Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Jobbskjerm hjemme

Re: Jobbskjerm hjemme [Re: perbl] #2686403 26/10/2021 10:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: perbl
Sitat: baronKanon
Sitat: Paulus
Jeg har 49" superbred på kontoret. Hvis jeg skulle hatt noe til hjemmekontor hadde det blitt det samme bare med mer bue. Eventuelt en 34-35" superbred sak hvis jeg hadde det trangt. Jeg går ikke tilbake til to/tre skjermer igjen. For de som ønsker å dele opp skjermen kan jeg anbefale fancyzones. Det er gratis og ikt-sikkerheten er angivelig god.

Får du fullskjerm til hver sone? Det er viktig(st) for meg.

Har sett litt på Samsung CJ79 35 3440x1440 og bruke to skjerminnganger.

Problemet mitt med mange av de skjermene som finnes på markedet i dag er jo at de kun har 1440 i høyden. Om dette skal være eneste eksterne skjerm, synes jeg det blir snaut for å jobbe med ting som kode eller tekst.

Personlig er jeg ganske fornøyd med en 38" fra Dell som gir meg 1600 i høyden, men samtidig er bred nok til at jeg synes jeg fint kan jobbe med applikasjoner i tre kolonner.

Alt etter hva man driver med. Skjønner at du liker høy skjerm for kode, men for andre er en høy skjerm veldig mye flate å jobbe på.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbskjerm hjemme [Re: baronKanon] #2686537 26/10/2021 20:28
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har 49" superbred på kontoret. Hvis jeg skulle hatt noe til hjemmekontor hadde det blitt det samme bare med mer bue. Eventuelt en 34-35" superbred sak hvis jeg hadde det trangt. Jeg går ikke tilbake til to/tre skjermer igjen. For de som ønsker å dele opp skjermen kan jeg anbefale fancyzones. Det er gratis og ikt-sikkerheten er angivelig god.

Jeg er ikke helt sikker på jeg skjønner spørsmålet, men prøver å gi deg et svar. Med fancyzones (innebygd i win11, må installeres i win10) kan du dele inn skjermen akkurat slik du måtte ønske. Hvis du bruker windows 10 snap (win+piltast) kan du dele skjermen i to eller fire like store deler.

Jeg har bare en pc tilkoblet, så har aldri prøvd å bruke to innganger. Men en annen kar i min etasje bruker sin 49tommer med to maskiner tilkoblet og virker fornøyd med det.

Re: Jobbskjerm hjemme [Re: perbl] #2686540 26/10/2021 20:36
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Problemet mitt med mange av de skjermene som finnes på markedet i dag er jo at de kun har 1440 i høyden. Om dette skal være eneste eksterne skjerm, synes jeg det blir snaut for å jobbe med ting som kode eller tekst.

Personlig er jeg ganske fornøyd med en 38" fra Dell som gir meg 1600 i høyden, men samtidig er bred nok til at jeg synes jeg fint kan jobbe med applikasjoner i tre kolonner.

Jeg jobber kun med dokumenter, som i og for seg er tekst, men jeg har ikke samme behovet som en programmerer. Men jeg ser jo at man kan ha andre behov enn meg. En programvareutvikler jeg var innom hadde satt en ultrabred skjerm på høykant. Han var i alle fall rimelig fornøyd med hvor mye kode han fikk plass til i høyden.

Re: Jobbskjerm hjemme [Re: larsb] #2686551 27/10/2021 06:02
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"En programvareutvikler jeg var innom hadde satt en ultrabred skjerm på høykant."

Utviklar, har forsøkt ultrabreid skjerm horisontalt. Vart erstatta av det gamle oppsettet med to individuelle skjermar etter 30min ICON_SMILE Kunne aldri hatt på høgkant..smak og behag meir enn yrkesavhengig tenker eg.

Redigert av TrondAM; 27/10/2021 06:02.
Re: Jobbskjerm hjemme [Re: larsb] #2686601 27/10/2021 09:12
Loki Offline
Besatt
Besatt
Skjerm på høykant gir bare nakkeproblemer, med kodebase på noen millioner linjer får man ikke hele koden i en skjermfull uansett :-)

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Jobbskjerm hjemme [Re: Loki] #2686619 27/10/2021 10:10
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Loki
Skjerm på høykant gir bare nakkeproblemer, med kodebase på noen millioner linjer får man ikke hele koden i en skjermfull uansett :-)

Det handler mer om ting som å kunne vise to filer under hverandre, og kunne få et greit utsnitt av det man er interessert i begge. Gjelder forsåvidt for både kode og andre dokumenter.

Forøvrig har jeg aldri hatt sansen for skjem på høykant, så det er nok smak og behag.

Per B.
Re: Jobbskjerm hjemme [Re: perbl] #2686662 27/10/2021 13:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Loki

Det handler mer om ting som å kunne vise to filer under hverandre, og kunne få et greit utsnitt av det man er interessert i begge. Gjelder forsåvidt for både kode og andre dokumenter.

Forøvrig har jeg aldri hatt sansen for skjem på høykant, så det er nok smak og behag.

Jeg liker å ha filen side ved side, så man i noen programmer kan scrolle i synk for å sammenligne linje for linje, f.eks. ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbskjerm hjemme [Re: larsb] #2686793 28/10/2021 10:40
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Nå er dere på ville veier. Jeg skal ikke ha to buete 49" på høykant ICON_SMILE

Sånn ser det ut hjemme nå. Eller kanskje ikke like gult i virkeligheten da.... men det kommer ikke til å fortsette å se sånn ut særlig lenge.
[Linket bilde]

MSI skjermen kan ikke justeres lavt nok til at jeg får en OK arbeidsposisjon. Alle skjermer jeg bruker dyttes så lavt som mulig mot pulten og 12-14 cm minimumshøyde gir ikke på langt nær en ok arbeidsstilling. I tillegg ser jeg ingen grunn til at jeg skal ha en "stor" 24 tommer med 1920*1080 når det plass til akkurat like mye på en 23" og den fremstår skarpere og tar mindre plass. I tillegg har ikke denne eller noen andre skjermer i klassen på Power USB kontakter. Utover det var skjermen OK.

Nå er det å gå på jakt igjen.
Tar fortsatt tips på mid-high end 23 tommer til kontorbruk.

edit: Glem det om størrelse, alle som var 23" har jo vokst til 24" nå.....

LarsB

Redigert av larsb; 28/10/2021 10:47.
Re: Jobbskjerm hjemme [Re: larsb] #2686795 28/10/2021 10:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: larsb
Nå er dere på ville veier. Jeg skal ikke ha to buete 49" på høykant ICON_SMILE
Hva med meg, da? Jeg skal også ha skjerm. men jeg skal ha 34" på tvers med flere innganger og på lager. er det så mye å forlange? (ja, tydeligvis, ingenting på lager)

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbskjerm hjemme [Re: larsb] #2686799 28/10/2021 10:57
perbl Offline
More than words
More than words
Her er mitt typiske jobboppsett, et nettleservindu for å vise resultat av ting jeg koder i sanntid, og en editor der jeg har to grupper av kildekodefiler under hverandre så jeg kan se to filer samtidig. Venstredelen av skjermen bruker jeg for ulike chat- og gruppesamtaleverktøy som Teams, Slack, og Mattermost, mens laptopskjermen stort sett tar seg av mail og IRC.

Så jeg liker både bredde og høyde. Kan forøvrig varmt anbefale å få laptop og skjerm opp på monitorarmer, og heller bruke eksternt tastatur og mus ICON_SMILE

Med mer moderne laptoper enn det treskeverket som står der akkurat nå, trenger man jo kun én USB-C-kabel inn og.

[Linket bilde]

Redigert av perbl; 28/10/2021 10:59.

Per B.
Re: Jobbskjerm hjemme [Re: larsb] #2686814 28/10/2021 11:23
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Imponerende.
Solid mikrofon til teamsmøter har du også ICON_SMILE

LarsB

Re: Jobbskjerm hjemme [Re: larsb] #2686824 28/10/2021 11:48
perbl Offline
More than words
More than words
Mikrofonen ble opprinnelig kjøpt for å leke vocoder på synthen, men kom samtidig på at det var en fin anledning til å få bra lyd på møter, noe som er greit nå når mesteparten går tilbake til kontoret igjen, mens jeg skal sitte et halvårs tid på bortekontor i Oppdal mens jeg venter på ny bolig i Trondheim ICON_SMILE

Synthen tar seg av rollen til lydkort og mikser lyden av micen og sender den til laptop via USB. Bonus er at man kan slenge inn en rimshot med trommer hver gang noen drar en god vits ICON_TONGUE

Per B.
Re: Jobbskjerm hjemme [Re: larsb] #2686829 28/10/2021 11:55
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Så lite tastatur, så tynn mus... (avsporing, men må personleg ha full size tastatur...)

Redigert av TrondAM; 28/10/2021 12:06.
Re: Jobbskjerm hjemme [Re: larsb] #2686835 28/10/2021 12:20
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: larsb

MSI skjermen kan ikke justeres lavt nok til at jeg får en OK arbeidsposisjon. Alle skjermer jeg bruker dyttes så lavt som mulig mot pulten og 12-14 cm minimumshøyde gir ikke på langt nær en ok arbeidsstilling.

Hvis skjermen har standard VESA-feste bak, kan du jo kjøpe et nytt skjermfeste som tillater deg å ha skjermen lavere.

Clas m.fl. selger skjermfester som kan bære to skjermer, da slipper du også å bruke laptopskjermen som én av skjermene.

Re: Jobbskjerm hjemme [Re: TrondAM] #2686847 28/10/2021 12:59
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: TrondAM
Så lite tastatur, så tynn mus... (avsporing, men må personleg ha full size tastatur...)

Jeg synes egentlig numpad er overvurdert, men hadde jeg jobba primært med tall hadde det nok vært utelukka å kutte det. Applemusen er nok ikke for alle, vurderer å bytte den ut i en Logitech MX3-sak, men så langt har jeg nå brukt den i mange år uten belastningsskader. Full funksjon med MacOS-gesturer uten å måtte installere tilleggsdrivere er en fordel.

Tastaturvalg handler litt om å maksimere tilgjengelig plass på pulten og, noe tidligere nevnte monitorarmer er genialt for, så man feks kan putte et stort instrument på halve pulten framfor en monitorfot ICON_SMILE. Skal sies at denne pulten ble kjøpt for å passe inn på centimeteren på langveggen jeg hadde i stua på den gamle toromsen min, her jeg bor nå og dit jeg flytter snart vil jeg ha plass til noe større, så mulig det blir litt justering av oppsett etterhvert. Dette er en sånn 120cm jukkepult (hev/senk) fra Ikea.

Per B.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå