Oppgradere SRAM apex 1x?
|
Oppgradere SRAM apex 1x?
#2696864
25/01/2022 21:44
|
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558 |
Hei,
Hva kan jeg oppgradere en SRAM Apex 1x til? Hvor mye vekt kan man spare? Hvor mye koster det?
Litt vanskelig å finne info på det men det virker som om de fleste sram etap er ganske «tunge».
Dette er på en 2021 specialized diverge.
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: bigp85]
#2696868
25/01/2022 22:37
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Den eneste store nedsiden med Apex1 i mine øyne er kranken. Bremser og gir fungerer svært godt i mine øyne. Med unntak av kranken er AXS-gruppene alle tyngre enn Apex1. Mekanisk Force1 er en grei oppgradering, men da fremdeles 1x11 og ganske lik funksjonelt.
Hvis du ønsker å kutte vekt => Kjøp ny krank. Sram RED, Easton EC90 SL eller lignende. >3000kr, kan være heldig på Finn.no. Sikkert en del å hente på kassett også, om du har e du fikk med sykkelen.
Hvis du ønsker 12 gir => Ratio upgrade kit. GIYF.
Ønsker du trådløs 12 gir => AXS (Rival/Force/Red) 10-25k
Så har du Campagnolo Ekar og GRX-gruppene da, med og uten di2.
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: bigp85]
#2696869
25/01/2022 22:48
|
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350 |
Trodde du kun mente kranken, hør på Yolo
Tja Apex med drev er vel ca 800g+, så vil si ca. 200-400 gram avhengig av budsjett. Sistnevnte veldig dyrt og eksotisk, type THM med Carbon-TI drev.
Ser mange går for Easton EC90SL, ingen erfaring med den selv. Ellers mange alternativer, avhengig av pris og kranklager/kompabilitet. Praxis, Sram, Shimano GRX (NB stilbrudd med Sram ellers ;), Ingrid, EE Wings, 3T Torno etc.
Tenk også på kjedelinje og Q-faktor.
Er det andre formål enn å spare vekt?
Redigert av BZE; 25/01/2022 22:51.
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: bigp85]
#2696874
26/01/2022 06:13
|
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 119
Skogsmatrosen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 119 |
Jeg har antagelig samme sykkel ( e5 comp), og den har Praxis Alba krank og Sunrace kassett. Har selv ikke umiddelbart behov for å bytte noe, og det første ville nok vært hjulene/felgene som ikke er slangeløskompatible, men følger med på tråden.
Redigert av Skogsmatrosen; 26/01/2022 06:16.
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: BZE]
#2697886
03/02/2022 08:04
|
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558 |
Trodde du kun mente kranken, hør på Yolo
Tja Apex med drev er vel ca 800g+, så vil si ca. 200-400 gram avhengig av budsjett. Sistnevnte veldig dyrt og eksotisk, type THM med Carbon-TI drev.
Ser mange går for Easton EC90SL, ingen erfaring med den selv. Ellers mange alternativer, avhengig av pris og kranklager/kompabilitet. Praxis, Sram, Shimano GRX (NB stilbrudd med Sram ellers ;), Ingrid, EE Wings, 3T Torno etc.
Tenk også på kjedelinje og Q-faktor.
Er det andre formål enn å spare vekt?
Hm, nei egentlig ikke. Trådløs gir hadde jo vært kjekt men det virker som om det veier litt mer? Vil holde meg til 1x ja.
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: bigp85]
#2697888
03/02/2022 08:16
|
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558 |
Får man noe lettere kranksett i alu eller må man gå for karbon hvis jeg skal ha noe lettere enn SRAM apex1 krank? Jeg er ikke sikkert på om jeg vil ha karbon på krankarmene siden den jeg allerede har, har fått en del juling. En ny og dyrere kassett kan kutte litt vekt. Hvis det er sunrace CSRX8 EAY 11-42T jeg har nå så veier den 404g. Jeg tror for eks SRAM XG 1199 eller 1195 ( 10-42) vil passe med en XD-boss (har det liggende). Vekt 260g. Spart 144g og tapt 1500 kr 
Redigert av bigp85; 03/02/2022 08:21.
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: bigp85]
#2698093
05/02/2022 00:00
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Får man noe lettere kranksett i alu eller må man gå for karbon hvis jeg skal ha noe lettere enn SRAM apex1 krank? Jeg er ikke sikkert på om jeg vil ha karbon på krankarmene siden den jeg allerede har, har fått en del juling. En ny og dyrere kassett kan kutte litt vekt. Hvis det er sunrace CSRX8 EAY 11-42T jeg har nå så veier den 404g. Jeg tror for eks SRAM XG 1199 eller 1195 ( 10-42) vil passe med en XD-boss (har det liggende). Vekt 260g. Spart 144g og tapt 1500 kr  1. Absolutt masse bra alu-kranker som er lettere og stivere. Praxis, Easton, Rotor, FSA osv. Dukker opp noe gull på Finn i blant. Apex-kranken veier ca. 800 gram med 175mm armer. jeg byttet til Easton EC90SL og kuttet 340g. Jeg har gummibeskyttelse ytterst på krankarmene for å hindre skader. 2. Du har Sunrace som stock altså. Jeg trodde du hadde PG-1130, som er «Apex-kassetten» og veier 540 gram. Så ikke like mye å hente. Jeg byttet da til XG-1175. Er også andre måter å kutte på: Sete og setepinne kan være kost-effektivt. Jeg byttet begge deler og kuttet fra 530 til 280 gram med Schmolke og Fizik R1. Cockpit er gjerne ikke like kost-effektivt. Anbefaler r2-bike for å søke etter komponenter. De har stort utvalg og veier alt selv. Oppsummert: selve gruppen er feil plass å starte om målet er vekt.
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: bigp85]
#2700313
02/03/2022 08:13
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 165
Byråkratsiggen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 165 |
Hei, jeg har sram apex 1x11 på min sykkel og har tenkt på å bytte ut kranken med en den nye rival 1x12 krank med wattmåler - Vil det fungere? Tenker på om det er stor forskjell på klinger til 1x11, og klinger til 1x12? Virker for øvrig som det er mer eller mindre umulig å oppdrive de nye krankene enda, noen som vet noe om når man kan forvente at det kommer i butikkene?
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: Byråkratsiggen]
#2700321
02/03/2022 08:49
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829 |
Hei, jeg har sram apex 1x11 på min sykkel og har tenkt på å bytte ut kranken med en den nye rival 1x12 krank med wattmåler - Vil det fungere? Tenker på om det er stor forskjell på klinger til 1x11, og klinger til 1x12? Det vil funke fint. Om Apex-kranken har GXP så må du bytte kranklager også.
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: bigp85]
#2700332
02/03/2022 09:58
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 165
Byråkratsiggen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 165 |
takk for svar - jepp, må bytte ut press fit gxp lageret med et DUB lager
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: magnusc]
#2700360
02/03/2022 14:14
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
11s-kjede på drev laget for flat top-kjede "funker fint" altså? Er det basert på egne erfaringer?
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: yolo]
#2700387
02/03/2022 18:34
|
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558 |
Får man noe lettere kranksett i alu eller må man gå for karbon hvis jeg skal ha noe lettere enn SRAM apex1 krank? Jeg er ikke sikkert på om jeg vil ha karbon på krankarmene siden den jeg allerede har, har fått en del juling. En ny og dyrere kassett kan kutte litt vekt. Hvis det er sunrace CSRX8 EAY 11-42T jeg har nå så veier den 404g. Jeg tror for eks SRAM XG 1199 eller 1195 ( 10-42) vil passe med en XD-boss (har det liggende). Vekt 260g. Spart 144g og tapt 1500 kr  1. Absolutt masse bra alu-kranker som er lettere og stivere. Praxis, Easton, Rotor, FSA osv. Dukker opp noe gull på Finn i blant. Apex-kranken veier ca. 800 gram med 175mm armer. jeg byttet til Easton EC90SL og kuttet 340g. Jeg har gummibeskyttelse ytterst på krankarmene for å hindre skader. 2. Du har Sunrace som stock altså. Jeg trodde du hadde PG-1130, som er «Apex-kassetten» og veier 540 gram. Så ikke like mye å hente. Jeg byttet da til XG-1175. Er også andre måter å kutte på: Sete og setepinne kan være kost-effektivt. Jeg byttet begge deler og kuttet fra 530 til 280 gram med Schmolke og Fizik R1. Cockpit er gjerne ikke like kost-effektivt. Anbefaler r2-bike for å søke etter komponenter. De har stort utvalg og veier alt selv. Oppsummert: selve gruppen er feil plass å starte om målet er vekt. Hva kan man spare i vekt på å skifte setepinne? Setet jeg har vil jeg beholde siden det er meget komfortabelt, spesielt på rulla. Nå har jeg et specialized setepinne i karbon som fulgte med sykkelen.
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: bigp85]
#2700405
03/03/2022 08:47
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Hva kan man spare i vekt på å skifte setepinne? Setet jeg har vil jeg beholde siden det er meget komfortabelt, spesielt på rulla. Nå har jeg et specialized setepinne i karbon som fulgte med sykkelen. Bare å nappe ut pinnen og legge den på kjøkkenvekten. Til sammenligning: Schmolke TLO Road 350 mm veier 87 gram. Hvis det er et sete fra Specialized har de ofte ulike nivå innenfor hver setemodell med ulike vekt. F.eks Power-setet varierer fra 250 til 160 gram.
|
|
|
Re: Oppgradere SRAM apex 1x?
[Re: bigp85]
#2707471
13/05/2022 12:53
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 165
Byråkratsiggen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 165 |
Hei, sitter enda (jamfør tidliger poster i denne tråden) og funderer på watt-måling til grussykkelen som har apex 1x11 oppsett, med et sram s 350 kranksett. Vurderer å bytte til en shimano grx krank og kjøpe en stages/4iiii krankarm. Har prøvd å sjekke litt rundt om kring (internett) om det er mulig å kombinere, uten at jeg blir helt klok på det. Noe som har noen kvalifisert synsing rundt dette? Jeg ser at kjedelinje er noe som diskuteres ifm. ny krank, men jeg må innrømme at det er noe som jeg ikke helt får tak på.. Sram s 350 har kjedelinje på 45,5 mm, shimano GRX 810 har kjedelinje på 50,1mm - til sammenligning har sram apex kranskett, som jeg forutsetter at må passe perfekt sammen med apex giret, en kjedelinje på 42,5 mm. Om jeg har forstått litt av greia, så kan kjedelinjen påvirke vinkelen mellom kjede og drev. Oppsettet nå funker fint, men når største drevet på kassetten brukes (42 tenner), så vinkles kjede (slik jeg ser det) ganske mye i forhold til drevet, vil da en større kjedelinje forsterke dette?
|
|
|
|
|