Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sykling i nasjonalparkene - status?

Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Ynot] #2538413 27/02/2019 21:49
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,853
Scottlized Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,853
Sitat: Ynot
Sitat: Scottlized
Denne er hyperinteressant https://www.nrk.no/ho/skal-forske-pa-om-stier-i-nasjonalparker-er-egna-for-sykling-1.14447413
Håper at fagekspertisen blir hørt og IKKE en politisk beslutning basert på populisme og politisk uvitenhet. Vet ikke hva resultater blir, men i forrige NINA-rapport var det totalbelastningen og våte områder som var mest problemfylt


NINA-forskeren lyver når hun sier at vi ikke vet, eller hun er biolog og ikke spesielt bevandret i geofysikk.
I og med at fysikkens lover er like alle steder til enhver tid, både på mikro- og makro nivå
(1 av naturvitenskapens 3 store paradigmer (Euclids geometri, lovmessighet, og konstant lyshastighet))
vil denne studien vise det samme som studiene fra utlandet, nemlig at det er hvordan stien går i terrenget, (altså hvordan stien hånterer vann) som avgjør hvor mye bruk den tåler, siden det er vann og vind som hovedsaklig står for erosjon. Syklisme medfører tverrkrefter ved hard oppbremsing og svingning, og fotgjengere graver dypt i underlaget på løs grunn(høgere marktrykk), spesielt i motbakke, ellers er den fysiske på påvirkningen fra fotgjengere og syklister på underlaget nogenlunde lik.

Stier som ikke tåler sykling på grunn av underlagets beskaffenhet og/eller dårlig drenasje vil heller ikke tåle mer enn sporadisk fotgjengerbruk.

+5 Godt skrevet. Du burde vært endel av teamet til NINA. Et utvalg med bred faglig kunnskap virker å være det beste.

Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2538415 27/02/2019 22:03
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Institusjoner son NINA rekrutterer nok fra de «myke» realfagene. En hadde jo etterhvert håpet at NOTS kunne hyre inn egen styreleder og naturforvaltnings/stirådgiver, men medlemstallene stagnerer på et par tusen og det er frivillig arbeid etter ungene er i seng av noen håndfuller medlemmer som holder organisasjonen gående.


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2546072 08/04/2019 11:19
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 167
Ozz Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 167
Så mye er villreinargumentet verdt når det er penger å tjene...
https://www.nrk.no/hordaland/regjeringa-...idda-1.14508136

Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Ynot] #2547640 15/04/2019 06:53
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 296
zero-talent Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 296
Sitat: Ynot
Sitat: Scottlized
Denne er hyperinteressant https://www.nrk.no/ho/skal-forske-pa-om-stier-i-nasjonalparker-er-egna-for-sykling-1.14447413
Håper at fagekspertisen blir hørt og IKKE en politisk beslutning basert på populisme og politisk uvitenhet. Vet ikke hva resultater blir, men i forrige NINA-rapport var det totalbelastningen og våte områder som var mest problemfylt


NINA-forskeren lyver når hun sier at vi ikke vet, eller hun er biolog og ikke spesielt bevandret i geofysikk.
I og med at fysikkens lover er like alle steder til enhver tid, både på mikro- og makro nivå
(1 av naturvitenskapens 3 store paradigmer (Euclids geometri, lovmessighet, og konstant lyshastighet))
vil denne studien vise det samme som studiene fra utlandet, nemlig at det er hvordan stien går i terrenget, (altså hvordan stien hånterer vann) som avgjør hvor mye bruk den tåler, siden det er vann og vind som hovedsaklig står for erosjon. Syklisme medfører tverrkrefter ved hard oppbremsing og svingning, og fotgjengere graver dypt i underlaget på løs grunn(høgere marktrykk), spesielt i motbakke, ellers er den fysiske på påvirkningen fra fotgjengere og syklister på underlaget nogenlunde lik.

Stier som ikke tåler sykling på grunn av underlagets beskaffenhet og/eller dårlig drenasje vil heller ikke tåle mer enn sporadisk fotgjengerbruk.


Dette er ganske tydelig her i Grenland, hvor "titoppern" har tatt helt av de siste årene. De mest populære toppene ser til tider ut som motorveier av gjørme. Folk går utenom de våte partiene, og når det er en skoleklasse på tur ender det med at de lager nye gjørmegroper. Det må nok gjøres en jobb med å bygge mer robuste stier enkelte steder, men når friluftsliv knapt får en krone så blir det vanskelig for pensjonistene i den lokale turistforeningen å gjøre noe. I Mellomtiden bør kanskje både fotfolk og syklister tenke seg om og unngå de mer sårbare områdene når det er vått ute?


coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2547782 15/04/2019 18:45
Registrert: May 2016
Innlegg: 148
M
Martin222 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: May 2016
Innlegg: 148
I hvert fall velge stier med omhu.

Vi har noen veldig flotte gjengrodde skogsveier her hvor jeg bor. De er solide å sykle på året rundt utenom snø.

Bare tenk på hvilket friluftsliv vi hadde hatt hvis ikke fotballen fikk alle midlene. 90% slutter jo før fylte 20 år uansett. Men friluftsliv driver man med livet ut. Det blir en livsstil. "Ingen" på 40 spiller ballspill.

Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: larsdx] #2559330 09/06/2019 14:19
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 216
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
V
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 216
Sitat: larsdx
Denne tråden minner litt om elsykkeldebatten. Folk tar utgangspunkt i frykt, mer enn rasjonelle argumenter.

Fjellet har vært brukt av folk i alle tider. Om man sjekker historien rundt de gamle slepene på Hardangervidda var de antakelig langt større og tydeligere på 1700-1800-tallet, da gikk folk over fjellet med hest og kjerre etc. Stier i Oslomarka var som motorveier, sammenliknet med i dag.

Skal man ha urørt natur må man dra andre steder enn Jotunheimen. Jeg anbefaler Lomsdal-Visten. Der kan du gå i dagevis uten å møte folk eller se spor av stier. Drar du med deg sykkel inn dit er du særdeles masochistisk anlagt.

Selvsagt vil terrengsykler føre til mer slitasje, men det vil mest sannsynlig konsentrere seg om noen små områder som allerede har høy bruk. Selv det å sykle over Hardangervidda vil være for spesielt interesserte.

NOTS burde vært aktive pådrivere for endringer her, men organisasjoner virker jo ikke spesielt slagkraftig. Det er riktig at det kan ta lang tid mellom hver verneplan oppdateres, men det er ikke noen grunn til at det ikke kan gå raskere, med litt påtrykk. De politiske føringene er klare og tydelige.


Med stadig lettere motorisert sykkelspark så vil dette antakeligvis bre om seg. Det som kan skje er det som skjer ved enhver teknisk nyvinning, det opparbeider seg kultur og sedvane. Stadig nye grupper vil inn og kommersielle aktører vil melke markedet. I siste instans vil en til og med kunne oppleve ønske om tilrettelegging av stiene for bedre fremkommelighet. Det vil selvsagt ta noe tid, men å reversere slike prosesser er ikke mulig. I sluttlinjen vil en oppleve en forringelse av totalopplevelsen av landskapet, som du selv nevner, med henvisning til annen økt trafikkslitasje, som er på full fart inn. Med mange av de gamle tradisjonelle verneforkjemperne, bl.a. DNT, satt ut av spill av kommersielle interesser. Mange av stiene i Jotunheimen er allerede i dag rene svinestier og nedslitt. Det er ikke noe argument i seg selv for å slippe til sykling. Men det vil nok komme med tid og stunder.

Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2559490 10/06/2019 13:58
Registrert: May 2019
Innlegg: 53
NOTS Arne Bøe Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2019
Innlegg: 53
Uansett hva den enkelte måtte mene skulle være sunn fornuft så har vi ett lovverk og forholde oss til. På lang sikt er vi tjent med å forholde oss til det og heller ta tiden til hjelp.

Vi terrengsyklister må basere oss på at organisasjoner som NOTS klarer å overbevise lovgivende myndigheter at det er greit å sykle der det måtte være greit og gå, dvs på alle stier i Norge

Med dere inn i NOTS og støtt det verdifulle arbeidet som blir gjort.

Redigert av NOTS Arne Bøe; 10/06/2019 15:06.

Arne Bøe

Henvendelser rettes til: kontakt@nots.no
Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2559899 12/06/2019 10:44
Registrert: May 2016
Innlegg: 148
M
Martin222 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: May 2016
Innlegg: 148
Jeg vil heller si at det er viktigere at vi terrengsyklister, i tillegg til NOTS, er tilstede i lokale Turlag og andre foreninger. Å spre det gode budskap og ikke la fordommer sitte uimotsagt er særs viktig.

I den lokale turistforeningen DNT Romsdal har vi terrengsykling på programmet nå. Der arrangerer vi fellesturer med sykling, gjerne på stier som er nye og spennende. Da får vi i tillegg til en sykkeltur, eksponert de øvrige medlemmene for bilder, tekst, og tanker i medlemsbladet, på Facebook, og i turoversikten.

Det er vel så viktig, som å påvirke politikere.

Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2560041 13/06/2019 04:59
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Veldig bra innspill, Ynot.

Martin222, det er en ypperlig tilnærming å involvere seg i tilgrensende organisasjoner. Lokalt har det fungert bra med tanke på bedre orgaisering og større felles ressurser.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2587933 10/01/2020 22:20
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 7
M
Mtbfrelst Offline
Fersking
Offline
Fersking
M
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 7
https://www.nrk.no/norge/apner-for-...ster-jubler_-turfolk-bekymret-1.14138393

Kom over denne hvor Ola Elvestuen gjentar at nasjonalparkene skal til en viss grad tilgjengeliggjøres for sykling. 1,5 år siden artikkelen ble publisert.

Noen som vet status? Ola sa dengang at deadline er 2020 før reviderte forskrifter skal være klar...

Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2587934 10/01/2020 22:29
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 7
M
Mtbfrelst Offline
Fersking
Offline
Fersking
M
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 7
https://syklistene.no/aktuelt/dette-er-svaert-gledelig/

Hmm, her er generalsekretær Morgan Andersson avbildet på terrengsykkel utenfor grusveien til Rondvassbu. Er det tillatt å suse nedover DNT stien fra Rondvassbu til Spranget? Jeg tenkte det kun gjaldt grusveien.

Det hadde vært helt rått å sykle inn, topptur, og "bombe ned" til p-plassen igjen dagen etter. Naturen i området er så råflott, at hver smule vi får kan spises med omhu.

Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2587946 11/01/2020 08:07
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
ventle Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
Per i dag er det ingen endring. Til Rondvassbu er det bare grusveien som er åpen for sykkel.

For Dovrefjell er det fortsatt forvaltningsplanen frar 2006 som gjelder: http://www.nasjonalparkstyre.no/Doc...splan_Dovrefjell-Sunndalsfjella_2006.pdf

Der står følgende å lese:
Quote
Sykling er tillatt på følgende traséer:
- Dindalshytta – Snøfjelltjønnin – Åmotsdalen (rute 1104 i hht DNT sitt rutenett)
- Ryin – Vårstigsætra
- Ryin - Bekkelægeret
- Vegen og gamlevegen til Snøheim som omfattes av nasjonalparken


Det foreligger et forslag til ny forvaltningsplan fra 2018, men den omfatter bare utvidelse av nasjonalparken i det gamle skytefeltet. Formuleringene om sykling er de samme.

For Rondane gjelder forvaltningsplan fra 2009: http://www.nasjonalparkstyre.no/Doc...lan/Forvaltningsplan%20Rondane-Dovre.pdf

Her kan vi lese:
Quote
Sykling er regulert til spesielle traseer og til merkete stier i to soner rundt Høvringen/Mysusæter og en sone ved Dombås.

Kart i vedlegg 19 viser soner for hvor all organisert ferdsel til fots og på ski utenfor merkete stier og løyper, sykling og organisert riding på merka stier samt organisert bruk av hundespann er tillatt uten spesiell tillatelse.

Organisert ferdsel defineres som: Ferdsel der en planlegger, koordinerer eller arrangerer en aktivitet som er kunngjort/markedsført på forhånd


(min kommentar: Å ta en tur med hundespann, dvs en flokk med tamme ulver, er helt greit så lenge det ikke er organisert, men å ta en tur på sykkel er forbudt av hensyn til dyrelivet...)

Vedlegg 19 finner du her: http://www.nasjonalparkstyre.no/Doc...n/Vedlegg19_Soner_organisert_ferdsel.pdf


mvh Helge
Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2587964 11/01/2020 14:14
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 7
M
Mtbfrelst Offline
Fersking
Offline
Fersking
M
Registrert: Dec 2019
Innlegg: 7
Takk for info Ventle

Det skal holde hardt for Ola å holde løftet sitt i år...

Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2679645 07/09/2021 12:15
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
T
TrondAM Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
Blir spennandes å sjå kva dei finn på mtp sykling i Trollheimen..

"De seks landskapsvernområdene Lyngsalpan, Sylan, Trollheimen, Ålfotbreen, Oksøy-Ryvingen og Flekkefjord og Listastrendene bør også bli nasjonalparker, mener regjeringen."

https://www.smp.no/ntb/innenriks/2021/09/07/Hornelen-Masfjordfjella-%C3%98ystesefjella-og-Sunnm%C3%B8rsalpene-foresl%C3%A5s-som-nye-nasjonalparker-24542854.ece

Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222] #2679915 08/09/2021 19:45
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Til info så er det høringsfrist på revisjon av forvaltningsplanen for Jotunheimen - Utladalen nå på fredag. Vernegruppa i NOTS jobber (litt på lånt tid, ref etter ungene har lagt seg som Ynot skriver..) med å få på plass en uttalelse.

Det er ganske mye å ta tak i her, så det tar tid...


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå