Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Enhjulsykkel

Enhjulsykkel #2686936 29/10/2021 07:35
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
På tide på noen nye utfordringer. Noen med tips og erfaringer å komme med her? ICON_SMILE
Tenker på en som kan brukes til stisykling.

27,5 eller 29?

På 29 sitter man høyere, men den er kanskje litt lettere å kontrollere siden hjulene er større? Og fordeler med at hjulet triller lettere over hindringer.
27,5 lavere tyngdepunkt, er kvikkere og litt verre å kontrollere?

Noen som har tips til merker, hjulstørrelse og annet?

Re: Enhjulsykkel [Re: Red Devils] #2686941 29/10/2021 07:58
Bailey Offline
Medlem
Medlem
Jeg har en etthjulssykkel og bruker den til og fra.
Lite hjul er gir bedre manøvrerbarhet og større hjul mer stabilit, til stibruk anbefaler jeg store og brede hjul.

Utfordring er rette ordet ja, bare det å komme i gang på ett hjul var en stor utfordring for meg. Kan best sammenlignes med å sykle i stupfylla.

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Enhjulsykkel [Re: Bailey] #2686946 29/10/2021 08:13
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Sitat: Bailey
Lite hjul er gir bedre manøvrerbarhet og større hjul mer stabilit, til stibruk anbefaler jeg store og brede hjul.

Utfordring er rette ordet ja, bare det å komme i gang på ett hjul var en stor utfordring for meg. Kan best sammenlignes med å sykle i stupfylla.

Takk for svar. Hehe, det blir nok en utfordring ja. Ser for meg å starte i flatt terreng i lysløypa om jeg får tak i en sykkel.
Hvilken sykkel har du?

Re: Enhjulsykkel [Re: Red Devils] #2686980 29/10/2021 10:40
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har aldri prøvd å sykle på ett hjul, men leste nylig boken til Erlend Loe: Forhandle ved virkeligheten. Der forteller han om et år på ett hjul. God lesning som selvølgelig også er omtalt av Terrengsykkel. Her kan du sikkert få noen gode tips til hvordan man skal starte opp.

Re: Enhjulsykkel [Re: Sixtus] #2686994 29/10/2021 11:50
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Sitat: Sixtus
Har aldri prøvd å sykle på ett hjul, men leste nylig boken til Erlend Loe: Forhandle ved virkeligheten. Der forteller han om et år på ett hjul. God lesning som selvølgelig også er omtalt av Terrengsykkel. Her kan du sikkert få noen gode tips til hvordan man skal starte opp.

Takk for tips! Boka er bestilt! ICON_SMILE

Re: Enhjulsykkel [Re: Red Devils] #2687317 02/11/2021 08:26
Bailey Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Red Devils
Sitat: Bailey

Takk for svar. Hehe, det blir nok en utfordring ja. Ser for meg å starte i flatt terreng i lysløypa om jeg får tak i en sykkel.
Hvilken sykkel har du?

Jeg har en enkel sykkel fra XXL som er en ren nybegynner sykkel.

Vil anbefale at du starter på ett sted med fin asfalt, flatest mulig og med en vegg eller rekkverk som du kan støtte deg til. Det er veldig greit å ha med en treningspartner etterhvert som går/jogger sammen med deg. Innledningsvis var dette veldig mentalt slitsomt ICON_SMILE ettersom det krever grei konsentrasjon hele tiden. Når du kommer i gang vil du kjenne at det er veldig bra trening for ryggen og lårene.
Det er mange instruksjonsvideoer ute på youtube.

Hvis du ikke har kjøpt sykkel så kan du evn låne/kjøpe min. send PM i såfall

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Enhjulsykkel [Re: Red Devils] #2687365 02/11/2021 11:30
StianR Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg hadde som koronaprosjekt å lære å sykle på enhjulsykkel. Hadde aldri forsøkt før men ville ikke ha en sånn liten klovnesykkel. Så det endte med at jeg kjøpte en med 29-toms hjul og grove 3-toms dekk. Jeg er jo tross alt terrengsyklist...

Kjøpte her: https://unicycle.se/enhjulingar/muni/nimbus-muni-29 (etter tips fra Erlend Loe)

Jeg klarer å sykle en runde i nabolaget på en drøy kilometer uten å gå av, det var liksom målet mitt. Det er jammen ganske slitsomt for rygg og lår ja. Hadde forøvrig håpet at det skulle være noe overføringsverdi til å bli bedre på å dra på bakhjulet, men det er ganske begrenset. Fortsatt like dårlig på det.

Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring

Moderator  support