Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Lette elsykler. Fremtiden?

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Herit] #2693176 01/01/2022 17:52
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Det er et helt underforum for elsykkel. Foreslår at diskusjon rundt det tekniske ved elsykkel flyttes dit.

Å møte litt motstand her inne sykkelforumet på hvilket paradigmeskifte det var å tillate motorisert ferdsel i utmark fremstår som alt annet enn overaskende.

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: BRD] #2693181 01/01/2022 19:28
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: BRD
Sitat: Herit
Sitat: erikskon
Vi stilte oss laaaaaang til siden for alle andre former for friluftsliv den dagen vi gikk til å bli en motorbasert aktivitet.

Nøkkelpoeng her.

+1

+1

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: simenf] #2693249 02/01/2022 19:04
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: simenf
Møh! Er det greit om vi holder tro og livssyn rundt elsykler unna tråder som diskuterer tekniske ting?

Takk.

Nøkkelpoeng her.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: hbakken] #2693250 02/01/2022 19:04
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: hbakken
Sitat: simenf
Møh! Er det greit om vi holder tro og livssyn rundt elsykler unna tråder som diskuterer tekniske ting?

Takk.

Nøkkelpoeng her.

+1 osv.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Herit] #2693263 02/01/2022 21:48
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: erikskon
Vi stilte oss laaaaaang til siden for alle andre former for friluftsliv den dagen vi gikk til å bli en motorbasert aktivitet.

Nøkkelpoeng her.

Når det gjelder Oslomarka så åpner vel Markaloven for at grunneiere og kommuner forbyr elsykler i (sin del av) utmarka. Jeg er enig i at det er uheldig at motorisert ferdsel er blitt tillat i utmark. Hva er sjansen for at grunneierne og kommunene faktisk benytter seg av denne retten etterhvert?

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Akaly] #2693266 02/01/2022 22:32
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De elsyklistene jeg har møtt i skogen i 2021 har utvilsomt vært de hyggeligste, mest imøtekommende og hensynsfulle markabrukerne jeg har vært møtt løpet av året.

Godt nytt år til alle på sykkel!

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: runermm] #2693303 03/01/2022 10:09
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: runermm
De elsyklistene jeg har møtt i skogen i 2021 har utvilsomt vært de hyggeligste, mest imøtekommende og hensynsfulle markabrukerne jeg har vært møtt løpet av året.

Mitt inntrykk også. Nå synes jeg vel de fleste problemer stort sett finnes på nettet. Der jeg sykler er det langt mellom problemene uansett om dette gjelder elsykkel, hunder, skiløpere, fatbike osv.
Største problemet jeg ser med sykkel vs andre brukere er Strava og segmenter. Elsker dette selv, men er ganske sikker på at i løpet av et år er dette det største problemet.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: olechr] #2693313 03/01/2022 10:39
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr

Mitt inntrykk også. Nå synes jeg vel de fleste problemer stort sett finnes på nettet. Der jeg sykler er det langt mellom problemene uansett om dette gjelder elsykkel, hunder, skiløpere, fatbike osv.
Største problemet jeg ser med sykkel vs andre brukere er Strava og segmenter. Elsker dette selv, men er ganske sikker på at i løpet av et år er dette det største problemet.

Nøkkelpoeng her.

Big wheels keep on turning
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Akaly] #2693327 03/01/2022 12:34
olechr Offline
More than words
More than words
Når det gjelder lette elsykler er jeg spent på utviklingen her fremover. Foreløpig synes jeg lette elsykler fortsatt er litt tunge, med unntak av noen sykler Fazua systemet. Har på følelsen de andre motorene kommer med tilsvarende løsning som dette etterhvert. Foreløpig er det såpass få av de store merkene som har kommet med "lette elsykler".

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: olechr] #2693339 03/01/2022 13:00
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Største problemet jeg ser med sykkel vs andre brukere er Strava og segmenter.

Det største problemet jeg ser her er at noen folk gjerne vil ha alt for seg selv. Spiller ingen rolle om man går, løper, går med hund, sykler, elsykler eller går på ski eller skøyter.

Mugne surpomper finnes over alt. Heldigvis er det ikke mange av de!

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: olechr] #2693341 03/01/2022 13:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Når det gjelder lette elsykler er jeg spent på utviklingen her fremover. Foreløpig synes jeg lette elsykler fortsatt er litt tunge, med unntak av noen sykler Fazua systemet. Har på følelsen de andre motorene kommer med tilsvarende løsning som dette etterhvert. Foreløpig er det såpass få av de store merkene som har kommet med "lette elsykler".

Det er jo i praksis kun 2 merker som har noe som kan omtales som "lette" elsykler, Orbea og Spesh.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: olechr] #2693342 03/01/2022 13:22
Natier Offline
Veteran
Veteran

Med Fazua eller tilsvarende modul system kan man jo tenke seg at man kjøper vanlig sykkel med mulighet til å kjøpe motor-modul senere hvis behovet melder seg ? Om man så velger å kalle det en opp eller nedgradering er opp til enhver :-o

Jeg er (fortsatt) skeptisk til å åpne opp for motorisert ferdsel i marka, men har vesentlig mere sansen for de lette el syklene det snakkes om her da det mye tydeligere er el-assistanse, med trykk på assistanse, det er snakk om enn de kraftigste der man mer er "passasjer".

Forøvrig helt enig i at problemene med el, fat eller stisykling i all hovedsak finnes på nett. Skulle man møte på noen i marka som ser bitre ut kommer man som regel veldig langt med å være tidlig ute med et hyggelig hei ICON_SMILE

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: RazeFaze] #2693347 03/01/2022 13:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Det er jo i praksis kun 2 merker som har noe som kan omtales som "lette" elsykler, Orbea og Spesh.

Denne er da ganske lett: https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/test-av-trek-e-caliber-99-xtr-2021-elsykkel

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: olechr] #2693360 03/01/2022 14:48
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

Enig. De få jeg har sett på elstisykkel i Maridalen har oppført seg bra. Det meste av interaksjonen jeg har med andre brukere i marka er bare positiv.

Det var større utfordringer tidlig på 2000-tallet når folk "shreddet" stiene før de oppdaget at hard nedbremsing ødela stien. Teknologien med større dekk, bedre bremser og at folk fikk bedre teknikk hjalp godt på. I tillegg lærte folk seg hvordan man skulle bremse, og at de kule gutta på film - Wade Simmons, Robbie Bourdon, Richie Schley, Steve Peat, Cédric Gracia - sjeldent bremset. Andre brukere i marka vendte seg også til stisyklistene, og stisyklistene innså at de måtte hilse og vise hensyn.

Vi har alle vært nybegynnere, og det er en fase med mye læring. At en nybegynner på elstisykkel skader stien i større grad enn en nybegynner på vanlig stisykkel virker litt rart. De har begge dårlig teknikk og bremser sikkert altfor for mye. Det kan sikkert finnes en og annen idiot som kjører i Turbo-mode over alt, men for hver av han finnes det sikkert 10 på umotorisert stisykkel med dårlig teknikk eller dårlig stivett.

Man må heller ikke undervurdere at det er store bølger(sykluser) i sykkelbransjen; birkenbølgen og landeveis(tdf)bølgen dabbet av etter en kort stund. Stisykling er en ganske liten aktivitet og har hatt noen bølger, men ikke noen massive. Den kommer og går, men hadde et oppsving rett før og under Covid. Om et eller to år står endel av de nyinnkjøpte syklene stille i boder/garasjer. Samme gjelder kanskje gravel. Selv de godt besøkte stiene rundt Sognsvann er mer brukt av terrengløpere enn stisyklister.

For "folk flest" er det uhørt å kjøpe sykkel til over 15-20 000. Elsykkel generelt kan bidra til å øke nivået folk er villige til å betale siden det kan erstatte bilbruk og dermed dempe kostnaden ved bilbruk. De fleste jeg kjenner som har kjøpt elsykkel har gjort det fordi de ikke var så lystne på kollektivtransport i Covid-perioden og at de oppdaget det er ekstremt praktisk Det er en ganske marginal gruppe som generelt kjøper dyre sykler, så marginal at de fleste sykkelbutikker opp gjennom tiden som regel overlevde av å selge "pølse og lompe"-sykler til massene. Nisjebutikkene har generelt blitt lagt ned en etter en, noen få holder koken enda, de dekker enten flere markeder, lidenskapelig opptatt av sykkel eller så har de rike eiere.

Jeg vet ikke om noen salgstall, men det hadde vært interessert å vite hvor mange elstisyklersom det faktisk ble solgt i 2020/2021 og hvor stor andel det er av total solgte sykler. Magefølsen sier at det er en ganske liten andel, og at de fleste som har kjøpt elstisykkel har brukerkonto på dette forumet.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Herit] #2693364 03/01/2022 15:03
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ugla

Edit: det å unlocke en Rise er veldig lett, ikke er det ulovlig heller og motoren er jo fulleffekt med unntak av en sticker som er limt på, så i den grad noen ønsker så er det gjort på et øyeblikk. Ser til og med at Shimano i andre territorier har vært behjelpelig med å sende nødvendig SW, og det finnes selvsagt en app som kan brukes. Verre går det nok med garantien og batteriet er nok litt svakt når det er lite strøm igjen for å supportere full effekt.

Er det lov å ha mer enn 350W effekt på en el-sykkel?

Edit: Det er ikke lov med mer enn 250 Watt (med tre unntak) https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-sykkel/tekniske-krav/

Når man snakker om unlock av en Rise, så er det innenfor vanlig lov, dette siden Rise er nedtunet. Så en "unlock" vil bare gjøre den til en vanlig lovlig 250w motor av typen EP8. Grunnen til at den er nedtunet er at den skal bruke mindre strøm, samt slite mindre på drivverk og sykkelen kan bli bygd lettere.

Rise sin motor kan gi 65NM, mens når den er låst opp så gir den 85NM. Men i tillegg så skal du ha ganske høy kadens for å få ut maks av Rise-tune, siden den prøver å unngå at du lener deg for mye på motorstyrke (dermed spares strøm).

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Andreas83] #2693399 03/01/2022 18:08
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Andreas83

At en nybegynner på elstisykkel skader stien i større grad enn en nybegynner på vanlig stisykkel virker litt rart. De har begge dårlig teknikk og bremser sikkert altfor for mye.

Vet dette ikke er hovedargumentet ditt, men kort replikk:
Alt annet likt vil en ny el-bruker både pga høyere snitt-hastighet og mindre muskelbelastning påføre mer slitasje på stiene over en gitt tidsperiode. Det sier seg vel ganske selv...

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: sykkeloyvind] #2693432 04/01/2022 07:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: RazeFaze

Denne er da ganske lett: https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/test-av-trek-e-caliber-99-xtr-2021-elsykkel

Ja, forsåvidt rett, men den har aldri vært i noen diskusjoner sammen de andre merkene her, for det er jo også egentlig kun "lett" den er.
Si fra når det kommer en Rail SL :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Ndreas] #2693448 04/01/2022 08:19
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Ndreas

Alt annet likt vil en ny el-bruker både pga høyere snitt-hastighet og mindre muskelbelastning påføre mer slitasje på stiene over en gitt tidsperiode. Det sier seg vel ganske selv...

Nei, det gjør jo ikke det.

#NBNL -

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Ndreas] #2693460 04/01/2022 08:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Ndreas

At en nybegynner på elstisykkel skader stien i større grad enn en nybegynner på vanlig stisykkel virker litt rart. De har begge dårlig teknikk og bremser sikkert altfor for mye.

Akkurat dette argumentet blir litt klønete. Da dette også vil gjelde syklister i god fysisk form, eller med mer tid tilgjengelig enn andre. Samtidig er det også sannsynlig at dem med større rekkevidde, enten det skyldes god form eller hjelpemotor, vil kunne spre slitasjen tynnere utover, samt påføre den noe lenger unna der folk flest ferdes. Men de kan også velge å sykle runde på runde i populære, bynære strøk, noe som så klart vil kunne være problematisk i ekstreme tilfeller.

Det er egentlig bare ett gyldig argument mot elsykler. Alle andre argumenter kan også brukes mot terrengsykler som er bedre enn tidligere, altså fulldempere, stisykler, gode dekk, god fremkommelighet osv og mot syklister med høy motivasjon og god form.

Prinsippet om motorisert ferdsel er et gyldig argument som gjør det vanskeligere for oss terrengsyklister å få full tilhørighet/innpass/forståelse i gruppen som kaller seg friluftsfolk.
Ønsket om å bruke motor for å nyte utmarka kan gjøre oss mindre spiselige/akseptert blant de som forfekter det enkle friluftslivet, noe som igjen kan gjøre fremtidige kamper om rett til å sykle sti mer krevende å kjempe for enkeltpersoner og foreninger som NOTS.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: sykkeloyvind] #2693464 04/01/2022 08:46
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Det er egentlig bare ett gyldig argument mot elsykler. […]

Prinsippet om motorisert ferdsel er et gyldig argument som gjør det vanskeligere for oss terrengsyklister å få full tilhørighet/innpass/forståelse i gruppen som kaller seg friluftsfolk.

Ønsket om å bruke motor for å nyte utmarka kan gjøre oss mindre spiselige/akseptert blant de som forfekter det enkle friluftslivet, noe som igjen kan gjøre fremtidige kamper om rett til å sykle sti mer krevende å kjempe for enkeltpersoner og foreninger som NOTS.

Verdt å gjenta til det kjedsommelige.

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: mob] #2693471 04/01/2022 09:10
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: mob
Det er egentlig bare ett gyldig argument mot elsykler. […]

Verdt å gjenta til det kjedsommelige.

Jeg ser lite til det som jeg betrakter som hovedproblemet ifb. frislipp av elsykkel i utmark. Hver gang jeg prater med folk som har skiftet til elsykkel, så er det argumentet med lengre turer, flere repetisjoner, og lavere dørstokkmil som gjør seg gjeldende.

I nærområdet der jeg sykler (umotorisert) så har jeg allerede bidratt til fordriving av diverse vilt, spesielt elg. Nye stier oppdages, der elg tidligere fikk være i fred har folk begynt å gå, spesielt de siste to åra. Inntil nylig har utholdenet og form begrenset folks aksjonsradius. Så når folk på elsykkel har kjøpt seg til muligheter som øker aksjonsradiusen betraktelig, så vil dyrelivet forstyrres tilvarende. Frislipp av elsykling i utmark er, eller blir, en trussel for allemannsretten, på lengre sikt. Det fins nok av interesser som vil innskrenke allemannsretten. De har fått mer vann på mølla si. Og det er uendelig trist.

Redigert av ØysteinS; 04/01/2022 09:48.
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: runermm] #2693481 04/01/2022 09:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Ikke hos meg. Her sladdes det, bushes oppover ikke-sti (Gullia), små barn passeres raskt og uforsvarlig på vei oppover(Gullia).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: ØysteinS] #2693507 04/01/2022 11:08
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: ØysteinS
Og det er uendelig trist.

Nok en gang ødelegges en tråd på TS som omhandler el-sykkel av folk som er i mot det OG MÅ dra det inn uansett om tema er noe helt annet.

Og det er uendelig trist.

SimenF prøvde å stoppe det, men neida.

#NBNL -

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: ØysteinS] #2693508 04/01/2022 11:09
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
I nærområdet der jeg sykler (umotorisert) så har jeg allerede bidratt til fordriving av diverse vilt, spesielt elg. Nye stier oppdages, der elg tidligere fikk være i fred har folk begynt å gå, spesielt de siste to åra. Inntil nylig har utholdenet og form begrenset folks aksjonsradius. Så når folk på elsykkel har kjøpt seg til muligheter som øker aksjonsradiusen betraktelig, så vil dyrelivet forstyrres tilvarende. Frislipp av elsykling i utmark er, eller blir, en trussel for allemannsretten, på lengre sikt. Det fins nok av interesser som vil innskrenke allemannsretten. De har fått mer vann på mølla si. Og det er uendelig trist.
Godt poeng. Det hadde jeg ikke tenkt på.

Hadde vært spennende om det fantes forskning på hvor i f.eks. Nordmarka (Oslo) elgen oppholder seg. Rundt 2000-2005 møtte jeg ofte elg når jeg syklet sti(Frognersetern/Sognsvann/Ullevålseter/Maridalen), nå ser jeg kanskje en og annen elg i året. Da som regel traskende over en åker i Maridalen eller på epleslang i en hage i Oslo Nord. En sjelden gang ser jeg de når jeg er på steder ingen folk pleier å være, som Hakklomana eller Spålen-Katnosa naturreservat.

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Andreas83] #2693514 04/01/2022 11:41
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Hadde vært spennende om det fantes forskning på hvor i f.eks. Nordmarka (Oslo) elgen oppholder seg. Rundt 2000-2005 møtte jeg ofte elg når jeg syklet sti(Frognersetern/Sognsvann/Ullevålseter/Maridalen), nå ser jeg kanskje en og annen elg i året. Da som regel traskende over en åker i Maridalen eller på epleslang i en hage i Oslo Nord. En sjelden gang ser jeg de når jeg er på steder ingen folk pleier å være, som Hakklomana eller Spålen-Katnosa naturreservat.

Elg er ikke et dyr som lar seg fordrive spesielt lett så lenge de finner beite. Møter ofte elg på min vei, og de oppholder seg like gjerne nærme befolkning som litt lenger unna. På hytta ved sjøen så kommer de helt inn på gressplenen, og det på tross av at det er et område med hundrevis av hytter, og vi ligger slettes ikke i randsonen. Vedlagte bilde er tatt nå søndag, da jeg var på tur med min Orbea Rise, beklager dårlig bilde, men her er det en ku med kalv, og den andre kalven som hun også hadde er utenfor bildet. Dette bildet er tatt ved Olavsmyr i østmarka hvor det er stor ferdsel, og det har det vært i svært mange år. Slettes ikke sjelden at en møter elg, og på samme tur møtte jeg også flere rådyr.

[Linket bilde]

Lars-Erik
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: baronKanon] #2693515 04/01/2022 11:46
H
Hogg75 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: baronKanon

Ikke hos meg. Her sladdes det, bushes oppover ikke-sti (Gullia), små barn passeres raskt og uforsvarlig på vei oppover(Gullia).

Henda i været de som ikke liker en god bush, må alt hele tiden være så frisert?

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: baronKanon] #2693528 04/01/2022 12:09
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon

Det finnes idioter være seg på sykkel eller elsykkel. Dette er selvsagt ikke bra, men vi har da nok av problemer med f.eks enduro-orienterte syklister som kjører alt remmer og tøy kan holde på jakt etter PR eller KOM med ubehagelige opplevelser for de en måtte møte, så at elsyklister skulle være noe verre enn andre når det kommer til andre brukeres opplevelser det har jeg vanskeligheter for å tro.

Lars-Erik
Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Ugla] #2693544 04/01/2022 13:00
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg skulle gjerne også sett forskning på det der. Jeg betviler ganske sterkt at elsyklister på sti oppsøker mer utilgjengelig stier. De sykler heller de samme stiene oftere. Generelt er jo stisyklister forbausende konservative og slappe i sine stivalg ICON_LAUGH

På grusvei har jeg definitivt observert mer folk lenger inn i marka enn tidligere, men da er både snittalderen og kjønnsfordelingen også ganske annerledes fra både birken- og stisegmentet. Lite KOMing, gitt!

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: runermm] #2693753 05/01/2022 14:46
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg skulle gjerne også sett forskning på det der. Jeg betviler ganske sterkt at elsyklister på sti oppsøker mer utilgjengelig stier. De sykler heller de samme stiene oftere. Generelt er jo stisyklister forbausende konservative og slappe i sine stivalg ICON_LAUGH

På grusvei har jeg definitivt observert mer folk lenger inn i marka enn tidligere, men da er både snittalderen og kjønnsfordelingen også ganske annerledes fra både birken- og stisegmentet. Lite KOMing, gitt!

Følte meg truffet av det du skrev, hovedsakelig fordi du har helt rett. "Dårlig tid, snart solnedgang"-stiene blir ofte de samme, om og om igjen. Det evige uoppnåelige mål om ingen fotisett.

Sett mye av det samme. Det varmer et sykkelhjerte når man ser smilende 50-80åringer som får oppleve naturen på nytt siden de har fått elsykkel. Tempoet tilser som regel at de ikke vet at det finnes noe annet enn Tour-mode. Kanskje Sport for de mest vågale pensjonistene.

Re: Lette elsykler. Fremtiden? [Re: Andreas83] #2693780 05/01/2022 17:33
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L

Følte meg truffet av det du skrev, hovedsakelig fordi du har helt rett. "Dårlig tid, snart solnedgang"-stiene blir ofte de samme, om og om igjen. Det evige uoppnåelige mål om ingen fotisett.

Sett mye av det samme. Det varmer et sykkelhjerte når man ser smilende 50-80åringer som får oppleve naturen på nytt siden de har fått elsykkel. Tempoet tilser som regel at de ikke vet at det finnes noe annet enn Tour-mode. Kanskje Sport for de mest vågale pensjonistene.

Godt å lese at noen ser det store bildet og har samme observasjoner og erfaring som meg. Min første MTB ble kjøpt for 34 år siden(87'). En rød Peugot som ble i mitt eie knappe 2 år før den ble stjålet utenfor et treningssenter. Den gang var jeg en sjelden fugl i Nordmarka. Før og underveis har interessefeltet vært både bredt, dypt og høyt. Fra under vann, på vann og i lufta, iblandet andre terrengsykler og nå de siste 4 år, el-sykkel.
Kall det tur, trening eller mosjon, det funker i alle fall for meg og har åpnet for ikke bare dagsturer med puls, men også overnattingsturer med henger på 35+ kilo med innhold som trengs for noen fine dager i marka.
De ganger jeg har beveget meg inn på sti har vært på mer eller mindre vellykkede utforskningsturer, som bl.a. fra grusveien og ned bratt sti til Hakklokalven, balansere seg over steinmolo og steinbru, forsere Magovikmyra før en nådde Østre Hakkloa og med det tilbake på grus.
Alder? 60+, og synes fremdeles fart og noe adrenalin gir et kick.

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå