Trening etter covid
|
Trening etter covid
31/01/2022 09:30
|
Torrdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Testet positivt for corona for snart en uke siden, lurer på hvilke erfaringer andre som har hatt viruset har med å begynne trening og konkurranse igjen? Ser Olympiatoppen har en veileder, men den ser veldig forsiktig ut og gjentagelse av konkurranse først etter lang tid, https://olympiatoppen.no/fagomrader/helse/fagstoff/retur-til-trening-og-konkurranse-etter-covid-19/. Har hatt et moderat sykdomsforløp, mye feber over flere dager, muskelvondt, men lite hoste og smerter fra brystet.
|
|
|
Re: Trening etter covid
[Re: Torrdal]
31/01/2022 09:59
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
"I det lange løp" hadde en egen episode på temaet, med lege som uttalte seg.
I korthet og etter eget minne (som kan være feil): - Vær i ro minst en uke etter symptomfrihet - Start veldig forsiktig etter dette, type 15-20 minutt i lav sone 1 - Sørg for at du ikke får noen etterreaksjon på oppstart av trening - Sakte økning av aktivitet over 2 uker, lavintensitet. Gjerne med fridager mellom. - Vent 2-3 uker etter symptomfrihet før du kjører hardøkter
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
31/01/2022 10:07
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
"I det lange løp" hadde en egen episode på temaet, med lege som uttalte seg.
I korthet og etter eget minne (som kan være feil): - Vær i ro minst en uke etter symptomfrihet - Start veldig forsiktig etter dette, type 15-20 minutt i lav sone 1 - Sørg for at du ikke får noen etterreaksjon på oppstart av trening - Sakte økning av aktivitet over 2 uker, lavintensitet. Gjerne med fridager mellom. - Vent 2-3 uker etter symptomfrihet før du kjører hardøkter Denne oppsummeringen er også tilgjengelig på "Løpelegen" (Anders Heen) sin Instagramprofil: https://www.instagram.com/lopelegen/?hl=nb
|
|
|
31/01/2022 10:28
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Slikt sett er det jo intr. å se hvordan OL-utøvere teller dager, og negativ test virker å være eneste fokus.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
31/01/2022 11:14
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Slikt sett er det jo intr. å se hvordan OL-utøvere teller dager, og negativ test virker å være eneste fokus. Veldig, men samtidig kan man jo til en viss grad forstå det at de er villige til å ta en risiko for noe de har trent for i laaaaang tid.
|
|
|
31/01/2022 11:24
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja, jeg er nok i nedre område når det kommer til treningssmarthet/intelligens, men min erfaring: Fikk booster/3 dose litt før jul. Fikk påvist smitte 17.1 (samboer 3 dager før så "ventet" denne). Ikke veldig syk, lett forkjølet, jobbet tilnærmingsvis som normalt (i tid), men hjemmefra. Ikke feber, halsvondt eller veldig snørrete men litt hodevondt og "vakumfølelse". Syklet rolig rulle fra dag 4 for følte meg ganske frisk da, men la inn noen langdrag av typen godt under terskel (ca 75 % av en upresis FTP) dag 6 og 7. Føltes ok. Men sent dag 7 måtte jeg komme meg ut av isolasjonen og gikk en times skitur (relativt rolig). Ble litt mer snufsete de to dagene etterpå, og litt hodepine igjen så var nok enten litt for tidlig trening eller (tror jeg mest) at jeg satt noen timer å svettet på rulle, dusjet, spiste og så dro ut på ski og kombinasjonen med kald luft (var en del minus) økte noen symptom. Kanskje litt mer tungpustet (feks når jeg gikk trappene på jobben), det som jeg kanskje en også kaller for innbytterpuls i ballspill, eller en sånn følelse en har i kroppen dag 3 på harde etapperitt ala TransØsterdalen hvor en kjenner seg tungpustet uten at en har tar i maks. Men par dager uten trening forrige uke, så en kontrollert intervall på terskel (lav), hvor jeg i stedet for 4 x 10 kjørte 10x 4 på samme belastning for merket fortsatt litt tungpustethet/mangel på trøkk. Følte kroppen løsnet etter denne økten. Langrennsøkt (passe hard men kort) på fredag, alpint (som normalt) lørdag og kort/rolig men litt kald fatbiketur i går uten at jeg kjente noen symptom. I dag er det 14 dager siden påvist smitte og starter opp med 3 harde(re) økter i uke igjen, på rulle. Føler meg helt frisk og spratt opp trappene på jobb (4 etasjer) som i "gamle dager". Min samboer hadde akkurat like symptom, forløp men fikk ikke den lille reaksjon etter 6-7 dager som jeg fikk og hun er også helt frisk nå. Dvs kan trene hardt som normalt.
Tror det kommer til å blir veldig mange forskjellige erfaringer med sykdommer, forløpet, hardtrening erfaringer. Den varianten jeg og samboer hadde opplevdes som sagt ikke som veldig "hard". Vi hadde begge RS-viruset rett før vi tok vaksine 2 (hun jobber i barnhage og tok nok med seg både RS og Omikron fra der), samboer ble ganske mye mer syk av den, og jeg vil også si jeg hadde litt sterkere symptom da, spesielt halsen var mer vond da men ellers mye likt. Antar (uten vitenskaplig belegg) at omikron gir kortere restituasjonstid en delta, jmf det som nevnes over her.
Redigert av Oddefa; 31/01/2022 11:26.
|
|
|
31/01/2022 11:41
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Slikt sett er det jo intr. å se hvordan OL-utøvere teller dager, og negativ test virker å være eneste fokus. Jeg synes det der er vanskelig - man ser premier league spillere være tilbake 3 dager etter covid, men man får sjelden (i hvert fall jeg) med seg om de er på benken 3 uker etterpå fordi de er "ute av form" eller noe - De som har OL, kan hende sier "jeg er villig til å ta den risikoen" selv om legene sier "Du burde vente". Nyansene der blir sjelden rapportert i media. Og kanskje ser vi ikke evt. effekter før en måned etter OL. - Er også helt umulig å vite hvordan formen om en måned er for en utøver som starter for fort, versus hvordan den kunne vært om de ventet. Personlig har jeg tenkt å være forsiktig. Har tidligere slitt med virus i lenger tid sannsynligvis etter å ha startet for fort, mens andre ganger har jeg "trent det bort" på et par dager og alt er fint. Noen får sen-virkninger, andre ikke. Føler du deg heldig?
|
|
|
31/01/2022 12:08
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
i alpint har iallefall 2 østerrikere gått rett fra smitte/isolasjon til pallen dagen(e) etter isolasjon. Kriechmayr vant utforen i Wengen og Feller 3 plass i Schladming. Ingen av de var rapportert som veldig syk da. Tror vel legene til enkelte lagene har mye innflytelse også på starte/ikke-starte.
|
|
|
[Re: Oddefa]
31/01/2022 12:47
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
i alpint har iallefall 2 østerrikere gått rett fra smitte/isolasjon til pallen dagen(e) etter isolasjon. Kriechmayr vant utforen i Wengen og Feller 3 plass i Schladming. Ingen av de var rapportert som veldig syk da. Tror vel legene til enkelte lagene har mye innflytelse også på starte/ikke-starte. De retningslinjene jeg har sett som går på å starte veldig pent gjelder spesifikt for utholdenhetsidretter også, og lungene spesielt. Tror vel ikke alpint går som det, selv om det jo er "slitsomt" å kjøre på ski.
|
|
|
31/01/2022 12:57
|
OHD
Medlem
|
Medlem
Spennende å høre sistf episode av «I det lange løp» der "Løpelegen" (Anders Heen) uttaler seg. Han fokuserer ikke bare på utfordringer med lunger men også økt fare for betennelse på hjerte/ hjertepose selv etter mildt sykdomsforløp. Hans anbefaling om å være forsiktig samsvarer med rådene fra OLT.
Instragram - #happywheel_bikes
|
|
|
31/01/2022 12:59
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Greia er vel også seneffekten av det, og ikke kortsiktig prestasjon alene?
Jeg har løpt maraton med lungebetennelse uten å skjønne det selv, mykoplasmautgaven, det var heller ikke helt knirkefritt etterpå.
|
|
|
31/01/2022 13:43
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Vi kan vel nå nesten si at covid er det samme som hvilken som helst annen luftveisinfeksjon/influensa/forkjølelse. Det er ganske forskjellig fra person til person og fra forløp til forløp. Personlig bruker jeg ofte lang tid på å bli bra av luftveisinfeksjoner, og slik var det også denne gangen. Ble smitta 14. januar, og var bare borte fra hjemmekontoret kun en dag, men er fremdeles ikke klar til å trene igjen. Når det er sagt, så tror jeg ikke det ligger så veldig mye data/evidens bak rådene om at man må være superforsiktig. Jeg tror at det er bedre å komme seg i lett aktivitet ganske fort etter sykdom, men at man heller kan vente med å trene/trene hardt.
|
|
|
31/01/2022 13:53
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Deler mine egne erfaringer. Sykdomsbilde og tilnærming til idrett. Dette er MINE erfaringer og vurderinger og må ikke ses på som en fasitt. Innledningsvis. Har hørt podcast, studert veiledere fra olympiatoppen med mer. Disse fremstår utdaterte all den tid det er beviselig at mutasjonene i samfunnet i dag er annerledes covid fra dag 1. Mandag: 37,5 i feber og sår hals. Treningsfri Tirsdag: Tett i hals og bihuler. God allmenntilstand. Treningsfri Onsdag: Øvre luftveier og forkjølelse. 1 time Z1 for å sjekke kropp og puls hvordan det samsvarte. Alt virket bra. Torsdag: Treningsfri Fredag: Oppstart med litt økning i watt. 1,5 timer Z2. Testet i4 for å sjekke følelsen. «Blodsmak» og håndbrekket på når den sonen oppsto. Lørdag: 2 timer SS/medio. VELDIG forsiktig med puls. Lå i sone 3 og det føltes veldig bra. Søndag: 1 time jogging og lett styrke for å komme i gang. Covid uken totalt : 7:15 timer. Uke 2 Covid: 6 dager trening og 11 timer totalt. Uke 3: Denne uken vi er i nå. Friskmelder meg, men kjenner symptomer på forkjølelse. Lett sådan. Slim i hals. Men ikke mer. Tilbakemelding fra lege: Omikron har ikke samme påkjenning for lunger. Føles det som forkjølelse kan du trene som om du var forkjølet. Kjenn på kroppen underveis og etter. Er du sliten etter økta. Restituer litt ekstra. Lytt til kroppen gjelder her som ellers. Opplever at samfunnet og verden generelt gjør Covid (omikron) verre enn det det er. Føler man ubehag i pusten og brystet. Dra i nødbremsen. Hvis ikke. Tren etter fornuften.
|
|
|
31/01/2022 19:43
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Min take er at trening under sjukdom ikke er vits. Bare å holde seg kav i ro til en er frisk med god margin.
Ikke gøy Lav kvalitet på øktene Fare for hjerteposebetennelse? Tar lengre tid å bli frisk.
Skrur heller opp stryketreninga.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
01/02/2022 05:53
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Skrur heller opp stryketreninga.
Ja greit å få ut krøllene av skjorter og duker før konfirmasjons-sesongen 
- Stefan
|
|
|
01/02/2022 09:03
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Glemte å legge til en ting som de fleste her inne har styring på. Hvilepuls.
Er den høyere enn normalt har kroppen mer enn nok å drive med. Er hvilepulsen normal er balansen tålig i water. Om det er Covid eller Høysnue får så være.
|
|
|
01/02/2022 09:19
|
Torrdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kan vel også hende at de som har hatt det mildeste sykdomsforløpet har vært så heldige og fått tre doser allerede. Min aldersgruppe har ikke vært prioritert før ut på nyåret.
Med tanke på at jeg hadde ei feberfri natt først natt til i dag tenker jeg at jeg personlig kommer til å vente noen dager med å starte opp lett trening. Betennelse i hjerteposen synes jeg ikke høres spesielt bra ut. I det store bildet vil det sikkert lønne seg å holde igjen på trening nå, selv om det er noe hodet ikke har lyst til.
Angående hvilepuls så er det interessant at den var ca. 12 slag høyere enn vanlig på torsdag, det var den dagen jeg testet positivt, og også følte meg dårligst. Ser det er registrert hvilepuls på 56 den dagen, jeg ligger vanligvis rundt 42-45.
|
|
|
01/02/2022 13:59
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Fikk feber tirsdag for to uker siden, og var ganske slått ut påfølgende ukedager. Feberfri, men vond hals, lørdag. Ok form på søndag. Ventet til onsdag med å ta en lett økt som jeg hadde kjørt før så jeg kunne sammenligne. Tunge bein men pulsen var fin. Ny lett økt dagen etter hvor jeg følte meg fin. Så en vekkeøkt på søndag som gikk fint. Ramp test i går med kun noen få watt ned fra pre-corona. Altså 12 dager fra første sykdomsdag til første hardere økt. Ramp Test var j&% som alltid, men resultatet tyder på at jeg er back on track. Kjører på med intervaller fremover nå, men holder et ekstra øye med puls og følelse.
Rakk akkurat ikke ta dose 3 før jeg ble smittet.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
|
|