Valgresultatet 2021
|
Re: Valgresultatet 2021
[Re: Ripen]
14/09/2021 09:22
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Ble vel litt som ventet. Jeg trodde at Miljøspørsmålet skulle få mer å si.
At MDG går frem så lite når de fikk FN sin klimarapport på oppløpet av valgkampen overrasker meg litt. Tyder vel på at politikerne de har appellerer ikke til folk flest.
Og at folk flest skjønner at politikken de fører ikke er bærekraftig for Norge på en god stund ennå. MDG er ikke i nærheten av å skjønne hvordan man skal styre og drive et land som Norge. Woooof! (lyden av bensin på et bål) Jeg heller gjerne litt mer bensin på akkurat det bålet ;-) Siterer; "FNs første og viktigste bærekraftmål er å bekjempe fattigdom, i alle former, på alle steder. MDG sier aldri noe om hvordan dette skal gjøres samtidig som vi skal bekjempe oljen." OG "Men MDG tenker bare på én ting. Uten grenser og forbehold. Og ser ingen dilemmaer noe sted." og "Men - vi kan ikke monomant styre samfunnet etter klimakutt, uten å ta andre hensyn. For eksempel er det greit å unngå å rasere velferdsstaten. Vi kan ikke heller ikke fjerne hovedinntektskilden til AS Norge, samtidig som vi sier ja til mange flere flyktninger, mer fritid, og lavere priser på alle ting miljøengasjerte 30-åringer på Grünerløkka liker." https://www.nettavisen.no/norsk-deb...tslipp-av-misvisende-fakta/o/5-95-294818
|
|
|
[Re: Flamini]
14/09/2021 09:41
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Jeg regner med at når du siterer slik, så kan vi regne med at dette er dine meninger bare formulert av noen andre? At du deler forfatterens syn? Eller er det bare tilfeldige sitater som du finner interessante?
|
|
|
[Re: Jåddhå]
14/09/2021 09:48
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Jeg regner med at når du siterer slik, så kan vi regne med at dette er dine meninger bare formulert av noen andre? At du deler forfatterens syn? Eller er det bare tilfeldige sitater som du finner interessante? Kan bekrefte at jeg her deler jeg de gjengitte synspunktene, og beklager om du synes det ble mye sitater. Har du kommentarer på det som er gjengitt så hører jeg gjerne de:-)
|
|
|
[Re: Duck]
14/09/2021 09:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
At MDG går frem så lite når de fikk FN sin klimarapport på oppløpet av valgkampen overrasker meg litt. Tyder vel på at politikerne de har appellerer ikke til folk flest.
Og at folk flest skjønner at politikken de fører ikke er bærekraftig for Norge på en god stund ennå. MDG er ikke i nærheten av å skjønne hvordan man skal styre og drive et land som Norge. Woooof! (lyden av bensin på et bål) Jeg heller gjerne litt mer bensin på akkurat det bålet ;-) Siterer; "FNs første og viktigste bærekraftmål er å bekjempe fattigdom, i alle former, på alle steder. MDG sier aldri noe om hvordan dette skal gjøres samtidig som vi skal bekjempe oljen." OG "Men MDG tenker bare på én ting. Uten grenser og forbehold. Og ser ingen dilemmaer noe sted." og "Men - vi kan ikke monomant styre samfunnet etter klimakutt, uten å ta andre hensyn. For eksempel er det greit å unngå å rasere velferdsstaten. Vi kan ikke heller ikke fjerne hovedinntektskilden til AS Norge, samtidig som vi sier ja til mange flere flyktninger, mer fritid, og lavere priser på alle ting miljøengasjerte 30-åringer på Grünerløkka liker." https://www.nettavisen.no/norsk-deb...tslipp-av-misvisende-fakta/o/5-95-294818" "
|
|
|
[Re: Heliboy]
14/09/2021 09:58
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Jeg overhørte to enker litt oppe i årene diskutere hvem de skulle stemme på ved årets valg. Valget falt på Bjørnar Moxnes - for han var den desidert kjekkeste av partilederne! Etter at Jens stakk til bedre betalte vilkår i Brussel var det visstnok tynt med kjekke politikere å stemme på.....
Dessverre tror jeg trynefaktor er ganske symptomatisk for mange sofavelgere. Hadde alle de 100.000 som stemte på Rødt tatt en nærmere titt på partiprogrammet der i gården, så tror jeg resultatet hadde vært litt annerledes. I Bjørnars disfavør. He-he. Nesten som å høre svigemor uttale seg, men som foretrekker Støre. Ønsker dog ny regjering lykke til, og håper ikke sløsingen når nye høyder eller at vår konkurransekraft svekkes ytterligere. Paradoksalt det du nevner, og at velgerne "i verdens beste land å bo i" ikke gjennomskuer opplegge. De har det nok (for?) bra, men må ha noe å klage over. Rolness berører noe av det samme: "Mandag er det stortingsvalg – i verdens beste land. Eller nasjonen som har nådd lengst i menneskelig utvikling. FN har en indeks for dette, basert på levealder, skolegang og inntekt. Norge toppet rankingen første gang i 2001, og har gjentatt bedriften 15 ganger. Ved siste måling satte vi ny verdensrekord med 0,957 poeng på en skala fra 0 til 1." https://www.aftenposten.no/kultur/k...ss-verdens-beste-land-aa-vaere-radikal-i
|
|
|
[Re: olechr]
14/09/2021 10:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
At MDG går frem så lite når de fikk FN sin klimarapport på oppløpet av valgkampen overrasker meg litt. Tyder vel på at politikerne de har appellerer ikke til folk flest. . Eller så var klima ikke så viktig for velgerne som mange trodde. Det som mange etter min mening ikke skjønner er at om man ønsker å få til noe midt i mellom (B) så må man velge partiet som er progressiv (C). De konservative (A) er alltid i flertall. Ved å velge C ender man kanskje opp med AB. Det er funksjonen til de litt mer ytterliggående partier. Å dra regjeringen litt i en annen retning. Ut i fra valgresultatene kommer det til å skje lite i tiden fremover med den ny sidrumpa gjengen. Men det kan jo hende jeg tar feil og det er akkurat det de fleste ønsket.
|
|
|
[Re: Tange]
14/09/2021 10:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
At MDG går frem så lite når de fikk FN sin klimarapport på oppløpet av valgkampen overrasker meg litt. Tyder vel på at politikerne de har appellerer ikke til folk flest. . Eller så var klima ikke så viktig for velgerne som mange trodde. Det som mange etter min mening ikke skjønner er at om man ønsker å få til noe midt i mellom (B) så må man velge partiet som er progressiv (C). De konservative (A) er alltid i flertall. Ved å velge C ender man kanskje opp med AB. Det er funksjonen til de litt mer ytterliggående partier. Å dra regjeringen litt i en annen retning. Ut i fra valgresultatene kommer det til å skje lite i tiden fremover med den ny sidrumpa gjengen. Men det kan jo hende jeg tar feil og det er akkurat det de fleste ønsket. Helt riktig. Derfor jeg stemte grønt - rett og slett fordi det er altfor mange sidrumpa, endringssky folk som ikke tør stemme ned lommeboka og komforten sin.
|
|
|
14/09/2021 10:12
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Duck utfordringen din er å få en politiker til å ta i skriveriene dine med en ildtang - selv folk fra Frp vil vel skjelve i frykt bare ved å tenke på å kommentere innholdet offentlig. Regner med at den første poiltikeren som roser dine skriverier er poltisk død for all fremtid.
Jon Helgheim fra Frp er vel en av få som har dristet seg til å si noe i nærheten av det du skriver om, men har er vel ute av politikken for godt.
Oppfordrer den enkelte til å lese seg opp om kjønnslemlestelse, tvangsekteskap, barneekteskap og utenforskap i land med store innvandrergrupper fra Afrika/Asia. Kan ikke fatte å begripe hvor kvinnebevegelsen er
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
14/09/2021 10:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Läste inlägget och tyckte ikke det var speciellt bra. Mest en massa överdrivelser åt andra hållet än vad Lan verkar ha kommit med. "Men klimaproblemet skyldes at milliarder av mennesker bruker energi til å nå høyst forståelige og grunnleggende mål: Å sette nok og næringsrik mat på bordet til familien hver dag. Å gi familien en trygg og stor nok bolig, med stabil tilgang på vann og energi. Tilgang på utdanning og helsetjenester. Infrastruktur som veier, jernbane og kraftsystem. Alt dette krever energi, fossile energikilder utgjør 80 prosent av menneskets energitilgang." Skulle si att vesten med dess överförbuk under lång tid står för en stor del av problemet och att ikke allt förbruk er nödvändigt. "MDG er av en eller annen grunn ikke særlig opptatt av klimaverstingen Kina, selv om landet bygger tre ganger så mange nye kullkraftverk som resten av verden til sammen." Självklart är det Kina som är problemet för att de försöker närma sig en levnadsnivå som vesten ... I en anna tråd länkade jag till en översikt om energi bruk för Kina och de ökar alla typer energi och satsat också en hel del på förnybart.
|
|
|
14/09/2021 10:32
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Duck utfordringen din er å få en politiker til å ta i skriveriene dine med en ildtang - selv folk fra Frp vil vel skjelve i frykt bare ved å tenke på å kommentere innholdet offentlig. Regner med at den første poiltikeren som roser dine skriverier er poltisk død for all fremtid.
Jon Helgheim fra Frp er vel en av få som har dristet seg til å si noe i nærheten av det du skriver om, men har er vel ute av politikken for godt.
Oppfordrer den enkelte til å lese seg opp om kjønnslemlestelse, tvangsekteskap, barneekteskap og utenforskap i land med store innvandrergrupper fra Afrika/Asia. Kan ikke fatte å begripe hvor kvinnebevegelsen er Ja det kan så absolutt være et problem at så få politikere tar i dette, som strengt tatt burde være venstresidens kampsak. Særlig om man tenker på kvinnekamp og likestilling. Som jeg har sagt i flere tråder må det nok bli verre før det blir bedre. Jo lenger de fleste velger å se bort fra utfordringene, jo mere ekstreme tiltak må senere settes inn. Dessuten et paradoks som mange fornektere og fordømmere ikke ser. Det gir grobunn for det de sier at de ønsker minst; Vekst hos de mere ytterligående politiske partier: "Slik ble Sverigedemokraterna stort SD er blitt stuerent på Östermalm. Og snart også i Rinkeby." https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/0Gv6rM/slik-ble-sverigedemokraterna-stortSe også: https://www.google.com/search?q=sverigedemokratene+st%C3%B8rst&rlz=1C1GCEB_enNO892NO893&biw=1536&bih=754&ei=62dAYYPcHISYrwTvlq-IBQ&oq=sverigedemokratene+st%C3%B8rst&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBggAEBYQHjIGCAAQFhAeOg0ILhDHARDRAxBDEJMCOggIABCxAxCDAToICAAQgAQQsQM6CAguELEDEIMBOg4ILhCABBCxAxDHARCjAjoECAAQQzoLCAAQgAQQsQMQgwE6CwguEIAEEMcBEK8BOgsILhCABBCxAxCDAToRCC4QgAQQsQMQgwEQxwEQ0QM6CAguEIAEELEDOg4ILhCABBCxAxDHARCvAToKCC4QxwEQ0QMQQzoFCC4QgAQ6DgguEIAEELEDEIMBEJMCOgUIABCABDoHCAAQsQMQCjoECAAQAzoLCC4QgAQQsQMQkwI6BwgAEIAEEAo6BAgAEAo6CAgAEBYQChAeSgQIQRgAUK8gWNReYJ1laAFwAngAgAGIAYgB6hGSAQQxOS42mAEAoAEBsAEAwAEB&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwjD_cKNkP7yAhUEzIsKHW_LC1EQ4dUDCA0&uact=5 I Danmark tør de derimot de å adressere problemene i langt større utstrekning, hvilket også gir seg utslag god oppslutning om det største partiet på sosialistisk side. Resten av Europa synes dessverre å bli bare mere og mere politisk fragmentert i takt med at frustrasjonsnivået stiger.... Trist som f...., men om venstresiden i Norge klarer å kopiere danske sosialdemokrater så skal jeg sterkt vurdere å gi dem min stemme igjen.
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/09/2021 10:43
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Derfor jeg stemte grønt - rett og slett fordi det er altfor mange sidrumpa, endringssky folk som ikke tør stemme ned lommeboka og komforten sin.
Så skal vi ikke glemme de som må stemme med lommaboka og egen komfort, fordi det allerede er lite å gå på av begge deler. Og nettopp her tror jeg, særlig Rødt, spiller en viktig rolle med å snappe stemmer med bedre kommunikasjon, bedre helhetsforståelse, vilje til forhandlinger - og ikke minst vesentlig bedre politisk håndverk. Grønn selv, men ikke MDG.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/09/2021 10:45
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
At MDG går frem så lite når de fikk FN sin klimarapport på oppløpet av valgkampen overrasker meg litt. Tyder vel på at politikerne de har appellerer ikke til folk flest. . Eller så var klima ikke så viktig for velgerne som mange trodde. Det som mange etter min mening ikke skjønner er at om man ønsker å få til noe midt i mellom (B) så må man velge partiet som er progressiv (C). De konservative (A) er alltid i flertall. Ved å velge C ender man kanskje opp med AB. Det er funksjonen til de litt mer ytterliggående partier. Å dra regjeringen litt i en annen retning. Ut i fra valgresultatene kommer det til å skje lite i tiden fremover med den ny sidrumpa gjengen. Men det kan jo hende jeg tar feil og det er akkurat det de fleste ønsket. Helt riktig. Derfor jeg stemte grønt - rett og slett fordi det er altfor mange sidrumpa, endringssky folk som ikke tør stemme ned lommeboka og komforten sin. Sjelden klokt å følge folk eller politikere som nærmest har panikk, eller spiller på dette. Slike politikere fatter neppe de beste beslutninger samlet sett. Jeg tror heller ikke dette nødvendigvis har veldig mye med endringsskyhet, eller personlig økonomi å gjøre. Snarere foretrekker "folk flest " en rasjonell tilnærming basert på mer nøkterne analyser og ikke worst-case senarioer. I dette tilfelle tror jeg at mange mener det ikke er klokt å skjære av seg hode, særlig om staten skal ha finansiell evne til i fremtiden bekjempe ulike kriser, herunder klimakrisen. Jeg regner dessuten med at du er kjent med Rystadrapporten og diskusjonene i kjølevannet av den. Denne synes jeg også treffer på flere punkter: https://www.aftenposten.no/kultur/k...ss-verdens-beste-land-aa-vaere-radikal-i
|
|
|
14/09/2021 10:53
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
@baronKanon, jeg gjentar også denne som selvsagt er litt spissformulert; "FNs første og viktigste bærekraftmål er å bekjempe fattigdom, i alle former, på alle steder. MDG sier aldri noe om hvordan dette skal gjøres samtidig som vi skal bekjempe oljen." OG "Men MDG tenker bare på én ting. Uten grenser og forbehold. Og ser ingen dilemmaer noe sted." og "Men - vi kan ikke monomant styre samfunnet etter klimakutt, uten å ta andre hensyn. For eksempel er det greit å unngå å rasere velferdsstaten. Vi kan ikke heller ikke fjerne hovedinntektskilden til AS Norge, samtidig som vi sier ja til mange flere flyktninger, mer fritid, og lavere priser på alle ting miljøengasjerte 30-åringer på Grünerløkka liker." https://www.nettavisen.no/norsk-deb...tslipp-av-misvisende-fakta/o/5-95-294818
|
|
|
[Re: Hoaas]
14/09/2021 10:53
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som har noe godt svar på hvorfor SP samarbeider med AP/SV? Har ikke SP politikk som er mer lik Høyre/Venstre? Eller er det sånn at historisk har SP alltid samarbeidet med AP/rødt, så da blir det sånn? Nei, historisk sett har SP samarbeidet andre veien. Etter krigen har SP vært med i følgende regjeringer på høyresiden: 1963: Jon Lyngs regjering (H, V, Krf, Sp) 1965-1971: Per Bortens regjering (H, V, Krf, Sp) 1983-1986: Kåre Willochs regjering (H, Krf, Sp) 1989-1990: Jan P. Syses regjering (H, Krf, Sp) I tillegg har de vært med i to sentrumsregjeringer: 1972-1973: Lars Korvalds regjering (Krf, Sp, V) 1997-2000: Kjell Magne Bondeviks første regjering (Krf, Sp, V) Følgende er derfor en "outlier": 2005-2013: Jens Stoltenbergs andre regjering (Ap, Sv, Sp) (Kilde: Wikipedia)
|
|
|
14/09/2021 11:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sjelden klokt å følge folk eller politikere som nærmest har panikk, eller spiller på dette. Slike politikere fatter neppe de beste beslutninger samlet sett.
Jo, et av de mest resente eksemplene er FRP, som kjørte med en gang en helt annen realpolitikk enn det de fremsto i opposisjon. Og som også har kjørt en del opprydding i egne rekker for luke ut litt panikk-ugress her og der.
|
|
|
14/09/2021 11:10
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Sp er på en måte et ganske (verdi)konservativt parti, og har derfor hatt mye til felles med Høyre, Krf.
Men særlig de siste tiårene har mer og mer av partiets politikk dreid seg om å opprettholde distriktene, dvs å motvirke sentralisering. Det er lettere å motvirke sentralisering ved en aktiv offentlig sektor. Da er det lettere å finne felles utgangspunkt på venstresiden.
I typiske sentrumsparti kan støtten ofte gå begge veier, avhengig av den politiske utviklingen. Tilsvarende stod også KRF oppe i et veiskille, der de mer verdikonservative (abort, homofili, mm) vant fram og valgte høyresiden - men der en stor andel av partiet også hadde sympatier til venstre (sosial rettferdighet, internasjonal solidaritet, mm).
|
|
|
14/09/2021 11:29
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Sjelden klokt å følge folk eller politikere som nærmest har panikk, eller spiller på dette. Slike politikere fatter neppe de beste beslutninger samlet sett.
Jo, et av de mest resente eksemplene er FRP, som kjørte med en gang en helt annen realpolitikk enn det de fremsto i opposisjon. Og som også har kjørt en del opprydding i egne rekker for luke ut litt panikk-ugress her og der. Om det var panikk som var årsaken til utrensningen er jeg ikke sikker på. Tror ledelsen forsøkte å gjøre det som fremstod som rasjonelt, dvs luke ut de som kunne assosieres som nasjonalistiske og/eller umiddelbart fremstod som fremmendfindlige. Jeg skal ikke bedømme om de faktisk var fremmedfintlige, men det var nok et rasjonelt forsøk på å ta grep i retning av de de fleste ser på som riktig. Flertallet har jo alltid rett... Jeg skal ikke sette meg til herre over om dette påvirket oppslutningen positivt eller negativt, men jeg tror at MGD uansett må igjennom noe av det samme; luke ut det flertallet av velgerne SER PÅ som for radikalt. I tillegg legge bort den aggressive linjen og retorikken mot motstemmer. Det fremstår i dag for mye som barnslig trass, som øker konfliktnivået i samfunnet. Om ikke vil de i lang tid bli sittende på sidelinjen, og mediene kan heller ikke bidra noe mere enn de allerede har gjort... Dessuten få er vel overrasket over at politikk i opposisjon er noe annet enn om du sitter i en regjering sammensatt av ulike partier, men det vet du nok fra før.
Redigert av Duck; 14/09/2021 11:31.
|
|
|
[Re: Gekki]
14/09/2021 11:34
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Nei, historisk sett har SP samarbeidet andre veien. Etter krigen har SP vært med i følgende regjeringer på høyresiden: 1963: Jon Lyngs regjering (H, V, Krf, Sp) 1965-1971: Per Bortens regjering (H, V, Krf, Sp) 1983-1986: Kåre Willochs regjering (H, Krf, Sp) 1989-1990: Jan P. Syses regjering (H, Krf, Sp)
I tillegg har de vært med i to sentrumsregjeringer: 1972-1973: Lars Korvalds regjering (Krf, Sp, V) 1997-2000: Kjell Magne Bondeviks første regjering (Krf, Sp, V)
Følgende er derfor en "outlier": 2005-2013: Jens Stoltenbergs andre regjering (Ap, Sv, Sp)
Det er vel også verdt å minne om kuriositeten i SPs forsvarsminister fra 1931 til 1933. Det var en mann som virkelig viste seg å samarbeide på tvers av partigrenser, ja til og med ideologier. Så ja, SPs folk har en historie i å samarbeide med nesten hvem som helst :-)
Redigert av Tagelli; 14/09/2021 11:34.
|
|
|
[Re: Tagelli]
14/09/2021 11:38
|
gare
More than words
|
More than words
Det er vel også verdt å minne om kuriositeten i SPs forsvarsminister fra 1931 til 1933. Det var en mann som virkelig viste seg å samarbeide på tvers av partigrenser, ja til og med ideologier. Så ja, SPs folk har en historie i å samarbeide med nesten hvem som helst :-)
Nå skal det vel i all rettferdighets navn sies at SP ikke fantes den gang, og at mannen du snakker om ikke var medlem av Bondepartiet heller.
Redigert av gare; 14/09/2021 11:39.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
14/09/2021 11:43
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@duck MDG skriver en del om fattigdom i sitt program. De skriver blant annet at fattigdom skal bekjempes internasjonalt gjennom handelsavtaler som fremmer en ambisiøs miljøpolitikk, sterke arbeiderrettigheter og folkestyre. Å kjempe for urfolks rettigheter som også er omtalt i programmet kan også beskrives som et middel for å bekjempe fattigdom. I Norge beskrives arbeidslinja som det sterkeste våpenet mot fattigdom - flest mulig folk i arbeid med andre ord. Sekstimers arbeidsdag er foreslått som en del av denne linja.
Å "bekjempe" olja er en omstillingslinje. Om du tror på peak oil (som mange i MDG gjør) framstår det som god økonomi å være frampå og omstille seg til andre bransjer.
Å avskrive partiet er helt feil om du i det hele tatt ønsker konstruktive og langsiktige løsninger på klimaproblemet. Mange av de løsningene som for noen fremstår som urimelige (mht gateparkering for eksempel) er tvingende nødvendige og økonomisk smarte. Om man skal begynne å legge inn en skatt, en "miljøgrunnrente", for all økonomisk aktivitet som forurenser tvinger det seg fram en del svar på hva som skal koste og hva som skal være billig. Dette tilsier et lavere forbruk for deg og meg, men et overforbruk som vi kan argumentere med at er lite bærekraftig kan koste barna våre dyrt. Ikke nødvendigvis i form av en ubeboelig jordklode, men i form av flere naturkatastrofer, høyere migrasjon, usikkert utenrikspolitisk klima og et svekket artsmangfold.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
14/09/2021 11:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Om det var panikk som var årsaken til utrensningen er jeg ikke sikker på. Tror ledelsen forsøkte å gjøre det som fremstod som rasjonelt, dvs luke ut de som kunne assosieres som nasjonalistiske og/eller umiddelbart fremstod som fremmendfindlige. Jeg skal ikke bedømme om de faktisk var fremmedfintlige, men det var nok et rasjonelt forsøk på å ta grep i retning av de de fleste ser på som riktig. Flertallet har jo alltid rett... Jeg skal ikke sette meg til herre over om dette påvirket oppslutningen positivt eller negativt, men jeg tror at MGD uansett må igjennom noe av det samme; luke ut det flertallet av velgerne SER PÅ som for radikalt. I tillegg legge bort den aggressive linjen og retorikken mot motstemmer. Det fremstår i dag for mye som barnslig trass, som øker konfliktnivået i samfunnet. Om ikke vil de i lang tid bli sittende på sidelinjen, og mediene kan heller ikke bidra noe mere enn de allerede har gjort...
Dessuten få er vel overrasket over at politikk i opposisjon er noe annet enn om du sitter i en regjering sammensatt av ulike partier, men det vet du nok fra før.
Det var ikke panikk som førte til lukkinga, det var ugresset som var i panikk. Ja, at politikk i opposisjon er noe annet var jo akkurat utgangspunktet mitt. Altså realpolitikk med C i regjeringen drar de sidrumpa over mot AB.
|
|
|
[Re: gare]
14/09/2021 11:59
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Nå skal det vel i all rettferdighets navn sies at SP ikke fantes den gang, og at mannen du snakker om ikke var medlem av Bondepartiet heller. De fleste annerkjenner at Muhammed Ali og Cassius Clay er samme personen, selv om han byttet navn? Medlem eller ikke, han var minister for partiet, så noen må jo ha gått god for han :-)
|
|
|
[Re: simson]
14/09/2021 11:59
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sp er på en måte et ganske (verdi)konservativt parti, og har derfor hatt mye til felles med Høyre, Krf.
Sidrumpa med andre ord.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
14/09/2021 12:11
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er synd vi ikke har en reell sperregrense i Norge , dvs at partiene må over 4% for å få plass på Stortinget. Nå er det jo bare eventuelle utjevningsmandater de går glipp av, hvis de havner under 4.0 %. Med det resultatet at et part som «Pasientfokus» fra Finnmark kommer inn, for å sloss for sykehusstruktur i Finnmark. Som altså Helseforetaket i Nord har ansvaret for. Pasientfokus fikk mer enn 20 stemmer fra to kommuner; Alta (4373) og Kautokeino (413). Det er altså nok til å få plass på Stortinget. Om ikke det er krav på å komme over sperregrensa for å komme på Stortinget burde det hvertfall være krav om et komplett partiprogram. Ensaks-partier hører hjemme i kommunevalget og ikke ved stortingsvalget. Valget i Alta er litt mer komplisert enn som så. I Finnmark har alt av Alta-politikere blitt skviset ut av partiene, litt fordi vi har elendige politikere, men også fordi klimaet i det politiske miljøet er ganske dårlig mellom Alta og kystområdene. Alta er et vekstsenter i fylket, som resulterer i at mange næringer søker seg hit, med det resultat at byen blir sett på som en gribb. Når befolkningen i Alta-regionen (som er 1/3 av befolkningen i fylket) ikke har noen mulighet å få sine politikere inn på stortinget, er det duket for et protestvalg. Resultatet er at pasientfokus har fått et mandat. Har bodd i Hammerfest da kona har jobbet på Finnmarkssykehuset. Utover at Widerøe vel har flere avganger til/fra Hammerfest Flyplass kontra Alta, så ser ikke jeg hvorfor sykehuset ikke skal være i Alta. Må da bli kortere reisevei totalt sett for alle pasientene samlet om det hadde vært i Alta. Så full forståelse for at folk protesterer på det. Men jeg mener allikevel at man burde hatt krav om fullt partiprogram for å stille ved stortingsvalg. Ja, jeg er helt enig i at PF burde hatt et komplett partiprogram, i allefall noe som minnet om et program. Men likevel får de altså 40% oppslutning i Alta, som kanskje peker på hvor mye denne ene saken betyr, når alt annet er forsøkt uten hell osv. Det du ellers skriver er vel nettopp det det argumenteres for, men det gjenstår jo å se, om PF får utrettet noe i løpet av 4 år.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
14/09/2021 12:32
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Om det var panikk som var årsaken til utrensningen er jeg ikke sikker på. Tror ledelsen forsøkte å gjøre det som fremstod som rasjonelt, dvs luke ut de som kunne assosieres som nasjonalistiske og/eller umiddelbart fremstod som fremmendfindlige. Jeg skal ikke bedømme om de faktisk var fremmedfintlige, men det var nok et rasjonelt forsøk på å ta grep i retning av de de fleste ser på som riktig. Flertallet har jo alltid rett... Jeg skal ikke sette meg til herre over om dette påvirket oppslutningen positivt eller negativt, men jeg tror at MGD uansett må igjennom noe av det samme; luke ut det flertallet av velgerne SER PÅ som for radikalt. I tillegg legge bort den aggressive linjen og retorikken mot motstemmer. Det fremstår i dag for mye som barnslig trass, som øker konfliktnivået i samfunnet. Om ikke vil de i lang tid bli sittende på sidelinjen, og mediene kan heller ikke bidra noe mere enn de allerede har gjort...
Dessuten få er vel overrasket over at politikk i opposisjon er noe annet enn om du sitter i en regjering sammensatt av ulike partier, men det vet du nok fra før.
Det var ikke panikk som førte til lukkinga, det var ugresset som var i panikk. Ja, at politikk i opposisjon er noe annet var jo akkurat utgangspunktet mitt. Altså realpolitikk med C i regjeringen drar de sidrumpa over mot AB. At ugresset var i panikk må du selvsagt kunne mene, men jeg savner begrunnelse for å henge med. Jeg kan heller ikke se at du benekter at MGD bør "luke ut", eller i det minste evaluere taktikken. Om du mener at det ikke er hensiktsmessig hadde det vært fint å høre ditt resonnement for veien videre.
|
|
|
[Re: Garpen]
14/09/2021 12:42
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
@duck MDG skriver en del om fattigdom i sitt program. De skriver blant annet at fattigdom skal bekjempes internasjonalt gjennom handelsavtaler som fremmer en ambisiøs miljøpolitikk, sterke arbeiderrettigheter og folkestyre. Å kjempe for urfolks rettigheter som også er omtalt i programmet kan også beskrives som et middel for å bekjempe fattigdom. I Norge beskrives arbeidslinja som det sterkeste våpenet mot fattigdom - flest mulig folk i arbeid med andre ord. Sekstimers arbeidsdag er foreslått som en del av denne linja.
Å "bekjempe" olja er en omstillingslinje. Om du tror på peak oil (som mange i MDG gjør) framstår det som god økonomi å være frampå og omstille seg til andre bransjer.
Å avskrive partiet er helt feil om du i det hele tatt ønsker konstruktive og langsiktige løsninger på klimaproblemet. Mange av de løsningene som for noen fremstår som urimelige (mht gateparkering for eksempel) er tvingende nødvendige og økonomisk smarte. Om man skal begynne å legge inn en skatt, en "miljøgrunnrente", for all økonomisk aktivitet som forurenser tvinger det seg fram en del svar på hva som skal koste og hva som skal være billig. Dette tilsier et lavere forbruk for deg og meg, men et overforbruk som vi kan argumentere med at er lite bærekraftig kan koste barna våre dyrt. Ikke nødvendigvis i form av en ubeboelig jordklode, men i form av flere naturkatastrofer, høyere migrasjon, usikkert utenrikspolitisk klima og et svekket artsmangfold. Som jeg skrev til baronKanon var nok Rolness litt spissformulert. Jeg tror også poenget ditt med hva som fremgår av partiprogrammet druknet fullstendig, kanskje i iveren etter å ri klimabølgen til det ytterste, og i denne forbindelse avvise alle kompromiss. De fleste ser at det ikke er slik politikk fungerer, men at kamelsluking (dessverre) er hovedreglen fremfor unntaket. Emm bidrar også ledelsen til en polarisering som vi sjelden ser hos andre, og evnen til selvkritikk synes nærmest fraværende. Eksempelvis mistillitsforslaget, og sirkuset rundt en person som uansett skulle gå av. Flere velgerne har nok også inntrykk av et flertall av medlemmene i partiet mener at klimasaken er så viktig..... at demokratiet sogar må settes til side. Tror dette er skremmende nok for de fleste.
|
|
|
14/09/2021 13:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det var ikke panikk som førte til lukkinga, det var ugresset som var i panikk. Ja, at politikk i opposisjon er noe annet var jo akkurat utgangspunktet mitt. Altså realpolitikk med C i regjeringen drar de sidrumpa over mot AB. At ugresset var i panikk må du selvsagt kunne mene, men jeg savner begrunnelse for å henge med. Jeg kan heller ikke se at du benekter at MGD bør "luke ut", eller i det minste evaluere taktikken. Om du mener at det ikke er hensiktsmessig hadde det vært fint å høre ditt resonnement for veien videre. Ja, når folk sprer budskap om islamifisering av Norge og at alle kommer til å måtte følge sharia kaller jeg det for panikk-ugress. Du står helt fritt til å tenke annet. Men med tanke på det du var inne på før, vi har det (for) bra i Norge, og valgresultatene så er det klart at den gjengse velgeren ikke ser det du har linket til fra forskjellige holdt. Må jo være en grunn hvorfor polariserende Listhaug har tapt velgerne så 'det suser'.? Nei, MDG trenger ikke 'å luke ut noe' eller moderere seg. Til det har vi alt andre partier. Om MDG kommer til å spille en rolle av betydning i en regjering vil realpolitikken automatisk moderere seg. Til det trenger man bare å se til utlandet hvor man ligger foran Norge (pga. mangel på olje?) på den grønne politiske fronten. Tyskland som skrur ned maks hastighet på motorveiene, Nederland som skrur ned makshastighet på motorveier og faser ut gass til koking og oppvarming. Kommer det til å gå knirkefritt? Selvfølgelig ikke. Men Nederland har kommet seg over den hollandske syken (slutt på gassintekter). Noe som har tatt noen år. Her i Norge skal vi helst finne opp hjulet selv, sitte på ræva og vente på at det kommer til å skje. Ja, vi har vært smarte nok til å spare opp en del penger. Men jeg hører stadig vekk her inne at alle de pengene egentlig alt er lovet bort.
|
|
|
14/09/2021 13:34
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Summa summarum har jeg også hatt det godt. Bortsett fra at det offentlige skolevesenet er en vits, og at vi mer eller mindre var nødt til å flytte våre barn over på dyr privatskole.
Hmm. Vi klarer oss fint uten å måtte gjøre det. Er nok forskjeller der, selvfølgelig. Men for våre var det et "lett valg". Skolebygg som forfaller pga ikke penger, uinspirerte lærere med ekstremt utdatert utstyr, fyrverkeri i gangene og klasserom fysisk delt i to pga bråkmakere. 99% av foreldre- og allmøtene handlet om slåssing i skolegårdene, mobbing, gjenger, anmerkninger, sykmeldinger etc. Det var ikke vi som tok initiativet, det var barna selv som ønsket seg vekk fra dette da de rett og slett ble skolelei og hadde null motivasjon - en ville ut av barneskolen allerede, eldstemann fra videregående. Noen år etterpå er de fortsatt der at de gleder seg hver dag til å dra på (den private) skolen, og gjør det svært bra. Det betaler vi gladelig for, men det burde ikke være slik. Mange får kanskje ufortjent merkelappen klimafornekter, men det finnes også en god del andre "fornektere" som bør gå i seg selv. Espen Goffen (tilhører venstresiden politisk) skriver godt om utviklingen på blant annet skoler her; "Ny rapport fra IMDi med nedslående tall fra 2019. Den forteller at innrapporterte enkeltsaker som omhandler tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, æresrelatert vold og negativ sosial kontroll har økt med 80% siden 2018. Samtidig skriver kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby og kultur- og likestillingsminister Abid Raja i Dagbladet at mørketallene antageligvis er høye (link øverst i tråden). Vi har en lang og lite ærefull vei bak oss for å komme til disse tallene. Først visste jo ingen om at dette skjedde. Visstnok. Så visste noen, men det var rasistisk å snakke om det. Så skulle det bare gå over av seg selv. For alle som kommer hit vil jo bare «bli som oss», ikke sant? Så var det nesten et positivt bidrag til mangfoldet. Så skulle det unnskyldes i kulturrelativismens navn, for hvem kunne vel egentlig si hva som var galt og riktig? Hele veien var det egentlig ganske rasistisk å snakke om det. Så ble Deeyah Khan etter eget utsagn jaget ut av landet i full offentlighet uten at noen snakket hennes sak. For det ville jo være … ja, nettopp. Kolonialistisk? Så løfter Shabana mullahen. DET var islamofobt det. Så – langt om lenge – dukket de skamløse opp. Noe så ut til å løsne. Handlingsplaner kom. Politikere holdt møter. Jeg var på flere av dem. Men de skamløse forsvant inn i NGO-tåka sammen med politikermøtene, og skriver nå om annet. Om i det hele tatt. Så kom det organisasjoner som skulle jobbe imot det. Noen få av dem gjør faktisk det. Men samtidig kom det mange flere statsstøttede organisasjoner som jobber hardt med å demonisere alle som snakker om det. For snakker man om dette så er man jo … ja, nettopp. Nå har vi fått "kritiske hvithetsstudier" til å ta seg av slike. Flere handlingsplaner. Fagre ord, og partiene er så enige at det er helt rørende. "Ja, sånn kan vi ikke ha det", episode 2698. Men allikevel går tallene opp. Som de også gjør i resten av Europa. Hvor noen lands myndigheter ser ut til å bare ha gitt opp. Ingen har funnet noen fungerende løsning. Ingen. Og min deprimerende spådom er at ingen heller vil finne den. Dette vil fortsette å vokse. Vi kan jo snakkes igjen om ti år og se hvordan det har gått. Og det er ungdom som får svi for det. Tafatte politikere, en tafatt presse, og noen høylytte fordømmere som har jobbet hardt og lenge med å gjøre denne samtalen umulig å ha på en redelig og ærlig måte. De har mye å svare for. Særlig de siste. Men de bør jo være fornøyd. Disse nedslående tallene viser at de har lykkes. Her er rapporten fra IMDI, som kommer via Inga Ragnhild Holst: https://www.imdi.no/contentassets/2...kUymj3MIOdVgYdDq14O9wso8ikg1B9356Ya3FtrQHer er Holsts egen anekdote. Hun er langt fra alene. Jeg har hørt mange versjoner av denne. Men da helst under fire øyne eller på PM: «I 2019 har minoritetsrådgiverne på skolene jobbet med 535 nye enkeltsaker som omhandler tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, æresrelatert vold og negativ sosial kontroll. Dette er en økning på 233 saker. Av statistikken kommer det fram at det har vært 11 gjennomførte tvangsekteskap og 16 tilfeller av gjennomført kjønnslemlestelse. Det var også 309 saker der ungdom ble kontrollert, av type om de er «riktig kledd» og at man ikke får delta på fritidsaktiviteter. At vi i det hele tatt er nødt til å ha «minoritetsrådgivere» på skolene som skal beskytte barn og unge mot sin egen slekt er dypt problematisk. Jeg konstaterer at vi har et parallellsamfunn. Men jeg har visst det lenge. Og det kanskje enda mer provoserende, er den totale fornektelsen. Vi har et mangfolddirektorat og i bydelene hvor kontrollen kommer det brukes det eufemismer av tilsvarende karakter. Dette er ikke mangfold. Det er enfold. Og jeg tror at dette ikke bare påvirker menneskene som rammes i første rekke: De fra Somalia, Pakistan, Afghanistan og Irak. Det er ikke jeg som sier det. IMDI-rapporten viser det. Også vi som ikke er en del av disse miljøene rammes. Jeg flyttet til randsonen av Søndre Nordstrand, til noe jeg trodde kunne bli et ok sted å bo. Jeg fikk større plass, hage, garasje, sol og ikke minst ble jeg fullstendig gjeldfri uten å gå på akkord på boligstandarden. Nabolaget så greit ut. Velstelt. Sønnen min var rundet 18 og trengte ikke å gå på skole i området. Og etter mange år på Vålerenga, er jeg glad i østkanten. Jeg hadde ikke bodd der lenge før følgende skjedde: * To norske gutter drepte en somalisk gutt med en pizzaskjærer i leiligheten over, jeg våknet med crime scene-tape rundt dør og hekk. De var alle med i rusmiljø, men ikke tilknyttet gjenger eller høyreekstreme. * På parkeringsplassen, ble en mann kidnappet og slått mer eller mindre i hjel. Etter flere dager ble han sluppet løs, men har nå varige psykiske og fysiske men. * Det flyttet inn en drugdealer et par blokker nedenfor. Han sier selv at han har forbindelser til gjengene på Holmlia. Naboene tør ikke varsle. * Det skytes. En gutt havner i rullestol. Han startet sin kriminelle rullebane som fjortenåring, uttalte at han ville blir kriminell. * En gutt blir slått i hjel av broren til «kjæresten». Ingen snakker om dette. Men folk hvisker om at gjerningsmannen truet vitner til å holde kjeft. Flere år senere blir han dømt. * Gymsalen på skolen ble brent ned. * og mange andre tilsvarende saker. Parallelt observerte jeg følgende: * Det bor rundt 12 000 mennesker i grenda, det vil si at rundt 400-500 mennesker er homofile. Men hvor var alle de leiende parene som ellers er vanlig i bybildet? Det er INGEN. Folk på Søndre Nordstrand er åpenbart ikke homo. * Det hendte rett som det var at jeg var den eneste uten hijab på bussen. Ikke at det gjør noe, men det kan sammenlignes med å gå på ball i shorts. Du får en følelse av å være feil kledd. I den lokale moskeen ønsket de å bidra til å løse problemene, så de startet med natteravning. Altså moskenatteravner. Altså, hvem vil ha moskefolk til å passe gatene? Moskeborgernvern? Så alt dette satt jeg og observerte. I 2018 kom det en rapport fra Forsvarets högskola i Sverige som viser sammenheng mellom kriminell forekomst, vold og kriminalitet. Moskeene ordnet opp internt. Et eksempel var hvis noen ble utsatt for vold. Da ble offeret bedt om å trekke anmeldelsen og imamen ordnet om. En tilsvarende rapport ble publisert i 2019. Så jeg postet lenken til rapporten i lokalforumet, Engasjerte Holmlianere, et forum med cirka 1 500 medlemmer, hvorav flere kjente debattanter, politikere og folk fra akademia såvel som fra moskeene. Jeg spurte om dette også kunne forekomme i bydelen. Posten min ble fjernet fordi den var negativ. Noen hadde klaget på innholdet (altså rapporten). Men én virkelig engasjert holmlianer etterlyste lenken dagen etterpå. Og da ble lenken til rapporten postet på nytt. Men hva skjedde? Fornektelsen var total. Holmlia var kjærlighet. Bortsett fra denne naboen som hadde etterlyst posten min. Han var ifølge holmlianerforumet ikke «kjærlighet», han ble dyttet i SIAN-sekken. Det var ganske surrealistisk, særlig fordi han har Ap-tilknytning. Man snakket «mangfold», men alminnelige kritiske stemmer, selv spørsmål, ble kategorisert som rasistiske. Onde. Jeg fikk en følelse av å bo på den marokkanske landsbygda. Bygdedyret voktet over alle og passet på at ingen kritiserte religiøs praksis slik den spilt ut i bydelen. Det var mørkt og trangt. Jeg fikk en følelse av å ikke kunne puste. Hvem vil bo i et religiøst samfunn tynget av kriminalitet og fattigdom? I Oslo? Det er tragisk at vi har bygget et slikt samfunn utenpå vårt eget. De ungene som blir tvunget til å kle seg «anstendig» slik som områderapporten for Holmlia fra 2018 viser, lever ikke gode, frie liv. Barn som lever ufrie liv, gjør det dårligere på skolen, kom det fram av den samme rapporten. Det er kanskje bagateller sammenlignet med funnene i den nye IMDI-rapporten. Det at vi har fornektet problemene så lenge, har bidratt til ufattelige lidelser. Og de rammer altså først og fremst folk med minoritetsbakgrunn. Men det rammer også alle oss rundt på ulike måter. Vi blir ufrie, vi kan ikke leie kjæresten om vi er homofile, vi kan ikke kaste blikk på noen av ulik nasjonalitet/etnisitet. Om vi rammes av kyskhetspress hva påkledning angår? Det tror jeg er godt mulig. For du er i mindretall mange steder. For samfunnet er dette tragisk. Det koster å ha minoritetsrådgivere som skal beskytte ungene mot sine egne. Det koster å behandle kriminalitet og overgrep i rettsvesenet. Det koster å behandle alle de som er blitt skadet. Nå viser statistikkene at det er mange slike saker. Det hele begynner med å slutte å fornekte. Slutte å snakke om mangfold der det er enfold. Slik det var på Søndre Nordstrand. Være kritiske til hva de religiøse sier. Det finnes overhodet ikke noe tolerant i å ikke være kritisk. Det er en plikt å følge med på samfunnet rundt deg, følge med på hva politikere og det som skjer i menighetene rundt deg. Selv har jeg flyttet. Det er en velsignelse å se homofile menn vrikke nedover gaten med chihuahuaene sine. Det bor mennesker fra mange steder i verden her jeg bor nå, fortsatt på østkanten, men jeg er overhodet ikke den eneste i shorts i butikken. Håret flagrer. Det er ubeskrivelig følelse av frihet!» Og jeg hilser atter en gang til alle de som forteller meg privat at de er så enige med meg, men som ikke tør å gi denne en like. Dere vet hvem dere er. Det gjør forsåvidt også mange som leser dette." https://www.facebook.com/617950333/posts/10157350106645334/?sfnsn=mo@tange Vet ikke om denne posten og linken inngår i det du skrev om mine ulike lenker, men man trenger som du ser ikke være FRPer for å adressere enkelte utfordringer. Har du synspunkter på om dette er et problem, og i så fall hva synes du (som ellers synes å like å være "føre var") at vi bør gjøre? Er du en "fornekter" når deg gjelder problematiske sider ved innvandring og integrering?
|
|
|
14/09/2021 13:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Var ikke den jeg tenkte på, men den har jeg på en måtte alt besvart allikevel. Ut i fra valget er det klart at dette ikke er et landsdekkende problem (kan hende du mener at folk ikke tør si fra / stemme etter det), og derfor neppe relevant i Stortingsvalget. Lokalt kan det være relevant, men jeg tror neppe det har ført til politisk landslide for det.
|
|
|
[Re: mroek]
14/09/2021 13:46
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Blir Viken delt opp igjen? Østre/vestre Viken? Akershus på vei tilbake? Det ligger noe skjær i sjøen her...  Hehe. Det som er helt sikkert er at Finnmark og Troms vil få sin skilsmisse, slik at vi kan få opp administrasjonsutgiftene igjen. Viken er vel også kandidat for å deles opp igjen, men det synes jeg er litt mer usikkert. -snipp- Sikker på dette med administrasjonskostnader? Artikkel om prisen på byråkrati
Redigert av zero; 14/09/2021 13:56.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
|
|