Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Beste kredittkort?

Beste kredittkort? #2680504 12/09/2021 14:48
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Jeg har aldri tatt bryet med å sette meg inn i fordelene med å handle med kredittkort, men har forstått at det er en del rabatter, forsikringer , bonuspoeng osv å hente. Hva vil være det mest fornuftige kortet hvis man har et forbruk på rundt 200 000 i året (gjetting, har ikke sjekket) på et slikt kort? hvis det skal være aktuelt så må det være mulig å få et duplikat slik at sambo og jeg kan ha hvert vårt.

De ordinære ulempene med drøy rente hvis man ikke betaler til rett tid har jeg kontroll over. Tenker i tilfelle å sette opp autotrekk en gang i måneden og bruke kortet til erstatning for felles debetkort som vi bruker i dag

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680514 12/09/2021 16:57
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvis du har familie på andre siden av landet eller i nær utland så anbefaler jeg SAS Eurobonus Mastercard Premium. Her får du Eurobonuspoeng på alt du bruker kortet til. Tvillingkort til samboer er gratis. Vi har familie i nord og sparer opp bonuspoeng nok til 2-3 flyreiser t/r pr år. 2 voksne og 2 barn. Med bonusbilletter får man også automatisk oppdatering til Plus med loungetilgang. Dvs frokost til hele gjengen, vi flyr stort sett nordover på morgenen, samt ekstra baggasje og gratis servering på flyet. Kortet koster ca 1400kr pr år i avgift. 1 Flyreise for hele gjengen t/r Nordnorge hadde koster oss ca 10000kr pr reise. Så vi sparer mye på dette.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680527 12/09/2021 18:52
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hva er ulempen kontra vanlig debet bankkort?

Utover å glemme å betale fakturaen hver måned.

Kan kredittkortet brukes overalt?

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680532 12/09/2021 19:13
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Bank Norwegian sitt er helt ok. Brukt det de siste 10-15 årene uten problemer. Burde sikkert sjekket om det er noen bedre alternativ, men det fungerer og sørger for at jeg alltid har (til tider verdiløse) CashPoint jeg kan fly med.
Bank Norwegian bruker Visa og jeg har et Master Card ifm jobb så da har jeg redundans hvis et system skulle gå ned. I Norge fungerer trolig også Vipps selv om feks Visa skulle ha nedetid.

@Panda, i det daglige merker du ikke at det er et kreditt- og ikke et debetkort. (Mulig du ikke får kjøpt skrapelodd siden norsk lov forbyr gambling med lånte penger – dette er kanskje historie nå) De håper du glemmer å betale fakturaen, men hvis du har styr på det er kredittkort en ekstra forsikring når du handler på nett. Visa order opp hvis butikken ikke leverer.
Så lenge du ikke gjør dumme ting vil også kortselskapet ordne opp hvis kortinformasjonen din lekkes fra en nettbutikk og misbrukes.
De fleste kort tilbyr også ting som reiseforsikring når reisen er kjøpt med kortet etc.

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680535 12/09/2021 19:30
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det kommer litt an på hvordan du liker å reise.

Over har det vært nevnt at man kan tjene opp Eurobonus-poeng med Mastercard eller Amex. De som reiser veldig mye foretrekker å betale et par tusenlapper i årsavgift til Amex, for på den måten å tjene opp flere poeng og også kunne få Companion Tickets, altså at at man får to bonusbilletter for prisen av én. (For de som bruker bonuspoeng på turer i 1. klasse til Asia, er det jo ganske mye verdi i å kunne få to for prisen av én.)

Bank Norwegian er bra hvis man klarer å bruke Cash Points som man tjener opp. Svært skuffende hvordan Norwegian har behandlet kundene sine på det området. Pr nå får man ikke bruke Cash Points på billetter som koster under 1000, og bare noen få poeng på billetter under 2000. Og hvem er det som flyr Norwegian til høyere priser enn det...

Selv bruker jeg det tidl. Widerøe-kortet som gir opptjening av Trumf-poeng (som så kan veksles tilbake til kroner). Jeg liker det spesielt pga en bra app. Nå koster det imidlertid 300 kr pr år eller noe, og ville nok heller valgt et gratiskort.

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680565 13/09/2021 06:28
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Takk for svar alle sammen. Det virker som om det man vinner først og fremst er bonuspoeng og at disse i hovedsak er gunstige på innelandsreiser? Jeg flyr ikke spesielt mye så det betyr i grunnen lite. Hva med reiseforsikring, og hvordan fungerer det? Når den kun gjelder på reiser som er betalt med det aktuelle kortet så må man jo ha en reiseforsikring ved siden av?

Widerøe kort med mulighet til å veksle tilbake til kroner høres jo i grunnen fornuftig ut. 300 kr i året er ikke all verden, men det spiser jo av samlet "fortjeneste" likevel. Føler meg ihvertfall sikker på at det ikke er et dyrt amex-kort eller lignende som vill passe best til vår bruk.

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680569 13/09/2021 06:44
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Monocard fra BraBank får du 1% cashback på all bruk, og det er gratis første 6 måneder. Du behøver med andre ord ikke å fly... De har også en veldig bra app. Hvis du ønsker å beholde etter første 6 måneder koster det 29,- per måned, så da er det bare å sette seg ned å regne... :-)

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680570 13/09/2021 06:45
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Trumf har også sitt eget visa-kort som er gratis.

Bonuspoeng hos SAS er oftest mest "value for money" på lange reiser innenriks, eller til Asia og Sør-Amerika (om jeg husker riktig). De deler opp verden i noen få soner. Feks så koster en bonusbillett det samme om du flyr Oslo-Bergen (med masse konkurranse) eller Kristiansand - Alta.

Et problem er imidlertid at de slipper veldig få bonusbilletter til hver flight, så ikke alltid det er mulig å bruke dem til det du vil. Spesielt ikke typiske feriedestinasjoner.

Re: Beste kredittkort? [Re: Panda] #2680593 13/09/2021 08:53
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Panda

Det er ikke alle brukersteder som har avtale med Visa eller Mastercard, og dermed kun tar kort som benytter BankAxept. Dog er min opplevelse at det er veldig få...

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Beste kredittkort? [Re: Gråstein] #2680690 13/09/2021 12:41
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Gråstein
Trumf har også sitt eget visa-kort som er gratis.

Bonuspoeng hos SAS er oftest mest "value for money" på lange reiser innenriks, eller til Asia og Sør-Amerika (om jeg husker riktig). De deler opp verden i noen få soner. Feks så koster en bonusbillett det samme om du flyr Oslo-Bergen (med masse konkurranse) eller Kristiansand - Alta.

Et problem er imidlertid at de slipper veldig få bonusbilletter til hver flight, så ikke alltid det er mulig å bruke dem til det du vil. Spesielt ikke typiske feriedestinasjoner.

Spørs kanskje hvordan du verdsetter dette, men trodde at beste value-for-money var på bruke bonuspoengene på oppgrader når man fløy langt? Så kan vi sikkert diskutere om det har noen vardi i seg selv selvsagt, utover prisdiffen på billetten.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680697 13/09/2021 13:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Håvard.
forbruk på rundt 200 000 i året

Så det er SÅNN livet som Ibis-ambassadør utarter seg! Jaggu!

ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Beste kredittkort? [Re: Anders A-R] #2680719 13/09/2021 13:47
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Sitat: Anders A-R
forbruk på rundt 200 000 i året

Så det er SÅNN livet som Ibis-ambassadør utarter seg! Jaggu!

ICON_WINK

Total ambassanova i diplomatiet!

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680724 13/09/2021 13:58
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Det ser for meg ut til at det ikke er noen store revolusjonerende fordeler med å gå over fra debet til kredittkort, men at det er mulig å hente inn litt cashback eller bonuspoeng. Jeg har allerede trumf medlemskap, og handler av praktiske hensyn i all hovedsak mat hos meny, og dette er en hanske stor del av de totale utgiftene. Dvs det kan kanskje se ut til at trumf visa er det mest fornuftige. Da dobles trumfpoengene etter hva jeg skjønner, men det er lite andre fordeler. Får regne litt på det og se om det er den løsningen eller monocard eller tilsvarende som er mest hensiktsmessig.

En gratis flytur en gang i blant er selvsagt fint, men jeg flyr alt for lite til at det har noen reell betydning på valg av kort.

Uansett takk for alle svar. Jeg er i det minste klokere enn før

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680728 13/09/2021 14:08
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Den største fordelen med bruk av kredittkort på nett er flere forbrukerrettigheter om noe skulle gå galt.
Jeg bruker konsekvent kredittkort på nettet kun pga dette.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680729 13/09/2021 14:22
hansib Offline
Ivrig
Ivrig
Det er jo fint å nevne at det er lettere å få refundert beløp etc om du har blitt svindlet ved kjøp, dersom du bruker kreditt.
Lett generalisert kan du si at ved debetkjøp er det dine penger og din risiko. Ved kredittkjøp er det andres penger og ikke fult så mye din risiko.

Som regel har kredittkortforsikringene krav om at 50% av reisen du drar på skal være betalt med kredittkortet for at forsikringen skal gjelde.

Rent bortsett fra at renter er neglisjerbare om dagen, så er det jo også fint å bruke "andres penger", som du betaler tilbake hver mnd. Men det forutsetter jo selvfølgelig at du ikke er et surrehue som ikke tar høyde for at ting skal betales tilbake..

Jeg for min del er dingsenisse. Og benytter komplett sitt mastercard mye. Da får jeg cashback som jeg kan benytte på komplett. Som jeg nok legger litt for mye penger igjen på allerede..

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680739 13/09/2021 14:52
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Jeg har forsåvidt kredittkort allerede, og er kjent med at det er noen fordeler ved netthandel. Men kortene jeg har er en del av total bankpakke og har ingen spesielle fordeler såvidt jeg vet. Så spørsmålet er ikke om jeg skal ha et kredittkort, men hvilket kredittkort som er best hvis jeg skal erstatte debetkortet som brukes til dagligshopping. Der ser det foreløpig ut til at det ikke er det helt store å hente, men noe er det jo.

Det med reiseforsikring må jeg innrømme at jeg ikke skjønner så mye av. Med mindre den er god nok til at jeg kan si opp en ordinær reiseforsikring så har den vel ingen betydning?

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680742 13/09/2021 15:41
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette har vært kåret flere ganger som det beste ( ingen årsavgift, gode rabatter, forsikringer m.m.) https://www.entercard.no/produkter/remember/

Kan anbefale det.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680790 13/09/2021 19:44
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Jeg tenker reiseforsikring trenger man utenom kredittkort uansett så mye enklere å forholde seg til det med en egen.
Fordelene i forhold til netthandel er du klar over, det er derfor jeg mener alle må ha et kredittkort og benytte det til netthandel.
Går du for Norwegian og tenker samle cashpoints til flyreise er det jo greit å vite at etter forbruk på 100k så halveres opptjeningen mener jeg. Men bruker to personer kredittkortet til mest mulig så blir det jo et visst forbruk i året. Dere får sørge for å betale syklene med kredittkortet i stedet for faktura ICON_WINK
Trumf vet jeg ikke hva har av begrensninger, men skulle jeg gjort samme som deg hadde jeg sett i den retning om jeg ikke satset på Norwegian eller SAS

Er jo en jungel så skjønner at du spør. Skal du erstatte så fokuser på cashback løsningene, blir jo "umulig" å sammenligne alt annet man potensielt kanskje hvis om atte vil utnytte seg av.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Beste kredittkort? [Re: hbakken] #2680848 14/09/2021 06:40
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Sitat: hbakken
Jeg tenker reiseforsikring trenger man utenom kredittkort uansett så mye enklere å forholde seg til det med en egen.
Fordelene i forhold til netthandel er du klar over, det er derfor jeg mener alle må ha et kredittkort og benytte det til netthandel.
Går du for Norwegian og tenker samle cashpoints til flyreise er det jo greit å vite at etter forbruk på 100k så halveres opptjeningen mener jeg. Men bruker to personer kredittkortet til mest mulig så blir det jo et visst forbruk i året. Dere får sørge for å betale syklene med kredittkortet i stedet for faktura ICON_WINK
Trumf vet jeg ikke hva har av begrensninger, men skulle jeg gjort samme som deg hadde jeg sett i den retning om jeg ikke satset på Norwegian eller SAS

Er jo en jungel så skjønner at du spør. Skal du erstatte så fokuser på cashback løsningene, blir jo "umulig" å sammenligne alt annet man potensielt kanskje hvis om atte vil utnytte seg av.

Her er du relativt spot on ift hva jeg tenker. Jeg orker ikke forholde meg til fordeler i spesifikke butikker, med unntak av trumfbonus, da vi legger igjen bra med penger hos Meny. Det er vel ingen andre kort enn Trumf Visa som har trumfopptjening heller, så det spørs om det er Trumf som blir vinneren (hvis jeg i det hele tatt gidder)

Re: Beste kredittkort? [Re: HeavyDude] #2680988 14/09/2021 12:41
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Sitat: HeavyDude
Dette har vært kåret flere ganger som det beste ( ingen årsavgift, gode rabatter, forsikringer m.m.) https://www.entercard.no/produkter/remember/

Kan anbefale det.

Støttes.
Har også et AmEx Platinum, som gir companion-tickets hos SAS og en del andre fordeler som er kjekt å ha. Dog koster det et par lapper i året, men det som svært få er klar over, er at det er fradragsberettiget (annen finanskost) på skatten.

Løvsteika
Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2680993 14/09/2021 12:50
hansib Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har forsåvidt kredittkort allerede, og er kjent med at det er noen fordeler ved netthandel. Men kortene jeg har er en del av total bankpakke og har ingen spesielle fordeler såvidt jeg vet. Så spørsmålet er ikke om jeg skal ha et kredittkort, men hvilket kredittkort som er best hvis jeg skal erstatte debetkortet som brukes til dagligshopping. Der ser det foreløpig ut til at det ikke er det helt store å hente, men noe er det jo.

Det med reiseforsikring må jeg innrømme at jeg ikke skjønner så mye av. Med mindre den er god nok til at jeg kan si opp en ordinær reiseforsikring så har den vel ingen betydning?

All forsikring er en god jungel fylt med synkehull og stigespillregler. Jeg hadde ikke dekning på min vanlige reiseforsikring, da en lastebil sperret E6 på vei til Gardermoen. Med tilhørende tapt avgang. Men kredittkortet dekte det.. Over 10.000 for nye billetter til senere avgang dekt for hele fam. Så, om du har pengene, hvorfor ikke ta det på kredittkortet?

Redigert av hansib; 14/09/2021 12:52.
Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2681031 14/09/2021 14:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg handler alt jeg kan på kredittkort og med forfall til betaling en gang i måneden. Fint og praksisk for meg men dumt for de som evt ikke har kontroll.

Som sportsidiot har DnB sitt kort vært bra. De har innimellom rabatter på XXL og annet.

Mange kort har betydelige rabatter på drivstoff.

Og for ikke å nevne alle mulige foreninger og lignende som gir rabatter på nye biler, sport, hoteller, drivstoff og en haug annet. Her er et godt eksempel, Agrol har rabatt avtaler med 9 stk forskjellige bilmerker. Litt avhengig av modell fortvekk godt over 5% rabatt. Ja man kan kaskje prute likevel men bra synes jeg.
https://agrol.no/fordel/kategori/agricard/

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2681047 14/09/2021 15:58
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Og velger du et kort med Apple Pay (om du har iPhone) så er det jo såre enkelt å droppe ha med seg lommeboka nå, "takket være" korona'n og at nå tar de aller fleste kontaktløsbetaling og Visa.

#NBNL -

Re: Beste kredittkort? [Re: Heliboy] #2681059 14/09/2021 18:14
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Heliboy
Dog koster det et par lapper i året, men det som svært få er klar over, er at det er fradragsberettiget (annen finanskost) på skatten.

Grunnen til at svært få (heldigvis) er klar over dette, er nok at det er feil:

https://www.skatteetaten.no/rettski.../2020/renter-av-gjeld/R-12.037/R-12.073/

Redigert av Gråstein; 14/09/2021 18:15.
Re: Beste kredittkort? [Re: Gråstein] #2681231 15/09/2021 11:21
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Sitat: Gråstein
Sitat: Heliboy
Dog koster det et par lapper i året, men det som svært få er klar over, er at det er fradragsberettiget (annen finanskost) på skatten.

Grunnen til at svært få (heldigvis) er klar over dette, er nok at det er feil:

https://www.skatteetaten.no/rettski.../2020/renter-av-gjeld/R-12.037/R-12.073/

Ups, da har jeg ikke fulgt med i timen og fått med meg den endringen. Tidligere var det i hvert fall helt legitimt som fradrag.

Løvsteika
Re: Beste kredittkort? [Re: Panda] #2682006 21/09/2021 14:02
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Panda

Noen få butikker tar bare debet kort.

Det er ikke mulig å ta ut penger samtidig som man handler.

Posten tar kreditkort men regner det som kontantuttak og kan gi en gebyrsmell.

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2682022 21/09/2021 17:58
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Og de fleste kredittkort har gebyr for å ta ut penger i minibank.

Re: Beste kredittkort? [Re: Gråstein] #2682407 24/09/2021 18:13
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Den gangen i skuddåret man tar ut cash i minibank så er det lett for meg å akseptere at det ikke skal brukes kredittkort ICON_SMILE

#NBNL -

Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2682445 25/09/2021 09:08
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Vi bruker Bank Norwegian til ca alt, og får 0,5% cashback. Høres lite ut, men for sykkelnerder kan det fort bli litt. Cashpoints til fly har vi allerede alt for mye av, derfor cashback i stedet
Om det er beste løsningen vet jeg ikke, men får uansett litt tilbake. Kort med egne avtaler på netthandel, drivstoff osv har jeg ikke bruk for, siden jeg enten finner ting billigere andre steder, eller sjelden/aldri bruker butikkene som listes opp.
Trumf osv registrerer vi manuelt. Litt tungvint, men da får vi fordel fra begge deler.
Ang rabatter, kan det være greit å sjekke opp hva du har gjennom andre avtaler, f eks fagforening, obos osv. De har ofte avtale med de samme butikkene, eller tilsvarende

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Beste kredittkort? [Re: Håvard.] #2683335 01/10/2021 11:09
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Nå sitter jeg og blar gjennom bunken av kredittkort etter å ha fått en regning fra Eurocard på drøyt sekshundre for ett kort jeg ikke kan huske å ha brukt....

Så da sitter jeg igjen med bankort fra dnb, dnb mastercard, dnb mastercard + og Santander Visa.
Det første er ett debet kort der alt trekkes direkte fra konto og de andre er kredittkort med de vanlige fordelene.

Når jeg skal ut og reise i europa eller usa så trenger jeg kreditt kort for å ta ut penger og leie bil.
fungerer dnb sine mastercard over stort sett heele verden ?
vil Santanders eller Eurocard kreditt kort ha gyldighet flere steder og være nyttig å ha med seg i tillegg ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå