Oslo, men bo utenfor. Med mindre man sykler hver dag hele året, så er det jo et sabla mas å komme seg til jobb. Fulle tog, fulle veier, fulle busser.
|
|
|
13/04/2022 20:46
|
Cmdanielssen
Fersking
|
Fersking
Er hele Nittedal greit mtp pendling? Ser mye fint i Åneby nemlig. Ikke sett noe dukke opp i Rotnes enda f.eks. Rotnes, Åneby og Hakadal er praktisk med tanke på tog til Oslo. Nedenfor Rotnes, typ Slattum, Hagan og Gjelleråsen er det buss som gjelder.
|
|
|
|
|