+1
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121676&filename=Cinelli Zydeco.jpg)
Så lekker!
Både profil og farger fører tankene hen til klassisk sykkelkross, og Zydeco kom da også til verden som en krossykkel.
Men siden den gang har Zinellli altså gjort den lengre, slakkere og lavere, les: mer stabil, og utstyrt den med siste standarder og de fleste festepunkter man kan ønske seg.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121677&filename=VRX Elite vs Zydeco.jpg)
Om du på
Bike Insights sammenlikner Votec VRX (i hvitt) med Zydeco (i svart), vil du se at Cinelli likevel har videreført noen trekk som tydelig viser den klassiske opprinnelsen.
Kjedestagene er lange - 440 mm - noe som gir dekklaring og stabilitet i massevis, foruten å redusere fare for hæloverlapp med sidevesker, som den faktisk har fester for. Jeg har samme kjedestagslengde på min vinter- og langturssykkel Kinesis Tripster AT. Det er behagelig, men du får gjerne ikke den helt samme responsen i tråkket som med kortere kjedestag.
Jeg kjenner meg altså godt igjen i det Russ Roca sier om kjedestagslengde her:
En annen forskjell som avspeiler det klassiske opphavet, er tilnærmet horisontalt overrør. Det ser helt riktig ut, men gir på Zydeco både lavere front og lengre seterør.
Den lavere fronten kan enkelt kompenseres med styreoppsett som du måtte foretrekke, men lengre seterør betyr kortere setepinne, som igjen betyr redusert vibrasjonsdemping.
En solid aluminiumsramme bygget for å tåle tung bikepacking, uten senkede setestag, med høyt møtepunkt mellom overrør og setestag og forholdsvis kort setepinne, tilsier at den muligens kan føles en smule hard. Igjen har jeg akkurat det samme på min Tripster, og har kompensert med fleksende setepinne. Den solide dimensjonen på setepinne på Zydeco - 31,6 mm - kan dessverre i seg selv redusere vibrasjonsdemping, men det er rimelig bredt utvalg pinner.
La meg understreke at ingenting av det ovennevnte er grunn til å velge bort sykkelen! Jeg skriver det kun for å vise noen forskjeller mellom denne og en sykkel du allerede har.
Slep/trail ligger nær VRX, så styreresponsen vil trolig være rimelig lik.
Alt tyder på at med Zydeco får du en stabil og pålitelig følgesvenn - med klassisk profil og rålekker, fargesprakende lakk som viser opphavet som krossykkel.