Hvordan kjøre slangeløst?
|
Re: Hvordan kjøre slangeløst?
[Re: Jurgmeister]
15/04/2021 19:50
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har plutselig fått problemer med et slangeløst oppsett. Det gjelder Schwalbe G-One 35 mm på en DT-Swiss felg til Focus Paralane. Det lekker litt ved enkelte eiker og rundt ventilen. Bør jeg bytte eller legge ny tape? Må jeg da fjerne den originale tapen som var der når hjulene var nye eller legge ny tape på den gamle?
|
|
|
[Re: joje]
16/04/2021 05:22
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har plutselig fått problemer med et slangeløst oppsett. Det gjelder Schwalbe G-One 35 mm på en DT-Swiss felg til Focus Paralane. Det lekker litt ved enkelte eiker og rundt ventilen. Bør jeg bytte eller legge ny tape? Må jeg da fjerne den originale tapen som var der når hjulene var nye eller legge ny tape på den gamle? Det er mest sannsynlig tapen som ikke tetter skikkelig lenger, men det kan og være tetningen mellom ventil og felg som ikker er helt bra. Felgen din har dobbelt bunn, og lekkasje mellom felg/tap eller ventil/tape, vil lekke ut i mellommrommet i bunn av felgen. Derfra lekker det videre ut ved ventil eller eiker. Dersom du skal legge på ny tape, så bør du ta av den gamle først og rengjøre skikkelig før du legger på ny tape.
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: jag]
16/04/2021 07:15
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg har plutselig fått problemer med et slangeløst oppsett. Det gjelder Schwalbe G-One 35 mm på en DT-Swiss felg til Focus Paralane. Det lekker litt ved enkelte eiker og rundt ventilen. Bør jeg bytte eller legge ny tape? Må jeg da fjerne den originale tapen som var der når hjulene var nye eller legge ny tape på den gamle? Det er mest sannsynlig tapen som ikke tetter skikkelig lenger, men det kan og være tetningen mellom ventil og felg som ikker er helt bra. Felgen din har dobbelt bunn, og lekkasje mellom felg/tap eller ventil/tape, vil lekke ut i mellommrommet i bunn av felgen. Derfra lekker det videre ut ved ventil eller eiker. Dersom du skal legge på ny tape, så bør du ta av den gamle først og rengjøre skikkelig før du legger på ny tape. Sjekk også om ventil-gummien mot felgbunnen er hel og uskadd. Hvis det har vært tett før med samme ventil kan det ha skjedd noe med gummien rundt ventilen. Alternativt har du fått et hull i teipen et sted. Eller at teipen lekker i en kant et sted.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
16/04/2021 08:03
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har plutselig fått problemer med et slangeløst oppsett. Det gjelder Schwalbe G-One 35 mm på en DT-Swiss felg til Focus Paralane. Det lekker litt ved enkelte eiker og rundt ventilen. Bør jeg bytte eller legge ny tape? Må jeg da fjerne den originale tapen som var der når hjulene var nye eller legge ny tape på den gamle? Det er mest sannsynlig tapen som ikke tetter skikkelig lenger, men det kan og være tetningen mellom ventil og felg som ikker er helt bra. Felgen din har dobbelt bunn, og lekkasje mellom felg/tap eller ventil/tape, vil lekke ut i mellommrommet i bunn av felgen. Derfra lekker det videre ut ved ventil eller eiker. Dersom du skal legge på ny tape, så bør du ta av den gamle først og rengjøre skikkelig før du legger på ny tape. Sjekk også om ventil-gummien mot felgbunnen er hel og uskadd. Hvis det har vært tett før med samme ventil kan det ha skjedd noe med gummien rundt ventilen. Alternativt har du fått et hull i teipen et sted. Eller at teipen lekker i en kant et sted. Jeg forsøkte meg med en splitter ny ventil, også fra DT, men det hjalp ikke. Ventilen er dyttet godt på plass også. Jeg skal sjekke om min LBS har egnet felgbånd/tape og forsøke det.
|
|
|
01/05/2021 14:33
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Hei. Jeg har brukt "Blue Cure", som guffe i dekkene. Nå er det snart ikke meer igjen på flasken, men jeg kan ikke finne noen forhandler, mener bikeshop hadde tidligere. Produktet ble kanskje borte?
Jeg trenger en anbefaling på guffe, gjerne en som er like lett å vaske ut av dekket som Blue Cure. Blue Cure er vannløselig og vaskes lett ut av dekket når jeg skifter til annet dekk.
|
|
|
01/05/2021 15:40
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Stans er det eneste jeg stoler på ihvertfall!
|
|
|
[Re: jag]
01/05/2021 17:35
|
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
02/05/2021 16:54
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker muc-off guffe, og det funker fint. Veldig lett spylbart med mindre det har festet seg i feks ramme ved sprut. Da trenger man rensemiddel, men går fint det og.
|
|
|
07/05/2021 13:27
|
Ignifer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det noe problem å blande forskjellig tube guffe? Sykkelen ble levert ferdig oppsatt slangeløst. Har en mistanke om att den guffa som ble brukt da har langt leveringstid. Når jeg får behov for å etterfylle guffe, bør jeg vaske bort all den gamle om jeg begynner med ny type, eller kan jeg bare etterfylle med ny type?
Hvordan vet jeg hva som er nok guffe? Ca hvor mye bør ligge og flyte i dekket?
Hvilken type guffe og plugger er å anbefale?
|
|
|
08/05/2021 21:10
|
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Hadde helt ut og tørket opp den gamle, men ikke vasket. Da risikerer du å åpne evt små sår/hull.
Anbefalt mengde står som regel på flaska
|
|
|
[Re: gabbar]
12/05/2021 14:57
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Produsenten har sluttet å produsere. Så da er den saken grei, tenker jeg prøver meg på Muc-Off sin guffe.
|
|
|
15/06/2021 09:23
|
Bo vegeir
Fersking
|
Fersking
Forsøkte å sette opp mitt selvopprettede hjul slangeløst med cushcore i går. Teipingen er jeg 99% sikker på at holdt (byttet siden varmepistol smeltet vekk litt da jeg rettet felgen). Problemet er at skaden på felgen gjorde at trykket ikke holdt nok til å "poppe" dekket, eller få det helt ut i kanten. klarte ved å legge litt vekt på problemområdet å få det opp i litt over 1 bar, men så freste det guffe ut ved bulken. Er det håp for den felgen med en kompressor som hjelp? det er kanskje ikke anbefalt å ta i for hardt med trykket heller?
|
|
|
25/06/2021 18:15
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Lang tråd... men nå har jeg satt opp mitt første slangeløse sett. På stisykkelen.
Oppsett: Felger: Raceface AR offset, hhv 25 og 30 mm Dekk: Schwalbe Hans Dampf, Addix Soft, Super Trail, 2.35 Tape: Muc-Off Ventiler: Muc-Off Guffe: Orange Seal Endurance
Poppet faktisk dekkene med bare gulvpumpe. Ville spare omgivelsene for en luftkompressor sent på kvelden. 50 PSI over natten holdt seg fint. Og 20 PSI på 1,5 times stitur dagen etterpå holdt også fint. Dro en del PR også på turen. Som forholdsvis ny amatør må jeg tilskrive det nye dekk og tubeless. Luft i dekkene i dag også :-)
|
|
|
02/04/2022 08:56
|
dTd
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vurderer å teste slangeløst på min hardtail, har dt swiss x 1900 hjul. Sykkelen er helt ny og såvidt jeg forstår så kommer hjulene tubeless ready, vil det si at jeg ikke trenger å tenke på tape, eller ville dere lagt på nytt lag uansett?
Fikk ikke med ventiler, glemte butikken å legge det ved, eller pleier det ikke å følge med? Har kanskje uansett ikke så mye å si, da f eks muc off sitt kit kommer med ventiler, så da kan man kanskje bare bruke vilkårlige ventiler og ikke dt swiss sine spesifikke?
Hvilken guffe ville dere anbefalt? Er muc-off bra? Har selv gode erfaringer med vask og vedlikeholds produktene deres.
|
|
|
02/04/2022 10:00
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har muc-off og er fornøyd med det. Både sommer og vinter. Alle tubeless-ventiler er kompatible, så ingenting å tenke på der
|
|
|
02/04/2022 11:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
DT kommer ferdig med felgtape for tiden. Ventiler følger også med men sånt har vel en tendens til å bli borte på veien med nye sykler. Spør i butikk. Jeg sverger til Stans som også selges som docblue.
At ventiler og felger er kompatible er noe ullent. Ventilen bør følge felgbunnen for best tetning. Noen er flatere enn andre som er rundere. Også må de være lange nok.
|
|
|
[Re: Ndreas]
02/04/2022 12:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg har muc-off og er fornøyd med det. Både sommer og vinter. Alle tubeless-ventiler er kompatible, så ingenting å tenke på der Dessverre er det mange tubeless-ventiler som ikke passer alle felgprofiler. Men de fleste nye med konisk gummi-foring passer de aller fleste felger.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
03/04/2022 07:21
|
dTd
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk for feedback, ser uansett at bikeshop har de dt swiss ventilene som dt swiss anbefaler for mitt hjulsett, så kjøper nok bare de for å være sikker Og ut i fra litt googling så bør man også da ta av hjulet og fjerne gammel guffe sånn omtrent hver 6 mnd, stemmer det? Bør man da også vaske felg + dekk nøye eller er det bare å helle ut guffa også fylle på med ny? Og om man punkterer slik at guffa ikke hjelper, og er ute så er det bare å fjerne ventilen helle ut guffa og stappe inn en slange for å komme seg hjem som er den beste løsningen?
|
|
|
[Re: dTd]
03/04/2022 09:21
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Takk for feedback, ser uansett at bikeshop har de dt swiss ventilene som dt swiss anbefaler for mitt hjulsett, så kjøper nok bare de for å være sikker Og ut i fra litt googling så bør man også da ta av hjulet og fjerne gammel guffe sånn omtrent hver 6 mnd, stemmer det? Bør man da også vaske felg + dekk nøye eller er det bare å helle ut guffa også fylle på med ny? Og om man punkterer slik at guffa ikke hjelper, og er ute så er det bare å fjerne ventilen helle ut guffa og stappe inn en slange for å komme seg hjem som er den beste løsningen? Ta med noen ventilkjerner for å ha liggende ekstra til ventilene, de kan tette seg. PrestaEr du opptatt av verktøy så finnes det bedre enn det som følger med. ventilkjerneverktøy6mnd, årlig, når du bytter dekk eller når det passer. Det viktigste er at du får på ny guffe litt oftere enn hvert skuddår. I guffa er det små partikler som tetter. Disse blir brukt/borte da bør du helst ha på ny og heller ikke bare etterfylle. Når du punkterer så kan du bruke repair kit . Noen har også med en liten flaske med ekstra guffe. Slange er når ikke noe annet hjelper/huller er for stort til å repareres. Slutt å overtenk dette, det er greit å være forberedt men slangeløst har vel vært utbredt i 10 år nå minst og 50 år på bil. Lykke til 
|
|
|
03/04/2022 23:25
|
dTd
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hehe, greit å være forberedt vel? Men takk for tips, da er guffe, ventiler, ekstra kjerner, ventilverky og reparerings kit bestilt! Så får vi håpe at dette kommer til å gå greit 
|
|
|
04/04/2022 07:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Min erfaring med DT-XM1700 er at felgbåndene og ventilene til DT er helt supre. Det var ingen dekk som trengte mer enn gulvpumpe for å pange på plass. Dette går bra!
LarsB
Redigert av larsb; 04/04/2022 07:57.
|
|
|
[Re: larsb]
05/04/2022 14:51
|
dTd
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min erfaring med DT-XM1700 er at felgbåndene og ventilene til DT er helt supre. Det var ingen dekk som trengte mer enn gulvpumpe for å pange på plass. Dette går bra!
LarsB Det er håpet, for jeg har bare gulvpumpe Pakken skal komme i dag, så håper på å få satt opp i kveld eller morgen 
|
|
|
10/04/2022 11:56
|
HAnders
Medlem
|
Medlem
Nå er jeg altså så innmari forbanna lei. Har en ganske ny Ibis Ripley AF med Ibis' egne (assysmetriske) 35mm felger som jeg forsøker å gjøre klar for sommersesongen. Med sykkelen fulgte Schwalbe sine Hans Dampf og Nobby Nic. Førstnevnte har jeg på mirakuløst vis fått til, men Nobby Nic og jeg, vi befinner oss nå i en konflikt som meget raskt kan eskalere til at hele sykkelen ender opp på Finn.
Nobby Nic er nemlig en massiv utfordring å få på, og jeg klarer det iallfall ikke uten dekkspaker. Det resulterte i at felgtapen ble ødelagt på første forsøk. Tok av tape, renset skikkelig og la på gorillatape. Den vrengte seg fullstendig og luft kom ut gjennom halvparten av eikene. Av med dekket igjen. To timer tok det å rense felgen for etterlatenskaper etter gorillatapen (det skal jeg aldri bruke igjen).
Forsøkte etter beste evne å legge på ny 3M 37 mm felgtape, men klarte ikke å unngå enkelte bobler her og der. Jeg har lest at det i utgangspunktet ikke er så farlig så lenge tapen er tett ved kantene. Runda Youtube etter nye teknikker på hvordan man får på ekstremt trange dekk, og forsøkte igjen med masse, masse såpe. Igjen var dekkspak uunngåelig. Det var dermed en meget smal sak å ødelegge felgtapen på nytt.
Nå ligger Nobby Nic lengst ned i hagen etter et kast selv Andreas Thorkildsen hadde vært stolt av. Jeg har byttet dekk mange, mange ganger på andre sykler tidligere uten noen særlige problemer.
Er det slik at disse Schwalbe-dekkene er spesielt trange? Bør jeg for min egen, og ikke minst for min familie sin del, skaffe meg nye dekk? I såfall, finnes det gode dekk som er lettere å få på?
Har hørt at Maxxis skal være lettere å håndtere. Stemmer det?
|
|
|
[Re: HAnders]
10/04/2022 14:11
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Har ikke merka noe forskjell. Du sier de fulgte med, de har altså vært på? De blir jo ikke noe trangere av å ta ut slangen.
|
|
|
[Re: HAnders]
10/04/2022 14:55
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er jeg altså så innmari forbanna lei. Har en ganske ny Ibis Ripley AF med Ibis' egne (assysmetriske) 35mm felger som jeg forsøker å gjøre klar for sommersesongen. Med sykkelen fulgte Schwalbe sine Hans Dampf og Nobby Nic. Førstnevnte har jeg på mirakuløst vis fått til, men Nobby Nic og jeg, vi befinner oss nå i en konflikt som meget raskt kan eskalere til at hele sykkelen ender opp på Finn.
Nobby Nic er nemlig en massiv utfordring å få på, og jeg klarer det iallfall ikke uten dekkspaker. Det resulterte i at felgtapen ble ødelagt på første forsøk. Tok av tape, renset skikkelig og la på gorillatape. Den vrengte seg fullstendig og luft kom ut gjennom halvparten av eikene. Av med dekket igjen. To timer tok det å rense felgen for etterlatenskaper etter gorillatapen (det skal jeg aldri bruke igjen).
Forsøkte etter beste evne å legge på ny 3M 37 mm felgtape, men klarte ikke å unngå enkelte bobler her og der. Jeg har lest at det i utgangspunktet ikke er så farlig så lenge tapen er tett ved kantene. Runda Youtube etter nye teknikker på hvordan man får på ekstremt trange dekk, og forsøkte igjen med masse, masse såpe. Igjen var dekkspak uunngåelig. Det var dermed en meget smal sak å ødelegge felgtapen på nytt.
Nå ligger Nobby Nic lengst ned i hagen etter et kast selv Andreas Thorkildsen hadde vært stolt av. Jeg har byttet dekk mange, mange ganger på andre sykler tidligere uten noen særlige problemer.
Er det slik at disse Schwalbe-dekkene er spesielt trange? Bør jeg for min egen, og ikke minst for min familie sin del, skaffe meg nye dekk? I såfall, finnes det gode dekk som er lettere å få på?
Har akkurat satt på et DHF 2.5 single ply på en santa cruz felg og det har vært en sjau. Jeg hadde helt glemt etter mange år med schwalbe hvor trange og jævelige ihverfall minion kan være. I tillegg var dekket stivt og generelt lite samarbeidsvillig. En natt på baderomsgulvet med slange og 50 psi og lirke ut slangen så beaden på den ene siden ble sittende og en avsluttende brytekamp med å få den andre beaden over gjorde susen og dekket satt seg omsider med Airshoten.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
11/04/2022 10:31
|
dTd
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Liten oppdatering fra meg:
Satte opp sykkelen på onsdag, det var litt vrient å få dekkene av og på før jeg innså at det egentlig ikke var så vanskelig så lenge man faktisk presset de inn mot midten…
Så før jeg tok oppi guffe testet jeg å fylle de opp med luft og fremhjulet hørtes tilsynelatende tett ut. Bakhjulet derimot hørte jeg tydelig susing fra to nipler, så her var jeg kanskje litt aggressiv med dekkspadene…
Siden jeg ikke hadde noe teip, da hjulene var så å si nye og satt opp med teip fra fabrikk, så testet jeg å fylle guffe. Susingen i niplene stoppet og bakhjulet holdt tilsynelatende trykket over natta. Men fremhjulet var helt flatt…
Pumpet opp igjen og ristet litt rundt og trykket holdt tilsynelatende, på lørdag så så det ut til at det var et par psi som hadde forsvunnet, men er ikke helt sikker. Pumpen jeg har har en ganske liten måler… Tok sykkelen ut på et par mils tur, og begge dekkene er i hvert fall harde i dag, men har ikke sjekket trykket, tenkte å sjekke enten før ny tur i morgen eller torsdag.
Burde jeg kjøre en ny runde med teip? Eller bør det være ok så lenge trykket holder?
|
|
|
[Re: sanouka]
14/04/2022 08:22
|
HAnders
Medlem
|
Medlem
Har akkurat satt på et DHF 2.5 single ply på en santa cruz felg og det har vært en sjau. Jeg hadde helt glemt etter mange år med schwalbe hvor trange og jævelige ihverfall minion kan være. I tillegg var dekket stivt og generelt lite samarbeidsvillig. En natt på baderomsgulvet med slange og 50 psi og lirke ut slangen så beaden på den ene siden ble sittende og en avsluttende brytekamp med å få den andre beaden over gjorde susen og dekket satt seg omsider med Airshoten.
Jeg måtte bare gi opp Schwalbe. Kjøpte et WTB-dekk, og det vrikket jeg på felgen som jeg aldri skulle ha gjort annet.
|
|
|
14/04/2022 08:56
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Her er det vel bare å konkludere med at det ikke er dekka som er problemet. Schwalbe og Maxxis annenhver dag alt ettersom dagsformen til montøren.. 
|
|
|
[Re: dTd]
14/04/2022 10:17
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Satte opp sykkelen på onsdag, det var litt vrient å få dekkene av og på før jeg innså at det egentlig ikke var så vanskelig så lenge man faktisk presset de inn mot midten…
Så før jeg tok oppi guffe testet jeg å fylle de opp med luft og fremhjulet hørtes tilsynelatende tett ut. Bakhjulet derimot hørte jeg tydelig susing fra to nipler, så her var jeg kanskje litt aggressiv med dekkspadene…
Siden jeg ikke hadde noe teip, da hjulene var så å si nye og satt opp med teip fra fabrikk, så testet jeg å fylle guffe. Susingen i niplene stoppet og bakhjulet holdt tilsynelatende trykket over natta. Men fremhjulet var helt flatt…
Pumpet opp igjen og ristet litt rundt og trykket holdt tilsynelatende, på lørdag så så det ut til at det var et par psi som hadde forsvunnet, men er ikke helt sikker. Pumpen jeg har har en ganske liten måler… Tok sykkelen ut på et par mils tur, og begge dekkene er i hvert fall harde i dag, men har ikke sjekket trykket, tenkte å sjekke enten før ny tur i morgen eller torsdag.
Burde jeg kjøre en ny runde med teip? Eller bør det være ok så lenge trykket holder? Litt trykktap er vanlig. Hvis det holder >4timer synes jeg det er ok. Kan være det blir bedre etter litt bruk, evt påfyll av guffe.
|
|
|
[Re: Thomas-]
16/04/2022 19:58
|
dTd
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Burde jeg kjøre en ny runde med teip? Eller bør det være ok så lenge trykket holder? Litt trykktap er vanlig. Hvis det holder >4timer synes jeg det er ok. Kan være det blir bedre etter litt bruk, evt påfyll av guffe. Takk! Ser ut til at trykket fortsatt holder, så da sier jeg meg fornøyd 
|
|
|
|
|