Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rörbäcksnäs / Trysil

Rörbäcksnäs / Trysil #2682756 28/09/2021 09:56
P
Plankepetter Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Hvis man først skulle hatt en langhelg i Trysil ville du ha tatt en dag i Rörbäcksnäs?
Ser ut som fine flytstier.
Mener terrengsykkel hadde en reportasje fra området for noen år siden.
Eventuelt hvilke stier skulle man syklet?
https://rorbacksnas.se/

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2682757 28/09/2021 10:16
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Fine XC-stier som jeg synes er verdt ekstraturen. Sjekk på fb-sidene deres om det er stengt, feks pga elgjakt.
Jeg husker ikke navnet, men den lengste runden er fin. Da får du med det meste, og kan skjøte på litt på slutten om du vil ha mer.

Redigert av DesmoSkier; 28/09/2021 10:17.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2682760 28/09/2021 10:26
P
Plankepetter Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Ser at de faktisk stenger stiene i perioder med elgjakt.
Det er litt spesielt.
Det er militærøvelse nå og så er stiene stengt fra 9-17 oktober.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2682764 28/09/2021 10:59
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Kjempemoro i Rørbacksnæs :-D

Med langhelg er det verd en tur. Blir jo runder der, ikke "topptur", ikke voldsomt med høydemeter, men fine og swoopy stier... tungt med "enduroriggen", helt topp med sti-ht eller 130-150mm og litt pønsj i beina.

Savner det, alltid hatt en dag der under besøk i Trysil., lenge siden nå :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2682780 28/09/2021 12:30
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Også en av mine favoritter, bedre enn det meste i Trysil og veldig lite folk. Egner seg dessuten både for nybegynnere og gamle stinisser. Forskjellen er bare farten. For øvrig et digg burgersted ikke mange minutter fra start/mål, så bra post-ride også!

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: runermm] #2682782 28/09/2021 12:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: runermm
Også en av mine favoritter, bedre enn det meste i Trysil og veldig lite folk. Egner seg dessuten både for nybegynnere og gamle stinisser. Forskjellen er bare farten. For øvrig et digg burgersted ikke mange minutter fra start/mål, så bra post-ride også!

Og Ica der er ombud for Systembolaget :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2682985 29/09/2021 17:32
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Rørbækknes har en rask og enkel flyt som er sjelden i Norge, mens de naturlige stiene i Trysil er ganske langt unna det beste i Østlandsområdet, så jeg synes helt klart en tur over grensa er verdt å få med seg når man er i området. Nevnte burgersted har dessuten bjørneburger, som jeg riktignok vil hevde er for spesielt interesserte. Forøvrig synes jeg Trysil totalt sett har et mangfoldig og morsomt stitilbud, så det kommer jo veldig an på hva man er ute etter.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2682993 29/09/2021 18:24
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Saken er vel at Rörbäcksnäs er veldig lik Elverum når det kommer til flytstier, bare her i Elverum er den enda flere km flytsti. Har vært en del i Rörbäcksnäs og trives godt der og bra opplegg de har med merkingen av rundene, dog flyter rundene litt inn hverandre. Jeg og en kompis var der og kjørte alle rundene på en dag. Startet med den lange 30 + km røde runden og så tok for alle rundene nedover til den korteste. Tror vi fikk nesten 80 km. Elverum har jeg hatt 10 milstur på sti hvor ingen stier har blitt repetert underveis (og som i Rörbäcksnäs med litt grus/asfalt for linke sammen områdene). Har også syklet den lange stien fra Hundfjellet til Rörbäcksnäs, også knallsti (og merket). Mener jeg har vært der i elgjakta og det var greit, men mulig det var senere i elgjakta og ikke første ukene.

Men som sagt, lov å stoppe i Elverum også (selv om også er elgjaktfokus her). Vet vi snakket om at vi skulle fått til merking av runder her også, men noen negative grunneiere så hadde nok stoppet der.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2682996 29/09/2021 18:43
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Legg ut forslag til en "Best of Elverum" da, Oddefa!
Gjerne 4-5 mil, altså en formiddagsøkt for deg ICON_SMILE

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2683000 29/09/2021 18:56
P
Plankepetter Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Helt klart interessert i Stravaspor eller lignende fra Elverum

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2683015 29/09/2021 20:07
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her (https://www.strava.com/activities/396504411) er vel den lengste stituren jeg har syklet i Elverum, 6 år siden gitt. 11 mil hvor ca 10 av de var på sti.

Her (https://www.strava.com/activities/24896647) er den langturen med alle rutene i Rörbäcksnäs, hele 9 år siden, dæven hvor årene flyr.

Skal lage forslag på halvlang tur i Elverum nå.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Oddefa] #2683021 29/09/2021 20:29
ErikR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Oddefa
Her (https://www.strava.com/activities/396504411) er vel den lengste stituren jeg har syklet i Elverum, 6 år siden gitt. 11 mil hvor ca 10 av de var på sti.

Her (https://www.strava.com/activities/24896647) er den langturen med alle rutene i Rörbäcksnäs, hele 9 år siden, dæven hvor årene flyr.

Den der runden så gøyal ut! Ser at jeg må stikke en tur og "besøke" datteren som studerer der oppe :-)

Beaten paths are for beaten men
Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2683023 29/09/2021 20:43
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden det er snakk om flyt og XC våger jeg meg innpå med Ringerike/Hønefoss. Runden jeg tok i går ble tre mil. Hadde jeg tatt turen videre vestover og tatt en runde på Kilemoen også så snuser vi på fem mil. Det er seks sju moer her med furuskog og lav som har stier på kryss og tvers og som fint knyttes sammen med litt grus/asfalt.På Strava linken er jeg på to av dem. Vil tru at hvis jeg hadde tatt et prosjekt ala Oddefa og prøvd å tyne ut maks på de forskjellige moene så kunne jeg nok havnet på en 7 8 mil. Kanskje det er det jeg skal ha som prosjekt i høst. Moro å sette sammen rute i høstmørket når regnet trommer på ruta og Highballen har akkurat fått nytt fullblods race oppsett så da ligger jo alt til rette. XC er moro

Check out my activity on Strava: https://strava.app.link/6AuHQAEiXjb

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2683026 29/09/2021 20:47
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var vanskelig å lage spor i Stavåsen fordi det er så mange spor på Løvbergsmoen (nær Trysilveien) at det tok evighet å komponere dit jeg ville, så da er det bedre å finne et eldre spor, feks denne fra i fjor: https://www.strava.com/activities/3678383229. Denne inkluderer litt den nye rundbanen på Løberget som er et must, men er nå lagt til flere km, men det skjønner en når en kommer dit. Men blir fort 5 mil hvis en sykler denne, litt mer på kryss og tvers stier nær Trysilveien som ikke er på sporet. Skal legge inn et alternativ i Svartholtet/Heradsbygdt (andre siden av Trysilvegen, selv om det best å parkere lenger sør kan en fint kombinere begge områder med å parkere ved Trysilvegen (enten ved innkjøring Løberget rundbane eller parkering skiløypa noen hundre meter nærmere sentrum.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: DesmoSkier] #2683058 30/09/2021 07:38
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: DesmoSkier
Fine XC-stier som jeg synes er verdt ekstraturen. Sjekk på fb-sidene deres om det er stengt, feks pga elgjakt.
Jeg husker ikke navnet, men den lengste runden er fin. Da får du med det meste, og kan skjøte på litt på slutten om du vil ha mer.

Kalugapasset?

Jeg hadde en uke i Stöten for noen år siden og siden jeg våkner kl. 7 om morgenen og resten av familien sover til 11-12, så hadde jeg mulighet for masse egentid i Rörbäcksnäs. Nydelig område.

Fikk forøvrig også en tur til Trysil og Magic Moose, men selvsagt valgte vi en dag (tirsdag) hvor heisene ikke gikk, så det ble med én tur ned. Det holdt med én tråkketur opp til toppen.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Oddefa] #2683061 30/09/2021 07:52
espenta Online
Ringrev
Ringrev

Ser det er en del stier som ikke er tegnet inn i det hele tatt rundt Elverum, og de fleste mangler mtb:scale. Å tegne inn er litt jobb, men å tagge med mtb:scale er veldig enkelt. Bare å logge inn på openstreetmap og editere i nettleseren ICON_WINK

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Oddefa] #2683062 30/09/2021 07:53
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var vanskelig å lage spor i Stavåsen fordi det er så mange spor på Løvbergsmoen (nær Trysilveien) at det tok evighet å komponere dit jeg ville, så da er det bedre å finne et eldre spor, feks denne fra i fjor: https://www.strava.com/activities/3678383229. Denne inkluderer litt den nye rundbanen på Løberget som er et must, men er nå lagt til flere km, men det skjønner en når en kommer dit. Men blir fort 5 mil hvis en sykler denne, litt mer på kryss og tvers stier nær Trysilveien som ikke er på sporet. Skal legge inn et alternativ i Svartholtet/Heradsbygdt (andre siden av Trysilvegen, selv om det best å parkere lenger sør kan en fint kombinere begge områder med å parkere ved Trysilvegen (enten ved innkjøring Løberget rundbane eller parkering skiløypa noen hundre meter nærmere sentrum.

Når du snakker om å legge inn. Hvor legger du det? Trailguide? MTB map?

Tenker jeg må få til et stopp på vei til/fra Trysil en gang.

Redigert av sanouka; 30/09/2021 07:55.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2683380 01/10/2021 19:09
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sikkert veldig mye bra i Elverum, men det som er så bra med Rørbecsnes er tilretteleggingen og merkingen. Hit kan man dra uten å gjøre noe reacerch og få en veldig god opplevelse. Jeg stoppet en gang i Elverum på vei hjem fra Trysil, hadde et gps spor som startet fra en militærleir og gikk et par mil inn i skogen. Veldig fint terreng med flott flytsti, men det ble også en del grus. Så her må man gjøre en del mer forarbeide en inRørbecsnes. Der starter alle stiene fra samme utgangspunkt og det er bare å dure på uten å fokusere på gps, spor eller om man har valgt riktig område.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2683473 03/10/2021 08:04
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, hvis målsettingen er å nå flere enn spes interesserte som oss så er merking og oversiktskart alfa omega. Det er dyrt dog hvis det skal gjøres etter (merkehånd)boka. Maridalsrunden er i gang med et slikt prosjekt akkurat nå og summen som har blitt nevnt er 200k.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: sanouka] #2683547 03/10/2021 17:48
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: sanouka
Ja, hvis målsettingen er å nå flere enn spes interesserte som oss så er merking og oversiktskart alfa omega. Det er dyrt dog hvis det skal gjøres etter (merkehånd)boka. Maridalsrunden er i gang med et slikt prosjekt akkurat nå og summen som har blitt nevnt er 200k.

Ja klart det blir dyrt når man merker med Torkey papir ICON_SMILE

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: sanouka] #2683580 04/10/2021 04:58
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mente legge inn en rute på strava, har ikke lagt inn på trailguide eller mtb map før.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: sanouka] #2683581 04/10/2021 05:00
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er såpass mange lunkne grunneiere her i Elverum at det nok ikke er så lett å få til.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Oddefa] #2683725 04/10/2021 21:07
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mente legge inn en rute på strava, har ikke lagt inn på trailguide eller mtb map før.

ok

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2687086 30/10/2021 15:14
P
Plankepetter Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Kan absolutt anbefale en dag i Rörbäcksnäs.
Masse fine flytstier.
Det regnet bra på morgenen i dag, men ikke noe søle på stiene.

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Plankepetter] #2687291 01/11/2021 20:12
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Alle skryter sånn av stedet med så mange spesialtegn på tastaturet jeg ikke har lært meg ICON_SMILE Jeg synes egentlig det var ganske kjedelig der og gidder trolig ikke da turen igjen, da blir det i så fall for å "gi det en sjanse til".
Mer keen på å prøve ut Elverum på vei til/fra Trysil i stedet for å kjøre ekstra til Sverige.

Testet Bittermarka i år for første gang. Jeg tar heller turen igjen dit for å sykle enn Rør-ror-backsnas

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: hbakken] #2687377 02/11/2021 12:45
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Sitat: hbakken
Alle skryter sånn av stedet med så mange spesialtegn på tastaturet jeg ikke har lært meg ICON_SMILE Jeg synes egentlig det var ganske kjedelig der og gidder trolig ikke da turen igjen, da blir det i så fall for å "gi det en sjanse til".
Mer keen på å prøve ut Elverum på vei til/fra Trysil i stedet for å kjøre ekstra til Sverige.

Testet Bittermarka i år for første gang. Jeg tar heller turen igjen dit for å sykle enn Rør-ror-backsnas

Skjønner Rørbaksnas blir kjedelig for en adrenalinjunkie som deg Bakken. Du som er vant til Hokksund og omegn rampage.
Personlig syntes jeg det var ganske så morro der, men man drar vel ikke ditt hver helg kanskje. Og ikke med den groveste sykkelen.
Kortvandret stirakett er nok mer i sitt ess der. Og EL sykkel muligens.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Rörbäcksnäs / Trysil [Re: Fjeldheim] #2687386 02/11/2021 13:29
H
Hogg75 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: Fjeldheim
Sitat: hbakken

Skjønner Rørbaksnas blir kjedelig for en adrenalinjunkie som deg Bakken. Du som er vant til Hokksund og omegn rampage.
Personlig syntes jeg det var ganske så morro der, men man drar vel ikke ditt hver helg kanskje. Og ikke med den groveste sykkelen.
Kortvandret stirakett er nok mer i sitt ess der. Og EL sykkel muligens.

Hoensmarka er vel Eikers Rørbaksnas, så bare kom og kos deg Svenn! Fint for Bikkjer der og med gromme barnålsstier med bortoverflyt ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå