Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 146 av 152 1 2 144 145 146 147 148 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688163 09/11/2021 09:52
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: GeirK

Ja. Det påfører argumentet negative kvaliteter som svekker det slik at det tilsynelatende enkelt kan slås ned, som er hele poenget med stråmannsargumentasjon.

"Stråmannsargumentasjon skjer når man forvrenger, overdriver, karikerer eller rett og slett finner på posisjonen til en motpart, for så å angripe denne posisjonen."

https://antibabbel.no/stramannsargumentasjon/

Saken her var rett frem latterliggjøring av motdebattanter, ikke noe konstruksjon av stråmann for så å angripe denne.

Redigert av appelsin2; 09/11/2021 09:53.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688167 09/11/2021 10:24
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tagelli

Det lukter ikke akkurat Musk-kapasitet av folka kaster hendene i været og gnåler om pytagoras og n+1 :-)

Stråmannsargumenter får deg verken til å se smartere ut eller hjelper saken din.

Hvis du mener at n+1 er et ugydlig argument, er det langt nyttigere at du fremsetter et saklig og relevant motargument.

Jeg sier ikke det er et ugyldig argument i det hele tatt. Men spesielt relevant er det ikke, gitt at lindring av problemet er ganske enkelt over tid og konsekvensene er ytterst små sett opp mot de potensielle fordelene.

Men for all del fortsett.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688169 09/11/2021 10:34
Tex Offline
Besatt
Besatt
Historiebok om 100 år:
"Dessverre lot ikke klimaproblemet seg løse, da det manglet 2 meter asfalt ved siden av ladestasjonene for elektriske biler, og ingen var i stand til å gjøre noe med dette."

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2688176 09/11/2021 11:13
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tex
Historiebok om 100 år:
"Dessverre lot ikke klimaproblemet seg løse, da det manglet 2 meter asfalt ved siden av ladestasjonene for elektriske biler, og ingen var i stand til å gjøre noe med dette."

Må ikke glemme den uoverstigelige problemestillingen ledninger som har ca 10 kg ekstra kobber pga ekstra lengde (ca NOK1000, ROI på ca 10 dager).

Men når man blir møtt med både korrekt bruk av pytagoras og diskret matematikk, vil jo alle motargumenter per definisjon være stråmenn.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tagelli] #2688179 09/11/2021 11:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg sier ikke det er et ugyldig argument i det hele tatt. Men spesielt relevant er det ikke, gitt at lindring av problemet er ganske enkelt over tid og konsekvensene er ytterst små sett opp mot de potensielle fordelene.

Da lurer jeg på hvordan du kvantifiserer fordeler og ulemper. Når en lader på Supercharger V2, får man redusert effekt dersom man parkerer ved siden av en annen bil siden to og to ladestolper (nA og nB) deler på effekten.

Gitt en superlader med åtte ladestolper, 1A, 1B, 2A, 2B, 3A, 3B, 4A, 4C. Kotymen og det beste for alle parter er at dersom 1A, 2A og 3A er opptatt når en kommer, velger man 4A eller 4B slik at man selv får full effekt og ikke "stjeler" strøm fra dem som allerede lader.

La oss si at første Audi eTron velger 1B (siden han ikke har plass til å lade fra 1A) og de tre neste eTron velger 2B og 3B for at alle skal få full effekt. Da er seks av åtte ladestolper opptatt av tre biler så belegget på superladeren er er 75% isteden for 37.5%.

Dette er et helt sannsynlig scenarie og ikke "ytterst små konsekvenser" i min bok.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688183 09/11/2021 12:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her lages det i-landsproblemer i bøtter og spann.
Nå åpnes teslaladerne med økt kostnad for ikke-teslaeiere, som skal finansiere lengere ladekabler for fremtiden, slik at dette "problemet" er ikke-eksisterende når antallet elbiler er så stort at det faktisk kan bli et kjempeproblem med manglende belegg på ladestasjonene pga feilplasserte biler. Men jeg skjønner at det kan bli krig og slossing ved de mest trafikkerte ladestasjonene på østlandet. Snart ser vi store oppslag i VG "Nytt tilfelle av Tesla-raseri langs E18, mann (64) utsatt for grov legemsbeskadigelse av 4 Tesla-eiere pga feilparkering ved en ladestolpe".

Åpningen kan få uante konsekvenser, jeg ser det for meg.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688201 09/11/2021 13:43
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

La oss si at første Audi eTron velger 1B (siden han ikke har plass til å lade fra 1A) og de tre neste eTron velger 2B og 3B for at alle skal få full effekt. Da er seks av åtte ladestolper opptatt av tre biler så belegget på superladeren er er 75% isteden for 37.5%.

Dette er et helt sannsynlig scenarie og ikke "ytterst små konsekvenser" i min bok.

Da høyner jeg med: La oss si at Tesla montere lengre ladeledninger på stasjonene sine. Kan vi ta diskusjonen derifra og se hva vi får hvis dette svært enkle mekansiske grepet blir gjort?

Redigert av Tagelli; 09/11/2021 14:39.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688216 09/11/2021 15:39
Tex Offline
Besatt
Besatt
Alternativt:
Andre bilprodusenter ser fordelen med Teslas opplegg og tilpasser etter hvert plasseringen av ladeport på sine bilmodeller deretter.

I det hele tatt mange muligheter hvis man tenker litt fremover, ikke bare hvordan det er i dag.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688221 09/11/2021 15:56
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg tror ikke det blir så mye krangling og slåssing ute på ladestasjonene, den biten får vi unnagjort på diverse forum og sosiale media før det åpnes opp for dette i Norge. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688223 09/11/2021 16:05
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ripen
Jeg tror ikke det blir så mye krangling og slåssing ute på ladestasjonene, den biten får vi unnagjort på diverse forum og sosiale media før det åpnes opp for dette i Norge. ICON_LAUGH

Du har tydeligvis ikke forsøkt å si noe negativt om bilen til oss teslaeiere IRL :-)

Min slitne og gamle S er på tredje motoren og en drøss annet småplukk. Men det er verdens beste bil hvis man kjøpte når dollaren var lav.

Redigert av Tagelli; 09/11/2021 16:09.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tagelli] #2688235 09/11/2021 19:14
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Ripen

Du har tydeligvis ikke forsøkt å si noe negativt om bilen til oss teslaeiere IRL :-)

Min slitne og gamle S er på tredje motoren og en drøss annet småplukk. Men det er verdens beste bil hvis man kjøpte når dollaren var lav.

Regner med at jeg hadde unngått juling i og med at jeg kjører Tesla selv..? ICON_BLUSH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2688267 10/11/2021 08:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Alternativt:
Andre bilprodusenter ser fordelen med Teslas opplegg og tilpasser etter hvert plasseringen av ladeport på sine bilmodeller deretter.

I det hele tatt mange muligheter hvis man tenker litt fremover, ikke bare hvordan det er i dag.

Ja. Men de bilene som produseres med ladeporten på feil sted inntil så skjer, kommer til å fortsette å ta opp to ladeplasser til de blir kondemnert.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tagelli] #2688269 10/11/2021 09:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Da høyner jeg med: La oss si at Tesla montere lengre ladeledninger på stasjonene sine. Kan vi ta diskusjonen derifra og se hva vi får hvis dette svært enkle mekansiske grepet blir gjort?

Jeg vet ikke om en ingeniør som setter seg ned og gjør en analyse av problemstillingen, er enig i konklusjonen at dette er "svært enkelt". Det er sjelden at ukvalifiserte gjetninger tar med all kompleksiteten man må vurdere i realiteten.

Det er uansett et spørsmål om Tesla aksepterer totalkostnaden. Kostnad er et et 100% objektivt valgkriterium mens "enkelt" betyr ulike ting for ulike folk.

Det mekaniske designet er veldig basert på eksisterende kabellengde, så jeg antar at man må gjennom et ganske omfattende mekanisk redesign for å få til dette. Igjen, om noen velger å kalle dette for "enkelt" eller "vanskelig", er irrelevant. Det koker ned til om kostnaden for dette multiplisert med 25000 ladestolper gir Tesla den avkastningen som forsvarer den.

Det vet verken du eller jeg.

[Linket bilde fra pngimage.net]

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688280 10/11/2021 09:55
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg vet ikke om en ingeniør som setter seg ned og gjør en analyse av problemstillingen, er enig i konklusjonen at dette er "svært enkelt". Det er sjelden at ukvalifiserte gjetninger tar med all kompleksiteten man må vurdere i realiteten.

Det er uansett et spørsmål om Tesla aksepterer totalkostnaden. Kostnad er et et 100% objektivt valgkriterium mens "enkelt" betyr ulike ting for ulike folk.

Det mekaniske designet er veldig basert på eksisterende kabellengde, så jeg antar at man må gjennom et ganske omfattende mekanisk redesign for å få til dette. Igjen, om noen velger å kalle dette for "enkelt" eller "vanskelig", er irrelevant. Det koker ned til om kostnaden for dette multiplisert med 25000 ladestolper gir Tesla den avkastningen som forsvarer den.

[Linket bilde fra pngimage.net]

Men har ikke Tesla allerede svart på dette for deg?
" “Pricing for Non-Tesla drivers reflects additional costs incurred to support charging a broad range of vehicles and adjustments to our sites to accommodate these vehicles. Rates vary by site, and you can view charging prices in the Tesla app. The per kWh price to charge can be lowered with a charging membership.”"

Så hva er det vi egentlig diskuterer her?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2688283 10/11/2021 10:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Om 3,5 meter lange kabler er innenfor «broad range» har jeg ingen mulighet til å undersøke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688284 10/11/2021 10:14
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ettersom Tesla nå velger å åpne opp, og sier den økte kostnaden skal gå til å dekke kostnader ved endring av stasjonene til å passe alle biler, tenker jeg de har grei kontroll på hva og hvordan.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2688294 10/11/2021 11:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hoaas
Ettersom Tesla nå velger å åpne opp, og sier den økte kostnaden skal gå til å dekke kostnader ved endring av stasjonene til å passe alle biler, tenker jeg de har grei kontroll på hva og hvordan.

Ja. Det er vi her på forumet som ikke har kontroll på det. Derfor gidder jeg ikke spekulere i hva de planlegger å gjøre eller ikke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688296 10/11/2021 11:59
perbl Offline
More than words
More than words
I samme slengen håper jeg de designer et bedre patent for å feste plugg/kabel.

Det er endel stolper der den andre pluggen bare ramler ut når jeg skal plugge i bilen min, og det virker ikke som det er noe feste som klarer å holde den på plass, og jeg ender bare opp med å prøve å få den til å henge på plass.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688300 10/11/2021 12:20
Tex Offline
Besatt
Besatt
Dumt spørsmål, sikkert, men som ny Tesla eier lurer jeg:
Hvordan ser man forskjell på Tesla-laderne? Jeg har lest om V1, V2 og V3, men jeg synes de ser like ut alle sammen.

Jeg har skjønt at V3 gir mest effekt, så kanskje det hadde hjulpet litt på ladehastigheten på Y'en ... ?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2688301 10/11/2021 12:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dumt spørsmål, sikkert, men som ny Tesla eier lurer jeg:
Hvordan ser man forskjell på Tesla-laderne? Jeg har lest om V1, V2 og V3, men jeg synes de ser like ut alle sammen.

Jeg har skjønt at V3 gir mest effekt, så kanskje det hadde hjulpet litt på ladehastigheten på Y'en ... ?

V3 har bare én kabel.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688303 10/11/2021 12:30
ventle Online
Besatt
Besatt
V3 har bare én kabel (med CCS-kontakt). V2 har to kabler, én med CCS-kontakt, én med type 2-kontakt. I navigasjonssystemet til bilen din skal du kunne trykke på ikonet som markerer ladestasjonen i kartet, og da få opp maks ladeeffekt på den aktuelle stasjonen.

V1-ladere tror jeg ikke finnes i Norge lenger (har bare sett dem på Lillehammer og Dombås, mener de er byttet ut med V2-stolper begge steder).

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2688305 10/11/2021 12:36
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ventle
V3 har bare én kabel (med CCS-kontakt). V2 har to kabler, én med CCS-kontakt, én med type 2-kontakt. I navigasjonssystemet til bilen din skal du kunne trykke på ikonet som markerer ladestasjonen i kartet, og da få opp maks ladeeffekt på den aktuelle stasjonen.

Det må jeg sjekke.
Er det slik at alle enhetene på ladestasjonene er samme type? Eller kan det være noen V2 og noen V3 på samme stasjon?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2688309 10/11/2021 13:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ventle

Det må jeg sjekke.
Er det slik at alle enhetene på ladestasjonene er samme type? Eller kan det være noen V2 og noen V3 på samme stasjon?

Det er tilfelle noen steder.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688321 10/11/2021 15:37
tron Offline
Besatt
Besatt
Tesla-eiere: "Andre bilprodusenter har plassert ladeporten på feil sted."
Andre elbileiere: "Tesla har plassert laderen feil i forhold til oppmerkingen på P-plassen og har dessuten altfor kort kabel!"

Tviler på at Tesla åpner SC for andre biler for å være snille. De gjør det nok for å tjene mer penger og for å konkurrere om ladekundene. Da kan det jo hende Tesla må tilpasse seg, akkurat som alle andre ladeoperatører fra starten av har tilpasset seg at biler er forskjellige. Jeg har litt vondt for å tro at verdens største bilprodusent kommer til å flytte ladeporten bare pga. Teslas superchargere. Vi får se.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688323 10/11/2021 16:11
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Hvordan vet du at det er en ukvalifisert gjetting?

Hva er det som indikerer at noen tror Tesla gjør dette uten å være så sikre som de kan på kostnadene? Ville vært en veldig rar og utypisk ting å gjøre?

quote=GeirK] Det mekaniske designet er veldig basert på eksisterende kabellengde, så jeg antar at man må gjennom et ganske omfattende mekanisk redesign for å få til dette. [/quote]

Nå synes jeg du uttaler deg veldig bastant om noe du har få forutsetninger for å gjøre noe annet enn å gjettte på. Er det forskjell på hva du kan si og andre kan si?

velger å kalle dette for "enkelt" eller "vanskelig", er irrelevant. Det koker ned til om kostnaden for dette multiplisert med 25000 ladestolper gir Tesla den avkastningen som forsvarer den.

.

Nei, men jeg vet at ingen har uttalt at Tesla har noen planer om å gjøre dette søfor 25000 ladestolper. Så hvorfor bringe det på banen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tagelli] #2688343 11/11/2021 06:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei, men jeg vet at ingen har uttalt at Tesla har noen planer om å gjøre dette søfor 25000 ladestolper. Så hvorfor bringe det på banen.

Si det. Du må nesten spørre han som brakte temaet på banen:

La oss si at Tesla montere lengre ladeledninger på stasjonene sine. Kan vi ta diskusjonen derifra

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: tron] #2688345 11/11/2021 06:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: tron
Tesla-eiere: "Andre bilprodusenter har plassert ladeporten på feil sted."
Andre elbileiere: "Tesla har plassert laderen feil i forhold til oppmerkingen på P-plassen og har dessuten altfor kort kabel!"

Tviler på at Tesla åpner SC for andre biler for å være snille. De gjør det nok for å tjene mer penger og for å konkurrere om ladekundene. Da kan det jo hende Tesla må tilpasse seg, akkurat som alle andre ladeoperatører fra starten av har tilpasset seg at biler er forskjellige. Jeg har litt vondt for å tro at verdens største bilprodusent kommer til å flytte ladeporten bare pga. Teslas superchargere. Vi får se.

Og da kan det hende at Tesla sier at det er en forutsetning at man parkerer på anvist plass fremfor å endre designet på 25000 ladeplasser. Vips så blir det opp til de andre bilprodusentene om de skal lage biler som tillater dette eller ikke. I det "kompatibel med Teslas ladenettverk" blir et konkurransefortrinn, ordner dette seg selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688353 11/11/2021 08:02
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Fremdeles Tesla, men "on a different note".
Postet og skrevet i en IT sikkerhetsgruppe jeg følger, etter en del tyveri av Tesla på Østlandet.

"Teslaer stjeles på Østlandet! Det er sannsynlig organiserte kriminelle som står bak.

Modus: Sannsynlig har aktøren teknisk utstyr som muliggjør skanning av nøkkel/nøkkelkort gitt det er plassert nær ytterdør, og/eller nøkkel har blitt scannet ifm rettet scanning av eier ved parkering av bil. Når vellykket scanning av nøkkelkort er gjennomført vil man kunne aksessere bil.

Tiltak: (for Tesla eiere)
Aktiver «Pin to Drive». Da må en firesifret kode tastes inn. I tIllegg anbefales det deaktivering av «Auto Present Door Handles» som vil gjøre det vanskelig for tyvene å ta seg inn i bilen
Ha nøkkelkortet oppbevart i skjermet etui som hindrer scanning"

I tillegg MÅ man såklart 2FA på Teslakonto, og at nøkkelkortene der har betydelig lenger "strålerekkevidde" enn bankkort og "Nye scanning-apparater gjør at den ikke trenger å ligge nær ytterdør, men f.eks. midt i huset."

Hva sier forsikringsselskap om man har enkelt passord/dårlig sikret kode og noen bruker dette for å stjele bilen, tro??

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688361 11/11/2021 08:54
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvordan går det an å kjøre en bil uten nøkkel?!
Eller tar de en kopi av nøkkel ved å skanne den først?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Panda] #2688363 11/11/2021 09:02
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Panda
Hvordan går det an å kjøre en bil uten nøkkel?!
Eller tar de en kopi av nøkkel ved å skanne den først?

Det er da vel ikke noe merkelig? Det er da ingen fysiske forutsetninger som sier at en bil må ha en slot man stikker en nøkkel inni, og moderne fossilbiler er da ofte også mulig å starte med nøkkel/brikke liggende i lomma.

Teslas formfaktor er kredittkortstørrelse, alternativt kan man bruke mobilappen som låser opp bilen vha bluetooth. Jeg kan ikke huske sist jeg brukte nøkkelkort, det ligger bare i lommeboka som en backup i tilfelle mobilen skulle være strømløs eller mistet.

Som RazeFaze skriver, så er det vel alt lansert endel teorier om hvordan det har blitt gjort når de har tatt bilene. (Og det var sikkert dette du kommenterte :-) ). Med signalforsterkere er det visstnok mulig å fjernavlese kort fra en god del meter, selv om det ikke føles sånn mtp hvor sensitiv leseren i bilen er.

Redigert av perbl; 11/11/2021 09:29.

Per B.
Side 146 av 152 1 2 144 145 146 147 148 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå