Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Duck]
13/01/2022 09:59
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
(NB! Jeg har ikke lest hele tråden og det er godt mulig noen i mellomtiden faktisk har gjort en sammenligning av energibehov, kostnad og kjøpekraft mot si OECD-land.) Har det alt vært en god sammenligning av energibehov og kostnad etter kjøpekraft mellom land vi gjerne sammenligner oss med, eller er det fortsatt syting over oss stakkars nordboere som har det så kaldt i lufta at vi har krav på lave strømpriser for å kunne gå med T-shorte inne hele året?
|
|
|
[Re: Tange]
13/01/2022 10:06
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Har det alt vært en god sammenligning av energibehov og kostnad etter kjøpekraft mellom land vi gjerne sammenligner oss med, eller er det fortsatt syting over oss stakkars nordboere som har det så kaldt i lufta at vi har krav på lave strømpriser for å kunne gå med T-shorte inne hele året? Det der er ekstremt umusikalsk overfor de som sitter hjemme og fryser. Du kan jo selv prøve å gi bort penger i en periode sånn at du lever slik f.eks de fattigste 10% gjør. Prøv å legge merke til hvordan du føler deg når ungene din fryser fordi du ikke klarer sørge for varme.
|
|
|
[Re: Tagelli]
13/01/2022 11:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har det alt vært en god sammenligning av energibehov og kostnad etter kjøpekraft mellom land vi gjerne sammenligner oss med, eller er det fortsatt syting over oss stakkars nordboere som har det så kaldt i lufta at vi har krav på lave strømpriser for å kunne gå med T-shorte inne hele året? Det der er ekstremt umusikalsk overfor de som sitter hjemme og fryser. Du kan jo selv prøve å gi bort penger i en periode sånn at du lever slik f.eks de fattigste 10% gjør. Prøv å legge merke til hvordan du føler deg når ungene din fryser fordi du ikke klarer sørge for varme. Du sliter tydelig med å se at jeg etterlyser en diskusjon om trinnvis prising av strøm, og skikkelig støtte av ENØK-tiltak for de som ikke har og aldri vil få råd til å kunne betale slike tiltak av egen lomme i tillegg til det som har foregått i tråden ellers. Kan skrive det en gang til: jeg etterlyser en diskusjon om trinnvis prising av strøm, og skikkelig støtte av ENØK-tiltak for de som ikke har og aldri vil få råd til å kunne betale slike tiltak av egen lomme (pga. lav inntekt vel å merke). Så nå kan du skrive hvorfor du mener det er umoralsk å etterlyse denne sammenligningen all den tid slike sammenligninger er fullstendig vanlig i forskning rundt økonomi og levekår i Europa og verden generelt. (Om det støtter deg, beklager men jeg lider ikke av politisk korrekthet.)
|
|
|
13/01/2022 11:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Du kan jo selv prøve å gi bort penger i en periode sånn at du lever slik f.eks de fattigste 10% gjør.
Og om det interesserer deg. Vi har i mange år (5+) levd av én industriarbeider inntekt (husholdning på 5). Dette var selvvalgt, men jeg vet veldig godt ut av egen erfaring hvordan det er å leve av en netto årsinntekt på <300k, og jeg tror vi var godt innenfor de nederste 10% du snakker om.
|
|
|
13/01/2022 11:54
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Det er noen som ønsker seg samfunn der du yter etter evne og mottar etter behov. Les: Staten skal gi det det du trenger etter du har gitt de alt du har. De finnes på stortinge og det er stadig mer populære blant velgerne.
Ikke så rart når du har en stat som lar markedet herje som de vil med innbyggerne sine når det kommer til essensielle varer. Noe selv kapitalistene i USA skjønner ikke går om markedsforholdene tillater for mye spekulasjon.
Hvorfor drar du inn kommunist-panikk her btw? Jeg snakket om et samfunn med en bra levestandard for alle innbyggerne. Helt enig at staten har latt markedet få styre alt for mye alt for lenge.
|
|
|
13/01/2022 13:56
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Du kan jo selv prøve å gi bort penger i en periode sånn at du lever slik f.eks de fattigste 10% gjør.
Og om det interesserer deg. Vi har i mange år (5+) levd av én industriarbeider inntekt (husholdning på 5). Dette var selvvalgt, men jeg vet veldig godt ut av egen erfaring hvordan det er å leve av en netto årsinntekt på <300k, og jeg tror vi var godt innenfor de nederste 10% du snakker om. Du kan jo selv prøve å gi bort penger i en periode sånn at du lever slik f.eks de fattigste 10% gjør.
Og om det interesserer deg. Vi har i mange år (5+) levd av én industriarbeider inntekt (husholdning på 5). Dette var selvvalgt, men jeg vet veldig godt ut av egen erfaring hvordan det er å leve av en netto årsinntekt på <300k, og jeg tror vi var godt innenfor de nederste 10% du snakker om. Det interesser meg egentlig ikke så veldig før det var slik at du havnet i situasjonen jeg beskrev. Det er ikke vanskelig å klare seg godt for fem stk på 250k. Det kommer helt an på mengden faste utgifter du får av å bo og hva slags tilgang du har til naturressurser. Bor du gratis i kårboligen på gården til foreldrene dine og har tilgang vedfyring er det ikke rare summene man trenger for et fint livsopphold. Om du må leie en leilighet til 10k og kun har tilgang på elektrisk oppvarming, er du fucked.
|
|
|
13/01/2022 14:35
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og om det interesserer deg. Vi har i mange år (5+) levd av én industriarbeider inntekt (husholdning på 5). Dette var selvvalgt, men jeg vet veldig godt ut av egen erfaring hvordan det er å leve av en netto årsinntekt på <300k, og jeg tror vi var godt innenfor de nederste 10% du snakker om. Du kan jo selv prøve å gi bort penger i en periode sånn at du lever slik f.eks de fattigste 10% gjør.
Og om det interesserer deg. Vi har i mange år (5+) levd av én industriarbeider inntekt (husholdning på 5). Dette var selvvalgt, men jeg vet veldig godt ut av egen erfaring hvordan det er å leve av en netto årsinntekt på <300k, og jeg tror vi var godt innenfor de nederste 10% du snakker om. Det interesser meg egentlig ikke så veldig før det var slik at du havnet i situasjonen jeg beskrev. Det er ikke vanskelig å klare seg godt for fem stk på 250k. Det kommer helt an på mengden faste utgifter du får av å bo og hva slags tilgang du har til naturressurser. Bor du gratis i kårboligen på gården til foreldrene dine og har tilgang vedfyring er det ikke rare summene man trenger for et fint livsopphold. Om du må leie en leilighet til 10k og kun har tilgang på elektrisk oppvarming, er du fucked. Hvilken situasjon havnet jeg i som du beskrev? Om du har følgt med hadde du vist at jeg kjøper ved for ca. 4 lapper hvert år og bor i enigbolig, som er kjøpt og nedbetalt akkurat slik de fleste gjør. Ved å låne en god del penger fra banken og betale månedlige avdrag for å komme til 0. Her er forøvrig noen tall med hva som defineres som 'fattig': https://ndla.no/subject:1:470720f9-6b03-40cb-ab58-e3e130803578/topic:1:00018b29-3b51-478d-a691-20732e0601fd/topic:1:0a6f688c-cb1e-4595-b0ee-1f85b24fdc3b/resource:1:68492 Vi lå fint innenfor dine 10%, men klart som så ofte må du komme med tilleggsinfo eller flytting av 'the goalpost'. Jeg skjønner det er kanskje litt kjedelig for din moralpreken at jeg faktisk vet hva jeg snakker om hvor det gjelder å leve over lengre tid på en inntekt som ligger godt under snittet. Du har forøvrig ikke gitt noen kommentar på mine forslag om trinnvis prising av strøm og ENØK-støtte basert på inntekt.
|
|
|
13/01/2022 14:42
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Vi lå fint innenfor dine 10%, men klart som så ofte må du komme med tilleggsinfo eller flytting av 'the goalpost'. Jeg skjønner det er kanskje litt kjedelig for din moralpreken at jeg faktisk vet hva jeg snakker om hvor det gjelder å leve over lengre tid på en inntekt som ligger godt under snittet.
Det er jo i aller høyeste grad du flytter "the goalpost" når du sitter å argumenterer for at du er < 10% samtidig som du sitter på nedbetalt enebolig.
|
|
|
13/01/2022 14:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja, boligen ble nedbetalt i perioden jeg snakker om. Snakk om å ikke lese hva jeg skriver.
Så i tilfelle du ikke har forstått.
I perioden vi levde av <300k bodde vi i enebolig som var belånt og som vi hadde månedlige utgifter på som nedbetaling av boliglån, forsikring, strøm, ved til oppvarming, vedlikehold og oppussing osv. og denne perioden varte i 5+ år.
|
|
|
13/01/2022 15:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kjetil Alstadheim, politisk redaktør Aftenposten kliner til:
«Det er sjelden politikere innrømmer galskap fra Stortingets talerstol. Men Fremskrittsparti-leder Sylvi Listhaug vil jo gjerne være en politiker som ikke pakker inn ting. For to år siden var hun med på åpningen av oljefeltet Johan Sverdrup. Hun kalte det «et industrieventyr». Hun skrøt av hvor lave utslippene av CO2 er på feltet.
– Vi snakker om 0,7 kilo pr. oljefat, mens gjennomsnittet i verden er 18 kilo, sa hun begeistret til NRK den gang.
Utslippene på Johan Sverdrup er så lave fordi feltet får elektrisitet fra land. Nå har Listhaug kommet til at hun hadde vært helt pling i bollen. Klin kokos. Sprø som en kjeks.
– Og så kunne man med fordel slutte å sløse strøm ute på oljeplattformene på denne galskapen som elektrifisering er, sa hun i Stortingets muntlige spørretime onsdag.
Listhaug mente muligens at hun nå har lagt galskapen bak seg. Men den som leser Nationen, kunne lure. I høst ville Frp kutte 1,5 milliarder kroner i overføringene til bøndene. Det ble ikke vedtatt. Men nå ber Listhaug om at bøndene får ekstra strømstøtte. På toppen av bevilgninger Frp var imot. Var hun fortsatt ikke helt i vater?
Men Listhaug var for streng med seg selv. Det var ikke galskap hun var rammet av hverken da hun var for elektrifisering eller når hun nå vil gi mer penger til bøndene.
Det er bare helt normal opportunisme.»
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/01/2022 16:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er vel få partier som har 'rent mel i posen' hvor det gjelder å ha ansvar for dagens situasjon. De fleste har vel i sin tid vært med på å stemme for et eller flere av tiltakene som har ført til priskrisen. Kjekt at man nå er i opportunsisjonen.
|
|
|
14/01/2022 11:44
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Vil kostpris på strøm på samme måte kunne gi unødvendig bruk av strøm/sløsing? Vil folk dusje litt lengre hvis det ikke betyr noe? Osv?
Igjen; hva er denne sløsningen du snakker om, hvordan definerer du det og utgjør den noe betydelig andel? Jeg sliter med å skjønne hva slags tiltak du mener folk skal gjøre for at du skal tenke at nå er det på tide med lavere strømpriser igjen? Hvor stor betydning det har kan nok diskuteres, men jeg husker godt et nyhetsinnslag på TV "tidlig i strømkrisen" hjemme hos en kjernefamilie der de bedyret at de hadde INGEN muligheter til å spare mer på strømmen. Samtlige satt med kun t-skjorte på overkroppen... Ellers takk for en fin tråd som jeg har forsøkt å følge med på og få litt kunnskap av. Forumet leverer igjen, med kunnskapsrike folk som deler.
|
|
|
14/01/2022 17:17
|
Tex
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Tex]
14/01/2022 17:35
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Var fin den der 😄
Redigert av TrondAM; 14/01/2022 17:52.
|
|
|
14/01/2022 17:44
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er nysgjerrig på det narrativet som SV og media har etablert i vinter : at nordmenn sitter og fryser og har knapt råd til å ta en dusj hver 14.dag, pga høye strømpriser. Min hypotese er at det er noen få ( som har det økonomisk tøft nok, også uten høye strømpriser) . Det blir interessant å se hvor mange som har fått bostøtte eller sosialhjelp for å avhjelpe strømprisene i vinter.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
14/01/2022 22:45
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"De Grønne" i Tyskland har akkurat presentert en røff kostnadsberegning for Klimawende. Det er helt galematias og vil aldri la seg gjennomføre. Husk at nesten et samlet Storting står skulder til skulder med det tyske tankegods Wiedsvang i DN oppsummerer det hele. "Det kan nødvendigvis ikke sammenlignes, men for å si noe om størrelsesordenen: Tyskland har en økonomi som er omtrent ti ganger så stor som den norske. Overført på norske forhold vil den tyske planen tilsvare investeringer på 50 milliarder kroner i året. Det lukter av vindmøller på hvert nes, permanent strømpris på vinterens nivå og bompengesatser som vil rive ut bunnen i lommeboken til en gjennomsnittlig småbarnsfamilie." "Regningen må betales gjennom skatter, avgifter, fordyrende reguleringer eller mest sannsynlig alt på en gang" "Demokrati fungerer gjennom kompromisser, men klimaendringene gir ikke rom for kompromisser. Mens klokken for klimaendringene tikker, blir dette strukturelle misforholdet stadig klarere, fremholder han. I Norge har professor Jørgen Randers trukket en tilsvarende konklusjon." Man skal være ganske frakoblet virkelighetens verden og stort sett holde seg på hytta mens man bytter på de to el bilene på å komme seg dit og betale strømregningen med glede hvis man tror noe slikt som dette lar seg gjennomføre selv i unhinged Tyskland. https://www.dn.no/kommentar/klimaen...gelige-gronne-nodvendigheter/2-1-1144653
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
15/01/2022 05:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det er tyskerne som driver dette og man kan jo lure hva det er med de folka der som alltid trekkes mot det ekstreme.
*lol* Neste? Siden du spør så pent og åpenbart trenger en realitetsorientering. EUs klimapolitikk er i hovedsak et resultat av Tysklands/Merkels helt uansvarlige og urealistiske ideer om hvordan å gripe an bekjempelsen av de økende drivhusgassene i atmosfæren. I denne prosessen tok de med en 16 åring som rådgiver. En del av de andre landene så på det tidspunktet at det kanskje ville være lurt å nøye seg med å lytte på det ungdommelige sinnet, men fremdeles la voksne ta avgjørelsene. Norge har hele veien stått skulder ved skulder med Tyskland. Resultatet ser vi nå med en veldig uoversiktlig situasjon som destabiliserer hele kontinentet med geopolitiske følger. Det er bare seks år siden samme folk/dame satt hele kontinentet på prøve med sin velkomstpolitikk. Man kan så klart forstå tyskernes behov for å fremstå som progressive og omtenksomme, men ved å strekke strikken like mye i den andre retningen så skaper det rom for uenigheter og også potensiell strid. I tillegg kommer det geopolitiske aspektet inn siden tilgang og kontroll på eget energibehov ikke bare er et spm om velferd, men også viktig i et sikkerhetsperspektiv hvor ikke alle nødvendigvis ønsker deg vel. Putin har hatt god tid på å utmeisle en plan for å si det slik. Å fase ut egen produksjon før man har nye stabile er så vilt at man egentlig ikke skulle tro det var mulig, men det er altså der en av verdens ledende industrinasjoner er i dag. https://www.google.com/amp/s/www.ex...erman-coalition-france-nuclear-power/ampJo takk men ellers takk. Min realitetsorientering ligger i studiepoeng i fornybar energi. Det er forskjell på å være 16 og å oppføre seg som 16. At du drar dette kortet er ikke akkurat noe som tilfører debatten noe konstruktivt, det er noen av oss som er litt smålei denne raljeringen og harseleringen. "De Grønne" i Tyskland har akkurat presentert en røff kostnadsberegning for Klimawende. Det er helt galematias og vil aldri la seg gjennomføre. Husk at nesten et samlet Storting står skulder til skulder med det tyske tankegods Wiedsvang i DN oppsummerer det hele. "Det kan nødvendigvis ikke sammenlignes, men for å si noe om størrelsesordenen: Tyskland har en økonomi som er omtrent ti ganger så stor som den norske. Overført på norske forhold vil den tyske planen tilsvare investeringer på 50 milliarder kroner i året. Det lukter av vindmøller på hvert nes, permanent strømpris på vinterens nivå og bompengesatser som vil rive ut bunnen i lommeboken til en gjennomsnittlig småbarnsfamilie." "Regningen må betales gjennom skatter, avgifter, fordyrende reguleringer eller mest sannsynlig alt på en gang" "Demokrati fungerer gjennom kompromisser, men klimaendringene gir ikke rom for kompromisser. Mens klokken for klimaendringene tikker, blir dette strukturelle misforholdet stadig klarere, fremholder han. I Norge har professor Jørgen Randers trukket en tilsvarende konklusjon." Man skal være ganske frakoblet virkelighetens verden og stort sett holde seg på hytta mens man bytter på de to el bilene på å komme seg dit og betale strømregningen med glede hvis man tror noe slikt som dette lar seg gjennomføre selv i unhinged Tyskland. https://www.dn.no/kommentar/klimaen...gelige-gronne-nodvendigheter/2-1-1144653Ja det er helt vilt at vi med vårt lands økonomi enda ikke har begynt å sette av noe som helt i størrelsesorden for å begynne å få disse 50 mrd. inn i budsjetter. Jegt vet ikke om du er klar over det men Norge ligger på de fleste områder langt i bakevja. Det holder ikke lenger å sitte med olja og braute noe om vannkrafta som var nok til å dekke eget behov for hauger av titalls år siden. Siden dette er bak betalingsmur så tillater jeg meg å oppsummere de enkle fakta raljeringen din handler om basert på overskrifter: "Ubehagelige grønne nødvendigheter Tyskland viser prisen på det grønne skiftet. Den svir."Jeg lurer litt på hvem det er som har fått deg til å tro at dette skal bli enkelt og billig, kanskje du selv trenger en realitetsorientering?
|
|
|
[Re: JoachimV]
15/01/2022 10:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er tyskerne som driver dette og man kan jo lure hva det er med de folka der som alltid trekkes mot det ekstreme.
*lol* Neste? Siden du spør så pent og åpenbart trenger en realitetsorientering. EUs klimapolitikk er i hovedsak et resultat av Tysklands/Merkels helt uansvarlige og urealistiske ideer om hvordan å gripe an bekjempelsen av de økende drivhusgassene i atmosfæren. I denne prosessen tok de med en 16 åring som rådgiver. En del av de andre landene så på det tidspunktet at det kanskje ville være lurt å nøye seg med å lytte på det ungdommelige sinnet, men fremdeles la voksne ta avgjørelsene. Norge har hele veien stått skulder ved skulder med Tyskland. Resultatet ser vi nå med en veldig uoversiktlig situasjon som destabiliserer hele kontinentet med geopolitiske følger. Det er bare seks år siden samme folk/dame satt hele kontinentet på prøve med sin velkomstpolitikk. Man kan så klart forstå tyskernes behov for å fremstå som progressive og omtenksomme, men ved å strekke strikken like mye i den andre retningen så skaper det rom for uenigheter og også potensiell strid. I tillegg kommer det geopolitiske aspektet inn siden tilgang og kontroll på eget energibehov ikke bare er et spm om velferd, men også viktig i et sikkerhetsperspektiv hvor ikke alle nødvendigvis ønsker deg vel. Putin har hatt god tid på å utmeisle en plan for å si det slik. Å fase ut egen produksjon før man har nye stabile er så vilt at man egentlig ikke skulle tro det var mulig, men det er altså der en av verdens ledende industrinasjoner er i dag. https://www.google.com/amp/s/www.ex...erman-coalition-france-nuclear-power/ampJo takk men ellers takk. Min realitetsorientering ligger i studiepoeng i fornybar energi. Det er forskjell på å være 16 og å oppføre seg som 16. At du drar dette kortet er ikke akkurat noe som tilfører debatten noe konstruktivt, det er noen av oss som er litt smålei denne raljeringen og harseleringen. "De Grønne" i Tyskland har akkurat presentert en røff kostnadsberegning for Klimawende. Det er helt galematias og vil aldri la seg gjennomføre. Husk at nesten et samlet Storting står skulder til skulder med det tyske tankegods Wiedsvang i DN oppsummerer det hele. "Det kan nødvendigvis ikke sammenlignes, men for å si noe om størrelsesordenen: Tyskland har en økonomi som er omtrent ti ganger så stor som den norske. Overført på norske forhold vil den tyske planen tilsvare investeringer på 50 milliarder kroner i året. Det lukter av vindmøller på hvert nes, permanent strømpris på vinterens nivå og bompengesatser som vil rive ut bunnen i lommeboken til en gjennomsnittlig småbarnsfamilie." "Regningen må betales gjennom skatter, avgifter, fordyrende reguleringer eller mest sannsynlig alt på en gang" "Demokrati fungerer gjennom kompromisser, men klimaendringene gir ikke rom for kompromisser. Mens klokken for klimaendringene tikker, blir dette strukturelle misforholdet stadig klarere, fremholder han. I Norge har professor Jørgen Randers trukket en tilsvarende konklusjon." Man skal være ganske frakoblet virkelighetens verden og stort sett holde seg på hytta mens man bytter på de to el bilene på å komme seg dit og betale strømregningen med glede hvis man tror noe slikt som dette lar seg gjennomføre selv i unhinged Tyskland. https://www.dn.no/kommentar/klimaen...gelige-gronne-nodvendigheter/2-1-1144653Ja det er helt vilt at vi med vårt lands økonomi enda ikke har begynt å sette av noe som helt i størrelsesorden for å begynne å få disse 50 mrd. inn i budsjetter. Jegt vet ikke om du er klar over det men Norge ligger på de fleste områder langt i bakevja. Det holder ikke lenger å sitte med olja og braute noe om vannkrafta som var nok til å dekke eget behov for hauger av titalls år siden. Siden dette er bak betalingsmur så tillater jeg meg å oppsummere de enkle fakta raljeringen din handler om basert på overskrifter: "Ubehagelige grønne nødvendigheter Tyskland viser prisen på det grønne skiftet. Den svir."Jeg lurer litt på hvem det er som har fått deg til å tro at dette skal bli enkelt og billig, kanskje du selv trenger en realitetsorientering? Jeg har aldri sagt at jeg tror det blir billig. Jeg følger med. Det jeg har sagt er at omkostningene for det Grønne skiftet er grovt underkommunisert og at implikasjonene på samfunnet forøvrig aldri har vært oppe til skikkelig vurdering. Resultatet er en hodeløs politikk som er med på å destabilisere hele Europa. Hastigheten på endringene og hva man forventer folk skal være i stand til å ta til seg av endringer mangler enhver rot i virkelighetens verden. Når man enda ikke har skjønt dette og småsårt klager over raljering så blir det bare flaut. Det har jo ikke akkurat manglet på raljering over kritiske røster de siste åra, men nå som virkningene begynner å bli tydelige så får vi forhåpentligvis en mer edruelig debatt rundt temaet og forhåpentligvis vil endetids sekten få mindre plass.
|
|
|
15/01/2022 11:10
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg har aldri sagt at jeg tror det blir billig. Jeg følger med. Det jeg har sagt er at omkostningene for det Grønne skiftet er grovt underkommunisert og at implikasjonene på samfunnet forøvrig aldri har vært oppe til skikkelig vurdering. Resultatet er en hodeløs politikk som er med på å destabilisere hele Europa. Hastigheten på endringene og hva man forventer folk skal være i stand til å ta til seg av endringer mangler enhver rot i virkelighetens verden. Når man enda ikke har skjønt dette og småsårt klager over raljering så blir det bare flaut. Det har jo ikke akkurat manglet på raljering over kritiske røster de siste åra, men nå som virkningene begynner å bli tydelige så får vi forhåpentligvis en mer edruelig debatt rundt temaet og forhåpentligvis vil endetids sekten få mindre plass.
Flott da at sånne som deg bidrar med edruelighet til debatten. Når "endetids sekten" har blitt kneblet i årevis fordi de angivelig ikke har hatt en helhetlig politikk så har man i stedet latt være ¨høre etter. Det er ikke bare "grovt underkommunisert", det har aldri vært noen kommunikasjon. Da er det klart det kommer som et sjokk på virkeligheten på enkelte som har gått å lukka øyne og ører.
|
|
|
15/01/2022 11:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
forhåpentligvis vil endetids sekten
Hva er "endetids sekten"?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/01/2022 11:41
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har aldri sagt at jeg tror det blir billig. Jeg følger med. Det jeg har sagt er at omkostningene for det Grønne skiftet er grovt underkommunisert og at implikasjonene på samfunnet forøvrig aldri har vært oppe til skikkelig vurdering. Resultatet er en hodeløs politikk som er med på å destabilisere hele Europa. Hastigheten på endringene og hva man forventer folk skal være i stand til å ta til seg av endringer mangler enhver rot i virkelighetens verden. Når man enda ikke har skjønt dette og småsårt klager over raljering så blir det bare flaut. Det har jo ikke akkurat manglet på raljering over kritiske røster de siste åra, men nå som virkningene begynner å bli tydelige så får vi forhåpentligvis en mer edruelig debatt rundt temaet og forhåpentligvis vil endetids sekten få mindre plass.
Det grønne skiftet har to spørsmål. Er det nødvendig og hva vil det koste? Her er det vanlig å blande sammen diskusjonene, type det er så dyrt at jeg ikke vil tro på det. Som alle diskusjoner tenker jeg det handler om hvor mye penger er det fornuftig å bruke. Er man ikke enig i at det er fornuftig å bruke penger i det hele tatt, så kan man krangle om punkt en. Alle er nemlig enige i at det er idiotisk å bruke penger på ordne noe som ikke trenger ordning. Og alle er enige i at vi burde bruke alt vi kan for å sende opp Bruce Willis til å sprenge en astroide om den kom. Klimaendringer er verken eller. Men så er heller ikke 50 GNOK på langt nær alle pengene vi har. I tillegg til alt dette så har vi ved så store summer som 50 GNOK per år for land så store summer at man ikke lenger kan tenker på hva man ellers kunne kjøpt for disse pengene. Man må se på hva investeringene skaper, hva de går på bekostning av. Om folk bare fikk disse pengene ville de bli helikopterpenger.
Redigert av appelsin2; 15/01/2022 11:43.
|
|
|
[Re: GeirK]
15/01/2022 11:41
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hva er "endetids sekten"? En særskrivingsfeil, tror jeg  Som hva er "dame sykkel". Eller "klima endring". Gaston Lagaffe aka Viggo er forresten en jovial belgier. Vet ikke hvorfor han er så alvorlig her.
|
|
|
15/01/2022 12:04
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Forresten, 50 GNOK/år er ikke en gang 800 kr/person per måned. Altså det er litt penger, men et spytt i havet om det løser serisørt problem. Ett år med 3% mindre lønnsøkning for en person med middels lite utbetalt å leve for. Vi kan si 5% så har vi tatt med at ikke alle jobber og litt skatt og slikt.
Nå ble jeg optimist her! Dette er jo mye mindre enn jeg hadde trodd! Takk for positive tall på en lørdag!
Redigert av appelsin2; 15/01/2022 12:09.
|
|
|
[Re: appelsin2]
15/01/2022 12:11
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Forresten, 50 GNOK/år er ikke en gang 800 kr/person per måned. Altså det er litt penger, men et spytt i havet om det løser serisørt problem. Ett år med 3% mindre lønnsøkning for en person med middels lite utbetalt å leve for. Vi kan si 5% så har vi tatt med at ikke alle jobber og litt skatt og slikt.
Nå ble jeg optimist her! Dette er jo mye mindre enn jeg hadde trodd! Takk for positive tall på en lørdag! Mangler du ikke en 0? Du hadde rett.
Redigert av Andreas83; 15/01/2022 12:16. Rediger grunn: Pr mnd.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Sepeda]
15/01/2022 12:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva er "endetids sekten"? En særskrivingsfeil, tror jeg  Som hva er "dame sykkel". Eller "klima endring". Gaston Lagaffe aka Viggo er forresten en jovial belgier. Vet ikke hvorfor han er så alvorlig her. Nei si det. Det har også slått meg at han har valgt en særdeles upassende avatar Det er ikke særskrivingsfeilen jeg henger meg opp i, men hva han mener med uttrykket. Det er generelt vanskelig å få tak på budskapet når man bruker egensnekrede uttrykk som man ikke forklarer.
|
|
|
[Re: GeirK]
15/01/2022 12:19
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det er ikke særskrivingsfeilen jeg henger meg opp i, men hva han mener med uttrykket. Det er generelt vanskelig å få tak på budskapet når man bruker egensnekrede uttrykk som man ikke forklarer. Enig. Men det er lov å resonnere seg frem til at han med "endetidssekten" mener dem som mener at klimaendringer er menneskeskapte, at FNs klimapanel (IPCC) sine scenarier er vitenskapelig begrunnede og troverdige, og at statene plikter å etterleve sine forpliktelser under bl.a. Paris-avtalen. Hvis det skulle vise seg at han mener noe annet, som f.eks. Aum Shinrikyo, sier han sikkert fra 
|
|
|
15/01/2022 13:39
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når alt man har igjen er en skrivefeil........... stakkarslig er bare forbokstaven. Virkeligheten kaller for min del. The ususal suspects får fortsette i sitt stadig skrumpende ekkokammer.
|
|
|
15/01/2022 13:42
|
Tex
Besatt
|
Besatt
SV foreslår å skille mellom nødvendig og unødvendig strømforbruk: Enkelt sagt at strømmen du trenger for varme til huset ditt eller kaffekoking – absolutt viktig for de fleste i Norge – den skal ha lav pris. Strømmen til boblebadet på verandaen til enkelte skal ha en annen, sa han i sin tale til landsstyret fredag.https://www.aftenposten.no/norge/po...or-statlig-stroemselskap-og-toprissystem Jeg ser for meg enkelte krevende grenseoppganger med en slik ordning. For eksempel dette med pisking av krem. Er det matlaging (med billig strøm) eller unødvendig luksus (med dyr strøm)?
|
|
|
15/01/2022 13:57
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Når alt man har igjen er en skrivefeil........... stakkarslig er bare forbokstaven.  Håpet du ville skjønne at særskrivingsfeilen ikke var poenget. Poenget var derimot at man kanskje ikke behøvde å stille spørsmålet. Beklager om det var uklart eller ufint. Hilsen en stakkarslig endetidssekterist  som faktisk er enig med både deg og Wiedswang om at det grønne skiftet blir både krevende og kostbart, og utvilsomt tøffere enn mange har tatt innover seg. Mange av oss endetidssekterister gjør forresten vårt beste for å finne løsninger for næringsliv og stat til daglig, uten å ha fasit eller nødvendigvis lykkes. Selv har jeg ingen enkel løsning på høye strømpriser, så burde ikke vikle meg inn i tråden. (Men altså, jeg elsker Gaston aka Viggo og de fleste andre av André Franquins skapninger, om det så er Herr Høm, Frøken Janne eller selv Sprint og Spiralis, så sliter litt med at din Viggo er så bombastisk her på forumet. Kanskje er det hentet fra Franquins Sorte Sider. Som jeg for øvrig anbefaler på det varmeste.) Virkeligheten kaller for min del. The ususal suspects får fortsette i sitt stadig skrumpende ekkokammer. Jeg vet ikke om det betyr sykkeltur eller noe annet, men uansett er jeg helt enig at virkelighet er bedre enn ekkokammer, og ønsker deg eventuelt en fin tur! Vi har opptil flere badass-førerapporter fra Marka det siste døgnet - jeg må bare manne meg opp og følge deres eksempel.
|
|
|
15/01/2022 15:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når alt man har igjen er en skrivefeil........... stakkarslig er bare forbokstaven. Virkeligheten kaller for min del. The ususal suspects får fortsette i sitt stadig skrumpende ekkokammer. Fikk du med deg at jeg skrev: "Det er ikke særskrivingsfeilen jeg henger meg opp i"?
|
|
|
|
|