Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Få det ut her, gønn på!

Få det ut her, gønn på! #2693832 06/01/2022 07:45
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Forslag: Denne tråden kan brukes som terapi for alt man ikke liker, personlig motstand man har mot el-sykkel, el-sykkel bruk i skog, mark, utmark, stier osv, og folk som bruker el-sykkel. Muligens er det noen som ikke har lest hjelpetekst og instruksjon for El-sykkel tråden: NB: Unngå dette underforumet hvis du trigges av elsykkel-innhold. ICON_WINK
Kommenter heller på denne tråden når du får lyst til å skrive noe som ikke er relevant i andre tråder. Da kan de som er interessert i et tema eller en tråd få lese tråden istedenfor å måtte dra igjennom side opp og ned med irrelevante meninger som ikke hører hjemme i de vanlige trådene. Anbefaler og trådstarter eller andre til å henvise til denne tråden dersom det sporer helt av i andre tråder ;)…

Nylige eksempler på slikt fra en tråd som trådstarter ønsket input på: Lette elsykler. Fremtiden?
Begynte med første kommentar ….

Quote: Fortere, lengre, enklere, mindre pes, jeg, meg, meg...

Det er ingenting som heter ANALOG sykkel. Sykkel er sykkel.

Er ikke klatringer som er i veien for turer, det er temperatur og vask som tar tid. Eneste som vil flytte meg over på elsykkel vil være skade eller høy alder.

Quote: Erstatter elsykkelen en bil = miljøvennlig
Erstatter elsykkelen en vanlig sykkel = krever flere ressurser

Det er nok for meg OG SLUTT OG KALL DET ANALOG SYKKEL

Quote: Anal & Sykkel AS
- sykkeltilpasning og chamois creme.

Dette er bare fra første siden ….

Hva tenker dere?

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693833 06/01/2022 07:56
olechr Offline
More than words
More than words
Helt topp å samle det her :-D

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693835 06/01/2022 08:10
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
El-sykkel forumet burde heller kalles ekkokammeret? ICON_WINK

Jeg er ikke prinsipiell motstander av el-sykkel på sti, men det må da gå an å høre at noen har motforestillinger mot det el-folket holder på med? Jeg er enig i at en del av argumentasjonen er flåsete både fra de som ønsker el-sykler velkommen på sti og de som mener dette er et endedagstegn, men vi kan kan ikke ha kansellering av meninger internt på dette ene underforumet ... Det finnes gode argumenter mot å ha el-sykler på sti, dersom man ikke vil høre på argumentene så får man holde seg på lukket forum (eller bane). Dersom denne diskusjonen tar alt for stor plass eller sklir ut i personangrep og dårlige vitser om rumpekrem i en teknisk tråd får man ta det med moderator.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693847 06/01/2022 08:28
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
OK, noen ba om det:

Faen ta de som tillot motorsykler i utmark....

El sykkel på sti er:
- Unødvendig
- Ikke miljøvennlig
- Konfliktskapende

Samtidig er det dessverre veldig morro.

Er redd for at mye av det gode arbeidet som er gjort for å tillate og tilrettelegge for terrengsykling vil bli reversert etter hvert som antall EL sykler i skogen øker.
Fotfolkets holdning til terrengsykling er i hvertfall ikke blett bedre.

Drømmer om at NOTS kommer på banen med en klar holdning.

-------------------------------
NOTS
Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Garpen] #2693852 06/01/2022 08:34
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Garpen

Jeg er ikke prinsipiell motstander av el-sykkel på sti, men det må da gå an å høre at noen har motforestillinger mot det el-folket holder på med? Jeg er enig i at en del av argumentasjonen er flåsete både fra de som ønsker el-sykler velkommen på sti og de som mener dette er et endedagstegn, men vi kan kan ikke ha kansellering av meninger internt på dette ene underforumet ... Det finnes gode argumenter mot å ha el-sykler på sti, dersom man ikke vil høre på argumentene så får man holde seg på lukket forum (eller bane). Dersom denne diskusjonen tar alt for stor plass eller sklir ut i personangrep og dårlige vitser om rumpekrem i en teknisk tråd får man ta det med moderator.

Helt enig, gode poeng! Skal selvsagt ikke ha kansellering av meninger men håper jo at meningene er bittelitt relevat til tråden. Avsporing har vel alltid vært en del av TS, men oftest med gode diskusjoner eller god humor. Nå er det blitt dem vs oss holdning med kommentarer som (Fortere, lengre, enklere, mindre pes, jeg, meg, meg... ) og mer politikk på avsporingene. Da kan de tekniske trådene forvitre helt, det er jo litt dumt da? Var bare et forslag fra meg dette...

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Lunix] #2693853 06/01/2022 08:36
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: Lunix
OK, noen ba om det:

El sykkel på sti er:
- Unødvendig
- Ikke miljøvennlig
- Konfliktskapende

Er redd for at mye av det gode arbeidet som er gjort for å tillate og tilrettelegge for terrengsykling vil bli reversert etter hvert som antall EL sykler i skogen øker.

+1

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Garpen] #2693855 06/01/2022 08:44
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev

Tror du misforstod poenget. Han snakker om å kommentere på tråder, ikke opprette dem. Om du vil starte en diskusjon om elsyklingens negative sider står du helt fritt til det. Men trådstarter ber om at folk holder seg for god til å starte en offtopic-krangel om elsykler i alle elsykkelrelaterte tråder.

Eller mente du at det bør være innafor å gå inn i en tråd hvor de diskuterer deler eller annet til elsykler og dra det offtopic med kritiske spørsmål om elsykling? I så fall har vi vidt forskjellige meninger om hva som er innafor, selv her på det største avsporingsforumet i landet.

Redigert av Jacobsen; 06/01/2022 08:46.
Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Garpen] #2693856 06/01/2022 08:49
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

Jeg er ikke prinsipiell motstander av el-sykkel på sti, men det må da gå an å høre at noen har motforestillinger mot det el-folket holder på med? .

Ekkokammeret - ja kall det gjerne det. I min mening er det pga "motstandsfolket", men noe sier meg du mener du annet ICON_WINK

Poenget slik jeg oppfatter av trådstarter er vel ikke at man ikke skal tåle å høre motforestillinger, men hvorfor skal man ha masse oppgulp i "enhver" tråd som omhandler elsykkel?
Hva er poenget med å forfekte sitt syn på motorisert ferdsel om f.eks en person spør om råd til utstyr til en emtb?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693858 06/01/2022 08:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er da ingen som avsporer trådene om motoreffekt, komponenter, vedlikehold eller noe annet her inne på elsykkelforumet, hverken med prinsipielle innvendinger mot motorisering av friluftslivet, utfordringene knyttet til motorisert ferdsel i utmark eller andre hensyn.

Men når man derimot på sykkelforumet spør om lette el-sykler er fremtiden, hvor mange som vil bruke el-sykkel om fem år, hvorfor syklister ikke slipper frem el-syklistene opp bakkene thinking og så videre, får man selvsagt høre noen prinsipielle innvendinger.

Så enkelt.

Men bare ha det gøy og driv på ICON_SMILE

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693861 06/01/2022 08:58
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@hbakken I utgangspunktet, slik underforumet er tenkt, er det med positivt fortegn.

Derfor vokter jeg meg for å komme med egne meninger om el-sykkel på sti (som jeg er skeptisk til, men som jeg selvfølgelig godtar i.o.m. at det er lov) i en teknisk tråd før man har konkludert på den tekniske biten. Siden frontene fremstår som harde prøver jeg også å ikke dra altfor mange dårlige vitser eller påstå at andres meninger er "oppgulp" selv om de har blitt luftet før.

Nå skal det også sies at nær sagt alle de jeg har møtt på sti med el-sykkel er hyggelige folk med god oppdragelse.

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693863 06/01/2022 09:02
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Den eneste tråden det har vært aktivitet i ang elsykler den siste tiden er titulert: Lette elsykler. Fremtiden?
Det er vel ikke veldig rart hvis en slik tråd inneholder evt motforestillinger mot at elsykler, lette eller ikke, skal utgjøre fremtiden for oss terrengsyklister?

Jeg kan ikke se at det er noen ferske eksempler på at tråder om andre elsykkel-emner har blitt kuppet av motstandsbevegelsen, eller? Tråder om el-fatbikes og lignende har gått helt ryddig for seg.

(Ser forresten at andre har kommentert tilsvarende i mellomtiden.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693865 06/01/2022 09:08
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: Hogg75

Helt enig, gode poeng! Skal selvsagt ikke ha kansellering av meninger men håper jo at meningene er bittelitt relevat til tråden. Avsporing har vel alltid vært en del av TS, men oftest med gode diskusjoner eller god humor. Nå er det blitt dem vs oss holdning med kommentarer som (Fortere, lengre, enklere, mindre pes, jeg, meg, meg... ) og mer politikk på avsporingene. Da kan de tekniske trådene forvitre helt, det er jo litt dumt da? Var bare et forslag fra meg dette...

Hogg75, du har jo i flere tråder på TS forum kastet ut provokasjoner mot de som er skeptisk til el sykkel på sti og i etterkant har du latterliggjort de som har bitt på provokasjonene og sagt at det bare var tull. Ref tråden "Konflikter EMTB vs Analog". Så du har nok mye deg selv å takke om du mener det er mye avsporinger og konflikt i tråder om el-sykling. Egentlig tror jeg du rett å slett liker å fyre opp denne konflikten.

Tråden om "Lette elsykler. Fremtiden?" ble vel opprettet i et av de andre underforaene og senere flyttet inn under elsykkel underforumet? Så beskyldninger om at noen ikke har lest hjelpetekst og instruksjon blir malplassert.

Redigert av Syklus; 06/01/2022 09:39.
Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693867 06/01/2022 09:11
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Enig m Øyvind, når det er sagt synes jeg de som ikke "liker elsykler" fordi de selv vil bruke egne krefter (meg selv inkludert) bør la være å kommentere negativt med mindre temaet er hva som faktisk er lov i utmark/terreng/fredede områder, på fortau, trimming eller annet. Har fulgt ørlite med og for meg ser det ut som frontene på forumet har roet seg ned. Jeg har blitt overbevist om at terreng-elsykkel er fremtiden også for meg og skal ha en slik når jeg blir 75 eller 80.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693872 06/01/2022 09:45
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med å bry seg litt mindre om hva alle andre mener og sykle litt mer?

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: larsdx] #2693876 06/01/2022 10:01
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: larsdx

Meget godt innspill! Mulig jeg hæler meg ut i kulda i kveld får se -14 er litt chill....

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693879 06/01/2022 10:13
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L

Meget godt innspill! Mulig jeg hæler meg ut i kulda i kveld får se -14 er litt chill....

Går fint om man tråkker selv.

-------------------------------
NOTS
Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Lunix] #2693880 06/01/2022 10:17
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H

HAHAHAHA, had that coming ihvertfall ICON_WINK Men tenker mer på frostskader i ansiktet for det går så fort.....

Redigert av Hogg75; 06/01/2022 10:20.
Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Lunix] #2693885 06/01/2022 10:35
Lenny Offline
Veteran
Veteran
OK, noen ba om det:

El sykkel på sti er:
- Unødvendig
- Ikke miljøvennlig
- Konfliktskapende

Kunne ikke vært mer enig.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693887 06/01/2022 10:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

HAHAHAHA, had that coming ihvertfall ICON_WINK Men tenker mer på frostskader i ansiktet for det går så fort.....

Flere måter å unngå frostskader i ansiktet under vintersykling. Akkurat det spørsmålet tror jeg du helt trygt du kan stille på både blandeveisforumet og forumet for fatbike- og vintersykling ICON_SMILE

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Sepeda] #2693897 06/01/2022 11:04
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Sepeda

Flere måter å unngå frostskader i ansiktet under vintersykling. Akkurat det spørsmålet tror jeg du helt trygt du kan stille på både blandeveisforumet og forumet for fatbike- og vintersykling ICON_SMILE

Må bare passe på Hogg75 å ikke nevne hva du sykler på.... Men det er mulig enkelte har fanget opp at du aldri yter for å nyte. Kun koser deg. Da trigges det noe.
Folk skulle bare visst at du er 75år så hadde all din aktivitet vært innafor.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: hbakken] #2693905 06/01/2022 11:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: hbakken

Må bare passe på Hogg75 å ikke nevne hva du sykler på.... Men det er mulig enkelte har fanget opp at du aldri yter for å nyte. Kun koser deg. Da trigges det noe.

Det er med respekt å melde bare tull ICON_SMILE

Som Øyvind har bekreftet, er det ikke slik at elsykling er et stridstema på forumet med mindre tema faktisk er motorisering som fenomen.

Når Hogg75 har fått en smule motbør hva gjelder elsykling, er det utelukkende fordi han har oppfordret om det selv. Som Syklus skriver, er det, igjen med all respekt, åpenbart at Hogg75 selv elsker å fyre opp.

Hvis dere synes at det er gøy å krangle, så er det helt greit, dere er ikke alene, men ikke legg skylden på alle andre ICON_SMILE

Dette er forresten mitt tyngste våpen for å beskytte ansiktet i sprengkulde, bare for å nevne noe mer interessant!

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693914 06/01/2022 11:28
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Lenny
OK, noen ba om det:

El sykkel på sti er:
- Unødvendig
- Ikke miljøvennlig
- Konfliktskapende

Veldig enig!

Et spørsmål til dere med elsykkel og har barn. Får dere med barna deres på sykkelturer, sykling til og fra venner, skole osv. på sykkel uten motor når dere selv har elsykkel? Om jeg hadde hatt lyst på elsykkel hadde jeg ikke kjøpt det pga. at jeg ønsker at mine barn skal bruke sykkel/sparkesykkel uten motor.

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Sepeda] #2693916 06/01/2022 11:33
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

Som Øyvind har bekreftet, er det ikke slik at elsykling er et stridstema på forumet med mindre tema faktisk er motorisering som fenomen.

Ikke enig i det gitt. Det har veldig mange blitt nettopp et tema helt uten at det er nødvendig. Tenker da også på type kommentarer og ytringer som moped, motorsykkel, når jeg blir syk og gammel osv. Det har ødelagt og sporet av mange tråder. Og da tenker jeg selvsagt ikke på tråder der tema spesifikt diskuteres.

Men jeg er enig i at i de siste trådene på el-underforumet (med unntak av lette elsykler) har vært mindre av det. Og det er fint.

To triggerord på forumet:
Moped
Analog

#NBNL -

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: hbakken] #2693918 06/01/2022 11:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ikke enig i det gitt. Det har veldig mange blitt nettopp et tema helt uten at det er nødvendig. Tenker da også på type kommentarer og ytringer som moped, motorsykkel, når jeg blir syk og gammel osv. Det har ødelagt og sporet av mange tråder. Og da tenker jeg selvsagt ikke på tråder der tema spesifikt diskuteres.

Hvilke tråder tenker du på da?

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Lunix] #2693919 06/01/2022 11:37
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
OK, noen ba om det:

El sykkel på sti SYNES JEG ER:
- Unødvendig
- Ikke miljøvennlig
- Konfliktskapende

Sånn rettet for deg.

Konfliktskapene = enig. på internett.

#NBNL -

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Red Devils] #2693923 06/01/2022 11:42
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Red Devils
Sitat: Lenny
OK, noen ba om det:

El sykkel på sti er:
- Unødvendig
- Ikke miljøvennlig
- Konfliktskapende

Veldig enig!

Et spørsmål til dere med elsykkel og har barn. Får dere med barna deres på sykkelturer, sykling til og fra venner, skole osv. på sykkel uten motor når dere selv har elsykkel? Om jeg hadde hatt lyst på elsykkel hadde jeg ikke kjøpt det pga. at jeg ønsker at mine barn skal bruke sykkel/sparkesykkel uten motor.

I følge hbakken har nok jeg ganske voksne barn ICON_LAUGH men dersom jeg hadde hatt barn hadde det ikke vært noe alternativ å la poden på 13år sykle rundt på en sykkel til 60-100k. Da hadde han syklet på en Birk HT 27,5 + og Fat Freddy med pigg om vinteren når han skulle til skole/venner. Alternativet hadde vært å gå. De ville nok mest sannsynlig ha brukt sparepengene sine på Gaming PC i stedet for å kjøpe seg EL fremkomstmidler og. Moralen i dette er at de er barn, de bestemmer ikke. Samme gjelder hvilke spill de for lov til å spille, når de får tilgang til SoMe og hvor mye skjermtid de får lov til å ha.

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Hogg75] #2693927 06/01/2022 11:50
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men @hbakken nå må du forklare hvorfor er elsykkel på sti
a) miljøvennlig?
b) nødvendig?

Å lulle oss inn i en boble der vi ikke ser at vår aktivitet er med på å skape et karbonavtrykk eller på annen måte skade naturen er akkurat det ekkokammeret jeg snakket om tidligere ...

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Sepeda] #2693929 06/01/2022 11:53
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

Du har vært lenge nok på forumet til å ha registrert det selv kanskje? Og du kan søke selv om du faktisk ønsker se eksempler.
Men første og andre svar her er jo bare fjas: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2690479#Post2690479
Og da blir det slik innimellom videre, men tidsvis grei diskusjon. Jeg bidrar til surr jeg også, men prøvde i hvert fall på et punkt i si min mening inn i debatten trådstarter ønsket.

#NBNL -

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: hbakken] #2693934 06/01/2022 11:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du har vært lenge nok på forumet til å ha registrert det selv kanskje? Og du kan søke selv om du faktisk ønsker se eksempler.
Men første og andre svar her er jo bare fjas: Lette elsykler. Fremtiden? Og da blir det slik innimellom videre, men tidsvis grei diskusjon. Jeg bidrar til surr jeg også, men prøvde i hvert fall på et punkt i si min mening inn i debatten trådstarter ønsket.

ICON_SMILE

Leser du innleggene i tråden du selv poster i?

Som allerede påpekt av flere i innleggene over, var den nylig tråden om lette elsykler 1) en tråd om terrengsyklingens fremtid og 2) var dessuten opprinnelige postet på sykkelforumet, ikke elsykkelforumet.

Det er nettopp fordi jeg har vært her (for) lenge og leser (for) hyppig, at jeg vet at det ikke er slik at elsykling er et stridstema her inne med mindre tema faktisk er motorisering som fenomen.

Dette er et oppkonstruert problem.

Re: Få det ut her, gønn på! [Re: Garpen] #2693935 06/01/2022 12:00
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Men @hbakken nå må du forklare hvorfor er elsykkel på sti
a) miljøvennlig?
b) nødvendig?

Å lulle oss inn i en boble der vi ikke ser at vår aktivitet er med på å skape et karbonavtrykk eller på annen måte skade naturen er akkurat det ekkokammeret jeg snakket om tidligere ...

Eh nei, jeg må jo ikke det.

#NBNL -

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå