Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
11/05/2021 09:45
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Anbefaler alle å sjekke ut Teslabjørn sine videoer på Youtube. Han tester alle elbiler og har en fornuftig tilnærming til sine praktisk rettede tester.
https://www.youtube.com/results?search_query=teslabj%C3%B8rn+id+4
|
|
|
[Re: Øyvind V]
11/05/2021 10:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det virkelig så stor forskjell mellom ID.4 og Tesla, altså? Typ Tandbergradio med FM/AM vs. moderne app? Har kjørt både S og X og ID.4 men denne enorme forskjellen var ikke noe som slo meg.
Det ville vært Y som hadde passet for mine foreldre. Der er forskjellen enda større fra iD.4.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Øyvind V]
11/05/2021 10:31
|
perbl
More than words
|
More than words
Er det virkelig så stor forskjell mellom ID.4 og Tesla, altså? Typ Tandbergradio med FM/AM vs. moderne app? Har kjørt både S og X og ID.4 men denne enorme forskjellen var ikke noe som slo meg.
Satte det på spissen, og sa vel forsåvidt "litt av mekanismene". Men var først og fremst et innspill til dette vi snakket om hva som kjennetegner intuitivt brukergrensesnitt generelt. Så stor er nok ikke forskjellen, men jeg synes fortsatt Tesla-UIet oppleves som vesentig mer moderne enn det du får i mange av alternativene. ID4 har vel også en god del flere fysiske knapper med definerte funksjoner framfor Teslaens to hjul som fort kan finne på å endre deler av funksjonen i oppdateringer.
Redigert av perbl; 11/05/2021 10:32.
Per B.
|
|
|
[Re: GeirK]
11/05/2021 10:32
|
perbl
More than words
|
More than words
Det ville vært Y som hadde passet for mine foreldre. Der er forskjellen enda større fra iD.4. Er det virkelig så særlig til forskjeller på betjeningen? Samme design med minimalistisk skjerm, samme UI, samme utvalg knapper? Det er nå vel først og fremst det fysiske designet som skiller M3 og MY såvidt jeg har fått med meg?
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
11/05/2021 10:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er nå vel først og fremst det fysiske designet som skiller M3 og MY såvidt jeg har fått med meg?
Øyvind refererte til S og X. Det er sammenligningsgrunnlaget mitt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
11/05/2021 12:50
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har nettopp tatt valget og gått fra fossilt til el. Med 160 km til jobb, krever det litt rekkevidde. Men vi er kun to og trenger ikke like stor bil. Rekkevidde, mulighet for takstativ for frakt av ski/sykler var de viktigste punktene og kokte fort ned til Hyundai Kona, E-Niro og Tesla modell 3 som valgene. Tesla utgikk på grunn av garanti og manglende mulighet for takstativ. Med 5 år/100.000 er de desidert dårligste i forhold til Kia og Hyundai. For en som kjører 45.000 i året ble dette en dealbreaker. Niro og Kona er relativt like, men Konaen kler man ikke på seg på samme måte, selv om bagasjerommet kanskje er noe mindre. Valget ble å lease en Kona 21-modell med service og vedlikeholdsavtale, også mulig å oppdrive bedre pris på denne en E-niro. Designmesig er jeg usikker på begge to. Men tror jeg heller mot Kona også der. Den kommer også godt ut i vintertester, noe som er viktig med jobb plass med temperaturer ned mot -30.. Greit å vite at man kommer seg hjem fra jobb, og ja kan lage på jobb. TM3 har jo mulighet for takstativ? Ja, TM3 har absolutt mulighet for takstativ (Teslas eget design). I tillegg kunne en og pirke litt bort i kommentaren om 5 års garanti / 100.000km. Der kunne en og nevnt at det er 8 år / 192.000km garanti på Batteri og Drivenhet (motorer mm) for TM3 LR. Erfaring har og vist at Model 3 har mye færre feil enn en Model S fra 2014 (også når en sammenligner begge bilers 2 første leveår), så ville ikke være bekymret for 5 år på resten (12 år på gjennomrusting). Forøvrig får du og 1000kg krok på Model 3, for de som ikke gidder å tape masse rekkevidde på å ha sykkelen på taket.
Redigert av Tormod..; 11/05/2021 12:51.
|
|
|
12/11/2021 08:56
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Var hos Bavaria i går og så BMW iX for første gang. Det er en bil som bør tikke av de fleste sjekkbokser for familier som trenger en stor bil med klasseledende rekkevidde. Har selv en slik i bestilling siden mars i år, så var litt spent på hvordan den så ut etter alle kommentarer som har kommet om fronten.
Med fasit i hånd så ser den veldig bra ut, kvalitetsfølelsen er av en helt annen verden enn Tesla S som jeg har i dag, det samme sies om støynivået, men det har jeg ikke kunnet teste. Plassen er oppgitt til 500 liter i bagasjerommet, ikke helt sikker på hvordan det er målt, det virker veldig konservativt, det var ikke gigantisk med setene oppe, men det var også mer enn nok og jeg har som sagt TMS som referanse som er ganske så romslig, og det var også god plass under gulvet. Med setene nede er det enormt med plass, det vil tro er på nivå med TMX, helt klart større enn TMS. Kupeen er stor, men forsetet i bakerste posisjon har jeg som måler 192 cm ingen problemer med benplassen bak. Ellers kan den dra 2.500 kg på hengeren, og festet går selvsagt elektrisk ut og inn, det er også mulighet for taklast.
Den er en stor liggende skjerm med touch som også har interface til iDrive, så kan en velge når man skal bruke touch vs. hjulet.
Ytre sett tar den opp like mye plass som en TMS/TMX, men den ruver mer enn TMS og mer likt TMX i landskapet.
Negativt har de ikke satt av plass til en frunk, så hva som ligger under det panseret skulle jeg like å vite.
Det som er morsomt er at jeg prismessig kommer langt rimeligere ut med en toppspekket iX50 enn en tilsvarende TMX også.
For meg var det ingenting som tilsa at jeg burde angre på valget, særlig ikke nå som jeg rekker å få den får det innføres MVA på elbil. Bonus er det også at Tesla nå har startet prosessen så smått med å åpne ladenettverket sitt.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
12/11/2021 09:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bonus er det også at Tesla nå har startet prosessen så smått med å åpne ladenettverket sitt. Men den har ladeporten på feil side, så du må ta opp to plasser ;-)
|
|
|
12/11/2021 09:43
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Bonus er det også at Tesla nå har startet prosessen så smått med å åpne ladenettverket sitt. Men den har ladeporten på feil side, så du må ta opp to plasser ;-) Det er vel egentlig Tesla som har ladeporten på feil side og som så har bygget opp et ladenettverk som støtter dette.
|
|
|
[Re: Kakachka]
12/11/2021 09:55
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bonus er det også at Tesla nå har startet prosessen så smått med å åpne ladenettverket sitt. Men den har ladeporten på feil side, så du må ta opp to plasser ;-) Det er vel egentlig Tesla som har ladeporten på feil side og som så har bygget opp et ladenettverk som støtter dette. Egentlig ikke, man kan like godt påstå at det egentlig er alle som ikke har ladeporten bak på venstre side som har gjort det feil mtp hvordan veldig mange ladestasjoner er plassert. Det er vel faktisk kun Tesla og Ionity, og noen Cirkle-K, som har ladere man kan kjøre inntil (drive through) som på en diesel-/bensinpumpe, eller har Mer, BKK og andre tilbydere endret på plasseringen sin når de lager nye stasjoner? Uansett veldig fint å kunne rygge inntil ladestasjoner og plugge i kontakta på samme side som man kommer ut av bilen, der disse er plassert i enden av et parkeringsfelt. Og på drive through ladere spiller det ikke så stor rolle hvor ladeporten er plassert.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
12/11/2021 09:55
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Bonus er det også at Tesla nå har startet prosessen så smått med å åpne ladenettverket sitt. Men den har ladeporten på feil side, så du må ta opp to plasser ;-) Det bekymrer meg ikke veldig, særlig ikke med tanke på at Tesla selv har uttalt at deler av ladekosten fra non-Tesla skal gå til å tilpasse nettverket til andre biler. Og det er som sagt bonus for min del, de få gangene jeg har trengt lading opp til nå ute på veien har det også vært (ledige) alternativer til Tesla sitt nettverk. iX50 har 630 km rekkevidde iht. WLTP er best i klassen for en SUV, 70 km mer enn TMX og mye mer enn min TMS90D, så for min del kommer ladebehovet gå ned fra et allerede marginalt behov.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ripen]
12/11/2021 10:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og på drive through ladere spiller det ikke så stor rolle hvor ladeporten er plassert. Jo. Med mindre en iX lader på 3B eller 1A, tar bilen fremdeles opp to plasser. Forutsatt at dette er hva du mener med "drive through". ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121283&filename=suprelader.jpg)
Redigert av GeirK; 12/11/2021 10:21. Rediger grunn: La til forutsetning slik at det ikke skal bli sure miner for at jeg misforstod
|
|
|
12/11/2021 10:31
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Uansett veldig fint å kunne rygge inntil ladestasjoner og plugge i kontakta på samme side som man kommer ut av bilen, der disse er plassert i enden av et parkeringsfelt. Og på drive through ladere spiller det ikke så stor rolle hvor ladeporten er plassert.
Om du virkelig mener det er en signifikant fordel å slippe å gå 2 meter, burde vil plassere stolpene for tvangstrim av deg :-) Men satser på det ikke er veldig seriøst.
|
|
|
[Re: appelsin2]
12/11/2021 10:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om du virkelig mener det er en signifikant fordel å slippe å gå 2 meter,
"Veldig fint" -> "signifikant fordel" ![[Linket bilde fra blacklabellogic.files.wordpress.com]](https://blacklabellogic.files.wordpress.com/2016/03/strawman.jpg)
|
|
|
12/11/2021 11:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Veldig fint" -> "signifikant fordel" ![[Linket bilde fra blacklabellogic.files.wordpress.com]](https://blacklabellogic.files.wordpress.com/2016/03/strawman.jpg) Det samme kan vel sies om e-tron, jeg synes det er fantastisk at jeg bare kan kjøre rett fram til en ladestolpe å stappe laderen i på samme side som jeg går ut. Her har Tesla virkelig bommet grovt.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
12/11/2021 11:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det samme kan vel sies om e-tron, jeg synes det er fantastisk at jeg bare kan kjøre rett fram til en ladestolpe å stappe laderen i på samme side som jeg går ut. Her har Tesla virkelig bommet grovt.
Jeg hadde måttet gå lenger med en eTron en jeg må med en Tesla for det aller meste av det jeg gjør av lading.
|
|
|
12/11/2021 11:17
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
"Veldig fint" -> "signifikant fordel" Det samme kan vel sies om e-tron, jeg synes det er fantastisk at jeg bare kan kjøre rett fram til en ladestolpe å stappe laderen i på samme side som jeg går ut. Her har Tesla virkelig bommet grovt. Etter min mening er ladeport i front den ultimate feilplasseringen av en ladeport. Det er farlig siden folk da tvinges til å parkere med fronten inn mot ladepunktet og så rygge ut med svært begrenset sikt til sidene - selv med all verdens vid-vinkel på ryggekamera og bilen stappet med sensorer er du langt farligere for andre trafikanter enn om du hadde rygget inn.
|
|
|
12/11/2021 11:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja. Og det er et mareritt hvis du har garasje og som jeg, har utnyttet volumet på sidene foran de fremste dørene og på innerste vegg foran panseret.
|
|
|
12/11/2021 11:43
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Ja. Og det er et mareritt hvis du har garasje og som jeg, har utnyttet volumet på sidene foran de fremste dørene og på innerste vegg foran panseret. Laderen er på ytterveggen siden garasjen er brukt til noe mer fornuftig :-)
|
|
|
12/11/2021 11:44
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Jeg hadde måttet gå lenger med en eTron en jeg må med en Tesla for det aller meste av det jeg gjør av lading.
Med signifikant mente jeg at folk som virkelig bryr seg om dette utover "poeng" på internettforum er er så late at de trenger å gå litt ekstra. (Nei, jeg er ikke interessert i å høre om hvor aktive folk er ellers eller noe slikt, jeg ville bare le det)
|
|
|
[Re: appelsin2]
12/11/2021 12:42
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uansett veldig fint å kunne rygge inntil ladestasjoner og plugge i kontakta på samme side som man kommer ut av bilen, der disse er plassert i enden av et parkeringsfelt. Og på drive through ladere spiller det ikke så stor rolle hvor ladeporten er plassert.
Om du virkelig mener det er en signifikant fordel å slippe å gå 2 meter, burde vil plassere stolpene for tvangstrim av deg :-) Men satser på det ikke er veldig seriøst. Nei jeg mener det for de aller fleste andre tilfeller enn lading i bygater, men her diskuterer vi vel strengt tatt i utgangspunktet lading på hurtigladere og ikke sakteladere i gata. I alle fall gjør jeg det. Trimme kan jeg gjøre ellers, på sykkel selvsagt. Det er altså ikke pga latskap men pga det rent praktiske med det. Nå er vi på flisespikkenivå men her mener jeg vi er like vanskelige. Jeg er ikke en veldig seriøs person men jeg blir voldsomt engasjert i diskusjoner om elbil, og særlig der laden00bs rakker ned på Tesla. Jeg mener man bør ha som en leveregel i livet at man rygger inn når man parkerer. Jeg er overbevist om at om man lever etter den regelen så blir verden et tryggere sted med mindre bulking og færre overryggede barn og pensjonister. Sliter man med å rygge inn på parkeringsplasser må man øve eller få en mindre bil med hjulene i hjørnene, eller begge deler. Hvis rygging og parkering er et crux så gjelder samme prinsipp ved parkering som ved sykling, ta det mens du er i flyten og varm i trøya, ikke etter å ha vært ute av bilen en stund og gjerne inntatt en bedre lapskaus på en veikro. Derfor mener jeg også at plassering av ladeporten lengst mulig bak på en elbil er mest riktig, det være seg på høyre eller venstre side, men venstre side er altså mest praktisk og lettvint gitt at stolpen da står til venstre bak bilen. Som den gjør på absolutt samtlige Tesla SuC stolper over hele verden som ikke er drive through. Og man trenger ikke lange ladekabler. Takk! 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
12/11/2021 12:42
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Veldig fint" -> "signifikant fordel" Det samme kan vel sies om e-tron, jeg synes det er fantastisk at jeg bare kan kjøre rett fram til en ladestolpe å stappe laderen i på samme side som jeg går ut. Her har Tesla virkelig bommet grovt. Etter min mening er ladeport i front den ultimate feilplasseringen av en ladeport. Det er farlig siden folk da tvinges til å parkere med fronten inn mot ladepunktet og så rygge ut med svært begrenset sikt til sidene - selv med all verdens vid-vinkel på ryggekamera og bilen stappet med sensorer er du langt farligere for andre trafikanter enn om du hadde rygget inn. Amen.
Roy
|
|
|
12/11/2021 12:47
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Hva er egentlig poenget med å diskutere plasseringen av ladeluka ift. Tesla superlader for non-Tesla biler i dagens oppsett? Jeg tenker at når Tesla selv har sagt at de er klar over problemet ift. korte kabler, og at de kommer til å gjøre noe med det, så ser jeg ikke helt hvorfor det bringer særlig verdi å diskutere hva som ville ha vært en utfordring nå?
Så blir det sikkert en overgangperiode hvor Tesla oppgraderer de ulike superladerne rundt omkring, akkurat som da de introduserte CCS ifm. Model 3.
Min nye bil får den på høyre bakskjerm, for egen del hadde det passet bedre med venstre som jeg har i dag, men jeg kan ikke isolert sett si at venstre er bedre enn høyre eller motsatt, ei heller dette med andre plasseringer på bilen, bortsett fra det generelle om at det er lurt å rygge bilen inn på en parkeringsplass vs. det å sette den med fronten inn hvis man har muligheten. Når det er sagt rulles det også parkeringsløsninger (automatiske parkeringsanlegg med heissystem) ut i bred skala i nybygg om dagen hvor det anbefales å parkere med fronten inn og hvor også ladestasjon står der, og da er plassering av ladeluke i front av bilen den beste løsningen.
Lars-Erik
|
|
|
12/11/2021 12:53
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Veldig fint" -> "signifikant fordel" Det samme kan vel sies om e-tron, jeg synes det er fantastisk at jeg bare kan kjøre rett fram til en ladestolpe å stappe laderen i på samme side som jeg går ut. Her har Tesla virkelig bommet grovt. Etter min mening er ladeport i front den ultimate feilplasseringen av en ladeport. Det er farlig siden folk da tvinges til å parkere med fronten inn mot ladepunktet og så rygge ut med svært begrenset sikt til sidene - selv med all verdens vid-vinkel på ryggekamera og bilen stappet med sensorer er du langt farligere for andre trafikanter enn om du hadde rygget inn. Hva er "langt farligere"? Hvor mye farligere er man? På en skala fra 1-100, så er man kanskje på en 5er ved å kjøre framover når man skal bort fra stolpen, er langt farligere da på en 7er? Dette vil jeg si er å oppkonstruere et problem, hvordan i svarte klarer man å rygge ut fra en parkeringsplass uten å være til stor fare for andre? Man har da ikke noe mindre sikt ved en ladestolpe enn på en hvilken som helst parkeringsplass.
|
|
|
12/11/2021 12:57
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er egentlig poenget med å diskutere plasseringen av ladeluka ift. Tesla superlader for non-Tesla biler i dagens oppsett? Jeg tenker at når Tesla selv har sagt at de er klar over problemet ift. korte kabler, og at de kommer til å gjøre noe med det, så ser jeg ikke helt hvorfor det bringer særlig verdi å diskutere hva som ville ha vært en utfordring nå?
Så blir det sikkert en overgangperiode hvor Tesla oppgraderer de ulike superladerne rundt omkring, akkurat som da de introduserte CCS ifm. Model 3.
Min nye bil får den på høyre bakskjerm, for egen del hadde det passet bedre med venstre som jeg har i dag, men jeg kan ikke isolert sett si at venstre er bedre enn høyre eller motsatt, ei heller dette med andre plasseringer på bilen, bortsett fra det generelle om at det er lurt å rygge bilen inn på en parkeringsplass vs. det å sette den med fronten inn hvis man har muligheten. Når det er sagt rulles det også parkeringsløsninger (automatiske parkeringsanlegg med heissystem) ut i bred skala i nybygg om dagen hvor det anbefales å parkere med fronten inn og hvor også ladestasjon står der, og da er plassering av ladeluke i front av bilen den beste løsningen. Spør en Teslaeier, så får du nok smurt på hvorfor plasseringen på høyre bak er fullstendig skivebom  Eller alle andre plasseringer, om det er at man må gå 30cm lengere for å plugge i laderen, plassering av bilen ved ladestolpe eller at venstre bak passer perfekt i absolutt alle garasjer. Jeg tror nok det er litt bittert for Teslaeiere at det nå blir tilgjengelig for alle, det er nok der skoen trykker.
|
|
|
12/11/2021 13:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tenker at når Tesla selv har sagt at de er klar over problemet ift. korte kabler, og at de kommer til å gjøre noe med det, så ser jeg ikke helt hvorfor det bringer særlig verdi å diskutere hva som ville ha vært en utfordring nå? Vi vet ennå ikke om eller når de gjør det.
|
|
|
12/11/2021 13:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Spør en Teslaeier, så får du nok smurt på hvorfor plasseringen på høyre bak er fullstendig skivebom Takk for at du deler hva du går og gjetter på med oss! Men det gjelder ikke denne Telsaeieren. Det ville vært mer fordel enn ulempe for min del. Jeg tror nok det er litt bittert for Teslaeiere at det nå blir tilgjengelig for alle, det er nok der skoen trykker.
Takk for at du deler hva du går og gjetter på med oss! Men det gjelder ikke denne teslaeieren. Jeg tror dette blir et gode, så lenge vi slipper forvirring med inkompatible kjøretøyer.
|
|
|
12/11/2021 13:30
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min nye bil får den på høyre bakskjerm, for egen del hadde det passet bedre med venstre som jeg har i dag, men jeg kan ikke isolert sett si at venstre er bedre enn høyre eller motsatt, ei heller dette med andre plasseringer på bilen, bortsett fra det generelle om at det er lurt å rygge bilen inn på en parkeringsplass vs. det å sette den med fronten inn hvis man har muligheten. Når det er sagt rulles det også parkeringsløsninger (automatiske parkeringsanlegg med heissystem) ut i bred skala i nybygg om dagen hvor det anbefales å parkere med fronten inn og hvor også ladestasjon står der, og da er plassering av ladeluke i front av bilen den beste løsningen. Spør en Teslaeier, så får du nok smurt på hvorfor plasseringen på høyre bak er fullstendig skivebom  Eller alle andre plasseringer, om det er at man må gå 30cm lengere for å plugge i laderen, plassering av bilen ved ladestolpe eller at venstre bak passer perfekt i absolutt alle garasjer. Jeg tror nok det er litt bittert for Teslaeiere at det nå blir tilgjengelig for alle, det er nok der skoen trykker. Synd og skam at du gikk til den mørke siden, håper de hadde kaker. Hadde du hatt Tesla så hadde du forstått at det er det eneste riktige. This is the way. Jeg gleder meg til alle ikke-Teslaeiere går mann av huse for å lade på Tesla SuC og finansierer flere ladestasjoner og billigere lading for oss priviligerte. Musks utvalgte folk, vi som skal frelses for vår trofaste predikering.
Roy
|
|
|
12/11/2021 13:55
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spør en Teslaeier, så får du nok smurt på hvorfor plasseringen på høyre bak er fullstendig skivebom Takk for at du deler hva du går og gjetter på med oss! Men det gjelder ikke denne Telsaeieren. Det ville vært mer fordel enn ulempe for min del. Jeg tror nok det er litt bittert for Teslaeiere at det nå blir tilgjengelig for alle, det er nok der skoen trykker.
Takk for at du deler hva du går og gjetter på med oss! Men det gjelder ikke denne teslaeieren. Jeg tror dette blir et gode, så lenge vi slipper forvirring med inkompatible kjøretøyer. Hei GeirK, takk for at du deler at du ikke har et snev av humoristisk sans
|
|
|
12/11/2021 13:58
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Synd og skam at du gikk til den mørke siden, håper de hadde kaker. Hadde du hatt Tesla så hadde du forstått at det er det eneste riktige. This is the way. Antar at den egentlig er til meg  . Jeg har fremdeles Tesla som eneste bil, men jeg fikk dessverre igjen bekreftet at for meg er det helt greit å hoppe av Tesla-toget da bilen var på verksted i månedsskiftet september/oktober, og det var et verkstedbesøk jeg måtte ta pga. at minnekortet på MCU var kaputt. Tesla er heller ikke vedlikeholdsfrie, og før eller siden kommer skifte av div filtere, væsker, ting som må smøres og renses osv. i tillegg til en en fair andel feil og recalls som krever verksted, som f.eks deler i forstilling, drenering til takluke, minnebrikker som går fulle, park-kalipper som må byttes i ny og forbedret mm. Da får man føle på Tesla Norge organisasjonen, og det er den jeg ikke synes leverer.
Lars-Erik
|
|
|
|
|