Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vinter, sykkelsko og jakke

Vinter, sykkelsko og jakke #2689709 26/11/2021 07:49
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Hei, ja jeg har lest denne og flere artikler om jakker, tenkte å handle på Black Friday.
https://www.terrengsykkel.no/sykkel...der-deg-varm-gjennom-hoesten-og-vinteren

Sko, har et par 45NRTH Japanther som synger på siste verset, gummien under har løsnet, hempe til snøring er røket på begge sider og glidelåsene er trege. Jeg har også et par Wolvhammer til kaldere dager men ønsker meg et par sko ned mot 5-6 minus som er høye nok til å tråkke igjennom gjørma uten å bli våt, er vanntette, holdbare og gjerne glatte utvendig så gjørma preller av. Japanther har dekket dette behovet men Ragnarök har jeg forstått er litt for kalde. Jeg har varmesåler også og liker å holde meg varm på bena en hel dag på sti eller på grus. Har lurt på den MW701 Goretex fra Shimano eller den nye Giro Blaze. Jeg har helt normale ben og aldri opplevd sko av noe slag som gir meg problemer, er også midt i str 43.

Jakke, ønsker meg en vinterjakke som også tåler en trøkk fra et fall i ny og ne eller rifter fra trær osv. Det er et hav av flotte jakker der ute. Har en tynn gammeldags Nanoflex convertible jakke og en Gore C5 som er et rent skall i Goretex samt noen høstjakker. passform bør være bittelitt videre enn Nanoflex klær som sitter tett på kroppen, dvs jeg vil ha plass til evt et plagg under og liker det ørlite mer ledig på sti (men ikke som en stinisse, jeg er en lycra-fyr). Har vurdert Castelli Perfetto ROS, Castelli Mortirolo 4 og Gore C5 Gore-tex Infinitum Thermo samt Gore

Innspill ???

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: EmilZipp] #2689727 26/11/2021 09:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp

Jakke, ønsker meg en vinterjakke som også tåler en trøkk fra et fall i ny og ne eller rifter fra trær osv. Det er et hav av flotte jakker der ute. Har en tynn gammeldags Nanoflex convertible jakke og en Gore C5 som er et rent skall i Goretex samt noen høstjakker. passform bør være bittelitt videre enn Nanoflex klær som sitter tett på kroppen, dvs jeg vil ha plass til evt et plagg under og liker det ørlite mer ledig på sti (men ikke som en stinisse, jeg er en lycra-fyr). Har vurdert Castelli Perfetto ROS, Castelli Mortirolo 4 og Gore C5 Gore-tex Infinitum Thermo samt Gore

Innspill ???

Jeg synes Santini Vega er en av de bedre vinterjakkene her. Ikke helt pølseskinn, samtidig som den sitter tett på: https://www.landevei.no/sykkelklaer/sykkeljakker/santini-vega-extreme-2 Den er også god og varm, men ikke for klam.

Liker også godt Velocios soft-shell godt. Heller ikke av de trangeste, men likevel ikke blafrende: https://www.landevei.no/sykkelklaer/sykkeljakker/test-av-velocio-signature-softshell-jakke

På skofronten så synes jeg Specialized sine Defroster er noe nettere enn de groveste fra Lake og 45 Nrth. De er ganske varme likevel. De er glatte utvendig med masse refleks og vanntette et stykke opp på vrista, i hvert fall. Bontrager Old Man Winter er også slankere enn de ser ut på bilder og gode og varme. Den er dessverre ikke i produksjon for tiden, men det finnes sko i noen butikker rundt omkring.

Redigert av sykkeloyvind; 26/11/2021 09:50.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: EmilZipp] #2689740 26/11/2021 10:42
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kjøpte en Nortwave sko på XXL X - Celsius Artic GTX som dekker ønskene dine, tror jeg
De har Michelin gummi i sålen så de er heller ikke så glatte som sykkelsko ofte er.
Jeg bruker de til høst og mild vinter og når det er skikkelig vått.
Har Lake 304 til skikkelig vinter.

https://www.xxl.no/northwave-x-cels...o28WKYYVYRoCDsgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Det var kundeklubb salg når jeg handla så jeg slapp unna med rundt 1200.

Vurderte også Shimano MW701 da jeg har en Shimano Enduro sko som jeg er super happy med, en MW701 ryktes å tørke veldig sakte og var en god del dyrere.

AG

40+ and still climbing......
Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: EmilZipp] #2689838 27/11/2021 16:39
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Kjøpte i fjord nye Shimano vintersko. Husker ikke modellbetegnelse, men det er toppmodell med Gore tex og Michelin såle. Bruker vanligvis 46-47 i sykkelskole og gikk opp en størrelse og byttet ut orginalinnersålen med en i ull. Relativt varme og vanntette sko. Kan brukes fra alt fra noen pluss til 5-10 minus. På de aller kaldeste dagene bruker jeg Lake som er litt tyngre og mer klumpete. Jakke har jeg brukt en Gore soft Shell på de kaldeste dagene. Ellers bruker jeg gjerne tre lag med ull innerst , vanlig sykkeltrøya i midten og tynn vindjakke ytterst. I år har jeg kjøpt meg el lett foret Fox flexair fire alpha jakke. Har prøvd den et par ganger og er veldig fornøyd. Men den går under kategorien vid for sti. På vinteren sykler jeg kun på sti, og det er relativt lett å bli for varm.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: EmilZipp] #2689861 28/11/2021 15:28
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Endte opp med Shimano MW701 og en Vega jakke, takk skal dere ha for tips !

Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: EmilZipp] #2689865 28/11/2021 15:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Jeg tipset ikke, siden jeg ikke har filla peiling på stisykling, men gratulerer gjerne! yes ICON_SMILE

Jeg antar at du endte på Vega Extreme, som Øvind lenket til test av, og som er til god pris akkurat nå bl.a. hos Spinn og Sørensen. Den er blitt min standard høst- og vinterjakke så langt i år, som jeg skrev noen ord om i Fluo BANG-tråden. Faktisk laget i Italia ICON_COOL

MW701 er en anerkjent sko som jeg gjerne skulle prøvd selv. Håper du legger ut erfaringer etterhvert.

Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: EmilZipp] #2689867 28/11/2021 16:02
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Yepp, litt forskjell er det på sti og landevei/grus vinterstid. Mye lunere i skogen og alle crux og småkneiker gjør at man holder varmen bedre. Klærne bør tåle en og annen rift også…

Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: EmilZipp] #2689993 29/11/2021 18:39
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Spinn driver stadig og frister meg med santini vega jakka særlig etter årets første kalde sykkeltur. Noen gode råd om størrelse til en liten kropp på 173/68? Har en santini bukse i medium som passer bra.

Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: jorlie] #2689994 29/11/2021 18:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: jorlie
Spinn driver stadig og frister meg med santini vega jakka særlig etter årets første kalde sykkeltur. Noen gode råd om størrelse til en liten kropp på 173/68? Har en santini bukse i medium som passer bra.

Vi snakker fortsatt Vega Extreme, sant? Det finnes flere forskjellige Vega ICON_SMILE

Den har italiensk smal passform. Kanskje får du plass i S, om du er slank og liker den tettsittende. Men i S var den merkbart for liten og trang til meg på 180/70 + koronatillegg.

M sitter stramt på meg, men vil sikkert kunne fungere for deg også uten å bli posete. Det er trolig rett valg, særlig om du vil ha noen lag under. Jeg har brukt Spatzwear Race eller Basez 2.

Alternativt begge størrelser og returner den som ikke passer. Antar du handler på nett, og da har man alle rettigheter, salg eller ikke.

Oransje er den raskeste fargen yes

App app app! Ikke hør på meg - bruk størrelseskalkulator for modellen.

Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: EmilZipp] #2689998 29/11/2021 19:34
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Takker, vega extreme i oransje str M bestilt. Rask, synlig, en de allermooiste kleur ter wereld niet waar?

Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: jorlie] #2689999 29/11/2021 19:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: jorlie
En de allermooiste kleur ter wereld niet waar?

shocked2

Spreek je Nederlands?

Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: EmilZipp] #2690000 29/11/2021 19:47
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jazeker, toch en tijdtje geleden...

Re: Vinter, sykkelsko og jakke [Re: EmilZipp] #2695805 18/01/2022 12:37
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Hvordan er MW701 sammenlignet med Japanther?
Ser de er litt lavere over ankelen - er de også litt kaldere?

Digger Japanther, men ser at gummien under skoene begynner å gå litt i oppløsning - og de er dessverre tatt ut av produksjon.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå