Kommer vi ikke alle dit en gang i livet? Vel, nå er det min tur.
Reelt behov, edurance, sportive, tursykkel som skal brukes til jobbpendling, generell trening, lett grusvei, Vattarnrundan og evt andre turritt av litt lengde. Sykkeltur over flere dager med "bikepacking" oppsett kan også være aktuelt.
Hva jeg ønsker meg:
-Titan rammesett -Gjenget kranklager -All round dekkdimensjon 32mm, men mulighet for 38 om jeg vil ha et hjulsett med litt grovere dekk -Ultegra gruppe -Skivebrems -Mekanisk giring (tror jeg) -Hunt eller tilsvarende solide men allikevel responsive hjul.
Jeg er storvokst, 193 cm og 115 kg på en heldig dag. Ramme bør derfor ikke være for spinkel. Når det er sagt, jag har syklet på en relativt lett Fuji Roubaix 2016 alu modell siden den var ny og det har vært uproblematisk.
Rammegeometri for denne Fujirammen er følgende:
Reach: 403 Stack: 579 Topprør: 58 cm Seterør: 58 cm Styrerør: 180 mm 73 grader vinkel sete og styrerør Rake 43 Trail 57,8
Hvor avslappet/sinna dette er vet jeg egentlig ikke. Jeg sitter godt på den og får ingen vondter, så kanskje et godt utgangspunkt selv om jeg kanskje skulle ønsket den ørlite grann større.
Personlig synes jeg den ser griselekker ut, og basert på tall tror jeg den er stor nok. Det finnes jo og en drøss alternativer så bidra gjerne med gode forslag.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Re: Min tur til å få lyst på en sykkel til "alt"
[Re: Espen E]
#268462812/10/202112:45
En drøss alternativer / Jeg var innom Claes Henrik for litt siden og han viste meg alle ENVE komponentene han skulle montere på en Production Privee g-TI titanramme. Den så helt hysterisk kul ut. Med Ekar og full ENVE utrustning blir den vel grisedyr men han får tak i det du vil ha av utstyr eller bygger et hjulsett tilpasset 115 + evt mva. På FB siden hans ser du rammen, kompinenter og ferdig sykkel i sitt rette element !
Ja, følger Claes Henrik på FB og har lagt merke til den. Den er interessant, men så langt jeg kan se har den pressfit kranklager noe som ikke er et pluss i min bok.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
#268466212/10/202118:31
Pressfit diskusjonen kan man jo være enige om at man aldri blir enige om, men...
Nå er jo problematikken først og fremst oppstått grunnet toleranser, og mer konkret på karbonrammer. Med metall er jo ikke det et problem, og syntes derfor ikke man burde avskrive gode alternativer på bakgrunn av dette alene. Kan jo skyte inn at jeg her kanskje må forsvare eget valg da jeg betalte USD300 en gang i tiden for å "oppgradere" min ramme til PF30 :-)
Forresten gikk dessverre Mike Reilly bort tidligere I år, men de holder fortsatt koken.
Skal det være Britisk titan, er jo utvalget ganske stort og i alle prisklasser. Personlig liker jeg Enigma. Ikke så gira på 6al 4v titanium som de har på topprammene, men f.eks. Enigma Escape kommer jo tilsvarende ut i pris som Reilly, og den har heller ikke PF lager. Eneste mulige minus er 31.6 setepinne (også på Reilly vel?). Vet strengt tatt ikke, men "normalt" er vel 27.2 så det ikke blir for stivt?
Gleder meg til å følge alle vurderinger i tråden fremover. Er i nøyaktig samme båt grunnet 40-års krisa, men såpass treg at jeg har rukket å runde 42 for en god stund siden.
T.
[Re: Tommy D.]
#268466612/10/202119:05
Gleder meg til å følge alle vurderinger i tråden fremover. Er i nøyaktig samme båt grunnet 40-års krisa, men såpass treg at jeg har rukket å runde 42 for en god stund siden. T.
Som 56 åring har jeg derfor ingen tid å miste :-)
#268466812/10/202119:24
Som medlem av norsk Albannach-eier klubb så er jeg nok programforpliktet å slå et slag for Albannach (som jeg mistenker får rammene sine bygget av Waltly eller deromkring), men jeg har vært veldig fornøyd med min, fikk den med bygget med T47 gjenget krank og alt
Hva Brexit etc gjør med prisene / produksjonstid vet jeg dessverre ikke.
Har dessverre ikke fått testet den på så mye bikepacking enda, men Vättern ble gjennomført i 2019 uten problemer, så er nok godkjent.
// Too many roads, too little time
#268468112/10/202121:57
Reilly ser veldig fin ut synes jeg. Har selv en Lynskey GR300, veldig fornøyd der men slik du beskriver behovet vil du ønske en litt kvikkere geometri. Selv kunne jeg funnet på å bruke målene fra en Moots Routt RSL til å spekke opp en Walty og gjort det til byggeprosjekt.
[Re: EspenS]
#268490314/10/202117:19
Hvis jeg skal kjøpe meg en krise/tulledyr sykkel, skal det være en Firefly med custom geometri og en heftig anodisert rainbow fade/gold fargekombo. Road Plus ville vel vært den mest aktuelle modellen for deg.
I overkant mye bling for meg, men hver sin smak :-)
Budsjettet mitt tillater nok ikke noe så ekstravagant, jeg har vel nå egentlig sirklet meg inn i retning av Kinesis og ser både på GTD V2 og Tripster ATR V3. Jeg er imidlertid veldig usikker på størrelser, befinner meg jo i XL+ kategorien og prøver å avgjøre hvor jeg skal legge meg størrelsesmessig.
Har dobbeltsjekket geometri på egen sykkel og den jeg har er større enn det jeg trodde så nåværende landeveisykkel har Stack 598mm, Reach 403mm, styrerør 200mm og akselavstand 1025mm.
En Kinesis GTD V2 i størrelse XXL har Stack 620mm, Reach 410mm, styrerør 215mm og akselavstand 1053mm altså litt høyere og lengre og litt mer oppreist. Maks dekklaring 34mm uten skjermer.
En Kinesis ATR V3 i størrelse XXL har stack 627mm, reach 407mm, styrerør 212mm og akselavstand på 1083mm noe jeg tolker som litt mer oppreist sittestilling og litt lenger sykkel. Maks dekklaring 45mm.
Begge trykker på noen knapper hos meg, men jeg heller i retning av ATR med to hjulsett, et for 32mm slicks og et annet med dekk for "markagrus".
Noen som kan si noe vettugt om geometrien og størrelser? Jeg er som nevnt 193 høy og grovmålt ca 88 cm fra skrittet og ned.
#268562420/10/202113:49
...jeg har vel nå egentlig sirklet meg inn i retning av Kinesis og ser både på GTD V2 og Tripster ATR V3.
Et kjapt innspill:
Jeg har Kinesis Tripster AT, som har aluminiumsramme basert på titanklassikeren Tripster ATR. ATR V3 er siste versjon av ATR, men har fortsatt klare fellestrekk med forrige ATR og min AT.
Opplever at sykkelen har sin styrke i stabilitet og trygghet, med plass til brede pigg- eller knastedekk under heldekkende skjermer. Den er for meg en utmerket vinter- og langtursykkel, velegnet for bikepacking og grove eventyr. Også en behagelig hverdagssykkel.
Med sine lange kjedestag, slakke vinkler og lange akselavstand, kan den holde høy marsjfart (og ATR er da også blitt brukt for ultradistanse), men den er ikke en responsiv og omkastbar fartsmaskin for landevei eller raske grusveier. Jeg ser ikke for meg at den vil være et optimalt valg med tanke på moro med 28-32 mm landeveisdekk.
Om du ikke har behov for plass til 40 mm piggdekk under skjermer, ville jeg akseptert mindre dekklaring og heller sett i retning av kjappere geometri for én sykkel til alt. GTD V2 synes i så måte å være et godt alternativ.
Samtidig finner du alternativer til GTD V2 som har tilsvarende eller enda kjappere og mer aggressiv geometri parret med like stor eller større dekklaring, om enn det fremfor alt gjelder modeller i karbon.
Ingen fasit her - det koker ned til hva du vil ha - men du kommer fra en landeveissykkel med aggressive kjøreegenskaper, og overgangen til en slakkere doning vil være merkbar.
[Re: Sepeda]
#268564420/10/202117:22
[quote=Sepeda Med sine lange kjedestag, slakke vinkler og lange akselavstand, kan den holde høy marsjfart (og ATR er da også blitt brukt for ultradistanse), men den er ikke en responsiv og omkastbar fartsmaskin for landevei eller raske grusveier. Jeg ser ikke for meg at den vil være et optimalt valg med tanke på moro med 28-32 mm landeveisdekk. [/quote]
Ville da en geometri type Curve GXR med litt kortere kjedestag og ørlite brattere styrevinkel være et "bedre" og litt m er dynamisk valg? Små forskjeller her, men for alt jeg vet kan 4-5mm her og der bidra endel?
#268564920/10/202117:55
Ville da en geometri type Curve GXR med litt kortere kjedestag og ørlite brattere styrevinkel være et "bedre" og litt m er dynamisk valg? Små forskjeller her, men for alt jeg vet kan 4-5mm her og der bidra endel?
Curve GXR er litt kortere og brattere, og vil forventelig ha noe kjappere kjøreegenskaper, men den er fortsatt grovt sagt samme kategori sykkel, med vekt på stabilitet. Det er absolutt ingenting galt med det, om det er det man ønsker. Jeg valgte bevisst disse egenskapene, med særlig tanke på vintersykling i Marka.
Jeg vil ikke gjøre tråden din til en nedretråd om geometri, men bare for å illustrere poenget mitt:
Her er din nåværende Fuji Roubaix i 58/XL sammenliknet med Kinesis Tripster ATR V3 i samme størrelse. Forskjellene er iøynefallende, og vil gi merkbart forskjellig kjørefølelse.
Og her er Kinesis Tripster ATR V3 sammenliknet med Curve GXR. Her er forskjellene mer beskjedne. Merk at Curve ikke ser ut til å oppgi fremløp/rake og dermed kan også anslaget for slep/trail være upresis. Men det er trolig kortere enn hos ATR V3, noe som burde gi kjappere styring.
Må ta forbehold om at jeg ikke har dobbeltsjekket alle målene. Det forekommer feil i Bike Insights, men det er som regel et godt verktøy for å sammenlikne. Bare å prøve seg frem.
Deres Cyclopedia er en utmerket kilde til å forstå hvordan de forskjellige målene påvirker kjøreegenskapene.
Det er naturlig at din sykkel til "alt" vil bli lengre og slakkere enn den tradisjonelle landeveissykkelen Fuji Roubaix. Spørsmålet er hvor mye lengre og slakkere du ønsker deg
Jeg har dessverre ikke oversikt over titan-modeller, ellers skulle jeg gjerne forsøkt å gi deg noen forskjellige alternativer i spekteret mellom aggressive og stabile.
(Okei - nå ser jeg at du skriver at målene du oppgav i første post ikke var korrekte og at du faktisk har en større størrelse Rekker ikke å gjøre alt på nytt. Poenget blir det samme....)
[Re: Sepeda]
#268565320/10/202119:00
[quote=Seped (Okei - nå ser jeg at du skriver at målene du oppgav i første post ikke var korrekte og at du faktisk har en større størrelse Rekker ikke å gjøre alt på nytt. Poenget blir det samme....)[/quote]
Det skal du slippe :-) Takk for innsatsen! Jeg ser totalbildet og her må jeg rett og slett finne en fornuftig balanse mellom dagens sykkel og hva jeg ender opp med. Er jo på vei mot noe lengre og slakkere og mer oppreist. Blir ikke noe yngre og raskere, men turene blir lengre og mer opplevelsesorienterte. Skal fortsette å utforske alternativer og gode forslag mottas fortsatt med takk :-)
#268566220/10/202120:37
Hei. Etter tips fra en kompis i Oslo er jeg nå i kontakt med en rammedesigner i Tyskland som bestiller titan i "østen" basert på hva vi kommer fram til. Skal bestille en basert på geometrien på min carbonda696, men med litt mer klassisk utseende/mer horisontalt overrør for å få bedre plass til rammeveske. Det blir også gaffel i titan. Nå har jeg satt det litt på vent av økonomiske årsaker men det blir nok en gang på nyåret. Hvis du vil ha kontaktinfo til fyren er det bare å sende meg en im. Han har syklet både tcr og atlas mountain race på egendesignet sykkel.
Redigert av sun flyer; 21/10/202107:01.
#268567221/10/202106:16
Carbonda 696 tror jeg kanskje du mener :-) Den er endel kvikkere anlagt i geometrien enn noen av de nevnte syklene, ref diskusjonen med Sepeda, og kan kanskje være en geometri som kan passe noe bedre til kravene du stiller. Det egentlige navnet på rammen er Flybike FM696, Carbonda er bare en 'rebranding'. Det er mange brandede gravelsykler som bruker denne rammen, eksempler (med forbehold): Bombtrack Hook EXT-C On One Free Ranger Ridley Kanzo Adventure Vitus Substance KHS Grit 440 Pearl Gravel SL DeRosa Gravel Carbon Så det går jo an å lese litt på omtaler av geometrien på disse. I tillegg er det en veldig vanlig ramme å importere selv, denne monstertråden handler 90% om 696; https://forum.ridinggravel.com/post/chinese-carbon-gravel-build-carbonda-8254658?&trail=5350
[Re: EspenS]
#268567821/10/202106:48