Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 144 av 152 1 2 142 143 144 145 146 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2684867 14/10/2021 11:01
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Sitat: Ripen
Sagaen fortsetter for øvrig, i november/desember blir X byttet ut med Y, det blir en bil som er både mer praktisk og rimeligere for meg.

MIC blir nok bra, mulig den kommer med 82kW batteri om jeg er heldig, skal gå veldig fint med 77kW også.
Helt standard hvit bil (den beste lakken) med svart interiør, uten EAP og FSD, 19" hjul (om jeg ikke ombestemmer meg og lar jålebukken velge 20").
Hengerfeste skal på, det blir nok også takstativ og en skiboks som settes på til ferier og helgeturer med familien.
40/20/40 inndeling på baksetet blir fint, praktisk med skiluke også.

Brodern bestilte akkurat en Y, måtte velge 19" for å ikke få lang leveringstid. Til info, er jo ikke sikkert det betyr noe for din del ICON_SMILE

I utgangspunktet betydde ikke leveringstid så mye for meg, men når jeg fikk vite at leveringstiden kunne bli mars 2022 om jeg valgte 20" eller somla nå, så spratt fingeren ut og bil ble bestilt.
Nå kan den gjerne komme om 14 dager, jeg skal være klar. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684869 14/10/2021 11:22
Tex Offline
Besatt
Besatt
Man må heller ikke være Nostradamus for å spå at nybilsalget av X kommer til å gå en del ned her i landet ...

For meg ser det ut som at man med en Y får 80 % av en X til halva priset.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2684872 14/10/2021 12:04
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex
Man må heller ikke være Nostradamus for å spå at nybilsalget av X kommer til å gå en del ned her i landet ...

For meg ser det ut som at man med en Y får 80 % av en X til halva priset.

I tillegg, om AP/SP får det som de vil, så blir den minst 125 000 dyrere når det kommer moms på det som overskyter 600k.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684882 14/10/2021 13:14
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast

Brodern bestilte akkurat en Y, måtte velge 19" for å ikke få lang leveringstid. Til info, er jo ikke sikkert det betyr noe for din del ICON_SMILE
I utgangspunktet betydde ikke leveringstid så mye for meg, men når jeg fikk vite at leveringstiden kunne bli mars 2022 om jeg valgte 20" eller somla nå, så spratt fingeren ut og bil ble bestilt.

Hvor kommer denne infoen ifra? Ser at Tesla fortsatt opererer med estimert levering i November hvis man bestiller med 20" i konfiguratoren.
Bestilte selv en svart Y med 20" den 2. oktober og ble nærmest garantert levering mellom midten av november og julaften.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Lucifer-] #2684982 15/10/2021 08:58
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Lucifer-

Hvor kommer denne infoen ifra? Ser at Tesla fortsatt opererer med estimert levering i November hvis man bestiller med 20" i konfiguratoren.
Bestilte selv en svart Y med 20" den 2. oktober og ble nærmest garantert levering mellom midten av november og julaften.

Denne infoen kommer fra Tesla selger, av alle kilder man ikke kan stole på så er vel ikke de av de verste, kanskje.
Men nå bestilte jo du bilen 12 dager før meg, så da var det vel biler med 20" igjen i potten når du bestilte, og litt mer usikkert på den fronten når jeg bestilte.
Makes sense?
Vil tro det har kommet inn såpass mange bestillinger ila de 12 dagene at antallet tilgjengelige biler på båten har gått raskt nedover og valgmulighetene er færre.

Jeg har estimert levering nov/des, men har ikke fått noe bekreftet ennå, det tror jeg ikke de vet før båten har lagt til havn og bilene kommer på land.
Dvs jeg håper de vet hva som er ombord der, men det ramler vel inn såpass med bestillinger nå at det er en jobb å gjøre med rekkefølgen og tilgjengelige biler.
Jeg gikk ikke for den mest safe pga leveringstid, jeg kunne ventet om jeg ville ha en annen bil, men jeg håper likevel det kan hjelpe og jeg slipper å vente til nyåret.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2685009 15/10/2021 10:34
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Makes sense..

Det betyr vel kanskje at de nå stenger produksjonen for Q4 og sørger for å få shippet alt de har produsert.
Såvidt jeg har skjønt er det ingen sikre kilder på at det er skip på vei hitover enda.

Det eneste jeg vet er at det er en del folk i UK som venter på M3 som nå har bekreftet utleveringsdato tidlig i nov.
Men det spekuleres i at dette er biler produsert i Q3, da skipet forlot havnen i Shanghai 3. okt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2685013 15/10/2021 10:54
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hvor lenge bruker et skip på ferden fra Shanghai til Drammen da? Er det ca 30-40 dager?

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2685022 15/10/2021 11:34
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Mener det er ca 30 dager til første destinasjon i Europa. Altså Zeebrugge eller Southampton.
Så skal det jo lastes av en del biler før det går videre til Norge.

Om jeg ikke husker feil ble det skrevet en del om ca 45 dager fra departure til levering på Lillestrøm.

Så det bør være skip på vei snart hvis vi skal ha et håp om leveranse i November.

De spesielt interesserte kan følge med her:
Shipping Movements 2021 - Tesla Motors Club

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2685318 18/10/2021 08:36
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sykt at det skal være såpass interessant å følge spekulasjoner og oppdateringer om posisjonen og farten til potensielle skip med Teslaer ombord.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2685328 18/10/2021 09:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ny NRK serie det der. "Teslabåten minutt for minutt"

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2685344 18/10/2021 11:06
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Ja.. Det her Tesla-greiene er noe merkelige greier. For meg spiller det absolutt ingen rolle om jeg får bil i slutten av november eller før jul, men man blir jo helt besatt av å følge med på oppdateringer.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2687254 01/11/2021 13:43
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyE
Var det midt i juli denne nyheten slapp?

Jeg har landet på at jeg tror det når jeg ser det. Det er så mye rart Elon tvitrer at jeg syns det er rart at ting blir tatt så bokstavelig av mediene.
Blir interessant å se dette i levende live om det blir en realitet. Bare noe så enkelt som ladelukeplassering på enkelte biler vil jo være potensielt kaosskapende på en SuC.

De som nå går rundt og venter på at det blir fritt fram for alle merker å lade på Tesla SuC kan nok måtte trenge en krukke eller to med tålmodighet til å smøre seg med.
Jeg blir veldig veldig overraska om noe sånt er klart i år, eller før sommeren neste år for den del.

Ser ikke ut til at en trengte store krukken med tålmodighet, nå har de startet ved at de i dag har meldt at de har åpnet en pilot i Nederland på 10 superladerdestinasjoner, og at de har som ambisjon å åpne opp alle world-wide. Det blir et påslag på for non-Tesla for dette: “Pricing for Non-Tesla drivers reflects additional costs incurred to support charging a broad range of vehicles and adjustments to our sites to accommodate these vehicles. Rates vary by site, and you can view charging prices in the Tesla app. The per kWh price to charge can be lowered with a charging membership.”

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2687263 01/11/2021 14:23
perbl Offline
More than words
More than words
Lys, noen som har justert dette?

Opplever av og til at folk blinker på meg, og jeg er litt usikker på om framlysene er bra justert.

Men såvidt jeg ser, er det jo ingen visning av hva lysene er justert til så man evt kan gå tilbake hvis man begynner å vri på hjulene for å justere i servicemenyen, så jeg er litt reservert mot å begynne her og potensielt ende opp med dårligere justerte lys. Eller kan man til en viss grad få til dette sjøl?

TeslaBjørn hadde vel en video der han stakk innom et NAF-senter og fikk gjort dette vha apparat som måler lysretning. Mulig jeg får vurdere å ta en pit stop neste gang jeg farter forbi Trondheim, hvis jeg ikke finner noen som har dette utstyret her i Oppdal jeg bor akkurat nå.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2687266 01/11/2021 14:41
K
KjetilS Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Ny eller brukt Tesla Model 3.

Har planer om å kjøpe Model 3. Men er usikker på om jeg skal gå for en helt ny SR+ eller en brukt LR.
Ser at Tesla selger brukte biler der de har oppgradert til Enhanced Autopilot (2019, 50.000 km). Prisen er omtrent den samme.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2687288 01/11/2021 19:10
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl

Opplever av og til at folk blinker på meg, og jeg er litt usikker på om framlysene er bra justert.

Men såvidt jeg ser, er det jo ingen visning av hva lysene er justert til så man evt kan gå tilbake hvis man begynner å vri på hjulene for å justere i servicemenyen, så jeg er litt reservert mot å begynne her og potensielt ende opp med dårligere justerte lys. Eller kan man til en viss grad få til dette sjøl?

TeslaBjørn hadde vel en video der han stakk innom et NAF-senter og fikk gjort dette vha apparat som måler lysretning. Mulig jeg får vurdere å ta en pit stop neste gang jeg farter forbi Trondheim, hvis jeg ikke finner noen som har dette utstyret her i Oppdal jeg bor akkurat nå.

Verktøy for å justere lys har ethvert bilverksted, så du trenger neppe å dra langt avgårde. Få noen som vet hva de driver med til gjøre det, det koster ikke rare greiene. Lysene på Model 3 (hvertfall 2019) er ikke mye å skryte av, så man bør etter min mening få noen som kan det til å justere frem et så godt resultat som mulig.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2687290 01/11/2021 19:16
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ugla

Jeg har landet på at jeg tror det når jeg ser det. Det er så mye rart Elon tvitrer at jeg syns det er rart at ting blir tatt så bokstavelig av mediene.
Blir interessant å se dette i levende live om det blir en realitet. Bare noe så enkelt som ladelukeplassering på enkelte biler vil jo være potensielt kaosskapende på en SuC.

De som nå går rundt og venter på at det blir fritt fram for alle merker å lade på Tesla SuC kan nok måtte trenge en krukke eller to med tålmodighet til å smøre seg med.
Jeg blir veldig veldig overraska om noe sånt er klart i år, eller før sommeren neste år for den del.

Ser ikke ut til at en trengte store krukken med tålmodighet, nå har de startet ved at de i dag har meldt at de har åpnet en pilot i Nederland på 10 superladerdestinasjoner, og at de har som ambisjon å åpne opp alle world-wide. Det blir et påslag på for non-Tesla for dette: “Pricing for Non-Tesla drivers reflects additional costs incurred to support charging a broad range of vehicles and adjustments to our sites to accommodate these vehicles. Rates vary by site, and you can view charging prices in the Tesla app. The per kWh price to charge can be lowered with a charging membership.”

Så nå får jeg tro på det da!

Blir interessant å følge med på utviklingen her. Opplevelsen min av SuC er at det er svært god kapasitet rundt om, og neppe noe problem å la flere lade der. Men, jeg innrømmer at den eksklusive følelsen av å ha dette ‘for seg selv’ har vært noe av greia med å ha en Tesla. Det finnes ikke noe annet enn bærekraftig å la flere bruke godene, men følelsen er litt dårlig. Bittelitt.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2687294 01/11/2021 21:54
Flanders Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: perbl

Vet ikke hvilken Tesla-modell du kjører, men jeg registrerer en god del TM3 på veiene hvor ett eller begge frontlys har et elendig justert lysbilde. Elon er kongen av å COGS-besparende tiltak ICON_TONGUE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RoyE] #2687342 02/11/2021 10:10
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Ugla

Så nå får jeg tro på det da!

Blir interessant å følge med på utviklingen her. Opplevelsen min av SuC er at det er svært god kapasitet rundt om, og neppe noe problem å la flere lade der. Men, jeg innrømmer at den eksklusive følelsen av å ha dette ‘for seg selv’ har vært noe av greia med å ha en Tesla. Det finnes ikke noe annet enn bærekraftig å la flere bruke godene, men følelsen er litt dårlig. Bittelitt.

Nja, 10 stasjoner i Nederland som et pilotprosjekter, antagelig er det mindre press på SuC der enn her.
Det blir spennende å se når det åpnes her i Norge, jeg tror ikke det blir før påske i alle fall.
Nå skal jo Tesla banke ut 3 og Y her på berget, disse trenger V3 ladere ute på veiene.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Flanders] #2687345 02/11/2021 10:16
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Flanders
Vet ikke hvilken Tesla-modell du kjører, men jeg registrerer en god del TM3 på veiene hvor ett eller begge frontlys har et elendig justert lysbilde. Elon er kongen av å COGS-besparende tiltak ICON_TONGUE

Dette er høst 2020-TM3-modellen, siste før varmepumpevarianten.

Redigert av perbl; 02/11/2021 10:16.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2687347 02/11/2021 10:33
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal de åpne så må de også sørge for en god logistikk på hvem som kan lade på hvilke stolper. Korte ladeledninger er optimalisert for ladeport bak til venstre. Blir spennende å se hvordan dette løses, hvis ikke kan det bli litt Texas på travle dager, med flere ladere som ikke kan benyttes på grunn av kreative parkeringer for å nå ladeporten. (e-tron, Leaf, id4 og MG vi ser på dere.)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2687357 02/11/2021 10:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne
Skal de åpne så må de også sørge for en god logistikk på hvem som kan lade på hvilke stolper. Korte ladeledninger er optimalisert for ladeport bak til venstre. Blir spennende å se hvordan dette løses, hvis ikke kan det bli litt Texas på travle dager, med flere ladere som ikke kan benyttes på grunn av kreative parkeringer for å nå ladeporten. (e-tron, Leaf, id4 og MG vi ser på dere.)

Jepp. En eTron kan fint parkere med snuten inn. Problemet er bare at da legger den beslag på to ladestolper selv om den fysisk bare tar opp én parkeringsplass.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2687366 02/11/2021 11:35
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Sitat: Knirkekne

Jepp. En eTron kan fint parkere med snuten inn. Problemet er bare at da legger den beslag på to ladestolper selv om den fysisk bare tar opp én parkeringsplass.

Det må nok lengre kabler på plass på de stolpene som skal åpnes for alle, men når man ser på hvordan de med nevnte biler manøvrerer ved ladestasjoner så kan dette bli høyst interessant ja. Tipper vi får se Audier med snuta inn selv om det er 4 meter kabel på stolpen.
Vi får nok oppdateringer på hvordan det funker i Nederland.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2687793 05/11/2021 11:34
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En liten oppdatering fra pilotprosjektet i Nederland.
Tesla har tydeligvis ikke gjort noe som helst med lengde på ladekabler eller vært spesielt kresne på plasseringen av ladestolpene mtp hvilke andre biler som skal lade der og hvordan ladeportene er plassert.
Skal ikke se helt bort fra at Tesla bruker dette for å si at "Hei, bytt ut tullebilen din med en Tesla, problem solved"

Det første jeg tenkte når jeg så bildene var at ja nå slippes Audiotene løs, men så ser jeg at stakkarene har jo ikke noe annet valg enn å ta opp to ladeplasser.

Og med det tenker jeg at Nordmenn med ikke-Teslaer kan finne fram krukka og smøre seg med tålmodighet igjen.

https://insideevs.com/news/545500/n...Vmih48sifVTDMyAW_ovvT9E-CtafD2aXR9zgseE4

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2687811 05/11/2021 13:25
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvorfor kan ikke dette løses med skjøteledninger som ikke-kompatible bileiere må skaffe seg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Arne_And] #2687814 05/11/2021 13:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Arne_And
Hvorfor kan ikke dette løses med skjøteledninger som ikke-kompatible bileiere må skaffe seg?

Det blir tunge, stive og DYRE skjøteledninger.

En Audi E-tron krever fem-seks meter ledning som skal klare 375A med strøm. Det er MYE kobber!

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2687816 05/11/2021 14:22
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skal ikke se bort fra at de med biler som f.eks Audi e-tron får beskjed om at de dessverre ikke kan lade hos Tesla. Eller at de i alle fall kun kan lade på stolper som er drive-through og med en plassering som gjør at de ikke er til hinder for andre som skal lade.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2687817 05/11/2021 14:26
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

En Audi E-tron krever fem-seks meter ledning som skal klare 375A med strøm. Det er MYE kobber!

Knødete av Audi å plassere ladeporten som de gjør, altså ikke nærmere front eller bakenden. Men hvordan kommer du frem til behov for 5-6 meter ekstra ledning?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: appelsin2] #2687818 05/11/2021 14:50
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: appelsin2

Knødete av Audi å plassere ladeporten som de gjør, altså ikke nærmere front eller bakenden. Men hvordan kommer du frem til behov for 5-6 meter ekstra ledning?

Ladeporten på en e-tron er på venstre side foran, så det er i alle fall 3 meter lenger kabel som må til, altså minst 4m nye kabler.
Hvis de skal lade på Tesla SuC så foreslår jeg et Audiottillegg på 2,- kilowatten. *knegg*

Kan ikke folk bare skjerpe seg og kjøpe Tesla da? Det løser alle ladeproblemer.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2687834 05/11/2021 17:23
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hmmm... har vi sett de samme videoene fra Nederland? De jeg har sett, viser godt med ledige plasser på ladestasjonene og fornøyde non-tesla eiere som lader. E-tron, id4 og Ioniq som lader i skjønn forening med noen få tesla. Godt med ledig plass. Så bra at teslaeiere har subsidiert godt med ladeplasser som vi andre kan lade på! Dette blir bare å gå så fint, Musk er jo interessert i forsvare markedsverdien og suge til seg mest mulig subsidier, så jeg ville ikke veddet imot på at de kommer til å åpne opp andre plasser snart.

I følge en av videoene, ble det kommunisert at dette var en test som skulle vare i rundt 2 mnd for å lære før man ruller ut videre. Happy times, jeg slipper å kjøpe meg en Tesla likevel.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: appelsin2] #2687878 06/11/2021 08:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: appelsin2
Men hvordan kommer du frem til behov for 5-6 meter ekstra ledning?

På denne måten her:

[Linket bilde]

Men ser at det er feil. Ladestolpen er ikke på motsatt side. Man trenger bare ca 3.2 meter. Det er fremdeles mye kobber.

Redigert av GeirK; 06/11/2021 08:48. Rediger grunn: Blingsa

- Robert Green Ingersoll
Side 144 av 152 1 2 142 143 144 145 146 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå