Hadde veldig lyst på Solo Stove Ranger til hage/hytte/vinterturbruk i fjor vår/sommer, men når man leser om de er det mange som sier at de varmer mindre enn vanlig bål. Varmen går opp, og konstruksjonen gjøre at det blir mindre strålevarme til siden. Det pleier å gå igjen i turovner, varmen stråler mye sterkere ut av glasset enn i metallsidene. Solo Stove Bonfire og Yukon er endel større, vil generere mer varme enn Ranger og er sikkert da ganske comfy om man sitter tett inntil til den. Når de først blir varme brenner de nesten alt, selv våt trevirke, men da vil det sikkert dampe. Bonfire er vel 5000ish, og Yukon 10000ish hos Power. Norske Frost har Villa/Cabin som ligner veldig på Solo Stove, de lages i Ålesund.
Familie i statene har noe som ligner på
Breeo og de ser mer solid ut enn Solo Stovo. Samtidig har de flere muligheter til grilling/steking. Ikke sett de i Norge. Selv vurderte jeg å snakke med et CNC/plate/mekanisk verksted for å få dem til å lage noe lignende til meg, ikke en avansert konstruksjon.
I statene er smokeless fire pit blitt populært under covid, og de fleste ser slik ut:
I Perfected The DIY Smokeless Fire Pit That Works. Lager man noe slikt, kan man bruke f.eks. en
rund Grillring på toppen.
Mye kommer an på det estetiske og hva du synes er pent. En Breeo kan passe på en uteplass, samme med en hjemmelaget fire pit med f.eks. granittstein(Hvis granitt tåler høy varme) rundt eller utepeis. Bålpanne er litt hytte i mine øyne.
Foruten første Covid-lookdown hvor mange kjøpte bålpanne, tror jeg nesten ikke at jeg har sett en eneste en i bruk i Oslo. Sikkert av de grunner du nevner. Skal man først gidde å sitte ute når det er kjølig må bålpanne/bål/utepeis generere nok varme til at det er komfortabelt. Utepeiser lignende Tipi som du linker til er ikke så veldig smokeless(oppover) etter min erfaring, de er litt som de gamle åpne peisene man hadde inne. De spiser ved og røyker. Adskillig mindre røyk enn bål såklart. Det begynner å komme fler og fler modeller, mitt lokale
Ildsted har endel, samme med
Varmefag. Står ofte i bruksanvisningen at de kun skal fyres med tørr ved, ikke hageavfall og for høy varme kan skade. Fordel med å handle fra de stedene er at de som regel har mye kunnskap og du kanskje får teste før kjøp.
Skal du brenne kvist/kvast som kanskje er litt fuktig med minst mulig røyk krever det høy varme, da er designet som går igjen i Solo/Breeo/smokeless firepit bedre enn åpen utepeis. Hjemmelagd fire pit tåler sikkert høyere varme enn Solo/Breeo da man ofte har stein i bunnen, og får man skikkelig fyr i et bål blir det ekstremt varmt.
Skal sies at alt brenner, det får jeg alltid høre på gjenbruksstasjonen når jeg kommer 10minutter før stengetid.