Dropper for lang påle
|
Dropper for lang påle
03/02/2022 14:39
|
guleböj
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Etter å ha prøvd downhillsykling et par ganger på Hafjell så tok jeg i fjor steget med å kjøpe min første fulldemper (og egentlig også terrengsykkel). Med mine 2 meter skinn og bein falt valget på en YT Jeffsy XXL som var det største jeg kunne finne innenfor budsjettrammene. Foreløpig godt fornøyd med sykkelen, men har merket at setet av og til er litt i veien selv i laveste posisjon. Dropperen er 170mm lang, noe som vel burde vært nok for de fleste, men kanskje ikke for meg? Nå som sykkelen står vinterlagret kryper oppgraderingsspøkelset stadig nærmere, så da passet det jo fint at OneUp nylig annonserte en 240mm-versjon av deres dropper. Bikeshop har dog ingen umiddelbare planer om å ta inn denne i sitt sortiment, så det ser ut som at jeg kanskje må til det store utland om denne skal handles inn før våren kommer.
Så til det faktiske spørsmålet. Med min begrensede erfaring så er jeg litt usikker på hvor mye dropperlengde man faktisk trenger? Per i dag har jeg ca 12cm "fast" setepinne, så det skal være mye å gå på sånn sett. Er 240mm overkill, burde jeg heller gå for 210, eller er det "desto mer desto bedre"? Om det er noen andre lange påler her, hva bruker dere?
|
|
|
Re: Dropper for lang påle
[Re: guleböj]
03/02/2022 15:20
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Finn ut hvor langt ned du kan dytte setepinnen før den butter nedi bånn, inni seterøret, bruk tommestokk. Mål i tillegg hvor langt over seterøret sadelen er festet, i høyeste posisjon på pinnen du har nå. Så kan du sjekke tabellen til Oneup med diverse mål. 240mm-pinnen stikker 337mm nedi røret når den er satt helt ned så langt den går, nedi røret. Kabel vil/kan begrense det litt, ytterligere. Om sadelen kommer for høyt, så går det an å begrense vandringen til pinnen med 2cm, i høyeste posisjon.
Så gå for den lengste som passer sykkel og rytter.
Det går finfint å bestille direkte fra Oneup, det har jeg gjort flere ganger, om Bikeshop er tom på lager, for ting.
|
|
|
03/02/2022 18:28
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Men da må du legge til 25% moms, sant?
|
|
|
[Re: Ndreas]
03/02/2022 19:45
|
guleböj
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Men da må du legge til 25% moms, sant? Det stemmer nok, pluss gebyr. Planen min, hvis jeg ikke får tak i det i Norge, blir nok å bestille innad i EU og få det sendt til poste restante i Strømstad.
|
|
|
03/02/2022 20:58
|
langen
Besatt
|
Besatt
Right up my alley dette  Jeg er 207cm med 106cm lortfall/inseam, og har hhv 200 og 213mm drop på halv- og fulldemperen. Har aldri tenkt at jeg har for lite drop på noen av pinnene, men personlig kjørestil og preferanser spiller nok mye inn her. Et apropos: En bieffekt av høyt sete er at du med slakk setevinkel får uforholdsmessig mye vekt langt bak ved sittende tråkking oppoverbakke, og bakdemperen blir komprimert mer enn den skal. => Bratt setevinkel er viktig for oss lange folk!
-Magnus
|
|
|
03/02/2022 21:19
|
guleböj
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Personlig kjørestil og preferanser er litt vanskelig å svare på for min del, på grunn av foreløpig manglende erfaring. Jeg vil tro at jeg også ville vært fornøyd med 210mm, men fins det noen argumenter som taler mot å gå for 240mm hvis man uansett skal bytte (forbeholdt at man har fysisk plass)? Da tenker jeg på ulemper, og ikke preferanser.
Interessant angående setevinkel - det gir mening, men var ikke noe jeg la særlig vekt på ved valg av sykkel. Selv om at jeg allerede har utforsket alternativer (må jo være lov å titte?), så blir det nok ikke noen ny sykkel, og dermed heller ingen endring på setevinkel, på en stund. Når det er sagt, hva tenker du er "bratt nok" vinkel for oss i høyden?
|
|
|
04/02/2022 07:07
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men da må du legge til 25% moms, sant? Og så? Det er ikke vanskelig. Du betaler bare moms til ett land. ikke sånn at du blir snytt.
|
|
|
04/02/2022 07:27
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Men da må du legge til 25% moms, sant? Det stemmer nok, pluss gebyr. Planen min, hvis jeg ikke får tak i det i Norge, blir nok å bestille innad i EU og få det sendt til poste restante i Strømstad. Dude... Er vant til mye rart trass men dette. Seriøst du mener det er bedre å betale moms til et land innad i EU? Når du bestiller til Norge trekkes "innad i EU" i fra. Det gjør den ikke når du bestiller til Strømstad. Tyskland f.eks har 19% moms. Så ja du kan jo slippe unna 6 prosentpoeng moms med å lage det et helsikes masse jævla bry over en SETEPINNE? Ikke minst må du smugle ved å ikke fortolle inn til Norge fra Sverige.
|
|
|
[Re: JoachimV]
04/02/2022 07:42
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men da må du legge til 25% moms, sant? Det stemmer nok, pluss gebyr. Planen min, hvis jeg ikke får tak i det i Norge, blir nok å bestille innad i EU og få det sendt til poste restante i Strømstad. Dude... Er vant til mye rart trass men dette. Seriøst du mener det er bedre å betale moms til et land innad i EU? Når du bestiller til Norge trekkes "innad i EU" i fra. Det gjør den ikke når du bestiller til Strømstad. Tyskland f.eks har 19% moms. Så ja du kan jo slippe unna 6 prosentpoeng moms med å lage det et helsikes masse jævla bry over en SETEPINNE? Ikke minst må du smugle ved å ikke fortolle inn til Norge fra Sverige. Så enig! Bestill rett fra OneUp international, så sendes det fra Brexit uten moms, og siden det er i USD, så er det greit å gange dollarprisen med 10 og legge på et par hundre i fortolling, ferdig. Du må nok vente lenge der også, fordi denne lanseringen ser ut til å være en papirlansering, og ingenting er på lager utenfor Nord-Amerika. Har bestilt mye fra Tyskland i flere år, og det er smertefritt, egentlig. Merker dog at både Bikeshop og Sykkelkomponenter har veldig konkurransedyktige priser, i tillegg til at krona har svekket seg ganske mye, så derfor er det ikke like attraktivt å bestille fra utlandet som før. Dessverre er det sånn at hør med importør av OneUp i Norge Plan A sykler hvis du absolutt MÅ kjøpe i Norge. Kanskje de får det inn før Bikeshop.
|
|
|
04/02/2022 07:46
|
langen
Besatt
|
Besatt
Interessant angående setevinkel - det gir mening, men var ikke noe jeg la særlig vekt på ved valg av sykkel. Selv om at jeg allerede har utforsket alternativer (må jo være lov å titte?), så blir det nok ikke noen ny sykkel, og dermed heller ingen endring på setevinkel, på en stund. Når det er sagt, hva tenker du er "bratt nok" vinkel for oss i høyden?
Dette var heller ikke noe jeg tenkte på med tidligere sykler jeg har hatt, men jeg fikk en aha-opplevelse på den sykkelen jeg har nå (Pole Evolink). Har ingen magisk grense dessverre  Jeg har denne på hardtailen i 200mm, som funker helt greit: https://www.chainreactioncycles.com...ropper-seatpost-170-200mm-/rp-prod159172Kan være en ikke altfor dyr måte å teste ut lengre enn de 170mm du har nå. Og prisene hos CRC inkluderer nå moms, så prisen du ser er prisen du betaler (dvs ingen ekstra mva ved ankomst Norge).
-Magnus
|
|
|
04/02/2022 08:40
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
En ulempe med en kjempelang pinne er at det kan bli mer slitasje. Det blir i alle fall mer moment på bushinger og lagre. Dette avhenger (selvsagt) av rytterens tyngde, kjørestil og sykkelen setevinkel. Jeg er ganske sikker på at en såpass seriøs aktør som OneUp har tenkt på dette og tatt de hensyn de kan. Men en 240 mm senkepinne vil slites er enn en 110mm det tror jeg det er liten tvil om.
Beregn derfor mer tid og innsats på periodisk vedlikehold.
LarsB
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/02/2022 08:57
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Men da må du legge til 25% moms, sant? Og så? Det er ikke vanskelig. Du betaler bare moms til ett land. ikke sånn at du blir snytt. Jada, det var et spørsmål som kunne vært formulert "er oneup registrert i voec?" Jeg gikk nemlig på den smellen en gang med å bestille noen bremseklosser fra trickstuff som endte med å koste bortimot det dobbelte av det jeg så for meg, så dette var bare for å vite at jeg tenkte riktig mtp reell pris.
|
|
|
[Re: larsb]
04/02/2022 09:15
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
En ulempe med en kjempelang pinne er at det kan bli mer slitasje. Og ikke minst hvis faktisk setevinkel er ganske slakk. Merket dette da jeg hadde min siste fatbike. Der var det veldig slakk setevinkel, og senkepinnen fikk fort trege foringer.
|
|
|
04/02/2022 09:19
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg gikk nemlig på den smellen en gang med å bestille noen bremseklosser fra trickstuff som endte med å koste bortimot det dobbelte av det jeg så for meg, så dette var bare for å vite at jeg tenkte riktig mtp reell pris. Sjekk om det er VAT med i prisen når du er i kassa, og så sender du dem en melding og spør om de kan trekke ifra momsen for non-EU-salg, og så får du det til. Jeg har i hvert fall uten tysk moms hos Trickstuff på mine bestillinger.
|
|
|
[Re: JoachimV]
06/02/2022 14:07
|
guleböj
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Men da må du legge til 25% moms, sant? Det stemmer nok, pluss gebyr. Planen min, hvis jeg ikke får tak i det i Norge, blir nok å bestille innad i EU og få det sendt til poste restante i Strømstad. Dude... Er vant til mye rart trass men dette. Seriøst du mener det er bedre å betale moms til et land innad i EU? Når du bestiller til Norge trekkes "innad i EU" i fra. Det gjør den ikke når du bestiller til Strømstad. Tyskland f.eks har 19% moms. Så ja du kan jo slippe unna 6 prosentpoeng moms med å lage det et helsikes masse jævla bry over en SETEPINNE? Ikke minst må du smugle ved å ikke fortolle inn til Norge fra Sverige. Jeg mener ikke noe er bedre enn noe annet. Jeg bor ikke langt unna grensa, og synes da det er greit å benytte denne løsningen av og til hvis jeg uansett skal en tur. Det er for eksempel ikke alle butikker som tilbyr frakt til Norge. Jeg opplever ikke at dette er et helsikes masse jævla bry, men du og andre får selvfølgelig gjøre det som passer dere best. Og nei, jeg må ikke smugle noe som helst - det er en verdigrense på 3000/6000kr avhengig av om man har vært i utlandet under/over 24 timer.
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/02/2022 14:23
|
guleböj
OP
Fersking
|
OP
Fersking
En ulempe med en kjempelang pinne er at det kan bli mer slitasje. Og ikke minst hvis faktisk setevinkel er ganske slakk. Merket dette da jeg hadde min siste fatbike. Der var det veldig slakk setevinkel, og senkepinnen fikk fort trege foringer. Nyttig info - takk. Jeg tror nok dette er en ulempe jeg kan leve med. For de som måtte være interessert, så ser det forøvrig ut som at bike-components.de har den nye lengden på lager: https://www.bike-components.de/de/OneUp-Components/Dropper-Post-V2-240-mm-Sattelstuetze-p86840/
|
|
|
06/02/2022 21:01
|
langen
Besatt
|
Besatt
Jeg har allerede bestilt en i et svakt øyeblikk  Blir spennende å se på slitasjen..
-Magnus
|
|
|
|
|