Å sitte riktig - posisjonstråden
|
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden
[Re: CLT]
12/07/2021 21:05
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Sykkelen er jeg happy for, håper bare jeg får justert den til min 44 årige skrott. Om du ikke har syklet på et par år, må også skrotten venne seg til sykkelen  Så gi det gjerne litt tid. Kanskje trenger du noen øvelser for styrke og mykhet også. Forresten bør du ikke flytte setet frem eller tilbake for å påvirke sittestilling. Det er gjerne også for tidlig å flytte på setet for å endre vektfordeling og balanse, slik du nevner. Høyde og plassering av setet bør i første omgang tilpasses for tråkkeffektivitet og for å unngå unødvendig belastning for knær og benmuskulatur. Det er verdt å gjøre det så nøye som mulig, slik at du har et utgangspunkt som du er trygg på. Først deretter justerer du styreoppsettet med tanke på sittestilling. Jeg synes den ferske videoen jeg lenket til hos Cycling Weekly gir en god oversikt over faktorer å være klar over. Men for selve tilpassingen er GCNs enkle innføring et godt sted å starte, om enn det finnes andre skoler. For inspirasjon, se gjerne også Landeveis Slik tilpasser proffene sykkelen og ta en titt på Alpers dypdykk Hvor høyt skal jeg sitte på en landeveissykkel?
|
|
|
13/07/2021 07:47
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Hei, bjarnetv. Sykler du str 56? Jeg har nå redusert drop til 5,5 cm og har ennå en cm spacer i reserve. Etter nok en tur på 42 km følte jeg det gikk litt bedre, men mulig jeg skal forsøke litt kortere turer nå I begynnelsen ( har ikke syklet på 2 år). Føler ikke jeg har optimal balanse, mulig jeg skal forsøke å justere setet noe lenger bakover. Og på den måten ta vekt av armer og skuldre. Tror ikke jeg skal ha lenger stem med det første da. Tips til godt sete med gode justeringsmuligheter?
ja, har en 56 sykkel - er dog sikkert over gjennomsnittet interessert i å sitte aerodynamisk, så jeg jobber mye med å holde posituren så lav som mulig. Det betydde naturligvis mange økter med såre muskler i begynnelsen, men man trener seg jo sakte men sikkert opp til å tåle mer. Personlig ble jeg aldri helt komfortabel med å sitte for høyt oppreist, så jeg anbefaler alle å prøve å jobbe seg litt nedover - ble overrasket over hvor mye mer behagelig jeg syntes det var når jeg fikk strekt meg skikkelig ut i ryggen og hadde litt drop ned med armene. Som sepeda sier så er ikke sete-setback noe man burde bytte for å få kortere reach - man justerer setet slik at man sitter bra og forholdsvis balansert i forhold til pedalene, og så justerer man reach med styre/stem. Om du ikke har syklet på to år, så er det nok i hovedsak musklene som må vekkes til live igjen, men jeg ville allikevel vurdert å koste på meg en ekte bikefit, om du har noen gode i ditt nærområde.
|
|
|
[Re: bjarnetv]
13/07/2021 08:13
|
CLT
Medlem
|
Medlem
Sepada og Bjarnetv, takker. Spørs om ikke det er lurt å søke opp en bikefit i distriktet ja. Angående justering av sete, så tenkte jeg først og fremst balanse i tråkket, avlaste håndledd, men kan hende jeg ikke skal gjøre noen særlige justeringer før jeg har syklet en del....
|
|
|
13/07/2021 08:19
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Angående justering av sete, så tenkte jeg først og fremst balanse i tråkket, avlaste håndledd, men kan hende jeg ikke skal gjøre noen særlige justeringer før jeg har syklet en del.... Poenget mitt var at du først bør sette opp setehøyde og seteplassering, og siden styreoppsett, alt så nøye og grundig som mulig, før du etter flere turer eventuelt gjør noen videre justeringer for å regulere sittestilling, avlaste håndledd eller annet. Ref. veiledningene jeg lenket til eller gjerne ved hjelp av profesjonell bikefitter. Om du ikke gjør det systematisk og i riktig rekkefølge, blir det tilfeldig og fare for kluss. Gode kommentarer fra bjarnetv.
|
|
|
[Re: Valentino]
13/07/2021 08:36
|
Freddepåski
Medlem
|
Medlem
Hva med KOPS? God utgangspunkt? Jeg føler jeg mister litt kraft om kneet er for langt bak. Det er med fordel at kneet er rett over, eller litt fremfor.
|
|
|
[Re: Freddepåski]
13/07/2021 10:55
|
CLT
Medlem
|
Medlem
Hva med KOPS? God utgangspunkt? Jeg føler jeg mister litt kraft om kneet er for langt bak. Det er med fordel at kneet er rett over, eller litt fremfor. Loddesnora havner 5mm foran pedalakslingen slik jeg sitter nå. Setet i bakre posisjon og 25mm offset setepinne, da er det vel å finjustere cleats litt om jeg trenger å ta av litt Last på håndledd. Syntes han her hadde mye klokt å formidle https://youtu.be/OPASHllkqJM
|
|
|
30/08/2021 17:20
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Siden jeg ikke har noen som kan assistere meg til en grundig bike-fit. Kan jo høre med en butikk, men er det noe poeng å dra til en dedikert bike-fit aktør?
Sjekka ut litt for en stund siden, koster jo... men har råd.
|
|
|
[Re: 123nils]
30/08/2021 20:11
|
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg vil påstå at de ca. 2000 kronene brukt hos en proff sykkeltilpasser er det sykkelrelaterte kjøpet du kan gjøre som gjør deg raskest. 300 poeng (om dette var bowling).
|
|
|
31/08/2021 08:19
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil påstå at de ca. 2000 kronene brukt hos en proff sykkeltilpasser er det sykkelrelaterte kjøpet du kan gjøre som gjør deg raskest. 300 poeng (om dette var bowling). Trenger ikke å sykle så mye fortere... men merker litt (kanskje ikke rart).. på 10 mil og lengre turer. Har aldri stilt noe annet annet høyden på setet, og har funka det også.. i snart 20 år (begynte med landevei i 2015)
|
|
|
01/09/2021 13:42
|
espenpåhjul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
3-4 timer hos en profesjonell "bikefitter" / sykkeltilpasser er noe av det smarteste jeg har gjort i år. En ting er at du mest sannsynlig sykler fortere, men en annen ting er at det er forebyggende mot eventuelle skader og slitasje. Jeg merket kjapt på enkelte deler av kroppen som korsrygg, kne og håndledd at det var en smart investering. I tillegg fikk jeg papirer med en hel haug mål som kan benyttes senere om jeg skal kjøpe ny sykkel f.eks eller leie ved turer jeg ikke gidder ta med sykkelen min.
|
|
|
04/11/2021 13:48
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Noen tips til nytt sete? Føler jeg sklir fremmover på det jeg har i fra før og dermed legger for mye vekt på styrert selv om setet er i vater og jeg har ganske oppreist sittestilling. Foretrekker sete med "sprekk" i og att di ikke er for myke.
Redigert av OleF; 04/11/2021 13:51.
Felgbrems <3
|
|
|
[Re: OleF]
04/11/2021 14:07
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Hvilket sete har du fra før, og hvordan måler du at det er i vater? Mulig du bare må vri det en grad til bakover slik at du sitter balansert. Alle setene jeg har vært borti har krevd en viss testing og finpussing av vinkelen før man sitter "låst". F.eks på gamle brooks seter involverer det ekstrem bakovevinkling og tuppen pekende oppover - noe som jo ikke funker særlig bra for skrukken i aeroposisjon 
|
|
|
[Re: bjarnetv]
04/11/2021 16:26
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Hvilket sete har du fra før, og hvordan måler du at det er i vater? Mulig du bare må vri det en grad til bakover slik at du sitter balansert. Alle setene jeg har vært borti har krevd en viss testing og finpussing av vinkelen før man sitter "låst". F.eks på gamle brooks seter involverer det ekstrem bakovevinkling og tuppen pekende oppover - noe som jo ikke funker særlig bra for skrukken i [quote=bjarnetv]Hvilket sete har du fra før, og hvordan måler du at det er i vater? Mulig du bare må vri det en grad til bakover slik at du sitter balansert. Alle setene jeg har vært borti har krevd en viss testing og finpussing av vinkelen før man sitter "låst". F.eks på gamle brooks seter involverer det ekstrem bakovevinkling og tuppen pekende oppover - noe som jo ikke funker særlig bra for skrukken i aeroposisjon  Har lagt en bok oppå sete og lagt ett vater oppå der igjen, liker det best sånn, men ikke sikkert det er det mest riktige. Setet er Fizik Arione R3 Open. Syntes att stoffet eller skinnet på sete og er i det glatteste laget.
Redigert av OleF; 04/11/2021 16:27.
Felgbrems <3
|
|
|
04/11/2021 17:45
|
øyvindh
Entusiast
|
Entusiast
Det er mulig du har setet for langt frem. Prøv å flytte setet bakover, når du trår i z3-4 skal du kunne slippe styret uten altfor store problemer.
|
|
|
05/11/2021 08:17
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvilket sete har du fra før, og hvordan måler du at det er i vater? Mulig du bare må vri det en grad til bakover slik at du sitter balansert. Alle setene jeg har vært borti har krevd en viss testing og finpussing av vinkelen før man sitter "låst". F.eks på gamle brooks seter involverer det ekstrem bakovevinkling og tuppen pekende oppover - noe som jo ikke funker særlig bra for skrukken i [quote=bjarnetv]Hvilket sete har du fra før, og hvordan måler du at det er i vater? Mulig du bare må vri det en grad til bakover slik at du sitter balansert. Alle setene jeg har vært borti har krevd en viss testing og finpussing av vinkelen før man sitter "låst". F.eks på gamle brooks seter involverer det ekstrem bakovevinkling og tuppen pekende oppover - noe som jo ikke funker særlig bra for skrukken i aeroposisjon  Har lagt en bok oppå sete og lagt ett vater oppå der igjen, liker det best sånn, men ikke sikkert det er det mest riktige. Setet er Fizik Arione R3 Open. Syntes att stoffet eller skinnet på sete og er i det glatteste laget. Fizik Arione er et av de setene som splitter mest. Både ved at det skyver hoftedeler og bekken fra hverandre som en vedkløyver og ved at noen elsker det mens andre får vondt i hele kroppen bare ved å plassere rumpa på det. Det er også vanskelig å sitte stødig på. Mange tilter det lett nedover, men da ender du opp med å skli av. Andre tilter det bakover for å sitte stødig, men ender opp med å få ekstra klem på skrukk og skrotum. Prøv et eller flere andre seter er mitt råd.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
05/11/2021 08:44
|
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Og der kom fasit.
Arione er rett og slett alt for smalt for de aller aller fleste.
|
|
|
05/11/2021 09:20
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Personlig er jeg ganske glad i Pro Stealth, men er litt usikker på hvordan den funker for mer oppreist sittestilling - er i alle fall ganske billig om man velger de tyngste variantene, og ligger ofte et par på finn, så kan være verdt en test.
De fleste seter er dog kilne på hvilken del av setet som skal stå vannrett, så man må som regel eksperimentere litt fremfor å bare sette den horisontalt med en bok på toppen og kjøre på.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/11/2021 16:05
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Hvilket sete har du fra før, og hvordan måler du at det er i vater? Mulig du bare må vri det en grad til bakover slik at du sitter balansert. Alle setene jeg har vært borti har krevd en viss testing og finpussing av vinkelen før man sitter "låst". F.eks på gamle brooks seter involverer det ekstrem bakovevinkling og tuppen pekende oppover - noe som jo ikke funker særlig bra for skrukken i [quote=bjarnetv]Hvilket sete har du fra før, og hvordan måler du at det er i vater? Mulig du bare må vri det en grad til bakover slik at du sitter balansert. Alle setene jeg har vært borti har krevd en viss testing og finpussing av vinkelen før man sitter "låst". F.eks på gamle brooks seter involverer det ekstrem bakovevinkling og tuppen pekende oppover - noe som jo ikke funker særlig bra for skrukken i aeroposisjon  Har lagt en bok oppå sete og lagt ett vater oppå der igjen, liker det best sånn, men ikke sikkert det er det mest riktige. Setet er Fizik Arione R3 Open. Syntes att stoffet eller skinnet på sete og er i det glatteste laget. Fizik Arione er et av de setene som splitter mest. Både ved at det skyver hoftedeler og bekken fra hverandre som en vedkløyver og ved at noen elsker det mens andre får vondt i hele kroppen bare ved å plassere rumpa på det. Det er også vanskelig å sitte stødig på. Mange tilter det lett nedover, men da ender du opp med å skli av. Andre tilter det bakover for å sitte stødig, men ender opp med å få ekstra klem på skrukk og skrotum. Prøv et eller flere andre seter er mitt råd. Takk for svar. Hvilke seter finnes da i andre enden av skalaen, og hva anbefaler dere og bytte Arione med ?
Felgbrems <3
|
|
|
08/07/2022 12:25
|
Hapatron
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Prøver meg på å vekke denne tråden til live igjen da jeg selv etter 3 år ikke har klart å løse problematikken min rundt sittestilling.
Utfordringen min er sittesår, mer presist, harde klumper/byller/kviser, altså ikke friksjonsår e.l.
Jeg tror det skyldes at jeg sitter skjevt på setet, med høyre side fremover.
Litt story: Startet å sykle i 2016, da veide jeg 160kg men det var ingen problem å sykle, ingen vondter eller plager og jeg tenkte aldri på sete-komfort. Syklet mer og mer og rundt 2019 begynte problemene å oppstå, da var jeg både bedre trent generelt og 60kg lettere.
Symptomer: Sittesår kommer i 9 av 10 tilfeller på høyre side, der lår blir til skrukk. Generelt ukomfortabelt å sitte på setet Vondt på utsiden av høyre fot Høyre hånd blir mer øm og sliten enn venstre BIB har en tendens til å krølle seg da jeg trolig sitter å vrir meg.
Så, hva har jeg prøvd? 20+ forskjellige seter, korte, lange, smale og brede 7 bikefit, (Petter i Drøbak, Sykkelstasjonen, Bikefitstudio og sFit) Sete opp, ned, fram, bak, tilt opp og ned Forskjellige sko 8 forskjellige sykler, der alle typer geometri er testet (fra super avslappet til mer aggressiv) Forskjellige pedaler Forskjellige bibs 2 fysioterapauter og 1 kiropraktor har avkreftet store "kropslige avvik".
Jakten på å sitte uten vondter har åpenbart vært lang og kostbar og jeg er litt rådvill nå og lurer derfor på om noen har opplevd noe liknende og kan peke meg i riktig retning, eller bør jeg legge ut syklene på Finn.no å starte med noe annet?
|
|
|
[Re: Hapatron]
08/07/2022 16:20
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Prøver meg på å vekke denne tråden til live igjen da jeg selv etter 3 år ikke har klart å løse problematikken min rundt sittestilling.
Utfordringen min er sittesår, mer presist, harde klumper/byller/kviser, altså ikke friksjonsår e.l.
Jeg tror det skyldes at jeg sitter skjevt på setet, med høyre side fremover.
Litt story: Startet å sykle i 2016, da veide jeg 160kg men det var ingen problem å sykle, ingen vondter eller plager og jeg tenkte aldri på sete-komfort. Syklet mer og mer og rundt 2019 begynte problemene å oppstå, da var jeg både bedre trent generelt og 60kg lettere.
Symptomer: Sittesår kommer i 9 av 10 tilfeller på høyre side, der lår blir til skrukk. Generelt ukomfortabelt å sitte på setet Vondt på utsiden av høyre fot Høyre hånd blir mer øm og sliten enn venstre BIB har en tendens til å krølle seg da jeg trolig sitter å vrir meg.
Så, hva har jeg prøvd? 20+ forskjellige seter, korte, lange, smale og brede 7 bikefit, (Petter i Drøbak, Sykkelstasjonen, Bikefitstudio og sFit) Sete opp, ned, fram, bak, tilt opp og ned Forskjellige sko 8 forskjellige sykler, der alle typer geometri er testet (fra super avslappet til mer aggressiv) Forskjellige pedaler Forskjellige bibs 2 fysioterapauter og 1 kiropraktor har avkreftet store "kropslige avvik".
Jakten på å sitte uten vondter har åpenbart vært lang og kostbar og jeg er litt rådvill nå og lurer derfor på om noen har opplevd noe liknende og kan peke meg i riktig retning, eller bør jeg legge ut syklene på Finn.no å starte med noe annet?
Det kommer jo selvsagt an på hva problemet er, men en kompis som har hatt store problemer med det samme, hvor det utviklet seg fra "byller"-etc til mer cystelignende saker. Han har vel operert dette omtrent 10 ganger og har sykkelforbud til det blir bra, men det tar tid. Har du vært til lege med skrukken?
|
|
|
08/07/2022 17:25
|
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hm. Den var vanskelig. Du skriver forskjellige sko. Hva med såler? Du er ikke hulfot eller plattfot (eller en annen medfødt skavank) ?
|
|
|
[Re: Gew88]
09/07/2022 13:42
|
Hapatron
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det kommer jo selvsagt an på hva problemet er, men en kompis som har hatt store problemer med det samme, hvor det utviklet seg fra "byller"-etc til mer cystelignende saker. Han har vel operert dette omtrent 10 ganger og har sykkelforbud til det blir bra, men det tar tid. Har du vært til lege med skrukken? Nei, jeg har ikke vært til lege. Det er i grunn fordi jeg vet at det er noe som skjer der nede som foråsaker det. Prøvde meg på en tur i dag med ny bib, PSN Essential og det jeg ser er at jeg ender med å sitte på sømmer/kanter av selve puta, som om puta ikke er bred nok. Artig nok har jeg målt sittebenene mine til 110mm.
|
|
|
09/07/2022 13:43
|
Hapatron
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hm. Den var vanskelig. Du skriver forskjellige sko. Hva med såler? Du er ikke hulfot eller plattfot (eller en annen medfødt skavank) ? Yes, testet med Lake sine carbon moldable såler og forskjellige inserts i Shimano sko..
|
|
|
09/07/2022 18:25
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Det kommer jo selvsagt an på hva problemet er, men en kompis som har hatt store problemer med det samme, hvor det utviklet seg fra "byller"-etc til mer cystelignende saker. Han har vel operert dette omtrent 10 ganger og har sykkelforbud til det blir bra, men det tar tid. Har du vært til lege med skrukken? Nei, jeg har ikke vært til lege. Det er i grunn fordi jeg vet at det er noe som skjer der nede som foråsaker det. Prøvde meg på en tur i dag med ny bib, PSN Essential og det jeg ser er at jeg ender med å sitte på sømmer/kanter av selve puta, som om puta ikke er bred nok. Artig nok har jeg målt sittebenene mine til 110mm. Er det ikke vært det å få det undersøkt, bekreftet/avkreftet og evt gjort noe med det. Slik jeg forstår det sykler du mindre enn du ville gjort uten plager og ihvertfall blir kvaliteten på trening/tur noe annet enn det kunne vært. Om et lite inngrep skal til, med et avbrekk fra sykkelen, så kan det vel være verdt det om du kommer tilbake til setet uten plager?
|
|
|
09/07/2022 18:35
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Potensielt sidespor, men har du liten nok bibshorts? Jeg har vandret opp og ned litt i størrelse de siste årene og spesielt når jeg har blitt mindre så har jeg fått litt gnageproblemer på de største bibshortsene. Puta havner for langt bak og kan i tillegg bevege seg noe. Bibshortser skal gjerne være stram over skuldrene når man står oppreist, for selene slakkes når man sitter.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
09/07/2022 19:15
|
Hapatron
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Potensielt sidespor, men har du liten nok bibshorts? Jeg har vandret opp og ned litt i størrelse de siste årene og spesielt når jeg har blitt mindre så har jeg fått litt gnageproblemer på de største bibshortsene. Puta havner for langt bak og kan i tillegg bevege seg noe. Bibshortser skal gjerne være stram over skuldrene når man står oppreist, for selene slakkes når man sitter. Ja, jeg fant ut at jeg måtte ned i størrelser etter hvert, og har vært fra TIR i Assos til L i Rapha. Rapha Large er nok de som nå sitter best og som i tillegg har bredest pute som funker relativt greit. Det kan være så enkelt som at jeg er nødt til å finne den typen bib som tillater litt mage, 184-185 høyde og lår med rimelig stor omkrets, men alikevel er stram nok til å sitte tight.
|
|
|
11/07/2022 09:09
|
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
11/07/2022 09:30
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Basert på egen erfaring vil jeg anbefale en tur innom fastlege for å høre om det kan være noen ting som gjør huden ekstra sårbar, eksempelvis sopp, bakterieinfeksjon eller lignende. Og så ville jeg også vurdert hvordan huden vaskes, hyppighet og såpebruk. Overdreven vasking med sterk såpe svekker huden og kan virke mot sin hensikt.
For min egen del har jeg også funnet ut at jeg er nødt til å belaste bløtvev (sitte lengre frem på setet) og hender (mere drop og lengre reach) en god del på sykkelen for å unngå for mye vekt på sitteknutene. Dette er kontrært til de fleste anbefalingene fra folk som ikke har hatt disse problemene, men har gitt svært positiv effekt for meg.
|
|
|
11/07/2022 10:17
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har plutselig begynt å få samme problem som hapatron. Problemet er at jeg ikke skjønner hvilket tiltak som er mest fornuftig å gjøre, men jeg mistenker at det kan ha med sittestilling å gjøre.
Jeg får jevnlig en slik byll i indre/nedre kanten av rumpeballen. Når jeg bøyer meg fram framstår det som dette er et punkt som havner akkurat i framkant av sitteknuten på den ene siden. Sitter jeg da for lavt, eller har for bredt sete? Eller kanskje noe helt annet? Tidligere sår jeg har hatt har vært plassert mer inne i lysken, og vært som følge av gnagende bib, men dette framstår ikke som gnagsår.
|
|
|
|
|