Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Effekttariff og smarte termostater

Effekttariff og smarte termostater #2688980 18/11/2021 08:22
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Med den nye og tilsynelatende lite gjennomtenkte effekttariffen fra nyttår har jeg fått et lite spark i ræva til å oppgradere mine 5 eldgamle microreg-termostater med nedstøpte varmekabler til noe smartere som kan både synce oppvarming til strømpris (en kompis gjør dette med Homey), og sette et par exclusion times (ikke varme mellom 16-1700 feks). Kablene ligger i første etasje (soveetasjen), andreetasje varmes av en varmepumpe (kan det settes exclusion times på den via feks sensibo?)

Jeg hadde jo egentlig tenkt å vente til Matter gruppen kom med sine produkter, men spørs om det er verdt å vente på med microchip shortage og vinter. Så er Homey en god løsning for dette eller er det andre som løser det bedre? Hvilke termostater er gode/framtidsretta?
Jeg er ingen utvikler, men har god lekmannskompetanse på EDB og kan google ting greit.

Det vi har sett av prisstrukturer ser jo ut til å ha en terskel på 5kwt som trigger et påslag hvis man ligger på dette i en time ila en mnd, og verre for neste trinn (10kwt har jeg hørt).
Er det i det hele tatt realistisk å være under 5k? (sett på mitt forbruk nå er det nesten kun ved lading av elbil vi går over i en hel time). 10k tror jeg skal mye til for å gå over i en hel time i strekk, men de kan jo fort endre den prisingen.
Vi har heldigvis(?) gammel elbil, så det er ikke noe problem å lade den på natta med feks 3kw/t maks.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2688996 18/11/2021 09:33
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Har forøvrig sett litt på Heatit termostater (z-wave) og nå sist fra Tibber-store, tado termostater (868mhz), men også hørt at Heatmiser er gode produkter

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689014 18/11/2021 11:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ndreas