Jeg begynner. Gjorde comeback på løp i fjor etter noen år med fokus på (olympisk) vektløfting. Kom meg ned fra 12:25 til 11:01 på 3000, og tenkte at 10 burde være et greit vanskelig, men realistisk mål for 2021. Slanka meg ned fra 87 til 80 i vår, og tenkte at jeg skulle få 30-40 sekund gratis (2 sek/kg/km), men beste i år har vært 10:41. Har dessverre slitt med vondt i kneet i hele år og dermed ikke løpt så mye som planlagt (460 km i 2021), men om alt går på skinner fra nå av tror jeg det kan gå på håret. Tror jeg kan få litt gratis av nye sko, bedre bane (ikke NIH) og prøve å finne noen å løpe mot. Først blir det likevel litt fokus på grunntrening, men mot slutten av oktober er det forhåpentligvis full gass med trening i konkurransefart på bane.
Jeg fortsetter! Løp Sentrumsløpet på litt under 48 min i 2016. Siden da har det kun vært sporadisk løping, typisk høst og vår. Nytt mål er sub45.
10km-formen er nå ca. som den var i 2016. Løper 1km-intervaller relativt greit på 4.30, men å holde den farta hele veien inn til sub45 klarer jeg foreløpig ikke. Men har foreløpig bare løpt 384 km i år og vet at med 2-3 måneder med systematisk trening kan mye være gjort.
Den gode nyheten er at jeg tåler mye mer hardkjør. Så tenker øke volum med ca. en time i uka til jeg greit klarer 10++ timer, løpe mye sti og få inn minst én solid langtur i uka, en tempoøkt på sti/grus en intervall på bane e.l. Veksle melom korte og lange intervaller annenhver uke.
Har ikke planlagt noen løp. Men, jobber meg inn mot ett mål om at jeg skal bli glad i å løpe, og at jeg kan gjøre det billigst mulig for muskulaturen. Og ønsker da litt fart på løpinga, ikke bare dassing. Vurderer karbonsko.
Har så smått begynt med tilvenning etter mange år uten noe løping. Nærmeste jeg har kommet løping er fra CX ritt. Med en vesentlig tightere tidsplan hjemme er håpet at knærne skal tåle å løpe. Litt ekstra interessant ble det jo med løping når det kom sko med carbon :-D
Målet er ikke 10 km eller noe slikt, men finne ett bakkeløp eller 2 samt terrengløp jeg kan prøve meg i til sommeren.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg fortsetter! Løp Sentrumsløpet på litt under 48 min i 2016. Siden da har det kun vært sporadisk løping, typisk høst og vår. Nytt mål er sub45.
10km-formen er nå ca. som den var i 2016. Løper 1km-intervaller relativt greit på 4.30, men å holde den farta hele veien inn til sub45 klarer jeg foreløpig ikke. Men har foreløpig bare løpt 384 km i år og vet at med 2-3 måneder med systematisk trening kan mye være gjort.
Den gode nyheten er at jeg tåler mye mer hardkjør. Så tenker øke volum med ca. en time i uka til jeg greit klarer 10++ timer, løpe mye sti og få inn minst én solid langtur i uka, en tempoøkt på sti/grus en intervall på bane e.l. Veksle melom korte og lange intervaller annenhver uke.
I tillegg må jeg sykle litt.
Med 10timer løping i uka, hvor mange km regner du med at det blir?
Sone 2 i puls stort sett. Litt i3 siste 3-4k. Hadde intensjon om 3:59 siste 3 km men stopper seg. Beina vil rett og slett ikke løpe fort. Pulsen blir følgelig værende lav.
Hva er greia med dette? Øvelse gjør mester? Jobbe mer med fart og korte drag på mølla og håpe det kommer snikende ute også?
Hva er greia med dette? Øvelse gjør mester? Jobbe mer med fart og korte drag på mølla og håpe det kommer snikende ute også?
Korte drag vil hjelpe på å bygge fart, men om problemet er å opprettholde den tror jeg lange intervaller på terskel er bedre? Prøv for eksempel 6x1500 i den farten du tenker du klarer holde i 10 km (tøff økt).
Ville kjørt dragene på samme underlag du skal «prestere».
Kanskje vil det også hjelpe å løpe mer progressivt, starte bittelitt saktere og øke farten mer gradvis i stedet for all out.
Tipper det er litt forskjellig hva man trenger for å få opp fart. For egen del der det er mye sykkel, og litt løping, trenger jeg spenst og fart-trening. Opplever at jeg blir seig og treg i løpingen av mye sykling, selv om kondisjonen er god. En favoritt er å kjøre 30sek x30 intervaller, med 30 sek hvile i bevegelse mellom hver. Intervallene kjører jeg beinhardt, og så jogger jeg i hvilen. Med den økten får du pushet fart, og vant kroppen til å holde fart når du blir sliten. Jeg kjører den gjerne på tredemølle for best mulig kontroll på tempoet.
Men jeg kjenner andre som ikke får den til fungere i det hele tatt for å bygge fart, så er nok en del individuell tilpassing og utprøving her
Ja, det er tydelig forskjell på folk. Personlig føler jeg at det kun er kondisen som stopper meg fra å løpe raskere på 3000 meter og oppover. Hadde jeg hatt bedre kondis hadde jeg også løpt raskere. Det er ingenting som gir meg høyre puls enn baneløp, ikke engang motbakke. Det betyr derimot ikke at jeg ikke har utbytte av å løpe fort på trening, men problemet er heller at jeg ikke tåler konkurransefart i noe særlig volum. Derfor har jeg vanligvis kjørt hardøktene i motbakke, men jeg tipper litt av grunnen til problemene med flatt løp er vekta, og nå er jeg ikke så supertung lengre (182cm/80kg/24BMI).
jeg har etterhvert blitt så gammel at jeg burde hatt grått hår og skjegg så kroppen setter sine begrensninger
etter mye småskader så er jeg i gang igjen med jogging, kan knappest kalle det løping i 10 km/t| sliter med at beina blir stive og ryggen vond bare jeg tenker på å jogge gatelangs, på lokale småstier går det greit
planen er å starte opp veldig forsiktig - og så starte med litt fartslek på stiene. målet er halvmaraton i 2023 med en tid på under to timer, helst 1:45 men da må jeg prioritere løpingen mer
ser etter noen jogge/løpesko som tåler tørre stier og grusveier, som har veldig myk demping men en også en såle som tåler skarpe småstein.
Jeg regner meg selv mer som løper enn syklist, egentlig, men det finnes ikke noe nettsamfunn for løpere som er i nærheten av å være like trivelig og inkluderende som terrengsykkelforumet, så her har jeg hengt etter at jeg kom over forumet på jakt etter brukt sykkel for 13 år siden Sykler sti og litt utfor for gøy, og landevei som alternativ trening.
Jeg begynte å løpe i voksen alder, men har karret til meg noen resultater som er sånn over middels høvelige, høydepunktene er 3:50 på 1500m, 8:26 på 3000m, 8. og 9.-plass på henholdsvis 800m og 1500m i NM og ett oppdrag med flagget på brystet (nordisk innendørslandskamp). Etter fylte 30 har det gått litt opp og ned med diverse skadeplager som kulminerte med en akillesoperasjon høsten 2018 som det tok halvannet år å trene seg opp fra etterpå.
Nå i år var målet å endelig bryte 31:00-grensa på 10 km (har løpt 31:18 tre ganger, to av dem i fjor), men midt i juli fikk jeg en stressreaksjon i leggen som jeg bare såvidt er kommet i gang å trene etter. Håper fortsatt å kunne delta i Hytteplanmila, men naturligvis med kraftig nedjusterte ambisjoner.
Har ikke testa de noe særlig på våte stier, men tipper at de ikke er helt konge til det. Speedgoat er nok bedre, vurderer et par selv. Som nesten ren stisko ville jeg ikke anbefalt Challenger, men til variert underlag, med mest asfalt/ grus og noe lett sti er den bra.
Redigert av kid loco; 22/09/202120:04.
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
Har ikke testa de noe særlig på våte stier, men tipper at de ikke er helt konge til det. Speedgoat er nok bedre, vurderer et par selv. Som nesten ren stisko ville jeg ikke anbefalt Challenger, men til variert underlag, med mest asfalt/ grus og noe lett sti er den bra.
jeg har speedgoat i dag og ønsker å supplere med noen mykere sko de er ikke egnet på asfalt, på myke stier og grus er de greie nok, men sammenligningsgrunnlaget mitt er magert
Korte drag vil hjelpe på å bygge fart, men om problemet er å opprettholde den tror jeg lange intervaller på terskel er bedre? Prøv for eksempel 6x1500 i den farten du tenker du klarer holde i 10 km (tøff økt).
Ville kjørt dragene på samme underlag du skal «prestere».
Kanskje vil det også hjelpe å løpe mer progressivt, starte bittelitt saktere og øke farten mer gradvis i stedet for all out.
Sone 2 i puls stort sett. Litt i3 siste 3-4k. Hadde intensjon om 3:59 siste 3 km men stopper seg. Beina vil rett og slett ikke løpe fort. Pulsen blir følgelig værende lav.
jeg ville kjørt (relativt korte) intervaller med (litt) høyere fart enn det du ønsker å holde over en lengre distanse, eller bare vært bevisst på å løpe med forskjellige hastigheter på samme økta slik at kroppen ikke venner seg til en bestemt belastning/fart
Jeg begynte å løpe i voksen alder, men har karret til meg noen resultater som er sånn over middels høvelige, høydepunktene er 3:50 på 1500m, 8:26 på 3000m, 8. og 9.-plass på henholdsvis 800m og 1500m i NM og ett oppdrag med flagget på brystet (nordisk innendørslandskamp).
Her snakker vi! På hvilket nivå var du da du begynte å løpe, og hvor mye trente du for å klare dette? Jeg skal innrømme at om jeg klarer mitt mediokre mål på 10:00 på 3000 i år, så har jeg likevel tenkt å fortsette "satsinga". Flatt løp er vel egentlig den eneste idretten jeg har et snev av talent, da jeg klarer å løpe ok uten noe særlig trening. Har dessverre aldri klart å få noe kontinuitet på løpinga, men nå har jeg gitt meg selv frem til 2025 på å se hvor god jeg kan bli. Om jeg klarer å komme opp i 100km/uke over tid og med en del kvalitet, tror jeg at det kan bli bra, men vi får se. Begynner å dra på åra, har passert 40.
Jeg drev med skiskyting i ungdomsårene, så jeg startet ikke helt på scratch, men resultatene derfra var ikke mye å snakke om. Hadde såvidt sett 9-tallet (9:49) før jeg begynte å løpe "seriøst".
Det er ikke enorme mengder trening som ligger bak, i hvertfall ikke om man sammenligner med hva som kreves bare for å hevde seg i turritt i sykling. I den beste sesongen var det ca 6000 kilometer, eller 115 kilometer per uke i snitt. Mener det var ca 500 treningstimer, men det inkluderer også en del sykling og noe styrketrening. I fjor, da jeg fortsatt ikke var fullt tilbake etter akillesoperasjonen endte det på rett over 4000 kilometer (77 km per uke), som holdt til 1:10:57 på halvmaraton, 31:18 på 10 km og 14:55 på 5 km.
... men jeg må jo innrømme at moderne trampolinesko har noe av æren for at jeg kunne nærme meg gamle personlige rekorder etter flere år med skadetrøbbel. Fikk nesten sjokk da jeg prøvde Vaporfly første gang, la av gårde i det jeg følte var et fint og rolig joggetempo og sjekket hva klokka viste etter den første kilometeren. Er det mulig?
Jeg har litt blandede følelser for denne skorevolusjonen. På den ene siden er det gøy å løpe fort og uanstrengt, og siden skoene også er skånsomme kan man trene mer på høy fart uten å øke skaderisikoen. På den andre siden er det blitt et tidsskille for rekorder satt med nye og gamle sko, verdens enkleste idrett er blitt langt mer utstyrsavhengig, og ikke minst, det er blitt dyrere å henge med på utstyrsfronten. Skoene jeg brukte til konkurranse og intervaller før skorevolusjonen kostet 900 kroner, og holdt i årevis. Et par Vaporfly koster det tredobbelte av dette, og løper man en del konkurranser holder de kanskje én sesong før de begynner å miste spretten.
I fjor høst var jeg ombord en båt i Russland i 2mnd med kun tilgang til en tredemølle, og da løp jeg 1 time (neste) hver dag, og da hadde jeg en fremgang jeg ikke hadde drømt om, hvor jeg slo min pr. både på 10km (-4min) og 3000 (-1min). Det jeg og min kollega gjorde var at vi kjørte test mandag og fredag, og de andre dagene løp vi lett og kontrollert i 10min før vi gikk ned å tok 10 push ups før vi løp videre helt til vi hadde løpt i 1 time. på den måten gikk tiden litt fortere enn kun å løpe konstant i en time, og litt mere motiverende. Jeg ble overasket over hvor fort jeg forbedret tidene for hver test så det er tydeligvis en treningssak. Den siste uka løp vi 10x1min max, og det var jo rene styrketreningen, kjente det skikkelig godt i muskulaturen etter de øktene.
Jeg debuterte på maraton idag, Nordmarka Skogsmaraton. Forsåvidt det første løpet i det hele tatt siden O-løp da jeg var 14-15 år. Meldte meg på for 2,5 mnd siden, ganske tilfeldig, ville ha en ny utfordring. Frem til jeg meldte meg på løp jeg typisk 2 økter i uka, 20-30km. Stort sett 6 økter i uka totalt, stisykling, landevei og styrke i tillegg.
Etter påmelding skiftet jeg fokus mot løping og maraton spesifikt, økte gradvis til 5 løpeøkter i uka, 85km på det meste. Kom fornøyd i mål på 3.18 for etpar timer siden. Fornøyd med prosjektet. Kommer til å fortsette med løping, men tror 10k og halvmaraton vil være smartere, siden jeg og ønsker å fortsette med xco ritt i veteranklassen.
Sliter med å gå nå, lurer på hvordan det blir imorgen!
Redigert av kid loco; 25/09/202113:34.
Det er et fint løp, men nedoverbakkene på slutten er det jeg har slitt mest med. Bra prestasjon! Du kan trekke fra omtrent 20 minutter for å sammenligne med en flat asfaltmaraton. Da er du rett under 3 timer - du kan vel ikke gi deg der?
Takk:-) Ja nedoverbakkene på slutten var ikke behagelige! Jeg har jo tenkt tanken at det hadde vært kult å ha sub 3 på cv-en, så jeg får se. Mulig jeg sikter meg inn mot en flat maraton til neste år:-)
Jeg er en syklist som har gått mer over til løping siste 1-2 årene. Målet mitt for neste år er gjennomføring av Oslo Maraton 42 km. Jeg vurderer nå å gå til innkjøp av nye sko, og da frister det å prøve en variant med karbon i sålen. Hva kan dere anbefale av merke/type? Det bør være en sko med ok demping. Litt om meg selv: litt over 50 år og løper nå halvmaraton på ca 1.30 -1.40.
Jeg har idag Hoka Clifton og Asics Gel Kayano for mengdetrening. Jeg har nok en svak pronasjon som gjør at Kayano er den jeg liker best (og får minst ubehag av)
Hvis du tenker på en av toppmodellene til konkurransebruk (Vaporfly, Alphafly og dets like) så vær obs på at disse mister "piffen" (får dårligere sprett) etter bare noen få hundre kilometers bruk. Kjøper du dem nå og tenker å bruke dem jevnlig frem mot Oslo Maraton neste år, så er de mest sannsynlig "oppbrukt" til den tid. Anbefaler derfor ikke å gå for toppmodellene til treningsbruk, selv om de er noen få prosent raskere enn treningsmodellene
Nike sin Air Zoom Tempo Next% er et godt alternativ for raskere treningsøkter på fast underlag. Bygget rundt samme lest som Alphafly, litt tyngre, men mye mer holdbar og faktisk enda litt tykkere såle.
Jeg er en syklist som har gått mer over til løping siste 1-2 årene. Målet mitt for neste år er gjennomføring av Oslo Maraton 42 km. Jeg vurderer nå å gå til innkjøp av nye sko, og da frister det å prøve en variant med karbon i sålen. Hva kan dere anbefale av merke/type? Det bør være en sko med ok demping. Litt om meg selv: litt over 50 år og løper nå halvmaraton på ca 1.30 -1.40.
Diverse små og større forskningsprosjekter viser at Nike Vaporfly og AlphaFly fortsatt er raskere enn konkurrentenes karbonsko. Egen erfaring er at jeg løper med 2-3 pulsslag mindre på lik fart rundt terskel med Vaporfly i forhold til andre lette sko - både med og uten karbon. (sammenlignet med: Nike Zoomfly, Asics Noosa Tri 13, New Balance Fuelcell Rebel v2, On Cloudboom (carbon)++)
For min del vil jeg anslå at Vaporfly Next utgjør omtrent 40-50 sekunder spart per mil. Adidas sine sko matcher Nike veldig på løpsresultater, men er ikke med i undersøkelsen nedenfor. Jeg har heller ikke prøvd disse selv.
Jeg var også en pronerer tidligere, men løper nå med helt nøytrale sko uten problemer - så fremt jeg løper på for/mellomfot i et visst tempo. I hastigheter tregere enn ca 6 min/km lander jeg på hælen og føler dermed mer på at noen sko gir dårlig støtte. Komfortmessig er New Balance Fuelcell Rebel V2 min favorittsko - Asics Noosa tri 13 på andreplass. Skulle gjerne ha prøvd disse produsentens karbonmodeller også, men jeg klarer å løpe både 10 km og 1/2 med Vaporfly uten vondter og bruker da disse på løp. Det er ikke bare karbonplata i disse skoene som gjør dem raske. Skummet gir mer sprett enn de fleste andre sko - dette gir også bedre demping og holder deg dermed freshere i beina lengre. Maratonløpere løper ikke bare fortere med Vaporfly enn med andre sko - de kan også løpe flere maratonløp i året pga lavere støtbelastning.
Hvis du tenker på en av toppmodellene til konkurransebruk (Vaporfly, Alphafly og dets like) så vær obs på at disse mister "piffen" (får dårligere sprett) etter bare noen få hundre kilometers bruk. Kjøper du dem nå og tenker å bruke dem jevnlig frem mot Oslo Maraton neste år, så er de mest sannsynlig "oppbrukt" til den tid. Anbefaler derfor ikke å gå for toppmodellene til treningsbruk, selv om de er noen få prosent raskere enn treningsmodellene
Nike sin Air Zoom Tempo Next% er et godt alternativ for raskere treningsøkter på fast underlag. Bygget rundt samme lest som Alphafly, litt tyngre, men mye mer holdbar og faktisk enda litt tykkere såle.
Når vet man at de er "oppbrukt". Tenker å bruke skoene til "såla løsner" fremt man ikke får vondt i beina og kanskje investere i ett dedikert par som kun brukes til løp.
Evt, hvis du vil spare enda litt mer penger på mengdeskoene, så har jeg veldig gode erfaringer med zoom3 (nå zoom4) som mengdesko til hardt underlag. Sikkert ikke liiiike raskt, som Zoom Tempo Next%, men oppleves iaf veldig mye raskere enn f.eks pegasus og andre "gammeldagse" sko.
Oppbrukt blir en definisjonssak. Du kan fint løpe med dem til sålen løsner, men de mister først spretten som gjør dem så supereffektive som de er, og senere dempingen som gjør dem så skånsomme som de er. Konsensus blant de jeg trener med ser ut til å være at Vaporfly mister såpass mye sprett etter 2-300 kilometer at de ivrigste slutter å bruke dem til konkurranser på dette punktet. Punktet hvor de ikke er skånsomme lenger vet jeg ikke
Sko med carbonsåle er og mer skånsomme for beina, i tillegg til at de er raskere. Du kan dermed løpe mer, med bedre kvalitet. Subtil forskjell kanskje, men jeg mener å merke det. En sko som Hoka Carbon x2 bør ha litt lengre holdbarhet enn de aller letteste konkurranseskoene. Jeg har brukt de til trening i hele sommer, både asfalt og grus. Etter Nordmarka skogsmaraton fikk jeg beskjed fra Strava at de hadde rundet 600km, og burde byttes ut. De har ligget i bilen siden, så jeg har ikke sjekket tilstanden. Mulig effekten av carbonsålen osv er oppbrukt, men tror jeg vasker de og bruker de som møllesko:-)
(ser at Ventle også påpeker det med skånsomhet)
Redigert av kid loco; 29/09/202118:08.
Sko med carbonsåle er og mer skånsomme for beina, i tillegg til at de er raskere. Du kan dermed løpe mer, med bedre kvalitet.
Jeg er usikker på om det er karbonplaten eller skummet som gjør noen av disse skoene mer skånsomme. De tjukke sålene på opptil 40 mm tykkelse ved hælen - 50 hvis du tar med Adidas' nye Adizero Prime X er i stor grad muliggjort ved hjelp av avstivende og stabiliserende karbonplater/rør. Uten karbon i disse supertjukke skoene ville det ikke vært mulig å lage dem så myke og lette uten at de ble helt utstabile. Karbonplaten tar nok bort litt belastning for leggen, men jeg tror det er mellomsålen forøvrig som bidrar mest til skånsomheten i de nye superskoene.
On Cloudboom f.eks har karbonplate, men ganske lite demping forøvrig. De føles ikke skånsomme å løpe med i det hele tatt.
Jeg har nå havnet i et lite veddemål på best tid på10 km om 6 uker, men hvordan legger jeg opp for å prestere best mulig nå?
Litt fakta: - Løper en gang i uka i tillegg til 12-15 timer på sykkel, så å løpe 10 km er ikke noe problem. - Kan fint legge meg på rundt terskelfart, og bli der den tiden det tar. - Det er beina som ikke går fort nok mistenker jeg.
Så jeg tror nøkkelen for min del er, hvordan få opp 10km-farten innen da, samtidig som jeg ikke går rett i skadefella?
Redigert av eOpseth; 01/10/202112:47.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Kanskje turer med korte drag i høy fart for å venne bein og kropp til det? Gjerne på mykere underlag enn asfalt. Trenger ikke være mer hokus pokus enn det. Det er iaf hva en kompis med høyt løpenivå anbefalte meg når jeg skulle få opp farta. Jeg har også "god" kondis i bunn, men beina mangler erfaring med høy fart.
Det er mange langdistanseløpere som liker økta med 20-25 drag á 400 meter, med 30 sekund pause og en fart rundt antatt 10km-fart (eks. om du løper 10 km på 40 minutter skal dragene gå på 1:36 i snitt). Man starter gjerne litt rolig på de første dragene og springer seg inn i økta, og har litt overfart på de 3-5 siste dragene (og full spurt på det siste).
Tror dette er en fin økt for nybegynnere som vil bli bedre på 10 km, det er vanskelig å gjøre denne økta så feil at man tar skade av det (men ikke kjør den oftere enn én gang i uka). 20+ drag kan kanskje være litt heavy i starten, så begynn gjerne med 12 drag, så kan man øke gradvis hver gang til man kommer til 20.
Så var det dette med terskel. Jeg tenker det bør være mulig å finne ut av dette uten å bruke masse penger på laktattest i studio og annen dilldall.
Ifølge Garmin-klokka mi er terskel på ca. 175 slag i minuttet. Dette tror jeg er for lavt og preget av at jeg løper mest på sti og blaning av sti / grus med nedoverbakker og teknisk terreng der det kan være vanskelig å holde intensiteten jevn.
I 2016 løp jeg Sentrumsløpet med 188 i snittpuls. Løp på bittelitt under 48 blank, noe som tilsiier at 188 kanskje er bittelitt høyt, på den andre siden ser jeg at jeg var litt nede i sone 3 i løpet av løpet. Dette er jo fem år siden. Maksfart og 10km-form er nok omtrent som nå men jeg er seigere i dag enn jeg var da (kan løpe og sykle lenger uten å bli så sliten).
Har aldri målt vo2-max profesjonelt, men var oppe i 220 som makspuls på mølla i 2016. Ikke vært i nærheten av det i seinere år. På sykkel ligger oppnådd makspuls i år på rundt 200 og på SST-økter pleier pulsen ligge rundt 170 på lengre drag. Vet at om jeg er på langtur og klarer holde pulsen under 170 kan jeg holde på i "evigheter" så lenge beina er OK.
Etter en uke med kun restitusjonsøkter løp jeg mandag ca. 1 time 50 min i relativt flatt terreng, omtrent 40/60 lette stier og sugende grus. Pulsen var aldri høyere enn 182. Da jeg var ferdig var beina ganske møre, men puls og kropp helt OK. Kunne fint løpt en time eller to til i samme tempo.
Er det mulig å synse seg fram til hva terskelfart kan være med denne informasjonen? Synes det er ganske hardt å skulle motivere seg til en all out-økt i én time på løpebane.
I løping føler jeg at halvmaraton-fart gjerne kan bruke som stand-in for terskel. På sykkel defineres jo gjerne terskel/ftp som maks snittwatt i 60 minutter. En halvmaraton tar gjerne 20-40 minutter lengre enn dette, men løpes gjerne likevel rett under terskelfart med god disponering. Løper man sub 1.30 på halv tenker jeg at 1/2-maratonfart -1-2 sekunder per km bør fungere som terskel. Bruker man lengre tid kan man kanskje trekke fra 2-5 sekunder på km-tiden for å treffe på terskelen - evt finne en fart midt mellom 10km-fart og halvfart.
Har man ikke løpt halvmaraton kan 10km-fart + 10-15 sekunder fungere bra.
Garmin-klokka sier jeg har terskel på 4.16 - etter en styrt terskeltest på klokka på en dårlig dag i slutten av august. Med 1.28 på halvmaraton kommer jeg til å bruke 4.05-4.08 som terskelfart fremover der det er aktuelt. 935-klokka gir meg terskel-puls på 164, noe som stemmer bra med 163 i snittpuls på halvmaraton. Da jeg perset på 10 km for fire uker siden hadde jeg 165 i snittpuls og 3,55 i snittfart per km.
Med 188 i snittpuls på 10 km vil jeg tenke at du har terskelpuls på ca 186 +- avhengig av hvor hardt du tok i på 10 kilometersløpet.
Så var det dette med terskel. Jeg tenker det bør være mulig å finne ut av dette uten å bruke masse penger på laktattest i studio og annen dilldall.
Ifølge Garmin-klokka mi er terskel på ca. 175 slag i minuttet. Dette tror jeg er for lavt og preget av at jeg løper mest på sti og blaning av sti / grus med nedoverbakker og teknisk terreng der det kan være vanskelig å holde intensiteten jevn.
I 2016 løp jeg Sentrumsløpet med 188 i snittpuls. Løp på bittelitt under 48 blank, noe som tilsiier at 188 kanskje er bittelitt høyt, på den andre siden ser jeg at jeg var litt nede i sone 3 i løpet av løpet. Dette er jo fem år siden. Maksfart og 10km-form er nok omtrent som nå men jeg er seigere i dag enn jeg var da (kan løpe og sykle lenger uten å bli så sliten).
Har aldri målt vo2-max profesjonelt, men var oppe i 220 som makspuls på mølla i 2016. Ikke vært i nærheten av det i seinere år. På sykkel ligger oppnådd makspuls i år på rundt 200 og på SST-økter pleier pulsen ligge rundt 170 på lengre drag. Vet at om jeg er på langtur og klarer holde pulsen under 170 kan jeg holde på i "evigheter" så lenge beina er OK.
Etter en uke med kun restitusjonsøkter løp jeg mandag ca. 1 time 50 min i relativt flatt terreng, omtrent 40/60 lette stier og sugende grus. Pulsen var aldri høyere enn 182. Da jeg var ferdig var beina ganske møre, men puls og kropp helt OK. Kunne fint løpt en time eller to til i samme tempo.
Er det mulig å synse seg fram til hva terskelfart kan være med denne informasjonen? Synes det er ganske hardt å skulle motivere seg til en all out-økt i én time på løpebane.
Ja, det er enkelt å synse på et forum Men det er veldig mange faktorer som spiller inn i pulsbildet som gjør at det er veldig vanskelig å angi en hard grense. Det å basere terskelpulsen på et løp kan nok gi en litt for høy verdi fordi på løpsdagen så er man ofte gira, som kan fort sende pulsen i været. På langtur vil pulsen stige sakte men sikkert selv om du løper på konstant effekt. En 2timers langtur på grus og sti skal gjøre deg mør i beina. Jan Post pleier ofte å bruke utrykket "herde beina for maraton" når han omtaler langturer på 2-3timer. Puls vil også variere med dagsform, temperatur, væskebalanse. Det er flere gode podcaster om dette, prestasjonsprat har hvertfall en, om ikke flere om temaet.
Det enkleste vil nok være å koble deg litt fra et spesifikt tall/intervall, men også ta inn følt innsats og ventilasjon som beskrevet i OLT sin (nye) intensitetsskala:
https://olt-skala.nif.no/ Anbefaler CR10 og tekst på RPE. I det lange løp og prestasjonsprat har podcaster med intervju av Thomas som leder arbeidet med skalaen. (hvis du trykker på bokikonet nesten helt øverst får du en veldig detaljert pdf om skalaen)
Et eksempel her er sone 3 har en utmatelsestid for løping på ~60min. Hvis man skal ha 1000m på "terskel" (maks innsats i en time), så vil det si at du skal løpe behagelig anstrengende hvor du kan snakke i korte setninger, puls skal da ligge mellom 82-87% av maks.
Min anbefaling vil være å prøve deg frem over et par uker hvor du gradvis øker farten for hver økt og evaluerer etterpå. Var alle dragene behagelig anstrengende? Kjør første økt på noe saktere 5:00 fart og husk at første draget skal føles litt rolig hvis du skal klare 6-10 drag. Etter 3 uker har du nok funnet en fart som du kan anse som "terskel".
Jeg føler ikke at terskelfart er så veldig relevant for stiløping.
Derimot er puls et nyttig verktøy, både for å kunne løpe relativt raske og korte turer uten å gå helt i kjelleren og for å unngå å havne på terskel på rolig langtur.
188 i snittpuls på sentrumsløpet var for noen år siden, det er vel naturlig å tro at terskelpulsen har falt litt siden den tid? Om jeg skal synse på bakgrunn av egne erfaringer så vil jeg tro det ligger et sted mellom 180 og 185 på løping og litt lavere på sykkel.
Det beste ville nok være å løpe all in en time, men da trenger jeg en hare.
Har etterhvert kommet i gang med løpingen igjen så to kjappe spørsmål, hvor mange løpeøkter bør jeg ha i uka for å vedlikeholde løpeformen når jeg har tre-fire rulleøkter i tillegg ? og så merker jeg at alder ikke bare er ett tall, jeg blir skikkelig støl dagene etter en langtur. vil det hjelpe å ta 5-10minutter på rulla rett etter løpeturen ?
Noen som har erfaring med footpod for løping innendørs eller på mølle? Vanligvis foretrekker jeg å løpe ute uansett vær, men i vinter har jeg tenkt å prøve å få til noen terskeløkter på Bislett og kanskje også tredemølle. Med tanke på at møller kan være feilkalibrert med opptil 10 prosent, tenkte jeg det kunne vært greit med en alternativ fartsmåling. Ser ikke helt poenget med running power, og av den grunn synes jeg Stryd er litt for dyr.
Jeg har hatt en Garmin footpod i snart ti år, men tror den har gått ut og ikke blitt erstattet for noen år siden. Bruker den på mølle og inne og den fungerer godt. Det kan bli noen fartsforskjeller om jeg bytter den mellom ulike sko, men kalibrerer man den oppleves den som veldig nøyaktig. Fin for å få alt inn på Strava, selv om det skulle være noe avvik. Vet ikke om det finnes noen alternativer bortsett fra Stryd (men er enig i at den er dyr og jeg vet ikke om effekt gir så mye ekstra).
Jeg hadde Garmin footpod først og hadde ei økt inne på Bislett med den før pandemien. Den underrapporterte distansen noe, klokka/Strava sa 19.06 km etterpå, mens korrekt distanse var 19.5 km. Etter det har jeg anskaffet og bruker Stryd, men har ikke fått testet den inne ennå (men skal prøve å til ei Bislett-økt på onsdag etter jobbsamling). Enig i at Stryd er dyr hvis man ikke pruker run power (jeg gjør, og synes det tilfører merverdi). Ute er for øvrig Stryd mer nøyaktig enn GPS også.
Jeg hadde Garmin footpod først og hadde ei økt inne på Bislett med den før pandemien. Den underrapporterte distansen noe, klokka/Strava sa 19.06 km etterpå, mens korrekt distanse var 19.5 km. Etter det har jeg anskaffet og bruker Stryd, men har ikke fått testet den inne ennå (men skal prøve å til ei Bislett-økt på onsdag etter jobbsamling). Enig i at Stryd er dyr hvis man ikke pruker run power (jeg gjør, og synes det tilfører merverdi). Ute er for øvrig Stryd mer nøyaktig enn GPS også.
Det er vel ~2.5%, det må vel være innafor på et slikt verktøy?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Det er vel ~2.5%, det må vel være innafor på et slikt verktøy?
Ja, absolutt, det var lite nok til at jeg ikke gadd å kalibrere (bruker ikke Bislett mye heller, og en kalibrering på mølla blir kanskje ikke lik). Jeg kjøpte Stryd fordi jeg ville ha run power.
Noen som har erfaring med footpod for løping innendørs eller på mølle? Vanligvis foretrekker jeg å løpe ute uansett vær, men i vinter har jeg tenkt å prøve å få til noen terskeløkter på Bislett og kanskje også tredemølle. Med tanke på at møller kan være feilkalibrert med opptil 10 prosent, tenkte jeg det kunne vært greit med en alternativ fartsmåling. Ser ikke helt poenget med running power, og av den grunn synes jeg Stryd er litt for dyr.
Jeg hadde Stryd i noen måneder, og på innendørsløping på bane (ikke mølle) var den svært presis. På intervaller med drag på tre runder inne på Bislett (1638 meter) traff den innenfor +/- 10 meter på hvert drag. På mølle underrapporterer den noe (har NPE Runn møllesensor som jeg sammenligner med). På utendørsløping har den også vært mer nøyaktig/konsistent enn GPS når jeg har testet den på friidrettsbane.
Jeg sendte imidlertid tilbake min Stryd. Både ved pacing i kuperte løyper og til intensitetsstyring av intervalløkter traff jeg bedre med å bare følge subjektiv følelse (RPE) enn å følge med på løpseffekt (run power). Det eneste den var virkelig god på var på å måle distanse på innendørsbane, og det var ikke verdt 2400 kroner - i mine øyne
I det lange løp podkasten skal ha en episode om løpesko om ikke alt for lang tid tror jeg. Skrot puls, løp på km/m. Puls vil ha alt for mange muligheter til å variere fra dag til dag.
(har NPE Runn møllesensor som jeg sammenligner med). På utendørsløping har den også vært mer nøyaktig/konsistent enn GPS når jeg har testet den på friidrettsbane.
Jeg har også Runn-sensoren. Denne må vel kalibreres opp mot tredemølla og da er man jo litt i det blå om den viser riktig, da man ikke kan vite om mølla viser riktig? Eller er det noe med Runn jeg har misforstått? Jeg har prøvd å male hvite striper på båndet da klistremerker ikke sitter på det grove båndet, men tip-ex-strekene sklir litt ut av samme grunn. Vil Runn-sensorene vite hvor fort båndet går på bakgrunn av bredden på klistremerkene, eller er den avhengig av kalibrering mot møllas oppgitte fart?
Runn måler tiden det tar fra et hvitt merke passerer den første til den andre av de to sensor-diodene, så den skal vite farten på båndet ganske så nøyaktig uten behov for kalibrering (bare du ikke begynner å grave deg ned i effekten av at båndet bremser når du har foten på båndet, og akselererer når du er i lufta). Runn er uansett mer nøyaktig enn møllas egen måling.
Den er ikke sååå avhengig av at de hvite merkene er jevne og pene og har nøyaktig riktig bredde heller. Hvis du ser at den skifter på hvilken blå LED som lyser når et merke passerer, så er det bra nok
Runn måler tiden det tar fra et hvitt merke passerer den første til den andre av de to sensor-diodene, så den skal vite farten på båndet ganske så nøyaktig uten behov for kalibrering (bare du ikke begynner å grave deg ned i effekten av at båndet bremser når du har foten på båndet, og akselererer når du er i lufta). Runn er uansett mer nøyaktig enn møllas egen måling.
Den er ikke sååå avhengig av at de hvite merkene er jevne og pene og har nøyaktig riktig bredde heller. Hvis du ser at den skifter på hvilken blå LED som lyser når et merke passerer, så er det bra nok
Ok - Supert. Da skal jeg bare legge til et tredje merke med Tip-Ex.
Jeg endte til slutt opp med å "sparkle" et lite felt med Sugru for å få en helt glatt flate på båndet. De orginale klistremerkene sitter fint på dette underlaget
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Kan virke som om foot pod er et utgående produkt, muligens pga gps er blitt så vanlig? Garmin og Suunto er ute av produksjon, Zwift er vanskelig å få tak i og må dessuten kalibreres for en bestemt fart, og Polar synes jeg virker litt stor. Litt merkelig at Garmin RunPod og Coros Pod ikke kan måle fart, all den tid de kan måle frekvens og steglengde. Kan se ut som om Stryd er det eneste tilgjengelige produktet, men ser ikke helt behovet for alle funksjonene. Fart brukes til intensitetsstyring på hardøktene og følelse brukes til langtur og total treningsbelastning.
Kan virke som om foot pod er et utgående produkt, muligens pga gps er blitt så vanlig? Garmin og Suunto er ute av produksjon, Zwift er vanskelig å få tak i og må dessuten kalibreres for en bestemt fart, og Polar synes jeg virker litt stor. Litt merkelig at Garmin RunPod og Coros Pod ikke kan måle fart, all den tid de kan måle frekvens og steglengde. Kan se ut som om Stryd er det eneste tilgjengelige produktet, men ser ikke helt behovet for alle funksjonene. Fart brukes til intensitetsstyring på hardøktene og følelse brukes til langtur og total treningsbelastning.
Mulig at det for Garmin sin del, dreies mot å bruke pulsbelte til slike målinger? Jeg har Garmin HRM-4, og ser at det måles diverse løpsdynamikk via den, muligens sammen med sensorer i GPS-klokka (Fenix 6 Pro).
Kan virke som om foot pod er et utgående produkt, muligens pga gps er blitt så vanlig?
Jeg er enig i observasjonen, men legger til at det var nettopp GPS-klokke og Strava som ga meg lyst på foot pod i første omgang. Før det hadde jeg pulsklokke hvor økta ble logget uten bevegelse.
jeg er blandt de som sliter med at kroppen er omtrent 40år eldre enn hodet, hvilket kan være litt kjedelig av og til.
hadde en rolig joggetur i skogen i går på fine stier, fornuftig kledd og grei stigning på tempoet. fullstendig ut av det blå smeller det til i leggen og jeg må hinke/gå hjem igjen, det var absolutt ingenting som tilsa at jeg skulle få en strekk.
er det bare å belage seg på at skadene kommer hyppigere og bør man generelt styre klar av løping på ujamnt underlag når man pusher alderen for førtidspensjon ?
Smellene i leggen kommer hos meg ved to anledninger. Den ene er når jeg øker hastighet og lengde på løpeturene for fort. Det har vært opptil flere løpeturer som har endt slik. Samtidig kommer smellene når jeg pusher grensene for restitusjon. Alderen krever sitt, og det er ikke alltid lurt å løpe lange turer dagen etter Norgescup på zwift.
Dette er noe som har kommet gradvis fra slutten av 40-årene, og tiltatt etter jeg bikket 50.
Smellene i leggen kommer hos meg ved to anledninger. Den ene er når jeg øker hastighet og lengde på løpeturene for fort. Det har vært opptil flere løpeturer som har endt slik. Samtidig kommer smellene når jeg pusher grensene for restitusjon. Alderen krever sitt, og det er ikke alltid lurt å løpe lange turer dagen etter Norgescup på zwift.
Dette er noe som har kommet gradvis fra slutten av 40-årene, og tiltatt etter jeg bikket 50.
høres kjent ut, jeg har doblet antall økter på rulla i november og trener nå 1t -1,5t SST hver dag og så har jeg tatt noen joggeturer i tillegg.
jeg tenkte jeg skulle prøve det siste tre ukene i november, fast belastning men varierer antall intervall og lengde på intervallene. orker ikke dra i gang rullesesongen med 4x4 og 15x15 varianter
Ble skikkelig satt ut av covid-vaksinen, men fikk i det minste en god del rolige kilometer i mellomtida. Da jeg kvikna til i slutten av november begynte jeg å kjøre en god del økter i 3000 m-fart. Vanligvis har jeg fått problemer med leggene av sånt, men nå gikk det helt fint. Muligens pga den rolige treninga, muligens pga karbonsko. Uansett klinka jeg til med et testløp på Bislett på fredag og fikk 10:18. Ny pers, og selv om jeg ikke klarte sub10 i 2021 er jeg fornøyd forholdene tatt i betraktning. Er fremdeles litt for feit og har løpt litt for lite, så da satser vi på #breaking10 i 2022!
Ble skikkelig satt ut av covid-vaksinen, men fikk i det minste en god del rolige kilometer i mellomtida. Da jeg kvikna til i slutten av november begynte jeg å kjøre en god del økter i 3000 m-fart. Vanligvis har jeg fått problemer med leggene av sånt, men nå gikk det helt fint. Muligens pga den rolige treninga, muligens pga karbonsko. Uansett klinka jeg til med et testløp på Bislett på fredag og fikk 10:18. Ny pers, og selv om jeg ikke klarte sub10 i 2021 er jeg fornøyd forholdene tatt i betraktning. Er fremdeles litt for feit og har løpt litt for lite, så da satser vi på #breaking10 i 2022!
Vil tippe Carbonsko har mye å si for leggene. Men, skal heller ikke se bort fra at mengdetrening er viktig. Men, setter penger på skoa.
Hva er billigste måte å kunne løpe inne på Bislett+få riktig tid på mølla og evt. prøve Zwift med en Garmin Fenix 3 HR? Garmin Running dynamics fungerer irriterende nok ikke. Kan jeg bruke fotpodene til Zwift?
Hva er billigste måte å kunne løpe inne på Bislett+få riktig tid på mølla og evt. prøve Zwift med en Garmin Fenix 3 HR? Garmin Running dynamics fungerer irriterende nok ikke. Kan jeg bruke fotpodene til Zwift?
Inne på Bislett synes jeg det fungerer ok med Garmin Forerunner 935 og Garmin Pro HRM-belte. På denne økta: https://www.strava.com/activities/6393672293/laps så løp jeg 2000-metere. Garmin-oppsettet trodde jeg løp 1,72 kilometere. Jeg løp i <4.10-fart på dragene. Stryde-pod vil så klart være mer nøyaktig.
På Mølla er det litt sånn opp og ned hvor i synk mølla og klokka er. Samtidig ender ikke totalavstanden på en økt så mye mer enn 10% unna det mølla oppgir.
Det billigste er stoppeklokke og skjema for fart basert på rundetider og å stole på mølla når du er der (bruker du samme mølle kan du justere deg inn etter erfaring om det er avvik på mølla). Jeg lagde et skjema for rundetider og korresponderende fart da jeg bodde i Oslo. Lurer på om det henger noe på veggen der nå, ellers finner du sikkert på nett. Send meg en melding med e-postadresse om du vil ha det i regneark.
Skal du ha noe pålitelig underveis må du nok ha foot pod. Garmin sluttet dessverre å produsere sin for noen år siden, men det finnes alternativer. Stryd er dyr, Swift er rimelig. Du får Garmin sin på ebay til en firehundrelapp, men det kan hende den ikke blir støtta i framtidige klokker. Swift er kanskje et bedre valg i så måte. Jeg har kun testet sensor i pulsbelte og foot pod, ikke de enhetene man fester ved hofta. Har lest at nøyaktigheten ikke er bedre på de enn på pulsbelte.
Det er verdt å merke seg at relevante distanser gjerne er/blir merket opp med en teipbit eller to inne på Bislett. Det er også enkelt å sjekke nøyaktigheten for klokka ved å løpe den oppmerkede 500-meteren.
Inne og på mølle kjører jeg "Utholdenhet" på klokka. Det er så mye hassel å styre med ukalibrert mølle og råtten gpsmottaking. Når jeg løper innendørs på bane (Ranheimshallen har en innendørs løpebane) følger jeg 200m-skjema, altså at jeg ser på klokka hver 200m og har et sekundmål å gå etter der.
Jeg har inntrykk av at det er slik mange proffe gjør det.
Jf. Prof Sandbakk kjører jeg mine 10x1000m økter med aktive pauser i 200m flytfart, altså for meg 5:00-fart. Har ikke trua på å slippe seg så mye ned i pausene.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Inne og på mølle kjører jeg "Utholdenhet" på klokka. Det er så mye hassel å styre med ukalibrert mølle og råtten gpsmottaking. Når jeg løper innendørs på bane (Ranheimshallen har en innendørs løpebane) følger jeg 200m-skjema, altså at jeg ser på klokka hver 200m og har et sekundmål å gå etter der.
Jeg har inntrykk av at det er slik mange proffe gjør det.
Jf. Prof Sandbakk kjører jeg mine 10x1000m økter med aktive pauser i 200m flytfart, altså for meg 5:00-fart. Har ikke trua på å slippe seg så mye ned i pausene.
For å sjekke egen fart underveis på et drag, enten det er 1000, 2000 eller 3000 meter som skal løpes sjekker jeg passeringstider pr 100-200 meter. 24 sekunder per 100 meter gir 4 min/km - 48 sekunder per 200 meter osv.
På en inneøkt på Bislett på fredag var planen å løpe 3 x2000 m i ca halvmaratonfart. For meg 4.05-4.10 per km. Da prøver jeg å treffe på 25 sekunder per 100 meter, men det går som regel alltid litt for fort i starten. Jeg avsluttet økta med 4x1000 meter - da var tanken å løpe disse i 10km fart, tilsvarende 3.50-3.55 per km. Da prøver jeg å treffe 23 sekunder per 100 meter. Det gikk sånn noenlunde etter planen. Klokka er som man kan se ganske off her: https://www.strava.com/activities/6557143046/laps
Når jeg løper innendørs på bane (Ranheimshallen har en innendørs løpebane) følger jeg 200m-skjema, altså at jeg ser på klokka hver 200m og har et sekundmål å gå etter der.
Prøv gjerne å se sjeldnere på klokka og stol mer på følelsen grovt sett koster det deg rundt ett sekund (i sluttid) for hver gang du kikker ned på klokka. Sjekker du klokka for hver passering på et 1000-metersdrag løper du fire sekunder saktere enn du kunne gjort med samme innsats. Sånn ca.
Prøv gjerne å se sjeldnere på klokka og stol mer på følelsen grovt sett koster det deg rundt ett sekund (i sluttid) for hver gang du kikker ned på klokka. Sjekker du klokka for hver passering på et 1000-metersdrag løper du fire sekunder saktere enn du kunne gjort med samme innsats. Sånn ca.
Enig i at det kan være lurt å stole på følelsen, men usikker på om kostnaden ved å kikke på klokka er så stor. (Taper man virkelig fem meter i feltet ved å se ned på klokka?). Selv kikker jeg på klokka etter 200 meter for å sjekke åpningsfarten, og deretter prøver jeg bare å holde farten ut draget.
[quote=Jomar Henriksen] Prøv gjerne å se sjeldnere på klokka og stol mer på følelsen grovt sett koster det deg rundt ett sekund (i sluttid) for hver gang du kikker ned på klokka. Sjekker du klokka for hver passering på et 1000-metersdrag løper du fire sekunder saktere enn du kunne gjort med samme innsats. Sånn ca.
Det kan godt hende at det å se ofte på klokka ikke er ideelt, men jeg har vanskelig for å tro at det kan utgjøre et hel sekund per blikk ned på venstre håndledd. I så fall bør man være i stand til å se ut i fra en Strava-fil eller tilsvarende hvor i løype i et løp jeg eller andre har sett på klokka. Ett sekund er tross alt ganske mye. Jeg tipper jeg ser på klokka alt fra 2 til 20 ganger per 1000 meter inne på Bislett. Ofte trykker jeg på knappene også for å veksle mellom to visninger - det er ingenting som tyder på at disse blikkene ned på klokka koster meg tid eller økt puls.
Flytfart defineres litt ulikt, har jeg inntrykk av. Hva er dragfarten din på 1000-meterne når flytfarten er 5:00? (selv varierer jeg litt, mest ut fra innfallsmetoden, om det er rolig jogg eller gå-hvile på slike økter)
De som følger I Det Lange Løp-podcasten har sikkert hørt deler av innholdet derfra. Mye av det han kom frem til brukes av de aller fleste mellom- og langdistanseløpere på toppnivå i Norge i dag, inkludert Ingebrigtsen-gutta, med hovedfokus på å holde hardøktene under terskel for å kunne tåle større mengde hardtrening enn det som var konsensus den gangen. Kun en mindre del av treningen foregikk i konkurransefart.
Flytfart defineres litt ulikt, har jeg inntrykk av. Hva er dragfarten din på 1000-meterne når flytfarten er 5:00? (selv varierer jeg litt, mest ut fra innfallsmetoden, om det er rolig jogg eller gå-hvile på slike økter)
Innfallsmetoden er ikke ueffen. Det er nok lurt å variere passiv/aktiv-pause + lengde, men jeg føler litt for lange Z3-intervall (5x6min/2000m eller 3x10min/3000m) så tidlig i sesongen, og da går det så sakte at en ikke dauer av en aktiv pause med litt fart. Målet er å ikke mølle på meg en skade ila seinvinteren.
Har en 37:29 på 10k, så dragfart er vel nede på 3:45-3:40, litt avhengig av om noen ser på meg/drang unt flexing. 5:00 er lugn, men merker at pulsen ikke vil så fort ned i pausene når en har løpt noen drag.
Har en 37:29 på 10k, så dragfart er vel nede på 3:45-3:40, litt avhengig av om noen ser på meg/drang unt flexing. 5:00 er lugn, men merker at pulsen ikke vil så fort ned i pausene når en har løpt noen drag.
Takk, da er vi ikke på så ulikt nivå, og flytfarten din er ca. samme fart som rolig (lang)tur egentlig. Men det er i hvert fall fart nok til å hjelpe til med at dragfarten ikke blir for stor. Og det er en felle jeg fortsatt kan gå i, selv etter flere tiår med trening
jeg er blandt de som sliter med at kroppen er omtrent 40år eldre enn hodet, hvilket kan være litt kjedelig av og til.
hadde en rolig joggetur i skogen i går på fine stier, fornuftig kledd og grei stigning på tempoet. fullstendig ut av det blå smeller det til i leggen og jeg må hinke/gå hjem igjen, det var absolutt ingenting som tilsa at jeg skulle få en strekk.
er det bare å belage seg på at skadene kommer hyppigere og bør man generelt styre klar av løping på ujamnt underlag når man pusher alderen for førtidspensjon ?
Etter min mening, hvor det gjelder det siste, tvert i mot. Mye løping i skogen, kun løping i skogen. Utenom et avbrekk på ca. 20 år, i min beste alder, alltid løpt terreng, og aldri har en skade (skade som hindret løping).
Nå er ingen kropp like, og jeg har sikkert hatt fordel av at jeg egentlig kun har løpt terreng i hele mitt liv, nesten utenlukkende barfots i yngre alder, men jeg mener at ujamnt underlag gir mye mer variert belastning og dermed bedre allsidig trening av muskulatur. Og dermed mindre fare for belastningsskade. Men for å sparke inn en åpen dør, går man for fort frem blir alt feil. Det som jeg dog tror kan være verdt å prøve er å starte med rask gange de første 10-15 minutter. Ikke småjogge.
Er påmeldt Romeriksåsen på Langs. Sammen med Ultrabirken (sykkel) og vEveresting på Zwift i desember blir dette treningsmålene i 2022. Kun med mål å gjennomføre alle tre målene, ikke opptatt av tid.
Har fått råd fra erfarne løpere å øke distanse i uka så mye som mulig. Men er veldig usikker på om dette er nødvendig? Skal også ha tid til å sykle og andre lystbetonte aktiviteter. Løper ikke mye nå, ca. 30 km i uka og føler at det å øke opp til 50km skal gå veldig greit kun med 2-3 løpeøkter. En intervalløkt som man gradivs kan øke i distanse fra ca. 10 km nå til opp mot 20-25 km totalt og en langtur i terrenget + en og annen kort løpetur. Deretter begynner det å bli vrient å få tid.
For Romerike på langs så trenger du vel ikke intervaller i særlig grad? Det handler vel først og fremst om å løpe lenge i skog og ulent terreng? Det er vel kun topp 20 som løper den kjappere enn 6:00/km.
For Romerike på langs så trenger du vel ikke intervaller i særlig grad? Det handler vel først og fremst om å løpe lenge i skog og ulent terreng? Det er vel kun topp 20 som løper den kjappere enn 6:00/km.
Nei, ikke for å gjennomføre. Med forbehold om at jeg ikke kjenner terrenget så godt så tror jeg kanskje jeg kan løpe med snittfart 7.00. Skulle hvertfall klart å komme i mål.
Men tenker intervaller rundt terskel én dag i uka er greit så lenge noe av treningen foregår inne eller på asfalt. Og at man når det er forhold for å løpe ute i terrenget kan løpe én litt lengre økt i samme tempo man regner med holde på RPL og én litt kortere, raskere økt i terrenget, også for å unngå kjedsomhet. Har en løype jeg har brukt en time på som lett kan utvides til to timer på hovedsaklig grus og sti.
Føler meg egentlig ganske trygg på dette opplegget, mer usikker på hvor mye jeg må øke antall kilometer.
Opplegget ditt virker da fornuftig i min bok. Jeg tenker det er veldig avhengig av hva du har av erfaring av å løpe virkelig lange løp før. 50 km er ikke langt, men på 7:00/km så snakker vi om nesten 6 timers løping, så det er tiden uten som er utfordringen her, og alle "små knekkere" som terrenget naturlig har.
Jeg har gjort noen ultraløp tidligere, og ville vært villig til å stille på ganske lange løp med lite km/uke i beina så lenge jeg har tilstrekkelig volum fra annen trening i bunn. Men jeg vet beina mine fikser det.
Sørg også for løpe nedover i terreng på trening, det er en killer for beina om du ikke er vandt med det.
Opplegget ditt virker da fornuftig i min bok. Jeg tenker det er veldig avhengig av hva du har av erfaring av å løpe virkelig lange løp før. 50 km er ikke langt, men på 7:00/km så snakker vi om nesten 6 timers løping, så det er tiden uten som er utfordringen her, og alle "små knekkere" som terrenget naturlig har.
Jeg har gjort noen ultraløp tidligere, og ville vært villig til å stille på ganske lange løp med lite km/uke i beina så lenge jeg har tilstrekkelig volum fra annen trening i bunn. Men jeg vet beina mine fikser det.
Sørg også for løpe nedover i terreng på trening, det er en killer for beina om du ikke er vandt med det.
Ikke så mye erfaring med distansen dessverre. Trent mye lystbetont med høyt volum siste to årene. Litt mindre tid nå, men ligger på ca. 10 timer i uka og satser på å øke det opp mot 15-20 når det blir mer dagslys. Løp en 40 km "tur" i høst i Østmarka uten å ha løpt noe særlig det året.. Vi gikk nok litt hardt ut og gikk begge på en skikkelig smell etter ca. 25 km. Deretter og inn ble det mye lunting og lav fart. Ser i etterkant også at vi antakelig skulle latt være å stoppe på markastuene og heller roet ned tempoet noe, selv om det kanskje ikke er noen fasit her.
Tanken er å prøve løpe en ukentlig langtur på 25-30 km fram mot RPL, kanskje opp mot 40 etter hvert.
Jeg ville ha løpt gradvis lengre turer i rolig tempo, med mål om å være like langt ute som løpetid etter hvert. Muskulaturen bør bygges opp til å tåle underlaget og lengden.
Jeg ville ha løpt gradvis lengre turer i rolig tempo, med mål om å være like langt ute som løpetid etter hvert. Muskulaturen bør bygges opp til å tåle underlaget og lengden.
Litt vanskelig å få tid til så lange turer mer enn annenhver uke dessverre . En løsning kan kanskje være å løpe for eks to timer litt raskere ultratempo dag en og tre timer ultratempo dag to?
Min erfaring er at å doble fra treningsturer på slike løp, i tid, går helt fint om du har godt treningsgrunnlag i bunn. Altså en 3 timer + når du har muligheten, så klarer du også 6-7 timer én gang.
En avart er back-to-back dager også, f.eks. 3 timer 2 dager på rad. Ultraløp handler om å starte rolig nok, ikke være redd distansen, ha trua på at du klarer det og bli vandt til å løpe på slite bein.
Og ikke minst, lær deg å spise mens du løper.
Redigert av eOpseth; 14/02/202221:08.
Gel i 6-7 timer bør du ha forsøkt før et løp i hvert fall. Det er lett å bli kvalm om du bare spiser søtt så lenge, da må du sørge for at saltbalansen opprettholdes på en eller annen måte.
Potetgull skal ikke undervurderes på slike løp eller salte kjeks.
Gel i 6-7 timer bør du ha forsøkt før et løp i hvert fall. Det er lett å bli kvalm om du bare spiser søtt så lenge, da må du sørge for at saltbalansen opprettholdes på en eller annen måte.
Potetgull skal ikke undervurderes på slike løp eller salte kjeks.
Jeg har syklet 14-dagers etapperitt i 40 graders varme kun på gel underveis på etappene. Det var også gammeldags gel i 2002/2003. Maurten-gelen oppleves veldig lite søt og løser seg opp gradvis i magen slik at den ikke gjør deg så kvalm. Men det er klart greit med litt variasjon i 6-7 timer. Snicker/salte nøtter osv kan fungere som variasjon. Blir ikke salte kjeks veldig tørt mens man løper? Litt som mariekjeks, eller ? https://www.landevei.no/sykkelkultur/mariekjeks-som-sykkelmat-ikke-smart
RITZ fungerer greit, men ikke mange av de på en gang for da kan det bli tørt som du sier. Mariekjeks er nok i særklasse ille Potetgull fungerer fint. Snickers er som du sier ypperlig, men varmen setter noen begrensninger. Jeg er ingen stor fan av peanøttsmør, men brødskiver med peanøttsmør er gode energibomber, men pass på at det enten er en (litt) salt utgave eller at man tilsetter litt salt selv.
Men det er nettopp slikt som bør prøves ut, for kommer kvalmen midtveis i et ultraløp så kan det bli unødig tøft, og den er vanskelig å bli kvitt.
Et interessant spørsmål er jo hvor mye volum man egentlig må trene. Jeg er vel ikke den eneste småfeite amatøren som har erfart at sweetspot på sykkel fungerer svært bra for å komme raskt i for meg helt brukbar form. Eliten har jo drevet med terskeltrening i løping lenge, særlig her i Norge, noe som vel på mange måter minner om Sweetspot og med watt er det mye lettere å styre intensiteten og ha et bevisst forhold til terskel også i terrenget. Man trenger selvsagt langturer for å ikke bli skremt av distansen, men jeg tipper hverdagsmosjonisten helt fint kan klare trene seg opp til ultraform med i hovedsak å trene litt under og rundt terskel.
Min påstand er at du trenger lite, relativt sett. Særlig om du har annen trening i bunn, som nevnt.
Fokus på langtur i rolig tempo for å bygge stamina og å tåle distansen er viktig, også fra skadeståsted. Det er mange ultraløpere som aldri løper en eneste intervall, ikke engang langintervall, selvsagt avhengig av ambisjonsnivået. Men det er noe av det som er bra med ultramiljøet, de har klart å holde på dette at å fullføre trumfer tiden en har brukt. Å komme igjennom er en prestasjon i seg selv.
Nå har jeg som nevnt gjort noen slike løp tidligere, det begynner å bli noen år siden, men jeg leker med tanken om å entre den arenaen igjen i år. Fra å ligge på 12-15 timer på sykkelsetet/uke nå, ville jeg gjort dette enkelt med en til to løpeturer i uka. En tur på ca timen, og en langtur på 2-3 timer. På det grunnlaget mener jeg at jeg skulle klart å gjennomfør ultraløp opptil 50 miles om jeg får til dette i 4-6 måneder før selve løpet, helt uten ambisjoner om noen gode plasseringer. Turene vil da legges opp i omtrent samme terreng som løpet skal være, akkurat det er viktig.
Fokus på langtur i rolig tempo for å bygge stamina og å tåle distansen er viktig, også fra skadeståsted. Det er mange ultraløpere som aldri løper en eneste intervall, ikke engang langintervall, selvsagt avhengig av ambisjonsnivået. Men det er noe av det som er bra med ultramiljøet, de har klart å holde på dette at å fullføre trumfer tiden en har brukt. Å komme igjennom er en prestasjon i seg selv.
Dette siste er jo veldig bra og veldig ulikt sykkelmiljøet. Er vel nesten bare Birken og et par andre turritt det er noe særlig antall deltakere som stiller kun for å gjennomføre.
Sitat: eOpseth
Nå har jeg som nevnt gjort noen slike løp tidligere, det begynner å bli noen år siden, men jeg leker med tanken om å entre den arenaen igjen i år. Fra å ligge på 12-15 timer på sykkelsetet/uke nå, ville jeg gjort dette enkelt med en til to løpeturer i uka. En tur på ca timen, og en langtur på 2-3 timer. På det grunnlaget mener jeg at jeg skulle klart å gjennomfør ultraløp opptil 50 miles om jeg får til dette i 4-6 måneder før selve løpet, helt uten ambisjoner om noen gode plasseringer. Turene vil da legges opp i omtrent samme terreng som løpet skal være, akkurat det er viktig.
[/quote]
Er vel omtrent sånn jeg trener også. Akkurat nå vanskelig å få trent i terrenget, men det kommer seg om snøen smelter eller det fryser til igjen. På tredemølla synes jeg det er litt kjedelig å løpe uten intervaller som avbrekk og har foreløpig ikke klart å løpe lenger enn to timer.
Har siden i høst trent mye langintervall på mølle/rulle, 2x20min, 3x10min, 4x8min, 5x6min ol, og opplever at det koster lite å ligge i moderat fart. Men det er et glasstak som hindrer meg i å få opp farta når jeg skal akselerere.
Løsninga mi var å legge inn noe 3x10min 45/15 på mølla. Det har en såpass stor effekt at jeg lurer på om det blir piggsko på Far nå når våren kommer slik at en får øvd på 200metere på bana.
Erfaring nr2 Snakka med et utøver i Team Trøndelag (regionlag friidrett) som sa at de trente legg i apparat med 4x6rep med overraskende tunge vekter. En skulle ha samla bein konsentrisk (opp), for så å legge tyngde på en fot og la seg gli ned eksentrisk.
Det å ta tåhev mens en pusser tenna er ikke tungt nok.
Synes jeg har dårlig framgang om dagen. Totalt har trening i vinter vært bra, to litt slappe uker i februar og corona i januar, men de fleste ukene har vært greie.
Løp 100 km totalt uka før påske + litt sykling. Stort sett veldig rolig. I påsken ble det kun fem timer sykling og 10 km løping. På tirsdag løp jeg 26km på asfalt og det gikk etter hvert fryktelig sakte. Pulsen var helt grei, men beina ble sure og treige etter hvert. Føler ikke jeg har noe særlig framgang når jeg prøver løpe "fort" heller. Trener fortsatt til listefyll på Romeriksåsen på langs.
Usikker på hva jeg skal gjøre. Har dårlige erfaringer med å "hvile meg i form"
Eneste trøsten akkurat nå er at det går ganske mye fortere når jeg sykler sti.
Hei Første gang på dette forum. Jeg er hobby syklist og hobby jogger. Lurer litt på noe ang løping. Mitt første løp noen gang nå fk lørdag. Ca 8.5 km og ganske så flatt. Jeg har kun løpt rolige langturer fra halvmaraton og opp til 60 km siden jeg startet å løpe for 4 år siden. Aldri fortere en 6:30 per km. Men jeg er fornøyd. For noen måneder siden fant jeg ut at mye langløping ikke er bærekraftig for meg. Tåler ikke det så veldig desverre. Så da tenkte jeg å konvertere til kortløping. Dvs under halvmaraton. Så de siste mnd har jeg prøvd å få fart på kroppen med intervaller med mer. Ikke helt enkelt. Men jeg synes jeg har gjort en eventyrlig framgang. Meg om det. Uansett 8.5 km til helga. Jeg har løpt den løypa 2 ganger. Første gang for 2 uker siden. Snittfart 4:51 min,km. Andre gang 4:35 min,km. Så jeg har lurt litt på om dette er bare å ha en superdag, flaks eller feil på min gps. Men jeg hadde tenkt å løpe på jevne 4:30 per km på Lørdag. Jeg trener så å si alltid alene. Så hvordan det blir sammen med 150 andre vet jeg ikke. Tips og råd den siste dagen tas imot. Lasse
Nå har jeg innvestert i nye asfalt sko og kjøpte inn New Balance Freshfoam X1080 som skulle være myke og fine, men der ble jeg skuffet. Mine gamle og slitte Hoka Speedgoat har jo mykere såle Andre som har erfaring med disse NB skoene ?
Hei Første gang på dette forum. Jeg er hobby syklist og hobby jogger. Lurer litt på noe ang løping. Mitt første løp noen gang nå fk lørdag. Ca 8.5 km og ganske så flatt. Jeg har kun løpt rolige langturer fra halvmaraton og opp til 60 km siden jeg startet å løpe for 4 år siden. Aldri fortere en 6:30 per km. Men jeg er fornøyd. For noen måneder siden fant jeg ut at mye langløping ikke er bærekraftig for meg. Tåler ikke det så veldig desverre. Så da tenkte jeg å konvertere til kortløping. Dvs under halvmaraton. Så de siste mnd har jeg prøvd å få fart på kroppen med intervaller med mer. Ikke helt enkelt. Men jeg synes jeg har gjort en eventyrlig framgang. Meg om det. Uansett 8.5 km til helga. Jeg har løpt den løypa 2 ganger. Første gang for 2 uker siden. Snittfart 4:51 min,km. Andre gang 4:35 min,km. Så jeg har lurt litt på om dette er bare å ha en superdag, flaks eller feil på min gps. Men jeg hadde tenkt å løpe på jevne 4:30 per km på Lørdag. Jeg trener så å si alltid alene. Så hvordan det blir sammen med 150 andre vet jeg ikke. Tips og råd den siste dagen tas imot. Lasse
Du kommer til å løpe betydelig raskere på løpet enn du har gjort på trening. Hvor fort vil tiden vise. Bare vær obs på farta første km, for da blir det gjerne mye adrenalin og hodemist.
Eget løp: Spontan påmelding og dårlige forberedelser. Løp likevel bra fram til stipartiet med mot Fossum, så løp jeg for fort og måtte betale for det resten av turen. Må øve på å veksle mellom å løpe og gå.
Arrangementet er helt supert og folk er utrolig hyggelige. En helt annen opplevelse enn sykkelritt.
Arrangementet er helt supert og folk er utrolig hyggelige. En helt annen opplevelse enn sykkelritt.
31 km her. Fordi det passet inn i treningsprogrammet mitt til Romeriksåsen på langs om noen uker. Etter treningsplanen skulle de siste km etter Lysaker elva løpes i tempofart og det hadde jeg faktisk overskudd til. Veldig tilfredsstillende. Gikk i de bratteste motbakkene og de første 2,5km kilometrene som var i motbakke, så var jeg så heldig å løpe sammen med en fra sykkelklubben og siden vi hadde mye å snakke om, så gikk hele denne bakken i pratetempo. Godt for beina
Jeg må sil meg enig i den gode stemningen og forskjellen i opplevelsen fra sykkelritt.
Sterk innsats @Juffe. Var mange som tok meg igjen på slutten som nok er i dårligere form enn meg, men flinkere til å disponere. Skal også løpe RPL og skal bruke litt tid på skovalg og drikkesystem neste ukene.
For min del tenler jeg at jeg er ferdig med sykkelritt hvor folk roper "fløtt deg" og er sure. På ecotrail var det tommel opp fra alle som passerte eller ble passert pg god stemning hele veien. Hadde egentlig tenkt løpe 10km over sommeren, men tror jeg må finne en høst-ultra i stedet. Kanskje en backyard?
Ja, en høst-ultra kan bli nok et mål. Kanskje til og med selge billetten til Birken? Jeg løp med vanlige sko i går etter tips fra en venn. Det var jeg glad jeg gjorde da vi kom ut på asfalten, men jeg tror det blir terrengsko på RPL. Jeg vurderer å tape deler av føttene siden det skal være en del myr som skal forseres. Har du løp RPL før @lardsdx??
Nei, ikke løpt. Aldri løpt noe mer enn 40 km før i går. Er spent på terrenget i RPL, veldig uklart for meg hvordan terrenget er i forhold til Østmarka og Nordmarka. Tror kanskje beste skovalg er terrengsko med 5mm drop og ok demping, men det har jeg ikke. Har jo styrken min på sti og sliter på grusen, særlig nedover.Skal teste en tur med nulldrop terrengsko med 2 mil sti og en mil grus , så får vi se.
Bare å gi f.... i Birken nå. Hadde tenkt sykle UB, men ettet de endret datoen gadd jeg ikke. Tror det blir Furusjøen rundt (løpet) og en backyard i oktoberish. Og eco 80 neste år.
Jeg snubla og falt for en uke siden og nå har jeg ødem i legg og kne. Trykker jeg på leggen setter fingeren min igjen et spor og knipser jeg på kneet, så skvalper det. Mye som tyder på at jeg må droppe Romeriksåsen på langs ja. Kjip, siden det har vært treningsmålet siden jeg fikk påvist MS tidligere i vinter.
Er det noen som har noen tips? Jeg sendt mail og spurt om det er mulig å flytte påmeldingen min til neste år. Men går ikke det, så har jeg jo lyst til å prøve meg i år og se hvordan det går.
Det har vært fullbooket i lang tid, men det var mulig å selge og kjøpe plasser frem til og med 22.6. Jeg var så heldig å fikk flyttet plassen min til neste år siden datoen var passert. Legen har dessuten drenert kneet og støttet valget om å utsette deltagelsen.
Løp ganske langt på fredag. Eller, langt og langt, men benene var hvertfall i aktivitet i åtte timer.
Hatt gode bein etterpå.
Nå får jeg små stikkende smerter på bakre sidedel av helen. Hvor bekymret bør jeg være? Må jeg droppe å løpe?
Hvis det er i feste for akilles senen så hadde jeg vært litt forsiktig, åtte timer løping er langt - regner med mer enn åtte mil når du sier løping og ikke jogging.
Må og må, hvis du ønsker å løpe en konkuranse og kan ta smerten etterpå så er det vel bare å gønne på
Løp ganske langt på fredag. Eller, langt og langt, men benene var hvertfall i aktivitet i åtte timer.
Hatt gode bein etterpå.
Nå får jeg små stikkende smerter på bakre sidedel av helen. Hvor bekymret bør jeg være? Må jeg droppe å løpe?
Hvor langt løp du? Jeg løp 60km for over en uke siden og hadde første løpetur forrige torsdag. Det kjentes helt greit. Jeg tror du kan ha godt av å vente noen dager med å løpe. Om smertene ikke gir seg, så kan du jo høre med en med fagbrev på kropp. Minst.
Knesmertene jeg hadde i flere år utartet seg sånn at det var ganske vondt når jeg hadde et treningsopphold, men at det gikk greit når jeg var i kontinuerlig aktivitet. Da jeg fikk covid i januar ble det en periode uten trening og det var vanskelig å komme i gang igjen. Ringte til legen for å bestille en ny time for diagnostikk, og da fikk jeg vite at hun hadde glemt å fortelle meg om resultatene fra MR at jeg hadde en ruptur i menisken. På vei til legetimen for videre diagnostikk var jeg litt dårlig til beins, det var glatt, og jeg klarte å tryne på isen og brakk beinet... Viste seg at jeg måtte operere kneet i tillegg.
Så da ble det først tre måneder på krykker og egentlig tre måneder til der det ikke funka å løpe no særlig. I august stakk jeg på friidrettsbanen og testa en kontrollert 3000 (på impuls midt på natta med jetlag og lite mat og helt elendig oppladning). Kom inn på 11:53 og ble litt optimist igjen, men så ble jeg for ivrig og klarte å pådra meg beinhinnebetennelse... Satser på å komme tilbake i oktober, og tror jeg kan klare rundt 11 på 3000 her og nå. Har ikke gitt opp pers i 2022 helt (10:18), men da skal ting virkelig gå på skinner. #breaking10
Stikkesmertene forsvant ved skobytte. Etter hvert har jeg kunnet løpe igjen på terrengskoene (Inov nulldroppssko) som gav ubehag. Etter en uke med litt lite løping skulle jeg ha langtur på fredag. Hadde løpt et par timer i skogen dagen før uten å merke noe ubehag, mye opp og ned i lavt tempo. La på vei oppover Akerselven i Hoka One One X og fikk de samme stikksmertene da jeg kom til Nydalen. Avbrøt, etter ca. 12km.
Det er jo fint mulig og egentlig uproblematisk å løpe med disse smertene, men jeg har en følelse av at det ikke er så lurt. Har ikke løpt på tre dager nå, bare trent styrke.
Bør jeg finne fram sykkelen igjen? Begynne å strikke?
Stikkesmertene forsvant ved skobytte. Etter hvert har jeg kunnet løpe igjen på terrengskoene (Inov nulldroppssko) som gav ubehag. Etter en uke med litt lite løping skulle jeg ha langtur på fredag. Hadde løpt et par timer i skogen dagen før uten å merke noe ubehag, mye opp og ned i lavt tempo. La på vei oppover Akerselven i Hoka One One X og fikk de samme stikksmertene da jeg kom til Nydalen. Avbrøt, etter ca. 12km.
Det er jo fint mulig og egentlig uproblematisk å løpe med disse smertene, men jeg har en følelse av at det ikke er så lurt. Har ikke løpt på tre dager nå, bare trent styrke.
Bør jeg finne fram sykkelen igjen? Begynne å strikke?
Dette kan jeg masse om. Bare å ringe en fysio med en gang. Drit i refusjonsmulighet, bare få tak i en som kan løpeskader og ikke bare er all inn på NAV-lidelser.
En god fysio tar en prat med deg om hvordan du kan lese smerter. I tillegg så får du mange superspesifikke styrkeøvelser som vil hjelpe deg over tid. Det kan være at du har en gryende akilles, eller så er det no' anna moro. Du vil få svar på dette.
Ikke tren med smerter. Annet enn når du skal trene heavy slow styrketrening for å styrke sener etc.
Løp 10 km på bane i går for første gang i mitt liv. Selvfølgelig en seig terskeløkt dette. Puls på sone 4-5 fra start til slutt. Men bane løping generelt.25 runder i ring er bra kjedsomt.
Spørsmålet: Er det generelt raskere fra A til Å ute langs veg enn på bane?
Jeg har ignorert rådene her og fortsatt å løpe, men kun annenhver dag og relativt korte distanser. Det har hjulpet litt, men det ville vel være å ljuge å si at smertene er borte.
Lurer nesten på om jeg får finne fram sykkelen en periode. Angrer litt på at jeg solgte rulla nå.
Løp 10 km på bane i går for første gang i mitt liv. Selvfølgelig en seig terskeløkt dette. Puls på sone 4-5 fra start til slutt. Men bane løping generelt.25 runder i ring er bra kjedsomt.
På bane måles avstanden 30 cm fra lista i bane 1 (20 cm i bane 2-8). Pga dette løper du ikke lengre enn 10000 meter på 25 runder om du løper langs lista. Ute kan du derimot risikere å løpe lengre siden det er vanskeligere å holde optimal linje. I tillegg er det helt flatt og banedekket er i utgangspunktet bedre å løpe på, men supersko gjør at det blir mindre forskjell nå enn før. Om du hører podcasten "I det lange løp" nevnes det at noen (Canova) mener det kan være raskere på gate enn bane pga færre svinger. Personlig foretrekker jeg bane fordi det er enklere å bedømme hvor langt det er igjen og fordele kreftene.
Jeg har ignorert rådene her og fortsatt å løpe, men kun annenhver dag og relativt korte distanser. Det har hjulpet litt, men det ville vel være å ljuge å si at smertene er borte.
Lurer nesten på om jeg får finne fram sykkelen en periode. Angrer litt på at jeg solgte rulla nå.
Kjipt. Når jeg får div smerter prøver jeg alltid å holde treninga litt igang med det samme, men dersom det ikke gir seg ender jeg ofte opp med å ta helt treningsfri. Nå i høst har jeg hatt beinhinnebetennelse som følge av ei baneøkt (spesielt i venstre legg som jeg brakk i vinter). Prøvde å trene rolig i august, men endte opp med å ta helt fri noen uker i slutten av september. Nå er jeg bra igjen.
Når jeg får div smerter prøver jeg alltid å holde treninga litt igang med det samme, men dersom det ikke gir seg ender jeg ofte opp med å ta helt treningsfri. Nå i høst har jeg hatt beinhinnebetennelse som følge av ei baneøkt (spesielt i venstre legg som jeg brakk i vinter). Prøvde å trene rolig i august, men endte opp med å ta helt fri noen uker i slutten av september. Nå er jeg bra igjen.
Dropper du trening helt, eller mener du at du dropper løping?
Jeg har ganske høy fotbue og følgelig er det nok en miks av flere klassiske plager, en akilles som er litt trykkøm, og litt knær som lugger i blant.
Mye kan nok avhjelpes med bedre støtte. Noen som har tips? Jeg har ganske bred fot så jeg bruker den bredeste modellen hos Inov-8 til de fleste av skoene mine.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Dropper du trening helt, eller mener du at du dropper løping?
Nei, altså, jeg har alltid flere treningsprosjekter gående simultant, så det blir aldri helt treningsfri Nå i høst holder jeg på med Power clean + push press, pluss at jeg hadde et ro-prosjekt gående i sommer som jeg fortsatt holder litt på med. I tillegg har jeg gått litt på rulleski for gøy... Men siden det liksom er løp jeg har lyst å bli bedre i, så kaller jeg det treningsfri når jeg ikke får løpt. Hva som er best av å ta helt treningsfri vs alternativ trening tror jeg kan være litt situasjonsavhengig. Dersom grunnen til at man får en overbelastning er at totalbelastningen på organismen blir for stor, tror jeg det er best å ta helt treningsfri for å hente seg inn. Ihvertfall ikke gjøre noe mer enn lystbetont trening. Men ikke for lenge selvsagt, etter max noen uker må man starte forsiktig igjen. Om det bare er et uhell eller lokal overbelastning, tror jeg det er best å trene alternativt.
Jeg har ganske høy fotbue og følgelig er det nok en miks av flere klassiske plager, en akilles som er litt trykkøm, og litt knær som lugger i blant.
Mye kan nok avhjelpes med bedre støtte. Noen som har tips? Jeg har ganske bred fot så jeg bruker den bredeste modellen hos Inov-8 til de fleste av skoene mine.
Jeg har ikke noe konkret såletips, men jeg har tro på at kroppen er tilpasningsdyktig dersom den ikke blir overbelasta. Derfor tror jeg man fint kan holde seg skadefri med suboptimalt fottøy om man bare er tålmodig. Jeg har også superbrede føtter, men er heldigvis ikke plaga av gnagsår, og kjøper dermed sko som er 2-3 nummer for store i lengderetning. Av og til blir det bomkjøp, men så lenge de ikke klemmer sidelengs pleier det å gå bra
Kan høres ut som sko med noe mer dropp er noe du bør undersøke. Når det gjelder såler for løping, hadde jeg gått innom Løplabbet, også for sko når du er plageutsatt egentlig.
På bane måles avstanden 30 cm fra lista i bane 1 (20 cm i bane 2-8). Pga dette løper du ikke lengre enn 10000 meter på 25 runder om du løper langs lista. Ute kan du derimot risikere å løpe lengre siden det er vanskeligere å holde optimal linje. I tillegg er det helt flatt og banedekket er i utgangspunktet bedre å løpe på, men supersko gjør at det blir mindre forskjell nå enn før. Om du hører podcasten "I det lange løp" nevnes det at noen (Canova) mener det kan være raskere på gate enn bane pga færre svinger. Personlig foretrekker jeg bane fordi det er enklere å bedømme hvor langt det er igjen og fordele kreftene.
Det er hovedsaklig skoreglene som gjør at det nå kan være en fordel å løpe på gate (40mm på gate vs 25 mm på bane).
Jeg har ødelagte akilleser fra min banekarriere (comeback etter flere år av er skumle greier). Har småjogget med sko med høyt dropp (hovedsaklig Mizuno) med varierende hell. Har nå etter ca 20år uløpbar bygget meg opp til å kunne løpe ved å bruke sko med markant rocker, type Asics Glideride. Ankelen deaktiveres godt. Akilles takler det bra, og her snakker vi akilleser som er laaangt over litt trykkømme.
Såvidt jeg har skjønt er innleggssåler mindre aktuelt enn før, men nå denne uka er ny episode av Løpeskopodden ute der det er tema, så kanskje verdt en lytt? (jeg har ikke fått hørt den selv ennå)
Virker som det er flere folk med erfaing på både løping og skader her, så prøver meg:
Tok opp løping etter mange års 'mindre fast fysisk aktivitet'. Det gikk greit første ~året, men etter en tid utviklet jeg en smerte bak høyre kne (mener det bare er høyre jeg har opplevd det i men tørr ikke si det helt sikkert). Det er en stikkende smerte, akkurat som en scene blir stram/for kort. Så fort jeg slutter å løpe og bare går, forsvinner smerten. Kommer aldri tilbake før jeg ev starter å løpe igjen. Etter 1-2min gåing kan jeg løpe 50m-1km uten å føle smerten igjen, men den kommer alltid snikende tilbake på et tidspunkt.
Dette har nå vart i over ett år og gjør at jeg ikke løper like ofte, som er veldig kjedelig.
Sykling er null problem, hadde en tur på 80km i nordmarka f.eks - merker aldri noe til den samme smerten.
Løper som regel 6-10km, ser forrige tur på 6km så brukte jeg 35min. Så ikke noe veldig lange turer eller veldig raskt temo, bare det jeg vil kalle normal jogge-trenings-tempo.
Snakket med en kiropraktor som tipset meg om å løpe med raskere tempo og kortere distanse (ned fra 10km til 5-6km f.eks), da jeg nevnte at jeg som regel løp med Sjefen(TM) som gjerne løper saktere men lengre enn det jeg er vant til. Det å øke tempoet skulle visst aktivere flere muskler og spesielt rompa, som endre noe av belastningen. Har forsøkt det 4-5 ganger nå men smerten kommer fremdeles.
På grunn av en litt knotete bo/pendle/barnehage-situasjon har fruen funnet ut at vi bør kjøpe en tredemølle.
Hun er lett og løper ikke langt, men ganske fort. Jeg løpet helst ute, og har ellers tilgang på gode møller på jobben. Med andre ord er verken kvalitetsbehov eller betalingsvilje skyhøyt.
Har folket noen generelle tips til do’s and don’ts, eller spesifikke tips til møller? Ser for meg en øvre grense på ca 20K
På grunn av en litt knotete bo/pendle/barnehage-situasjon har fruen funnet ut at vi bør kjøpe en tredemølle.
Hun er lett og løper ikke langt, men ganske fort. Jeg løpet helst ute, og har ellers tilgang på gode møller på jobben. Med andre ord er verken kvalitetsbehov eller betalingsvilje skyhøyt.
Har folket noen generelle tips til do’s and don’ts, eller spesifikke tips til møller? Ser for meg en øvre grense på ca 20K
Fornøyd med Sole F65 selv. Ser at den litt mindre modellen F63 nå er priset rett under 20´ https://treningspartner.no/sole/tredemolle-sole-f63 Tror det i prinsipp er den samme mølla men litt smalere løpebånd. Kommer jo såklart an på hva ganske fort betyr - denne har 20km/t som maks fart
/Atle
Vet ikke helt hvor mye du tenker å flytte på dem, men F85 har i alle fall en trillefunksjon når man har løftet opp beltet. Ut over det så går det an å ta av "konsolldelen" fra "beltedelen" ved transport, og sikkert også å demontere den ytterligere. Bare greit å være obs på at den veier godt over 100 kilo, og mesteparten av vekten ligger i selve løpedelen, så det er begrenset hvor "flyttbar" den er utover når du setter den på plass i rommet der den skal stå.
Støy? Antar at de ikke skiller seg ut negativt? Alle møller bråker, orker bare ikke mer bråk en nødvendig
De skiller seg absolutt ikke negativt ut men F65 som jeg har er jo ikke like robust og stille som en studiomølle i god stand. Gulvet er nok også ganske avgjørende for hvor mye/lite støy det blir.
/Atle
Dersom farten ofte er høy, så er "lette" møller ikke nødvendigvis det du vil ha. De kan føles litt skranglete, så jeg ville siktet for noe som er solid nok og som faktisk tåler høy fart. Du vil også få det igjen på løpsfølelse.
Mtp fart er 18 minimumskravet, men 20 er nok bedre.
Vet ikke om det samme kan sies om Sole-møller, men på min Sportsmaster-mølle må oppgitt toppfart taes med en liten klype salt. Den er oppgitt til å skulle klare 22 km/t, men reelt sliter den med å komme noe særlig over 20 (jeg har en Runn-sensor som viser møllas faktiske fart, den viser sjelden mer enn 20,5 selv om mølla er innstilt på 22). Basert på den erfaringen bør du minimum se etter noe med 20 som oppgitt toppfart (men jeg er åpen for at andre merker/modeller har mer konservativt oppgitt toppfart).
Må innrømme at det er sjelden jeg jogger i 20km/t :-o men det er vesentlig mindre differanse mellom min mølle og Runn ved 12-15 km/t der jeg mest beveger meg. Jeg skal gjøre en 20km/t test etterpå...men det blir korte drag ja
/Atle
Mtp fart er 18 minimumskravet, men 20 er nok bedre.
Vet ikke om det samme kan sies om Sole-møller, men på min Sportsmaster-mølle må oppgitt toppfart taes med en liten klype salt. Den er oppgitt til å skulle klare 22 km/t, men reelt sliter den med å komme noe særlig over 20 (jeg har en Runn-sensor som viser møllas faktiske fart, den viser sjelden mer enn 20,5 selv om mølla er innstilt på 22). Basert på den erfaringen bør du minimum se etter noe med 20 som oppgitt toppfart (men jeg er åpen for at andre merker/modeller har mer konservativt oppgitt toppfart).
Interessant! Hvilken modell er det du har? Hadde vært artig å teste F85en der også, men tror kanskje ikke jeg skal prøve meg på så høy hastighet helt enda....
Da er en enkel test gjort med Sole F65 og MPE Runn. Jeg visste fra før at det var minimale forskjell på de hastighetene jeg vanligvis løper. Testen viser at det også gjelder på møllas maks hastighet som er 20km/t. Testen gjorde jeg ved å sende fart direkte fra mølla til Zwift via blåtann og med Ant+ fra Runn til klokka.
Redigert av Natier; 28/10/202219:25.
/Atle
Interessant! Hvilken modell er det du har? Hadde vært artig å teste F85en der også, men tror kanskje ikke jeg skal prøve meg på så høy hastighet helt enda....
Sportsmaster T300. Skal sies at avviket mellom innstilt og reell hastighet er neglisjerbart opp til ca 17-18 km/t.
Sitat: Natier
Da er en enkel test gjort med Sole F65 og MPE Runn.
Litt raptus på 5:27 og 3:20 av en eller annen grunn, ellers er dette godt innenfor forventet variasjon. Den ser ikke ut til å ha problem med 20 km/t i hvertfall løp du på mølla mens du målte, eller gikk den på "tomgang"?
Litt raptus på 5:27 og 3:20 av en eller annen grunn, ellers er dette godt innenfor forventet variasjon. Den ser ikke ut til å ha problem med 20 km/t i hvertfall løp du på mølla mens du målte, eller gikk den på "tomgang"?
Løp på mølla og holdt de målte hastighetene et par minutter av gangen. Bortsett fra 3:20 og 3:00 som ble mere 30ish sekunder.
Når man prøver seg på noen 3:00 drag skjønner man hvor latterlig tullefort 2 timer på maraton er🫣
/Atle
Ikke løpt selv, men vurderer veldig i år da venner rapporterer, og fremsnakker, god stemning, bra med harer og veldig flat fin løype. Mulig noe vindutsatt, men det kommer vel med flate løype.
Jeg løp den heller ikke i fjor, men er snart på påmeldingslista selv. Regner med at det er god løpsstemning før og etter start, og eventuelt i et felt. Regner ikke med at det er mye publikum langs løypa som skaper stemning. Har vært mange løpere de siste åra som har søkt seg til spesielt raske løyper som Hytteplanmila, Perseløp og Drammen 10K. Antar at dette også er et løp som kan trekke bra med løpere. Fint tidspunkt med en HM synes jeg.
Det er en mulighet. Jeg kjører gjerne en 3x2000 meter med 2 minutt mellom i halvmaratonfart 5-6 dager før. Er det "beintøft" så bør du vurdere farten.
4x4 km er en ganske stor økt i min bok på halvmaratonfart, den vil jeg i så fall gjort unna i god tid før selve løpet, les et par uke før (minst).
Ta økta i samme sko du skal konkurrere i.
Redigert av eOpseth; 10/04/202316:34.
Enig med forrige taler om økt for rett pacing. Utgangspunktet ditt har også noe å si. Har du løpt distansen før? Hvor godt trent er du for lengre distanser? Hvis du har løpt mye intervaller og ikke kontinuerlig ville jeg løpt en 10 km noen uker før, litt progressivt, men allikevel god utgangsfart. Dette kan gi deg en formening om 10 km-fart, bruk en kalkulator for å anslå HM-tid.
Så lenge formålet er å finne rett hastighet ville jeg fremdeles holdt meg til 3x2000 dersom du gjør det nærme selve løpet.
Et alternativ er jo å løpe de litt progressivt også, og med Drammen i bakhodet dersom du løp den noe i nærheten av all out, ville jeg kjørt første drag 15 sek/km saktere. Føles det lett kjør de to siste ca 5-10 sek/km raskere, men du er da nærme 10k-farten din, men med litt ultrabakgrunn kan forskjellen være liten.
Og så lenge distansen ikke er et tema, så burde du også ha alle muligheter til en fin negativ split.
Her er ChatGPT sitt forslag til en økt ca. 14 dager før halvmaraton:
Oppvarming: 10-15 minutter rolig løping Intervall: 4 km i halvmaraton tempo + 10-15 sekunder per kilometer Pause: 2-3 minutter lett jogg eller gange Intervall: 3 km i halvmaraton tempo - 5-10 sekunder per kilometer Pause: 2-3 minutter lett jogg eller gange Intervall: 2 km i halvmaraton tempo - 5-10 sekunder per kilometer Pause: 2-3 minutter lett jogg eller gange Intervall: 1 km i halvmaraton tempo - 5-10 sekunder per kilometer Nedjogg: 10-15 minutter rolig løping
(Har testet sparring med chatgpt for å lage treningsplaner en stund nå og det gir overraskende gode svar.)
Noen som har løpt Grue halvmaraton? Er det bra stemning?
Ja, jeg løp der i fjor, og det var overraskende bra med entusiastiske tilskuere til å være midt ute på prærien
Veldig rask løype,. men kan være vindutsatt. 4 runder a ca 5 km pluss en slak nedoverbakke til mål. Tiden min i fjor holdt til førsteplass på Kondistatistikken for M60 i fjor
Veldig rask løype,. men kan være vindutsatt. 4 runder a ca 5 km pluss en slak nedoverbakke til mål.
Det er vel to runder? Ser slik ut på Strava-aktiviteten din også?
Ser de reklamerer for 15 hm på løypa nå, mot Berlins 29. Så det er bare å «Stram skoan» !
Ser de reklamerer for 15 hm på løypa nå, mot Berlins 29. Så det er bare å «Stram skoan» !
Ja, det er ikke løypa det skal stå på. Jeg må melde pass i år. Løp Sentrumsløpet i går, med tungpust (var ikke sikker på om jeg kunne fullføre som annet enn rolig langtur i starten på oppvarmingen), og skulle ha en rolig restitusjonsøkt i dag. Den måtte jeg avbryte etter 3,5 km da jeg pustet som en hval med knapt over 100 i puls. Bestiller legetime i stedet.
Skadet selv så blir å stå over. Hadde nok kommet meg gjennom til en ok tid, men kostnaden i etterkant blir antagelig for stor. Kjipt, men det kommer flere fine løp jeg er påmeldt fremover.
Tenker på halvmaraton til høsten, fem måneder for å omstille fra sykling til løping. Underlaget er 'snilt', men det er noe bratt (delvis fellesløype med Grenserittet). Har 1.45 på Birken fra 8 år siden, og har egentlig lyst til å se om jeg klarer å komme inn på 1.35 (må ta halvminutt per kilometer for å komme ned mot 4:30 /km). Noen som har løpt begge og har noen formening om hvor mye lettere (om løypa er lettere) Dilten er?
Oppladning blir sikkert klabb og babb siden jeg hater å trene. Tenker bare på gradvis økning av avstand opp mot ca. 17-18 km og noen turer i trappa. Gradvis blir det ca. 2,5 km økning per måned, noe som bør være helt uproblematisk. Før Birken var jeg opp i ca. 16k etter 2-3 måneder. Og om det passer en 10k og et bakkeløp i ukene før.
Har du forsøkt Garmin PacePro? Jeg synes den kan hjelpe litt når jeg løper lengre turer alene. Viktig å ha edruelig Pacing Strategy.
Erstatter klart ikke motivasjonen av å henge på ryggen til en konkurrent/løpepartner som er bittelitt bedre trent.
Har bare bedrevet skrivebordstesting av PacePro. Jeg tror også det er mulig å programmere en tilsvarende type økt med stryd. Men er helt ærlig talt usikker på hvor mye det hjelper. Jeg er flink til å yte riktig på intervaller, men harde langturer er et annet game. Løper stort sett langtur når andre folk er på jobb eller med familie og har heller ikke noen i min omgangskrets som både er raskere enn meg og samtidig har kapasitet til å løpe langt.
Jeg løp på Grue i dag. Skikkelig surt vær, 1 grad og snødrev. Rundt 15 km begynte det å legge seg litt slik at det noe ble glatt, men det gikk over. Det var lite vind og været gikk nok ikke utover prestasjonene. Fin løype, bra felt, særlig rundt fartsholderne ble det bra grupper. Veldig bra med drikkestasjoner og andre fasiliteter, greit med aktivt publikum i snøværet og. Anbefaler løpet hvis noen vil ha en rask halvmaraton på denne tida neste år, forhåpentligvis i litt triveligere vær!
Selv klarte jeg å holde meg til planlagt åpningsfart (midt mellom to store fartsholdergrupper) første 10 og kunne øke derfra og inn mens jeg plukket opp de som falt av fra 1.25-gruppa. God følelse med negativ splitt og god disponering (selv om jeg kan kanskje kunne ha gått med gruppa foran).
Siden det ikke ble Grue hm prøver vi med sommernattsløpet. Er vel ikke fartsholdere her, dessverre. Hvor lite tapering kan jeg slippe unna med og fortsatt ha OK bein på start? Siden ecotrail har jeg prøvd ligge på 50km i uka+2-3 timer stisykling. Har ikke lyst til å slippe meg så mye ned, føler sånne hvileperioder fucker litt med både hode og kropp.
Siden det ikke ble Grue hm prøver vi med sommernattsløpet. Er vel ikke fartsholdere her, dessverre. Hvor lite tapering kan jeg slippe unna med og fortsatt ha OK bein på start? Siden ecotrail har jeg prøvd ligge på 50km i uka+2-3 timer stisykling. Har ikke lyst til å slippe meg så mye ned, føler sånne hvileperioder fucker litt med både hode og kropp.
Er vel individuelt. Hvis du føler at hodet blir fucka hvis du slipper for mye opp, så gjør du ikke det. Men, det vanligste er vel å gå ned på mengde, men beholde kvalitet, dog litt kortere kvalitetsøkter.
Veldig individuelt, men jeg forsøker å gjøre dette veldig enkelt:
- dropper langturen helgen før løp, og erstatter den med 1 times løpetur, evnt. sykkel. - stort sett rolig timesøkter gjennom hele uka (sykkel og løp kombinert, men løper ikke to dager etterhverandre) med unntak av følgende to økter - 4-5 dager før kjører 2-3x2000/7 min med 2 min pause i halvmaraton fart ca. - dagen før helt kort vekkeøkt på 15 min med noen stigningsløp.
I sum er da mengde dratt ned 30-40 %, 2 intervalløkter er byttet til en litt kortere.
Gjør omtrent det samme for sykkelritt også forøvrig.
Redigert av eOpseth; 05/06/202307:59.
Takk for innspill. Kjører langturene mine onsdager. Liker ikke å trene for strukturert, men kjører en intervall og en langtur i uka. Hva med1 helt tentativt noe sånn som dette fram til HM?
Mandag:10-20km rolig. Tirsdag: Intervaller, typ lange på terskel. Onsdag (denne uka): Langtur i skogen, rolig (ultraløptempo). Torsdag: Rolig restitusjon, løp. Fredag: Styrke Lørdag: Sykkeltur type bamsemumstempo Søndag: Hviledag / tur i marka / kajakk e.l.
Mandag: 10km rolilg Tirsdag: 2-3x2000m (tar nok litt mer enn syv minutter per drag :)) Onsdag: Sykkeltur type bamsemumstempo Torsdag: Lett styrke i tuftepark, løpe 3-4 km veldig rolig. Fredag: Kort vekkeøkt Lørdag: Halvmaraton
Vanskelig å vurdere når man ikke har helheten fra ukene før, men generelt forsøker jeg å fordele muskulær belastning litt mer for de jeg følger opp. Første uka her er det løping 4 dager på rad og så 3 dager uten løping. Det kan forsåvidt være bra hvis formålet kun er å avlaste tunge bein, men generelt ville jeg fordelt ukeinnholdet annerledes. Forøvrig så skisserer du også et opplegg hvor du faktisk slipper opp veldig mye siste 9 dagene. Igjen kan dette være fornuftig, men er kanskje litt i strid med tidligere poster mht at du ikke liker å slippe for mye opp.
Mandag:10-20km rolig. Tirsdag: Intervaller, typ lange på terskel. Onsdag (denne uka): Langtur i skogen, rolig (ultraløptempo). Torsdag: Rolig restitusjon, løp. Fredag: Styrke Lørdag: Sykkeltur type bamsemumstempo Søndag: Hviledag / tur i marka / kajakk e.l.
Mandag: 2-3x2000m (tar nok litt mer enn syv minutter per drag :)) Tirsdag: Sykkeltur, litt hard. Onsdag: Løpe 10-20km, avhengig av hvordan bein og kropp kjennes. Torsdag: Lett styrke i tuftepark, løpe 3-4 km veldig rolig. Fredag: Kort vekkeøkt Lørdag: Halvmaraton
Jeg har prøvd litt forskjellig, som glad mosjonist synes jeg det har fungert best med å holde beina i gang og ikke ha så lang taper-periode. Uke 1 tror jeg derfor ikke det er så farlig hva du gjør, men uke 2 ville jeg endret noe på. Om du kjører intervallene mandag eller tirsdag er nok ikke så viktig, men jeg ville aldri mikset den med en "litt hard" sykkeltur. Løp intervalløkta, kjør en rolig økt eller ren hvile. Onsdag ville jeg holdt meg under 10 km, maks 12 km. 20 er way off uansett hvordan beina kjennes. Skal du ha styrke på torsdag, to dager før løp mener jeg det skal være meget lett. Selv ville jeg nok droppet dette og heller løpt bittelitt lenger. Du ender fort opp med 45-50 km med løpet denne uka, pluss styrke og sykkeltur. Når du løper hm får du litt distanse der, men jeg ville som nevnt vurdert de andre øktene sterkt.
Skulle jeg endret noe i uke ville jeg kjørt en intervalløkt til (så fremt ikke du kjenner på skader eller vondter som kan trigges av det).
Jeg tenkte mest på stredning av løpeøktene i uke 1. Generelt har jeg tro på å holde fokus på nøkkeløktene og trappe ned på fylløktene når det nærmer seg. For alle som crosstrainer, så vil det bety å holde på løpeøktene og heller ta hviledager istedenfor alternativ trening. Det vil holde på flyten i aktiviteten man skal konkurrere i, samt gi det ekstra overskuddet som behøves. Er man derimot muskulært sliten eller har småvondter knyttet til det man skal konkurrere i, så kan man droppe slike økter 4-5 dager og så ta en slik økt 2 dager før. Da må man selvsagt trene litt alternativt. Det viktigste mht konkurranseforberedelser er riktig tilpasning. Målet er å stå på startstreken både så bra forberedt som mulig og med riktig overskudd.
For alle som crosstrainer, så vil det bety å holde på løpeøktene og heller ta hviledager istedenfor alternativ trening.
Min erfaring er nettopp at alternativ trening koster lite, og gir mer enn hviledag alene som gir daff form. Her er det sikkert individuelle forskjeller.
Sitat: sls
Målet er å stå på startstreken både så bra forberedt som mulig og med riktig overskudd.
Dette burde være opplagt, men jeg tror mange allikevel bommer på. Å roe ned akkurat passe samtidig som tonus er der er litt tricky og krever både erfaring og eksperimentering. "Too much" er ikke alltid bra, i egen bok kan det absolutt tippe over og prestasjonen lide av den grunn.
Fasit ble oppladning med totalt 24km løping samme uke som hm, tre timer sykling og en styrkeøkt. Kjørte 3x2000m på torsdag, det føltes veldig lett. Lå litt over hm-tid på dragene. Dette var min første halvmaraton og første gang jeg prøvde å løpe "langt" og "fort" samtidig. Bare løpt ultraløp og rolige treningsturer såpass langt før.
Klokket inn ca et minutt over tidsmålet, som er greit, fikk 21,6km på klokka med stryd gen1, folk som løp på garmin fikk 20,9, litt pussig. Ifølge Strava var hm-tiden et min under tidsmålet.
Løpet: Hadde ikke noen problemer med varmen (30 grader), selv om det sikkert kunne gått litt fortere i kaldere vær. Likte godt å starte seint. De påstår at dette er Oslos raskeste halvmaratonløype, det stemmer kanskje i teorien, men ikke i praksis. Arrangør la inn en liten sløyfe opp og ned noe grus på bygdøy for å få en ekstra km. Dette ble gjort på første av fire runder opp og ned TDF fra tjuvholment til krysset før tunnellen og førte til at vi måtte løpe forbi et hav av 5k og 10k-løpere. I tillegg var det kronglete med fotgjengere rundt parkeringen ved tjuvholmen ved vending der.
Vedr. 3x2000 så skal de intervallene være ganske lette. Ikke at det betyr all verden om du lå litt over, men den økta handler også litt om å kjenne på overskuddet og farten.