Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 18 1 2 12 13 14 15 16 17 18

Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2691240 10/12/2021 09:24
tron Offline
Besatt
Besatt
Utrolig at Audi tar betalt for å låse opp softwaren som aktiverer matrix-lysene på e-Tron. Dette er jo Audi-teknologi som de andre fabrikkene i konsernet nå har arvet og leverer som standard på de fleste av bilene som selges i Norge.
Men LED Matrix er ikke langlys, da har du misforstått. Det er aktive lys som f.eks. maskerer ut møtende biler, så du slipper å kjøre på nærlys med 40 meters lyskjegle. En utrolig undervurdert sikkerhetsfunksjon som i hvert fall får meg til å føle meg MYE tryggere langs landeveien i vinterhalvåret.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: tron] #2691247 10/12/2021 09:47
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: tron
Utrolig at Audi tar betalt for å låse opp softwaren som aktiverer matrix-lysene på e-Tron. Dette er jo Audi-teknologi som de andre fabrikkene i konsernet nå har arvet og leverer som standard på de fleste av bilene som selges i Norge.
Men LED Matrix er ikke langlys, da har du misforstått. Det er aktive lys som f.eks. maskerer ut møtende biler, så du slipper å kjøre på nærlys med 40 meters lyskjegle. En utrolig undervurdert sikkerhetsfunksjon som i hvert fall får meg til å føle meg MYE tryggere langs landeveien i vinterhalvåret.

Jeg vet hva matrix er og hvordan det funker..
"leie meg langlys" var en slengbemerkning. Burde heller stått gode lys
Jeg skal uansett ikke leie meg noe som helst, det var vel egentlig poenget..

Tanken er vel at det var billigere å produsere en lykt, men grådige som vi er vil vi ikke gi det bort til alle.. ICON_SMILE
De som ikke kjøper det med bilen, får sjansen senere
Syns ikke det er så utrolig egentlig, alle vil tjene mest mulig penger. Tyskerne har funnet ut at vi legger inn støtet på ekstrautstyr. Og det funker.

For meg var det kun aktuelt og kjøpe en som hadde det meste av utstyr og valgte heller lite brukt med alt utstyr enn helt ny med lite..

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kriss] #2691254 10/12/2021 09:56
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kriss

Jeg vet hva matrix er og hvordan det funker..
"leie meg langlys" var en slengbemerkning. Burde heller stått gode lys
Jeg skal uansett ikke leie meg noe som helst, det var vel egentlig poenget..

Tanken er vel at det var billigere å produsere en lykt, men grådige som vi er vil vi ikke gi det bort til alle.. ICON_SMILE
De som ikke kjøper det med bilen, får sjansen senere
Syns ikke det er så utrolig egentlig, alle vil tjene mest mulig penger. Tyskerne har funnet ut at vi legger inn støtet på ekstrautstyr. Og det funker.

For meg var det kun aktuelt og kjøpe en som hadde det meste av utstyr og valgte heller lite brukt med alt utstyr enn helt ny med lite..

Og litt av grunnen til at jeg styrer unna tyske biler er de utrolig mange valgene du må ta for å få en "riktig" utstyrt bil, der det som ser ut som en god pris for en bil, plutselig er 300' dyrere fordi den mangler utstyr du "må" ha. Å kjøpe dette brukt er også krevende, da du risikerer å kjøpe en bil som mangler ting du "burde" hatt. Sånn sett er det digg med Tesla, veldig enkelt å kjøpe, uten behov for å snakke med en selger som har provisjon for å selge deg en så dyr bil som mulig.

Big wheels keep on turning
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tulling] #2691261 10/12/2021 10:28
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tulling

Mye enig med deg her. Jeg prøvde også iX her om dagen. Flott utseende og fantastisk kjøremaskin. Kjentes helt klart ut som ypperste premium både komfortmessig og utstyrsmessig. Nå har jeg en Y så iX føles kanskje litt som en båt sammenlignet med Y'en. Det har litt med hva man er vant til, vil jeg tro.
Uenig med deg når det gjelder bagasjerommet. Hvordan klarer de å få til et så lite bagasjerom i en så stor bil? Uten å ha målt så tror jeg det må være er mindre i alle 3 retninger enn i min Y. Og uten frunk. Hvordan blir det med spylerveskepåfylling fra utsiden i mange minusgrader?

Fikk du antydet leveringstidspunkt? Til meg sa de levering tidligst et godt stykke ut i 2023. Jeg sitter nok på gjerdet til leveringstiden kortes inn og vurderer de alternativene som finnes da. Men må si iX vil stå høyt på lista neste gang jeg bytter bil.

Den store bilen har jo en veldig stor kupe, så det er jo et valg de har tatt på kupestørrelse vs. bagasjerom. At Y har større bagasjerom med setene oppe stemmer nok helt sikkert, med setene nede derimot så blir det motsatt og for egen del er det da jeg trenger plassen. Breddemessig virker iX større uansett i bagsjerommet uten at jeg har vært ute med målebåndet.

Hva du legger i båtfølelse vet jeg ikke, men jeg likte den veldig godt på prøvetur og har bare S som sammenligningsgrunnlag, og total kjøreopplevelse på iX er bedre - så er jo iX en langt mer høyreist bil så det påvirker jo noe på krengningsstabilitet hvor S naturlig nok er bedre.

Spylevæskepåfylling slik den er lagt opp tenker jeg er pluss og ikke motsatt vs. trad løsninger, at de ikke har frunk er også for meg en gåte, burde være plass.

Jeg bestilte i mars, så min bil låses nok for produksjon når som helst, og da er det fire uker fra produksjon til levering, så Q1 burde gå. Produksjonen startet jo nå opp i november og så vidt jeg har forstått har salget gått lang over forventning.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2691264 10/12/2021 10:33
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Kriss: å glemme tida mens man har en ladestopp skjer med de beste av oss, selv etter 5 år med elbil ICON_LAUGH

Det jeg synes er mest problematisk er at noe ekstrautstyr burde være obligatorisk/ikke koste (mye)ekstra. Matrix lys er en av de, og i samme åre tror jeg også det gjelder Mercedes sin vilt-radar.
3-punktssela var jo et forbilledlig eksempel der, og abs/airbags deretter, men virker som om skrustikka til kapitalismen har stramma såpass til at det ikke blir noe særlig mer sånn framover...

Litt flåsete: Både kjedelig og farlig å miste matrixlyset midt i langkjøring pga dårlig dekning eller utløpt kort

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kjartandaddy] #2691292 10/12/2021 12:00
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Kjartandaddy

Og litt av grunnen til at jeg styrer unna tyske biler er de utrolig mange valgene du må ta for å få en "riktig" utstyrt bil, der det som ser ut som en god pris for en bil, plutselig er 300' dyrere fordi den mangler utstyr du "må" ha. Å kjøpe dette brukt er også krevende, da du risikerer å kjøpe en bil som mangler ting du "burde" hatt. Sånn sett er det digg med Tesla, veldig enkelt å kjøpe, uten behov for å snakke med en selger som har provisjon for å selge deg en så dyr bil som mulig.

Fins som regel en pakke som har det meste, all inclusive var det en stund. Skjønt det var selvsagt ikke alt da så greide å svi av en del til fordi. ICON_SMILE
Nå søkte jeg kun på ecxlusive og lav km på finn av denne grunn. Bra spec er litt dyrere brukt og, men ikke så voldsomt.
24000km og brukt gjør det egentlig litt bedre å putte to barnehageunger baki der og.. ICON_SMILE

Skulle jeg kjøpt helt ny hadde det ikke blitt etron.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kjartandaddy] #2691296 10/12/2021 12:12
tron Offline
Besatt
Besatt

Mye enig i det du sier. Jeg tror også moderne bilkjøpere ønsker det enklere enn det tyskerne holder på med. Forresten er tsjekkerne like ille. På en standard Enyaq er tilvalgslisten lang og komplisert, og det krever en del å sette seg inn i hva som inngår i Infotainment Plus og hva som er forskjellen på Førerpakke Plus og Førerpakke Sport. Leste om en som fikk seg en overraskelse da bilen ikke hadde motorisert bakluke, og det viste seg at han hadde misforstått pakkene. Enyaqen er min første splitter nye bil, og selv om jeg digger den, så oppfattet jeg kjøpsprosessen som håpløst gammeldags. For å gjøre det litt enklere, tok jeg en Sportline, der det var færre tilvalg og mer inkludert enn på den "vanlige". Det var flaks, for da kom den på 3 måneder. Andre har ventet i over et år på en "vanlig" en. Jeg skjønner ikke at det kan være effektivt å bygge så mange vidt forskjellige biler av samme modell, og det er jo heller ikke kundevennlig når det gir, i hvert fall nå under halvlederkrisen, totalt uforutsigbare leveringstider.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2691304 10/12/2021 13:06
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Samtidig er det litt digg å bygge seg f eks en fantasi-911 i Porschekonfiguratoren...

911 GTS manuell med leichtpakke anyone?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kjartandaddy] #2691309 10/12/2021 13:24
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Samtidig er det litt digg å bygge seg f eks en fantasi-911 i Porschekonfiguratoren...

Har prøvd meg med 718 GT4, men når det ikke går ann å få både clubsport og setevarme blir jeg irritert og avslutter konfigurasjonen :-)

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tagelli] #2691574 13/12/2021 13:28
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tagelli

Har prøvd meg med 718 GT4, men når det ikke går ann å få både clubsport og setevarme blir jeg irritert og avslutter konfigurasjonen :-)

Hehe, bummer!

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: tron] #2691635 13/12/2021 21:29
perbl Offline
More than words
More than words

Mye enig i det du sier. Jeg tror også moderne bilkjøpere ønsker det enklere enn det tyskerne holder på med. Forresten er tsjekkerne like ille. På en standard Enyaq er tilvalgslisten lang og komplisert, og det krever en del å sette seg inn i hva som inngår i Infotainment Plus og hva som er forskjellen på Førerpakke Plus og Førerpakke Sport. Leste om en som fikk seg en overraskelse da bilen ikke hadde motorisert bakluke, og det viste seg at han hadde misforstått pakkene. Enyaqen er min første splitter nye bil, og selv om jeg digger den, så oppfattet jeg kjøpsprosessen som håpløst gammeldags. For å gjøre det litt enklere, tok jeg en Sportline, der det var færre tilvalg og mer inkludert enn på den "vanlige". Det var flaks, for da kom den på 3 måneder. Andre har ventet i over et år på en "vanlig" en. Jeg skjønner ikke at det kan være effektivt å bygge så mange vidt forskjellige biler av samme modell, og det er jo heller ikke kundevennlig når det gir, i hvert fall nå under halvlederkrisen, totalt uforutsigbare leveringstider.

Dette er vel noe av det jeg også misliker med feks laptopkjøp fra mange produsenter. Uendelig med kombinasjoner av tilvalg på hver føkkings komponent. Da foretrekker jeg heller Apple og lignende, der man har to-tre konfiger, og så noen enkle tilvalg på CPU/RAM/Disk, ferdig.

Har prøvd konfiguratoren til både Audi og andre merker i VW-konsernet, og når man har sirlig klikket seg gjennom et tjuetalls valg, skal man bare legge til krok, og så får man beskjed om at alt man har gjort så langt ikke er kompatibelt med krok. Sånt får meg til å sinnadrepe nettleseren og ikke vurdere bilen på lang tid igjen.

Uansett hva man synes om Tesla så var det en stor forbedring å bare spekke ferdig bilen med 5-6 klikk, selv om det sikkert finnes de som setter pris på 20+ valg bare for å konfigurere framsetene med alskens materialer, massasje, ventilasjon, sømmer, støtte etc…

Per B.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: perbl] #2691660 14/12/2021 08:31
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Hakket interessant, jeg er i stikk motsatt leir (selv om det krever en god teknisk løsning). Jeg liker veldig godt muligheten til å få bilen akkurat slik jeg vil ha den med fargekombinasjoner, felger, interiør osv.

Jeg har en Tesla Model 3, om muligheten hadde vært der hadde jeg valgt andre farger en krom rundt vinduer/speiler, jeg hadde valgt andre seter, jeg hadde valgt andre felger osv.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2691675 14/12/2021 09:11
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser det kommenteres at E-tron er tørst, og jeg er delvis enig når det kommer til småkjøring. Men nå har vi kjørt E-tron i rundt 1 år, og den blir kjørt som en fossilbil. På langturene har vi ligget rundt 2kwt/mil i 80-100km/t med full bil, har også sett 1-tallet på hyttetur (13 mil) på sommeren. Det er ikke veldig ille sammenlignet med f.eks TMX. Med full bil og henger har det økt litt, men overraskende lite til at man drasser på en henger på flere hundre kilo.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2694799 11/01/2022 18:24
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg trenger hjelp til å velge i biljungelen. Vi har tre små barn som alle sitter i bilstoler. Jeg sliter med å finne ut hva som er det beste bilvalget for oss. Tipper noen her inne har vært en liknende situasjon? Vi hadde i utgangspunktet tenkt el-bil, men har kokt det ned til tre alternativer:

Alternativ 1 – Peugeot Partner / Citroen Berlingo / Renault Kangoo maxi Z.E. Disse er ganske rimelige, men rekkevidden er elendig, særlig på de to første. Kangoo-en har litt bedre rekkevidde, men komfort, utstyr og kjøreglede er på bunn. Alle disse tar oss jo fra A til B for en rimelig penge..
Alternativ 2 – Dyr(ere) og ny el-bil. Har sett på blant annet Citroen SpaceTourer. Bedre rekkevidde, svært god plass, mer utstyr og sikrere(?) enn de andre alternativene
Alternativ 3 – Kjøpe en eldre diesel stasjonsvogn, type Peugeot 5008 og satse på at den holder til vi ikke lenger må ha tre barneseter i bilen.

Vi kjører ikke veldig mye, kanskje 12000km i året. Sjelden på langtur Har lademulighet hjemme, men ikke på jobb. Alternativ 2 er helt klart mest fristende, men det er også det eneste alternativet som innebærer å ta opp billån. Så hva gjør man? Jeg kjenner det sitter langt inne å bruke 500k på bil, og diesel er vel ikke heeelt ute enda, eller?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Hoaas] #2694800 11/01/2022 19:07
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Hoaas
Ser det kommenteres at E-tron er tørst, og jeg er delvis enig når det kommer til småkjøring. Men nå har vi kjørt E-tron i rundt 1 år, og den blir kjørt som en fossilbil. På langturene har vi ligget rundt 2kwt/mil i 80-100km/t med full bil, har også sett 1-tallet på hyttetur (13 mil) på sommeren. Det er ikke veldig ille sammenlignet med f.eks TMX. Med full bil og henger har det økt litt, men overraskende lite til at man drasser på en henger på flere hundre kilo.

Tørst som bare det men uten at det bryr meg noe særlig.
Bare hatt den et par mnd, men kjørekomputer er ikke nulla siden ny og bilen er gått 27500 km og brukt akkurat 30 kwt/100 km på de km.
Trenger litt strøm for å flytte 2,6 tonn firkanta SUV.

Kommer tur/retur hytta pluss en handletur (4 mil) og det holder.. ICON_SMILE Det er 96 km og 900 hm til hytta og da var det 36,7 oppover og 21 hjem. Skiboks, snøføre og ca 10 minus.

Redigert av Kriss; 11/01/2022 19:17.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: karlsons] #2694808 11/01/2022 19:58
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Generelt er vel ikke personbiler laget på plattform for varebiler, slik som de 2 øverste, særlig sikre? Kan være greit å sjekke ncap.

Dersom du egentlig hater å bruke penger på bil, er jo 5008 en god bil men med litt dårligere sikkerhet for barna vs enn S-max (2015 modeller). Men husk av det man sparer i kjøpspris raskt kan spises opp av kostnad ved reparasjoner.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: karlsons] #2694863 12/01/2022 08:34
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: karlsons
Jeg trenger hjelp til å velge i biljungelen. Vi har tre små barn som alle sitter i bilstoler. Jeg sliter med å finne ut hva som er det beste bilvalget for oss. Tipper noen her inne har vært en liknende situasjon?

Vi har tre litt større barn i familien. Vår s-max begynner å bli velbrukt, men vi tviholder på den både fordi den svarer ut alle våre behov. Og fordi vi tenker at for hvert år vi drøyer før el-bil, jo bedre blir el-bilene på rekkevidde og familievennlighet.

Vi har imidlertid litt andre behov enn dere - vi kjører ikke til jobb i hverdagen, men drar på en god del lengre turer. Berlingo etc ville derfor vært uaktuell for oss - min erfaring er at biler som er bygd som varebiler har mye høyere støy inne i kupeen. Det er jo ikke så ubehagelig om det er til skole, jobb og barnehage, men når man har en del turer på 6+ timer i løpet av året, merkes det.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2694917 12/01/2022 11:14
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R
Vi er også på utkikk etter ny elbil. Vi har kun en bil som skal brukes fra turer til hytta, familiebesøk, etc. Samt av og til litt hverdagslogistikk, selv om vi prøver å ta mest mulig av det med sykkel. Ønsker mer plass enn vi har i dagens Skoda Octavia, både for bagasje og folk. Med to barneseter er det kun plass til to voksne. Skulle gjerne ha plass til en voksen til. Så trenger enten en femseter med bedre bredde, eller en 7-seter. Etter en del research ser det ut som Nio ES8 er et bra valg. Viktigste ankepunkt er at jeg helst skulle unngått å kjøpe kinesisk. Noen her som har erfaringer eller synspunkter på den?

Aller helst ønsker jeg å kjøpe europeisk, eventuelt Tesla, men finner ingen modeller som passer. Tesla model Y blir litt liten. X kan ikke ha skiboks og er for dyr. Audi E-tron ser ut som en grei bil, men litt snaut med bagasjeplass, og er bygd på fossilplatform. Volvo skal komme med en ny elbil som skal ta over for XC90 og kan være et bra alternativ. Men kommer neppe i år, og kan fort bli ganske dyr. Kjedelig at vestlige bilprodusenter er så bakpå når det gjelder større og praktiske familiefraktere.

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Marøder] #2694922 12/01/2022 11:21
H
hmhelland Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: Marøder
Generelt er vel ikke personbiler laget på plattform for varebiler, slik som de 2 øverste, særlig sikre? Kan være greit å sjekke ncap.

Spacetourer (2015 fossil) scorer ganske bra den:
https://www.euroncap.com/en/results/citro%C3%ABn/spacetourer/22856

Sammelignet med s-max (2015) foreksempel:
https://www.euroncap.com/en/results/ford/s-max/21198

Redigert av hmhelland; 12/01/2022 11:22.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: rogerha] #2694924 12/01/2022 11:25
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: rogerha
Kjedelig at vestlige bilprodusenter er så bakpå når det gjelder større og praktiske familiefraktere.

Enig. Ingen skikkelige familiebiler for oss som trenger plass. Man har jo disse varebilene med 7 seter, men de har jo ikke rekkevidde. Nye EQB ser litt spennende ut, men har ikke hengerfeste. :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2694927 12/01/2022 11:32
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Flytskjemaet for avgjørelsen om hvilken bil jeg skal ha begynner ca med "orker jeg styret med det uungåelige ladekaoset" og så går jeg til "Nei" og fortsetter til "Noen ny Tesla som passer i bruk og pris?" som da også går til "nei". Så nå står jeg mellom å bytte ut en gammel Modell S til en nyere eller å gå tilbake til fossibil. Strengt tatt frister det siste mest, sånn for et par, tre år frem til det blir mer oversiktlig hva som skjer med lading.

Jeg har en elbil til som fungerer til ca 90% av turene og kanskje 40% av distansen jeg kjører. Jeg har foreløpig ikke regnet på hva den miksen vil bety i bompenger, men jeg antar at det blir småpenger ift verditap. Hurtiglading er jo helt random om det koster mer eller mindre enn fossil (Hilsen en som har ladet på Ionity uten abonnement)

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2694941 12/01/2022 12:06
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Helt random er det vel ikke tagelli, sånn siden du nevnte Ionity ICON_TONGUE

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: olechr] #2694948 12/01/2022 12:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Kjedelig at vestlige bilprodusenter er så bakpå når det gjelder større og praktiske familiefraktere.

Enig. Ingen skikkelige familiebiler for oss som trenger plass. Man har jo disse varebilene med 7 seter, men de har jo ikke rekkevidde. Nye EQB ser litt spennende ut, men har ikke hengerfeste. :-P

Leste et sted at den har krok, men at du ikke kan benytte kroken til å trekke noe. Litt som ettermontert krok på gammel S, kan benyttes til sykkelstativ o.l. Men ikke tilhenger.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ndreas] #2694950 12/01/2022 12:24
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ndreas
Helt random er det vel ikke tagelli, sånn siden du nevnte Ionity ICON_TONGUE
Jodda, valget var random. At det var Iionity som var dyrest var kanskje ikke random, men valget var :-)

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2694953 12/01/2022 12:35
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til alle som skal kjøpe ny elbil og som skal kjøre mye på langtur. Sett dere godt inn i den ladeinfrastruktur som finnes og hvordan dette fungerer i praksis. Mange jeg kjenner gjorde ikke den jobben og er svært skuffet over hvor tungvint og dyrt dette er, samt mangel på ladere. Min erfaring er at kjører du mye langt, så kjøp Tesla. Det er en helt annen verden med Tesla og deres ladenettverk. Kjører du bare lokalt og lader hjemme er det ett fett hva du kjører.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: olechr] #2694957 12/01/2022 12:39
Natier Offline
Veteran
Veteran

Veldig rart at EQA og EQC har hengerfeste men den midt i mellom for ellers ser det jo ut som en super bil for dere med masse unger.
Selv har jeg fått de første ukene med Ioniq5 og er toppfornøyd ICON_SMILE

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: rogerha] #2694961 12/01/2022 12:45
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Aller helst ønsker jeg å kjøpe europeisk, eventuelt Tesla, men finner ingen modeller som passer. Tesla model Y blir litt liten. X kan ikke ha skiboks og er for dyr. .

Det skal jo ikke skrives om Tesla i denne tråden men jeg klarer ikke la være. Unnskyld TS.

Har nylig bytta fra X til Y og det er mindre forskjell på størrelsen enn man skulle tro, det er veldig god plass i Y så jeg synes det blir rart å avskrive den som for liten.
Stikk og se på en i alle fall før du konkluderer.
Plassen mellom to barneseter er ikke veldig god om setene eller den voksne er store, men det er vel ikke fryktelig mange biler med bedre plass i baksetet heller, uten at jeg skal påstå at jeg har god oversikt på det.
Jeg har ikke målt men det er ikke veldig mye smalere mellom bilstolene i Y enn det var i den digre Xen.

Mtp plass, forbruk, rekkevidde, lading, brukervennlighet og komfort har ikke jeg klart å finne noe bedre elbil enn Y akkurat nå.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: olechr] #2694967 12/01/2022 12:57
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
EQB ser jo bra ut på mange måter, men bagasjerommet er nesten en vits på den og med 465L som 7 seter og 495L som 5 seter.
Endte for egen del opp med XC60 T6 hybrid som også har tullete bagasje rom på 468L.

Har hatt er par Octavia og de har jo over 600L og et par V70 med 550L.

Savner en skikkelig familiebil med god rekkevidde, 4 hjulsdrift, og bagasjerom på 600L+ samt mulighet for både taklast og hengefeste.
Den finnes sikkert, men ikke i de prisområder jeg er villig til å bla opp.

AG

40+ and still climbing......
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: erling] #2694969 12/01/2022 13:05
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: erling
Til alle som skal kjøpe ny elbil og som skal kjøre mye på langtur. Sett dere godt inn i den ladeinfrastruktur som finnes og hvordan dette fungerer i praksis. Mange jeg kjenner gjorde ikke den jobben og er svært skuffet over hvor tungvint og dyrt dette er, samt mangel på ladere. Min erfaring er at kjører du mye langt, så kjøp Tesla. Det er en helt annen verden med Tesla og deres ladenettverk. Kjører du bare lokalt og lader hjemme er det ett fett hva du kjører.

Vet ikke helt hva "mye langtur" betyr, men i en rimelig worst-case scenariotur i gamme elbil(28kwh) til Trondheim-ish i romjula, hadde vi fire ladestopp som kosta ca 100kr pr stk. Det er ca på par med ICE-bil gitt 0.5l/mil og drivstoff på 15kr/l.

På tur ned hadde vi to stopp, og følgelig halv pris totalt.

Nå vil jeg aldri anbefale den bilen (ioniq 2016) til langkjøring på vinter, men et datapunkt er det iaf.

Heller ikke uenig i mye langkjøring = lurt med tesla.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Hoaas] #2694971 12/01/2022 13:07
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Hoaas

Leste et sted at den har krok, men at du ikke kan benytte kroken til å trekke noe. Litt som ettermontert krok på gammel S, kan benyttes til sykkelstativ o.l. Men ikke tilhenger.

Håper dette er rett. For den tikker nesten alle bokser om jeg kan ha et sykkelstativ bak der.

Side 14 av 18 1 2 12 13 14 15 16 17 18

Moderator  support