Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utepeis "smokeless"

Utepeis "smokeless" #2692944 28/12/2021 13:11
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Hallois

Ser på alterntativer til utepeis, noe litt mer enn ei bålpanne med røyk og stusselig fart på flammene.

Naturtomt så det er mye ymse ved, det bør være en forutsetning å kunne brenne litt "hageavfall" som kvist og kvast..

Ble veldig gira på en Tipi.

Men så er det disse nye ferdige f.eks Solo Stove bonfire

Kan også lage en sånn selv men av hva? https://smokelessfire.com/diy/#plans

Noen erfaringer?

Re: Utepeis "smokeless" [Re: JoachimV] #2692948 28/12/2021 15:00
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hadde veldig lyst på Solo Stove Ranger til hage/hytte/vinterturbruk i fjor vår/sommer, men når man leser om de er det mange som sier at de varmer mindre enn vanlig bål. Varmen går opp, og konstruksjonen gjøre at det blir mindre strålevarme til siden. Det pleier å gå igjen i turovner, varmen stråler mye sterkere ut av glasset enn i metallsidene. Solo Stove Bonfire og Yukon er endel større, vil generere mer varme enn Ranger og er sikkert da ganske comfy om man sitter tett inntil til den. Når de først blir varme brenner de nesten alt, selv våt trevirke, men da vil det sikkert dampe. Bonfire er vel 5000ish, og Yukon 10000ish hos Power. Norske Frost har Villa/Cabin som ligner veldig på Solo Stove, de lages i Ålesund.

Familie i statene har noe som ligner på Breeo og de ser mer solid ut enn Solo Stovo. Samtidig har de flere muligheter til grilling/steking. Ikke sett de i Norge. Selv vurderte jeg å snakke med et CNC/plate/mekanisk verksted for å få dem til å lage noe lignende til meg, ikke en avansert konstruksjon.

I statene er smokeless fire pit blitt populært under covid, og de fleste ser slik ut: I Perfected The DIY Smokeless Fire Pit That Works. Lager man noe slikt, kan man bruke f.eks. en rund Grillring på toppen.

Mye kommer an på det estetiske og hva du synes er pent. En Breeo kan passe på en uteplass, samme med en hjemmelaget fire pit med f.eks. granittstein(Hvis granitt tåler høy varme) rundt eller utepeis. Bålpanne er litt hytte i mine øyne.

Foruten første Covid-lookdown hvor mange kjøpte bålpanne, tror jeg nesten ikke at jeg har sett en eneste en i bruk i Oslo. Sikkert av de grunner du nevner. Skal man først gidde å sitte ute når det er kjølig må bålpanne/bål/utepeis generere nok varme til at det er komfortabelt. Utepeiser lignende Tipi som du linker til er ikke så veldig smokeless(oppover) etter min erfaring, de er litt som de gamle åpne peisene man hadde inne. De spiser ved og røyker. Adskillig mindre røyk enn bål såklart. Det begynner å komme fler og fler modeller, mitt lokale Ildsted har endel, samme med Varmefag. Står ofte i bruksanvisningen at de kun skal fyres med tørr ved, ikke hageavfall og for høy varme kan skade. Fordel med å handle fra de stedene er at de som regel har mye kunnskap og du kanskje får teste før kjøp.

Skal du brenne kvist/kvast som kanskje er litt fuktig med minst mulig røyk krever det høy varme, da er designet som går igjen i Solo/Breeo/smokeless firepit bedre enn åpen utepeis. Hjemmelagd fire pit tåler sikkert høyere varme enn Solo/Breeo da man ofte har stein i bunnen, og får man skikkelig fyr i et bål blir det ekstremt varmt.

Skal sies at alt brenner, det får jeg alltid høre på gjenbruksstasjonen når jeg kommer 10minutter før stengetid.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Utepeis "smokeless" [Re: JoachimV] #2692950 28/12/2021 15:31
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du går for en modell med høy pipe burde ikke røyk være problem i sittegruppen. Ønsker selv en ovn i kortenstål med høyde over 180cm. Men vurderer om en mursteinsovn vil være mer hensiktsmessig med tanke på magasinering av varme.

Jeg har en røkfri ovn i dag, og den er vel og bra til sitt bruk. Den gir mye effekt for matlaging, men som andre er inne på går varmen rett i været og tørre vedkubber brennes opp veldig raskt. Min erfaring er at denne ikke er så egnet til bålkos i hagen, men er fin til glampingturer hvor du brenner det du finner i naturen.

Re: Utepeis "smokeless" [Re: JoachimV] #2692996 29/12/2021 08:43
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Bra masse 1000 takk for svar altså, trengte å få i gang hodet på dette da det kom litt brått på etter at jeg ruslet innom den lokale sjappa forrige dagen. Derfra hjem til internet hvor alt dette med Fire pits var helt nytt.
Så kom etter denne tråden over en Breeo Zentro på finn i går men det er insert og blir for mye prosjekt, Jeg trenger å komme i gang, brukt nok tid på å tenke gjennom 45kg stål. Og at den kan være en del av å få ryddet tomta, ikke motsatt. Forrige eier har vært så generøs og laget en diger komposthaug av grov kvist og kvast så det er ok å kunne sortere litt å brenne det jeg ikke kaster.

Orker ikker bruke mer tid på dette enn å komme i gang så nå henter jeg en Solo Stove bonfire på Power. 9kg er perfekt så jeg kan flytte den litt rundt så tar vi det derfra. Litt dyrt men ikke dyrere enn Tipi som jeg ble litt forelsket i, men det varog fordi den står på lager 500m nedi veien her.. ICON_TONGUE

Om noen er interessert så går denne Zentro'en billig. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=233928115
Det er en 24" med pyntering, jeg har snakket med selger. Hvis den blir stående usolgt kan det hende jeg endrer meg til å lage et prosjekt.

Re: Utepeis "smokeless" [Re: JoachimV] #2693006 29/12/2021 09:31
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Ikke helt svar på det du spør om, men relatert til bålpanne for de som måtte ha det, eller vurdere det. Vi har Espegaard, og bruker to seksjoner av gnistfangeren + lokk. Da slår varmen ned og ut. Forbrenningen blir mye bedre, og det blir seriøst varmt å sitte rundt bålpanna. Fortsatt lett å hive innpå mer ved, og man får lys og varmespredningen hele veien rundt. Har vurdert å bytte ut gnistfangerne med vindskjermer, siden vi som regel er to. Regner med den blir enda mer "effektiv" når 2/3 av sidene er lukket.

Re: Utepeis "smokeless" [Re: JoachimV] #2693014 29/12/2021 10:13
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: JoachimV
Orker ikker bruke mer tid på dette enn å komme i gang så nå henter jeg en Solo Stove bonfire på Power. 9kg er perfekt så jeg kan flytte den litt rundt så tar vi det derfra. Litt dyrt men ikke dyrere enn Tipi som jeg ble litt forelsket i, men det varog fordi den står på lager 500m nedi veien her.. ICON_TONGUE
Høres smart ut. Bygge firepit på vintern høres litt styr ut.

Har sett flere som har noe ala Petromax Petromax Cooking Tripod og Petromax Dutch Oven 8 liter sammen med SoloStove. Sånn om man skal ta det helt ut og lage jegergryte på fjellet (eller i hagen).

Re: Utepeis "smokeless" [Re: JoachimV] #2693031 29/12/2021 14:45
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Helt rått, alt går i grisen. Førsteinntrykket når jeg fikk esken på ei tralle på Power var at Bonfire er mer enn stor nok men når jeg begynner å fylle den med kvist og kvast så er den helt perfekt. Er helt stoka, endelig en løsning på å bli kvitt grovt hageavfall. Det er 1-200m sti til eiendommen så dette er helt gull å slippe dra alt ut på gjenvinninga. Og den varmer noe helt vanvittig selvom den ikke varmer føttene som forventet. Jeg ser allerede på en Titan til friluft. ICON_SMILE https://baalstedet.no/produkt/solo-stove-titan/

Takk igjen ICON_SMILE

Re: Utepeis "smokeless" [Re: JoachimV] #2693772 05/01/2022 16:23
T
Thomd Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Hvis dere har noen spørsmål angående Solo Stove, så er det bare å spørre.
Jeg er importør og driver www.baalstedet.no
Vi har solgt rundt 10000 av våre bålpanner siden vi startet, og kan ikke si vi har hatt noen misfornøyde kunder ICON_SMILE

Re: Utepeis "smokeless" [Re: JoachimV] #2693773 05/01/2022 16:31
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Finnes det ett eller annet som gjør at man kan få litt mer strålevarme fra Solo? Varmen fyker jo rett opp uten at en får gleden av strålingsvamen man får fra bål.

Man blir liksom stående rundt og varme hendene som en gjeng uteliggere

Re: Utepeis "smokeless" [Re: Tagelli] #2693782 05/01/2022 17:49
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Sitat: Tagelli
Finnes det ett eller annet som gjør at man kan få litt mer strålevarme fra Solo? Varmen fyker jo rett opp uten at en får gleden av strålingsvamen man får fra bål.

Man blir liksom stående rundt og varme hendene som en gjeng uteliggere

Noe overdrevet, det er helt drøyt med varme fra min Bonfire, dog ikke nedentil.

Jeg tenker at det optimale er å grave ned en Insert å få toppen plant med underlaget. Da blir det kos å slenge seg ned rundt "bålet"...

Re: Utepeis "smokeless" [Re: DeepFu] #2693783 05/01/2022 17:53
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har ikke et svar på spørsmålet, da det du nevner er en utfordring med selve designet til ovner ala Solo Stove. Det har sine pros/cons. Rådet DeepFu kommer med er kanskje noe man kan eksperimentere med på en Solo Stove.
Sitat: DeepFu
Ikke helt svar på det du spør om, men relatert til bålpanne for de som måtte ha det, eller vurdere det. Vi har Espegaard, og bruker to seksjoner av gnistfangeren + lokk. Da slår varmen ned og ut. Forbrenningen blir mye bedre, og det blir seriøst varmt å sitte rundt bålpanna. Fortsatt lett å hive innpå mer ved, og man får lys og varmespredningen hele veien rundt. Har vurdert å bytteut gnistfangerne med vindskjermer, siden vi som regel er to. Regner med den blir enda mer "effektiv" når 2/3 av sidene er lukket.
Solo Stove selger Gnistfanger og lokk. Først teste om gnistfangeren hjelper å holde på litt varme, eventuelt doble opp gnistfangeren på toppen med med utklipp av f.eks Biltema Gnistfanger eller metallplate med hull i. Utfordringen er vel å få varmen til å spre seg uten at røyken sprer seg eller det blir så varmt at metallet smelter.

Solo Stove har lansert Fire Pit Cooking System som kanskje kan gi noen inspirasjoner til varmespredning
[Linket bilde fra blog.solostove.com]
Link
Her er en video fra Solo Stove hvor det ser ut som de bruker et normalt grillokk når lager pizza(NB: Finner ikke lokket på sidene deres):

Ghetto-løsninger kan være dette fra Reddit: Reddit link
Scroller man nedover på Reddit SoloStove Top All-Time dukker det opp endel forskjellige løsninger.

Redigert av Andreas83; 05/01/2022 18:21. Rediger grunn: Reddit bildeurlkaos og oppdaget SoloStove Cooking systems

Re: Utepeis "smokeless" [Re: Tagelli] #2694595 10/01/2022 18:24
T
Thomd Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Jeg har brukt den i 15 minus, og er fortsatt god og varm. Men man må legge på litt da. Høye flammer gir bra med stråling.
Jeg har hørt at hvis du har på grilltoppen, så spres varmen mye mer. Solo Stove lanserer også en deflektor ila 2022z

Re: Utepeis "smokeless" [Re: Thomd] #2694976 12/01/2022 13:42
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Thomd
Jeg har brukt den i 15 minus, og er fortsatt god og varm. Men man må legge på litt da. Høye flammer gir bra med stråling.
Jeg har hørt at hvis du har på grilltoppen, så spres varmen mye mer. Solo Stove lanserer også en deflektor ila 2022z

Av det det ene bildet jeg har sett av reflectoren virker det veldig likt som Cooking System. Tipper det er en løsning på det mange har ønsket seg.

Prisen på om Solo Cooking System Bundles er ikke så ille (7000 NOKish), hvis det er gratis frakt til Norge. (NB: Må ikke velge Europeisk side). Trenger bare lage mat der hver dag i vinterhalvåret, så er den jo spart inn på 1-2-3 år.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå