Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: EmilZipp] #2676929 22/08/2021 16:36
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: EmilZipp
Kortreist moro, nydelige Alnaelva fra sentrum og inn i Østmarka mot Mariholtet / Nøklevann og sydover mot Ski og Nesodden. Har linket til den før men denne gangen enda litt høyere andel grus signert ErikR. På Nesodden tok vi straka vegen men spør om du vil ha mer grus på slutten så har vi det også. En fin tur etter jobben og gjerne en pils eller skalldyr fat på Nesoddtangen (Signalen). Denne turen kan du fint kombinere med Høstfestenløypa, fortsette sydover eller mot Losby fremfor Mariholtet. NB du er ikke alene langs elva, vært snill mot hundelufterne, det er best å sykle rolig oppover. Fart er ikke poenget akkurat her.

Hjem fra jobb turen vår
https://www.strava.com/activities/5782008214

Lagret som rute
https://www.strava.com/routes/2861144535672515828

Lot meg inspirere av @emilzipp i dag. Det ble en slags kopi av «kortreist morro» turen. Nydelig lang Alanaelva og veldig morsomt biten mot Kolbotn. Topp turforslag Emil!

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2677008 23/08/2021 07:03
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Så hyggelig Tregil, ganske flott at man både i og rett utenfor byen har tilgang på så mye flott og nesten sammenhengende grus, natur, fuglekvitter osv.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2677063 23/08/2021 10:20
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Side det ikke har vært så tungt markedsført så tenkte jeg nevne at Løvlia åpnet igjen denne helgen etter å ha vært stengt gjennom hele pandemien. 10-16 lørdag og søndag. Bakst. Fint turmål for høstturer i marka.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2677731 26/08/2021 07:25
T
tseval Online
Medlem
Medlem
T
Hei, kjapt spørsmål: Denne veistubben mellom Kikut og Langlivannet, er det grusvei eller er det sti/traktorvei? Er den greit farbar på grusracer med 32mm?

[Linket bilde]

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: tseval] #2677758 26/08/2021 08:24
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Markeringen din består av grusvei – trillesti – grusvei. Trillestien går en del oppover fra vest mot øst hvor du nok må gå i 5-10 minutter avhengig av hvor god du er på sti.

Du har bommet litt på sporet midt på. Sporet bør gå der du ser heatmap for hvor alle andre har syklet.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: magnusc] #2677773 26/08/2021 09:07
T
tseval Online
Medlem
Medlem
T
Supert, takk skal du ha!

Sitat: magnusc
Markeringen din består av grusvei – trillesti – grusvei. Trillestien går en del oppover fra vest mot øst hvor du nok må gå i 5-10 minutter avhengig av hvor god du er på sti.

Ok, jeg kommer fra Ringerikssiden, og hadde håpet å få til en runde innom Kikut uten å måtte kjøre nedom Sørkedalen, men da blir det altså litt trillesti i så fall.

Sitat: magnusc
Du har bommet litt på sporet midt på. Sporet bør gå der du ser heatmap for hvor alle andre har syklet.

Jeg bare lot Strava beregne rute mellom de to punktene og det er heatmap-spor der ruta går også, men da er det altså den øvre greina som er å foretrekke?

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: tseval] #2677776 26/08/2021 09:12
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sykler du rundt Sandungen så kommer du også til Kikut uten å måtte via Sørkedalen, men det er en saftig stigning opp mot Sandungen fra der du eventuelt heller tar av mot trillestien. Når du kommer dit så kan du jo se an hva du vil gjøre. Trillestien går nok fortest, og så kan du jo eventuelt sykle rundt Sandungen igjen tilbake om du synes trillestien var herk, for tilbake så sykler du ned den bratte bakken.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: tseval] #2677812 26/08/2021 11:24
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: tseval

Jeg bare lot Strava beregne rute mellom de to punktene og det er heatmap-spor der ruta går også, men da er det altså den øvre greina som er å foretrekke?

Det er mulig det er skiløypa ruta har snappet til. Som du kan se av sporene tvers over bjørnsjøen, fyllingen og hakloa ligger det inne mange vinterturer i datasettet for heatmaps. Så ofte verdt en dobbeltsjekk på om ruta faktisk går der man ønsker.

Edit: Det er nok ikke skiløypa, den går vel på sørsiden av kveldroshøgda. Men uansett, gjør som Magnus foreslo, følg grusveien

Redigert av esv; 26/08/2021 11:27.
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2677829 26/08/2021 12:32
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
På mtbmap.no er det lett å se hvilken rute du burde velge. Du kan få mtbmap.no inn på Strava ved å bruke tillegg/extensions til Chrome/Safari.
https://mtbmap.no/#15/60.0920/10.5932

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2680741 13/09/2021 15:39
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Denne tråden må frem i lyset igjen / Øyerfjellet :-)

For de som ikke har syklet Øyerfjellet må jeg si det er helt hysterisk bra. ErikR var på vei til Hemsedal med kona men ble fanget i porten og tatt med på grus-weekend på Pellestova av et par kompiser. Det trynet skulle dere sett (Kudos til Line for avledningsmanøver). Sjekk nummerskiltene på syklene. Vi leide en leilighet på Pellestova (AirBnB) inkl rengjøring, sengetøy, frokost på hotellet og bankettmiddag på lørdag ! bare kos fremfor slit og jævelskap :-) Må bare beklage at Erik (igjen) har en grussykkel med innkjøpt men ikke montert girskifter.

Fredag / 34K Prolog: Pellestova via Hornsjø
https://www.strava.com/activities/5938059317

Lørdag / 155K Pellestova, Hornsjø, Åstadalen via Brumunddal, Mesnalia, Sjusjøen, Nordseter. Åstadalen altså, uavbrutt og paddeflatt sydover i 7,5 mil på kjempefin grus
https://www.strava.com/activities/5942994564

Søndag / 51K / Epilog, Pellestova, Hornsjø, Rosinbakken, Sjusjøen
https://www.strava.com/activities/5947126491

Og selvsagt fikk vi film også
https://youtu.be/e9uk9a2Rzlc

Redigert av EmilZipp; 13/09/2021 16:02.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2693699 05/01/2022 11:09
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Skudd i blinde: Finnes det noen brøytede/framkommelige* grusveier i Østmarka (utgangspunkt Skullerud-ish) nå på vinteren? Eller er alt høyt trafikkerte skiløyper det bare er å glemme?

*For grussykkel med pigg.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2695363 14/01/2022 17:51
S
Skogsmatrosen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Hei,

Jeg fant ikke noe lokalt i tråden, så håper noen har tips om fortrinnsvis grusturer i Fredrikstad og omegn som passer for turer på 2-4 timer? Vil helst unngå saltføret (og gjerne biltrafikken), men er lite kjent med grussveier foruten Fredrikstadmarka, Glommastien og lysløypa på Østsiden. Kanskje noen alternativer videre i Sarpsborg (etter å ha sykla gjennom marka eller Glommastien dit) eller Råde/Rygge?

Sykler helst hjemmefra (Kråkerøy) uten å måtte kjøre først, selv om det også går hvis det er finere ruter lenger unna.

Redigert av Skogsmatrosen; 14/01/2022 17:52.
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2695644 17/01/2022 12:37
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
For øyeblikket tror jeg det er dårlig med isfrie ruter med start og mål på Kråkerøy. Med en gang man kommer litt inn fra kysten er det mye is på grusveiene, for ikke snakke om på de partiene med sti/traktorvei som ofte må til for å sy sammen sløyfer. Syklet Nordre Veum/Kjevelsrødveien i går, der var det en del is. Thorbjørnrødveien var bare delvis isete. Elingård var så isete at vi snudde. Generelt ville jeg sagt at det virker å være is i skogsområdene.

Hvis vi snakker mer generelt så har jeg bedre erfaring med å finne fine runder på grus i området øst for elva. Fra Skjærviken og utover i Skjeberg er det masse fint, Ullerøy inkludert, men hvordan føret er der nå aner jeg ikke noe om. Jeg gjetter på at det er en del is.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: imag] #2695697 17/01/2022 15:59
S
Skogsmatrosen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Tusen takk, imag! Har ikke testa Suomi Routa dekka på ren is ennå, kun snø. Går fint å sykle til Skjærviken herfra, eventuelt via fugletårnet på Øra og Gansrød, men venter nok på litt tørrere veier.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2695710 17/01/2022 17:15
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Etter en liten feilposting, flytter jeg posten hit.
Sitat: Andreas83
Et lite inspirasjonstips til lokal bikepacking. Kjøpte Sykkelkart Oslo Nordmark for å ha noe å dagdrømme om når jeg tar pauser. Ganske fint for å få oversikt over nye lokale reisemål når snøen forsvinner. Finnes for andre områder, samt skikart.

[Linket bilde fra static.kartbutikken.no]

Beklager om det allerede er nevnt i tråden.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Skogsmatrosen] #2695743 18/01/2022 07:45
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Sitat: Skogsmatrosen
Tusen takk, imag! Har ikke testa Suomi Routa dekka på ren is ennå, kun snø. Går fint å sykle til Skjærviken herfra, eventuelt via fugletårnet på Øra og Gansrød, men venter nok på litt tørrere veier.

Bare hyggelig ICON_SMILE

På tørt føre er det mulig å komme seg på relativt trafikkfritt og interessant vis til Skjærviken, ja. Kyststi Gansrød - Ulfeng, så 107 i noen hundre meter til Porsmyrveien. Traktorvei fra Borge skole til Hunnebotn og så kan man ta gamle Oldtidsvei fra Skjærviken helt til sletta ved Ullerøy kirke.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2699661 22/02/2022 10:44
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Etter en logistikkutfordrende sykkelvinter og en litt tøff "mellom"-covid gleder jeg meg nå som en snart 46 år gammel unge til grussesongen!

Mange fine forslag i denne tråden, flere skal sjekkes.

Så lurer jeg litt på (mulig dette er å strekke "andre marker litt langt da) om noen har noen gode ideer rundt en rute med mest mulig grus mellom Oslo/Bærum og Tønsberg?

God vårventing ønskes alle så lenge!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: ganskefort] #2699722 23/02/2022 11:48
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hadde en grustur mellom Oslo og Horten i tankene, og da jeg gjorde litt research til den fant jeg ut følgende:

Fra Asker/Dikemark kan man sykle gjennom Kjekstadmarka ned til Lier/Drammen. Videre kan man ta en omvei via Gamle Drammensbanen til Lierbyen.

Mellom Drammen og Sande går det noen skogs-/grusveier gjennom Røysjømarka, og fra Sande til Holmestrand går det nå en fin tur-/grusvei langs det gamle jernbanesporet.

Mellom Holmestrand og Tønsberg er jeg litt mindre sikker, men oppe på flatmarken (opp på fjellet fra Holmestrand sentrum) mellom Holmestrand og Revetal går det plenty av grusveier både over jorder og gjennom skogsområder. Vil tippe det er tilsvarende nedover fra Revetal og mot Tønsberg.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: ganskefort] #2699740 23/02/2022 14:16
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: ganskefort

Så lurer jeg litt på (mulig dette er å strekke "andre marker litt langt da) om noen har noen gode ideer rundt en rute med mest mulig grus mellom Oslo/Bærum og Tønsberg?

Øst for Lierskogen er jeg ikke så kjent på grus, men har utforsket litt og det er mulig å sykle opp fra Asker eller Hvalstad via Solli gård og så ned og ende ved Lierskogen. Tar du utgangspunkt i denne https://www.strava.com/activities/5479589686 men motsatt vei av det jeg syklet dvs opp fra Hvalstad eller Asker. Ved Solli gård ta veien ned mot Lierskogen (overse min lille runde inn til Store Sandungen). Første del av veien du tar av ved Solli og ned mot Lierskogen må du antakelig trille 100 meter eller så. Det vil se ut som om du er på ville veier, men stien utvider seg raskt og går over til traktorvei og så fin grusvei.
Noen gjennomgående grusveier fra Asker sør/Heggedal til Liertoppen, Spikkestad eller Røyken har ikke jeg funnet.

Mellom Liertoppen og Drammen fungerer denne løypa bra. https://connect.garmin.com/modern/course/92355885 Først gjennom skogen fra Liertoppen. Så i hovedsak grus på gamle jernbanelinja til Lierbyen, så asfaltert sykkelsti videre også langs den gamle jernbanetraseen.

Mellom Drammen og Sande ville jeg ha over Konnerud og Vestskauen, sånn ca som dette. https://connect.garmin.com/modern/course/58729672 (følg ruta til Sande). Gjennom Røysjømarka tror jeg det blir sti og mye bæring midt i marka. Jeg har hvertfall ikke funnet noe greie grusveier mellom Røysjø og for eksempel Suluvann eller Blindevann hvor det går veier opp til/ned fra.

Fra Sande er det litt transport langs gamle Sørlandske før en kan skifte over til grusveien som tidligere var jernbane helt til Holmestrand.
Mellom Holmestrand og Tønsberg skal det vel gå kyststi det meste av veien, men er usikker på om den kan sykles hele veien. Men den er mulig å sykle hvertfall mellom Horten, via Borre og til Åsgårdstrand.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2700029 27/02/2022 00:43
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Takk for gode tips! Skal ta en runde på Strava og lage meg en mulig tur!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: altitude] #2704756 19/04/2022 19:20
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Prøvde å lage med en rute som innvolverer noe av Lierbanen og går mest mulig på grus hjemmefra. Vil man få med seg beste del av traseen om man kommer på Baneveien fra Åmotveien og sykler mot Sylling?

Nb det er noen uprøvde krumspring på ruta, så forventer noe trilling og knot mellom Bergsetra og Bøveien, samt kanskje også Ovenstaveien og Rotuveien? Tar gjerne imot innspill på de og!

Er forøvrig kjent med snøforhold i Vestmarka så tenker å vente en stund

Redigert av soeder; 19/04/2022 19:21.
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: soeder] #2704824 20/04/2022 08:36
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: soeder
Prøvde å lage med en rute som innvolverer noe av Lierbanen og går mest mulig på grus hjemmefra. Vil man få med seg beste del av traseen om man kommer på Baneveien fra Åmotveien og sykler mot Sylling?

Nb det er noen uprøvde krumspring på ruta, så forventer noe trilling og knot mellom Bergsetra og Bøveien, samt kanskje også Ovenstaveien og Rotuveien? Tar gjerne imot innspill på de og!

Er forøvrig kjent med snøforhold i Vestmarka så tenker å vente en stund

Er du sikker på du tenker på Lierbanen? Den går vel fra Lierbyen til Spikkestad, et lite stykke unna der du er nå? Om den en gang i tiden gikk der hvor du har lagt ruta, vil jeg i såfall vite mer!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Alpers] #2704835 20/04/2022 08:59
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Absolutt ikke. Mye mulig Lierbanen ikke er korrekt navn. Kan ikke noe om historikken her, men tok utgangspunkt i denne beskrivelsen fra ut.no og virket som det har gått togbane mellom Lier og Sylling.

Jeg tok bare med en liten del av den for å holde antall mil nede, og antall mil utenom vei oppe med utgangspunkt hjemmefra.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: soeder] #2704887 20/04/2022 11:49
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: soeder
Absolutt ikke. Mye mulig Lierbanen ikke er korrekt navn. Kan ikke noe om historikken her, men tok utgangspunkt i denne beskrivelsen fra ut.no og virket som det har gått togbane mellom Lier og Sylling.

Jeg tok bare med en liten del av den for å holde antall mil nede, og antall mil utenom vei oppe med utgangspunkt hjemmefra.

Er nok litt overlappende navn på banene i Lier, gamle Lierbanen og gamle Drammensbanen brukes i praksis litt om hverandre.

Gamle Lierbanen går fra Lierbyen til Egge og Baneveien videre til Tranby og Sylling. https://ut.no/turforslag/114802/sykkeltur-pa-gamle-lierbanen (NB! et par av bildene her er fra strekningen fra Lierbyen til Spikkestad - gamle Drammensbanen. Dessverre ble Baneveien asfaltert for 3 år siden eller så. Før dette var det førsteklasses sportsgrus her.

Gamle Drammens(Lier)banen går fra Lierbyen til Spikkestad, med mulighet til en fin enkel grustur videre gjennom skogen til Liertoppen. https://ut.no/turforslag/114628/rundtur-pa-sykkel-i-lier-fjordparken-og-gamle-drammensbanen. Turen gjennom skogen til Liertoppen er østlige del av denne https://ut.no/turforslag/117202/kjekstadmarka-pa-sykkel-reistadlia-liertoppen-spikkestad

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: altitude] #2704914 20/04/2022 13:45
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Takk for god oppklaring. Da skal jeg nok snekre meg en rute via østlig del også, men det blir nok en egen pga. vedvarende formdupp.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2705029 21/04/2022 09:42
J
Johanl Offline
Fersking
Fersking
J
Hej, cyklade Kongsberg - Oslo i höstas, det kan rekommenderas för er som tröttnat på Gjøvik - Oslo. Trillesti helt i starten i övrigt ca 70/30 grus/asfalt.

Strava link
https://strava.app.link/XGVCK9m7opb

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Johanl] #2706164 02/05/2022 07:48
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Johanl
Hej, cyklade Kongsberg - Oslo i höstas, det kan rekommenderas för er som tröttnat på Gjøvik - Oslo. Trillesti helt i starten i övrigt ca 70/30 grus/asfalt.

Kalas forslag, fortell mer om strekket mellom Hokksund og Kongsberg, der har jeg ikke syklet :-) og vet du om det er grus om man sykler mellom Svene og denne løypa, der du kommer til et kryss etter 10K på ruta di ? Dette kan være en gøyal omvei til hytta på Haglebu :-) Nå fikk jeg litt å tenke på . . .

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: tseval] #2706227 02/05/2022 15:41
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: tseval
Hei, kjapt spørsmål: Denne veistubben mellom Kikut og Langlivannet, er det grusvei eller er det sti/traktorvei? Er den greit farbar på grusracer med 32mm?

[Linket bilde]

Er det noen som har syklet den markerte stietappen de siste årene og vet om den er mulig å sykle på gravel? Den starter ved Langlimyra og går gjennom Fyllingsdalen, nedenfor Rolighaugen.

Planlegger en tur til Oppkuven, og vurderer denne snarveien, men ut ifra div. kart virker det ikke helt lovende. Hadde vært fint å slippe turen rundt Sandungen eller via Sørkedalen.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2706244 02/05/2022 19:36
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Husker ikke eksakt når jeg var der sist, men tror nok tilstanden er som før: Mulig å gå med landeveissko, men ikke noe mer enn det. Dog ganske kort.

Mtbmap sier rød sti, ganske langt unna syklbart med andre ord.

https://mtbmap.no/#13/60.0927/10.5919

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2706247 02/05/2022 20:06
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den er fint syklbar ned på gravelsykkel, men skal du opp må du gå.

Men snarveien har ikke veldig mye å by på estetisk sett, og er ikke akkurat Markas høydepunkt.

Men! Det har vært hogst der i vinter, og med litt flaks har det dukket opp nye veier og områder og kose seg.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå