Uten at jeg er vaksineekspert så er ikke dette radikalt nye teknikker dratt ut av lufta
Nei det er ikke nye teknikker, men det er fortsatt helt nye mrna-molekyler du får inn i kroppen. Hva effekten av den oppskriften du får inn i kroppen din har på lang sikt er det svært vanskelig å bedømme uten at man har studert det over lengre tid. Dette, sammen med kroppsintegritet og frihet er de store argumentene for de som ikke ønsker ta denne vaksinen. Det er viktig å tenke på for å skjønne ståstedet til sine meningsmotstandere og få en fornuftig dialog.
Re: Smitte, lockdown here we go again?
[Re: sanouka]
#269466511/01/202209:46
Jo klart, og et moment vaksine-nølerne stort sett aldri nevner er hvordan det går ut over sårbare grupper når en del av samfunnet nøler/nekter å ta vaksine.
Hva effekten av den oppskriften du får inn i kroppen din har på lang sikt er det svært vanskelig å bedømme uten at man har studert det over lengre tid.
Hva får deg til å anta at det skal være noen relevante effekter "på lang sikt" som må hensyntas?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: Ndreas]
#269467011/01/202209:50
Jo klart, og et moment vaksine-nølerne stort sett aldri nevner er hvordan det går ut over sårbare grupper når en del av samfunnet nøler/nekter å ta vaksine.
Jeg har ikke den samme opplevelsen. Argumentasjonen sånn jeg ser det, går mer på at når hovedargumentet for vaksinen er mildere sykdomsforløp, så er ikke lenger flokkimmunitet et særlig viktig argument. Sier du noe om belastningen på helsevesenet, så får man motargument med tjukkaser, røykere og sofagriser. Som jo i og for seg er et poeng. Men fronter jo Helsedirektoratet en ny lov som skal gi de rett til å komme på uanmeldt inspeksjon av kjøleskapet ditt, så da er vi jo på vei til å få tatt fedmes kostnad på samfunnet ved roten.
#269468711/01/202210:30
Jeg ser Pfizer er igang med å produserer og teste vaksine som er oppdatert for omikron. Hvis jeg antar rett, så vil alle som tar booster nå også få tilbud om denne nye vaksinen til/før sommeren. EU-vaksinepasset mitt varer til uti mai en eller annen gang, så hva tenker vi om å utsette denne boosteren og heller vente på den nye som kommer ca da?
Jeg har jo ikke lyst til å ta flere vaksiner enn det som er nødvendig.
[Re: Tagelli]
#269468911/01/202210:35
Jeg har ikke den samme opplevelsen. Argumentasjonen sånn jeg ser det, går mer på at når hovedargumentet for vaksinen er mildere sykdomsforløp
og lavere totale viral load (toppene ser ut til å være noenlunde like, men totalen ser ut til å være relevant lavere for vaksinerte)
, så er ikke lenger flokkimmunitet
fortsatt
et særlig viktig argument
Angående 'flokkimmunitet'. Med bakgrunn i tidligere kunnskap om coronavirus generelt og mulighet for reinfeksjon for de som har gjennomgått COVID-19, som man alt så tidlig i 2020, er det vel lenge siden noen særlig hadde tro på at man kunne ta knekken på hele viruset ved å bare vaksinere mange nok slik man har gjort med kopper.
#269469611/01/202211:02
Jeg ser Pfizer er igang med å produserer og teste vaksine som er oppdatert for omikron. Hvis jeg antar rett, så vil alle som tar booster nå også få tilbud om denne nye vaksinen til/før sommeren. EU-vaksinepasset mitt varer til uti mai en eller annen gang, så hva tenker vi om å utsette denne boosteren og heller vente på den nye som kommer ca da?
Jeg har jo ikke lyst til å ta flere vaksiner enn det som er nødvendig.
Antar du at det kan være langtidseffekter av vaksinen? Ja eller nei.
Jeg antar at det er en grunn til at normale protokoller for utprøving av legemidler er slik de er. Så jeg antar at det er en overveiende sannsynlighet for at man vil finne langtidseffekter man ikke har kunnet advare mot
Jeg antar at det er en grunn til at normale protokoller for utprøving av legemidler er slik de er. Så jeg antar at det er en overveiende sannsynlighet for at man vil finne langtidseffekter man ikke har kunnet advare mot
Dette er ikke langtdseffekter. Det er effekter man finner fordi man har eksponert legemidler for en mye større populasjon enn under testforsøkene. Dessuten er dette lite relevant til vaksiner siden man ikke tar en vaksine daglig gjennom flere år.
Har du noen gang hørt om en vaksine som hadde en alvorlig langtidseffekt?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#269470511/01/202211:31
Fortell meg hvorfor jeg skal svare på spørsmål som du ønsker svar på og er voksen nok til å finne ut av selv?
DEN ENESTE måten jeg kan finne ut om du har sett vaksiner som har gitt langtidseffekter er at du forteller meg det.
Herrergud så lei jeg er av å prøve å ha samtaler med folk som nekter å svare på enkle spørsmål de blir stilt. Det handler om å skrive "ja" eller "nei", noe de fleste barneskoleelever klarer. Jeg fatter ikke hvorfor mange voksne sliter så fryktelig med dette.
Har DU hørt om NOEN vaksiner NOEN gang som har hatt en alvorlig langtidseffekt?
a) Ja b) Nei
#269471211/01/202212:02
Jeg kommer ikke til å svare deg, så vi kan gå videre. Barnehagetrakassering kan du holde på med hos dine kjente og kjære.
Hvorfor er det at jeg greier å svare på ja-/nei-spørsmål, mens du ikke klarer det?
Skal vi konkludere med at du ikke TØR å svare, eller er det en annen grunn? Det tar lengre tid å forklare at man ikke vil enn å skrive "ja" eller "nei", så det kan ikke være tidspress.
Hvis du ikke tør, er antakelig ikke debatt i full offentlighet noe du bør drive med i særlig utstrekning.
#269472011/01/202212:21
Jeg har ikke den samme opplevelsen. Argumentasjonen sånn jeg ser det, går mer på at når hovedargumentet for vaksinen er mildere sykdomsforløp, så er ikke lenger flokkimmunitet et særlig viktig argument. Sier du noe om belastningen på helsevesenet, så får man motargument med tjukkaser, røykere og sofagriser. Som jo i og for seg er et poeng.
Nå snakker du om argumentasjonen som brukes av myndighetene for at folk skal ta vaksinen. Jeg spurte ikke om det.
Tror du at utsatte grupper ikke er tjent med høy vaksinasjonsprosent? Det virker ikke som om du forholder deg til det jeg sier her.
Utsagnet mitt var dog at det virket som om vaksine-nølere i liten grad forholdt seg til det argumentet, og sånn sett har du jo svart på det...
Fortell meg hvorfor jeg skal svare på spørsmål som du ønsker svar på og er voksen nok til å finne ut av selv?
Herrergud så lei jeg er av å prøve å ha samtaler med folk som nekter å svare på enkle spørsmål de blir stilt. Jeg fatter ikke hvorfor mange voksne sliter så fryktelig med dette.
Tja, kanskje fordi de ikke har noen svarplikt til deg?
Tja, kanskje fordi de ikke har noen svarplikt til deg?
Det er HELT vanlig kotyme i en samtale at man svarer på spørsmål man blir stilt. Ja - jeg vet at du også sliter med dette, både i diskusjon og på PM, så du har kanskje litt innsikt.
Nei - man har ingen svarplikt, men det bør ikke gjøre det vanskelig for en voksen mann å skrive "ja" eller "nei" slik at man kan komme seg videre i samtalen.
Hvorfor klarer JEG å svare på de spørsmålene jeg blir stilt?
#269473311/01/202213:04
Spørsmålet er. Hva er det som får voksne mennesker til å komme med en lang fortelling om at de ikke vil svare på spørsmålet fremfor å svare "ja" eller "nei", når premisset for spørsmålet er en ekte dikotomi. Det går mye fortere å skrive "ja" eller "nei".
#269473511/01/202213:06
Tror du at utsatte grupper ikke er tjent med høy vaksinasjonsprosent? Det virker ikke som om du forholder deg til det jeg sier her.
Jeg er helt enig i at høy vaksinssjonsgrad er nyttig for hele samfunnet. Slik er det vel med nesten alle vaksiner?
Poenget mitt er at for noen med andre parametre i sitt verdisett, så er det ikke sikkert at regnestykket går opp ift kroppsintegritet og i hvilken grad samfunnets beste trumfer det.
#269474311/01/202213:17
Poenget mitt er at for noen med andre parametre i sitt verdisett, så er det ikke sikkert at regnestykket går opp ift kroppsintegritet og i hvilken grad samfunnets beste trumfer det.
Nei. Men da har man feil parametre i sitt verdisyn. Det er objektivt sett best at alle vaksinerer seg.