Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop.

Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. #2678889 02/09/2021 10:59
H
hmhelland Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Har noen Powertap P1 pedaler som har fungert knirkefritt siden nye (juli 2017) og frem til og med hele sommeren 2020. I september 2020 tas sykkelen inn, jeg kjører en økt på balanserulle der pedalene fungerer akkurat som de skal.. Sykkelen settes så på Neoen, og jeg tar ut batteri av pedalene, siden jeg bruker watt fra rulle. Når jeg tar sykkelen ut på landeveien i slutten av mars 2021 fungerer ikke pedalene, watten er tilfeldig. Jeg tror først det kan være dårlig batteri, det byttes. Firmware oppdateres på begge to, men de viser fortsatt tilfeldig watt.

I april 2021 kontakter jeg Bikeshop og melder jeg inn reklamasjonssak da pedalene mine har gått “bananas”, watten går fra 0-1000 uten at intensitet endres.

Bikeshop ber om bilder så de kan se om det er ytre skader på de. Jeg tar bilder og sender inn, det spør om jeg kan ta bilder med mer lys, da de ikke så alle detaljer. Det gjør jeg, og jeg får bekreftet at bildene er ok og får beskjed om å sende inn pedalene, så de kan sende videre til service-senter i England.

I august får jeg beskjed fra Bikeshop om at service-senteret har sett på pedalene og de kan se at pedalene er ødelagt av slagskader og det kan derfor ikke gå som reklamasjon.

Jeg stusser på dette, siden de har fungert strålende frem til de ble satt på rulle. Også fungert strålende på balanserulle etter de ble tatt inn for vinteren. Om det hadde vert pågrunn av slagskader som Bikeshop påstår ville det normalt sett oppstått “akutt”. Ber derfor om jeg kan få se saksinfoen fra verkstedet, hva de faktisk har skrevet om hva som er ødelagt. Det får jeg ikke. Bikeshop hevder det ikke finnes noen sak eller dokumentasjon fra service-senter utenom mailkorrespondanse. De eskalerer til og med saken til en leder som hardnakket påstår det samme, dette er informasjon som ikke finnes. Spør deretter om jeg kan få se hva de skrev i mail-korrespondansen. Det får jeg ikke, utenom en linje: “The pedals are broken beyond repair”.

Når jeg får pedalene i retur, så er det er jo saksnummer til verkstedet klistret på esken. Derfor kontakter jeg dem direkte for å høre hva som var greia. Jeg sender over avslaget jeg fikk fra Bikeshop.

Det kontante svaret fra service-senteret er:
That is not what I told Bikeshop.no!

Så sender han meg hele saksinformasjonen og dialogen han har hatt med Bikeshop. Der ser man at Bikeshop spør eksplisitt to ganger om hva som er grunnen, for de trenger en grunn til kunden.

Bikeshop: Could you tell me what the reason for the damage is? I just need a reason for the customer.
Workshop: Yes it's the strain gauge in the left pedal. It's broken.
Bikeshop: But what's the reason for it to break? Outer damage or just failed electronics?
Workshop: I would say it's a failure of the strain gauge - I'm unable to say what has caused it only to diagnose the problem.

Deretter mottar jeg følgende avslag fra Bikeshop:
“Nå er de ferdig testet og elektronikken i den venstre pedalen har blitt skadet etter slag og er dessverre ikke mulig å reparere. Powertap ser på merkene på pedalene at det er noe som har skjedd under bruk, og at det ikke er en produksjonsfeil eller svakhet med selve pedalen. Derfor kan vi dessverre ikke erstatte disse under reklamasjon."

Og ytterligere når jeg ber om litt mer detaljer:
“Selve elektronikksensoren inni har blitt ødelagt, og det er da ikke noe som skjer over tid eller av seg selv. Det er ikke elektronikken som har kortsluttet, men selve cellen har blitt ødelagt.
Det er sånn Powertap vet at dette umulig kan være en fabrikasjonsfeil, men at det er en påført skade.
Vi må også basere avgjørelsen på hva de sier. De er de som er service senteret til Powertap i Europa, og det eneste de jobber med er å skru på og reparere Powertap pedaler. Grunnen til at de vet det er påførte skader er nettopp det at det ikke er en skade som oppstår av seg selv. “

Gjentar service-senterets reaksjon: That is not what I told Bikeshop.no!

Altså begrunnelsen Bikeshop gir meg er bare oppsinn, service-senteret har ikke sagt noe som ligner på dette til Bikeshop. Han skriver også andre ting om bikeshop som jeg ikke trenger ta her ICON_SMILE

Kontakter Bikeshop etterpå for å høre.. Men fortsatt null forståelse eller beklagelser på deres oppførsel.. Jeg må hinte om at når man blir tatt på “fersken” er det normalt å være litt ydmyk. Da kommer en beklagelse om at de må ha ordlagt seg dårlig. Jeg synes dette er såpass grovt at det ikke akkurat er informasjon som er “lost in translation”, her har de bare diktet opp informasjon for å kunne avslå en reklamasjon.

Først skriver de at de baserer avgjørelsen på det som verkstedet sier. Når jeg sier at avslaget deres ikke stemmer med det verkstedet har sagt, så endres det til at det er de som tar avgjørelsen og bikeshop ser på skadene at dette er min feil. Så får jeg noen bilder som dokumentasjon, bilder som viser akkurat det samme som bildene Bikeshop fikk av meg i starten av mai, da var bildene ok, i august sier Bikeshop at de viser store tydelige hakk, som ikke kan oppstå av normal bruk.

Min klare oppfatning er selvsagt at disse pedalene er brukt så normalt som man kan bruke pedaler. De har aldri vert i velt, de har kun stått på landeveissykkel ICON_SMILE Det er noen småmerker på dem, de aller fleste er slitasje der cleats har truffet lakken, det er også noen småskraper under, men i mitt hode ingenting som tilsier at dette kan skade elektronikk.

Er det bare jeg som synes dette er urimelig og merkelig oppførsel fra Bikeshop?

Vedlegg
IMG_20210823_115157.jpg (1.81 MB, 329 nedlastinger)
IMG_20210823_115024.jpg (4.61 MB, 289 nedlastinger)
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2678897 02/09/2021 11:28
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Haha. Alltid flaut å bli tatt på fersk gjerning i juging.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2678954 02/09/2021 15:15
T
TørreSokker Offline
Medlem
Medlem
T
Du kan jo forsøke å kontakte forbrukertilsynet. Jeg hadde en sak med en butikk hvor jeg fikk medhold etter forbrukertilsynet meglet, selv om jeg fremla den samme argumentasjonen gjennom megleren som i opprinnelig mail.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2678971 02/09/2021 17:45
J
Jeggs Offline
Entusiast
Entusiast
J
De burde være ydmyke nå.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2678977 02/09/2021 18:42
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Jøss, har bikeshop blitt kjøpt opp av Unaas?

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2678978 02/09/2021 19:00
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Haha, makan. Etter at jeg fikk skylda for at den indre diameteren til gaffelfestet på et styreframspring var for stor, så er jeg jo ikke overrasket over at reklamasjonsavdelingen til Bikeshop gjør sitt beste for å skylde på deg når pedalene har noen form for bruksmerker. Det er iallfall en mekanisk troverdig historie. Flat og gjentatt løgn uten evne til å skjule sporene var likevel mer enn ventet.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2678988 02/09/2021 20:19
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Men er dette Powertap eller Bikeshop som er vanskelig? Reklamasjonen og produktet/kvaliteten er det i utgangspunktet powertap som er ansvarlig for. De sier kun hva skaden er og at det ikke er mulig å avgjøre hva som har forårsaket skaden. Det KAN være produksjonsfeil, eller det KAN være skader som følge av bruk. Når Powertap så nekter å komme med en avgjørelse, må Bikeshop med andre ord dekke dette uten å refusjon fra Powertap og med mindre man må er det dårlig butikk. Dette forsvar dog ikke den tøysete kommunikasjonen de har forsøkt seg på, som gjør at kundebehandlingen her er helt på trynet, noe som overrasker meg stort da jeg har særs god erfaring med bikeshop hva gjelder refusjoner, og reklamasjoner.

Redigert av Hen9ng; 02/09/2021 20:20.
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2678990 02/09/2021 20:52
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Nå har trådstarter kjøpt av Bikeshop i Norge åi ikke av powertab og da gjelder Norskkjøpslov .Produktet har forventet levetid ut over 5 år å da blir vel reklamasjons retten 5 år.I dette tilfeller vil jeg si at det er Bikeshop som har bevisbyrden,å om trådstarter har sitert kommunikasjon mellom ulike aktører riktig blir det spendende å høre Bikeshop sin forklaring på hvordan skaden har skjedd.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: Kjetil307] #2678993 02/09/2021 21:33
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kjetil307
Nå har trådstarter kjøpt av Bikeshop i Norge åi ikke av powertab og da gjelder Norskkjøpslov .Produktet har forventet levetid ut over 5 år å da blir vel reklamasjons retten 5 år.I dette tilfeller vil jeg si at det er Bikeshop som har bevisbyrden,å om trådstarter har sitert kommunikasjon mellom ulike aktører riktig blir det spendende å høre Bikeshop sin forklaring på hvordan skaden har skjedd.

Har pedaler forventet levetid over 5 år? Jeg har aldri hatt pedaler i 5 år. De er dårlig lenge før dette.

Bikeshop er sikkert enig at de skal holde over 5 år ellers hadde de bare sagt det med en gang, men at pedaler kan forventes å holde over 5 år synes jeg er rart.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2678997 03/09/2021 05:00
H
hmhelland Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Powertap/Saris er kjøpt opp av SRAM, og det finnes ikke deler til å fikse dette lengre. Verkstedet er uavhengig og reparerer wattmålere fra flere selskaper. Det produseres ikke deler til pedalene lengre,.

"In each pedal there is a strain gauge and the left one is broken. I can’t repair or replace this as it’s a sealed unit and there are no parts supplied from the manufacturer for this."

De anbefaler meg å kontakte SRAM direkte og høre om jeg kan få mer hjelp der. Men som han sier, de har heller ingen kjennskap til norsk kjøpslov.

Alle sitatene er copy/paste, men jeg har fjernet navn/hilsenser etc for å anonymisere.

Til bikeshop har de også skrevet følgende til spørsmål om dette kan være ytre påvirkning:
"I don't know for sure - all parts have a limited life.".

I mitt hode er absolutt pedaler noe man kan forvente skal holde i mer enn to år, og derfor faller under "fem- års regelen". Når mobiler har fem år, så vil jeg tro pedaler faller innenfor samme?

"Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven)."

Jeg har sendt inn saken til forbrukerrådet, så får vi se hva de sier. Der var det dog inntil 5-6 måneders ventetid på behandling for øyeblikket ICON_SMILE

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2679001 03/09/2021 05:50
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Wow.

I dagens virkelighet, hvor historier som dette spres i nettsfæren og når ut til tusenvis av kunder på rekordtid, er det nesten vanskelig å tro at en profesjonell aktør kan behandle kunder som beskrevet over. Kundeservice er gjerne noe av det vi som kunder prioriterer høyest, og jeg merker at det kommer til å sitte langt inne å skulle bestille kostbare dingster fra Bikeshop etter sånne historier.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2679002 03/09/2021 06:06
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Dette var spesielt interessant å lese, då eg hadde ei liknande sak ang. Assioma-pedalar. Eg fekk ikkje avslag slik som deg, det var berre at det tok eit halvt år å få ny pedal. Eg veit ikkje om dette var pga. trenering frå Bikeshop, Favero eller begge, men Bikeshop skulda på Favero (lang påskeferie i Italia, etc.). Etter det eg har høyrt om Favero sin support så skal den vere veldig bra. Så eg undrar jo litt.

Tor Hovland
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: olechr] #2679013 03/09/2021 06:31
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: olechr

Har pedaler forventet levetid over 5 år? Jeg har aldri hatt pedaler i 5 år. De er dårlig lenge før dette.

Bikeshop er sikkert enig at de skal holde over 5 år ellers hadde de bare sagt det med en gang, men at pedaler kan forventes å holde over 5 år synes jeg er rart.

Jeg har aldri hatt pedaler som ikke har vart ut sykkelens levetid. Unntaket er de jeg har bøyd. Har ett par pedaler som er 35 år gamle, og de fungerer fortsatt finfint.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: olechr] #2679018 03/09/2021 06:44
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Du er vel heldigvis ikke representativ for den gjennomsnittlige syklist, spesielt mtp slitedeler...

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2679032 03/09/2021 07:26
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Pedaler skal vare over 5 år hvis de ikke utsettes for unormalt hard og omfattende bruk. Å sykle en gang eller to i uka i sommersesongen er ikke unormalt hard bruk. Opplever eksempelvis at endurosykler i stor grad blir utslitt lenge før pedalene som står på eksempelvis. Kabelbrudd er også et eksempel på noe som ikke skal skje som følge av mye bruk.

På en landeveisykkel varer pedaler "evig".

Er fremdeles forbausende å se virksomheter som ikke klarer å forholde seg til forbrukerkjøpsloven. Lykke til!

Ut på tur!

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2679037 03/09/2021 07:39
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kjøpte et sett Garmin Rally XC 100 av Sykkelkomponenter. Etter ei uke var jeg på Sjusjøen og syklet over Nevelfjell og en del annet sti. Slo pedalene nedi innimellom og plutselig ble wattverdiene borte på computeren. Når jeg kom hjem så jeg at lokket på siden av pedalen som holder batteriet på plass hadde løsnet. Tok kontakt med Sykkelkomponenter for å høre om de hadde lokk, og ble sendt videre til Garmin.
Jeg forklarte hva som hadde skjedd og de skulle sende meg et lokk gratis, men de ville gjerne ha inn pedalene for å se om det var noe feil med de. Mente at lokket ikke skulle løsne så lett.
Jeg sendte pedalene inn og samtidig sendte de meg et nytt sett. Bra service, men her var det leverandør/produsent og ikke butikk som ordnet opp da.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: Supermann] #2679038 03/09/2021 07:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words
I forbrukerkjøpsloven heter det at for ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen for å reklamere fem år. Pedalene trenger derfor ikke ha en forventet levetid på mer enn fem år, men "vesentlig lenger enn to år".

Spørsmålet er da om slik "forbrukerelektronikk" som brukes utendørs i all slags vær kan forventes å vare vesentlig lenger enn to år. Og er det relevant å sammenligne med vanlige pedaler, som varer "evig"? Ikke vet jeg, men ser argumenter for både ja og nei.

Redigert av Øyvind V; 03/09/2021 07:42.
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: Øyvind V] #2679042 03/09/2021 08:02
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Øyvind V
.

Spørsmålet er da om slik "forbrukerelektronikk" som brukes utendørs i all slags vær kan forventes å vare vesentlig lenger enn to år. Og er det relevant å sammenligne med vanlige pedaler, som varer "evig"? Ikke vet jeg, men ser argumenter for både ja og nei.

Nå er det slik at Bikehop har valgt å selge pedalene som "egnet til formålet" uten å forbehold i forhold til bruken. jmf forbrukerkjøpsloven prgf. 15:
Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

Så det står ganske klart for meg at OPs bruk av pedalene er innafor. De er ikke brukt til ting landeveispedaler ikke normalt brukes til, og de svarer ikke til det han kan forvente. Bikshop opplyser ikke om forbehold rundt bruken. Så at disse pedalene burde vare lengre enn de gjør er klart for meg.

At man kan forvente at man må bytte lager etc. har ikke noe med at elektronikk forseglet i epoxy dør å gjøre. Vi vet alle at det av og til skjer, selv om det er sjeldent. Jeg ser heller ikke for meg noen som helst måte at ytre påvirkening med mindre redskap enn slegge skal kunne ødelegge en strain gauge som ser omtrent sånn ut:

[Linket bilde fra dwu6cij6g7c482o3ubd8gc11-wpengine.netdna-ssl.com]

Denne reklamasjonen bør føre fram uten mer tull. Og det burde Bikeshop ha funnet ut når de ble tatt på fersken.

LarsB

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: larsb] #2679048 03/09/2021 08:28
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Sitat: Øyvind V
.

Nå er det slik at Bikehop har valgt å selge pedalene som "egnet til formålet" uten å forbehold i forhold til bruken. jmf forbrukerkjøpsloven prgf. 15:
Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

Så det står ganske klart for meg at OPs bruk av pedalene er innafor. De er ikke brukt til ting landeveispedaler ikke normalt brukes til, og de svarer ikke til det han kan forvente. Bikshop opplyser ikke om forbehold rundt bruken. Så at disse pedalene burde vare lengre enn de gjør er klart for meg.

Ikke uenig, men man kan ikke sammenligne wattpedaler med elektronikk med vanlige pedaler, og si at wattpedaler skal vare like lenge som vanlige pedaler fordi de skal "passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til". Wattpedaler og pedaler brukes likt, men det er også en vesentlig forskjell i funksjon (effektmålingen).

Sitat: larsb
Denne reklamasjonen bør føre fram uten mer tull. Og det burde Bikeshop ha funnet ut når de ble tatt på fersken.LarsB

Helt enig.

Redigert av Øyvind V; 03/09/2021 08:31.
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: kaiost] #2679050 03/09/2021 08:32
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: kaiost
Jeg sendte pedalene inn og samtidig sendte de meg et nytt sett. Bra service, men her var det leverandør/produsent og ikke butikk som ordnet opp da.

Ein kan sikkert seie mykje om Garmin, men den norske serviceavdelinga er second to none!

Tor Hovland
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2679052 03/09/2021 08:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Pedalene er ikke helt like, men det er ingen som selger dem som sier noe slikt:

Disse pedalene koster 12 000 og holder i to år
Disse pedalene derimot koster 1 200 og holder i ti år.

Vi er ordinære forbrukere og ser en sykkelpedal med tilleggsfunksjoner, ikke en radiostyrt bil fra Wish til 49. Da ville vi hatt helt andre forventninger til levetid og bruksområde ICON_SMILE

LarsB

Redigert av larsb; 03/09/2021 08:32.
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: torhovl] #2679064 03/09/2021 09:10
H
hmhelland Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Takk for mange gode svar.. Godt å lese at det ikke bare er jeg som synes dette var merkelige greier ICON_SMILE

Sitat: torhovl

Ein kan sikkert seie mykje om Garmin, men den norske serviceavdelinga er second to none!

I (foreløpig) siste epost ble jeg anbefalt å være litt mer forsiktig i fremtiden hvis jeg skulle kjøpe andre wattpedaler. Da de vet av erfaring at både Favero og Garmin avslår reklamasjoner plent hvis de har hakk i seg.

Stusset forøvrig på den også, da jeg bare har hørt positivt om Garmin sin kundeservice.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2679066 03/09/2021 09:16
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Nå er det vel ikke sikkert at g
Sitat: hmhelland
Takk for mange gode svar.. Godt å lese at det ikke bare er jeg som synes dette var merkelige greier ICON_SMILE

I (foreløpig) siste epost ble jeg anbefalt å være litt mer forsiktig i fremtiden hvis jeg skulle kjøpe andre wattpedaler. Da de vet av erfaring at både Favero og Garmin avslår reklamasjoner plent hvis de har hakk i seg.

Stusset forøvrig på den også, da jeg bare har hørt positivt om Garmin sin kundeservice.

Har alltid fått hjelp hos Garmin Norge .Men er ikke alltid sikker på om de kjører det på garanti mot fabrikk eller om de Fører mye på Goodwill kontoen i Norge .Alltid utmerket service når jeg har brukt Garmin Norge

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: Paulus] #2679075 03/09/2021 09:50
olechr Offline
More than words
More than words
Bare for å ha det på det rene. Jeg er helt enig at Bikeshop her er tatt på fersken og burde rydde opp. Selv har jeg bare gode erfaringer med Bikeshop når det gjelder reklamasjon.

Når det gjelder spørsmålet om 5 år stilte jeg det da jeg hadde aldri forventet at pedaler med elektronikk skulle holde i 5 år. For meg virker det som om mange av wattpedalene knapt holder 2. Hvertfall var det slik med Garmin sine pedaler (før siste generasjon).

Håper det ordner seg for trådstarter. 😀

Ambassadør for Scott.
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: Ndreas] #2679076 03/09/2021 09:51
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Ndreas

Du er vel heldigvis ikke representativ for den gjennomsnittlige syklist, spesielt mtp slitedeler...

Jeg sykler nok vesentlig mindre timer/km i løpet av 5 år enn hva man kan forvente at noen som kjøper wattpedaler kan gjøre.

Der du nok har rett er at jeg er vesentlig bedre på vedlikehold enn snittet.

Ambassadør for Scott.
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: torhovl] #2679080 03/09/2021 10:06
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U

Servicen fra Garmin Norge er årsaken til at jeg holder meg til Garmin-produkter. Ingen over, ingen ved siden av.

Div. sportsremedier ...
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: olechr] #2679091 03/09/2021 11:27
esv Offline
Avhengig
Avhengig

Når det gjelder spørsmålet om 5 år stilte jeg det da jeg hadde aldri forventet at pedaler med elektronikk skulle holde i 5 år. For meg virker det som om mange av wattpedalene knapt holder 2. Hvertfall var det slik med Garmin sine pedaler (før siste generasjon).

Kjører fortsatt på de opprinnelige Garmin Vector fra 2013 (med oppgraderingskit til vector2 fra 2015), fungerer utmerket! Brukes ca 3-400 timer pr år, på 2 forskjellige sykler.
-> Kanskje du må høyne forventningene dine litt ;-)

Redigert av esv; 03/09/2021 11:28.
Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: universalis] #2679131 03/09/2021 16:39
I
IbisSLR Offline
Fersking
Fersking
I
Sitat: universalis

Servicen fra Garmin Norge er årsaken til at jeg holder meg til Garmin-produkter. Ingen over, ingen ved siden av.

Helt enig her. For noen år siden gnagde valpen min i stykker en pulsklokke som kostet 5.500,-. et par år siden. Jeg fikk tilbud om å kjøpe ny tilsvarende klokke for omtrent 1.100,-.

Hvis noen hadde fortalt meg det på forhånd, hadde jeg ikke trodd på det.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: hmhelland] #2679210 04/09/2021 15:34
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Her har du en god sak juridisk, slik jeg leser den - De har sendt den videre til ekspertisen for å få vurdert skaden. Eksperten sier hva som er feil, men ikke om dette skyldes feil bruk eller ikke (kan ikke bevise). Det er selger som må bevise at du har vært uvøren og skyld i skade (les - utover normal bruk/annen ytre påvirkninging) - Det har de fått fra ekspertisen at de ikke kan konkludere med. Antagelser holder ikke juridisk.

Denne vinner du, og det vet Bikeshop - De burde i det minste vite! De gambler antagelig på at du ikke gidder å kjøre sak, hvilket ikke er unormalt.

Send ny mail med all historikk i mailtråden, argumenter saken på ny og poengter gjerne at de har pyntet på sannheten, og at dette ikke taler i deres favør. Skriv tydelig ar du akter å kjøre saken videre dersom de ikke rydder opp, og gi dem en en frist (eks. 1 uke eller 10 dager) til å komme med deres endelige utfall av saken. Henvis for all del til paragrafer i forbrukerkjøpsloven, sammen med argumentasjonen (viser at du er bevisst din rett).
Gjør du dette, vil jeg være overrasket om de ikke sender deg noen nye pedaler, eller gir deg alle pengene i retur ganske raskt... De vil ikke bruke tid på at dette blir en sak.

T.

Re: Absurd reklamasjonsak hos Bikeshop. [Re: olechr] #2679256 05/09/2021 10:31
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Da får produsenten skrive det på eska og i markedsføringen - vi har tatt en pedal og gjort den dyrere og dårligere. Du kan ikke forvente å få mer enn ett år sykkelglede fra denne pedalen, men til gjengjeld får du betale 20 ganger så mange penger. Løp og tjøp.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå