Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Effekttariff og smarte termostater

Effekttariff og smarte termostater #2688980 18/11/2021 08:22
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Med den nye og tilsynelatende lite gjennomtenkte effekttariffen fra nyttår har jeg fått et lite spark i ræva til å oppgradere mine 5 eldgamle microreg-termostater med nedstøpte varmekabler til noe smartere som kan både synce oppvarming til strømpris (en kompis gjør dette med Homey), og sette et par exclusion times (ikke varme mellom 16-1700 feks). Kablene ligger i første etasje (soveetasjen), andreetasje varmes av en varmepumpe (kan det settes exclusion times på den via feks sensibo?)

Jeg hadde jo egentlig tenkt å vente til Matter gruppen kom med sine produkter, men spørs om det er verdt å vente på med microchip shortage og vinter. Så er Homey en god løsning for dette eller er det andre som løser det bedre? Hvilke termostater er gode/framtidsretta?
Jeg er ingen utvikler, men har god lekmannskompetanse på EDB og kan google ting greit.

Det vi har sett av prisstrukturer ser jo ut til å ha en terskel på 5kwt som trigger et påslag hvis man ligger på dette i en time ila en mnd, og verre for neste trinn (10kwt har jeg hørt).
Er det i det hele tatt realistisk å være under 5k? (sett på mitt forbruk nå er det nesten kun ved lading av elbil vi går over i en hel time). 10k tror jeg skal mye til for å gå over i en hel time i strekk, men de kan jo fort endre den prisingen.
Vi har heldigvis(?) gammel elbil, så det er ikke noe problem å lade den på natta med feks 3kw/t maks.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2688996 18/11/2021 09:33
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Har forøvrig sett litt på Heatit termostater (z-wave) og nå sist fra Tibber-store, tado termostater (868mhz), men også hørt at Heatmiser er gode produkter

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689014 18/11/2021 11:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ndreas
Har forøvrig sett litt på Heatit termostater (z-wave) og nå sist fra Tibber-store, tado termostater (868mhz), men også hørt at Heatmiser er gode produkter

Har heatit i huset vårt, og de fungerer. De blir jo aldri noe smartere enn det du programmerer hjemmeautomasjonssystemet ditt til å gjøre uansett. Jeg bruker Home Assistant, siden det er open source, HELT lokalt hvis du vil og har bred støtte mot alt annet også. Har både ZWave, Zigbee og wifi-enheter, samt noen (få) skybaserte ting.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689015 18/11/2021 11:32
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Ja jeg synes HA har noen veldig attraktive deler, men er litt redd/avskrekket for at det blir sjukt mye mikkmakk og ting å sette seg inn i for å løse mine behov. Men jeg kan jo ta en kikk på HA forum elns for å se om lignende problemer/situasjoner er løst.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689021 18/11/2021 11:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ja jeg synes HA har noen veldig attraktive deler, men er litt redd/avskrekket for at det blir sjukt mye mikkmakk og ting å sette seg inn i for å løse mine behov. Men jeg kan jo ta en kikk på HA forum elns for å se om lignende problemer/situasjoner er løst.

det er en del snakk om dette i Home Assistant Norge-gruppa på Facebook.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689039 18/11/2021 15:48
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Med de nye effekt tariffene blir det faktisk mulig å forsvare det å kjøpe nye dingser til hjemmet.
Nå skal jeg styre når varmtvannsbereder får strøm til oppvarming, med en slik Aeotec Heavy Duty Smart Switch og en Zigbee HAN, strømmåler.

Gjenstår å få Openhab til å snakke med Zigbee enheter. Og å lage noe beregninger på forbruk av strøm, for å hold seg under en eller annen effektariff.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689078 19/11/2021 07:40
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-apparatstyring/bryter-zw078.html

Jeg har HAN-måler fra Tibber, så det har jeg fra før. Kan nok godt være jeg ryker på en sånn ja. Den tanken burde jo klare seg godt med å hovedsakelig varme på natta, men lurt å kunne styre slik at den ikke varmer samtidig som bilen lader...

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689589 25/11/2021 08:29
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Jeg har nå kjøpt inn Heatit-termostater, venter til fredag på tilbud på Aeotec Heavy Duty til VVB (slik at den holder seg av på morgen, middag og når elbil lader), og Athom Homey (gikk for ferdigpakken der, vurderte HA i det lengste, men har ikke kognitiv kapasitet til å bale med det for tiden).

Satser på elektriker inn i slutten av neste uke eller uka etter, så skal jeg rapportere hvordan det funker.

Tror/håper jeg blir å lande på ca 13k totalt i pris (men her har sikkert elektriker en overraskelse eller to, 500kr/termostat er kanskje urealistisk), og forhåpentligvis gir det både et litt varmere og mer effektiv strømbruk og lar meg lett passe på terskelverdiene mtp effekttariffer.

Redigert av Ndreas; 25/11/2021 08:31.
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689598 25/11/2021 09:35
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke bare snakk om et tillegg på kun 200 spenn hvis man går over 5kwh?
Ser på mitt at det å holde seg under 5 er mulig (men at jeg ikke kommer til å gidde å styre med det) og at over 10 aldri har skjedd.
Hvis jeg har skjønt det riktig så skal noe annet tilsvarende ned så hvis man ikke bryter helt ville verdier så ender man likevel opp med omtrent der samme som før.

Redigert av sanouka; 25/11/2021 09:36.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689601 25/11/2021 09:48
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg tenker litt det samme som sanouka - det er ikke de store beløpene å spare hvis man kun ser på kapasitetsleddet. Eks:
https://lede.no/pris/category3106.html
For egen del er cruxet å ikke gå over 10kW(h?), men hos Lede hadde jeg da bare spart 170kr. Da blir det vel større gevinst ved at man indirekte sprer forbruket sitt til timene med potensielt billigere strøm.

Eller?

-Magnus
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689603 25/11/2021 09:51
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Vil ikke effekttariff-reglene bestemmes av hvert nettselskap? Vet at noen prøvepeosjekter har ligget på ca 70kr/kW.
Om man det blir én trapp på 5kW, betyr det jo i praksis at ca ingen eneboliger med elbil vil klare automatisere seg under dette på vinteren

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689609 25/11/2021 10:23
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Altså, det er en ganske teit løsning mtp det uttalte problemet de prøver å løse, og for de aller fleste blir det nok bare en merkostnad på ~500kr mnd uten at man endrer noe særlig.

Jeg tenker at det verste/viktigste er mtp elbillading, spesielt for de som klarer å holde seg under 5k, hvor de aller fleste(?) lader på 7kwt. Jeg tror det vil gå fint for meg å ligge under 5kwt, og må derfor passe på å ikke lade med mer enn si 3.5kwt på natta for å kunne holde kabler/vvb/varmepumpe på.

Hvis man allerede er i neste "bolk" så har det ingenting å si, med mindre man har en ny elbil/tesla/400v system og kan/vil lade på 11kwt/hr.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689617 25/11/2021 11:14
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Altså, det er en ganske teit løsning mtp det uttalte problemet de prøver å løse, og for de aller fleste blir det nok bare en merkostnad på

Hvordan ville du løse problemet da?

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689627 25/11/2021 12:09
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg styrer med akkurat det samme, og har gått ganske amok i smarthusdingser de siste dagene (mye Aqara, som ser ut til å fungere godt). Gikk også for Homey Pro, som kostet 3690,- med medlemspris hos Elkjøp. Turte ikke vente på Black Friday siden lagerstatus var ganske laber de fleste steder.

Når det gjelder styring av VVB, så er nok den Aeotec Heavy Duty-saken gode greier, men på en 2 kW bereder (som jeg har), så er den litt overkill. Jeg er rimelig trygg på at denne saken vil gjøre jobben helt fint, og til en betydelig lavere pris:

https://heatit.com/product/9999/smart-products/relays/heatit-zm-single-relay-16a/1115

Koster 399,- hos Elektroimportøren.

Jeg kommer aldri til å spare inn igjen kostnadene på dette, men det er jo gøy å pusle med.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: mroek] #2689636 25/11/2021 12:53
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: mroek

Når det gjelder styring av VVB, så er nok den Aeotec Heavy Duty-saken gode greier, men på en 2 kW bereder (som jeg har), så er den litt overkill. Jeg er rimelig trygg på at denne saken vil gjøre jobben helt fint, og til en betydelig lavere pris:

https://heatit.com/product/9999/smart-products/relays/heatit-zm-single-relay-16a/1115

Nysgjerrig på hvordan dette blir satt opp, har du tenkt å få inn en bryter for manuell overstyring? (enten overstyre releet i sin helhet, eller inn på bryterinngangen på releet?)

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: appelsin2] #2689637 25/11/2021 12:58
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Sitat: appelsin2
Altså, det er en ganske teit løsning mtp det uttalte problemet de prøver å løse, og for de aller fleste blir det nok bare en merkostnad på

Hvordan ville du løse problemet da?

a) ha høy "pris" ved forbrukstoppene (morgen/ettermiddag) for å motivere til å fordele bruken utover døgnet.
b) ha nivåer av tariffer som driver endring/fordeling i bruk. Hvor mange er det som sliter med å komme under 5k, og stort sett aldri kommer over 10k?

hva er realistisk for folk flest å få til? Hvis den grensen er 5k, så er det fint, men hvis det for de fleste/mange blir tilnærmet umulig å komme under 5k, så er det jo bare en straffe-tariff, som i tillegg ødelegger mye av peak-load-mitigation, fordi hvis jeg har gått over 5k en time den mnd, så blir jeg å drite i om jeg gjør det resten av mnd...

Derfor er det viktig at dette er oppnåelige mål man kan nå uten å måtte ha strikt regime hjemme på at alt som krever mye strøm skal gjøres sekvensielt, alt annet er av når elbilen lader på natta og varmen må burne drithardt i femtia for å varme opp huset igjen når det er minus tjue ute og du måtte lade bilen den natta.

Redigert av Ndreas; 25/11/2021 12:58.
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: oyvinsr] #2689661 25/11/2021 16:36
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: oyvinsr

Nysgjerrig på hvordan dette blir satt opp, har du tenkt å få inn en bryter for manuell overstyring? (enten overstyre releet i sin helhet, eller inn på bryterinngangen på releet?)

Nei, planen er at Homey skal overvåke timesforbruket, og hvis det ser ut til å nærme seg 10 kWh (altså oppimot 10 kW i snitteffekt), så vil berederen automatisk kobles ut. Nå er det jo ikke sikkert det hjelper, så jeg har også tenkt å styre noen andre storforbrukere automatisk, som gulvvarme og elbillader.

For mitt hus er 5 kW-trinnet uansett uoppnåelig, så da blir det neste steg opp som jeg vil prøve å holde meg under.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: mroek] #2689663 25/11/2021 16:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg styrer med akkurat det samme, og har gått ganske amok i smarthusdingser de siste dagene (mye Aqara, som ser ut til å fungere godt). Gikk også for Homey Pro, som kostet 3690,- med medlemspris hos Elkjøp. Turte ikke vente på Black Friday siden lagerstatus var ganske laber de fleste steder.

Jeg kommer aldri til å spare inn igjen kostnadene på dette, men det er jo gøy å pusle med.

Med så mye kontinuerlig last, er nok en skikkelig sak å foretrekke. Er flere av disse puckene som ikke er laget for så høy kontinuerlig last. Det er derfor folk anbefaler heavy duty. 2kW er mye kontinuerlig last over tid for et lite relé.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: baronKanon] #2689668 25/11/2021 17:44
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: baronKanon

Med så mye kontinuerlig last, er nok en skikkelig sak å foretrekke. Er flere av disse puckene som ikke er laget for så høy kontinuerlig last. Det er derfor folk anbefaler heavy duty. 2kW er mye kontinuerlig last over tid for et lite relé.

Sant nok, men reléene som brukes i f.eks gulvtermostater er ikke heller større, og det er mange gulv som drar 2 kW eller mer.

Jeg er altså ikke uenig i at å overdimensjonere kan være greit, men jeg tror ikke at det er strengt nødvendig i dette tilfellet. Denne dingsen har jo også internovervåkning mot overbelastning, så det burde være kurant.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: baronKanon] #2689669 25/11/2021 18:20
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Den der er laget for 16 A altså 3.6 kW, omske tap som er det man har ved kontinuerlig last skalerer med strømmen i andre. Denne vil på 2 kW altså produsere ~31% av det den er oppgitt til å klare.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689670 25/11/2021 18:26
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

a) ha høy "pris" ved forbrukstoppene (morgen/ettermiddag) for å motivere til å fordele bruken utover døgnet.
b) ha nivåer av tariffer som driver endring/fordeling i bruk. Hvor mange er det som sliter med å komme under 5k, og stort sett aldri kommer over 10k?

Virker mere fornuftig det ja. Steg på 5kW er jo ellers åpenbart trukket ut av ræven med bakgrunn i at vi bruker titallsystemet.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Tagelli] #2689680 25/11/2021 19:54
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Om man det blir én trapp på 5kW, betyr det jo i praksis at ca ingen eneboliger med elbil vil klare automatisere seg under dette på vinteren[/quote]

Og akkurat det er vel meningen

Lader jeg bilen på natta og passer på å ikke kjøre vaskemaskin og oppvaskmaskin samtidig så er 10kwh innafor. Det vil jeg nok tenke på uten at jeg kommer til å bli superstressa hvis noe skulle slå ut. 5 kwh grensa blir det bare dårlig stemning i heimen av hvis man skal løpe rundt å passe på. Selv i passivhus som vi bor i.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: appelsin2] #2689691 25/11/2021 21:26
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: appelsin2

Den der er laget for 16 A altså 3.6 kW, omske tap som er det man har ved kontinuerlig last skalerer med strømmen i andre. Denne vil på 2 kW altså produsere ~31% av det den er oppgitt til å klare.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Du vet jo ikke noe om hva det faktiske tapet i denne dingsen er, og alt tap vil jo ende opp som varme. Tapet kan dermed ikke være mer enn på noen ganske få watt hvis ikke dingsen skal droppe ut på temperaturovervåkningen.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: mroek] #2689692 25/11/2021 21:34
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Du vet jo ikke noe om hva det faktiske tapet i denne dingsen er, og alt tap vil jo ende opp som varme. Tapet kan dermed ikke være mer enn på noen ganske få watt hvis ikke dingsen skal droppe ut på temperaturovervåkningen.

Tapet i dingsen er selvsagt bare noen få watt ja. Jeg mener størrelsen på dette tapet relativt tapet ved nominell strøm. P=R*I^2, ved samme resistans i dingsen vil man få forskjellig varmeproduksjon i dingsen.

Redigert av appelsin2; 25/11/2021 21:35.
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: sanouka] #2689693 25/11/2021 21:41
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Sitat: sanouka

Om man det blir én trapp på 5kW, betyr det jo i praksis at ca ingen eneboliger med elbil vil klare automatisere seg under dette på vinteren

Og akkurat det er vel meningen

Lader jeg bilen på natta og passer på å ikke kjøre vaskemaskin og oppvaskmaskin samtidig så er 10kwh innafor. Det vil jeg nok tenke på uten at jeg kommer til å bli superstressa hvis noe skulle slå ut. 5 kwh grensa blir det bare dårlig stemning i heimen av hvis man skal løpe rundt å passe på. Selv i passivhus som vi bor i.

Men hva skulle være poenget med å "ta" eneboliger med elbil?

Hvis formålet er å ta ned toppene...

Og hvis du må kjøre mye/har stort batteri, så kan du fortsatt tippe over 10k bare med varme på natta og elbil-lading, med mindre du vil lade på lav hastighet hver eneste kveld, uavhengig av pris. Hvis du skal lade en ny/tesla med maks, så bikker du jo 10k uan-fette-sett.
Hvis jeg plutselig trengte å lade med 7kwt en natt, så bikker jeg 10k lett med mindre jeg skrur av all varmen i huset, og jeg tror jeg kan holde meg under 5k greit ellers.

Redigert av Ndreas; 25/11/2021 21:41.
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689712 26/11/2021 08:04
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Men hva skulle være poenget med å "ta" eneboliger med elbil?

Hvis formålet er å ta ned toppene...

Poenget er ikke å ta deg, men gi deg en grunn til å flate ut lasta di.
Bransjen er meget usikker på hvor mange som gidder å gjøre noe som helst egentlig så blir spennende å se om det funker.

Var inn å sjekka selv, enebolig ca 200kv. Var faktisk over 10kwh på høyeste snitt time i 5 av mnd uten elbil. Dette fordi jeg har kjørt nattsenking og dagsenking på varmen da golvet blir varmt på en halvtime. Så det gikk på kl 3 og fyra vel maks på ettermiddagen sammen med mye annet. Så hadde noen få makstimer mellom 10-11 disse månedene.

Nå tenker jeg å komme under 10 med elbil. Programmert om varmen og setter inn Pulse fra Tibber som jeg setter sånn at 10 er maks og bilen får da differansen mellom huset og 10.

Man kan diskutere størrelsen på trinnene, men alternativet tror jeg neppe er bedre. Det er et ennå sterkere nett som koster en haug med penger og nettleia går opp mer.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Kriss] #2689713 26/11/2021 08:29
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Kriss

Var inn å sjekka selv, enebolig ca 200kv. Var faktisk over 10kwh på høyeste snitt time i 5 av mnd uten elbil.

Hvor sjekket du dette? Jeg prøvde å finne dette selv på nettsidene til netteier og strømleverandør, men kunne ikke finne noe tall på det.

Redigert av knuthaug; 26/11/2021 08:29.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: knuthaug] #2689717 26/11/2021 08:45
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jeg finner det på min side og mitt forbruk på nettsiden til netteier.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: mroek] #2689721 26/11/2021 08:59
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: oyvinsr

Nei, planen er at Homey skal overvåke timesforbruket, og hvis det ser ut til å nærme seg 10 kWh (altså oppimot 10 kW i snitteffekt), så vil berederen automatisk kobles ut. Nå er det jo ikke sikkert det hjelper, så jeg har også tenkt å styre noen andre storforbrukere automatisk, som gulvvarme og elbillader.

Det forstår jeg, at det skal styres av Homey. Tenkte mer hva du gjør hvis Homey eller smart-delen av releet skulle finne på å streike. Vil den være normalt lukket, slik at VVB er på, eller vil den da være avslått?
Eller er slike system vurdert til å være så bombesikre at det ikke er et tema?

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689724 26/11/2021 09:08
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men "de fleste" med elbil lader vel allerede i dag på natta? Noe annet er jo rimelig løk, med tanke på timeprisingen av strøm.

Denne omleggingen av fastleddet er til syvende og sist et incentiv for alle til å kjøre vaskemaskin og tørketrommel på natta. Stikk i strid med gjeldende liturgi for bruk av brannfarlige apparater.
Dusj, matlaging og støvsuging må vi uansett ta de få timene vi er hjemme og våkne. Altså før 8 og etter 4. De strømtoppene blir de ikke kvitt uansett tror jeg.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support