Jepp - er "fersk" hundeier selv og har en liten Hound/greyster, (Vorster/greyhound/husky) tispe på 15 mnd vi har hatt med på stitur i sommer. Syntes dette er fantastisk morro og stiturene får en litt annen mening når hun er med. Er jo båndtvang her i finnemarka til 30 sept så kjører med hennne i bånd også på sti. Det går veldig bra. Hun er meget fremoverrettet og drar omtrent aldri ut av stien når hun har trekkselen på og er på "jobb" Pasering av andre er også null stress. Også sau. :-)
Og syntes dette er såpass morro at vi like godt skaffet oss en hund til.... :-) En høyreist unggutt på 17 mnd. Også en Hound, Vorsteh/husky mix. Gleder oss til å bli bedre kjent med han. Ikke fått testet han på sti enda, kun en liten tur på sykkel i lysløypa rett bak huset.
Utrolig flink bisk! Det frister med forsøk, med min 1,5 år gamle Dansk-svenske gårdshund. Han liker å løpe med meg når jeg jogger, men har ikke prøvd stisykling. Når vi løper er det jo en del vingling og bråstopp. Han er jo ikke like langbent som din hund, men så sykler jeg ikke så fort heller...
Men synes lengden på lina di var litt kort. Hvor lang? Ville være redd for å kjøre på Milo om han bråstopper.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Utrolig flink bisk! Det frister med forsøk, med min 1,5 år gamle Dansk-svenske gårdshund. Han liker å løpe med meg når jeg jogger, men har ikke prøvd stisykling. Når vi løper er det jo en del vingling og bråstopp. Han er jo ikke like langbent som din hund, men så sykler jeg ikke så fort heller...
Men synes lengden på lina di var litt kort. Hvor lang? Ville være redd for å kjøre på Milo om han bråstopper.
Vi har nok hatt flaks med hun minste der. Som nevnt urolig fremoverrettet og holder seg på stien. Ingen vingling og enda ikke opplevd bråstopp. Kun en gang jeg har fått lina i hjulet, men da var det min egen skyld. Lina er 2,8 meter. Fra nonstop dogwear. Tenkte vi skulle slenge oss med på noen konkurranser etter hvert og da er maks lengde på line 3 meter.
Vi har nok hatt flaks med hun minste der. Som nevnt urolig fremoverrettet og holder seg på stien. Ingen vingling og enda ikke opplevd bråstopp. Kun en gang jeg har fått lina i hjulet, men da var det min egen skyld. Lina er 2,8 meter. Fra nonstop dogwear. Tenkte vi skulle slenge oss med på noen konkurranser etter hvert og da er maks lengde på line 3 meter.
Anbefaler en sånn. Eliminerer i stor grad risikoen for line i forhjulet. Er dessverre tungvindt å flytte mellom sykler, har ikke sett at de selger ekstra fester løst. Passer heller ikke 35 mm styre, men da kan den gamle løsningen med feste rundt gaffelens kronerør benyttes.
Jeg har syklet sti med hund i 8 år nå og det er helt fantastisk å dele hobby med sin beste venn. Med hund har jeg enda en grunn til å velge tid og sted det det er lite andre folk og han går fritt hele året. Det er en labrador helt uten noen form for jaktinstinkt, så det er en veldig enkel hund å ferdes med. Største utfordringen er at han er glad, og voldsomt glad, i stisyklister og litt for ivrig på å hilse. Fotgjengere og andre vesen er uinteressant.
Jepp - er "fersk" hundeier selv og har en liten Hound/greyster, (Vorster/greyhound/husky) tispe på 15 mnd vi har hatt med på stitur i sommer. Syntes dette er fantastisk morro og stiturene får en litt annen mening når hun er med. Er jo båndtvang her i finnemarka til 30 sept så kjører med hennne i bånd også på sti. Det går veldig bra. Hun er meget fremoverrettet og drar omtrent aldri ut av stien når hun har trekkselen på og er på "jobb" Pasering av andre er også null stress. Også sau. :-)
Og syntes dette er såpass morro at vi like godt skaffet oss en hund til.... :-) En høyreist unggutt på 17 mnd. Også en Hound, Vorsteh/husky mix. Gleder oss til å bli bedre kjent med han. Ikke fått testet han på sti enda, kun en liten tur på sykkel i lysløypa rett bak huset.
Jeg har en Breton 2,5 år gammel. I fjor forsøkte tilsvarende som på filmen over, å trekke på en såpass definert sti, men etter noen bråstopp (gnagere i gresset?) sluttet jeg med det. Ganske sterkt jaktinstinkt så hun er "all over" men i år virker hun litt roligere, og venter på meg i større grad. Godt oversiktlig terreng a la Østmarka funker best. Og enig, blir en ekstra dimensjon på turen. Veldig hyggelig.
Jeg tester nå med Garmin klokke, og tracker på bikkja. Da ser jeg retning og avstand på en enkel måte i tilfelle hun er ute av syne.
Syklet med hund på sti i 13 år. Først en blandingshund av Border Collie og Samojed. Nå en renraset Australian Shepherd. Hundene elsker det. Flonke til å passe seg, og imponerende flinke til å huske hvor vi pleier å sykle i mylder av stier. Veldig sosialt for både eier og hund, samt god trening for begge. Løper alltid løse.
Artig tråd! Har en Goldendoodle, kastert 4år gammel hann. Har vært med på korte turer siden han var liten, nå kan han klare ca 30-35km og 1000hm. Prøvde å ha han i bånd men det fikk jeg aldri til, så etter noen ganger med bråstopp på hver vår side av ett tre så løper han løs. Lider litt av separasjonsangst så han stikker aldri. Fin med sau, hest, kuer, andre hunder og dyr vi treffer på. Han veier 36-37kg og er en stor kar på 70cm så det går ofte litt hardt ut over labber når det er steinete og går litt unna. Har prøvd litt diverse potesokker, det hjelper noe men blir som oftest shreddet etter en eller to turer. Største ulempen med han er at med en gang vi stopper så blir han utålmodig og begynner å bjeffe og vil aktiviseres, har ikke klart å venne han av med dette. Blir ganske så slitsomt noen ganger. Ellers koser han seg max når han får bli med far og gutta på tur. Er null interessert i å trekke, hverken på ski, sykkel eller løping.
Da kan jeg bidra med en dårlig historie. Ble senest i vinter angrepet av en svær jævel av en hund på skitur. Den var i utgangspunktet i bånd, men eieren falt og mistet kontrollen når jeg kom i mot og hunden hoppet rett på meg. Den var sikkert også i utgangspunktet snill som et lam... Er derfor glad jeg ikke sykler i samme områder som de siste bidragsytere i tråden.
Da kan jeg bidra med en dårlig historie. Ble senest i vinter angrepet av en svær jævel av en hund på skitur. Den var i utgangspunktet i bånd, men eieren falt og mistet kontrollen når jeg kom i mot og hunden hoppet rett på meg. Den var sikkert også i utgangspunktet snill som et lam... Er derfor glad jeg ikke sykler i samme områder som de siste bidragsytere i tråden.
Jeg tror ikke du skal feie alle hunder under en kam. Det som skjedde deg der kunne like godt skjedd på et fortau i Oslo. Det handler uansett om å ha kontroll på hunden sin. Hunder slik som du ble utsatt for bør ikke være ute blant folk.
Jeg har også verdens snilleste hund, men når den løper mot folk i stor fart, har jeg ikke problemer med å forstå at de som er skeptiske til hunder generelt, også føler utrygghet overnfor min hund. Men hunder løper fort, noen løper i retning av folk de møter og det hender at hunder gjør ting de ikke skal gjøre. Derfor er jeg varsom med å sykle med hunden løs der det er ofte turgjengere.
Og til trådstarter, den passeringen av sauene på den trange broen, det kunne ikke ha skjedd med min hund. Den fikk to runder med strøm før den ble saueren, og nå legger den halen mellom beina bare den hører sauebjeller.
Jeg tror ikke du skal feie alle hunder under en kam. Det som skjedde deg der kunne like godt skjedd på et fortau i Oslo. Det handler uansett om å ha kontroll på hunden sin. Hunder slik som du ble utsatt for bør ikke være ute blant folk.
Poenget mitt er at best kontroll på hunden har du best med hunden i bånd, slik som loven også faktisk krever det store deler av tiden det er mulig å sykle i Norge.
Ikke meningen at dette skulle bli noe skrytetråd av den lille frøkna vår, men ser flere her nevner passeringen av sau som gikk smertefritt. Kan legge til at dette var aller første passering vi hadde av sau så var spent selv og...og på den smale demningen var det ikke så mye rom å gå på heller.
Vi har fra dag 1 vært bevist på å ikke stoppe eller gjøre noe ut av at vi møter på folk og andre bikkjer når vi er ute med trekkselen på. Vi har heller passet på å jage på slik at hun har fokuset fremover i det vi passerer eller møter andre. Og gir henne masse ros rett etter passeringen. Dette gjør vi også når vi møter på kjentfolk. - så det har blitt noen meldinger etter tur og forklart at det ikke var for å være overlegen vi ikke stoppet. Så langt har det gått meget bra. Muligens har vi hatt flaks og fått en hund som er meget fremoverettet av natur og kanskje til og med har bra med lederegenskaper. Driven hennes fremover er i hvertfall helt rått. Også på sti.
Han nye vi har fått, som da er 17mnd, har stått mest i hundegård sammen med andre hunder uten alt for mye trekktrening og vi må nok jobbe litt mer med han på forbipasseringer osv. Men vi kjører da samme opplag som med hu andre. Ikke stoppe eller tvile når vi møter folk. Men jage på. Sau har vi ikke fått testet han på enda. hehe.
Når det gjelder uten bånd er vi litt sånn avventende, selv om hverken den lille frøkna eller storegutt viser noen som helst tegn til aggresjon mot andre og egentlig er litt sky mot å gå bort til fremmede vil vi nok den meste av tiden holde de i bånd for å ha mest mulig kontroll. Men dette får bli opp til hver enkelt å avgjøre. Skal ikke si at hverken det ene eller det andre er riktig.
Forrige hunden min passerte sauer like bra, han fikk beskjed om å "gå bak" og det gjorde han. Han gikk alltid løs, fullstendig uten problemer. Ser at det er flere andre hunder som klarer det samme, så det er mulig. Mye styres av valg av rase, dressur og generell flaks med valg av hund.
Hun snuppa vi har nå så ser jeg det litt an, der er det full fart og ingen bremser. Da hjelper det ikke at "hunden er så snill så", så vi drar ut når det er liten sjanse for å treffe andre. Av og til er det greit å bo litt landlig til
Så synes jeg at det er veldig bra at noen viser at det faktisk går an å ha en velfungerende hund
Du kan ikke kjøpe lykke men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Men er uansett en vanskelig ting med løs hund. Det er mange som er redde for hund. Rasjonelt eller ikke, det hjelper ikke «angsten» deres bare de ser en løs hund, han lyder jo «bak», «pass» og andre kommandoer. Har fått kjeft flere ganger når vi tidligere har kommet brakende ned en sti med bikkja halsende bak. Har nå begynt å stoppe og holde han i halsbåndet til vi/de har passert og slipper han etterpå. Funker bedre for alle parter selv om man ikke får kjørt hele stien i ett. Det er jo båndtvang store deler av året så er jo ikke innafor egentlig med løs hund i den perioden.
En her oppe som nevnte både rase og flaks med hunden i forhold til mange faktorer, det er veldig sant. Vi skaffet en Goldendoodle for at det skulle være en rolig og fin familiehund. Det ble absolutt ikke slik, har hatt hunder stort sett hele livet og han her er uten tvil den mest krevende av alle hundene jeg har hatt (derfor vi kastrerte). Så skal man skaffe seg en hund så er det ikke bare rase, men å plukke den riktige valpen i kullet som også er veldig viktig. Oppdretter fortalte oss bare at det var litt lyd i han der Går nå under navnet Gnålkuken av sykkelkompiser…
Har også med min Pinscher frøken på tur stort sett hver gang jeg sykler. Hun går alltid løs når det ikke er båndtvang og det fungerer veldig bra. Hun får beskjed om å gå bak og da gjør hun det helt frem til hun får annen beskjed. Men har etterhvert tilpasset syklingen min etter henne. Prøver alltid å holde meg til tider hvor folk flest ikke er ute og da langt unna folk i skogen. Har alltid angst for å møte på folk som er redd for hund så om jeg ser noen foran meg i stien, stopper jeg alltid opp og tar henne fast, selv om jeg vet at hun er totalt uinteressert i andre mennesker og dyr når vi sykler. Men vet samtidig at hun er veldig sosial og på normale turer så vil hun alltid hilse på andre. En hundehilsen kan ofte misforstås av folk som ikke er hundevante eller er redde og jeg tar jeg ingen sjanser når det kommer til dette. Min hund vil stort sett opp i ansiktet på folk når hun hilser. For en som er redd hunder fra før så kan dette fort misforstås og ses på som et angrep. Det blir litt som å kjøre bil. Man kan ha kontroll på egen bil og kjøring men man vet aldri hvem som sitter bak rattet i møtende biler.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
Jeg har syklet sti med min hund i 2 år nå. Han er en Kleiner münsterländer på 8 år. Jeg sykler med ham løs når det ikke er båndtvang. Han løper da 20-40 meter foran meg på stien. Stopper og venter i alle stikryss, og kommer tilbake til meg med en gang hvis jeg tar en pust i bakken.
Har også syklet en del med ham i sele på enkle stier under båndtvangen, samt på grus så klart. Til nå har jeg holdt det elastiske båndet med et par fingre på en hånd plassert innerst på styret, og hvis han bråstopper, så har jeg bare sluppet det. Vi har syklet en del lengre grusturer i bånd, og mitt intrykk er at på grus så skjønner han at "nå skal vi løpe fort" og da blir han stort sett fokusert på det, og passerer greit folk, hunder og husdyr uten å bry seg. Det er når farten er lav på sti at han tidvis stopper for å snuse på div luktespor. Så har ikke helt knukket båndtvang-koden på sti.
Jo man får 35mm klickfix feste. Jeg har akkurat montert det på min Oreba. https://klickfix.com/produkte/detail/variants/0211IP Ellers er det jo da bare å kjøpe den gamle antenna som monteres under stemmet. Jeg byttet til klickfix for å kunne bruke en antenne på flere sykler og ta den av når den ikke trengs
Dette var en inspirerende tråd! Aldri slått meg at dette var mulig. Elsker hunder, men aldri hatt selv. Jeg prøver intenst å overbevise kona om at hund vil være et steg opp i livskvalitet, og disse bildene og videoene gir meg bare enda mer lyst...
Jeg ville i utgangspunktet tro at stisykling er lettere å følge med på for en hund enn på grussykling, pga lavere fart og mykere underlag. Men kommer sikkert an på hunden!
Dette var en inspirerende tråd! Aldri slått meg at dette var mulig. Elsker hunder, men aldri hatt selv. Jeg prøver intenst å overbevise kona om at hund vil være et steg opp i livskvalitet, og disse bildene og videoene gir meg bare enda mer lyst...
Jeg ville i utgangspunktet tro at stisykling er lettere å følge med på for en hund enn på grussykling, pga lavere fart og mykere underlag. Men kommer sikkert an på hunden!
Stisykling holder i massevis for de fleste hunderaser. Hvis du sykler i det som er "travefart" for hunden din så er det helt greit å sykle på grusveier også, men det kan være hardt for labbene så hundene blir lett sårbeinte.
Hunden min tar mye plass og tid, men hun er på vei til å bli en virkelig god følgesvenn.
Du kan ikke kjøpe lykke men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
En her oppe som nevnte både rase og flaks med hunden i forhold til mange faktorer, det er veldig sant. Vi skaffet en Goldendoodle for at det skulle være en rolig og fin familiehund. Det ble absolutt ikke slik, har hatt hunder stort sett hele livet og han her er uten tvil den mest krevende av alle hundene jeg har hatt (derfor vi kastrerte). Så skal man skaffe seg en hund så er det ikke bare rase, men å plukke den riktige valpen i kullet som også er veldig viktig. Oppdretter fortalte oss bare at det var litt lyd i han der Går nå under navnet Gnålkuken av sykkelkompiser…
Jeg har lest en del forskning om hundeadferd (er uforbederlig forsknings-nerd og vil jo forberede meg skikkelig på eventuelt å få hund i hus!), og mitt inntrykk er at forskjellene mellom hunderaser ofte blir overdrevet, særlig av kennelklubbene. Det er litt som med forskjeller mellom menn og kvinner: På statistisk nivå er det noen gjennomsnittlige forskjeller mellom menn og kvinner. Likevel vet vi jo alle at menn er veldig innbyrdes forskjellige fra hverandre og det samme med kvinner, så man kan ikke så si så mye om hvordan et menneske oppfører seg hvis det eneste man vet er kjønnet...
Noen fysiske forskjeller er jo likevel åpenbare, en chihuahua er og blir nok mindre egnet for raske turer i skogen enn en Greyhound
Nivået av frykt og aggresjon er visstnok noe av det mest arvelige hos hunder, og for stisykling med hund er det nok vesentlig å lete etter en hund som er så trygg som mulig jfr muligheten for å møte andre i skogen (er jo viktig uansett).
---
Ellers, spørsmål til dere som har fått dette bra til: hvor tidlig begynte dere å sykle med hunden/valpen? Er kanskje smart å begynne å eksponere valpen for det tidlig, i små doser?
Steike! Trodde ikke det var "mulig" (ihvertfall ikke artig) å stisykle med hund. Har alltid hatt kjempelyst på hund, men tenkt at det må vente til jeg kutter ut syklinga og heller kun løper og går på langrenn. Dette var en virkelig inspirerende tråd og en prat som må løftes opp igjen på hjemmebane. Takk for all input. HVIS det noengang blir mer aktuelt med kjøp av en firbent følgesvenn så kommer jeg nok tilbake for mer tips.
Har akkurat fått en valp selv. Håper det skal gå an å sykle tur med den etter hvert!
Den blir fort over 40 kg, så det er jo viktig at den ikke trekker når man går tur med den. Hva er trikset for å lære den å trekke på ski/sykkeltur, men ikke trekke når man går med den? Skjønner de det basert på hvilken sele man tar på?
BTW. Ang båndttvang, så er det vel ikke for å beskytte mennesker, men dyr?
"Grunnen til at vi har båndtvang for hund er at dyrelivet er ekstra sårbart i denne perioden, og for å sikre at hunder ikke skremmer opp eller jager fugl, vilt og beitedyr."
Jeg har ikke noe ønsker om at Prinsessa skal trekke og for øyeblikket kan hun heller ikke løpe løs.
Jeg har syklet en del på sti med hund i snelle. Jeg har kun lagt snelle i sekk eller rumpetaske. Du hører når båndet løper ut og kan stoppe og sette en fot i bakken. Ikke optimalt, men det har fungert for meg. Litt pes å flytte bånd over hodet når hunden bytter side fra høyre til venstre etc. men det går greit hvis det ikke er for teknisk. Veldig greit utenfor båndtvang perioder når man bare bruker bånd på på vei til og fra marka.