Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 15 1 2 9 10 11 12 13 14 15

Bikepacking - hva anbefales?

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: skubisan] #2683436 02/10/2021 16:44
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: skubisan
Jack the Rack ser ut som en genialt enkelt og tilsynelatende velfungerende løsning på nesten alle problemer man kan støte på i livet.

+1

Fortjener enda mer synlig plass i tråden.

# PartyPace

Det minner meg på at jeg nylig prøvde Restrap Bar Pack som er nevnt i tråden tidligere. Fin veske, men den kom faretruende nær fordekket uten skjerm på mitt oppsett med rimelig lav front. Returnerte den derfor med tungt hjerte.

Jack the Rack ville løst det. Og fremfor alt åpner den for betydelig større utvalg av enda bedre egnede vesker.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: skubisan] #2683464 02/10/2021 21:23
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: skubisan
Dette er en fryktelig god ide som hadde spart meg for mye frustrasjon opp igjennom årene, da man ble avspist med sykler som ikke hadde festepunkter for randorack eller annen bagasje foran. Eller sykler som hadde dårlig utformede og mer eller mindre ubrukelige festepunkter foran. Jack the Rack ser ut som en genialt enkelt og tilsynelatende velfungerende løsning på nesten alle problemer man kan støte på i livet.

Ikke spør meg hvorfor inbyggingsgreia ikke funker i dag.
Takk for tips! Prisen var heller ikke helt tullete.
Regner med at jeg får den sånn ca før neste sommer en gang.

Stig

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: bsmell] #2683501 03/10/2021 11:30
L
likeråsykle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Jeg lurte på når denne veien sist hadde vært i bruk! Den var ikke så ille som jeg hadde forestilt meg, fin å sykle på, sikkert litt mer spenstig med buss... Trodde det skulle være et parti uten vei siden det så litt sånn ut på kartet.
Startet i Eikesdalen - Sunndalsøra - Aursjøvegen - Eikesdalen. Rakk akkurat solnedgang!

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: likeråsykle] #2683535 03/10/2021 15:37
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Veien over Vettamyra/Svinberget ble stengt i oktober 2020 når Øksendalstunnelen åpnet.
Fin tur!

Bjørn
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2684170 08/10/2021 15:13
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider

Kul introduksjon av Look x Restrap i dag, selv om noe åpenbart mangler ICON_SMILE

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2684891 14/10/2021 14:17
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
God pris på redshift shockstop stem (9cm) hos bikeshop nå.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2684915 14/10/2021 20:55
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
... og på andre lengder. Hadde tenkt å kjøpe dette etterhvert, så takk for tipset, 80mm shockstop er nå på vei.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: sun flyer] #2684986 15/10/2021 09:02
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: sun flyer
Jeg tror vi trenger at en fra forumet med litt for tykk lommebok tester ut løsningen fra Tailfin...
Sitat: Andreas83
Ofte er jeg litt misunnelig på den enkle pakkingen til en kamerat som har Tailfin oppsett(Carbon Rack, 2stk Panniers og Top Bag), men som regel kan jeg holde en høyere fart nedover og på rufsete vei siden jeg har fordelt vekten jevnt over sykkelen.
Ser man vekk fra prisen så fungerer Tailfin supert. Kameraten min har syklet Norge på langs med oppsettet uten problemer.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Andreas83] #2684991 15/10/2021 09:18
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg tror vi trenger at en fra forumet med litt for tykk lommebok tester ut løsningen fra Tailfin...
Ofte er jeg litt misunnelig på den enkle pakkingen til en kamerat som har Tailfin oppsett(Carbon Rack, 2stk Panniers og Top Bag), men som regel kan jeg holde en høyere fart nedover og på rufsete vei siden jeg har fordelt vekten jevnt over sykkelen.
Ser man vekk fra prisen så fungerer Tailfin supert. Kameraten min har syklet Norge på langs med oppsettet uten problemer.

Tanken min med tailfin er å fordele vekten som nå og kun bruke Top Bag på den. Da blir det like aero som seteveske.
Men det er også mulig jeg bruker en litt tyngre variant som jeg har hatt før, nemlig et lettest mulig normalt bagasjebrett og "racktopbag".
Her fra Bikepacking Around Norway 2019: [Linket bilde]
Jeg mener nå at pga mindre faff vil man spare tid med dette oppsettet sammenlignet med stor seteveske.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: sun flyer] #2685017 15/10/2021 11:00
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Her fra Bikepacking Around Norway 2019...

Viggo - merker at jeg blir nysgjerrig på hvor - mer presist - det flotte bildet er hentet fra, og om det er manipulert ICON_SMILE

Andreas - takk for rapport om Tailfin. Det gir meg et påskudd til å poste noen videoer derfra. Siden det er fredag.

Den raske.

Den eventyrlige.

Og den opprinnelige, bare så vi kan undre oss over skillet mellom bikepacking og touring.

God helg!

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2685030 15/10/2021 12:35
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Tailfin AeroPack Carbon, dvs uten pannier mounts, har max load på 9kg. Det er dobbelt av det jeg er komfortabel med i min Restrap Saddlebag. Jeg kjenner meg igjen i kritikken du har mot saddlebags ala Ortlieb, vil anta irritasjonen er mye større om du må inn i saddlebagen mange ganger om dagen, noe som sikkert kan regnes i spart tid(og spart irritasjon). Tailfin TopBag har fin tilgang ovenfra, samt 2 lommer på siden. I tillegg er den større enn de fleste saddlebags, står 20L, men jeg vet ikke om det er helt reelt. Det går to remmer over baggen, så det er rom til å stroppe fast f.eks. en drybag på toppen. Vektmessig er oppsettet 100-200gram tyngrene enn saddlebag, men det sparer man kanskje inn i komfort/aero.

Gratis frakt heldigvis.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2685043 15/10/2021 16:03
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Sorry hvis det er diskutert tidligere, men noen som har formeninger om det er trygt å kjøre seteveske som strappes på setepinne og under setet på seter med karbonrails? Snakker moderat vekt.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2685044 15/10/2021 16:04
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Sepeda
Her fra Bikepacking Around Norway 2019...

Viggo - merker at jeg blir nysgjerrig på hvor - mer presist - det flotte bildet er hentet fra, og om det er manipulert ICON_SMILE
God helg!

Litt overrasket over at du ikke visste dèt. Hardangerbroen.
Takk for opplysninger, Andreas83.
Jeg tenkte i utgangspunktet at om jeg fortsetter med karbonsykkelen så er Tailfin perfekt. Fordi festene for rack ikke vil tåle så mye på en karbonramme. Men jeg har i det siste kjørt festene ganske hardt og de virker mer solide enn jeg fryktet. Tok f.eks 200km som dette: [Linket bilde]
Men Tailfin hadde uansett kledd denne sykkelen bedre.
Hadde jeg hatt en sykkel i titan kunne jeg kanskje funnet et rack i samme materiale.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: sun flyer] #2685051 15/10/2021 17:07
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Elmersen
Sorry hvis det er diskutert tidligere, men noen som har formeninger om det er trygt å kjøre seteveske som strappes på setepinne og under setet på seter med karbonrails? Snakker moderat vekt.

Hadde i sin tid samme spørsmål. Lette rundt uten å finne hverken en definitiv bekreftelse eller en tydelig advarsel. Har siden brukt både Ortlieb og Arkel sine setevesker i velfylt stand på sete med karbonrails uten å oppleve noen problemer. Tenker i grunnen at de er mer enn solide nok til å tåle noen ekstra kilo, om enn vekten i en seteveske fordeles annerledes på rails enn ryttervekt.

Også diskutert i bl.a. Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking?

Litt overrasket over at du ikke visste dèt. Hardangerbroen.

Aha! Nei, det er et av mange steder jeg ennå ikke har syklet. Men nå har jeg googlet. Og skjønt det. Takk! ICON_SMILE

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2685054 15/10/2021 18:05
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
[Linket bilde]

Hm thinking

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2685056 15/10/2021 18:27
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sepeda
Sitat: Elmersen

Hadde i sin tid samme spørsmål. Lette rundt uten å finne hverken en definitiv bekreftelse eller en tydelig advarsel. Har siden brukt både Ortlieb og Arkel sine setevesker i velfylt stand på sete med karbonrails uten å oppleve noen problemer. Tenker i grunnen at de er mer enn solide nok til å tåle noen ekstra kilo, om enn vekten i en seteveske fordeles annerledes på rails enn ryttervekt.

Også diskutert i bl.a. Gravelbike i karbon, noen risiko mtp. bikepacking?

Takk for det! Det var i grunn det samme jeg jeg konkluderte med etter å ha googlet litt selv. De gangene det er aktuelt å kjøre med full bag, så blir det nok uansett en annen sykkel med metallrails.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2687538 03/11/2021 18:17
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2687609 04/11/2021 07:57
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Altså nå kan jeg bli seriøs bikepacker :-)

Kom over en Rondo Bogan ST til en billig penge, retur etter et forsikringsoppgjør på jobben. Det må være noe av det mest solide jeg har sett med stålramme, 29 - 2,1 WTB Nano dekk, SRAM Apex 1x11 med Spyre mekaniske skive bremser, og alt av kabler utvendig. Riktignok er gaffelen av carbon. Prøvde å telle antall festepunkter på ramma men kom ut av tellingen. Skal man sykle Atlasfjellene på langs må dette være en svært aktuell farkost.

Tror jeg beholder den men skulle gjerne konvertert til hydrauliske bremser, antar jeg kun trenger hendler, bremseslanger og bremsekalippere. Noen som har noe slikt for hånden. Det finnes et SRAM oppgraderings sett og div løse komponenter men verden synes å være utsolgt.

https://rondo.cc/bogan,218,pl

Var så smart i et litt ivrig øyeblikk å si til fruen at "med denne kan jeg være borte i ukevis med telt, sovepose, fiskestang og kaffekjele". Jeg vil ikke påstå at det falt i spesielt god jord og den forventede setningen "Så bra akkurat en slik sykkel du trenger i tillegg til de 5 andre" uteble av en eller annen grunn.

Dette skriver de selv, ikke mye om korte kjedestag, aggresiv geometri, rask, livlig og lett her i gården. P A K K E S E L ! !

# #

Load it up! Break loose!

Designed with input from bikepacking community this bike was built for serious exploration. with geometry optimised for stability on rough roads and comfort over distance and ingenious features inspired by needs of real-world travellers its a perfect tool that can take you to the places beyond your imagination. Water bottle mounts inside frame triangle located to optimise volume of frame bag and multitude of attachment points for easy fitment of any rack on the market – take any stuff you need to stay safe and sound on your epic adventure.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EmilZipp] #2687635 04/11/2021 09:16
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: EmilZipp
Rondo Bogan ST (...) skal man sykle Atlasfjellene på langs må dette være en svært aktuell farkost.

[Linket bilde]

Gratulerer med Rondo-rockernes rå og røffe Vario Geo-bikepacking-monster! Herved har du forpliktet deg til et utall inspirerende, imponerende og rikt illustrerte turrapporter fra fjernt og nært uten spor av kredittkort!

Men som trådstarter og forsøksvis streng trådrøkter, må jeg be om at spørsmål om konvertering fra mekanikk til hydraulikk og i det hele tatt spørsmål om selve sykkelen, gruppen, komponenter, materiale, geometri, festepunkter, kontaktpunkter, dekk og hva det måtte være, tas i annen og egnet tråd, ikke i denne tråden om vesker og oppakking yes ICON_SMILE

Så: Blir det nye og røffere vesker også? thinking

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2687639 04/11/2021 09:36
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Den er god Sepeda, håper å dynge ned farkosten med alt jeg frem til nå har tenkt at er i overkant, dvs kaffekjele, øks, kniv, dunker med vann, papirkart + kompass i plastmappe, spekeskinke, tømmerhoggerskjorte, sandaler og cowboyhatt :-) I'll be back !

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2687656 04/11/2021 11:44
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Ikke glem emaljekopp (alternativt titankopp) hengende fra rumperaketten da.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EmilZipp] #2687731 04/11/2021 21:35
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O

Tror jeg beholder den men skulle gjerne konvertert til hydrauliske bremser, antar jeg kun trenger hendler, bremseslanger og bremsekalippere.

Hvis du virkelig skal bli bikepacker vil ikke en hybrid bremseløsning være bedre?
F.eks. Yokozuna Ultimo eller Juin Tech R1

De er ikke så langt bak rene hydraliske, og milevis bedre enn mekaniske.
Den store fordelen er hvis noe skjer, så skifter du jo kun en vaier.
(Pluss at du ikke trenger å kjøpe nye hendler.)

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2687750 05/11/2021 08:04
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Tror mange med ekspedisjonssykler bygger med hydraulisk likevel, men det som uansett kan være verdt å tenke på er at baggasje gjør sykkelen tyngre, calipere med 4 stempler framfor 2 stempler kan være å foretrekke.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2691812 15/12/2021 07:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Gjerrigknarken ble plutselig eier av en 3T Exploro fra Finn i går, 2019 racing green med force, har hatt Finn søk på en slik i grønn en stund. To sykler skal ut, regner med Rondo Bogan og enten Supersix eller SuperX, men liker de to siste veldig godt (fruen synes gutterommet har begynt å ligne et lager)

Uansett, det jeg lurer på er hvilken toptube bag jeg bør gå for. Er veldig fornøyd med konseptet og har brått fått muligheten til å kjøpe en som kan festes med skruer til overrøret, hvilken lykke ! ! !

Har sett på denne https://restrap.com/collections/cockpit-bags/products/bolt-on-top-tube-bag

Har noen enkle krav:
> Kunne gjerne vært litt større enn den fra Restrap
> Må holde fasongen uten bli dinglende ut til siden
> Sort
> Enkel åpning med glidelås, har ikke helt tro på magnet på humpete grus/stier og litt busk & kratt

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EmilZipp] #2691818 15/12/2021 08:02
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Gjerrigknarken ble plutselig eier av en 3T Exploro fra Finn i går, 2019 racing green med force, har hatt Finn søk på en slik i grønn en stund. To sykler skal ut, regner med Rondo Bogan og enten Supersix eller SuperX, men liker de to siste veldig godt (fruen synes gutterommet har begynt å ligne et lager)

Uansett, det jeg lurer på er hvilken toptube bag jeg bør gå for. Er veldig fornøyd med konseptet og har brått fått muligheten til å kjøpe en som kan festes med skruer til overrøret, hvilken lykke ! ! !

Gratulerer med kul sykkel!
Du bør være obs på at overrørsskruene for feste av slik taske er plassert langt bak på Exploro og Exploro Race - da den litt klønete bremseslangeføringen ned i overrøret dytter taskeskruene bakover.
Jeg har en veldig liten slik taske fra BMC på min Exploro Race - det er ikke så veldig elegant, grunnet avstand fra taske til stem.

Se bilde.
[Linket bilde fra dgtzuqphqg23d.cloudfront.net]

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2691820 15/12/2021 08:13
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Øyvind, takk, de strømpene hadde jeg ikke tenkt på, det er jo litt klønete, den fra Restrap har i tillegg til skruefeste også en stropp som skal rundt styrefestet. Da ryker planen om en litt større toptube bag, tar en kikk på den du har. De skjermene dine er raffe, har du fester på sykkelen (har egentig bestemt meg for ikke å ha skjermer men er innimellom i tenkeboksen)

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EmilZipp] #2691822 15/12/2021 08:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
[quote=EmilZipp De skjermene dine er raffe, har du fester på sykkelen (har egentig bestemt meg for ikke å ha skjermer men er innimellom i tenkeboksen)[/quote]

Skjermene er laget for Exploro Race - som har fester ja. Tror ikke de vil passe på vanlig Exploro.
https://www.3t.bike/en/spare-parts/accessories/exploro-racemax-fenders-914.html

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2691827 15/12/2021 08:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Takk igjen (ikke akkurat de svarene jeg ville ha men det får jeg ta på min egen kappe... tror det blir en veske som du har).......

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EmilZipp] #2691828 15/12/2021 08:26
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Gjerrigknarken ble plutselig eier av en 3T Exploro fra Finn i går, 2019 racing green med force ... to sykler skal ut, regner med Rondo Bogan og enten Supersix eller SuperX, men liker de to siste veldig godt...

ICON_LAUGH ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Jeg gir meg ende over. For et luksusproblem du har pådratt deg.

Men altså... 3T Exploro i Racing Green notworthy

Nå må du bare oppgradere med glinsende grønne Chris King (det blir faktisk mer utfordrende å finne enn mango), så er du med i klubben.

Jeg har ikke oversikt over overrørsvesker som festes med bolter, som dessverre utelukker matchende aerodynamiske Restrap Race, i tilegg til at Vroomens fikse idé om kreativ bremsekabelføring legger hindringer i veien, men liker Øyvinds kombinasjon av 3T og BMC ICON_SMILE

Ellers ser jeg at det finnes diverse.

Til lykke og lykke til!

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2691832 15/12/2021 08:37
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Takker Sepeda :-) Den Bogan sykkelen var et resultat av forsikringsoppgjør og intern auksjon på jobben, fikk den nesten gratis. Og ja nye hjul med grønne CK nav gjør helt sikkert at turene blir flere, lengre og veskene større, så kommentaren passer utmerket i tråden :-).

Side 11 av 15 1 2 9 10 11 12 13 14 15

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå