Preppe-patenter?
|
Re: Preppe-patenter?
[Re: Knirkekne]
10/01/2022 13:03
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser for meg en ekvipasje der én sykler foran og drar hoppetussa, mens én går bak og holder den fast/oppreist. Litt som jordbruk i Nord-Korea. Eller enkelt hagejordbruk på våre kanter helt fram til nylig: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121564&filename=262361239_10220657834895290_6622225129191007639_n.jpg)
Gaute
|
|
|
[Re: Anders A-R]
10/01/2022 13:15
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Veldig glad for innsatsen deres, Gorilla/monkeypinch er kjempebra nå, men tidvis utfordrende å komme seg dit. Lurer på om å sykle/tråkke opp den vanlige alternativen for de våte vintermyrene (opp mot stenshøgda) kanskje er fornuftig. Jeg sykla også litt på gardlaus i dag og det var også veldig bra, men tror de stiene også blir glad for tjukkas-besøk  Blir vel uansett litt sykkelpause på meg fram til frosten er tilbake skikkelig
|
|
|
10/01/2022 15:32
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Takk. Tenker å prøve å sette gode spor i mildværet. Da blir det forhåpentlig fint om kulda kommer. Pigget skinny er morsommere enn fat når det er hardt, så gode spor til skinny er målet for min del.
------------------------------- NOTS
|
|
|
[Re: Lunix]
10/01/2022 16:18
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ble såpass amper i humøret at el-motstand ble til el-hat. Ble til og med utskjelt av hundelufter pga nevnte gruppes oppførsel. Heldigvis kom snøen og dekket over, og vi kunne begynne på nytt.
Er høy andel settere + eiere i det området... Hva gikk kjefta på? Bajaskjøring eller bare at syklister er djevler med to hjul?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
10/01/2022 20:48
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Bajaskjøring, passering av folk og hund i ganske stor fart.
Vi ble forsåvidt venner, damen så jo at jeg ikke var lynkjapp oppover med blytung fat på tungt føre. Dessuten stoppet jeg når jeg møtte dem for å la dem passere. Dame med grå-sort setter. Sinna dame, men hyggelig når hun først fikk det ut. Som du kanskje vet krasjet jeg med en hund under Vestergyllen rundt for 10+ år siden med ganske tragisk resultat. Liker hunder og ønsker ikke repetisjon.
|
|
|
10/01/2022 21:02
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Når det gjelder utstyr til prepping så syns jeg at mange forslag lager for brede løyper. Fiskelaus og Gorilla holder vel ca 30 cm bredde nå og det er egentlig nok. Over 40 cm ser jeg ikke behov for. For meg er det greit med litt "straff" om jeg ikke greier å holde sporet. Gir jo bare en ekstra utfordring.
|
|
|
[Re: Ndreas]
10/01/2022 21:22
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Veldig glad for innsatsen deres, Gorilla/monkeypinch er kjempebra nå, men tidvis utfordrende å komme seg dit. Lurer på om å sykle/tråkke opp den vanlige alternativen for de våte vintermyrene (opp mot stenshøgda) kanskje er fornuftig. Jeg sykla også litt på gardlaus i dag og det var også veldig bra, men tror de stiene også blir glad for tjukkas-besøk  Blir vel uansett litt sykkelpause på meg fram til frosten er tilbake skikkelig Tenkte å prøve å sette et godt spor opp til Gorilla, mellom skisporene når det blir kram snø igjen. Muligens også prøve å kjøre opp stien fra Gorilla-start ned til Fiskelaus så man kan slippe løypa. Hvis hundelufterne er like flinke til å hjelpe som de har vært hittil kan det gå. Er vel for lite trafikk på den som går i høyden, fra hytta i enden av veien og bort til Gorilla til at det nytter å få til noe der oppe. Er grisetungt å sette de første sporene. Et tog med tjukkaser hadde vært saker 
|
|
|
11/01/2022 07:58
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Ja godt poeng. Skulle hatt en stall av fatbikes til prepping, så hadde det både vært gøyere og blitt bedre.
|
|
|
11/01/2022 08:32
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bajaskjøring, passering av folk og hund i ganske stor fart.
Vi ble forsåvidt venner, damen så jo at jeg ikke var lynkjapp oppover med blytung fat på tungt føre. Dessuten stoppet jeg når jeg møtte dem for å la dem passere. Dame med grå-sort setter. Sinna dame, men hyggelig når hun først fikk det ut. Som du kanskje vet krasjet jeg med en hund under Vestergyllen rundt for 10+ år siden med ganske tragisk resultat. Liker hunder og ønsker ikke repetisjon.
Skjønner, det er jo forståelig å bli harm da. Vestergyllen-saken var nitriste greier og det må vi jobbe hardt for å unngå en reprise av. Budstikka ville frydet seg over nye motsetningsforhold de kan skrive om...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
11/01/2022 08:34
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har forøvrig funnet en variant av Snowdog som går på batteri, laget av en kar i Montana. Spesifikt laget med trekkapasitet for preppevogn bak. Ser lekkert ut. Løser en god del av de tekniske utfordringene som jeg så for meg med å lage en slik.
Han har delt en god del info på sine FB-sider, så jeg skal studere videre hvordan. Total byggekost for en sånn bli nok rundt 50-60K. Finner vi en velvillig grunneier kan det bli supre forhold gjennom hele vinteren.
|
|
|
11/01/2022 08:39
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Utrolig kul greie, men mtp hvor man får lov å bruke den, tror jeg kanskje å kjøpe inn et par felles-tjukkaser gir bredere nedslagsfelt og hjelper ribbe-sesongen bedre 
|
|
|
11/01/2022 10:20
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi er vel et par tre stykker på Fat som har tråkka opp ganske bra med spor på Garlaus i det siste. Tenker at når to eller tre (vi holder på hver for oss, ikke organisert) kan få det såpass bra, ville 10 stk på Fat kunne fått til noe supert.
Det er litt gøy å se at vi får hjelp av fotfolket. Har vi først satt et fint 20cm spor, så tar fotfolket det i bruk og hjelper til med tråkkingen.
Det krever at man lar det sette seg litt før det er bra på skinny/u-fat. Vi hadde brukt mange timer i mildværet forrige uke bare får å se at en liten gruppe med motorsyklister kjørte i filler alt mellom rundene våre.
Ble såpass amper i humøret at el-motstand ble til el-hat. Ble til og med utskjelt av hundelufter pga nevnte gruppes oppførsel. Heldigvis kom snøen og dekket over, og vi kunne begynne på nytt.
Hadde vi vært fler hadde det blitt hardere og sikkert flere stier.
Opplevd det samme med Hester. Duster finnes det over alt uavhengig hva de sykler/rir på... kan ikke skylde på hverken hest eller sykkel her, er vel heller rassen som sitter oppå de. Så jeg skjønner frustrasjonen din.
|
|
|
11/01/2022 10:30
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Beste etter man har trekt dekk er vel at det pakkes enda mer ned med fatbike. Dekkene bare "måker" løypa, mens det må bruk til etterpå og litt riktig vær for at det skal sette seg skikkelig. Fotfolk og sykling bidrar til å pakke ned mer, mens hester er nok møkk som harver opp uansett om det er løst eller hardt.
Skal man gjøre noe bedre enn kombinasjon dekk, fatbike og fotfolk/tynnsykler så tror jeg man må over på type snowdog/ATV med tyngre redskap hengende bak. Men selv med det så kreves det at snøen får satt seg litt i ettertid og bli brukt før forholdene blir prima.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
|
|