Tenker du noe nytt om økonomien din?
|
Re: Tenker du noe nytt om økonomien din?
[Re: erikskon]
28/02/2022 22:18
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
... Vi må selv sikre vår egen pensjon, men det finnes ingen trygg havn. For å ha en verdiøkning på sparing ift inflasjon må en svært langt ut på risikoskalaen. ... Denne saken er nok den som kommer til å lage størst utfordringer for flest folk på litt lengre sikt. Det blir spennende å se hvordan det prioriteres når man begynner å innse at pensjonsalderen stiger. Vil folk fremdeles ønske å stå i full jobb til de er over 70 for å få en dårlig pensjon? Det blir en kjempeskvis her, selv om Norge virker å være heldigere stilt enn mange andre land.
|
|
|
28/02/2022 22:22
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Så lenge man eier hus/leilighet og har nedbetalt den, så bør jo ikke pensjonistlivet bli så aller verst? Har man store planer om dyre ferier og sportsbil så bør man kanskje begynne å legge av litt penger nå.
|
|
|
24/03/2022 12:02
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Forrige uke hadde FED sitt Federal Open Market Committee (FOMC) møte, hvor de legger ut sine Projection Materials(her i pdf). Mange følger nøye med på figur 2. Denne uken hadde Norges Bank sitt møte, og la ut Rentebeslutning mars 2022. Historisk utvikling av styringsrenten kan ses her. FEDs håp om en myk landing kan bli vanskelig etter tidligere løsninger, det trengs hard medisin. At QE var løsningen på alle verdens problemer, har skapt større problemer og gjort den økonomiske verktøykassa mindre. Bra de rikeste fikk mer (markeds-)makt og ble enda rikere, samt at enkelte tror trickle down effect er noe annet enn en politisk ide. ( IMF-paper "Causes and Consequences of Income Inequality : A Global Perspective": Our analysis suggests that the income distribution itself matters for growth as well. Specifically, if the income share of the top 20 percent (the rich) increases, then GDP growth actually declines over the medium term, suggesting that the benefits do not trickle down. In contrast, an increase in the income share of the bottom 20 percent (the poor) is associated with higher GDP growth. The poor and the middle class matter the most for growth via a number of interrelated economic, social, and political channels.)
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
27/03/2022 08:49
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Finansavisen og T Hegnar har ikke latt seg rive med i bølgen av dommedagsvarslere. Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal tro, men ville nok vært litt betenkt hvis jeg hadde virksomhet rettet mot reise, restaurant, interiør og andre ikke nødvendige goder. Leveranseproblemene i mange bransjer er jo også en case. Hjelper ikke å ha etterspørsel hvis man ikke har noe å selge. https://finansavisen.no/nyheter/mak...a-sa-mange-rentehopp-jeg-tror-de-stopper
Redigert av sanouka; 27/03/2022 08:50.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
27/03/2022 11:34
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Ingen som vil dra inn Nassim Talebs svarte svane-teori? At det vil kommer en søkkerpønsj, men det eneste som er sikkert er at vi ikke vet fra hvor?
Hvem forutså de store, samfunnsendrende hendelsene de siste åra? 9/11, 22. juli, Finanskrisa i 2008, Koronaen, Ukrainakrigen?
Vi går hele tida og forbereder oss på forrige krise i stede for å bygge robusthet og soliditet i de systemene vi bruker.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
27/03/2022 11:40
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan mener du Jomar vi forbereder oss på feil måte da?
|
|
|
27/03/2022 19:31
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg prepper ikke med store lager i frykt for den sorte svanen, men når jeg synes alle andre enn meg har en flottere bil, feriebolig og gjør masse reiser, ja da finner jeg en form for trøst i at en mer moderat livsstil gjør oss som familie mer robust for dårligere tider.
|
|
|
28/03/2022 12:22
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Apropos dårlige tider, så finner jeg også trøst i at om det er dårlige tider i Norge fordi kanelsnurrene hos Kaffebrenneriet stiger i pris pga. krigen, da tipper jeg at det finnes noen som har det mye kjipere enn oss. Kanskje de som skulle ha høstet hveten til disse bollene. Er enig med erikskon, mange rundt meg her hvor vi bor i bobla har fete båter og store biler, mens jeg har gjennomsnittslig biler men romslig økonomi som tåler både renteoppgang og dyrere kanelsnurrer.
|
|
|
28/03/2022 16:56
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Som en del av min økonomiske prepping har jeg lagt litt innsats i å lære meg å bake og baker nå kanelsnurrer fullt på høyde med de beste. Så vi skal stå av kanelsnurrinflasjon, men har begynt å hamstre mel. Det siste er faktisk seriøst  PS: Dette minner meg om at det er på sin plass med en stor takk og hvil i fred til Bakeren i Lom. Han har nok inspirert til mye god og billig gjærbakst.
|
|
|
28/03/2022 17:13
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Blir spennende å se hvor mye matprisene kommer til å gå opp nå etter påske kampanjene. 5 eller 10%?
Selvsagt blir det mindre forbruk av slike tiltak (legg oven i renteøkning) Mindre forbruk = færre arbeidsplasser. Dette er igjen = flere folk på NAV og = større utgifter for Staten. Samtidig forventes en flyktningstrøm av dimensjoner, noe som krever midler fra staten som nå alt er presset økonomisk pga. lavere forbruk og flere arbeidsledige og dermed mindre inntekt fra skatter. Er vi langsomt på vei i resesjon?
|
|
|
28/03/2022 19:18
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Inflasjonsbølge har jeg ventet på som resultat av etter Korona oppturen. Men med den kraftige økning i prisnivå på strøm, drivstoff, mat etc så tror jeg vi kan få en periode med stagflasjon. Dvs inflasjon kombinert med stagnasjon i økonomien. Er bekymret fir hva som vil skje med oppvekst av politiske grupperinger på ytre fløy, kan bli noen krevende år fremover. Norge berger nok på høy oljepris og eksport av sjømat, men deler av Europa og USA kan bli utsatt for ekstremisme vi ikke har sett konturene av ennå.
|
|
|
[Re: kolli]
29/03/2022 09:08
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Inflasjonsbølge har jeg ventet på som resultat av etter Korona oppturen. Men med den kraftige økning i prisnivå på strøm, drivstoff, mat etc så tror jeg vi kan få en periode med stagflasjon. Dvs inflasjon kombinert med stagnasjon i økonomien. Er bekymret fir hva som vil skje med oppvekst av politiske grupperinger på ytre fløy, kan bli noen krevende år fremover. Norge berger nok på høy oljepris og eksport av sjømat, men deler av Europa og USA kan bli utsatt for ekstremisme vi ikke har sett konturene av ennå. Jeg er vel ikke helt enig i begrepet "korona oppturen" som godt navn på symptomet av massiv pengetrykking. Inflasjonen er i så måte vært uungåelig. Med dobbeltsmellen fra krig og hippie-energipolitikk, så er oppskriften fra stagflasjon komplett og sånn jeg ser det uungåelig. Så blir det de landene som klarer å gjøre kraftfulle tiltak fremfor å bare bøye seg baklengs mens kapitalismen og globalismen har vilja si med landet. Det er jeg stusser mer over, er denne tilsynlatende kooridinerte knapphetstrenden. Prisene eksploderer, men hvor ender fortjenesten? Man ser jo hvordan det virker å være de større konsernene som har blitt større og rikerere, mens de mindre bedriftene i større grad har tatt en støyt de siste to årene. Så mange kan ikke ha vært så dårlige på risikovurdering at sikringene ryker i alle ledd? Akkurat dette gjør meg ikke så veldig redd for oppblomstringen på høyre fløy, men mer på oppblomstringen på ytre venstre side. Popkommunistene har drømmedager for tiden og møter egentlig bare reell politisk motstand av klassiske liberalister. De andre tør ikke ikke engang svare Mimir skikkelig, av frykt for å skremme allerede økonomisk skvisede velgere. Så lenge poltisk diskurs ikke lenger egner seg for å tegne lengre linjer, vil populister på begge sider vinne, med en moderat blokk i midten som vil gjøre alt de kan for å ikke gi noe makt til ytterlighetene. Jeg tipper vi vil se alsken rare blokker fremover i mange europeiske land, ala slik vi ser fra Sverige. Kortsiktig er det sikker lurt, men man ender bare opp med trykkkoker av synspunkter som ikke får noe utløp eller makt. Det er da det blir skummelt.
|
|
|
[Re: Tagelli]
29/03/2022 10:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jeg stusser mer over, er denne tilsynlatende kooridinerte knapphetstrenden. Prisene eksploderer, men hvor ender fortjenesten? Man ser jo hvordan det virker å være de større konsernene som har blitt større og rikerere, mens de mindre bedriftene i større grad har tatt en støyt de siste to årene. Så mange kan ikke ha vært så dårlige på risikovurdering at sikringene ryker i alle ledd?
Fortjenesten i kroner øker ikke så mye fordi omsetningen går ned siden du har færre varer å selge. Dessuten løftes kostnadsnivået i hele næringssirkelen når BÅDE energi og råvarer øker i pris, så de færreste sitter vel egentlig igjen med så mye mer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/03/2022 16:52
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det er jeg stusser mer over, er denne tilsynlatende kooridinerte knapphetstrenden. Prisene eksploderer, men hvor ender fortjenesten? Man ser jo hvordan det virker å være de større konsernene som har blitt større og rikerere, mens de mindre bedriftene i større grad har tatt en støyt de siste to årene. Så mange kan ikke ha vært så dårlige på risikovurdering at sikringene ryker i alle ledd?
Fortjenesten i kroner øker ikke så mye fordi omsetningen går ned siden du har færre varer å selge. Dessuten løftes kostnadsnivået i hele næringssirkelen når BÅDE energi og råvarer øker i pris, så de færreste sitter vel egentlig igjen med så mye mer. Så pengene havner hos de som produserer energi og råvarer?
|
|
|
[Re: Tagelli]
30/03/2022 09:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så pengene havner hos de som produserer energi og råvarer?
Til en viss grad. De som bruker mye energi for å produsere råvarer eller bruker mye råvarer for å produsere energi, kommer ikke nødvendigvis bedre ut av det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
30/03/2022 09:57
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
For å snu på flisa litt, og gi en tenkt situasjon: har plutselig 2 MNOK til overs (salg av 100 sykler, hus eller kanskje arv, betyr ikke noe) Hva er den beste investering gitt at jeg tenker langsiktig og trygt (feks at dette er bestefars surt oppsparte midler) og pengene skal bidra til å nedbetale mest mulig av et lån på 8 mnok pr idag. Si at dette kan skje om 5-10 år.
Mange som jobber med økonomi sier at du må kjøpe når markedet går nedover. Men hva kjøper jeg? aksjeindeksfond? aksjer i oljebransjen (Equinor, AkerBP) kornåkre? (kjøp en gård)
Bjørn
|
|
|
30/03/2022 10:09
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Den som hadde visst det hadde vært rik men jeg tror det over tid lønner seg å ha et langsiktig mål.
Aksjer i oljebransjen burde du nok kjøpt i Februar men det er nok fortsatt noe å hente, problemet for amatører er at man får de gode rådene for seint.
|
|
|
30/03/2022 10:50
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
https://pengeverkstedet.no/sparing/hva-lonner-seg-nedbetale-lan-eller-spare-i-fond/Så hvis du er sikker på at du ikke mister jobben, husprisene kollapser og du ikke blir skilt, så er det bare å vurdere sparing i stedet for nedbetaling av gjeld. Jeg liker ikke gjeld og vil ikke spekulere med lånte penger, så jeg hadde betalt ned på gjeld, men aldri blitt rik.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
[Re: BjornS]
30/03/2022 17:18
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For å snu på flisa litt, og gi en tenkt situasjon: har plutselig 2 MNOK til overs (salg av 100 sykler, hus eller kanskje arv, betyr ikke noe) Hva er den beste investering gitt at jeg tenker langsiktig og trygt (feks at dette er bestefars surt oppsparte midler) og pengene skal bidra til å nedbetale mest mulig av et lån på 8 mnok pr idag. Si at dette kan skje om 5-10 år.
Mange som jobber med økonomi sier at du må kjøpe når markedet går nedover. Men hva kjøper jeg? aksjeindeksfond? aksjer i oljebransjen (Equinor, AkerBP) kornåkre? (kjøp en gård)
Bjørn Dear Sir, God has graciously given me the task to increase your wealth. Please send me your financial contact info to give you opportunity for greath wealth! Yours truly, Erik Lucky Fortune
|
|
|
30/03/2022 19:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
[Re: BjornS]
31/03/2022 12:44
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Bjørn Først så sjekker du om du har tilgang på noen private investeringsmuligheter som vil gi ekstraordinær avkastning som du som følge av mangel på kapital hittil ikke har utført. - Etterisolisering av trekkfullt hus eller andre enøktiltak som faktisk gir lavere kostnader. - Bytte ut den ulønnsomme bensinbilen med høye reprasjonsutgifter med en elbil (om du kjører mye og det faktisk lønner seg alt inkludert!) - Har du et hus eller eiendom hvor du kan realisere en utleiebolig for å få skattefrie leieinntekter? etc. Det er selvfølgelig forutsatt at investeringene faktisk er både realistiske og lønnsomme. Etter det kan du se på aksjefond, sekundærbolig osv. Konkrete investeringstips er ikke lett å gi uten å kjenne deg og dine ferdigheter og forutsetninger. Sekundærbolig forutsetter eksempelvis at man klarer å markedsføre og vedlikeholde enheten man leier ut f.eks - det klarer ikke alle like godt. Om du tror du kan bli en god kornbonde: Go for it...! Å satse på en bransje slik som oljebransjen som nordmann er egentlig en ganske dårlig idé med mindre man er sikker på at oljebransjen kommer til å prestere bedre enn resten av aksjemarkedet i overskuelig framtid: Som nordmann er du allerede relativt overeksponert mot oljebransjen gjennom inntekten din, de norske eindelene du eier(eiendom) og norske kroner. Jo mer du eier og har i Norge desto mer eksponert er du.
Ut på tur!
|
|
|
01/04/2022 17:33
|
asyklist
Fersking
|
Fersking
Har alltid levd nøkternt. Inntekten de siste årene har vært brukbare, 1,5 - 2,0 mill, og jeg har betalt ned på lån. Glad for det nå. Også fordi jeg nå har trappet ned og ligger rundt 800.000-1 mill. i lønn framover. Har lån på ca 3,0 mill (leilighet, hytte og bil).
Så det er klart at det høyere priser og renter gjør at man må tenke litt på økonomien. Men i og med at jeg har levd nøkternt, så er det vel bare å fortsette med det. Og betale saktere ned på lån, i og med at det blir mindre igjen hver måned.
Vil tro at alle holder igjen på forbruket framover (bil, ferieturer, nyoppussinger, sykkel). Det må jo merkes sånn på totalen for AS Norge. Men alt i alt tror jeg mange av oss her på berget har lite å klage over.
|
|
|
02/04/2022 07:38
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Har akkurat flytta fra by i Møre og Romsdal og inn til sentrale strøk i Midt-Norge, og jeg har en betraktning om eiendomspriser. Det er dyrt å bo i storby. (Duh!) De som bor sentralt og kjenner at det kniper - og de er det en del av nå - bør vite at de vil få sjukt mye mer pusterom økonomisk (og generelt lebensraum ) om de flytter litt ut av sentrale strøk. Og det er ikke slik at en må flytte til Hellfjord eller der ingen skulle tru at nokon kunne bu-lokalitet for å få ikke skamdyre hus. Hus sentralt i Ålesund vs random rekkehus jeg fant i Oslo.Er prisdifferansen verdt det? Hvilke fordeler er det egentlig med å bo i sentrale strøk? Nærhet til familie? Jobbmarked?
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
02/04/2022 08:41
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har akkurat flytta fra by i Møre og Romsdal og inn til sentrale strøk i Midt-Norge, og jeg har en betraktning om eiendomspriser. Det er dyrt å bo i storby. (Duh!) De som bor sentralt og kjenner at det kniper - og de er det en del av nå - bør vite at de vil få sjukt mye mer pusterom økonomisk (og generelt lebensraum ) om de flytter litt ut av sentrale strøk. Og det er ikke slik at en må flytte til Hellfjord eller der ingen skulle tru at nokon kunne bu-lokalitet for å få ikke skamdyre hus. Hus sentralt i Ålesund vs random rekkehus jeg fant i Oslo.Er prisdifferansen verdt det? Hvilke fordeler er det egentlig med å bo i sentrale strøk? Nærhet til familie? Jobbmarked? Akkurat i dette tilfellet. (subjektivt) 1 Været 2 Avstander til andre sentrale strøk 3 Været Selv bor jeg relativt billig med høy standard 40 min fra Sandvika og Gardermoen. Skulle vi plutselig få lyst til å ta en tur til Køben så er det greit innafor med bil. Fly går hele tiden Køben og til andre byer. Fantastisk sykling i alle varianter fra Mars/April til rundt juletider. Jeg kan reise på dagstur til Nesbyen, Drammen mfl. I vintermnd er en av de største alpindestinasjonene i Norden en time unna (Norefjell). Langrenn og Nordmarka er 5 min unna. På sommeren har vi strender og båtliv rett på utsiden av døra. Vil vi ha saltvann og hav kjører vi 45 min. Ikke misforstå det er fint i Ålesund, men det er en årsak til at Østlandet er det tettest befolkede området i landet.
Redigert av sanouka; 02/04/2022 08:45.
|
|
|
02/04/2022 10:01
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Høyere gjennomsnittlig lønnsnivå/tilgjengelige jobber er også signifikant på gruppenivå, men trenger ikke være relevant på individnivå
|
|
|
02/04/2022 15:23
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Tror det handler om en Østlands-FOMO der en er redd for å gå glipp av karriere, (boligprisvekst?) kulturliv og interessant byliv mens en sitter der med ubekvem belåningsgrad og push-varsel på rentenyheter og juger til seg selv om at det er verdt det. Folk må gjerne gjøre dette, men de må også vite at det er andre alternativer.
Det med vær er subjektiv. Vokste opp på Tjøme, og jeg tar en måned i Hjørundfjorden ANY DAY framfor en måned i Vestfoldskjærgården. Jeg pleier å få metta mi av sommer-Vestfold ganske kjapt. Det er for tannløst og veikt.
Redigert av Jomar Henriksen; 02/04/2022 15:24.
|
|
|
02/04/2022 15:49
|
LAKA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er mye å spare på å flytte ut av byen. Vi flyttet 30 min ut av Stavanger sentrum og ut til en av Ryfylkeøyene. Boligen vi bygget ny i 2018 kostet vel 8,5 mill og hadde nok kostet 13-14 millioner i Stavanger (i all hovedsak grunnet dyrere tomt). Selv om verdistigning nok kunne gitt mer verdiøkning i Stavanger, så er jeg glad for at jeg ikke har de siste 4-5 millionene i ekstra lån i dag.
|
|
|
[Re: LAKA]
02/04/2022 16:03
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er mye å spare på å flytte ut av byen. Vi flyttet 30 min ut av Stavanger sentrum Uten tvil en god løsning for økonomisk frihet, for fem år siden flyttet vi 10 timer ut fra Stavanger-sentrum, og da har man plutselig ikke lån, men et dobbelt så stort hus 🤣
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
03/04/2022 19:56
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror det handler om en Østlands-FOMO der en er redd for å gå glipp av karriere, (boligprisvekst?) kulturliv og interessant byliv mens en sitter der med ubekvem belåningsgrad og push-varsel på rentenyheter og juger til seg selv om at det er verdt det. Folk må gjerne gjøre dette, men de må også vite at det er andre alternativer.
Det med vær er subjektiv. Vokste opp på Tjøme, og jeg tar en måned i Hjørundfjorden ANY DAY framfor en måned i Vestfoldskjærgården. Jeg pleier å få metta mi av sommer-Vestfold ganske kjapt. Det er for tannløst og veikt.
Sjekket Ålesund annonsen og prisen er ganske lik her jeg bor så det viser jo bare hvor oppjazzet historien om de sinnsyke prisene er. Hysterian gjelder stort sett for sentrale deler av hovedstaden, et par hvite oaser i øst og hele Bærum. FOMOen handler mer om de andre helt konkrete tingene jeg nevner og som veldig mange andre også tilsynelatende ser ut til å vektlegge. Været og hvordan man tar det er en subjektiv greie, men på gruppenivå vinner Tjøme vs Hjørundfjorden. Generasjon Gira går mot strømmen, men selv om den er stor nok til å drive boligmarkedet noen steder utgjør gruppen ikke mange nok til å pushe boligpriser i rurale strøk opp generelt. Denne gruppen reiser hovedsakelig til fjells og denne gruppen er også (med unntak av noen få individer med planer selvdyrking og yogakurs som livline og bosetter seg på nedlagte gårdsbruk i gokk) styrt av hvilken region de utgpkt kommer fra. Hemsedal fylles opp av hjemmekontorister fra Østlandet, Voss/Sogndal det samme med folk fra Bergen/Vestlandet og jeg vil anta at man finner noe av det samme med folk fra Trondheim i områdene rundt Åndalsnes. Hvordan det er med Tromsø og Lyngen vet jeg ikke, men her begynner befolkningsgrunnlaget med Tromsø by på noenogsøttitusen å bli skrint uansett hvis man skal begynne å snakke om mikrotrender. Regner med at man sikkert finner nedlagte pensjonater el der inne som har blitt pusset opp hvor noen driver lodge/guidevirksomhet og lever greit på det, men de fleste som har valgt å bosette seg på øya eller i umiddelbar nærhet har nok neppe tenkt å flytte ut i bushen. Sånn for å dra det inn mot trådens tema så blir det spennede å se hvordan en evt nedtur og en antatt synkende kjøpelyst på boliger i byene vil gjøre med denne mikrotrenden. Den har jo tross alt handlet mye om gode priser på salg i byen som har latt seg omsette i større lebensraum på alle plan.
Redigert av sanouka; 03/04/2022 20:22.
|
|
|
|
|