Re: Smitte, lockdown here we go again?
[Re: sanouka]
08/12/2021 08:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
[Re: GeirK]
08/12/2021 12:13
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Folk som ikke evner å innrømme at de tar feil, er det utrolig slitsomt å diskutere med.
Folk som ikke leser det som blir skrevet er utrolig slitsomme å diskutere med. Jeg har ingen interesse av en diskusjon med deg basert på noe som helst annet enn strengt målte størrelser. Og det trenger jeg ikke deg til heller, for der finnes det autorative kilder jeg vurdere.
|
|
|
[Re: Tagelli]
08/12/2021 13:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Folk som ikke leser det som blir skrevet er utrolig slitsomme å diskutere med.
Det er jeg enig i. Men jeg leste det du skrev. Jeg siterte deg til og med.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: HeavyDude]
08/12/2021 16:30
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
I 2030 vil det være flere eldre enn unge i Norge. Det vil kreve mer ressurser til bl.a. tjenester til eldre. Og vi opplever allerede nå manko på arbeidskraft i Norge i flere sektorer, som delvis avhjelpes med import av arbeidskraft. Kanskje er løsningen også denne gang å basere seg på arbeidsinnvandring av sykepleiere, også intensivsykepleiere ? «Også denne gang» … fordi Norge gjorde det samme for den del år siden ( også da var utsagnene fra sykepleiere den samme : for mye å gjøre, for lav lønn ..). Jeg husker godt hvor happy de svenske sykepleierne var, som kom til Norge. Her tjente de bedre og det var langt bedre bemanning og mindre stress her enn i Sverige. Hva mener du med "også denne gang"? Norsk helsevesen er i stor grad basert på innleide vikarer fra nabolandene våre. Å jobbe på norsk sykehus er som å jobbe i en slags panskandinavisk union der det snakkes og skrives en snodig blanding av norsk svensk og dansk. Jeg har hatt vakter der kun 1/5 har hatt norsk statsborgerskap. Nettopp denne avhengigheten av utenlandsk helsepersonell er jo en av årsakene til at det norske helsevesenet blir så sårbart nå.
|
|
|
[Re: jorn]
08/12/2021 18:01
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for oppdateringen, jeg er ikke så tett på helsevesenet som jeg var tidligere.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: ]
09/12/2021 08:30
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Her vil vel en del forumister fremdeles hevde at det var mange konspinisser med sviktende kognitiveevner samlet på en plass 😉 Gruppen av kritiske røster blir bare større og større. Skjalg Fjellheim, kommentator i Nordlys mener vi styres på prinsippet om skråsikker tvil. Et godt poeng er at hvis vi skal fortsette med føre var prinsippet så kan/bør vi legge om samfunnet deretter. Å vingle som vi gjør nå er ikke holdbart særlig lengre.
Redigert av sanouka; 09/12/2021 08:31.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
09/12/2021 08:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her vil vel en del forumister fremdeles hevde at det var mange konspinisser med sviktende kognitiveevner samlet på en plass 😉 Tror du må trene litt mer på tankelesning før det sitter, altså. Innlegget er ren sutring over tingenes tilstand uten konkrete forslag til bedre løsninger på situasjonen vi står i. Maset om "kapasitetsøkning" er bortkastet energi siden det ikke er gjort i en håndvending å øke kapasiteten. Jeg er overrasket over at folk som jobber i helsevesenet tror at vi kan kapasitetsøke oss ut av dette.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/12/2021 08:45
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Her vil vel en del forumister fremdeles hevde at det var mange konspinisser med sviktende kognitiveevner samlet på en plass 😉 Tror du må trene litt mer på tankelesning før det sitter, altså. Innlegget er ren sutring over tingenes tilstand uten konkrete forslag til bedre løsninger på situasjonen vi står i. Maset om "kapasitetsøkning" er bortkastet energi siden det ikke er gjort i en håndvending å øke kapasiteten. Jeg er overrasket over at folk som jobber i helsevesenet tror at vi kan kapasitetsøke oss ut av dette. Det som ligger i kortene her er at det bygger seg opp en stadig større opinion av fagfolk som betviler virusets risiko for å spre død og fordervelse utover hva man må regne med som akseptabelt. Det har så klart å gjøre med stadig bedre tall/data som bygger seg opp over tid. Det som vi kanskje kan enes om er at gruppen av kritikere blir vanskeligere og vanskeligere å avfeie som en gjeng "konspinisser"?
|
|
|
09/12/2021 08:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det som ligger i kortene her er at det bygger seg opp en stadig større opinion av fagfolk som betviler virusets risiko for å spre død og fordervelse utover hva man må regne med som akseptabelt.
"Død og fordervelse" er en irrelevant stråmann. De kan betvile dette så mye de orker. Presset på helesvesenet blir ikke mindre om man tviler på virusets evne til å legge press på kapasiteten. Virkeligheten tar for det meste springfart og driter i hva folk gjetter, tror og mener. Det som vi kanskje kan enes om er at gruppen av kritikere blir vanskeligere og vanskeligere å avfeie som en gjeng "konspinisser"?
Irrelevant stråmann - igjen. Jeg har aldri kalt denne type kritikk for konspirasjonsteori. Det er fint om du kan forholde deg til deg jeg skriver og ikke det du gjetter på at jeg mener.
|
|
|
09/12/2021 09:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det som ligger i kortene her er at det bygger seg opp en stadig større opinion av fagfolk som betviler virusets risiko for å spre død og fordervelse utover hva man må regne med som akseptabelt.
Kan du ikke ta opp dette med hun her? https://www.nrk.no/norge/intensivsy...-_-dette-vil-jo-ingen-ende-ta-1.15762677
|
|
|
09/12/2021 13:11
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor henne? Det er vel ikke hun som har ordnet samfunnet slik at tilgangen til ressurser er begrenset. Heller ikke covid.
|
|
|
09/12/2021 14:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor henne? Det er vel ikke hun som har ordnet samfunnet slik at tilgangen til ressurser er begrenset. Heller ikke covid.
Nei, men så er det heller ikke den diskusjonen dette handler om. Det handler om hva vi skal gjøre gitt den situasjonen at kapasiteten ER begrenset. Da er det å "betvile virusets risiko for å spre død og fordervelse utover hva man må regne med som akseptabelt" fullstendig uproduktivt. Viruset bryr seg katta om hva folk tror om det.
|
|
|
09/12/2021 14:21
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
"Død og fordervelse" er en irrelevant stråmann. De kan betvile dette så mye de orker. Presset på helesvesenet blir ikke mindre om man tviler på virusets evne til å legge press på kapasiteten. Virkeligheten tar for det meste springfart og driter i hva folk gjetter, tror og mener. Det som vi kanskje kan enes om er at gruppen av kritikere blir vanskeligere og vanskeligere å avfeie som en gjeng "konspinisser"?
Irrelevant stråmann - igjen. Jeg har aldri kalt denne type kritikk for konspirasjonsteori. Det er fint om du kan forholde deg til deg jeg skriver og ikke det du gjetter på at jeg mener. Du har vært ganske rundhåndet med karakteristikker på motdebattanter rundt disse temaene, siden pandemien begynte, men jeg kan ta feil. Jeg har stort sett bare fulgt de andre trådene litt nå og da og kanskje lagt inn en kommentar her og der. Du var jo på krigsstien i mitt tilfelle med en gang på denne tråden også har det roet seg litt etter at man ser at synet mitt på fremtidige lockdowns er mer eller mindre mainstream. Generelt tenker jeg at det er heldig mennesker oppover i historien ikke har vært like kategorisk avvisende til å tenke nytt som deg.
|
|
|
09/12/2021 15:10
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Nei, men så er det heller ikke den diskusjonen dette handler om. Det var jo liksom poenget. Hvorfor drar du hun inn i diskusjonen?
|
|
|
09/12/2021 16:26
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Så vidt jeg kan skjønne så er vi tilbake på min tidligere kommentar, som du prøvde å tilbakevise. Helsenorge trenger flere sykepleiere og mere ressurser. Ja, og jeg er enig i at vi ikke kan utdanne sykepleiere over natta, men min kommentar står: et sted må vi begynne! Myndighetene må begynne å gjøre det attraktivt å være sykepleier! Om det er penger, vakter/fritid eller noe annet har ikke jeg kompetanse til å bedømme, men noe må gjøres. Vet ikke hvordan det er der du bor, men på Kalnes som er et nytt-ish sykehus så er det korridorpasienter. Det er jo helt på trynet at de bygger et nytt sykehus som er for lite. Jada, jeg vet det ikke er intensivpassienter i korridorene, men det viser hvor lista er lagt dessverre
|
|
|
09/12/2021 19:04
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Jeg for min del håper at vi aldri kommer i en situasjon med krig, større terror eller liknende. Vi knelte nesten 22 juli og klarer ikke å mobilisere i Corona. Hvor F er beredskapen?
|
|
|
[Re: ML1]
09/12/2021 21:36
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Akkurat samme sted som forsvaret den 9 April. Dette er en god gammel norsk tradisjon.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
09/12/2021 21:51
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Akkurat samme sted som forsvaret den 9 April. Dette er en god gammel norsk tradisjon. Det var det farfar maste om også. (Memoarer fra 1940)
|
|
|
[Re: ML1]
09/12/2021 21:54
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Jeg for min del håper at vi aldri kommer i en situasjon med krig, større terror eller liknende. Vi knelte nesten 22 juli og klarer ikke å mobilisere i Corona. Hvor F er beredskapen? Helsevesenet klarte seg vel bra 22. Juli? Virkelig akutte hendelser der man prioriterer bort alt av ting som ordning av knær og hofter er vel noe ganske annet enn langpiningen corona, men forbedringspotensiale virker det å være på en del av dimensjoneringen ja.
|
|
|
10/12/2021 08:23
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Ja og det er jo (litt som strømmen) en (nesten) partiuavhengig villet og styrt politikk over flere tiår.
Bare merkelig at partier ikke må betale (politisk) når man nå får svi. Virker som om nordmenn (eller generelt mennesker) har kort hukommelse og er alt for lojale.
|
|
|
10/12/2021 08:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, men så er det heller ikke den diskusjonen dette handler om. Det var jo liksom poenget. Hvorfor drar du hun inn i diskusjonen? Fordi den underdiskusjonen handlet om det at vi burde slippe opp og lære å leve med viruset. Fint om du følger med på hva de forskjellige undertrådene handler om før du kommenterer i dem.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
10/12/2021 08:35
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Akkurat samme sted som forsvaret den 9 April. Dette er en god gammel norsk tradisjon. Jeg tror deler av forklaringen ligger i at det Norge ikke er villig til å betale for beredskapen. Stadig flere etater som har beredskap som en av sine viktige leveranser, driftes mer og mer på samme måte som vanlige bedrifter. Det er stramme budsjetter og hele tiden fokus på effektivisering og å kutte kostnader. Beredskap er dyrt, og det er aldri noe annet enn en utgiftspost - bortsett fra den dagen den plutselig behøves. Å ha beredskap vil også i mange tilfeller bety at man f eks på et sykehus vil ha en stor overkapasitet stort sett hele tiden. De av oss som har jobbet i en betedskapsorganisasjon skjønner at slik må det være. En slik overkapasitet lever sikkert fint til det står i VG at 2 av 3 på Ullevål sykehus surrer rundt uten konkrete arbeidsoppgaver utover å holde seg faglig oppdatert. Da skal noen stilles til veggs for sløseriet. Om det da ikke er konkrete trusler på horisonten, ligger sparekniven greit tilgjengelig.
Redigert av Howard; 10/12/2021 09:11.
|
|
|
10/12/2021 08:35
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Metavarsel: Det tok ikke mange ukene før vi var tilbake i de diskusjonstekniske skyttergravene.
|
|
|
10/12/2021 08:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
like kategorisk avvisende til å tenke nytt som deg. Jeg tenker nytt hele tiden, jeg - men jeg vurderer alle aspekter ved nytenkningen. Og jeg kommer ikke om bastante uttalelser om ting jeg ikke har satt meg veldig grundig inn i. Jeg har en type jobb der jeg må løse svært komplekse problemer og ta beslutninger som tar hensyn til en haug med parametre som trekker i ulike retninger. Da har jeg lært at den tanken som detter ned i hodet på meg initielt, ofte endrer seg MYE etterhvert som jeg forstår hele bildet og det kun er gjennom en bred helhetsforståelse kombinert med pragmatisk analyse som leder frem til den beste løsningen. Derfor prøver jeg å gi litt mer kontekst til dem som sitter bak en skjerm og strør rundt seg med "hvorfor har ingen tenkt på ...", "jeg skjønner ikke av vi ikke ..." om ting de a) ikke har full oversikt over, b) ikke har kompetanse til å avgjøre og c) ikke har ansvaret for konsekvensene til. Det å sitte å dikte opp superenkle løsninger på svært komplekse problemer kan sikkert gi en illusjon av at man "tenker nytt", men sjansen for at dette ikke allerede har blitt vurdert av noen med uendelig mer data og kompetanse enn deg selv, er forsvinnende liten. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121396&filename=last ned.png)
|
|
|
10/12/2021 09:17
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
like kategorisk avvisende til å tenke nytt som deg. Jeg tenker nytt hele tiden, jeg - men jeg vurderer alle aspekter ved nytenkningen. Og jeg kommer ikke om bastante uttalelser om ting jeg ikke har satt meg veldig grundig inn i. Jeg har en type jobb der jeg må løse svært komplekse problemer og ta beslutninger som tar hensyn til en haug med parametre som trekker i ulike retninger. Da har jeg lært at den tanken som detter ned i hodet på meg initielt, ofte endrer seg MYE etterhvert som jeg forstår hele bildet og det kun er gjennom en bred helhetsforståelse kombinert med pragmatisk analyse som leder frem til den beste løsningen. Derfor prøver jeg å gi litt mer kontekst til dem som sitter bak en skjerm og strør rundt seg med "hvorfor har ingen tenkt på ...", "jeg skjønner ikke av vi ikke ..." om ting de a) ikke har full oversikt over, b) ikke har kompetanse til å avgjøre og c) ikke har ansvaret for konsekvensene til. Det å sitte å dikte opp superenkle løsninger på svært komplekse problemer kan sikkert gi en illusjon av at man "tenker nytt", men sjansen for at dette ikke allerede har blitt vurdert av noen med uendelig mer data og kompetanse enn deg selv, er forsvinnende liten. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121396&filename=last ned.png) Tydligvis må mannen i gata aldri finne på å reise et kritiske spørsmål. Forskning viser....at ekspertene alltid/som oftest/ofte/ganske ofte rett....;-) Sitat: "Nye utenlandskabler vil gi ørsmå økninger i strømprisen på kort sikt – men stor sjanse for billigere kraft på lang sikt. Både NVE og Cedren har beregnet at nye utenlandskabler på kort sikt vil gi en prisøkning på 1,5 -2 øre per kilowattime fra dagens historisk lave nivå. På lang sikt, derimot, er det gode sjanser for at økt tilknytning til kontinentet vil gi lavere kraftpriser. Dette fordi vi får nyte godt av billig overskuddskraft i perioder med mye sol og vind." https://www.sintef.no/siste-nytt/2018/frykten-for-nye-utenlandskabler-er-grunnlos/
|
|
|
10/12/2021 09:20
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
like kategorisk avvisende til å tenke nytt som deg. Jeg tenker nytt hele tiden, jeg - men jeg vurderer alle aspekter ved nytenkningen. Og jeg kommer ikke om bastante uttalelser om ting jeg ikke har satt meg veldig grundig inn i. Jeg har en type jobb der jeg må løse svært komplekse problemer og ta beslutninger som tar hensyn til en haug med parametre som trekker i ulike retninger. Da har jeg lært at den tanken som detter ned i hodet på meg initielt, ofte endrer seg MYE etterhvert som jeg forstår hele bildet og det kun er gjennom en bred helhetsforståelse kombinert med pragmatisk analyse som leder frem til den beste løsningen. Derfor prøver jeg å gi litt mer kontekst til dem som sitter bak en skjerm og strør rundt seg med "hvorfor har ingen tenkt på ...", "jeg skjønner ikke av vi ikke ..." om ting de a) ikke har full oversikt over, b) ikke har kompetanse til å avgjøre og c) ikke har ansvaret for konsekvensene til. Det å sitte å dikte opp superenkle løsninger på svært komplekse problemer kan sikkert gi en illusjon av at man "tenker nytt", men sjansen for at dette ikke allerede har blitt vurdert av noen med uendelig mer data og kompetanse enn deg selv, er forsvinnende liten. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121396&filename=last ned.png) Og med det er utrykket «en dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare» torpedert?
|
|
|
[Re: Duck]
10/12/2021 09:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tydligvis må mannen i gata aldri finne på å reise et kritiske spørsmål.
Feil. Gjør gjerne det, men ta til etterretning de informerte svarene du får. Der har jeg inntrykk av at du sliter litt. Du bare overser svarene du får og fortsetter å stille spørsmål - fordi spørsmålene dine egentlig er kamuflert kritikk og du overser svarene hvis de medfører at du, gud forby, måtte endre oppfatningen du allerede har laget deg. Forskning viser....at ekspertene alltid/som oftest/ofte/ganske ofte rett....;-)
Feil igjen. Erfaring viser at ekspertene langt oftere har rett enn folk som sitter hjemme bak PC-en og snekrer sammen enkle løsninger på kompliserte problemer de a) ikke har full oversikt over, b) ikke har kompetanse til å avgjøre og c) ikke har ansvaret for konsekvensene til. Det er kanskje tungt å innse, men det må du nesten bare finne deg i.
|
|
|
[Re: Alpers]
10/12/2021 09:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og med det er utrykket «en dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare» torpedert?
Egentlig ikke siden det finnes mange spørsmål vi enten ikke har svar på eller ikke har entydige svar på. Uttrykket forteller oss at det er svært mye enklere å stille et spørsmål vi ikke har svar på enn å finne svaret på et spørsmål vi ikke har svar på.
|
|
|
10/12/2021 09:30
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Dobbeltpost